دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مقایسه اوکلند و سیدنی

دوستان چند تا از کامنت ها که بی جواب مونده بود رو جواب دادم .. اگر سوال بی جواب داشتید دوباره نگاه کنید :)  

سپیده 

------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

بچه ها زبونم مو در اورد .. هرکی کامنت جدید داره روی پست اخر کامنت بذاره .. وقتی کامنت می ذارید رو پست یه قرن پیش هیچکی نمی بینه کسی هم اونوقت نمی تونه باهاتون همفکری کنه .. از من گفتن بود والا واسه من فرقی نمی کنه به خدا .. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------- 

منم بلاخره از سفر برگشتم .. چند روز تعطیلات عید Easter رو رفته بودم سیدنی .. جای همتون خلاصه خیلی خالی بود .. اما منظورم از نوشتن این پست اینجا این بود که یه مقایسه ای براتون کنم بین این دو تا شهر بزرگ نیوزلند و استرالیا .. خیلی ها ممکنه وقتی برای مهاجرت مقصدی رو انتخاب می کنند فرصت اینکه برن و شهرها رو ببینند و بر اساس سلیقه شخصی کشور مقصد رو انتخاب کنند نداشته باشند و خوب اونقدر هم شرایط ساده نیست که حتی اگر شرایطش رو داشته باشند بتونند انتخابی داشته باشند .. بگذریم .. اما خیلی ها درباره تفاوت ها و شباهت های این دو نقطه مهاجر پذیر دنیا یعنی استرالیا و نیوزلند پرسیده بودند. .. راستش من نمی تونم با یه سفر این مقایسه رو انجام بدم اما حداقل مشاهداتم رو بین این دو شهر بزرگ یعنی اوکلند و سیدنی براتون می نویسم ..  

در نگاه اول وقتی وارد شهر سیدنی می شی اگر در اوکلند زندگی کرده باشی تفاوت خاصی بین اونها حس نمی کنی .. نوع خیابون بندی ها و ظاهر شهرها و .. خیلی خیلی شبیه هم هستند .. ظاهر ادم ها و نوع لباس پوشیدنشون و حتی قوانین راهنمایی و رانندگی همه و همه شبیه هستند .. راستش اگر چشماتون رو ببندند و بذارنتون وسط شهر شاید نتونی بگی الان وسط اوکلند هستی یا سیدنی ..  ..   

اما تفاوت فوق العاده قابل مشاهده وقتی دیده می شه که یه دوری توی خیابون ها و مخصوصا مراکز خرید و قسمت های دیدنی تر و شلوغ تره شهر می زنی .. به جرات می تونم بگم تعداد مهاجرین فوق العاده بیشتر از نیوزلند در سطح شهر دیده می شه .. رستوران ها و پارک ها و مرکز شهر و غیره اونقدر مهاجر می بینی که تقریبا یادت می ره در کشور استرالیایی هستی .. البته برخی از قسمت های شهر طبعا تعداد استرالیایی ها بیشتره و مهاجر به اون صورت نداره .. اما در نیوزلند کلا در همه شهرها تعداد نیوزلندی ها و اروپایی های مهاجر به مراتب بیشتر از مهاجرین به چشم می خوره و شاید دلیلش این باشه که نیوزلند به اندازه استرالیا مهاجر نمی گیره و در ضمن تعداد مهاجرین اروپایی زیادی داری ..  

یه تفاوت دیگه که بازهم بدون هیچ توجه و نکته بینی خاصی به چشم میاد تعداد زیاد مهاجرین هندی هست .. در نیوزلند بیشتر مهاجر چینی و کلا چشم بادومی می بینی و در سیدنی بیشتر هندی ..   

اگر یه دوری در شهر بزنید و از روی پل معروف اشون رد شید و کلا یه نگاهی به نقشه کنید و در نهایت دنبال چند تا ادرس بگردید متوجه می شید سیدنی از نظر وسعت زندگی شهری خیلی بزرگتر از اوکلند هست.. انگار اوکلند یه ماکت از کوچیک شده سیدنی باشه .. تعداد اتوبان های بیشتر .. مراکز خرید بزرگتر .. وسعت بخش مرکز شهر بیشتر و ساختمان های بلند به مراتب بیشتر از اوکلند داره .. اما مغازه ها و برندها .. حتی فروشگاه ها و رستوران ها دقیقا همون هایی هستند که ما اینجا داریم .. مثلا من خیلی دلم می خواست مراکز خرید رو در سیدنی ببینم اما وقتی رفتم اونقدر برند ها و مغازه ها شبیه و همون هایی بودند که در اوکلند هست که کلا فرقی احساس نکردم  ..   

 چهره شهر باز خیلی شبیه بود اما ترافیک و رفت و امد به مراتب بیشتر بود .. و البته به تمیزی و مرتبی اوکلند نبود سیدنی .. خوب در نظر بگیرید جمعیت کل نیوزلند که کلا ۴ میلیون و خورده ای هست رو حدودا فقط در یک شهر داشته باشید ..   

اما خوب با توجه به این موضوع قاعدتا باید فرصت های شغلی و کاری بهتری در سیدنی وجود داشته باشه .. کلا طبق شنیده های من رنج حقوقی در استرالیا بالاتر هست و البته بعضی سرویس ها ارزونتر و بعضی سرویس ها گرونتر از نیوزلند ..   

خوراکی و خرید های روزانه مثل مایحتاج های معمولی تقریبا هم قیمت با اوکلند بود اما مثلا قیمت خونه خیلی گرونتر .. و یا مثلا هزینه هایی مثل پارکینگ واقعا باور نکردنی بود .. در سیدنی یک مساله خیلی متفاوت دیگه وجود اتوبان هایی هست که باید برای رد شدن ازشون Toll پرداخت کنید .. و این اتوبان ها اتوبان های اصلی شهر هستند و یه جورایی suburb ها رو به مرکز شهر وصل می کنند و نمی شه از استفاده ازشون اجتناب کرد .. و هر بار رد شدن از اوتوبان باید ۳ الی ۵ دلار برای ماشین های معمولی پرداخت کنید ..   

