دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

بیمه در نیوزلند ! بیمه بهداشتی درمانی

بیمه در نیوزلند سیستم بسیار متفاوتی با اونچه ما در ایران بهش عادت داریم.


اینکه شما بیمه بهداشتی درمانی داشته باشید و یا نه یک انتخاب کاملا شخصی است اما خوب کسی هم نیست که نداشته باشه چون بدون بیمه هزینه های درمانی واقعا سنگین می شه. مقداری از هزینه بیمه رو هم شرکتی که براش کار می کنید به هر حال پرداخت می کنه.


معمولا هر شرکتی برای خودش یک plan خاصی رو انتخاب می کنه. و اون plan شامل یک سری از خدمات می شه. مثلا در نظر بگیرید plan شماره ۱ هزینه اش ۳۰ دلار در ماه هست و شامل جراحی تا سقف ۱۰۰۰۰ دلار به علاوه مثلا هزینه های فیزیوتراپی و اندوسکوپی و چشم پزشکی هست. شما در صورتی که بخواهید این plan رو عوض کنید می تونید با توجه به سیاست های اون شرکت و نوع قراردادش با بیمه در همون گروهی که اونplan بهش تعلق داره خدمات دیگری رو به بیمه اتون اضافه کنید و میزان اضافه پول رو خودتون پرداخت کنید. 


مثلا اگر می دونید که دکتر عمومی زیاد استفاده می کنید و یا مثلا بیماری خاصی دارید که به خاطر اون به متخصص مربوطه زیاد مراجعه می کنید می تونید plan ایی رو که شامل اون می شه پیدا کنید و درخواست بدید.


وقتی برای اولین بار در نیوزلند بیمه می گیرید براتون یه کارت می فرستند که دارای شماره منحصر به فرد برای شماست و دیگه از اون به بعد همه جا با اون شماره می تونید کارهای بیمه و دکتر رو انجام بدید. مثلا اگر خواستید عمل جراحی داشته باشید و یا بر اساس اتفاقی از بیمارستان استفاده کنید کافیه اون شماره رو به اون مرکز بدید و اونها خودشون با بیمه کارهای مالی رو انجام می دهند و یا اگر شما مثلا جایی پولی پرداخت کردید و خواستید از بیمه اون پول و یا قسمتی از اون رو دریافت کنید می تونید توی سایت اشون برید و یا برگه ای براتون هر چند وقت یکبار خودشون می فرستند پر کنید و پست کنید و اونها اوتوماتیک پول رو به حساب بانکی ایتون برمی گردونند.


وب سایت Southern Cross که در واقع همون شرکت بیمه شما خواهد بود خیلی خیلی مرتب هست و قطعا خیلی راحت هرنوع اطلاعاتی رو بخواهید درش به دست میارید. ادرس اش هست:


http://www.southerncross.co.nz

من راجع به ریز ریز plan های ممکنی که وجود داره اینجا نمی نویسم چونکه خیلی طولانی می شه و ضرورتی هم نداره. اما لینک زیر خیلی خوب همه رو لیست کرده و توضیح داده.

به دوستان توصیه می کنم اگر خواستید بیمه بشید حتما فولدری رو که شرکت محل کارتون در این باره بهتون می ده بخونید و نوع بیمه اتون رو کاملا در جریان باشید. معمولا دکتر عمومی توی بیمه ها نیست و ارزش اضافه کردن داره. هزینه متوسط ویزیت دکتر عمومی متوسط حدود ۴۰ دلار هست و اگر توی بیمه نباشه نمی تونید این پول رو پس بگیرید و در ضمن برای هرنوع بیماری معمولا شما مستقیم سراغ متخصص نمی رید و اول دکتر عمومی معاینه اتون می کنه و اگر بعد اگر لازم بود شما را معرفی می کنه به متخصص.


