دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مهاجرت برای ادامه تحصیل یا ادامه تحصیل برای مهاجرت؟!

از اونجایی که چند مورد موفق برای ادامه تحصیل برای خودم و اطرافیانم داشتم، این پست رو و چند پست آینده رو اختصاص میدم به بحث ادامه تحصیل. راستشو بخواین، برای من خیلی راحت تره که براتون کل پروسه ادامه تحصیل در دانشگاههای نیوزیلند رو اینجا بنویسم. اما فکر می کنم قبلش چند تا مورد رو مطرح کنم تا راجع به رابطه ادامه تحصیل و مهاجرت بیشتر بدونید:

 

اول اینکه سیستم دانشگاهها در کشورهای پیشرفته در کل با ایران متفاوته. به طور اختصاصی تر، حتی اگر در بهترین دانشگاههای ایران هم درس خونده باشید باز هم شرایط این دانشگاهها با شرایط دانشگاههای ایران خیلی تفاوت می کند. البته این در صورتیه که دانشگاهی که انتخاب می کنید در رنکینگ جهانی باشه، وگرنه در همیین کشور سوئد که من زندگی می کنم، دانشگاههایی هست که دانشگاههای خوب ایران به اونها سرند.

 

چیزی که باید اشاره کنم جدی بودن تحصیل است. نتیجه ای که به جای آخر همین اول می گیرم اینه که "مهاجرت برای تحصیل" بهترین انتخابه و "تحصیل برای مهاجرت" انتخاب دوم. اما به نظر من تحصیل برای مهاجرت به شرطی که علاقه به تحصیل هم وجود داشته باشه انتخاب مناسبیه وگرنه مخارج و مشکلات دیگه درس خوندن به اندازه کافی هست که اگه مشکلات مهاجرت و ناآشنایی با شرایط جدید رو روش بزاریم، اوضاع کلی به هم میریزه!

 

به هر حال......یه چیز کلی بگم: اگه از دید یه کارفرمای خارجی (مثلا نیوزیلندی) به یه سری Jop Application که برای یک موقعیت کاری توی شرکت خودم نگاه کنم، من ترجیح میدم که اونی رو استخدام کنم که توی دانشگاههای نیوزیلند درس خونده باشه نه تو دانشگاههای مثلا ایران و کشورهای دیگه. اینجوری بگم که در صورتی که سابقه کار بین المللی ندارین و توی شرکت های مطرحی کار نکردید، بهترین راه برای پیدا کردن کار خوندن درس خوندن تو همون کشوره! درس خوندن توی دانشگاهها باعث میشه که به تدریج با پیچیدگی های دانشگاهها و آدم های های جامعه جدید آشنا بشین. اینو به عنوان یه تجربه میگم: آشنا شدن با جامعه جدید نیازمند زمانه و بیشتر آدم ها نیاز به یه زمان که حتما از 6-5 ماه بیشتره دارن تا خودشون رو پیدا کنن (نه جامعه جدید رو!). یه نگاهی به منحنی مهاجرت با زمان هم بندازید. معمولا تا شش ماه طول میکشه تا فرد مهاجر خودش رو (و نه جامعه رو!) تو جامعه جدید پیدا کنه! خوب پیشنهاد من اینه که این 6 ماه رو به جای اینکه گیج بزنید، مدت بیشتری تمدید کنید و حداقل یه مدرک تحصیلی بگیرید که به درد کار آیندتون بخوره!

 

همونطور که تو بالا اشاره کردم درس خوندن تو دانشگاههای خارج از کشور اون هم با کیفیت بالا آسون نیست و قابل مقایسه هم با دانشگاههای ایران نیست. من دانشگاه اوکلند تو نیوزیلند درس نخوندم، اما تقریبا مطمئنم که کار آسونی نیست. درس خوندن به زبون انگلیسی یک طرف و سخت گیری های دانشگاه دو مشکل عمده در درس خوندن برای ما ایرانی ها در دانشگاههای سطح بالاست. به همین خاطر به اونایی که دنبال درس خوندن آسون هستند توصیه می کنم دنبال دانشگاههای سطح بالا نباشن. این جور وقت ها بپرسین که کالج هایی که آسون می گیرند کجان؟ اما در اینصورت باز به چیزی رو از دست میدید! مثل ایران، بازار کار خارج از کشور هم فارغ التحصیل های دانشگاههای خوب رو به دانشگاههای کمتر شناخته شده ترجیح میدن مگر اینکه سابقه کار خوب و موارد دیگه ای داشته باشین که شما رو از بقیه متمایز کنه.

 

در کل فکر می کنم  "مهاجرت برای ادامه تحصیل" معمولا نتیجه بهتری داره تا "ادامه تحصیل برای مهاجرت". چون از قبل هدفتون ادامه تحصیل بوده و مطمئنا علاقه به تحصیل داشتین که دنبالش رفتین. این باعث میشه که دانشگاه خوب و رشته مناسب خودتون رو بگردین و پیدا کنین و با علاقه هم دنبالش برین که مطمئنا نتیجه دلخواه شما رو در پی داره..... اما "ادامه تحصیل برای مهاجرت"نیاز به برنامه ریزی داره که بنا به شرایط هر کسی فرق می کنه.

تو پست آینده راجع به اینکه چطوری میشه از دانشگاههای نیوزیلند پذیرش گرفت مینویسم. این پست هم تا اندازه ای تجربه شخصی بود.


