X
تبلیغات
زولا

مرجع کامل کاریابی

شاید بتوان گفت بزرگترین دلمشغولی کسانی که ویزای نیوزلند را گرفته اند(یا نگرفته اند)، یافتن شغل مناسب و تجربه اولین محیط کاری است. به نظرم رسید جای یک مرجع کامل کاریابی که کل پروسه را از ابتدا تا انتها پوشش دهد در وبلاگ خالی است. به همین دلیل تصمیم گرفتم فایل های صوتی کاریابی از انتشارات کمبریج را بعنوان یک مرجع کامل مبنا گرفته و خلاصه آنرا برای دوستان مطرح کنم. 

ساختار مطلب بدین صورت خواهد بود که شماره فایل ذکر شده و سپس نکات محتوایی آن می آید. شماره هایی که تشریح نشده مربوط به مواردی است که حالت نمونه و مثال داشته است و پیشنهاد می شود حتما این مثال ها را گوش کنید. به عزیزان توصیه می شود به این مطالب بسنده نکرده و دیگر مطالب مرتبط معرفی شده در مرجع کامل پیوندها را هم مطالعه کنند.

 

1-02 (شناخت خود)

·         برای خودتان مشخص کنید دوست دارید چکار کنید؟ به چه کاری علاقمندید؟

·         چه مهارت های قابل انتقالی را دارا هستید؟

·         چه نوع شخصیتی دارید؟ مناسب چطور شغلی هستید؟

·         به فکر یافتن شغلی باشید که نه تنها در آن خوب باشید، بلکه عاشق آن شغل باشید


1-03 (صفات برجسته)

·         در رابطه با مهارت ها باید نشان دهیم منعطف و تطبیق پذیر هستیم، بطور مثال اگر لازم باشد می توانیم تا دیر وقت و حتی آخر هفته کار کنیم

·         نشان دهیم در ارائه ایده های نو و راه حل های جایگزین خوب هستیم

·         یافتن کار جدید مستلزم تلاش زیاد و در صورت لزوم انجام کارهای سخت است


1-04 (مهارت های قابل انتقال)

·         تهیه لیستی از مهارتهای قابل انتقال واقعی اعم از فنی و ارتباطی، بر مبنای کارهای انجام شده در پروژه های قبلی لازم است


1-05 (معرف، مشورت، جستجو)

·         افرادی را پیدا کنید که برای شما توصیه نامه شغلی و حرفه ای بنویسند. به هر دوست و آشنایی بر می خورید بسپارید که دنبال کار هستید

·         مشورت با افراد متخصص و ذیصلاح در امر کاریابی. اگرچه ممکن است هزینه هایی در بر داشته باشد ولی معمولا کارفرما این هزینه را می پردازد و نه شما.

·         هنگام جستجو خود را محدود به اینترنت نکنید و به منابع دیگری که شغل های مورد نیاز را تبلیغ می کنند، از قبیل روزنامه ها و مجلات، گوشه چشمی داشته باشید

·         مستقیما با شرکت ها تماس بگیرید تا نه تنها آنها را بیشتر بشناسید و لینک های مستقیم در آنجا پیدا کنید، بلکه خود را بهتر معرفی و تبلیغ کنید


1-06 (تماس با کارفرما)

·         فردی با یک شرکت تماس می گیرد و درخواست می کند با مسئول مربوطه آگهی دهنده صحبت کند. منشی پاسخ می دهد که وی سرش شلوغ است و وی را به سایت ارجاع می دهد

·         فرد دوم اصرار می کند که فقط باید با خود مسئول مربوطه صحبت کند. ابتدا خود را معرفی کرده و برخی از تجربیات و سوابق موثر خود را طرح می کند. سپس به برخی از ویژگی برجسته و جالب توجه خود از قبیل تسلط به زبان های دیگر و نیز تجربیات بین المللی اشاره می کند. در ادامه می پرسد که شما علاقمند به استخدام فردی با چه مشخصات و پیش زمینه هایی هستید. در انتها درخواست یک ملاقات حضوری و برقراری ارتباط مستقیم می کند 


1-07 (رزومه و انواع آن)

·         در رزومه نام و عنوان باید به اندازه کافی بزرگ و برجسته باشد تا هنگام مصاحبه براحتی دیده شده و خوانده شود. بعد از آن هم اطلاعات تماس آورده می شود. لازم است آدرس ایمیل منطقی باشد مثلا نام و نام خانوادگی شما باشد و نه یک نام بی معنی

·         رزومه عموما بر دو نوع قدیمی ترتیب زمانی (Chronological) و مبتنی بر مهارت (Skills Base) نوشته می شود و البته هیچ یک ترجیحی بر دیگری ندارد

·         در رزومه هایی که به ترتیب زمانی تهیه می شود، ابتدا اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی (یا حرفه ای) و سپس تجربیات کاری آورده می شود (جدیدترین ها اول می آیند) و بدنبال آن فعالیت ها و علاقمندی ها ذکر می شوند. در پایان هم مهارت های مرتبط و مراجع ذکر می شوند

