دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

چند نکته برای کار پیدا کردن در نیوزلند

تو این پست سعی دارم که راجع به کار پیدا کردن و مراحل اون بنویسم و سعی کردم که تمام منابعی که استفاده می کنم نیوزلندی باشه. ولی واقعیتش تفاوتی ندیدم بین سیستم نیوزلندی و انگلیسی. تقریبا همون استانداردهایی رو استفاده می کنن که همه جای دنیا استفاده می کنن و یه جورایی حتی فکر می کنم ساده ترش هم کردن.


1- اولین مرحله در پیدا کردن کار، داشتن رزومه و cover letter خوبه. برای این که این مساله رو روشن کنم، بزارین مراحل پیدا کردن کار رو تو ایران یک بار مرور کنیم. البته اینجا منظورم اون کارایی نیست که سفارشیه و یه راست میرین میشن رئیس... منظورم کاراییه که با توجه به سطح تحصیلات و سابقه کاریتون مناسبتونه و شما لیاقت گرفتن اون کار رو دارین. توی تهران که من اونجا کار کردم برای پیدا کردن کار میرفتیم روزنامه همشهری رو نگاه میکردیم، به خصوص شنبه ها و دوشنبه ها و اکثر کارها رو این روزنامه چاپ می کرد. تو صفحه های میونی هم یه نگاه مینداختیم که شرکت های درست و حسابی بعضی وقتا، نیروی کار زیادی می خواستن. اگه از یه کاری هم خوشمون میومد سریع رزوممون رو برای اون شرکت فکس می کردیم. معمولا تمام این کارها در طی 5-4 دقیقه انجام میشد. و بعد هم منتظر میشدیم که بهمون زنگ بزنن و بعضی وقت ها هم خودمون زنگ می زدیم پیگیری می کردیم. بماند که اکثر برخوردها پشت تلفن چندان جالب نبود...کلا همه چی به طور خلاصه در یک رزومه (که معمولا تغییری نمی دادیم) و یه فکس بود (شاید حالا ایمیل شده، ولی تا 3 سال پیش همون فکس بود). 


ما در ایران چیزی به عنوان cover letter نداشتیم. یعنی واقعیتش خیلی هم نیازی نبود...چون مواقع کمی پیش می اومد که بخوان بدونن چرا تو برای اون کار مشخص اقدام می کنی؟ و یا چرا تو برای اون کار مشخص مناسب هستی. همین که رزومت رو میفرستادی یعنی علاقه داشتی دیگه! دیگه حالا چرا توضیح بدی؟!؟! یا مثلا اگه فارغ التحصیل یه دانشگاه دولتی خوب بودی دیگه همه چی از قبل مشخص بود که شما همه فاکتورهای لازم از لحاظ صلاحیت علمی اون پست رو دارید، مگه اینکه خلافش ثابت بشه....در هر صورت برای اکثر کارهای نیوزلند و اکثر کشورهای پیشرفته نیاز به یه همچین نامه های دارین که روی رزومه میزارین و توضیح میدین که چرا برای اون کار مشخص قابلیت دارید و برای چی دارید برای اون کار اقدام می کنید. 


cover letter  معمولا نباید از یک صفحه A4 بیشتر باشد. نمونه ای از cover letter رو در اینجا می تونید پیدا کنید.


نکته مهم: برای هر کاری سعی کنید که رزومه و Cover letter خودتون رو update کنید. عادت ایران رو بزارید کنار! ممکنه که اوایل کمی سخت باشه و یا شاید مسخره که مثلا 2 ساعت پای رزومه نوشتن بشینید. ولی به این دید نگاه کنید که باید یاد بگیرید. بعد از چند تا نوشتن رزومه براتون عادی میشه...


2- بالاخره رزومه یا CV؟ این دو تا خیلی با هم فرقی نمی کنند. قضیه اینجاست که باید بدونید که رزومه ای که میفرستید برای کجا میفرستید. اگر برای شرکتهای بزرگ میفرستید، حتی الامکان سعی کنید شرح مفصل تری از سوابق کاریتون رو که بهش میگن CV بنویسید. برای شرکتهای کوچک نیازی به نوشتن جزئیات تحصیلی و کاری نیست و رزومه کفایت می کنه. رزومه معمولا نباید از 2 صفحه بیشتر بشه، ولی CV میتونه بیشتر هم بشه.


نمونه ای از CV نیوزلندی رو می تونید اینجا پیدا کنید. 


3- کجا دنبال کار بگردیم؟!

ایران کجا دنبال کار می گشتید؟! ..................................................یعنی بیاید اینجوری فرض کنیم که یه دانشجوی تازه فارغ التحصیل دانشگاه تو شهرستان هستید که اومدید تهران دنبال کار بگردید. من فرض می کنم که شما یکی از رشته های مهندسی رو خوندید و می خواید شرکتها رو بشناسید. کجا میرید برای اینکه لیست شرکتها رو پیدا کنید؟ مسلما وزارت صنایع که تو کتابخونش لیست همه شرکتها رو با توجه به نوع کار دسته بندی کرده و گذاشته! این لینک هم یه چیزی تو همین مایه هاست. لیست تقریبا تمام شرکتهای نیوزیلند. و این لینک هم شرکتها رو دسته بندی کرده.


زیر هم لیست سایتهایی که کارها توشون آگهی میشن گذاشتم:

SEEK

Career Jet

Careerzone

Carefinder

GradConnection

Green Sky

I'm Looking

JobCafe

Jobs.co.nz

JOBX.co.nz

Local Government Careers

Locanto

MyJobSpace.co.nz

New Kiwis

NZ Government Jobs Online

NZ Herald Jobs

Otago Daily Times job listings

Rotorua Business - job list

Seasonal Jobs New Zealand

Student Job Search

TradeMe Jobs

Work and Income job search database

Working In New Zealand

Wowjobs


4- کسی هست بهمون کمک کنه که کار پیدا کنیم؟!

ایران هست! درسته؟ از این موسسه های کاریابی که کار اگه برات پیدا کنن کلی پیادت می کنن همه جا هستن. منتها فرقشون اینه که با شما کاری ندارن! میرن سراغ کارفرما!

این لیست چند تا شرکت کاریابی هست.


