دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

از نوزادی تا دانشگاه .. :)

در مورد بچه ها اما .. طبق مطالعات و سوال از همکاران و دوستان بچه دار به اطلاعات زیر رسیدم: 

اگر بخواهیم از نوزادی شروع کنیم بریم بالا اولین جایی که بچه های کوچیک رو می گذارند Day Care هست که بچه ها رو می تونید از نوزادی تا 2 یا 3 سالگی بذارید و هزینه اش هم معمولا بین 60-70 دلار در هفته است. معمولا ساعت هاشون هم از صبح ساعت 7:30 هست تا 6 عصر و می تونید بچه ها رو بین این ساعت ها ببرید و بیارید. 

بچه ها رو از 2-3 سالگی به بعد می تونید بذارید Kindy که در واقع بهشون چیز میز بیشتر یاد می دهند و بازی می کنند و غیره. معمولا Kindy ها و Day Care های خوب رو باید از خیلی قبل برید ثبت نام کنید و الا زود پر می شند. 

بچه ها رو وقتی 5 سالشون شد می تونید دیگه بذارید مدرسه در واقع primery School. هزینه های مدرسه ها خیلی متفاوت هست. معمولا دولت به مدرسه ها کمک می کنه و بهشون بودجه می ده و درست مثل ایران اگر مدرسه خوب تری باشه و سرویس های بیشتری داشته باشه والدین پولش رو می دهند. پولی که به مدارس در این مقطع می دهید بیشتر شبیه donnation هست اما به هرحال اجباریه و همه پرداخت می کنند و می تونه حدود ۱۰۰ دلار اینها در سال باشه. 

بچه ها از ۵ تا ۱۰ سالگی دوران primery رو می گذرونند. یعنی ۵ سال مثل خودمون.

از سن ۱۱- ۱۲ سالگی دو سال می رن Intermediate که در واقع باز مثل دوران راهنمایی هستش و باز هم هزینه هاش مثل دبستان می مونه و اگر مدارس خیلی خوب بذاری خوب باید پول هم بیشتر بدید چون دولت کمک کمتری به مدرسه می کنه یه جورایی همون غیرانتفاعی و نمونه خودمون. 

از سن ۱۳-۱۸ سالگی بچه رو می فرستند Collegue که باز با توجه به نوعش هزینه هاش فرق داره و متوسط حدود ۱۰۰۰ دلار در سال هست. توی دبیرستان در واقع مثل دبیرستان های خودمون درس های اجباری دارند که شامل ریاضی و زبان می شه و بقیه درس ها رو با توجه به اینکه می خواهند چیکاره بشند انتخاب می کنند. مدت زمان دبیرستان از ۱۳-۱۸ سالگی هست و بعد هم می رند دانشگاه. البته دانشگاه های اینجا امتحان ورودی نداره و فقط ربط داره چه نمراتی در دوران دبیرستان کسب کرده باشند تا دانشگاه های بهتری بهشون پذیرش بدهند. اگر هم نه می تونند از سن ۱۶ سالگی وارد دانشکده های Polytechnique بشند و در واقع فوق دیپلم بگیرند.  

 

حتما به کارتون میاد و دونستنش خوبه ... 

سپیده

نظرات 21 + ارسال نظر
ali 1390/08/24 ساعت 03:47

اونقدر کامل مینویسید که شاید فقط یه تشکر بلند و بالا جوابش باشه.....
به امید سلکشن فردا
نذر کردم اگه اسمم در اومد یه شام جنوبی سپیده خانوم رو دعوت کنم...

پس منم دعا می کنم ......
سپیده

سلام دوست عزیز
عید غدیر بر شما مبارک
وبلاگ خیلی خوبی داری امیدوارم که موفق باشی
به ما هم سری بزنید . .
متشکرم .