·         در رزومه های مبتنی بر مهارت ابتدا مهارت های قابل انتقال مرتبط با شغل مورد نظر ذکر می شوند. بهتر است مهارت ها دسته بندی شده و در صورت وجود مدارک تایید کننده آنها ارائه شوند. سپس به ترتیب تجربیات کاری، مدارک تحصیلی و فعالیت ها و علاقمندی مطرح می شوند


1-08 (ویژگی های رزومه-قالب و فرمت)

·         رزومه باید عاری از خطاهای گرامری و زبانی باشد

·         رزومه باید باید کوتاه و مرتبط با شغل مورد نظر باشد. لزومی به ذکر همه تجربیات نیست

·         آنچه در روزمه باید صادقانه و واقعی باشد ولی لزومی ندارد همه واقعیت ها گفته شود

·         یک رزومه عمومی برای همه موقعیت های شغلی مناسب نیست، برای هر موقعیت باید رزومه مستقلی تهیه شود


1-09 (ویژگی های رزومه-سوابق شغلی و ویژگی های شخصیتی)

·         بخش سوابق شغلی رزومه خیلی لاغر است در حالیکه باید بنحوی تاثر گذار شامل ویژگی های ارزشمند شما باشد، بطور مثال منشی یک مدیر ارشد بودن به معنی مورد اطمینان بودن و نماینده شرکت نزد مشتریان بودن است که باید روی آنها تاکید شود. یا مثلا کار کردن در یک کشور دیگر به معنی داشتن تجربه بین المللی یا آشنایی با زبان های خارجی است

·         باید ویژگی هایی را برجسته کرد که مرتبط با شغل درخواستی باشد. بخصوص ویژگی های شخصیتی از قبیل مسئول بودن، سخت کوش بودن و از این قبیل که برای هر شغلی مفید است


1-10 (ویژگی های رزومه-علاقمندی ها)

·         لازم است به بخش علاقمندی ها در رزومه توجه کافی شود. این بخش جلوه های واقعی از زندگی، توانمندی ها و استعدادهای شما را نشان می دهد. بطور مثال اشاره به طیف متنوعی از فعالیت های ورزشی و اجتماعی نشان دهنده، پتانسل بالای شما در برخورد با انواع مشکلات و به عهده گرفتن مسئولیت های مختلف است و نشان می دهد تا چه حد می توانید با بقیه اعضای شرکت سازگاری داشته باشید

·         سعی کنید مهارت لازم در نوشتن شفاف و کامل بخش علاقمندی ها را پیدا کنید. صرف اشاره کردن کفایت نمی کند و لازم است تا آنجایی موضوع شرح و بسط داده شود که ویژگی ها و استعدادهای فردی، روحی، شخصیتی و نیز دست آوردهای شما نشان داده شود


1-11 (ویژگی های رزومه-معرف)

·         لازم است معرف های حرفه ای و مرتبط را در چنته داشته باشیم تا در در صورت لزوم بتوانیم کارفرما را به آنها ارجاع دهیم. بهتر است معرف از مدیران و کارفرمایان قبلی، اساتید و متخصصین انتخاب شوند و ذکر دوستان بعنوان معرف ترجیحی ندارد

·         بهتر است از قبل با معرف هماهنگی لازمه صورت پذیر و حتی رزومه برای وی فرستاده شود تا در صورت تماس از طرف کارفرما غافلگیر نشده و تاثیر ذهنی منفی روی کارفرما نگذارد

·         لزومی ندارد اسم و آدرس معرف ها در رزومه بیاید. می توان عبارت کلی "در صورت درخواست معرفی می شوند" را در این قسمت آورد


1-13 (کاورلتر و تاثیرات آن)

·         کاورلتر باید بتواند تاثیر مثبتی روی خواننده بگذارد

·         در کاورلتر سعی کنید رسمی و حرفه ای باشید و از کلمات کوتاه شده استفاده نکنید

·         هر کاورلتر باید مختص موقعیت شغلی مورد نظر نوشته شود

·         سعی کنید با تحقیق در وبسایت شرکت و شغل مورد نظر، اطلاعات کافی بدست آورید و در کاورلتر به مهارت هایی از خود اشاره کنید که پاسخگوی ویژگی های شغل مورد نظر باشد

·         نیاز نیست مستندات دیگری از قبیل مدرک دانشگاهی را همراه کاور لتر بفرستید. اگر کارفرما مجذوب کاورلتر و رزومه شما شده باشد، هر مدرک دیگری که نیاز باشد را از شما خواهند خواست


1-14 (ویژگی های کاورلتر-موقعیت شغلی)

·         در کاورلتر باید مشخص باشد دقیقا برای چه موقعیت شغلی اقدام می کنید

·         جملاتی که در وبسایت شرکت یافته اید را کلمه به کلمه در کاورلتر بازگو نکنید

