دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مهاجرت فقط رفتن نیست !! قسمت ۲ !!

همه نگرانی هایی که این چند وقت گفتید درست و به جا هست و هیچ کسی نمی تونه بگه نه نگران نباشید ..و برای خیلی هاش هم چاره ای نیست جز صبر . انعطاف پذیری و تلاش مضاعف ..

اما چی کار می شه کرد که این نگرانی های و ریسک ها به حداقل برسه ..

- به نظرم کسی که به فکر مهاجرت هست و در نهایت قصد داره از ایران بره باید از روزی که این تصمیمش قطعی شد از همون ایران خرج های الکی رو از زندگیش حذف کنه .. و شروع کنه به قول اینوری ها به Saving .. اینجوری برای خودش این بازه زمانی رو که ممکنه کار پیدا نکنه و باید از جیب بخوره رو بیشتر می کنه و قاعدتا ارامش بیشتری داره .. راستش ما ایرانی ها هممون بسیار اصراف کار و تجملی هستیم .. واسه همین هم جا برای Save کردن زیاد داریم .. 

- یکی از مسائل اساسی کار هست. راستش قطعا از مهمترین هاست چون سرمایه زندگی می شه. اگر در شرایط متوسط بد بخواهیم حساب کنیم شاید برای یه نفر حدود ۵-۶ ماه طول بکشه کار پیدا کنه پس بهترین کار اینه که اولا یه سرمایه و یا ذخیره خوبی با خودت داشته باشه و در ضمن امادگی یه زندگی ساده رو برای چند وقت پیدا کنه. اما در کنار اینها باید این رو هم در نظر گرفت که همیشه می شه از کارهای ساده تر و پیش پا افتاده تر شروع کرد و اینکه اگر از هرکاری شروع کنی شان ادم پایین میاد و یا اگر بخوای برای کار حرفه ای خودت اقدام کنی برات بد می شه از فکرتون بیرون کنید.

براتون چند تا مثال خوب می زنم. من کسی رو می شناسم که وقتی از ایران رفت برای مدتی کار پیدا نکرد و اولین کارش توی یه میوه فروشی بود. این چند تا مزیت داشت. یک برای زبان .. که در واقع می تونم بگم کاری که با مشتری سر و کار داره بهترین کلاس زبان هست براتون و به صورت معجزه اسایی راه اتون می اندازه. دوم برای روحیه اتون. هرچی مشغول تر باشید کمتر وقت می کنید به ریسک ها و گذشته و اینده فکر کنید.سوم اینکه همیشه از اولین کار کلی دوست و اشنا پیدا می کنید و حتی بعد از چند ماه می بینید کلی دوست از ملیت های مختلف دارید. .. با اولین کار همیشه با سیستم های بانکی. مالیاتی. شهرداری. نحوه ارتباطات و غیره اشنا می شید و اگر این کار حتی یه کار ساده باشه بهتون اعتماد به نفس می ده برای شغل های بعدی که قراره جدی تر بشه ..

همیشه یادتون باشه چیزهای جدید یاد بگیرید. مثلا اینکه شما بلدید خیاطی کنید .. یا بلدید کامپیوتر درست کنید و یا مثلا کیک بپزید و یا توی نجاری استعداد دارید رو فراموش نکنید.. گاهی می بینید اون سرگرمی ها براتون اینجا می شه شغل اصلی و خیلی هم ازش لذت می برید و درامد خوبی هم دارید ..

فرد دیگه ای رو می شناسم که کار شبکه های کامپیوتری انجام می داد و تجربه خوبی داشت و مدت ۲ سال توی پمپ بنزین کار می کرد تا تونست کاری رو که دوست داره با حقوق عالی پیدا کنه و یا یکی از دوست های دیگه خودم که حرفه ای در کارهای شبکه های کامپیوتری بود مدت ۲ سال توی شرکت خدمات سونی گوشی موبایل تعمیر می کرد و الان همون کاری رو که دوست داره با حقوق خوب پیدا کرده ... خلاصه ناامیدی و ترس چیزی رو درمان نمی کنه اگر به هدفتون مطمئن هستید.

