دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مهاجرت با چشمان باز-1

متاسفانه در این هفته اینقدر سرم شلوغ بود که فرصتی برای نوشتن یادداشتی تکمیلی برای پست قبلی خودم با عنوان "20 تا دلیل برای مهاجرت نکردن به نیوزیلند!!" نداشتم و یک هفته طول کشید تا دوباره  Stable! شوم! ولی جواب های سپیده و منصور عزیز به اندازه کافی رفع ابهام از این پست کرد.... و فکر می کنم پاسخها به اندازه کافی همه چیز را کاملا روشن کرد که نیازی به توضیح اضافی نباشد...فقط یک توضیح بدهم که این متن ملقمه ای بود از طنز، تخیل، واقعیت، شایعه و شاید توهم که فکر می کنم به هدفش رسید.


به هر حال چیزی که در هر مهاجرتی مهم این است که بهتر است تحقیق درستی از مکانی که برای مهاجرت داریم همیشه انجام دهیم. این روزها تعداد افرادی که دنبال مهاجرت وهستند همچنین مهاجرها به شدت زیاد شده است (از این "به شدت زیاد" اصلا خوشم نمی آید، ولی چه کنم که آماری نیست از این مهاجرها!). چیزی که خیلی مهم است این است که مهاجرت را برای راحت شدن و فرار کردن از مشکلات انجام ندهیم. بلکه آن را با دلایل مشخص و طی فرآیندی منطقی انجام دهیم. پستی در قسمتهای قبلی تحت عنوان "قانون دوبلین" نوشته ام که شاید برای خیلی ها اهمیت زیادی نداشته باشد، ولی وقتی در یکی از پیغامهای خصوصی که به واسطه خصوصی بودنش نمی توان اینجا گفت، می بینم که هنوز خیلیها درباره این قانون نمی دانند، نمی دانم که دلیل ندانستن این قانون را به گردن چه کسی بیندازم؟ 


مهاجرت ریسک بزرگی است و به واسطه آن مجبورید که خیلی چیزها را از دست بدهید و ممکن است تا مدتها برای به دست آوردن همانهایی که در کشور خود سالها داشته اید تلاش کنید. انتظار این را داشته باشید که زیبایی های کشوری که به آن مهاجرت کرده اید، در همان روزهای اول برایتان زیبا فقط به نظر بیاید و 5 سال بعد دوباره بتوانید از زیباییهای آنجا لذت ببرید!


به خصوص مهاجرت برای افراد مجرد سخت تر از افراد متاهل است، البته با ریسکی کمتر. و البته افراد متاهل هم در صورت نبود همدلی (به میزان لازم!) در فضای جدید ممکن است در فرآیند تغییراتی که برای پذیرفته شدن در جامعه جدید باید انجام داد، دچار مشکل شوند.


سوال مهم و خیلی ساده این است: چرا مهاجرت می کنیم؟ سوالی که هر کسی بسته به شرایطش به آن پاسخ می دهد و هیچ دو جواب مشابهی را نمی توان یافت. ولی احساسی برخورد کردن با دلایل مهاجرت متاسفانه ممکن است نتیجه خوبی به همراه نداشته باشد.


باشد که در پستی دیگر بیشتر این قضیه را باز کنم.


روز و شبتان خوش

نظرات 6 + ارسال نظر
دو دل در راه مهاجرت 1389/12/21 ساعت 16:29

اگر من بروم، اگر تو بروی، اگر ما برویم؛ پس چه کسی اینجا بماند تا ایران را آزاد کند؟ پس چه کسی اینجا بماند تا ایران را باز آباد کند؟

ایران سرزمین پدریه ماست، پس حق ماست که در این خاک زندگی کنیم، پس حق ماست که از این خاک استفاده کنیم.
ایران همیشه کشوری آزاد و آباد بوده مگر زمانی که ما خواب بوده ایم...

حال رفتن و واگذاشتن سرزمین پدریمان به دست کسانی که داراییهاش را تنها برای آباد کردن غزه و لبنان و تبلیغ آیین مشتی بیابانگرد می خواهند درست است یا ماندن و آزاد و آباد کردن سرزمینمان؟

آیا ایران زمین لیاقت سروری دوباره بر گیتی را ندارد؟؟؟

سعید 1389/12/22 ساعت 12:20

سلام دوست گرامی.
آیا می توان به نیوزلند ‌پناهنده شد؟روالش به چه صورته؟آیا امکان دیپورت شدن زیاده؟
اگه میشه توضیح بدید.

والا شدنش که می شه اما اینکه روالش چیه و اینها من اطلاعی ندارم .. این که امکان دیپورت شدنش زیاده رو هم نمی تونم بگم .. اما می دونم بودن کسانی که این جا ۱۰-۱۲ سال زندگی کردن و در نهایت هم نتونستن اقامت بگیرن ... نمی دونم ..
آقای ناصر: شما در این مورد اطلاعی دارید ؟؟؟

ناصر 1389/12/25 ساعت 00:09

آقا سعید همونطور که خودت بهتر از من میدونی، کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد جاییه تو همه کشورها دفتر داره و پناهندگی هم به اونجا و یا به پلیس اون کشور تسلیم میشه. احتمالا این رو هم میدونی که برای پذیرفته شدن پناهندگی باید مدارک مناسب و یا به قول خود پناهجو ها کیس مناسب داشته باشی و مهمتر از همه این که جونت در خطر باشه تو کشور خودت. این که دیپورت بشی و احتمالش چقدره رو من نمیدونم و باید این اطلاعات رو از طریق سازمان هایی که کارهای پناهندگی رو پیگیری می کنن بگیری. / ناصر

مریم 1389/12/25 ساعت 00:55 http://e-hadieh.blogfa.com/

ممنون، خیلی خوب بود و خیلی درست

سعید 1389/12/25 ساعت 12:27

سعیده خانم محترم و آقا ناصر مهربان
بینهایت ممنونم
در نیوزلند کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد این کارو انجام میده یا پلیس؟در ولینگتون یا اوکلند؟
آیا این کار پروسه های زیاد و سر درگم کننده داره یا نه؟
اگه اطلاعات بیشتری دارید و صلاح میدونید به من بدید ممنون میشم

والا آقا سعید ما چون خودمون درگیر پروسه های مهاجرت بودیم، بیشتر در رابطه با این پروسه ها می تونیم راهنمایی کنیم و در رابطه با موارد خاصی مثل مورد شما، راهنمایی های خوبی نمی تونیم انجام بدیم. من پیشنهاد می کنم که جستجوهای بیشتری در اینترنت انجام بدی و از سایت ها و اونایی که تو این زمینه کار می کنند، سوال هاتو بپرسی که قطعا جواب صحیح و مناسبی رو دریافت خواهی کرد. برات آرزوی موفقیت می کنم. / ناصر

علی 1389/12/25 ساعت 18:14

سلام؛ پیشایش سال نو مبارک؛ امیدوارم امسال برای همۀ ایرانیها هرجای دنیا که هستند سالی بهتر از سالهای پیش باشه.
سالی پر از شادی، تندرستی و پیروزی برای همه به ویژه آقا ناصر گل و سپیده خانم عزیز آرزومندم

سلام - ممنون - منم پیشاپیش سال نو رو تبریک می گم .. ایشالا همه به همه ارزوهاشون در سال جدید برسن و هرجای دنیا که دوست دارن چه ایران و یا هرجای دیگه ازاد و با افتخار زندگی کنن :)
بازهم ممنون . سپیده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.