·         اگر در کاورلتر ادعا می کنید که فرد مناسبی برای آن موقعیت شغلی هستید، دلایل منطقی ذکر کنید. صرف علاقمندی به آن شغل کفایت نمی کند

·         در ذکر جملات افراط و تفریط نکنید. بطور مثال اعتماد بنفس بیش از حد و غیر عادی از خود نشان ندهید


1-15 (ویژگی های کاورلتر-حواشی)

·         در کاور لتر جمله ای شبیه "بسیار خوشوقت خواهم بود اگر فرصتی به من بدهید تا طی ملاقاتی توانمدی های خود را برای شما تشریح کنم"، مودبانه و حرفه ای است

·         در کاور لتر از مقایسه خود با دیگران اجتناب کنید

·         در کاور لتر از ادعاهای عجیب و غریب که برای آن ها شواهد کافی ندارید، پرهیز کنید

·         از عبارات غیر قطعی از قبیل "ممکن است بتوانم ...." استفاده کنید

·         نشان دهید که اهداف شرکت را می فهمید و می شناسید، در غیر این صورت در مجاب کردن شرکت مبنی بر اینکه برای آنها مفید هستید، موفق نخواهید بود

·         بسیار خوب است در پایان از وقت و توجهی که شرکت صرف خواندن کاورلتر شما می کند، قدردانی کنید


1-16 (آمادگی برای مصاحبه)

·         اگر برای مصاحبه آماده می شوید باید مواردی را در نظر بگیرید. ابتدا باید محل دقیق شرکت را پیدا کنید و مطمئن باشید که حداقل 10 دقیقه قبل از مصاحبه آنجا خواهید بود. حتما شماره تماسی از شرکت به همراه داشته باشید تا اگر به هر دلیل دچار تاخیر شدید به آنها اطلاع دهید

·         با توجه به سطح و مهارت خود در زبان، تمرین مکالمه انگلیسی قبل از مصاحبه را فراموش نکنید

·         تنهایی به محل مصاحبه بروید تا اعتماد بنفس و آرامش خود را نشان دهید

·         یک کپی از رزومه خود و حتی الامکان نمونه ای از خروجی و محصولات خود به همراه داشته باشید. این نشان دهنده نظم و سازمان دهی شماست

·         برخی سئوالات مصاحبه عمومی و برخی اختصاصی و بر مبنای رزومه شما پرسیده می شود. سعی کنید با عبارات و جملات حرفه ای به زبان انگلیسی در پاسخ به سئوالات مصاحبه آشنا شوید ولی از حفظ کردن آنها پرهیز کنید

·         پوشش و لباس روز مصاحبه باید رسمی و در عین حال نشان دهنده چابکی شما باشد بخصوص اگر قرار است در این موقعیت شغلی سر و کار زیاد با مشتریان داشته باشید

·         اگر خانم هستید و موهای بلندی دارید بهتر است آنها را ببندید. این موضوع نشان دهنده باز بودن شما و پنهان نکردن چیزی است

·         اگر عضو شبکه های اجتماعی مثل ف.ی.س.ب.و.ک هستید مطمئن باشید کنترل مناسبی در دسترسی افراد به پروفایل و محتوای مربوط به خود گذاشته اید. در واقع اغلب کارفرمایان پروفایل شما را چک خواهند کرد و لذا لازم است یک نمای حرفه ای از خود پیش ایشان به نمایش بگذارید


1-17 (مصاحبه-در بدو ورود)

·         در بدو ورود به مصاحبه ممکن است علاوه بر احوال پرسی اولیه با سئوالاتی از این قبیل مواجه شوید: آیا راحت شرکت را پیدا کردید و مشکلی در رسیدن به اینجا نداشتید؟ آیا چای یا قهوه میل دارید؟ چطور با شرکت آشنا شدید و برای این موقعیت شغلی اقدام کردید؟


1-18 (مصاحبه-رفتار و منش)

·         قبل از مصاحبه خود را بصورت ملایم خوشبو کنید

·         در طول مصاحبه آرام، بدون استرس و با اعتماد بنفس باشید. در شروع و در طول مصاحبه نفس های عمیق بکشید

·         یکی از دلایل عدم موفقیت در مصاحبه، نگاه به پایین و ایجاد نکردن ارتباط چشمی مناسب و متقابل با مصاحبه کننده است

·         حالت نشستن روی صندلی باید مناسب باشد. نه خمیده و نه لم داده، بلکه باید بصورت راست قامت باشد در حالیکه دست ها روی میز قرار گرفته اند. هر وقت قصد پاسخ به سئوال را دارید کمی به جلو متمایل شوید و هر وقت پاسختان کامل شد به حالت قبلی برگردید تا سیگنال مناسبی به مصاحبه کننده داده باشید

·         توصیه می شود مودبانه از پذیرفتن چای یا قهوه پرهیز کنید تا ریسک ریخته شدن آنرا به حداقل برسانید. در صورت لزوم فقط تقاضای آب کنید