Able Personnel Services

Adecco

Advanced Personnel

Alpha Recruitment

Beyond Recruitment

Connex Recruitment

Fanselow Human Resources Ltd

Find Your Niche

Frog Recruitment

GBL Personnel

Hudson

Jobs North

The Johnson Group

Kelly Services

Kinetic Recruitment

KiwiOz Nannies

Lawson Williams Consulting Group

Martin Personnel

Momentum

OCG Consulting

Randstad

rec2REC

Retail World Resourcing

RIOT Recruitment

Ross

Ryan Recruitment

Sheffield Consulting Group Ltd

Sterling Human Resources

Talent Capital

Tradestaff

The Ultimate Recruitment Company

Wheeler Campbell Consulting


4- مصاحبه

تقریبا تمام کارها مصاحبه دارن. برای مصاحبه:

- درباره شرکت مطالعه کنید. سعی کنید بیشتر راجع بهش بدونید.

- بدونین با کی دارین مصاحبه می کنین. سعی کنین که با جستجو توی اینترنت و جاهای دیگه کسی که باهاتون مصاحبه می کنه رو بشناسین.

- سعی کنین سوال ها و جواب ها رو آماده داشته باشین و تمرین کنین. اینها چند تا سوالاتی هستند که در همه مصاحبه ها ازتون می پرسن:

Tell me a little about yourself

What do you know about our organization?

Why do you want to work for us?

What are your strong points?

What are your weak points?

What are your long term goals?

What important trends do you see in our field?

- مثبت باشید و لبخند بزنید و سعی نکنید خیلی جدی باشید و یا خیلی شوخ! 

- سوالها رو درست جواب بدید و اگه چیزی رو نمی دونید بپرسید.

-  Sell yourself! سعی کنید توانایی های خودتون رو توضیح بدید و نقاط قوت خودتون رو بگید. این خیلی با تواضع و فروتنی و البته با بزرگ جلوه دادن تواناییها فرق می کنه!


5- دست آخر هم یه چیزی که ما جماعت ایرانی هم بدمون میاد، مفت و مجانی کار کردنه! کلا برای کسی کاری انجام نمیدیم مگه نفعی داشته باشه! ولی این رو بدونید که کارهای خیریه و یا به عبارتی Voluntary Job  ها موقعی که برای کار پیدا کردن دچار مشکل هستید بهتون کمک می کنند که با محیط و سیستم بیشتر آشنا بشید. به خصوص این کارها برای دانشجوهایی که سابقه کاری ندارند و بعد از فارغ التحصیل شدن می خوان دنبال کار بگردن فیدبک خوبی به کارفرما میده. حتی اگه مشکل زبان هم دارید اینجور جاها کمک می کنند که زودتر راه بیافتید. این هم لیستی از این شرکتهاست:

Barnardos NZ

Do Good Jobs

English Language Partners

New Zealand Trust for Conservation Volunteers

RMS Refugee Resettlement

The Royal New Zealand Foundation for the Blind

Volunteer Services Abroad (VSA)

VolunteerNet

VolunteerNow.org.nz

World Volunteer Web


این ها نکات اولیه ای بودن که من فکر می کنم با دونستن اون ها اگه تا بحال دنبال کار نبودین، می تونین کار پیدا کردن رو شروع کنید و اگه فکر می کنین چیزی جا مونده بگین.


/ناصر

نظرات 79 + ارسال نظر
امین 1390/11/27 ساعت 00:52

سلام به همگی دوستان

حالا تا من یه روز نرسیدم وبلاگو چک کنم، کلی اتفاق افتاد. میگم من نیام شاید زودتر همگی راهی بشین

الهام جان:
کاش میتونستم برات کاری انجام بدم ولی متاسفانه نه کارت دارم و نه دوست خارج از کشور. ولی آدرس 3 تا سایت رو تو نظرات پست قبلی گذاشته بودم، بد نبود که یه تماس باهاشون میگرفتی، امتحانش ضرری نداره.

محسن عزیز:
خیلی خیلی تبریک میگم و ببخش که دیرتر از همه رسیدم.
هم امیدوارم و هم مطمئنم که بقیه مراحل کار و زندگی رو در نیوزلند به همین خوبی و با موفقیت طی میکنی و سال دیگه ما هم میایم اونجا و باید برامون باربکیو بعنوان شیرینی راه بندازی. همچین فکر نکن که میتونی در بری
تازه . . . ناب شیراز ساخت نیوزلند هم فراموش نکن

علی جان:
خیلی منتظر بودم که نتیجه مصاحبه ات رو با یک خبر خوش بشنوم که شنیدم. خیل خوشحال شدم و بهت تبریک میگم
ایشالا خبرهای بهترترتر ( شامل ویزا و . . . )

بابک جان:
ضمن تشکر از بابت راهنمایی شما در مورد قضیه واریز پول، در مورد دور همی، من دو سه روزه دارم برنامه هام رو تنظیم میکنم ولی متاسفانه دقیقا در همون روز یک برنامه نیمه کاری خاص پیش اومده که تا الان که نتونستم از زیرش در برم. من و خانومم هم خیلی دلمون میخواد از نزدیک با شما و دوستان آشنا بشیم و اگر بتونیم بیایم طی هفته آینده حتما اطلاع میدیم.

محسن 1390/11/27 ساعت 06:41

امین::

مرسی‌ امین جان...باربکیو که قابل نداره...ایشالا شما بیاید حالا دور هم یه نون پنیری چیزی می‌خوریم...مهم دور هم بودنهدر ضمن...شیراز هم ساخت استرالیاس فک کنم.ولی‌ اینجا همسایمون هستن.زیاد مشکلی‌ نیس...


مرسی‌ به خاطر این پست ناصر جان...من چون خودم با ویزای کار اومدم اینجا می‌تونم به دوستان عزیز اطمینان بدم که این پست دقیقا همون چیزی که برای من اتفاق افتاد.توضیحات هم کامل و هم مختصر و مفیده...

امیدوارم دوستان به اهمیت یک CV و Cover Letter خوب پی‌ برده باشن.هر چقدر تاکید کنم باز هم کمه.اون نمونه CV هم که ناصر جان لینک کردن تقریبا یک فرمت کاملا شناخته شده و معموله. CV خود من تقریبا ۹۰% شبیه همین فرمته.