شب و روزتون خوش!

/ناصر

 

نظرات 5 + ارسال نظر
الهام 1390/04/20 ساعت 04:43

تشکر از توضیحاتتون. من با شما هم عقیده هستم و قبلا به همه اینها فکر کرده بودم. یه سئوال دارم...اطلاع دارید که هزینه تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند برای کسی که اقامت دائم داره چطور هست؟ و با توجه به اینکه با آیلتس ۶.۵ هم نمی شه گفت زبان بلد هستیم چقدر طول می کشه تا اون قدر تسلط بر زبان پیدا کنیم تا بتونیم در دانشگاه به زبان انگلیسی درس بخونیم؟ آیا مهاجر ها برای تقویت زبان به صورتیکه بدون مشکل ارتباط برقرار کنند برنامه ای دارن؟

راستش می دونم که تحصیل ارزونتر هست اما بهترین راه بازهم سر زدن به سایت دانشگاه ها هست .. اونجا بهتون می گه اگر اقامت داشته باشید هزینه ها چقدر هست و اگر نداشته باشید چقدر .. می تونید مقایسه کنید ... راستش وقتی بیاد و بخواهید دانشگاه برید به نظرم نباید نگران زبان باشید چون به هر حال بعد از مدتی جا می افته و بهتر می شه و اینجا هم دانشگاه باهاتون صحبت می کنه و اگر مشکلی از نظر ارتباطی نداشته باشید زبان برای تحصیل رو گیر نمی دهند. راستش با وجود این چینی ژاپنی ها کار ماها راحت شده .. چون معمولا زبانشون خیلی خوب نیست و همشون هم که ریختن این دانشگاه ها و مدارس .. واسه همین وقتی زبان های ما رو می بینن خیلی هم خوشحال می شن ..
سپیده

مرجان 1390/04/21 ساعت 12:45

سلام
مرسی از این پست مفیدتون. من دوست دارم بیشتر در این رابطه بدونم لطفا به نوشتن این موضوع ادامه بدید.
ممنون

اقا ناصر همیشه کارش درسته ..
سپیده

پارسا 1390/04/22 ساعت 00:56

سلام دوست عزیز
آیا فوق دیپلم رشته های داخل لیست مشاغل قابل قبول می باشد و نحوه ارزیابی انهاچگونه است. با تشکر

بستگی به امتیازت داره .. مطمئن نیستم اما اگر توسط nzqa سطح بندی بشه و بعد مشخص بشه که مورد تائید هست و بعد بهت سطح بدن مثلا ۶ یا ۵ می تونی بر اساسش امتیاز بگیری و اقدام کنی .. حتما یه سر بزن به nzqa ..
سپیده

فرشید 1390/04/25 ساعت 09:00

salam agha naser
ba tashakor mojadad az zahmat shoma va sepideh khanom dar jahat etelati ke dar ekhtiyar hameh ma mizarid
arz konam ke man ke man ke omadam inja donbal tahsil ama hadaghal dar mored zaban ino begam kekhyli rahatar misheh toy iran ba hazineh besiyar monaseb tar be naijeh resid be dostan ham tosiyeh mikonam say konan ghabl az omadan be daneshgaha kharej az keshvar makhsosan ageh ghasd daran ke toy daneshgah khareji doreh zavban pish daneshgahio begzaronan hatman ye bar emtehan IELTS ro bedan toy iran va natijasho ba khodeshon biyaran chon dar on sorat nemitonan ziyad sar zaban mataleton konan be har hal inja ham donbal pol bishtar az daneshjohay khareji dar ovordan hastan. va sar tayin sath mitonanbe rahati ta yek sal sar zaban englisi negaheon daran alan man va chand ta bachehay irani ke IELTS nadashtim inja toy daneshgah AUCKLAND be moshkel khordim va hamamono az sath payin payin gharar dadan ageh ghasd dars khondan inja darid say konid toy iran IELTS 5 ya 5.5 academico hadaghal begirid ke ziyad kar khasi nadareh ama hamin 6 mah az nazar zamani va hazineh jolo mindazeton
ba tashakor mojadad

Kaity 1390/11/12 ساعت 08:32

سلام ممنون وبلاگتون واقعا عالیه
همسر من میخواد واسه PHD اقدام کنه میخواستم بدونم معمولا ویزای پارتنر شیپ واسه همسر چقدر طول میکشه؟

و یه سوال دیگه اینکه وقتی که وارد نیوزلند شدیم بعد از یکی دو سال که کار کردیم امتیاز لازم واسه اقدام از طریق skilled worker رو پیدا میکنیم(الان امتیازمون 120 هست) یکی به من گفت که باید بعد که تحصیلتون تموم شد خارج بشی از نیوزلند و بعد اقدام کنی آیا این درسته؟؟؟اگه کمی توضیح بدید خیلی ممنون میشم کمی واسم گنگه


ویزای دو تاتون با هم میاد. مثل ویزای بعضی کشورهای دیگه با فاصله نمیاد. تو سایت سفارت نیوزلند در دبی نگاه کنین برای زمان. ولی معمولا از ۶-۱ ماه طول میکشه. گاهی هم بیشتر...
دوستتون درست نمی گن. ویزای تحصیلی قابل تبدیل به ویزای کاریه. /ناصر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.