1-22 (مصاحبه-ویژگی های فردی)

·         وقتی در مصاحبه از شما پرسیده می شود که درباره خودتان بگویید می توانید راجع به سن، مدرک تحصیلی، علاقمندی ها و سوابق ورزشی و از این قبیل بگویید

·         احتمالا از شما سئوال می شود که در دانشگاه چه چیزی آموخته اید، راجع به چه چیزی نگران هستید (نه فقط نگرانی های شخصی) و اینکه از نظر شخصیتی چگونه فردی هستید


1-23 (مصاحبه-اشتباهات رایج)

·         یک اشتباه رایج در پاسخ به سئوالات مصاحبه، کوتاه بودن بیش از حد آنهاست. هر پاسخ باید بین 20 ثانیه تا 2 دقیقه طول بکشد

·         اشتباه دیگر تکرار عبارات و جملات رزومه در مصاحبه است

·         هنگام بیان مهارت های خود شرح دهید چگونه آنها قابل انتقال به موقعیت های واقعی زندگی و حل مشکلات هستند و صرفا به لیست کردن دانسته ها نپردازید

·         وقتی راجع به نگرانی ها از شما سئوال می شود سعی کنید پاسخی مختصر و کوتاه و مرتبط با حرفه شغلی ارائه دهید و از پاسخ های مفصل و نامرتبط پرهیز کنید

·         وقتی از شما راجع به آمال شما از استخدام در شرکت پرسیده می شود، بهترین فرصت برای نزدیک نشان دادن خود به اهداف کارفرماست. از ارئه اهداف نامرتبط با سازمان کارفرما پرهیز کنید و بر ایجاد ارتباط کاری خوب و جا افتادن و یاری رساندن به اهداف شرکت تاکید کنید


1-25 (مصاحبه-سئوال از نقاط قوت و ضعف)

·         سئوال درباره نقاط قوت فرصت طلایی جهت معرفی خود بعنوان بهترین انتخاب برای موقعیت شغلی مورد نظر است. از بیان مواردی که مدرکی از پیشینه شغلی دال بر اثبات آنها ندارید، پرهیز کنید

·         مصاحبه فرصتی برای فروش توانمندیهای شماست، لذا تواضع و فروتنی نکنید و قابلیت های خود را محکم، مستقیم و با اعتماد بنفس ارائه کنید و از جملاتی از قبیل "فکر کنم اینگونه هستم" پرهیز کنید

·         اگر از دلیل انتخاب دانشگاه از شما پرسیده شد، بر دلایل آکادمیک و علمی تکیه کنید و آنرا تصمیم خود معرفی کنید و نه تحمیل والدین یا شرایط دیگر

·         اگر راجع به نقاط ضعف شما پرسیده شد هرگز آنرا بدون جواب نگذارید و در عوض تلاش کنید از آن برای بیان نقاط قوت خود استفاده کنید(اگرچه ظاهرن یک عیب هستند)، از قبیل اینکه من خیلی کمال گرا هستم و انتظار دارم همه چیز بدون عیب و نقص باشد

·         وقتی از شما راجع به اوقات فراغت پرسیده می شود، منظور سنجش مهارت های قابل انتقال شما به محیط کار است. بطور مثال عمکرد خوب به عنوان بازیکن یک ورزش گروهی نشان دهنده پتانسیل هماهنگی در کار تیمی در محیط کار است. پیشنهاد این است که در پاسخ این سئوال بصورت ویژه پاسخ خودتان را بدهید بنحوی که توانایی شما را از دیگر کاندیداها متمایز کند. از گفتن جملات عمومی از قبیل علاقه به سفر یا مطالعه پرهیز کرده و در عوض به نوع مشخصی از سفر یا مطالعه موضوعات خاص اشاره کنید و حتی الامکان شخصیتی را از خود به نمایش بگذارید که در راستای نیازمندی های شرکت باشد


1-28 (مصاحبه-یک نمونه خوب)

·         در گفتگوی بین دو نفری که با یک جوینده کار مصاحبه کرده اند موارد ذیل به عنوان نقاط قوت وی ذکر می شود:

·         وی پیشاپیش بازار را بررسی کرده و نقش و موقعیت شرکت را در بازار و در میان دیگر رقبا می شناسد

·         او وبسایت شرکت را بصورت کامل بررسی کرده و می داند که شرکت با چه طیفی از مشتریان در ارتباط است

·         وی نشان داد که دارای اعتماد بنفس است و هر آنچه را ادعا می کند با ذکر دلایل، آمارها و فکت ها تایید و پشتیبانی می کند

·         همچنین توضیح داد چگونه تجربه کاری و دانش حرفه ای اش در راستای نیاز شرکت است

·         بسیاری از جویندگان کار روی کاغذ بسیار عالی بنظر میرسند ولی در مصاحبه نمی توانند خود را بعنوان فرد مناسب شغل پیشنهادی نشان دهند