به امید ‌دیدار همه دوستان عزیز...

nasir 1390/11/27 ساعت 07:10

salam
behtarin doostam emrooz parvaz kard be onja ke shoma hastid,
cheghadr sakhte khodahafezi omidvaram hameye shomaha ke mohajerat mikonid sarboland va movafagh bashid

حسین 1390/11/27 ساعت 09:07

سلام دوستان :
من از اینجا روزهای کاری نیوزلند رو حساب کردم
http://www.timeanddate.com/calendar/?country=30
آقا ناصر با حساب من 38 روز کاری از تاریخ 22 دسامبر که مدارک من رو دریافت کرده گذشته میگذره <اما هنوز تو مرحله ارزیابیه، 2 روزه ایمیل زدم و این مطلب رو بهشون گفتم اما جوابی ندادن ...
خیلی عجیبه... یعنی من اشتباح حساب کردم با اونا کم کاری کردن ؟ !! دیگه ماه آخر از ITA مونده

حسین جان. اینقدر هم دقیق نیستن که تو حساب کردی. وقتی سرشون شلوغه دیر جواب میدن و این زمان از استانداردش خارج میشه. به همون صورت ایمیل ها هم جوابهاش دیر و زود میشه. نظر منو بخوای تا هفته دیگه صبر کن و بعد اگه جواب نگرفتی دوباره ایمیل بزن یا تماس بگیر. دست آخر هم اینطور مواقع که کار گیر خودشون میشه نباید نگران زمان باشی. ایشالا جوابت زودتر میاد. /ناصر

الهام 1390/11/27 ساعت 09:16

به علی ۱۲۳
تشکر علی آقا...

نوشکا 1390/11/27 ساعت 09:35

عاااالیه آقا ناصر عالیه ، مرسیی از اینهمه اطلاعات مفید

الهام جان در چه حالی ، چیکار کردی ؟ اهوازی ؟ کارتت درست شد ؟

ای کاش یه جوری ما رو به هم ارتباط میدادین .آخه 5 اسفند ماها که ندیدیم همدیگه رو ه جوری پیدا کنیم ؟

[ بدون نام ] 1390/11/27 ساعت 10:04

سلام دوستان
به علی:
آقا مبارکه :) به سلامتی... به امید خبر های خوب بعدی
برای بقه دوستایی هم که منتظر این نتیجه مصاحیه هستند دعا می کنم که به زودی خبر های خوبشون رو بشنویم
به امید دیدار همگی (هم 5 اسفند هم توی اکلند به زودی زود )

ناهید 1390/11/27 ساعت 11:06

ممنون ناصر جان ازپست

به حسام : مطلبی که نوشتی خیلی خوب بود..ممنون از راهنماییت ..

امید راد 1390/11/27 ساعت 13:54

سلام دوستان
واقعا چقدر منتظر بودم همچیم پستی رو بزنید
ممنونم
فقط چند تا سوال داشتم و امیدوارم که دوستان پاسخ بدن (اگه تکراری بود خیلی خیلی عذر خواهم):
من طراح وب هستم و چند روزیه که توی سایت seek دنبال کار میگردم و خوشبختانه میبینم که کار هست هم تو استرالیا هم تو نیوزلند
فقط می خوام بدونم منی که آیلتس ندارم امکانش هست منو قبول کنن تا برم اونجا تو کالج زبان یاد بگیرم؟
یعنی به همین راحتی هست که من رزومه رو ارسال کنم و شرکت منو اگه قبول کرد واسم ویزا بده؟؟؟
اخه نمیدونم مراحلش چیه؟
امیدوارم دوستان پاسخ کاملی بدهند
ممنون میشم
( در ضمن حاضرم بصورت رایگان سایت دو مهاجر رو طراحی کنم )

برای ویزای کاری حداقل آیلتس 5 لازمه امید جان. همه کارها رو هم به اونایی که خارج از نیوزلند زندگی می کنند نمی دن. معمولا پایینش نوشته که این کارها رو همه میتونن اقدام کنن یا نه. یه سری شرایط دیگه هم هست. مثلا به کار پاره وقت ویزا داده نمیشه.
به هر حال اون چیزی که مربوط به پیدا کردن کاره، تو این پست اشاره شده. مراحل بعدی اداری و غیره معمولا خود شرکتی که پیدا می کنی کمکت می کنن. این لینک رو قسمت RESIDENCE FROM WORK CATEGORY رو برای اطلاعات بیشتر بخون.
http://www.immigration.govt.nz/opsmanual

بابت لطفی هم که به این وبلاگ داری خیلی ممنون. /ناصر

شبنم 1390/11/27 ساعت 17:02

مرسی واقعا عالی بود

اوستا 1390/11/27 ساعت 21:31

آقا ناصر واقعا یک دنیا ممنون. همیشه منتظر همچین پستی بودم. عالی بود. دستت درد نکنه

مرسی اوستا جان. /ناصر

علی 123 1390/11/28 ساعت 07:50

همه دوستان به خصوص آقا داریوش::: من امروز صبح یه ایمیل از NZQA دریافت کردم. آخه من یه خروار مدارک و دوره های آموزشی براشون فرستاده بودم. ارزیاب نوشته که داره مدارکم رو پردازش می کنه ومی خواد بدونه که آیا برای اداره مهاجرت در LTSSL امتیاز بانوس ادعا کردم یا نه. من هم نوشتم آره و نیاز دارم به عنوان لیسانس لول 7 در یکی از رشته های IT و Computer science و Information Technology ارزیابی بشم. آقا داریوش نکنه ایمیلی چیزی به دانشگاه زده باشن؟ من مدارک تحصیلیم مهرتائید وزارت علوم رو داشت.

آقا امید راد::: چه کاریه؟ اگه می خواید دنبال کار بگردید اداره مهاجرت هلند به من ایمیل زده بود که اگه در هلند کارپیدا کنید ویزا بهتون می دیم. یه ایمیل بهشون بزنی بد نیست. فکر کنم سوئد هم بد نباشه چون از بچه 7 ساله تا پیرمرد 70ساله انگلیسی بلدند. البته یه سوئدی بهم گفت که اونجا اگه کاربخوای بهت میگن اقامت, اگه اقامت بخوای بهت میگن کار و تناقض در قوانینشون هست.