اینکه درامد و پست خوبی رو به دست بیارید باید بگم کاملا ربط به خودتون داره. توی ایران اصولا اگر بهتر چشم و ابرو نازک کنی و یا دوست و اشنا داشته باشی هم حقوق خوب می گیری و هم مقام بهتر اما اینجا هرچی بهتر تلاش کنی و کارت خوب باشه امتیاز می گیری. به نظرم این سیستم درست تر هست پس نباید خیلی هم ناامید بود ..

..

تنهایی و دوری بچه ها از خانواده خودش مساله مهمی هست و اخر اخرش هیچ کسی مثل خانواده نمی شه .. اما خوب از طرفی همه اونهایی که اینجا میان از هرجای دنیا که باشند همین رو تجربه می کنند و اینجاست که دوست خوب پیدا کردن خیلی موثر هست ..


یه چیز جالبی که من کشف کردم اینه که اینهمه از اختلاف فرهنگی حرف می زنیم باید بگم اونقدر هم تو ذوق زن نیست. ایرانی های الان اونقدر دیگه سنتی و متفاوت فکر نمی کنن و با فرهنگ روز دنیا خیلی نزدیک تر هستند تا مثلا هندی ها و چینی ها و پاکستانی ها و غیره .. وقتی با ادم ها از کشورهای مختلف دوست بشید می بینید که چقدر نزدیک فکر می کنید و بیشتر از اینکه از تفاوت های فرهنگی اتون بگید و حرف بزنید از شباهت هاتون حرف خواهید زد ..


همیشه شنیدیم که می گن این خارجی های خانواده دوست نیستند و بچه ها از سن ۱۶ سالگی می ذارن می رن و غیره .. اما اونچه من اینجا دیدم خیلی متفاوت بود .. راستش خیلی از چیزهایی که توی ذهنمون رفته و شده مبنای تصمیمات و قضاوت هامون رو باید پاک کنیم و بذاریم تجربه و واقعیت دوباره اونها رو بسازه .. انسان ها همه جای دنیا انسان هستند .. مادر همیشه یک مادر هست و فرزند همیشه علاقه و وابستگی های خودش رو داره هرچند اگر بتونه از ۱۶ سالگی روی پای خودش وایسه و کار کنه و زندگیش رو خودش اداره کنه .. درست این ارتباط ممکنه از این سر دنیا تا اون سر دنیا متفاوت باشه اما اگر یک دلیل داشته باشه در سن ۴۰ سالگی یا ۳۵ سالگی وقتی همه چیز توی کشور خودمون بر وفق مراده و تازه رو غلطک افتاده مهاجرت کنیم اینده بچه ها هست .. 

..

فقط یه چیزی بگم .. این راه اونقدر که می ترسیم تاریک نیست .. این فقط خود ترسه که چشمام ون رو بسته تا فقط تاریکی ببنیم .. 

یه پست کوتاه هم گذاشتم تو وبلاگ خودم اگر خواستید از لحاظ احساسی این ترس رو ببینید .. 

سپیده

نظرات 12 + ارسال نظر
پویا 1390/05/26 ساعت 05:55

با درود
امروز جواب pre-assess من اومد لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد قزوین هستم و بر خلاف انتظارم که فکر می کردم 7 بشم به من 6 داده البته در قسمت requirement نوشته Bachelor or Diploma of
Engineering or equivalent
که فکر می کنم 6 که معادل diploma میشه قابل قبول باشه ولی می خواستم بدونم با این لوول امتیازی از من کم میشه یا نه ؟

تا اونجا که یادم هست ۶-۷ امتیاز یکسانی می گرفتند .. بعید می دونم توی امتیازات تاثیری بذاره . بازهم توی point indicator یه چکی کن
سپیده

پویا 1390/05/26 ساعت 06:00

ببخشید یه سوال دیگه با لوول 6 که pre-assess به من داده من احتمالا امتیازم 100 یا نهایتا 105 میشه به نظر شما ارزش ادامه دادن رو داره الان دیگه خیلی لب مرز شدم !؟