2-04 (مصاحبه-متد جدید و تفاوت آن با متد سنتی)

·         به این پرداخته می شود که مصاحبه بر اساس قابلیت ها و توانایی ها (روش جدید و استاندارد جا افتاده در کشورهای غربی و رقابتی) چگونه است و چه تفاوتی با روش قدیمی مصاحبه می کند:

·         در روش قدیمی سئوال هایی پرسیده می شود تا مشخص شود آیا شما مهارت مورد نیاز موقعیت شغلی را دارید یا خیر. در روش جدید علاوه بر سئوال های روش قدیمی از شخصیت و ویژگی های فردی شما نیز پرسیده می شود تا میزان هماهنگی و تطابق شما با فرهنگ سازمانی شرکت سنجیده شود. بطور مثال مواردی از قبیل توانایی در برقراری ارتباط، مهارت در رهبری نه تنها باید در مصاحبه بیان شوند بلکه باید با ذکر دلایل و قراین ثابت شوند و مثال هایی از نمونه های واقعی موفق در گذشته ذکر شوند

·         موارد فوق الذکر ممکن است به اختصار در کاورلتر و رزومه آورده شده باشند ولی لازم است در مصاحبه به تفضیل شرح و بسط داده شوند به نحوی که ارزیابی شما توسط مصاحبه کننده به سهولت میسر شود

·         آمادگی جهت مصاحبه بر اساس قابلیت ها کاملا ضروری است. در این مصاحبه از شما انتظار می رود تا داستانهایی از عملکرد موفق خود در گذشته بسرایید که موید توانمندی های مورد ادعای شما باشد. در این راستا بسیار حیاتی است که قابلیت های مورد نیاز موقعیت شغلی مورد نظر شناسایی شده و روی آنها مانور داده شود. در صورتی که آمادگی های پیش گفته بدست نیامده باشد، در طول مصاحبه بسیار پیش می آید که از شما نوار خالی پخش می شود، نوار تکرار می شود یا متن رزومه تکرار می شود


2-07 (مصاحبه-مهارت های مورد نیاز)

·         راجع به یکی از مهارت های مورد نیاز شغل پیشنهادی سئوال می شود و اینکه فرد چگونه در سوابق شغلی قبلی با آنها مواجه شده و آن مهارت ها را در خود تقویت کرده است


2-08 (مصاحبه-حل مشکل)

·         سئوال می شود که راجع به دوره ای بگوید که وی می بایست مشکل بزرگ و مهمی را حل کند


2-09 (مصاحبه-داشتن دیدگاه مثبت)

·         قبل از مصاحبه خوب است شناخت و آگاهی نسبت به مصاحبه کنندگان پیدا کنید

·         در مصاحبه از شما راجع به دلیل ترک محل کار قبلی سئوال می شود. به هیچ عنوان عبارات منفی راجع به محل کار و رئیس قبلی خود نگویید و فقط از نکات مثبت بگویید

·         اصولا هیچ گاه در طول مصاحبه اشاره ای به نکات ضعف و منفی چه درباره خود و چه درباره دیگران نکنید

·         در پاسخ به دلیل ترک محل کار قبلی می توانید به این نکته اشاره کنید که در آنجا امکان پیشرفت و توسعه توانایی های خود بنحو مطلوب وجود نداشته است. گفتن این مطلب به معنای دروغ گویی نیست و صرفا پرهیز از منفی بافی است


2-10 (مصاحبه-پاسخ مناسب به سئوال درباره نقاط ضعف 1)

·         مثال هایی در پاسخ به این سئوال که نقاط ضعف شما چیست و اینکه چگونه می توان سئوال را به سمت نقاط قوت برگرداند:

·         اوایل و بخصوص در دوره دانشجویی عادت داشتم همه کارها را به دقیقه 90 واگذار کنم ولی بعدها این رویه را اصلاح کردم و همینک در ابتدای هر پروژه، طرح کاملی از زمان بندی ها دارم و تلاش می کنم به ضرب العجل ها پایبند باشم

·         در دوره ای من مجبور بودم با کامپیوترهای اپل مکینتاش کار کنم در حالی که تجربه من بیشتر در استفاده از سیستم عامل ویندوز بود. در هر صورت تلاش کردم خیلی سریع با برخی برنامه های کاربردی در محیط اپل آشنا شوم و در واقع من همیشه از فراگیری تکنولوژی های جدید لذت می برم

·         خودم را بعنوان فردی می شناسم که به کار معتاد است و هماره درگیر در پروژه های گوناگون است. برای من بسیار مهم است که پروژه ها نتایج موفقیت آمیزی داشته باشند و برای این مهم انرژی زیادی صرف می کنم در حالیکه بسیاری اوقات احساس می کنم افراد دیگر دخیل در پروژه آنگونه که باید و شاید کوشش نمی کنند و این موضوع من را ناراحت می کند. در هر حال من به این موضوع آگاهم و سعی می کنم با دیدی مثبت و علاقمندانه مشکل را حل کنم