اما در نیوزلند اکثر اتوبان ها Toll Free هستند و فقط معدودی رو باید پول بدید اون هم بین شهری است تقریبا مثل ایران .. در اکثر suburb های اطراف نیوزلند همیشه پارکینگ مجانی پیدا می شه و ماکزیمم پارکینگ مثلا برای ۱ روز کامل نهایتا در گرونتر قسمت ها ۱۵ دلاره در صورتی که توی سیدنی من پارکینگ ۱ روزه ۵۵ دلار دیدم ..  اما از طرف دیگه مثلا موبایل و سرویس ها ارتباطی مثل اینترنت و غیره خیلی خیلی ارزونتر هست و قطعا جمعیت بالاتر و رقابت بیشتر باعث می شه این سرویس ها ارزونتر باشه ..

  

راستش بعد از نوشتن لینها شاید حس کنید من با دید منفی نسبت به سیدنی این متن رو نوشتم اما واقعیتی رو که دیدم سعی کردم تشریح کنم .. سیدنی شهر فوق العاده زیبایی هست و قطعا جای فوق العاده ای برای زندگی .. خیلی از نیوزلندی ها وقتی درسشون تموم می شه مهاجرت می کنند به استرالیا و اکثرا ترجیح می دهند اونجا کار کنند. 

 

وقتی توی سیدنی زندگی کنید شاید اوکلند براتون احساس کنید تنگ باشه اما اگر در اوکلند زندگی کنید قطعا سیدنی اون ارامش نیوزلند رو هرگز براتون نداره .. 

 

سپیده 

 

----------- 

یاداوری : ما به هیچ پیغامی به صورت خصوصی و ایمیلی و غیره جواب نمی دیم .. وقتی از طریق لینک تماس با ما برامون پیغام می فرستید هیچ راهی به جز ایمیلی پاسخ دادن نیست و ما مجبور می شیم ندیده بگیریم .. .. پس لطفا سوالتون رو از طریق کامنت ها بپرسید .. مرسی :)

نظرات 172 + ارسال نظر
Fredo 1391/01/23 ساعت 05:19

سلام
ممنونم
مقایسه ی ارزشمندی بود

mr.x 1391/01/23 ساعت 05:40

نکته جالبش این بود که گفتی نیوزلندیها میرن استرالیا.
توی نیوزلند واسه یاد گرفتن کارهای فنی موسسه ای داره؟ مثلا تو استرالیا tafe هست.

اره دیکه مردم از اینجا می رن استرالیا ..مردم استرالیا میرن امریکا مردم امریکا میان اینجا خلاصه کسی اسیا اونورا نمیاد که خودش نکته اشه
سپیده

علی d 1391/01/23 ساعت 07:17

سلام
این وبلاگ شده مثل بچه تون!
هرجا میرید ولتون نمیکنه
ممنون از وقت باارزشی که میزارید
مقایسه جالبی بود
فکر میکنم این موضوع برای خیلی ها از جمله خودم سئوال بود
یه سئوال:
رفتن از NZ به Aus نباید کار سختی باشه ظاهرا (البته منظورم به صورت توریستیه)
کسی که پاس یا اقامت NZ داره برای زندگی و کار تو استرالیا باید مثل ما ویزای اقامتی بگیره یا این دوتا کشور مراودات دیگه ای بین خودشون دارن؟
بازهم ممنون

اتفاقا این جاش نکته داره از نیوزلند به استرالیا با اقامت باید ویزا حتما درخواست کنید اما اکر اقامت استرالیا داشته باشه واسه اینجا ویزا نمی خواهید حتی می تونید بیاید کار کنید اکر شهروند باشید که می تونید دو طرفه زندکی و کار کنید
Sepideh

فهیمه 1391/01/23 ساعت 09:08

سلام. مرسی سپیده جان.
علیd:
میشه ازتون بپرسم امتیازتون چقدر بوده؟
به نظر من و همسرم این روند طولانی واقعا عجیبه. انشالا که زودتر کارتون درست شه. البته منم با علی آقا123 موافقم. آفیسر ما هم با محل کار سابق همسرم ایمیلی ارتباط برقرار کرده بود اما اونا هیچ توجهی نکرده بودن تا اینکه همسرم پیگیری کرد و متوجه شد که بلهههه آفیسر ازشون خواسته اطلاعاتی که همسرم ادعا کرده رو confirm کنن ولی ظبق معمول هیچ اهمیتی داده نشده، اما همسرم ازشون خواسته بود تا هرچه زودتر جواب آفیسر رو بدن. شما هم بد نیست یه پیگیری بکنین.

محسن 1391/01/23 ساعت 09:43

ایشالا که حسابی‌ خوش گذشته باشه سپیده جان...من تعطیلات ایستر با چندتا از دوستان رفتم ولینگتن...اوکلند رو هم که قبلا دیده بودم...راستش بعد از دیدن این دوتا شهر به این نتیجه رسیدم که هیج جا رتوروا نمی‌شه...

واجب شد یه بار دیکه بیام اونورا :)
Sepideh

الهام 1391/01/23 ساعت 09:52

به بابک:
آفیسر گفته ۹ ماه طول می کشه؟؟!!...اوه..پس اگه آفیسر ما خرداد انتخاب بشه و کارا خوب پیش بره اسفند فاینال می شه...خیلییییییییییییییییییی طول می کشه..

mr.x 1391/01/23 ساعت 10:08

عجب خبر نداشتم آمریکایی ها میان نیوزلند حتما سوغاتی هم گوسفند میبرن. هاها

کتایون 1391/01/23 ساعت 11:05

خیلی ممنون بابت شرح تجربه تون...
با تعریفاتی که به گوشم رسیده بود فکر میکردم جمعیت هندی NZ زیاد باشه و خودتون میدونید که جایی که هندی و چینی زیاد باشه یعنی موقعیت کاری کم...
هرچند که من هنوز درگیر این وضعیت نابسامان آیلتس سنجش هستم و بعد از 1 ماه از تاریخ آزمون و مخفی کاریشون امیدمو از دریافت نتیجم دارم از دست میدم و فکر کنم باید برای جای دیگه ثبت نام کنم... خیلی دمقم

علی d 1391/01/23 ساعت 13:47

به فهیمه خانم::
اگه امتیاز EOI منظورتون هست، فکر میکنم 130 بودم
چون راستش نزدیک 2 سال ازش میگذره
البته تا ITA همه چی خیلی سر وقت پیش رفت
بعد که redirect شدم به لندن، افتاد تو دست انداز!
البته من واسه University Lecturer اقدام کردم که میدونید تو ASSL هست
من هم با نظر شما در مورد پیشنهاد بابک جان موافقم
راستش دست به کار شدم و دارم موضوع رو پیگیری میکنم
نتیجه رو حتما بهتون میگم
ممنون

علی d 1391/01/23 ساعت 13:54

به فهیمه خانم::

شما رو تو "جدول ما" ندیدم
میشه بگید شما ( یا همسرتون) کارتون در چه مرحله ای هست؟

عباس R 1391/01/23 ساعت 14:30

به کتایون:

یکی از نکاتی که به هندیها کمک کرده تا بتونن راحت کار پیدا کنن مسلط بودنشون به زبان انگلیسیه...

