دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

چرا دکترا؟

راستش قرار بوده که من اینجا راجع به این که چطوری میشه برای پی اچ دی پذیرش گرفت، بنویسم. اما هر چی فکر کردم که یه راست برم سراغ قضیه، نتونستم خودم رو راضی کنم. در واقع سوال اصلی و مهم تر از پذیرش  دکترا گرفتن اینه که چرا دکترا؟ چرا باید پی اچ دی بخونیم؟ چرا باید رنج درس خوندن در 5-4 سال رو به جونمون بخریم و دوباره درس بخونیم؟ 


راستشو بخواین به نظر من، توی جامعه ایرانی و حتی جامعه ایرانی خارج از کشور، دکترا خوندن یه جورایی ارزش شده و مثل خیلی از چیزهایی که ما جماعت وارد فرهنگمون می کنیم و کلا یه تغییر اساسی بهش دادیم، این قضیه هم رنگ عوض کرده. بودن دانشجوی دکترا و یا داشتن مدرک دکترا یه برتری اجتماعی محسوب میشه و این قضیه اون رو از هدف اصلیش دور می کنه. 


امروز با چند تا از دوستان که صحبت می کردم، راجع به این قضیه صحبت می کردیم که چقدر دانشجوهای ایرانی زیاد شده اند. حتی سن های بالا مثلا 45-40 سال که عمری در ایران کار کرده اند رو می تونی به عنوان دانشجوی فوق لیسانس ببینی. حداقل هر چی که باشه، نشونه خوبی برای یه مملکت نیست این قضیه. به همین نسبت تقاضا برای دوره های دکترا هم زیاد شده. برای یه موقعیت دکترا در سوئد شما بدون شک، تقاضای خیلی زیادی از ایران می بینید که به نحو چشمگیری بیشتر از قبل شده. اینقدر این قضیه چشمگیر بوده که حتی کشورهایی مثل نروژ محدودیت هایی رو برای دانشجوهای ایرانی قائل شده اند که این هم نشونه خوبی نیست. بگذریم..... 


در واقع با داشتن مدرک دکترا شما به یک تولید کننده دانش تبدیل میشید و خوب مسلما متفاوته با یه نفر که از دانش استفاده می کنه. تحصیل در مقطع دکترا در خارج از ایران، یک کار محسوب میشه. کاری که در کنارش چیزهای زیادی هم یاد می گیرید. تفاوتش هم با کار اینه که درسته که روی کاغذ ساعت مشخصی باید کار کنید، اما در عمل معمولا بیشتر از ساعت معمول کار می کنید. از طرف دیگه ساعت های کاری هم انعطاف بیشتری داره. در دوره دکترا علاوه بر اون معمولا خودتون تعریف می کنید که چه کاری انجام بدید و این یه مقدار متفاوت از کار معمولیه که به شما میگن که شما چی کار بکنین. در طی این مدت هم مسلما ایده پردازی شما قوی تر میشه و یه جورایی هم پوستتون کلفت تر میشه!! در واقع مجبورید خودتون صورت مسئله طرح کنید و خودتون هم راه حل پیشنهاد بدید و بارها انجام دادن این کار، توانایی هاتون رو در جهت حل مسائل مختلف بیشتر میکنه. یه جورایی کار جنبه فردی بیشتری داره تا کار در شرکت ها و کمپانی های مختلف.


داشتن مدرک دکترا مسلما یه راههایی رو برای شما باز می کنه و یه درهایی رو هم به روتون می بنده. با گرفتن مدرک دکترا، کار پیدا کردن رو برای خودتون محدود می کنید. دلیلش هم معلومه. اولا خودتون حاضر نیستید هر کاری انجام بدید و از طرف دیگه شرکت های مختلف هم هر کاری رو به شما نمیدن! این در واقع به این معنیه که کارهایی که به تحصیلات و تجربه شما بر می گرده تعدادشون خیلی کمتر میشه و اگر هم برای کارهایی که به تحصیلات و تجربه پایین تر نیاز دارن اقدام کنید، به راحتی به دلیل over qualify بودن ردتون می کنن. چون انگیزه لازم برای انجام اون کار رو ندارین. موقعیت های کاری شما محدود به مراکز تحقیقاتی و شرکت هایی که بخش های تحقیق و توسعه دارن میشه. همه شرکت ها هم مرکز تحقیق و توسعه الزاما ندارن.