2-11 (مصاحبه-پاسخ مناسب به سئوال درباره نقاط ضعف 2)

·         مثال های دیگری در پاسخ به این سئوال که نقاط ضعف شما چیست و اینکه چگونه می توان سئوال را به سمت نقاط قوت برگرداند:

·         گاهگاهی احساس می کنم که در تصمیم گیری دچار مشکل هستم که ناشی از توجه زیاد به جزئیات و گرفتن تصمیمات بدون عیب و نقص می باشد. این موضوع به جنبه ای از شخصیت من مربوط می شود که قبل از هر تصمیم باید کلیه انتخاب ها و راه حل ها را بطور کامل بررسی کرده باشم

·         در زمان های قدیمی بعضا یکدنده به نظر می رسیدم که باعث می شد براحتی نتوانم ذهنیتم را تغییر دهم تا اینکه در برهه ای از زمان یکی از همکارانم این موضوع را به من گوشزد کرد که چقدر کار کردن با من برایش سخت شده است. بعد از آن تلاش زیادی کردم رویه قبلی را تغییر دهم و البته در انجام آن موفق بودم بنحوی که بسیاری از اوقات نظرات دوستان و همکاران را در تصمیم گیری های خود دخالت می دهم

·         من عادت دارم که هنگام کار روی پروژه ها خیلی به نکات ریز و جزئی دقت نمی کنم و این باعث می شود برخی موارد ریز را فراموش کنم. با آگاهی از موضوع اخیرا تلاش دارم از افرادی کمک بگیرم که روی جزئیات دقت داشته باشند و دست من را باز بگذارند تا بتوانم روی موارد مهم تر پروژه تمرکز لازمه را داشته باشم. اساسا من تصورم می کنم مدیریت صحیح به معنی قرار دادن افراد در محل درست و سپس اعتماد به آنها در انجام وظایفشان است


2-12 (مصاحبه-دلیل ترک محل کار قبلی)

·         مثالی در پاسخ به این سئوال که چرا تصمیم به ترک محل کار قبلی گرفته ای:

·         در واقع من از کار فعلی لذت می برم و در طول 3 سال گذشته هم تجربیات ارزشمندی از آن بدست آورده ام، در عین حال دنبال فرصتی می گردم که بتوانم این تجربه و مهارت را در سازمان بزرگی مثل شما بکار بگیرم. من شیفته مبارزه با مشکلات جدید و کسب مهارت های جدیدتر هستم

 

2-16 (مصاحبه-بعد از انجام مصاحبه)

·         بسیار خوب است اگر ایمیلی برای مصاحبه کننده بفرستید و از وی بابت انجام مصاحبه تشکر کنید. انجام این کار یک چهره حرفه ای از شما ترسیم می کند

·         ارسال ایمیل شما را ناامید یا شدیدا محتاج به کار نشان نمی دهد؛ با عنایت به اینکه باید ایمیل مختصر بوده و حاکی از جدی بودن شما در مورد شغل مورد نظر باشد


2-17 (مصاحبه-ویژگی های ایمیل ارسالی بعد از انجام مصاحبه)

·         بهتر است ایمیل فوق الذکر همان روز مصاحبه فرستاده شود. از آنجایی که اغلب جویندگان اینکار را انجام نمی دهند، انجام آن می تواند شما را فردی منظم نشان داده و تاثیر مثبتی در ذهن مصاحبه کننده بگذارد و حتی کمک کند وی بهتر شما را در خاطر داشته باشد

·         متن ایمیل باید حاوی تشکر از بابت دادن فرصت مصاحبه به شما باشد. همچنین بد نیست اشاره ای به برخی نکات مهم و مورد تاکید مصاحبه کننده (که در طول مصاحبه از وی شنیده اید) داشته باشید. در واقع همه مصاحبه کننده دوست دارند مهارت شنیداری خوبی را از شما ببیند و اینکه قادر هستید آنچه از اطلاعات را که دریافت کرده اید، بکار خواهید بست

·         در متن ایمیل ارسالی همچنین بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانید ایده هایی را از خود مطرح کنید که در صورت قرار گیری در موقعیت شغلی مورد نظر، آنها را در جهت بهبود و پیشرفت کار عملی خواهید کرد. بخصوص اگر این ایده ها حاوی پیشنهادهای واقعی و محکم باشد می تواند موقعیت شما را تثبیت کرده و جایگاه شما را در ذهن مصاحبه کننده تحکیم کند

·         لازم نیست ایده های مورد نظر شما به روشنی و با جزئیات ذکر شود بلکه کافی است به موضوع آن اشاره شود تا مصاحبه کننده را تشویق و تحریک کند تا مصاحبه دیگری را با شما ترتیب دهد