نکته دیگه اینه که هندیها هرجای دنیا که باشن خیلی هوای هموطنانشو را دارن و در پیدا کردن کار خیلی به هم کمک میکنن...

در محیط کار هم خیلی هوای همو دارن...

حسین 1391/01/23 ساعت 16:09

سلام سپیده عزیز

بالاخره آفیسر من امروز مشخص شد که همان آقای جیسون هست و گفته کارم حدود 9 ماه طول می کشه.
از من خواسته Original Document شامل شناسنامه و پاسپورت و غیره را براش بفرستم. آیا این طبیعیه که اصل مدارک رو بفرستم؟ اگه گم بشه که بیچاره میشم. چکار کنم؟

کویا اصل مدارک رو از بقیه هم خواستند .. یه copy برابر اصل داشته باش و به امید خدا بفرست .. دوستان ی که ازشون اصل خواستند بلاخره فرستادید اصل یا تخفیف دادن بهتون ؟؟؟
Sepideh

pto 1391/01/23 ساعت 17:51

ببخشید من نحوه ارتباط با شما رو نمی دونستم و ایمیل زده بودم به شما برای سوالهایی که داشتم.
من خیلی نگران بازار کار نیوزلند هستم و از نظر مالی شرایطم به گونه ای هست که فرصت ریسک ندارم و باید خیلی مطمئن اقدام کنم. متاسفانه هیچ دوست و اشنایی هم اونجا ندارم و خیلی شرایط مبهمه برام
رشته ام نر افزاره و تخصصم به طور خاص برنامه نویس
یه سوال دیگه هم داشتم من امتیازهام حدود ۱۱۰ هست آیا نیاز به وکیل دارم و چقدر میتونم امیدوار به پذیرش باشم؟

راستش امتیاز با وکیل و غیر وکیل درست نمی شه ببین دیکه جه جیزهایی یرات امتیاز بیاره .. امتیازت برای وارد شدن به مرحله اول قابل قبوله اما احتمال انتخاب شدنت با توجه به امار کمه .. در مورد بازار کار هم زبان تجربه فیلد کاری و رزومه خوب خیلی مهمه .. می تونه کارهای موجود سایت های کاریتبی رو ببینی تا از میزان نیاز بازار خبر دار شی .. به هر حال رشته شما همیشه مورد نیازه به نظرم موفق باشی
Sepideh

رامین 1391/01/23 ساعت 19:02

سلام عیدتون مبارک :
دولت استرالیا یک سری امکاناتی برای افرادی که بچه دارند میذاره . اونجا هم مثل استرالیاست؟
مثل کمک هزینه مهد کودک و ...

خیلی از سرویس ها برای بجه ها هست و بعضی هاش مجانیه مثلا تا شش سالکی هزینه دکتر مجانی هست و یا زایمان و غیره بقیه اش رو نمی دونم خودم ندارم هنوز هیج کودکی اخه :))
Sepideh

چه جالب
از دوستم که سیدنی هست و ونجا درس می خونه شنیده بودم که این هندی ها همه جا هستن.
حتی واقعا دیگه افتضاح شده توی سایت Linkedin یه نفر که نیرو می خواد این هندی ها x تا کامنت میزارن.
-------
حالا یه سوال دارم:
یه بنده خدائی که کارمند وزارت امور خارجه ایرانه بهم گفت اگه شما برای نیوزیلند ویزا بگیرید و بخواید از خاک استرالیا رد بشید ، امکانش هست که استرالیا بهتون اجازه نده!!!!!!
مگه میشه؟؟؟؟؟

اجازه که می ده اما باید ویزای ترانزیت داشته باشید ما خودمون هم رفتیم هم رد شدیم و مشکلی هم نبود
Sepideh

علی 1391/01/23 ساعت 20:51

به کتی:
هندی و چینی هم تو کانادان هم استرالیا ولی تو نیوزلند و آمریکا کمترن. کلن بازار کار الان تو استرالیا بهتر از جاهای دیگس. میگن مورچه چیه که کله پاچش چی باشه خوب وقتی نیوزلند ۴.۵ میلیون جمعیت داره فکر میکنی چقدر کار توش هست که هندی و جینی بره اونجا.

اتفاقا جالبش به اینه که چینی ها زیاد هستند اما خوشبختانه و یا متاسفانه زبان اصلا بلد نیستید واسه همین اکثرا توی محیط های کار کمتر می بینیشون و خودشون معمولا برای خودشون یه کار و باری راه می اندازند ..
سپیده

علیرضا 1391/01/23 ساعت 22:31

سلام، من کم و بیش پست های وبلاگتون رو میخوندم و میخونم ، و خب روی نیوزلند دارم کار میکنم .
اول اینکه سپاس فراوان برای وقتی که برای این امر میزارید که خیلی کمک بوده شخصا برای خود من (سپیده گرامی و ناصر بزرگوار)
من فکر میکنم یکی از شاخص های مهمی که میتونه وجود داشته باشه برای یه کشور ایده آل ، شاخص های انسانی هست که دولت اون کشور به شهروندانش ارائه میده برای کیفیت بهتر زندگی، مثل کمک هزینه ها ،
مثلا هستن جاهایی که برای هر فرزند شما ماهیانه مبلغ چشمگیری رو رو به عنوان کمک هزینه میدهند و خیلی چیزای دیگه از این قبیل..
شهرداری های نیوزلند چطور عمل میکنن! و چه خدماتی رو برای نیوزلندی ها فراهم میکنند؟
به نظرم این شاخص کم اهمیتی نیست

یه سری خدمات مجانی هست مثل دکتر و هزینه زایمان و غیره اما هزینه ای ماهانه نمی ده مکر اینکه مادر و یا بابا تنها باشید اون وقت بهتون کمک می کنه یعنی در واقع مادر و یا بابا کودک کذاشته باشه رفته باشه
Sepideh

سعید 1391/01/24 ساعت 03:32

سپیده جان، در مورد سوال علیرضا و پرداخت کمک هزینه ماهیانه باید بگم که دولت نیوزیلند با توجه به میزان درامد سالانه به تمام کسانی‌ که شهروند باشند یا اقامت داشته باشند پس از تولد فرزند به آنها کمک هزینه ماهیانه پرداخت می‌کنه. البته مبلغ پرداختی خیلی‌ چشمگیر نیست ولی‌ بد هم نیست و قسمتی‌ از هزینه‌های نوزاد یا کودک رو تأمین می‌کنه. این کمک هزینه هم طوری تنظیم شده که هر چقدر درآمد کمتر و تعداد فرزندان بیشتر باشه مبلغ پرداختی بالاتر هست.