مهراد 1390/08/24 ساعت 09:50

سپیده جان، توی Point Indicator این 3 تا گزینه برای تحصیلات هست :

Do you have a recognised qualification? (level 7 or 8) YesNo

Do you have a recognised qualification? (level 3,4,5,6) YesNo

Do you have a recognised post-graduate qualification?
YesNo

حالا من که لیسانسو فوقمو از دانشگاه آزاد گرفتم، دکترا رو دارم َAUT میخونم، باید هر 3 تا رو YES بزنم ؟

این سطح بندی های ۶ و ۷ و .. رو nzqa می ده و از روی اون می تونی اعلام کنی کدوم رو داری.
اگر هرسه رو داری بله خوب امتیازش رو هم می گیری.
بچه ها از شما که تازگی اقدام کردید اگر جواب سوال رو می دونید یه نگاهی بندازید.
مرسی
سپیده

ندا 1390/08/24 ساعت 10:55

دوستان یه وکیل ایرانی که در نیوزیلند زندگی می کنه به من گفت که سوابق کاری ایران رو قبول ندارند.
من مهندسی شیمی خونده ام و همسرم مهندسی مکانیک مدارکمون هم از دانشگاههایی هست که توی اون لیست بود. من پافشاری کردم که هر دو رشته هامون توی اون لیست LTSS هست. سوابق کاریمون هم بیمه داره و مرتبطه.
سوال: آیا کسی هست که سوابق کاریش رو پذیرفته باشند؟ تحت چه شرایطی این کار انجام شده؟
دقیقا کجا نوشته که سوابق رو نمی پذیرند یا اینکه شرایطش رو اعلام کرده باشه؟
یه سوال دیگه: دلار نیوزیلند متفادت با دلار آمریکا هست؟ توی سایت های نرخ ارز ندیدم چنین ارزی رو نرخش رو بنویسن. البته من فقط سایت مثقال رو میرم. اگه هست نرخش و نسبتش با دلار امریکا و یا استرالیا چیه؟
بازم ممنون

سوال اول رو جواب نمی دم چون واقعا نمی دونم چی باید بگم .. از طرفی این حرف رو بعضی می گن درسته و از طرفی هم من و خیلی ها قبول نداریم چون داریم می بینیم کسانی رو که با سابقه ایرانی اومدن و امتیازش رو گرفتند و غیره ..

نیوزلند دلار مخصوص خودش رو داره اما توی ایران پیدا نمی شه . توی سایت بانک های بین المللی می تونی اختلافش رو با دلار امریکا و غیره در بیاری .. پارسال حدود ۷۵۰ تومن اینها بود .. یعنی هر ۷۵۰ تومن حدودا ۱ دلار نیوزلند می شد اما امسال تا ۱ ماه پیش شده بود ۱۲۰۰ تومن ..
معمولا کمی از دلار استرالیا ارزونتر هست در کل.
سپیده

ندا 1390/08/24 ساعت 10:58

یادم رفت بپرسم
اگه آیلتس و مدرکم مورد تایید باشه می تونم چند امتیاز به عنوان همسر برای پرونده امون داشته باشم؟ 10 یا 20؟

بستگی به لول سطح اتون داره که nzqaمیده که اگر ۶ یا ۷ باشه فکر کنم ۲۰ امتیاز.
سپیده