ارزشش بستگی به تصمیم شما داره .. هیچ جوری نمی تونه ببری بالا امتیازت رو .. سابقه کار بیشتر .. امتیاز زبان .. نمی دونم .. شانس که هست اما بیشتر طول می کشه خوب ..
سپیده

نسیم 1390/05/26 ساعت 07:54

سلام
اگه کسی سابقه کار داشته باشه ولی بعد از یه مدتی رفته باشه مدرک اون کارو گرفته باشه چی؟
اونا سابقه کارو از بعد از داشتن مدرک حساب می کنن یا نه می شه در حین اینکه کار می کرده رفته باشه مدرکو گرفته باشه؟

تا اونجائیکه یادم هست سابقه کار بعد از گرفتن مدرک تحصیلی در همون زمینه حساب می شه .. این رو جایی خوندم اما قدیمی هست نمی دونم الان چه جوریه .. اگر فهمیدم حتما می ذارم .. بچه ها کسی جواب رو می دونه ؟
سپیده

اورایاد 1390/05/26 ساعت 07:58 http://orayad.blogfa.com

سلام
ممنون از اینکه در مورد این مسایل یمنویسید
خصوصا زوجین که معمولا خیلی بحث میکنند در مورد این مسایل و اینده مهاجرت

نسیم 1390/05/26 ساعت 08:33

سپیده جان آخه تو ایران خیلی پیش می یاد که در حین اینکه کار می کردی مدرکو گرفتی. اگه اینجوری باشه که تو می گی من خیلی نا امید می شم :(
تمام برنامه ریزیم میریزه به هم
تو رو خدا هر کی می دونه زودتر جواب بده :(

نسیم 1390/05/26 ساعت 09:06

سپیده جان همین الان زنگ زدم سفارت و پرسیدم
اولش گفت قاعدتا حساب می شه چون شما داشتید تو همون زمینه کار میکردید و برای اونا مدرک بیشتر اهمیت داره
و اینکه گفت شما مدارکتو بفرست اونا تصمیم میگیرین که قبول کنن این شرایطو یا نه
حالا من خیلی دو به شک شدم . نمی دونم چه کار کنم :(

اگر گفتند قبول می کنند که خیلی خوبه .. دیگه چرا دو به شک شدی ؟!

مسعود 1390/05/26 ساعت 11:32

سلام به دوستانم

من مدرک مهندسی برق و مخابرات دارم و Major من مهندسی برق و در ارزیابی IQA مدرک من رو Bachelor of engineering technology ارزیابی کرده که در حقیقت زیر مجموعه یک سری رشته ها مثل برق و کامپیوتر و غیره است.میخواستم بدونم بعدا برای من مشکلی پیش نمیاد و من امتیاز مدرکم رو به عنوان مهندس برق میگیرم؟

خیلی ممنون و منتظر جواب شما هستم

مسعود 1390/05/26 ساعت 11:37

در جواب خانم نسیم

من قبلا این سوال و از سازمان مهاجرت پرسیدم و بهم گفتند که مشکلی نیست

شروین 1390/05/26 ساعت 23:30

ممنون از مطالب خوب سپیده جان و آقا ناصر. همه رو میخونم مرتب.
من برای مستر دانشگاه آکلند و مسی حدود یکماه و نیمه که اقدام کردم و هنوز دارن بررسی میکنن و جواب ندادن.
از اونجا که هدفم بیشتر از تحصیل پیدا کردن کار و مشغول شدن بعد از تحصیل است فکر کردم که حتما باید از یک دانشگاه خوب فارغ التحصیل بشم که بلافاصله بتونم job offer بگیرم. واسه همین انتخابم این 2 دانشگاه بود. الان یکمی نگرانم که داره دیر میشه و واسه دانشگاههای دیگه هم اقدام کنم مثلAUTو وایکاتو. اما مرددم.
میخوام نظر دوستانی که دانشگاه ها و بازار کار اونجا رو میشناسن بدونم. ممنون