در مورد سوال رامین که می‌خواست بدونه خدمات دولت برای بچه‌ها تو استرالیا بهتره یا نیوزیلند، تا اونجایی که من متوجه شدم و سایرین گفتند نیوزیلند از خیلی‌ جهت بهتر از استرالیا است. به عنوان نمونه خدمات اولّیه دندانپزشکی‌ برای کودکان تا سنّ ۱۸ سالگی در نیو زیلند رایگان هست. تو استرالیا شما مجبور هستین که بچه‌ تون رو مدرسه خصوصی بفرستید که شهریه‌اش سر به فلک می‌زنه ولی‌ در نیو زیلند مدارس دولتی فرقی‌ با خصوصی ندارند و کلا مدرسه خصوصی زیاد باب نیست. در کّل نیو زیلند برای بچه دار شدن و بزرگ کردن بچه یکی‌ از بهترین کشورها است (البته بعد از کشورهای اسکاندیناوی).

مرسی اما مطمئنی ماهانه پول می دن البته من بچه ندارم و چنین چیزی رو هم نشنیدم .. خیلی جالبه .. می دونی کدوم ارگان این رو هماهنگ می کنه که پول بگیری .. لینکی چیزی ازش داری !! بازم ممنون
سپیده

الهام 1391/01/24 ساعت 04:09

آقای " عباس R" درست می گن...من با هندی ها کار کردم خیلی تیم ورکشون قویه...

pto 1391/01/24 ساعت 04:34

خیلی ممنون از همه جوابهاتون به خصوص جوابتون به من.
اینکه هموطنانتون رو از ابهام و نگرانی در میارید خیلی ارزشمنده. خدا خیرتون بده
اما اینکه من پرسیده بودم جهت اقدام برای ویزای نیوزلند وکیل بگیرم یا نه به خاطر امتیازهام نبود. منظورم اینه که طبق تجربه ای که خودتون یا دوستانتون داشتید آیا پروسه اپلای به نحوی هست که وکیل باشه بهتره یا شخصا هم میشه از عهده اش براومد؟ با و کیل هزینه ۲ برابر میشه.
ضمنا اگر وکیل خوبی می شناسید و اگر براتون امکان داره ممکنه معرفی بکنیدشون
باز هم از لطف شما بسیار سپاسگزارم

راستش اکثر دوستانی که می بینید اینجا بدون وکیل اقدام کردند به نظر شخصیه من تا وقتی که کیس خاصی نداشته باشی که برات مشکل ایجاد کنه نیازی به وکیل هم نداری
سپیده

رامین 1391/01/24 ساعت 04:34

سپیده خانم:
میشه در مورد بچه ها و امکاناتی که دولت بهشون میده وب سایتی را معرفی کنید؟

اخیرا یکی از دوستام از سیدنی اومده بود درمورد نیوزلند ازش پرسیدم میگفت چند تا دوست نیوزلندی داشته که همکارش بودند گفتند که از بس که کار توی نیوزلند کم هست همه میان استرالیا برای کار !!!

راستش نه اما از سعید پرسیدم چند تا کامنت قبل تر رو ببین شاید اون بدونه ..
سپیده

pto 1391/01/24 ساعت 04:52

با عرض معذرت یه سوال مهمه دیگه

من مدرک لیسانسم رو سال 82 گرفتم. چون فوق لیسانس را با تاخیر شروع کردم مدرک فوقم را سال 89 گرفتم.
ضمنا از سال 81 که دانشجوی لیسانس بودم تاکنون سابقه کار مرتبط دارم یعنی حدود 10 سال که امتیاز زیادی داره
حالا نکته اینجاست که دوستی گفتند اگه مدرک فوقم رو ارائه کنم از بعد اون رو به عنوان سابقه کار می پذیرند. یعنی سابقه کارم به 2 سال کاهش پیدا میکنه. شما چنین چیزی شنیدید؟
یه سوال دیگه هم اینکه دانشگاه مالک اشتر با اینکه سراسری هست اما تو لیستشون نیست البته من فوق رو اونجا بودم. اینهم یکی از دلایلی هست که فکر می کنم بهتره از خیر 5 امتیاز فوق لیسانس بگذرم
نظرتون چیه؟

علی 123 1391/01/24 ساعت 05:47

دوستان::: در مورد بازار کار من فکر می کنم که باید دید کسانی که از نیوزیلند به جاهای دیگه مهاجرت می کنن اصولا چکاری بلد هستن؟! سطح تحصیلاتشون چیه؟ توی زندگی دنبال چی می گردن و فاکتورهای دیگه. یکی از دوستان خوب و صادقم در استرالیا و دیگری در انگلستان هردو بدون اینکه باهم ارتباطی داشته باشن می گفتند که مردم اونجاها خیلی دوست دارن برن نیوزیلند و ازم می پرسیدن شرایطش چیه. هرچند یه سوئدی که به عنوان توریست رفته بود می گفت که هزینه هاش خیلی بالاس. اگه به Factsheet های سلکشن EOI یه نگاهی بندازین به وضوح می بینین که انگلیسیها، هندیها (مورچه های کارگر)و فیلیپینیها بیشتر از بقیه تمایل داشته اند. یکی از آشناها، فارغ از همه مسائلی که هست، می گفت هروقت دیدی کنار پرچم یه کشوری پرچم انلگلیس وجود داره بدون که جای خوبی برای زندگی هست؛ اما لزوما نه خود انگلستان. یه شب هم با یه پیرمرد نیوزیلندی چت می کردم گفتم می خوام بیام، گفت نیا به اندازه کافی هندی هست. گفتم من ایرانیشونم (این هم یک نکته منفی که گفته نشه که جانبدارانه فکر می کنم.)

pto عزیز ::: نظر شخصی بنده اینه که سری رو که درد نمی کنه دستمال نمی بندن؛ با همون لیسانس اقدام کنین اگه خدا نخواد با امتیاز 135 هم اسمتون در نمی آد اگه هم خدا بخواد با 110 در می آین (قاعدتا باید کمتر از 120 نباشین). به هر حال نحوه سلکشنشون تقریبا یه بلک باکسه که هرچی ممکنه ازش سر بزنه. فقط 15 امتیاز Absolute Skill Shortage رو حتما باید داشته باشید.