لیلی 1390/08/24 ساعت 17:51

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی:
‌‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌(Primery Education) در این‌ کشور از 6 سالگی‌ آغاز می‌شود و 8 سال‌ طول‌ می‌کشد. با اتمام‌ تحصیلات‌ دوره‌ ابتدایی، تحصیل‌ در دبیرستان‌ (Secondary Education) که‌ شامل‌ یک‌ دوره‌ 5 ساله‌ است‌ (From 3 to7) آغاز می‌شود)در مجموع‌ 13 سال‌ تحصیلی).البته‌ دروس‌ دانش‌آموزان‌ در سال‌ یازدهم‌ (From 5) تبدیل‌ به‌ دروس‌ اختصاصی‌ می‌شود. در پایان‌ سال‌های‌ یازدهم‌ School Certificate (From5) دوازدهم‌ Sixth From Certificate (From 6) و سیزدهمNational Certificate (From 7) Higher School Certificate سه نوع مدرک‌ دبیرستانی‌ صادر می‌شود که‌ هر کدام‌ به‌ ترتیب‌ برای‌ ورود به‌ یک‌ دسته‌ از مراکز آموزش‌ عالی‌ مانند کالج‌ها، پلی‌ تکنیک‌ها و دانشگاه‌ها معتبر است.البته‌ در زلاندنو نظام‌ نوین‌ آموزشی‌ (NQF) معرفی‌ و جایگزین‌ نظام‌ قبلی‌ شده‌ است. در این‌ مجموعه‌ دانش‌آموز از سال‌ یازدهم‌ (From 5) به بعد نظام‌Modular را طی‌ می‌کند که‌ در آن‌ هر کس‌ حق‌ انتخاب‌ دروس‌ دلخواه‌ خود را دارد و با موفقیت‌ در امتحانات‌ در نظام‌ جدید آموزشی‌ فقط‌ یک‌ نوع‌ دیپلم‌ دبیرستان‌(National Certificate) دریافت‌ می‌کند. نظام‌ آموزشی‌NQF تمام‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی، دانشگاهی‌ و تحصیلات‌ تکمیلی‌ را تحت‌ پوشش‌ قرار می‌دهد و از این‌ رو کلیه‌ تحصیلات‌ به‌ نظام‌ واحدی‌ تبدیل‌ شده‌ است.
برگرفته از سایت وزارت علوم

راستش اینکه شما نوشتی با اون که من نوشتم خیلی فرق داره .. راستش من از خود اینجایی ها پرسیدم .. می تونی بهمون بگی این سایت وزارت علوم که این اطلاعات رو گذاشته دقیق از کجا اورده و مال چه تاریخی هست ؟
سپیده

مهتاب 1390/08/24 ساعت 18:56

سلام خانومی
ممنون از این همه لطف و وقت ...
یعنی میشه من و همسر بیایم اونجا و بچه دار بشیم
به امید اون روز و به امید دیدار در سرزمین ابر سفید

ایشالا ... می شه من خاله اش باشم :) سپیده

بابک 1390/08/25 ساعت 05:44 http://persiance.wordpress.com

ندا خانم :: مهندسای مکانیک و شیمی (در شاخه Engineering از لیست مشاغل بلندمدت- در صفحه 2 لیست) باید از کشورهایی باشن که عضو APEC یا پیمان Washington باشه. ایران جزو هیچکدومش نیست. به همین دلیل، علیرغم اینکه مدرکتون مورد قبول هست، اما نمی تونید ادعای امتیاز مشاغل موجود در LTSS رو بکنید. ضمنا امتیاز Bonus Point رو هم در مورد سابقه کاری نمی گیرید. اگه بدون این امتیازا مجموع امتیازتون به 100 و بیشتر میرسه، می تونین eoi بفرستید. :)

پویا 1390/08/25 ساعت 06:31

سلام متاسفانه دیروز ایمیلی دریافت کردیم که بهمون گفتن ITA براتون صادر نمیشه. 2 هفته بود که از pool انتخاب شده بودیم. تو نامه مجددا امتیازامونو حساب کرده و امتیاز سابقه کار و 15 امتیاز bonus سابقه کار و 10 امتیاز bonus مدرک رو کم کرده و امتیازمون پائین 100 اومده
مهندس صنایع هستم با 8 سال سابقه کار برای constraction project manager اقدام کرده بودم که واقعا زمینه کاریم هست . pre-assess کرده بودم ولی full-assess نه. یعنی بدون دیدن مدارک سوابق کاریم ردم کردن .
به نظرتون چه کار کنم 2 هفته به من فرصت داده که اعتراض کنم و اگر مدرک دیگه ای دارم اضافه کنم.
به نظرتون چه نامه ای با چه مدارکی بفرستم براشون ؟ برای full-assess زمان بگیرم و آیا اصلا Full-assess َشرایط رو عوض می کنه ؟. تا حالا کسی تو این شرایط تونسته نتیجه را برگردونه و اصلا امیدی هست؟
از کمکتون سپاسگذارم.