الهام خانم::: خواهش می کنم. پول به حسابم واریز شده. منتظر جواب NZQA هستم که مدارک رو یکجا پست کنم تا یکبار مجبورباشم برای DHL بیام تهران.اینجور که معلومه باید تا حدود 15 روزدیگه همه چی مشخص بشه.

آقا ناصر و سپیده خانم::: از طرف همه بچه ها ازتون به خاطر این همه زحمت تشکر می کنم. امیدوارم بتونیم اونجا دور هم جمع بشیم و یه کامیونیتی از هرجهت مثبت ایجاد کنیم. من تجربه اینچنینی از زمان دانشجویی دارم. این یه وبلاگه حالا ببینید اگه در دنیای واقعی همینجوری بی ریا بهم کمک کنیم و مثبت فکر کنیم چه شود... فکر کنم یواش یواش بشه مدینه فاضله ای که اینا میگفتن.

داریوش 1390/11/28 ساعت 08:22

آقا ناصر و سپیده خانم عزیز
واقعا ازتون ممنونیم . هر نوع اطلاعاتی که ما نیاز داریم شما بی هیچ چشمداشتی در اختیار ما گذاشتین.

علی 123 عزیز:
مرسی از اطلاع رسانیت. همسرم هم این ایمیل رو پریشب دریافت کرده وهمین جواب شما رو هم بهشون داده.و امروز هم sign off شدیم.ولی چون من شهرستان بودم نتونستم براتون پیغام بگذارم.

به حسین آقا:
آقا نگران نباش مدارک ما رو 7 دسامبر دریافت کردند(NZQA) ولی تازه امروز sign off شدیم. کمی باید صبر کنی.

امید راد 1390/11/28 ساعت 13:10

به علی 123 عزیز:
علی جون ممنون که کمک کردی ،
با این حرف دوستان یعنی من تا گرفتن آیلتس باید صبرکنم؟؟؟
در ضمن باید به خود اداره مهاجرت هلند ایمیل بزنم یا به جای دیگه؟؟
اگه یه سایتی مثل seek که قوی و برای هلند باشه، کسی از دوستان سراغ داره معرفی کنه، ممنون میشم
برای سوئد چی؟ به اداره مهاجرتش ایمیل بزنم یا جای دیگه؟
خیلی ممنون از دوستان

امید راد 1390/11/28 ساعت 17:10

تو این مدتی که از زدن کامنت قبلی گذشت خیلی گشتم تا جائی رو پیدا کنم که مدرک زبان لازم نداشته باشه و خوب جائی رو پیدا نکردم
ولی یه مشکل دیگه هست اینکه همه جا حداقل کارشناسی لازم دارن ولی یه جا دیدم نیوزلند کاردانی هم قبول میکنه ولی امتیاز پائین تری داره ( http://skyofsweden.blogsky.com/1390/10/04/post-307/ )
یه سوال دارم :
1- اگه بتونمjob offer بگیرم از استرالیا یا نیوزلند ، آیا حتما باید سابقه کار داشته باشم یا حتما باید کارشناسی داشته باشم؟

اگر بتونی جاب افر بگیری یعنی باهاشون قرارداد ببندی که خوب دیگه کاری ندارند چی داری یا نداری ..
سپیده

امید راد 1390/11/28 ساعت 17:42

بازهم منم و یه سوال
تو قسمت Voluntary Job که اقا ناصر( عزیز دلم ، فداش بشم ، گل من )توضیح دادن
نوشته شده : حتی اگه مشکل زبان هم دارید اینجور جاها کمک می کنند که زودتر راه بیافتید.
یعنی میشه بدون مدرک زبان رفت اونجا از طریق این موسسات؟؟؟؟؟
اگه میشه مدرک تحصیلی چی؟؟ ( آخه من کاردانی کامپیوتر دارم )

فکر کنم یه کمی اینجا اشتباه شده ... منظور از کار داوطلبی اینه که وقتی دیگه اقامت داری اما کار نداری می تونی اینجور کارها انجام بدی که هم بیکار نباشی هم زبانت راه بیفته هم دوست و اینها پیدا کنی و اینا .
سپیده

[ بدون نام ] 1390/11/28 ساعت 20:58

آقای امید راد عزیز:::
Dear sir,
I understand from your e-mail you may wish to come to the Netherlands as a highly skilled migrant.

Please find below the conditions applicable to the purposes as highly skilled migrant.

A highly skilled migrant is a migrant who comes to the Netherlands to be employed, and has a gross annual income of at least € 50.183 or € 36.801 if he/she is under thirty years of age. This income requirement does not apply if the employee will be employed in certain functions within an educational or research institution. Please note therefore that in order to come to the Netherlands as a highly skilled migrant you need to be employed by an employer in the Netherlands. It is also the employer in question who will start the procedure. There are no requirements concerning the type of work or your level of education.

You and your employee should meet a number of conditions, and be in possession of the documents referred to below:

For the employer
• The employer must sign a declaration for the admission of highly skilled migrants
• The employer must have been granted access to the highly skilled migrant procedure by the IND.

For the employee
• The employee must be in possession of a valid passport
• The employee must be in possession of health insurance that provides cover in the Netherlands
• The employee shall not constitute a danger to public order
• The employee must be willing to undergo a test for tuberculosis
• Depending on the situation: the migrant will have an employment contract for paid employment or an appointment decision or an employers’ declaration from the foreign employer.
• The employee must have a gross income of at least € 50.183 or € 36.801 if he/she is under thirty. This income requirement does not apply if the employee will be employed in certain functions within an
educational or research institution. Those persons exempted will nevertheless have sufficient means to support themselves during their stay in the Netherlands

Before you can start the application procedure for a residence permit you will first need a special visa called MVV (visa for temporary stay). There are two ways to start the application procedure for an MVV:

1. Your new employer in the Netherlands can start a procedure for a request for advise on the issue of an authorisation for temporary stay (MVV) visa in the Netherlands, or
2. You can start the official application procedure at the Dutch Embassy in your country of origin or the country where you currently lawfully reside with a valid residence title for at least three months.

Some people are exempted from the MVV. See the attached brochure ‘Residence in the Netherlands ’ for more information.

Legalisation and language of foreign documents
The birth certificate should, if necessary, be legalised and translated into Dutch, English, French or German. We refer to the website of the Ministry of Foreign Affairs www.minbuza.nl to see which procedure is applicable in each specific country. For the translation of these documents you can contact a translator who is authorised by a Dutch court to translate documents into Dutch, English, French or German.