آقا محسن گل::: حاجی الوعده وفاه... قول داده بودین هزینه ها رو بنویسین چی شد پس؟ (عجب حافظه ای دارم من)

فهیمه 1391/01/24 ساعت 06:22

دوباره سلام.
علی d:
یه دو سه ماهی میشه که آفیسرمون مشخص شده. ژانویه بود که ازمون یه سری مدارک خواست و ما فرستادیم. الان هم میدونیم که کارمون توی مرحله verification هست.
آره به قول شما اول کار همه چی خیلی سریع پیش میره ولی نمیدونم بعدش چی میشه...

بابک 1391/01/24 ساعت 06:39 http://persiance.wordpress.com

سپیده :: من اصل تمام مدارکی رو که خواسته بودن فرستادم؛ البته نه با پست. چون بیمه و گارانتی در کار نبود. از طریق سفارت نیوزیلند فرستادم. :)

داریوش 1391/01/24 ساعت 06:40

سپیده عزیز

امیدوارم که سفر و تعطیلات بهتون خوش گذشته باشه .خیلی ممنون که تو هر شرایطی به فکر تهیه مطالب مفید برای ما ایران نشینان منتظر، هستین. ای کاش میشد ما عکسهایی که شما گرفتین رو به خصوص از اوکلند میدیدیم. البته قولش رو قبلا علی گرفته. اینها کمک میکنه که انشالا ما با دید کاملتری مهاجرت کنیم.

الهام خانم اینکه لاجمنت آفیسر گفته بعد از اینکه کیس آفیسرمون مشخص شد 1-3 ماه زمان میبره که فاینال بشه ، چی میشه پس؟؟!!

به حسین:
از من هم اصل شناسنامه و پاسپورت و ILETS و لیسانسم خواستن. ولی من فقط IELTS و لیسانسم فرستادم.

و بهشون گفتم فرستادن پاسپورت و شناسنامه با پست ممنوعه.

مجتبی 1391/01/24 ساعت 07:36

سلام، از فهیمه خواستم تشکر کنم بابت راهنمایی که کرد.
من امروز رفتم ایمیل های شرکت هایی را که توی آنها کار کرده بودم چک کردم و دیدم برای همه آنها از طرف کیس افیسر نامه فرستاده شده برای Verify کردن . جالب تر از همه اینکه این ایمیل ها را در Trash این شرکت ها پیدا کردم.
این ایمیل ها 1.5 ماه پیش فرستاده شده بود و الان هم دارن جواب می دهند.
هر کدام از شما که ایمیل شرکت ها را در رزومتون نوشتن حتما پیگیری کنید. حتماااااااااااااا

مجتبی 1391/01/24 ساعت 07:37

سلام، از فهیمه خواستم تشکر کنم بابت راهنمایی که کرد.
من امروز رفتم ایمیل های شرکت هایی را که توی آنها کار کرده بودم چک کردم و دیدم برای همه آنها از طرف کیس افیسر نامه فرستاده شده برای Verify کردن . جالب تر از همه اینکه این ایمیل ها را در Trash این شرکت ها پیدا کردم.
این ایمیل ها 1.5 ماه پیش فرستاده شده بود و الان هم دارن جواب می دهند.
هر کدام از شما که ایمیل شرکت ها را در رزومتون نوشتن حتما پیگیری کنید. حتماااااااااااااا

سعید 1391/01/24 ساعت 09:16

سپیده جان،

آره مطمئن هستم، چون از بعد از تولد دخترمون هر ۲ هفته این پول به حسابمون ریخته شده. دولت نیوزیلند ۳ نوع کمک هزینه برای فرزندان پرداخت می‌کنه که ممکنه که یک نفر با توجه به شرایطش بتونه یکی‌ یا هر سه‌ تاشو بگیره. این کمک هزینه‌ها عبارتند از:

۱- Family Tax Credit: که بصورت ماهیانه یا هفتگی با توجه به میزان درآمد و تعداد بچه‌ها تا وقتی‌ که بچها کمتر از ۱۸ سال هستند پرداخت می‌شه.

۲- Minimum Family Tax Credit: این برای خانواده‌هایی‌ هست که درامد کمتر از ۲۲ هزار دلار در سال دارند، و مبلغ ماهیانه بیشتری دریافت خواهند کرد.

۳- Parental Tax Credit: پس از تولد فرزند به مدت ۸ هفته و تا سقف ۱۲۰۰ دلار پرداخت می‌شه.

اداره Inland Revenue یا همون اداره دارایی مسئول پرداخت هست. اطلاعات بیشتر رو میتونید تو سایت IRD www.ird.govt.nz یا در جدولی‌ که در لینک زیر هست ببینید:

http://www.ird.govt.nz/resources/9/8/982d938045f5f783a3f9bb7747109566/ir271.pdf

علی 1391/01/24 ساعت 10:04

به حسین
از منم خواسته شد اصل شناسنامه , پاسپورت ,دانشنامه و سابقه کار رو براشون بفرستم. منم همه مدارکو بجز پاسپورت براشون فرستادم. فرستادن پاسپورت با پست تو ایران غیر قانونی هست برا همین من نتونستم بفرستم. اینو به کیس افیسر گفتم اونم قبول کرد

Ali 1391/01/24 ساعت 14:26

از دوستان عزیزی که دنبال بهونه برای انصراف و کلا فاز منفی میگردن لطفا با اینجانب تماس بگیرند...!!!!!
سپیده خانم این متن قرمز رنگ رو خیلی خشن و مردونه اومدی.. :-دی