پویا 1390/08/25 ساعت 08:37

مجددا سلام
بعد از اینکه از شوک در اومدم و و مجددا نامشون رو خوندم متوجه شدم که افیسر دچار اشتباهی شده.
از حرفه ای ها کمک می خوام که بتونم این موضوع رو حل کنم.
من برای construction project manager کد 13311 اقدام کردم ولی متاسفانه 2 ردیف برای این کد تو shortage skill وجود داره یکی .......chip sealing , asphalt و اون یکی Roading and infra structure هر کدوم شرایط خودشونو داره که متفاوتن (ستون 3 و 4) من عنوان شغلیم رو تو EOI به نحوی انتخاب کردم که به دومی که شرایط ستون 3 و 4 اش رو داشتم بخوره ولی متاسفانه افیسر عنوان اولی که شرایط کاملشو نداشتم انتخاب کرده و توضیح هم داده که با توجه که این شرایط رو ندارم امتیازهای مربوطش به من تعلق نمیگیره
هنو یه فرصت بهم داده که توضیح یا مدرکی رو براش بفرستم احتمالا این تنها و آخرین فرصتمه و می خوام به بهترین نحو ازش استفاده کنم . لطفا کمکم کنید که چه جوری با یه ایمیل نظرشو عوض کنم که ردیفی که منظورم بوده برام انتخاب کنه و هر نظر دیگری که دارید.
سپاسگذارم

اگر اشتباه کرده و مطمئنی توضیحات رو براش کامل بذار و حتما لینک و مدارکی که نشون بده چرا اشتباه کرده مثلا همین لیستی رو که میگی براش بذار توی ایمیلت .. قطعا بررسی می کنن و اگر اشتباه کرده باشن قبول می کنن توضیحاتت رو .. زیاد اتفاق می افته واسه خود ما هم اتفاق افتاده بود ..
ایشالا موفق باشی
سپیده

الهام 1390/08/25 ساعت 08:55

به پویا:
آقا پویا همین توضیحی که به ما دادید برای اون آفیسر هم بدین. شفاف و مفصل. قبول می کنن. برای خود من هم همین شد. به همین خاطر دیر ITA برام اومد. براشون توضیح دادم که شغلم چی هست و حتی شرح وظایف و سابقه کار هامو اسکن کردم و براشون فرستادم و قبول کردن..

بابک 1390/08/25 ساعت 09:51 http://persiance.wordpress.com

پویا :: توضیحاتت رو براشون بنویس. حتما بررسی میکنن و بهت جواب میدن. آره. میشه شرایط رو عوض کرد.

پویا 1390/08/25 ساعت 13:30

سپیده ، الهام و بابک عزیز از پیامهای دلگرم کنندتون بی نهایت سپاسگذارم دارم رو یه نامه خیلی مفصل که شرایطمو توش کامل و شفاف توضیح دادم کار می کنم و می خوام با اسکن مدارک کاریم براشون بفرستم. مطمئنم که می تونم نظرشونو عوض کنم .
فقط الهام خانم برای شما هم نامه ای اومده بود که بگه قبول نشدید؟ یا فقط توضیح خواستن؟
بدرود

لیلی 1390/08/25 ساعت 21:17

سایت وزارت علوم ایران:
http://www.msrt.ir
قسمت مربوط به امور دانش آموختگان کشور زلاند نو.

متاسفانه سایت از اینجا خیلی کند هست و باز نمی شه حالا باز سعی می کنم یه نگاهی بندازم
سپیده

صابر 1390/08/26 ساعت 03:39

در رابطه با اینکه من که میخوام با فوق اقدام کنم و دانشگاه فوقم نیاز به اسس نداره ولی دانشگاه لیسانسم تو لیست نیست چی کنم ، اونا اون روجواب دادن :

You only need to get your undergraduate qualification assessed if you are claiming that because your Masters degree was conducted in English you meet the English language requirements, otherwise your Bachelors degree does not need to be assessed by NZQA.

