دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

یادداشتی در مورد دانشگاههای سوئد

گفتم شاید بد نباشد که در این پست راجع به سوئد بنوسیم! کشوری که اصلا مهاجر نمی گیرد و تنها راه گرفتن قانونی اقامت، از طریق کار است. خیلی نمی خواهم راجع به اقامت گرفتن اینجا صحبت کنم. بیشتر هدفم این است که راجع به وضعیت دانشگاههای اینجا بنویسم.


اولین چیزی که در دانشگاههای سوئد در تقریبا تمامی رشته ها به چشم می خورد این است که دانشگاههای سوئد بیشتر به کارهای عملی می پردازند تا درس های تئوری. مثلا رشته های مهندسی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس درس های ریاضی به آن شدت ایران ندارند و بیشتر درس ها عملی است و نمره با پروژه تعریف می شود و نه با امتحان تئوری. اولین سوال دانشجویان جدید به خصوص ایرانی که دانشگاههای ایران را با سوئد مقایسه می کنند هم این است: چطور کشوری صنعتی با این کیفیت، در دانشگاههایش دروس تئوری کمتر از ایران تدریس می شوند؟! در رشته های علوم هم وضع به همین ترتیب است. اگر قرار است که مثلا راجع به جانوری بدانید باید با آن جانور از نزدیک آشنا شوید و گاهی چند روز زندگی کنید! در واقع سیستم طوری طراحی شده که مجبور هستید که یاد بگیرید و با گرفتن نمره قبولی قطعا راجع به آن موضوع می دانید و احتمالا دیگر یادتان نخواهد رفت!


راجع به مقاطع دکترا هم وضع به همین ترتیب است. دکترا در سوئد به معنی کار است و با شما قرارداد 4 ساله بسته می شود و به مانند یک کارمند باید صبح سر کار خود حاضر شوید و بعد از ظهر بعد از اتمام ساعت اداری محل کار خودتان را ترک کنید. ممکن است که بسته به موضوع تز خود مجبور شوید کورس هم بگذرانید. پروژه دکترا هم در رابطه با یک سرمایه گذاری بخش خصوصی یا دولت انجام می شود و به شما حقوق ماهانه پرداخت می شود. 


دانشگاههای سوئد به شدت به تقلب حساس هستند و کوچکترین تقلبی با حداقل 6 ماه تعلیق همراه است. معمولا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس اکثر پروژه های نوشتاری توسط یک سیستم طراحی شده توسط آموزش عالی به نام Urkund کنترل می شوند و این بانک اطلاعات، مقاله و نوشتار ارائه شده را کنترل می کند. 


متاسفانه دانشگاههای سوئد از سال آینده برای دانشجویان غیر اروپایی شهریه ای شده است. چیزی که در دانشگاههای سوئد به چشم می خورد تعداد بسیار زیاد دانشجویان ایرانی در مقطع ارشد و تا حدی در دکترا است. در اکثر دانشگاههای سوئد، ایرانی ها کامیونیتی دارند و فعالیتهای نسبتا زیادی دارند و مورد تاسف برانگیز از نظر من این است که کمتر دانشجویی را من دیده ام که اینجا قصد برگشتن داشته باشد. واقعیت تلخ تر آن است که بعضی ها حاضرند برای این برنگشتن هر هزینه ای هم بپردازند و از هر چیزی هم مایه بگذارند. راجع به هر هزینه و هر چیز هم زیاد توضیح نمی دهم. خودتان به احتمال زیاد بهتر از من می دانید.


اما دانشجویان ایرانی جزو دانشجویان برتر از لحاظ تحصیلی سوئد هستند و بالشخصه تا بحال دانشجوی ایرانی ندیده ام که -خودمانی بگویم- سرش به تنش نیرزد  که من مانده ام که چرا این همه آدم باهوش و تا حدی متخصص در مملکت خودشان جایشان نمی شود؟! 


دوستی می گفت در یکی از دانشگاههای مالزی و سر جلسه امتحان این یادداشت را به پارسی روی دیوار زده بودند: "تقلب به منزله نمره صفر تلقی می شود"!!! چرا این سرمایه انسانی برای هیچ کس مهم نیست.........؟!


روز و شبتان خوش / ناصر

نظرات 2 + ارسال نظر
نوید 1390/02/08 ساعت 14:54

سلامبامدرک فوق لیسانس زبان و3سال تدریس دانشگاه همراه بیمه میشه واسه اقامت دایم اقدام کرد؟
شانس قبولی داریم؟
فرق بین دوتا لیست فوری وبلندمدت چیه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید؟

با استفاده از این لینک امتیازاتتون رو برآورد کنید و ببینید امتیازاتتون مناسب برای اقدام هست یا نه؟
http://www.immigration.govt.nz/pointsindicator

اگه شغلتون در لیست بلند مدت هست بهش امتیاز تعلق می گیره، در غیر این صورت نه. لیست فوری کاربردی در مهاجرت کاری به نیوزیلند نداره. موفق باشید. / ناصر

koori 1390/02/17 ساعت 12:18 http://koori-irani.blogspot.com/

مرسی از زحماتی که میکشی بابت اطلاع رسانی
اینجا من معمولا چیزای مفیدی در ارتباط با نیوزلند پیدا میکنم که شاید مقصد بعدیم باشه
مطلبی هم در مورد سوئد نوشتی که جالب بود

سلام. ممنون از لطف شما. موفق باشی. / ناصر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.