·         در صورتی که در طول مصابه نکات مهمی را از قلم انداخته باشید، این ایمیل فرصت بسیار مناسبی برای ذکر آنها خواهد بود و چه بسا بتواند تاثیر تعیین کننده در تصمیم گیری نهایی تصمیم گیران داشته باشد


2-18 (عدم موفقیت در مصاحبه)

·         به وضعیتی می پردازیم که فرد جویای کار در مصاحبه شرکت کرده ولی برای موقعیت شغلی مورد نظر انتخاب نشده است:

·         یک احتمال انتخاب نشدن این است که تعداد زیادی از کاندیداهای با پتانسیل زیاد در مصاحبه حضور داشته اند که یا تجربه کاری بیشتری داشته اند و یا در مصاحبه بهتر ظاهر شده اند

·         ممکن است فرد مورد نظر از قبل انتخاب شده باشد و مصاحبه ها صرفا جنبه تشریفاتی داشته باشد. این شرایط وقتی پیش می آید که صرفا اجرای فرمان مقامات بالا مد نظر باشد

·         ممکن است کسی انتخاب شود که از قبل شناخت نسبت به وی وجود داشته باشد، روابط خوبی با شرکت برقرار کرده باشد و از این قبیل. لذا مهمتر از این که چه می دانید این نکته است که چه کسی را می شناسید یا چه کسی شما را می شناسد، اگرچه ممکن است این موضوع خیلی منصفانه به نظر نرسد

·         با در نظر گرفتن تفاصیل پیش گفته، انتخاب نشدن شما لزوما به معنای عدم شایستگی شما نیست

·         حتما از شرکت بخواهید که فیدبک کاملی به شما بدهند از اینکه چرا انتخاب نشدید، چه بهبودی باید در خود بدهید تا انتخاب شوید و اینکه چه چیزی در فرد دیگری دیده اند که شغل را به وی داده اند. از آنجایی که شرکت دوست ندارد شما احساس بدی از این موضوع داشته باشید به احتمال زیاد به درخواست شما پاسخ خواهند داد

·         فراموش نکنید اگرچه نتوانستید این موقعیت شغلی را بدست آورید ولی کماکان پتانسیل گرفتن شغل بعدی را در این شرکت دارید با توجه به این واقعیت که هم اکنون شما را بهتر می شناسند و ممکن است شما را برای شغل دیگر ترجیح دهند (در این مقطع از مزیت داشتن رابطه استفاده کنید)


2-20 (موفقیت در مصاحبه)

·         در این حالت فرد جویای کار برای موقعیت شغلی مناسب تشخیص داده شده و پیشنهاد کار به وی داده شده است:

·         هیچ اشکالی ندارد که در مورد مبلغ حقوق پیشنهادی چانه بزنید و آنرا بالاتر ببرید

·         قبل از امضای قرارداد حتما در مورد مزایای شغلی از قبیل مرخصی و غیره سئوال کنید

·         اگر در حال تحصیل یا طی کردن دوره آموزشی هستید، حتما آنرا مطرح کرده و هماهنگ باشید. در صورت موثر بودن دوره آموزشی بر راندمان و کیفیت کار، حتی می توانید تقاضای پرداخت حقوق در طول دوره مورد نظر را بکنید

·         لازم است قبل از امضای قرارداد نامه ای برای شرکت بفرستید و آنچه از شغل مورد نظر و شرایط آنرا متوجه شده اید برای ایشان شرح دهید تا از سوء تفاهم های احتمالی در آینده جلوگیری شود


2-21 (موفقیت در مصاحبه-تبیین شرایط استخدام)

·         به محتوای نامه پیش گفته می پردازیم:

·         ابتدا از اینکه پیشنهاد کاری را دریافت کرده اید تشکر کرده و روشن کنید که مایل به پذیرش آن هستید

·         سپس شرایط پیشنهاد از قبیل اولین روز کاری، ساعات کار، حقوق، مزایا و غیره را جهت اطمینان از درستی آن بیان کنید

·         در ادامه اگر هر گونه ابهام (از قبیل تعطیلات و میزان مرخصی ها) در پیشنهاد کاری دارید را مطرح کرده و درخواست کنید تا آنها را برای شما روشن کنند

·         در آخرین پاراگراف نکات مثبتی از قبیل اینکه چقدر مشتاق شروع کار هستید و چه میزان نوع کار برای شما لذت بخش خواهد بود، را بیان کنید

·         در پایان نامه را مجددا از بابت هرگونه غلط املایی و انشایی چک کرده و حتی الامکان جهت بازبینی برای یکی از دوستان خود بفرستید


2-22 (تماس با کارفرماهای دیگر)

·         بعد از دریافت پیشنهاد، کارجو طی تماسی با کارفرماهای دیگر که با آنها مصاحبه داشته علاوه بر اطلاع دادن موضوع، نکات ذیل را نیز مطرح می کند:

·         اینکه که از ملاقات با آنها و نیز محیط کاری شرکت تحت تاثیر قرار گرفته و لذت برده است