علیرضا 1391/01/24 ساعت 14:34

سعید جان، ممنون از توجهتون

حمید م 1391/01/24 ساعت 14:44

درود به همه دوستان
سپیده میگفت که بیمه براشون زیاد سابقه کار حساب نمیشه نسبت به قرارداد و فیش حقوقی. این یکم برای من عجیبه چون هر کسی میتونه اون ۲ تا دیگه رو جعل کنه و بده ترجمه در حالی که بیمه ساخته.
میخواستم نظر دوستای دیگه رو هم بدونم در صورت امکان.
من دارم مهاجرتم رو شوروع میکنم. یعنی از صفر. کسی اگه علاقه داشت با هم انجام بدیم که چک بشه . با سپاس از همگی.

pto 1391/01/24 ساعت 16:08

به علی ۱۲۳:
خیلی ممنون از راهنماییتون. من هم مثل شما فکر می کنم.

pto 1391/01/24 ساعت 17:11

با تشکر مجدد از سپیده عزیز
من تصمیم گرفتم بدون وکیل اقدام کنم. در این بین مطمئنا به راهنماییهای ارزشمند شما و سایر دوستان محترم نیاز دارم
خوب ظاهرا گام اول این هست که EOI رو آنلاین پر کنم و ارسال هیچ مدرکی نیاز نیست
آیا این انتخاب کلیدی و تعیین کننده ای که برای زیر 140 ایها انجام میشه در همین مرحله هست؟ من دقیقا امتیازم رو محاسبه کردم 125 هست. آیا اگر در این مرحله انتخاب بشم معنیش اینه که با ارسال صحیح و کامل مدارک و گواههیها در مرحله بعد، پذیرشم به نتیجه خواهد رسید؟
این اطلاعات رو ازسایت مهاجرت نیوزلند و بخش Skilled Migrant Category برداشت کرده ام

باز هم از وجود چنین وبلاگ مفیدی نهایت تشکر رو دارم و از اعماق قلبم قدردانی می کنم و براتون آرزوی موفقیت روز افزون دارم

دقیقا. امتیاز 140 و 140 به بالا اتوماتیک انتخاب میشه و پایین تر از اون یه مقدار زمان میبره که بستگی به امتیاز و عوامل دیگه داره. موفق باشید. سوالهای احتمالیتون رو همین جا بپرسید. ما و بچه های خوب وبلاگ از دسمتمون بربیاد کمکتون می کنیم.. /ناصر

فرحناز خسروی 1391/01/24 ساعت 19:22

سلام
از دوستانی که اپلیکیشن رو لاج کرده اند و بعد ازشون اصل مدارک رو خواستند سوالی داشتم:
ٱیا شما موقع پست کردن ترجمه مدارکی مثل شناسنامه، دانشنامه و ...، علاوه بر ترجمه مدارک، کپی برابر اصل (certified copies) این مدارک رو هم فرستادید؟ چون در checklist همراه ITA ما تصریج شده که علاوه بر ترجمه مدارکی مثل شناسنامه و ... باید یا کپی برابر اصلشون رو یا اصل مدارک رو بفرستیم. ما همین شنبه داریم اپلیکیشن رو لاج می کنیم. خواستم بدونم با وجود فرستادن کپی برابر اصل مدارک، ممکنه بعدا بازم از ما درخواست اصل مدارک رو بکنند؟
ممنون از همتون

فهیمه 1391/01/24 ساعت 19:57

سلام
به مجتبی:
خوشحالم که تونستم یه کمکی کرده باشم.

حمید م 1391/01/24 ساعت 22:12

با سلام دوباره به ناصر و سپیده عزیز،
من امروز با یک وکیل در مورد مهاجرت به نیوزلاند صحبت کردم و گفت به ایرانیها به سختی ویزای resident نمیدن و حتا اگر قبول بشه کامل به متقاضی ویزای کار ۹ ماهه میدن. من شخصا از این همه اطلاعات متناقض حسابی گیج شدم. اگر کسی از دوستان اطلاعی داره ممنون میشم راهنامیی کنه ؟ . در ضمن من هم مثل pto عزیز میخوام بدون وکیل شروع کنم که حسابی استرس دارم. ممنون میشم اگر مراحل کار رو یه جواریی بهم کمک کنید.
نکته دوم هم در مورد فیش حقوقی و قرار داد و بیمه هست. واقعا عجیب هست که استرالیا و کانادا بیمه براشون مهم هست و نیوزلند قراداد و فیش حقوقی. اخه هر کسی میتونه فیش و قرار داد رو تو ایران جعل کنه ولی بیمه نه. ممنون میشم کمک کنید.
باز هم از سپیده و ناصر عزیز بابت این بلاگ ارزشمند تشکر میکنم.

راستش همش تقصیر خودمونه .. قبلا استرالیا و کانادا هنوز همون سابقه کار و قرارداد براشون کفایت می کرد اما متاسفانه ایرانی ها اونقدر چیز میز جعل کردند و فرستادند و غیره و بعد از مدتی اونها هم زرنگ شدند و فهمیدند سیستم ایران فرق می کنه و داشتن بیمه یعنی داشتن سابقه کار و شروع کردن درخواست دادن برای ثابت کردن بیمه .. نیوزلند هنوز به این تجربه نرسیده به عقیده من اما به زودی می رسه و بهتون قول می دم ۱ سال نشده از همه بیمه هم بخواد .. به قول معروف حرفشو نندازید ترو خدا تو دهنشون فعلا ..