For more information I have attached the brochure 'Bringing a foreign employee to the Netherlands'. This brochure is meant for employers, but you can find some useful information about the purpose of stay of 'paid employement' in this brochure. You can also visit our website http://www.ind.nl/ and check the Residence Wizard for more information. I have also attached the brochure 'Residence in the Netherlands' that has some general information.

hope to have informed you sufficiently.

Kind regards,

Irshad Bholai

Public Information Officer
Immigratie- en Naturalisatiedienst / Immigration and Naturalisation Service
Publieksvoorlichting/Department of Communication

Postbus 3211 2280 GE Rijswijk Nederland / The Netherlands
Telefoon/telephone: 0900-1234561 (or from outside the Netherlands: +31-20-8893045)
(maandag t/m vrijdag: 9.00-17.00, € 0.10 per minuut)
Telefax: +31 (0) 70 779 4640

E-mail: voorlichting@ind.minjus.nl
Internet: www.ind.nl

امید راد 1390/11/28 ساعت 23:33

به سپیده خانوم:
یعنی اگه Job Offer بگیرم، حتی با نداشتن IELTS هم میشه رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وای ی ی ی ی ی ی چقدر خوشحالم کردی
باورت نمیشه الان داشتم عکسای نیوزلند رو تو وبلاگای بقیه بچه ها میدیدم، تو دلم یه احساس خوبی داشتم به اونجا
فکر کنم خدا دلش به حالم سوخته
این اشک شوقه
قول میدم اگه اوکی بشه اومدنم اونجا حتما به بقیه کمک میکنم واسه مهاجرت

الهام 1390/11/29 ساعت 05:06

تشکر از همه دوستان عزیزی که طی هفته گذشته با من همفکری یا همدردی کردن...
بعد از ۵ روز پر استرس و پرتلاش بلاخره روز پنجشنبه کار من انجام ..واسه پرداخت پول به این اجنبی ها چقدر باید عذاب بکشیم!... امیدوارم هیچ کدوم از دوستان در هیچ مرحله ای از کارشون به مشکل بر نخورن..آمین

الهام 1390/11/29 ساعت 10:30

تشکر آقا ناصر...خیلی پست خوب و مفیدی بود من تازه امروز تونستم بخونمش...واقعاْ لطف کردین..

علی 123 1390/11/29 ساعت 10:43

الهام خانم::: بالاخره نگفتین چطور پرداخت کردین؟ با کارت باکو یا یه کارت دیگه؟ ممکنه برای من هم مشکل شما ایجاد بشه آخه.

مهتاب 1390/11/29 ساعت 11:41

الهام جون به سلامتیى مبارک باشه
خدا رو شکر که مشکل حل شد راه حلت رو بگو شاید برای بقیه هم به درد بخوره

الهام 1390/11/29 ساعت 14:53

به مهتاب و علی ۱۲۳
دوستای عزیز من..راه حل من در به در دنبال کسی گشتن بود!!.. بلاخره یه دوست که ویزا کارت شارژ شده داشت در اختیارم قرار داد البته به نرخ روز دلار بش برگردوندم همون روز...خودم چند ماه پیش دلار ۱۳۰۰ تومن شارژ کرده بودم ولی ناچار شدم مجدد دلار ۱۹۰۰ تومن خرید کنم...اینم از شانس ما..حالا خدا کنه این کارت شارژ شده که دارم به دردم بخوره..

بابک 1390/11/29 ساعت 16:29 http://persiance.wordpress.com

الهام خانم :: بعیده که مشکل کارتتون حل نشه. اگه در روزهای آینده درست نشد، باید با یه آقایی به نام آقای جباری تو دبی تماس بگیرین. ایشون واسطه دو سه تا صرافی هست که تو تهران از این کارتا میارن. دوای دردت پیش اونه. من هم یه دونه از این کارتا داشتم که مشکل پیدا کرد و در نهایت ایشون حلش کرد. برای دوستم هم همین طور، همین مشکل پیش اومد و باز به دست آقای جباری حل شد. شماره تماسش رو من دارم. صرافی الیت تو میرداماد بهم داد. الآن هم هر وقت موردی پیش میاد، دیگه با صرافی صحبت نمی کنم. مستقیم به خودش زنگ میزنم. پولت نمی سوزه. خیالت راحت باشه. اما این کارتا یه نمه خاصیت کاهش وزن هم دارن دیگه، چه میشه کرد!

علی 123 1390/11/29 ساعت 16:36

الهام خانم::: خداروشکر. مطمئن باشید ویزاکارتتون تا قبل از منقضی شدنش به درد میخوره همونطور که قبلا گفته بودم من با ساپورت کارت مکاتبه کردم. اونها گفتند که با مراجعه به بانکها در نیوزیلند می تونین 5000 تا برداشت کنین و از ATM ها هم طبق قوانین هربانک سقف برداشت تعیین می شه.
راستی چند دلار برداشت کردند؟ هزینه ترنسفرش چقدر شد؟ من 1800 دلار درکارتم دارم. کافیه؟
(امروز قیمت جهانی 1090 پوند 1726 دلار بود)

نسیم 1390/11/29 ساعت 18:26

رزومه cover letter بهتره تایپی باشه یا دست نویس؟
دست نویس خط شکسته باشه یا نه؟

تایپی ساده. /ناصر

زهره 1390/11/29 ساعت 18:41

سلام
من قبلاً هم این سوال رو مطرح کردم ولی کسی جواب نداد می شه لطفاً اگر کسی در این خصوص اطلاعی داره لطف کنه و جواب بده
اگر کسی شغلش توی لیست LTSLباشه بونوس 10 امتیاز رو می گیره یا نه چه کسی این بونوس رو می گیره؟

جدول رشته ها که لینکش کنار این صفحه است، در ستون آخرش بهتون میگه که چه شرایطی علاوه بر سابقه کار مرتبط مورد نیاز این رشته است. علاوه بر اون بعضی رشته ها نیاز به رجیستر تو سازمان مربطه رو داره مثل بعضی رشته های پزشکی. ولی مثلا رشته های مهندسی نیاز ندارند. /ناصر

الهام 1390/11/30 ساعت 04:40

به علی ۱۲۳ و بابک
تشکر....می خوام کارت رو نگه دارم آخر june منقضی می شه که با صرافی صحبت کردم گفت یه ماه قبلش خبر بده تا برات تمدید کنیم البته حدود 106 هزار تومن می گیرن تا تمدید کنن..به قول آقا بابک خاصیت کاهش وزن داره...ولی نگه داشتنش توی این اوضاع تحریمی خیلی بهتره...فرستادمش امارات دوستی که برده بودش تماس گرفت گفت اینجا با ATM ها فقط درهم می دن که به درد من نمی خوره برش گردوندم..به امید اینکه در NZ به کارم بیاد...