·         تشکر از بابت دادن فرصت مصاحبه و رقابت جهت گرفت شغل مورد نظر


2-23 (رد پیشنهاد کاری)

·         بعد از دریافت پیشنهاد، کارجو طی تماسی با کارفرما به ایشان خبر می دهد که متاسفانه نمی تواند پیشنهاد کاری ایشان را بپذیرد و به نکات زیر اشاره می کند:

·         ابتدا از بابت دادن پیشنهاد کاری و از بابت وقتی که برای بررسی رزومه و مصاحبه با وی گذاشته اند، تشکر می کند

·         اینکه حقیقتا از شرکت، کارکنان و موقعیت شغلی پیشنهادی تحت تاثیر قرار گرفته است و اینکه واقعا پیشنهاد شرکت مناسب بوده است

·         اشاره می کند که پیشنهاد کاری مناسب تری از نظر علاقمندی ها و مهارت های کاری داشته و اینکه چقدر تصمیم گیری و انتخاب بین این دو موقعیت برای وی سخت بوده است


2-24 (دو نمونه از مذاکرات درباره حقوق)

·         در پاسخ به این سئوال چه میزان حقوقی را انتظار داری:

·         نفر اول به مبلغ حقوقش در شرکت قبلی اشاره کرده و اینکه بواسطه تجربه کاری بیشتری انتظار حقوق بالاتری دارد

·         نفر دوم ضمن اشاره به معروف و مطرح بودن شرکت، خواسته خود را در حد نرم بازار بیان می کند و در پاسخ به ارائه یک مبلغ دقیق درخواست می کند که رنج متعارف بازار را بداند. سپس سئوال می کند با توجه به سابقه و تجربه وی حداکثر تا چه میزان حقوق برای شرکت امکان پذیر است. در پایان از دوره های بازبینی میزان حقوق می پرسد


2-25 (تفسیر روش های خوب و بد مذاکره درباره حقوق)

·         بحث و بررسی راجع به چانه زنی میزان حقوق در بخش قبل:

·         اگر چه نفر اول به سهولت به مبلغ پیشنهادی دلخواه خود رسید ولی این از خوش شانسی وی بود و این حالت معمولا پیش نمی آید. یک اشتباه کلاسیک در چاته زنی حقوق این است که فی البداهه یک عددی را مطرح کنید بدون اینکه بدانید رنج قابل قبول برای کارفرما در چه حدودی است. در این مورد خاص چه بسا وی می توانست به حقوق بالاتری هم برسد

·         اشتباه دوم نفر اول عدم آگاهی از مزایای فوق العاده شغلی که معمولا علاوه بر حقوق پایه داده می شود، بود. مواردی از قبیل تعطیلات، پوشش سلامت، گوشی موبایل از این قبیل مزایا هستند که می توانند مقدار قابل ملاحظه ای را شامل شوند

·         استراتژی نفر دوم از این جهت مناسب بود که سئوال از میزان حقوق درخواستی را با سئوال از رنج حقوق به وی برگرداند. این یک واقعیت ثابت شده است که در هر مذاکرده و معامله ای کسی که ابتدا مبلغ را پیشنهاد می دهد نهایتا متضرر می شود

·         یک برخورد موثر دیگر از طرف نفر دوم سکوت وی پس از پیشنهاد اول مصاحبه کننده بود که یک فشار روانی بر وی در جهت افزایش و بهبود پیشنهاد ایجاد کرد. البته یک خوش شانسی وی این بود که مصاحبه کننده از مجوز لازم جهت افزایش حقوق پیشنهادی برخوردار بود و بهتر این است که چانه زنی با چنین شخصی صورت پذیرد

·         تاکتیک موثر دیگر سئوال از دوره های بازبینی پیش از قبول پیشنهاد نهایی بود که باعث میشد درهای افزایش حقوق در آینده برای وی بازتر باشد

·         در صورت اعتماد به موقعیت شغلی خودش و داشتن اعتماد بنفس بیشتر، وی حتی می توانست جلوتر برود و با توجه به دانش و تجربه اش توقع حقوق بالاتری را عیان کند اگرچه ریسک آن هم بیشتر بود. نکته مهم این این است که به محض پذیرش یک پیشنهاد، دیگر امکان چانه زنی و افزایش آن وجود نخواهد داشت

·         نکته مهم دیگر اینکه لازم است قبل از ورود به مذاکرده درباره حقوق، آشنایی کامل نسبت به بازار و حد و حدود حقوق حاصل کنید. مواقعی که میزان حقوق از قبل در آگهی شغلی تبلیغ شده است، تنها در حالتی می توانید درخواست حقوق بیشتری کنید که توانایی هایی فراتر از آنچه در آگهی آمده است را عرضه کنید

ما اینجا نظرات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک می گذاریم این اطلاعات به هیچ وجه جنبه پیشنهاد و یا توصیه ای ندارد و نویسندگان هیچگونه مسئولیت قانونی برای مطالب بیان شده ندارند