در مورد ویزا کار گرفتن هم درست شنیدید بازهم تا سال گذشته به درصد خیلی زیادی ویزای اقامت مستقیم می دادند ولی بعد از مدتی بازهم زرنگ شدند و دیدند اگر کسی واقعا به درد کشور بخوره و سابقه و غیره اش واقعی باشه دیگه بعد از ۹ ماه حتما کار پیدا می کنه و اگر کار پیدا کرد که بهش ویزای اقامت می دن اگرم نه که می شه سربار دولت پس دیگه ویزا بهش نمی دن .. در واقع ویزای ۱ ساله است که باید ۹ ماهش رو در زمینه رشته کاریت کار کنی توی نیوزلند تا اقامت بگیری ..
اما به هرحال وکیل ها در این زمینه نمی تونن تغییری بدن و یا کار خاصی کنند به نظرم اگرم می گن می تونن بازار گرمی اشونه ..
موفق باشید
سپیده

محمد مهدی ربیعی 1391/01/24 ساعت 22:31

ضمن عرض تبریک سال نو و سلامتی
من مهندس عمران هستم و 10 سال سابقه کار اجرایی دارم و همسرم هم دیپلم تجربی داره و حدود 1200 ساعت فنی و حرفه ایی در آموزش خیاطی که شامل سه عدد مدرک است البته سابقه بیمه نداره
سئوال اول اینکه من آخرین مرک iielts من تا اخر اردیبهشت expire می شه overal 6 دارم
زمان ارائه ielts کیه دقیق و از آنجا که من فارق التحصیل بوعلی سینا همدان هستم و جزو دانشگاه های مورد اسسمنت نیست آیا فعلا میشه اقدام کرد و چقدر زمان دارم برای ارائه مدرک
هزینه ها باید به چه طریفی پرداخت گردد
و لول بندی مثلا 6 یا 7 یا 9 از چه طریقی برای مدرک تحصیلی
سئوال پایانی من اینه آیا وضع شغلی رشته عمران مناسب است متولد سال 1977 هستم و همسم سال 1980 و یک پسر کوچولو 6 ماهه دارم
آیا امکان تماس تلفنی است متاسفانه اطلاعات در مورد نیوزلند اینجا کامل نیست البته سایت شما مناسب بود
شماره تماس با شما امکان پذیر است یا خیر
بازم از زحمات شما کمال قدردانی را دارم
منتظر جواب شما هستم
ممنون
محمد

متاسفانه توی facebook براتون پیام فرستادم جواب ندادید راستی توی یک لیست دیدم دانشگاه بوعلی سینا نیز از اسسمنت نیاز ندارد درست است یا خیر ممنون

بخشی از سوالاتتون رو توی کامنت بعدی جواب دادم .. برای زمان ثبتEOI نیاز به پری اسسمنت دارید ..در مورد زبان و غیره هم توی کامنت بعدی جواب دادم .. اگر سوال دیگه ای داشتید حتما خوشحال می شیم کمک کنیم :)
سپیده

محمد مهدی ربیعی 1391/01/24 ساعت 22:39

سوال من درمورد مدرک Ielts هست کی دقیقا باید ارسال کنم و آییا قبل از گرفتن مدرک میشه اقدام کرد همسرم دیپلم فنی حرفه ایی در خیاطی داره با 1200 ساعت کار آیا رشته اون برای ما امتیاز میاره من مهندس عمران 10 سال سابقه اجرا دارم راه ارتباط با شما فقط از این طریق است یاخیر

مدرک ایلتز برای فرد اصلی اقدام کننده باید ۶.۵ باشه و در همون مرحله اول باید ارائه بشه .. یعنی زمان ثبت EOI .. در مورد همسرتون باید توی لیست نیازمندی هاشون ببینید و اگر بخواهید برای اون هم امتیازی کسب کنید باید ایلتز ۶.۵ بیاره والا ایلتز ۵ کافیه و یا باید مبلغی رو بابت نداشتن مدرک زبان ایشون بدید ..
بله تنها راه ارتباطی با ما از طریق این وبلاگ و کامنت هاست :)
موفق باشید
سپیده

محمد مهدی ربیعی 1391/01/25 ساعت 00:46

با سلام ممنون از جوابتون
رشته همسرم dress making من توی لیست ندیدم شما دیده اید دوم اگر توی لیست باشه باید ielts 6.5 را در همان ابتدا برای همسرم ارائه دهم و امتباز همسرم برای م به چه مقدار میرسه
اکنون امتاز من 105 است آیا اگر apply کنم امکانش است یاخیر یا اگر خبری نشد در طول 6 ماه توی لیست pool میمانم یاخیر دوباره باید برای اسسمنت اقدام نمایم .
ممنون از جواب سریع شما
اگر شد لینک لیست نیازمندیش را برام بزارید راستی دانشگاه بوعلی سینا فارغ از اسسمنت است یا خیر .
بازم ممنون

جواب همه سوالهاتون توی سایت میگریشن هست .. اگر لیست ها رو ببینید خودتون بهتر از هرکسی می تونید چک کنید تا هم رشته رو از لیست پیدا کنید و هم اسم دانشگاه رو .. با امتیاز ۱۰۵ امکان از لیست دراومدنتون خیلی کمه .. و Dress making هم لزوما می تونه واژه درستی برای شغل ایشون نباشه .. اگر لیست رو ببینید شاید با عناوین دیگه این شغل مطرح شده باشه .. :)
سپیده

فرحناز خسروی 1391/01/25 ساعت 04:13

آقای محمد مهدی ربیعی عزیز
دیدم خیلی نگران هستین، با اجازه سپیده جان و ناصر جان، توضیحاتی براتون اینجا می ذارم:
برای رسیدن به جواب سوالتون دربازه دانشگاه محل تحصیلتون، در وبسایت
immigration.govt.nz
به دنبال List of Qualifications یا
List of Qualifications Exempt from Assessment
بگردین. ولی تا اونجا که من می دونم، دانشگاه بوعلی سینا نیازی به اسسمنت نداره. من خودم فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستم و بدون نیاز به اسسمنت کارهامو انجام دادم و تا اینجا ITA رو دریافت کردم و به زودی اپلیکیشن رو لاج می کنم.
درباره IEltS هم درخواست کننده اصلی در هنگام سابمیت کردن EOI یا باید نمره حداقل شش و نیم رو داشته باشه و در EOI نمره و تاریخ امتحانشو وارد کنه و یا گزینه otherwise رو انتخاب کنه و بتونه با توضیحات قانع کننده، دلایلی ارایه کنه که نشون بده با وجود نداشتن مدرک IELTS ، دانش انگلیسی به اندازه حداقل مورد نیاز نیوزیلند داره. من برای خودم و همسرم گزینه otherwise رو انتخاب کردم و توضیحات رو هم ارایه دادم و تا اینجا مشکلی پیش نیومده. البته بعدا امکانش زیاده که بازهم ازتون نمره IElTS رو بخوان.
درباره همسرتون هم باید در لیست های LTSSL یا ISSL در وبسایت مهاجرت، در قسمت trades ، به دنبال رشته کاری همسرتون بگردین ولی اگر ایشون قراره درخواست کننده اصلی باشن، باز هم باید دانش انگلیسی به اندازه آیلتس شش و نیم رو در هنگام سابمیت کردن EOI داشته باشن.
در آخر، همونطور که دوستان گفتن، کسانی شانس انتخاب شدن در pool رو دارن که یا امتیازشون 140 به بالا باشه، یا اگر کمتر از 140 هست، رشته کاری و تحصیلیشون در لیست نیازها باشه و 15 امتیاز مربوط به اون رو بگیرن. فکر می کنم شما بهتره اول یه پروفایل در سایت مهاجرت باز کنین و شروع کنین به پر کردن online EOI ، سیستم خودش امتیازتون رو بر اساس اطلاعاتی که وارد می کنین، محاسبه می کنه و براتون بالای EOI می زنه. شاید امتیازتون بیشتر از 105 بشه. اما با امتیاز 105 احتمال انتخاب شدنتون خیلی کمه.
امیدوارم کمکی کرده باشم.