بابک 1390/05/27 ساعت 08:38 http://persiance.wordpress.com

مسعود عزیز:: اگه مدرک لیسانست رو assess کرده باشی و level 7 ارزیابی شده باشه، انشاء اله می‌تونی برای ردیف شغلی 312312 در لیست LTSSL درخواست کنی؛ به شرط داشتن سابقه کار به میزان سه سال. موفق باشی. مدرک من هم کامپیوتر-سخت افزار بود و همین عنوان رو بهش دادن + computer engineering داخل پرانتز. :)

پویای عزیز:: این مطلب رو در وبلاگم بخون.

http://persiance.wordpress.com/2011/07/13/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA/

فکر کنم چون level 7 ارزیابی نشدی، نمی تونی برای bonus point ادعا کنی. اما امتیاز مدرک لیسانس رو میاری. اگه بدون اینا امتیازت به 100 میرسه، وارد pool خواهی شد. البته انتخاب از pool خیلی به سابقه کار (سه سال، ایده آله) و داشتن job offer بستگی داره.

اسدی 1390/06/02 ساعت 10:53

سلام ، ممنون از سایت خوبتون

یک سوال تو ذهنم میچرخه که خیلی خوشحال میشم که کمکم کنید:
الان من با کمک مدرک و زبان همسرم امتیازمون میشه 125 ، و اگه اقدام کنیم حدود 2 سالی واسه مهاجرت طول میکشه . موضوعی که هست اینه که من باید اقدام کنم ( خانمم سایقه کاری و رشته مورد نیاز نداره )
ولی خانمم دارای معدل 19 کارشناسی و 19 ارشد و 2 سال سابقه کار هنری( نقاشی ) و همینطور چاپ 2 کتاب هست .( مثلا تعدادی از طرح های کتاب درسی دوره راهنمائی در اموزش و پرورش) و واسه همین احتمال گرفتن پذیرش از دانشگاه اونجا رو زیاد داره ( احتمالا با بورس و به من هم ویزای کار میدن )
حالا واسه من این سوال پیش اومده :
من میتونم با ویزای کاری همسرم برم اونجا و یه کار پیدا کنم که امتیازم بره بالای 140 و از همون جا اقدام کنم ، یا چون همسرم ویزای دانشجوئی داره باید صبر کنم تا تمام بشه و بعدا اقدام کنم .
بهتر بگم : من اگه خانمم ویزای دانشجوئی داشته باشه و من از اونجا پیشنهاد کار بگیرم ، میتونم اسه اقامت دائم اقدام کنم
ممنون

شما اگر خانومت اونجا در حال تحصیل باشه و شما ویزای کار بگیرید قطعا از ۱۲۵ امتیازتون می ره بالای ۱۴۰ که حتما بهتون ویزای اقامت می دهند .. اما مساله اینجاست که لزوما به کسی که ویزای داشنجویی می گیره به همسرش ویزای کار نمی دهند .. پست مربوط به تغییرات ۲۵ ژولای رو حتما بخون به علاوه چک کن ببین بهت چه نوع ویزایی می دهند.. البته اگر در نیوزلند باشی و کار پیدا کنی می تونی درخواست ویزای کار کنی و احتمال ۹۹ درصد بهت می دهند ..
سپیده

samareh 1390/12/15 ساعت 16:44

سپیده جان سلام
من شوهرم نزدیک به ۷سال که توی چین پکن شرکت تجاری داریم و کارهای مربوطه به صادرات به ایران انجام میدیم. به نظرت بیاییم آکلند متونیم همین کار تجارتو اونجا انجام بدیم یا مغازه اجاره‌ کنیم بنا به نیز بازار مثلا لباس، کفش یا......؟؟
اجاره مغازه ماهانه چقدر توی آکلند؟

راستش از اجاره مغازه و غیره خبر ندارم اما مسلما می تونید همین کار رو ادامه بدید مخصوصا که اینطرف روابطشون با چین و اینها هم خوبه .. سپیده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.