من دقیق نمیفهمم آخرش میگه میخواد یا نمیخواد ، اول میگه میخواد بعد میگه نمیخواد

راستش برای منم خیلی دو پهلو بود اما از دوتا از دوستان انگلیسی زبانم اینجا پرسیدن می گن به نظر ما یعنی نمی خواد bsc اش رو assess کنه ... ولی اگر می تونی ازشون دوباره reply بگیری که واضح تر بگن برای بعدا هم که بخوای به عنوان مرجع استفاده کنی خوبه ..
سپیده

صابر 1390/08/26 ساعت 05:37

دوباره پرسیدم ، اینو به همون پست قبلیم اضافه کن :

If you are claiming that you meet the English language requirements because your post graudate study was conducted in English you must have your undergraduate study assessed by the NZQA or it needs to be on the List of qualifications exempt from assessment.

نتیجه اینکه فکر کنم چون من نمیخوام مدرک زبان بدم و از امتیاز انگلیسی زبان مستر میخوام استفاده کنم لازمه که لیسانس هم اسس بشه

الهام 1390/08/28 ساعت 04:59

به پویا:
بله. برای من هم اومد که رد شدم ولی شرایطو عوض کردم. موفق باشید...

پویا 1390/08/28 ساعت 08:22

مرسی الهام خانم این به من خیلی دلگرمی داد
نامه رو با پیوستها جمعه فرستادم امیدوارم شرایط منم عوض بشه.

علی 1390/09/07 ساعت 06:28

آقا پویای عزیز

EOIمن رو هم اولش رد کردند ولی بعد از چند ساعت که از شوک دراومدم جواب ایمیلشونو مثل نامه هایی که در امتحان IELTS می نوشتیم دادم و شرایطم رو براشون نوشتم و بعد از چند روز نظرشون عوض شد و ITA اومد. یک ذره هم نگران نباش و استرس رو از خودت دور کن و عین واقعیت رو بنویس. نکنه یه وقت به فکر جعل و اینجور چیزا بیفتی چون مطمئنا گندش در میآد و ممکنه کارت به اینترپل بکشه و سوابق آینده ت خراب بشه. اینها احتمالا روزی هزارتا آدم براشون چیزهای جعلی میفرسته و خودشون ختم روزگارن. سعی کن خیلی قانع کننده و با جوابهایی دقیقا مطابق قوانینشون راضیشون کنی. از ایمیل زدنهای پی در پی هم پرهیزکن. من فقط یه دونه ایمیل زدم و بعد از اینکه ITA اومد فقط تشکرکردم و گفتم حداکثر سعیم رو می کنم که مدارک و اطلاعات دقیق رو بهتون ارائه کنم. موفق باشی. دیدارمون در آوکلند.

علی 1390/09/07 ساعت 06:29

آقا پویای عزیز

EOIمن رو هم اولش رد کردند ولی بعد از چند ساعت که از شوک دراومدم جواب ایمیلشونو مثل نامه هایی که در امتحان IELTS می نوشتیم دادم و شرایطم رو براشون نوشتم و بعد از چند روز نظرشون عوض شد و ITA اومد. یک ذره هم نگران نباش و استرس رو از خودت دور کن و عین واقعیت رو بنویس. نکنه یه وقت به فکر جعل و اینجور چیزا بیفتی چون مطمئنا گندش در میآد و ممکنه کارت به اینترپل بکشه و سوابق آینده ت خراب بشه. اینها احتمالا روزی هزارتا آدم براشون چیزهای جعلی میفرسته و خودشون ختم روزگارن. سعی کن خیلی قانع کننده و با جوابهایی دقیقا مطابق قوانینشون راضیشون کنی. از ایمیل زدنهای پی در پی هم پرهیزکن. من فقط یه دونه ایمیل زدم و بعد از اینکه ITA اومد فقط تشکرکردم و گفتم حداکثر سعیم رو می کنم که مدارک و اطلاعات دقیق رو بهتون ارائه کنم. موفق باشی. دیدارمون در آوکلند.

پویا 1390/09/09 ساعت 14:12

علی جان مرسی از پیامت
خوشبختانه توضیحاتم رو قبول کرد و ITA صادر شد
امیدوارم هرجای دنیا که باشیم خوشبخت باشیم .اوکلند شد که چه بهتر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.