الهام 1390/11/30 ساعت 04:43

به علی ۱۲۳
روزی که برداشت انجام شد ۱۰۹۰ پوند معادل بود با ۱۷۰۹ دلار آمریکا ولی نمی دونم چقدر برای ترانسفر برداشت شده..دوستی که کارتشو داد خودش هم هنوز نمی دونه چقدر اضافه برداشت شده؟..کارت از بانک تاجیکستان بود و سایت روسی نوشته شده ظاهراْ..فعلاْ منتظرم ببینم چقدر دقیقاْ برداشت شده..

sabrina 1390/11/30 ساعت 07:02

دوست عزیز سلام
مزاحمتون شدم که از اینکه اینطور بی دریغ به هموطنان راهنمایی میکنید منم استفاده ببرم
من برای فوق لیسانس دانشگاه اکلند اقدام کردم و تقریبا مراحل کار به اتمام رسیده فقط الان که دیگه همه چی آماده شده وکیلم میگه باید برای فرزندم که تازه سیزده سالش شده در یک مدرسه خصوصی ثبت نام کنم
هزینه 24 هزار دلار
من قصد ندارم این هزینه را بپردازم
من با یک مدرسه دولتی مکاتبه کردم و اونا گفتند که اگر محل زندگی من نزدیک محل مدرسه آنها باشد میتوانم پسرم را ثبت نام کنم. این البته مشروط به اینه که من در اوکلند و در خیابانی که این مدرسه هست زندگی کنم.
حالا وکیلم میگه که باید مدرک ثبت نام مدرسه به سفارت ارائه بشه و بدون این مدرک اصلا ویزایی صادر نمیشه. این یعنی ثبت نام در مدرسه خصوصی
وکیل میگه که اصلا مدرسه دولتی برای کودکان زیر 12 سال هستش و برای بالای این سن باید فقط مدرسه خصوصی ثبت نام بشه
این حرف ایشون درسته؟
ببخشید مزاحمتون شدم

این لینک رو ببینین:
http://www.dol.govt.nz/immigration/knowledgebase/item/1035

قضیه اینه که اگه می خواین پسرتون اونجا مدرسه بره باید برای اون هم ویزای دانشجویی اقدام کنید. اما چیزی که راسشتو بخواین من تو این لینک پایین می بینم اینه که بچه ها در ضورتی از پرداخت شهریه معاف میشن که یکی از سه شرط زیر رو داشته باشین:
1- دانشجوی exchange باشین (که شما محسوب نمی شین، اینها دانشجوهایی هستند که طی قراردادهای بین دانشگاهی درس می خونن).
2- دانشجوی دکترا باشین (که باز هم شما نیستید).
3- اسکولارشیپ داشته باشین.

در هر صورت شما می تونین طبق بند c (لینک پایین) بدون مدرک ثبت نام، برای پسرتون ویزای دانشجویی بگیرید و نیازی به ارائه مدرک ثبت نام نیست.

http://www.immigration.govt.nz/opsmanual/42649.htm

راستش این اولین باره که من به همچین قضیه ای برخورد می کنم. به هر حال اگه شما اطلاعات بیشتری گرفتید ما رو هم در جریان بزارید. لینک زیر هم وزارت علوم نیوزلنده که راجع به تحصیل بچه ها اونجا بیشتر می تونید بخونید و با اونجا هم تماس بگیرید حتما.

سپیده خانوم شما نظرت چیه؟

/ناصر

الهام 1390/11/30 ساعت 08:01

به بابک
آقا بابک می شه لطفاْ شماره آقای جباری رو بدید؟ البته ظاهراْ اشکال از دفتر لندن بوده که برداشت انجام نشده....ولی محض احتیاط که جایی گیر نندازه منو بهتره شماره این آقا رو داشته باشم..تشکر

بابک 1390/11/30 ساعت 11:02 http://persiance.wordpress.com

930 342 509 971+: آقای جباری

مهدی دوست منصور 1390/11/30 ساعت 14:06

سلام. من شروع کردم به ارسال Application روی سایت seek.co.nz سایت بسیار خوبیه و ایندکس بقیه سایتها رو هم داره. خوبیش اینه که می تونین پروفایل Linkedin رو هم توش مستقیم import کنین. اگه کسی جواب داد خبر میدم همین جا

موفق باشید :)
ناصر

مهدی دوست منصور 1390/12/01 ساعت 10:27

سلام. 2 تا از جاهایی که application فرستاده بودم جواب دادند و گفتن که دنبال کسانی میگردند که به این دو صورت باشند:
resident in New Zealand OR candidates who have the legal right to work here and are arriving shortly

به نظر می رسه تا work permit نداشته باشین کسی تحویل نمی گیره.

نه .. خیلی به ندرت پیش میاد تا ویزا نداشته باشید بهتون کار بدن .. اما اگر ویزا داشته باشید و هنوز نیومده باشید هم احتمالش هست ... ایشالا همه چیز جور می شه .. به امید دیدار
سپیده

علی 123 1390/12/01 ساعت 10:36

آقا بابک::: آقا اون فظیلتزر شزکظنی رو که گفتی از سوزن هم رد می شه رو از کجا گرفتی درست سر بزنگاه NZQA و لاج کردن من اینها همه چی رو قطع کردن. اگه برای خودت مشکلی پیش نمی آد لطفا برام ایمیلش کن. خوشبختانه این میل باکس من فعلا باز می شه: world@yours.com
قربون دستت

مریم 1390/12/01 ساعت 13:34

سلام بر دو مهاجر

من طی چند وقت گذشته مطالعات زیادی راجع به مهاجرت به نیوزلند داشتم، ولی آخرش هم نفهمیدم که سابقه کار مرتبطی که می خوان حتما باید پس از پایان تحصیلات باشه، آخه من 7 سال سابقه کار دارم ولی از این 7 سال فقط یکسالش بعد از پایان دانشگاهمه
این موضوع خیلی برام اهمیت داره لطفا کمکم کنید.