نکته دیگه ای که ربطی به بیمه نداره اما مهم هست بدونید اینه که برای دیدن دکتر عمومی می تونید به مراکز White Cross برید اما مشکلی که هست اینه که این مراکز عموما شلوغ هستند و در ضمن هزینه ویزیت حدود ۸۰ یا ۹۰ دلار می شهو لزوما دکترهاشون به تبحر و خوبی دکترهای عمومی نیستند.

برای اینکه پیش دکتر عمومی برید که اینجا بهشون GP یا General Practitioner می گویند باید حتما باهاشون Register کنید و در غیر اینصورت شما رو نمی پذیرند. 


یه نکته دیگری که فراموش کردم بگم اینکه بیمه درمانی هیچ ربطی به بازنشستگی نداره. در واقع موضوع درامد در زمان بازنشستگی رو دولت و KiwiSaver  که قبلا نوشته بودم انجام می دهند.


از بحث بیمه خیلی دور شدم. در مورد بیمه های دیگه هم هرکدام جداگانه شرکت هایی این کار رو انجام می دهند. در قسمت بیمه ۲ حتما می نویسم.. مثل بیمه ماشین و خونه و ...


سپیده

نظرات 3 + ارسال نظر
شبنم 1390/07/22 ساعت 06:19

مرسی عالی بود

مرجان 1390/07/23 ساعت 21:53

سپیده عزیز یه سوال.اینطور که من ازنوشته شما متوجه شدم هزینه های درمانی درنیوزلندرایگان نیست.ولی میدونیم که دربسیاری ازکشورهارایگانه ومریض هیچ هزینه ای پرداخت نمیکنه.پس چطوریه که امتیاز نیوزلنداز نظر سطح زندگی بالاتر ازخیلی کشورهاست درصورتی که ازاین نظر ضعف داره؟ ضمنامن هم سوال دوستمونو تکرارمیکنم که برای دانشجوها وضعیت بیمه چطوره؟ قبلا هم گفتم که دخترمن بیماری قلبی شدیدداره یعنی من با این حال (وشایدباپرداخت بیشترحق بیمه)میتونم بیمه اش کنم یانه؟

راستش من جواب این سوال رو نمی دونم .. اما می دونم شما می تونید هرجوری که دوست دارید خودتون رو بیمه کنید. اگر لینکی رو که گذاشتم برای شرکت بیمه Southern Cross حتما به نتیجه می رسید .. برنامه های مختلفی رو که گذاشتید حتما بخون
موفق باشید
سپیده

سلام سپیده خانم
من در حال اقدام برای مهاجرت از طریق "کار به اقامت" هستم و وبلاگ شما به من بسیار کمک کرده است و از این بابت خیلی ممنونم.
در حال حاضر یک پیشنهاد کاری خوب دارم ولی در قراردادی که برای من فرستاده شده هیچ چیزی در مورد بیمه درمانی وجود ندارد.همچنین در مورد بازنشستگی آمده :
If you choose to join the Kiwisaver superannuation scheme contributions will be made by both employer and employee as stipulated by government legislation. Any Employer’s contributions will be included in the employees gross salary amount.
این یعنی شرکت علاوه بر حقوقی که تحت عنوان
REMUNERATION - Salary of NZ$XXXXX per annum.
آمده هیچ مبلغ دیگری را برای بیمه و بازنشستگی پرداخت نخواهد کرد؟
پاسخ شما لطف بزرگی به من است.
با تشکر

سلام .. کیوی سیور در واقع یک انتخاب هست اگر انتخاب کنید که می خواهید ازش استفاده کنید شرکت موظف هست قسمتی از هزینه اش رو بده و درصد کمی هم از حقوق خودت کم میشه .. در مورد بیمه هم همین طور . شرکت معمولا یک نوع بیمه رو براتون هزینه اش رو پرداخت می کنه و می تونید اگر خواستید مثلا بیمه مدل دیگه ای رو انتخاب کنید مثلا مقداری از هزینه اش رو هم خودتون بدید .. کاملا ایمیل که بهتون زدند استاندارد هست .
سپیده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.