فرحناز

pto 1391/01/25 ساعت 05:01

با عرض سلام و تشکر

من چند تا ابهام پیدا کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید:

Pre Assessment قبل از EOI هست؟
و اینکه Pre Assessment فقط برای مدارک دانشگاهیه یا سابقه کار رو هم شامل میشه یعنی سابقه کار رو هم باید ارزیابی کنند؟ جایی برای مدارک Pre Assessment رزومه و سابقه کار رو هم نوشته بود این بود که این سوال برام پیش اومد.

باز هم سپاس از لطف شما

Pre assesment برای ارزیابی مدرک دانشکاهیه و اکر اسم دانشکاهت در لیست مورد تاید نباشه وقتی eoi را سابمیت می کنی باید این ارزیابی اولیه رو هم بهشون بدی که این رو موسسه nzqa انلاین انجام میده بعد در مرحله ارسال مدارک که ita هست باید full assess بدی بهشون .. حتما نوشته های قبلی رو بخون همش توس هست تغییری هم نکرده
Sepideh

حسین 1391/01/25 ساعت 05:03

دوستانی که میخوان لاج کنن.....
اصل شناسنامه و سند ازدواج رو حتما میخوان
منتهی الان که لاج کنید حداقل ۴ ماه دیگه کیس افیسر مشخص میشه و همون موقع ازتون اصلش رو میخواد

نوشکا 1391/01/25 ساعت 06:20

واقعا 9 ماه قراره طول بکشه؟
ببینم حالا اصل شناسنامه رو فرستادین چجوری قراره برگرده؟نگفتن چقدر این پروسه کنترل اصل مدارک طول میکشه؟
روالهای مهاجرت یعنی تغییر کرده؟
دوستان هیچکدوم نپرسیدن چرا 9 ماه؟

9 ماه که خوبه .. نمی دونم دلیل تعجبت رو ؟؟ الان بروسه های استرالیا و کانادا که رفته بالای ٤-٥ سال
Sepideh

مهرسا 1391/01/25 ساعت 08:30

رسیدن بخیر سپیده خانم
ایشالا همیشه خوش و سلامت باشین
ازتون یه سوال داشتم من همسرم 29ساله.فوق دیپلم کامپیوتر و زبان انگلیسی معمولی 4سال سابقه کار و البته یه ریکامندیشن letter از دانشگاه unitec اوکلند داره برای ساخت یه بازی برای بچه های دیابتی.
من خودم لیسانس ادبیات فرانسه دارم.
خواستم ببینم همسرم از طریق کار میتونه اقدام کنه ؟و چقد زمان میبره؟

چون از طریق تحصیلی دوتا مشکل داریم
1هزینه ی بالا
2ایلتس 6.5
با تشکر فراوان

از طریق کار در واقع یعنی باید job offer داشته باشید .. وقتی کار رو کرفتید مدارک رو همه رو به اضافه مدارک بزشکی و قرارداد کار و غیره رو می فرستید برای دفتر دبی و اکر خوب جلو بره معمولا 1 ماه اینها ویزا می دند البته بهتون ویزا کار می دن ولی وقتی اومدید می تونید ویزای اقامت رو اقدام کنید و سریع تر بهتون میدن
Sepideh

mr.x 1391/01/25 ساعت 09:00

جمیعا سام علیک
اگه کسی در خصوص ویزای 9 ماهه که شرط اقامت دائم هست در سایت اداره مهاجرت چیزی دیده لینکش رو بزاره تا مطمئن بشیم. چون وکیل رسمی مهاجرت نیوزلند به من گفت که همچین چیزی نیست. البته وکیلا که میدونید... اگه جریان9 ماه راست باشه که کلا قیدش رو باید زد.

فرحناز خسروی 1391/01/25 ساعت 09:37

دوست عزیز، خانم یا ٱقای pto
برای pre-assessment سوابق کاری بعد از گرفتن مدرک تحصیلی رو ذکر می کنین ولی نیازی به ارایه مدارک نیست چون ٱنلاین انجام می شه و با کد رفرنسی که اداره NZQA نیوزیلند به همراه لول تحصیلی مدرک ارزشیابی شده شما براتون ایمیل می کنه، می تونین EOI رو سابمیت کنین. اما بعدا اگه EOI شما انتخاب بشه و براتون دعوتنامه یا ITA بفرستن، باید درخواست full assessment گنین که پرداخت هزینه اش و سابمیت کردنش ٱنلاین انجام می شه و بقیه اش از طریق پسته که باید مدرک تحصیلی مورد ارزشیابی و همچنین مدارک دال بر سوابق کاری رو که در pre-assessment ادعا کرده بودین، و مدارک دیگه ای که بهتون می گن رو بفرستین و بعد از حدود ۳۵ روز کاری که نتیجه ارزیابی مدرک یاIQA یا QAR یا همون full assessment رو براتون ارسال کردند، این نتیجه رو به همراه بقیه مدارک لازم برای اداره مهاجرت بفرستین و به عبارت دیگه اپلیکیشن خودتون رو لاج کنین.

مهتاب 1391/01/25 ساعت 09:42

سلام دوستان :)
ما از چهارشنبه پیش با امتیاز 140 سلکت شدیم ولی هنوز برامون ایمیلی نیومده :( چقدر طول میکشه؟ حداکثر چند روز کاری؟؟ اگر ایمیلی نیومد چیکار کنم؟ میشه از جایی پیگیری کرد؟
ممنونم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.