باتشکر - مریم

راستشو بخوای قانونی من تا حالا ندیدم که نوشته باشه سابقه کار در حین تحصیل مورد قبول نیست. قانونی هست که کار پارت تایم رو به اندازه ای که توی هفته کار کردین در نظر می گیره و در واقع کار پارت تایم از نظر اداره مهاجرت مورد قبوله. برداشت من اینه که اولا level کار شما در چه حدی بوده و همین طور تخصصی بوده یا نه؟ و اینکه دست آخر در برابر سوالات و مشکلات احتمالی که ممکنه پیش بیاد جواب های مناسبی داشته باشی تا بتونی سابقه کارتو تایید کنی. یه چیزی که خیلی مهمه اینه که سابقه کارهایی که می گیری بتونه آفیسر رو توجیه بکنه. /ناصر

nasir 1390/12/01 ساعت 14:03

سلام وقت بخیر
با توجه به این بست که گذاشتید http://2migrators.blogsky.com/1389/04/15/post-16/

ایا لیسانس نرم افزار از دانشگاه ازاد قزوین هم pre assess میخواد؟

yes
nasser/

سعید م 1390/12/01 ساعت 17:44

سلام وقت بخیر
بعد از کلی قطعی اینترنت و درگیری های کاری خوشحالم که یه جورایی می بینمتون.
ناصر جان دستت درد نکنه پست مفید و جالبی بود.

ممنون سعید جان..../ناصر

علی 123 1390/12/01 ساعت 18:01

دوستان برای جلوگیری از ازبین رفتن ارتباطتون با میل باکس یاهو و جیمیل می تونید به محض اینکه امکانش رو پیدا کردید در وب سایت mail.com که از HTTP استفاده می کنه یه میل باکس بسازید و بعد از وارد شدن به اون از قسمت Mail Collector ترتیبی بدید که ایمیلهای ارسال شده به اون میل باکسها در میل باکس جدید سایت mail.com تون جمع آوری بشه. ضمنا برای پاسخ دادن به ایمیلها هم عنوان میل باکس یاهو یا جیمیل رو می شه به عنوان فرستنده انتخاب کرد. اصولا تا زمانی که mail.com باز باشه مشکل حله.

حسین 1390/12/01 ساعت 18:50

دوستان بعد 2 ماه از دریافت مدارک، این جواب NZQA

A high volume of applications was received shortly before Christmas (the office was closed from December 23rd 2011 until January 4th 2012) and all applications will be processed on an as received basis. Information was posted on the website in December regarding the fact that any applications received after 14 December would not be allocated till later in January.

بد جوری سرشون شلوغه

امید راد 1390/12/01 ساعت 19:46

راستی یک سوال برام پیش اومد!!
من خوب، 6 یا 7 سال سابقه کار مرتبط دارم ولی بیمه نبودم چون قبل خدمتم بوده
اگه از همون شرکت هایی که کار میکردم نامه بگیرم و پائینش مهر و امضا همون شرکت باشه ،
1- ترجمه میشه ؟؟
2- اگه ترجمه بشه قابل قبوله؟؟؟
ممنون عزیزان

بله قابل قبول و قابل ترجمه است.

امین 1390/12/01 ساعت 21:59

با سلام به همگی دوستان

مریم جان:

طبق توضیحاتی که در Operations Manual اداره مهاجرت نیوزلند نوشته شده، تعریف سابقه کاری یعنی Work Experience و نه Skilled Employement این هست که شما بعد از اتمام تحصیل در رشته ای که منجر به ایجاد مهارت تئوریک در شما میشه، اون کار رو بصورت حرفه ای ( یعنی با حقوق ) انجام داده باشی و در غیر اینصورت سابقه کاری محسوب نمیشه که من خودم با یک ایمیل همین رو دوباره پرسیدم که مطمئن بشم و گفتن که قبول نمیکنن. حتی سابقه کار حین تحصیل هم متاسفانه همینطوره و خودم هم بهمین دلیل چند امتیاز رو از دست دادم. Skilled Employement هم به سابقه کاری اطلاق میشه که شما در خود نیوزلند بدست آورده باشی. البته توضیح کاملش که متاسفانه درش اسمی از نیوزلند نیومده اینه:
SM7.10 Skilled Employment

Skilled employment is employment that requires specialist, technical or management expertise obtained through:
the completion of recognised relevant qualifications; or
recognised relevant work experience (see SM7.10.15 below); or
the completion of recognised relevant qualifications and work experience.
Assessment of whether an occupation is skilled for the purposes of the Skilled Migrant Category (SMC) is primarily based on the Australian and New Zealand Standard Classification of Occupations (ANZSCO) which associates skill levels with each occupation.

آدرس Operations Manual برای SMC:

http://www.immigration.govt.nz/opsmanual

در مورد اداره مهاجرت استرالیا اوضاع فرق میکنه و بستگی به سازمان ارزیابی مدارک رشته تحصیلی شما داره. مثلا اداره مهندسی استرالیا (EA) فقط سوابق کاری بعد از فارغ التحصیلی رو قبول میکنه، ولی VETASSESS اینطور نیست و بسته به اینکه رشته شما در کدام یک از گروه های A, B و C باشه شرایط متفاوتی داره. مثلا برای رشته من که در سطح 2 از گروه C هست، سابقه کاری قبل از مدرک تحصیلی که بهش میگن Pre-Qualification Employment رو هم قبول میکنه.

حالا اگر شما میخوای برای نیوزلند اقدام کنی که باید روی همون 1 سال حساب کنی و اگه بخوای برای استرالیا اقدام کنی باید اولا ببینی سازمان ارزیابی مدارک شما (Assess) کدوم هست و برای رشته شما شرایطش دقیقا چی هست.

ببخشید اگه جواب من مورد نظر شما نبود. با اینحال برای اطمینان بیشتر خودت یک ایمیل به NZQA بزن، شاید من اشتباه میکنم و یا بد متوجه شدم. حتما به شما جواب میدن. اگه غیر از این بود که من گفتم ضمن عذرخواهی خواهش میکنم که ما رو هم در جریان بزاری. شاید به چند نفر از جمله من کمک بشه.

موفق باشی

امین 1390/12/01 ساعت 22:18

دوباره سلام به دوستان

مریم جان:

این متن ایمیلی هست که در جواب من فرستاده شده:

Dear Amin,

Thank you for contacting us.

We need to separate out firstly the difference between skilled employment and work experience.

Skilled employment points can only be claimed if you are claiming for a New Zealand job offer or current skilled employment that you are undertaking in New Zealand.

I suspect that you are referring to the work experience prior to your qualification and wishing to claim points for it.

If you are claiming that your work experience is relevant to your qualification then the following applies:

SM11.10.5 Relevance of work experience to qualifications
Work experience is relevant to a principal applicant's recognised qualification if an immigration officer is satisfied that the qualification was:
an important factor in the principal applicant being able to obtain work or continue or advance in the position or field of work in which they have experience; or
an important factor in a career path that has advanced progressively from the principal applicant's pre-qualification work experience.
( so what we are saying in practice that the pre qualification work experience cannot be considered)


Please contact us if you require further assistance.

Kind regards

Caroline
Customer Service Officer
Immigration Contact Centre
Department of Labour | Te Tari Mahi
P O Box 3773, Shortland Street | Auckland | New Zealand
Tel: +64 9 9144100 or 0508 55 88 55| Fax: +64 9 914 4119
Web: www.immigration.govt.nz

امیدوارم روشن باشه و کفایت کنه

موفق باشید

بابک 1390/12/02 ساعت 04:47 http://persiance.wordpress.com

از دوستانی که این هفته در کافیشاپ نانسی جمع میشن، خواهش میکنم اگر علاقمند هستن، لپ تاپ یا هارد اکسترنال همراهشون باشه. یه تعداد فایل آموزش زبان دارم که میخوام اونجا به دست بقیه هم برسونم. فکر میکنم خوشتون بیاد.

نسیم۳۶۴ 1390/12/02 ساعت 05:11

سلام دوستان
آقا امین من یه مدت دنبال جواب این سوال بودم که اگر سابقه کار داشته باشی ولی بعد از چند سال مدرک مربوطه رو گرفته باشی آیا سابقه رو قبول می کنند یا نه؟
با سفارت نیوزلند تماس گرفتم و حتی چندین بار سوالم رو تکرار کردم اون آقا به من گفت ما توی ایران خیلی از این موارد داریم که سابقه کار دارند و بعد مدرک رو می گیرن ایشون تایید کرد که اونا با این شرایط آشنا هستند و قبول می کنند. ولی اگر اینجور باشه که شما می فرمایید ما هم جزو اونایی می شیم که نمی تونیم اقدام کنیم.

مهدی 1390/12/02 ساعت 10:35

دو مهاجر عزیز . خیلی ممنون از اطلاعات مفید وبلاگتون و کمکهای بیدریغتون به همه من با راهنمایی های شما EOI پر کردم ولی با پیشنهاد یکی از دوستان مقیم نیوزلند اونو ارسال نکردم و تقاضای ویزای ویزیتوری کردم به امید اینکه اونجا بتونم جاب آفر بگیرم و کارم زودتر بشه من مهندس عمران هستم و خانومم فوق لیسانس کامپیوتر. اگه میشه منو راهنمایی کنین و نظرتون و بگینبا تشکر

امین 1390/12/02 ساعت 11:21

سلام نسیم364 عزیز

والا برای من هم خیلی بهتره که قبول کنند چون خودم هم همینطوری هستم ولی ایمیل بالا جوابی بود که من از اداره مهاجرت گرفتم و اونها هستند که تصمیم میگیرند و نه سفارت نیوزلند. بهرحال من بزودی دوباره این مساله رو با جزئیات بیشتر و با ذکر ایرانی بودن میپرسم ببینم چی میگن. نتیجه رو هر وقت گرفتم به شما و بقیه دوستان اطلاع میدم

به بقیه دوستان هم که سابقه کاری قبل از مدرک یا حین تحصیل دارند پیشنهاد میکنم که هر کدام جداگانه این مساله رو از اداره مهاجرت بپرسند ببینیم چه جمع بندی میشه کرد

اگه قبول کنن که امتیاز ما میره بالای 140 و خیلی عالی میشه

موفق باشید

یه موردی که از نظر من جای سوال داره اینه که جمله داخل پرانتز با متن قانون نمیخونه (منظورم خط آخره). به نظرم بد نیست که از یه جای دیگه هم سوال کنی امین. /ناصر

رضا بیک محمدی 1390/12/02 ساعت 11:32

سلام
خوبی؟
من می خوام واسه ادامه تحصیل اونجا اقدام کنم
خیلی سردرگمم
می خوام با یه ایرانی که اونجا باشه صحبت کنم تا راهنماییم کنه
می تونم از شما بپرسم؟لطفا کمکم کن
دوستان دیگه خارج از کشور هم اگه میتونن بهم کمک کنن ایمیل بزنن
مرسی
beikmohamadi_reza@yahoo.com

سوال هاتون رو همبنجا بپرسین. تا جایی که از دستمون بربیاد راهنماییتون می کنیم. دوستان دیگه هم هستن و بهتون کمک می کنند. /ناصر

علی 123 1390/12/02 ساعت 13:15

الهام خانم::: من امروز به کارد ساپورت رویال بانک ایمیل زدم و شماره کارت و شرایط رو بهشون گفتم. اونها گفتند که کارتتون فعاله و میشه ازش استفاده کنین. راستی بالاخره مشخص شد که چقدر از کارت برداشت کردند؟

دوستان من هرچه منتظر NZQA شدم جوابش نرسید. احتمالا توی هفته آینده دیگه لاج میکنم چون الآن دوماهه که از گرفتن مدیکال و سوء پیشینه م گذشته و دیگه نمی شه بیشتر صبر کرد. برام دعا کنید لطفا.

مهشید 1390/12/02 ساعت 14:56

آقای علی 123 NZQA برای اینکه دانشگاهتون توی لیست نیست مهمه ؟ یا در هر صورت باید داشته باشیم ؟ من ITA ام اومده میخوام ببینم اگه دانشگاه تو لیست باشه بازم لازمه ؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.