یه سوال که خیلی ها از خودشون می پرسن اینه: من اینقدر باهوش هستم که دکترا بخونم؟ جوابش اینه: سوال کلا اشتباست. از خودتون بپرسید اینقدر اشتیاق دارین که دکترا بخونین؟! از خودتون بپرسین حاضرین روزهایی از آخر هفته هاتون رو برای کاری که بهتون معمولا اضافه هم چیزی پرداخت نمیشه ، بزارین؟ یا مثلا حاضرین بیشتر از ساعت های کاری معمول کار کنید؟ قضیه اینجاست که در مقایسه با کارهای معمول و یا مثلا تحصیل در مقطع فوق لیسانس، سختکوشی و پشتکار خیلی بیشتری لازم دارین. 

 

یه چیزی هم که ممکنه باعث سو تفاهم بشه اینه که با تحصیل در مقطع دکترا، مدیر خوبی میشیم و یا کار آفرین خوبی میشم. در صورتی که همونطور که در بالا گفتم، هدف تربیت محقق است و بس. برای مدیریت و کارآفرینی رشته های خیلی خوبی مثل MBA و یا Entrepreneurship هستند که با خوندن این رشته ها مسلما وضع بهتری چه از لحاظ مالی و چه کاری خواهید داشت. 


همونطور که قبلا گفتم، تحصیل در مقطع دکترا آسون نیست و فشارها و استرس های خیلی زیادی رو باید متحمل بشید. ناامید شدن و به بن بست رسیدن چیزیه که در این مقطع زیاد اتفاق میافته. خیلی مهمه که به کاری که دارین می کنین علاقه خیلی زیادی داشته باشین. بالشخصه خیلی ها رو دیدم که این دوره رو نیمه کاره ول کردن و ادامه ندادن. پس قبل از تصمیم به اقدام خوب راجع بهش فکر کنین. درسته که این روزها روزهای خوبی برای خیلی از ماها نیست، ولی بهتره قبل از انجام کاری که به هیچ وجه آسون نیست، روش بهتر و بیشتر فکر کنیم. با علاقه دنبالش کنیم و به صرف گرفتن مدرک و یا مهاجرت، سراغ PhD نریم. برای مهاجرت از طریق تحصیل راههای مناسب تری هم هست...


در قسمتهای بعدی راجع به پذیرش گرفتن دکترا می نویسم....فعلا تا بعد...


/ناصر



پی نوشت 1: این نوشته ربطی به تحصیل در مقطع دکترا در ایران نداره که بحث دیگه ای رو می طلبه. راستشو بخواین من اطالاعات درست و حسابی هم ازش ندارم.

پی نوشت 2: متاسفانه این روزها سر من خیلی شلوغه و فرصت درست و حسابی برای جواب دادن به کامنت ها رو ندارم و اکثرا سپیده عزیز زحمتشو کشیده.

پی نوشت 3: سوال ها و کامنت هایی این روزها می بینم که بارها و بارها بهشون جواب داده شده. با تول باری که بالای صفحه می تونین منحصرا داخل بلاگ جستجو کنید. من دوباره خواهش می کنم قبل از پرسیدن سوال، وبلاگ و سوال های جواب داده شده و گفتگو های انجام شده بین دوستان رو مطالعه کنید. 

نظرات 51 + ارسال نظر
احسان 1391/02/02 ساعت 23:34

خیلی زیبا توصیف کردی دکترا رو . ممنونم .

مهشید 1391/02/03 ساعت 06:14

سلام آقا ناصر و ممنون از مطالب روشنگرانه اتون
نوار ابزار جستجوی وبلاک متاسفانه برای من فیلتره شاید بقیه دوستان هم همین مشکل رو داشته باشن

ممنون مهشید خانم. نمیدونستم که گوگل هم میتونه فیلتر بشه! :(
ناصر

مهدی ویزیتور 1391/02/03 ساعت 07:00

با سلام به همه دوستان عزیز:
من دنبال خرید بلیط برا کریس چرچ هستم میگن فقط میتونی با امارات بری یکسره از تهران با سه استاپ تهران .دبی . بانکوک . سیدنی . کریس چرچ قیمت 2100000 تومان حدود 22 ساعت پرواز و 7ساعت استاپ . از دوستان عزیز خواهش میکنم اگه مسیر دیگه یا ایرلاین دیگه میشناسن راهننایی کنن. ممنونم

ناهید 1391/02/03 ساعت 07:59

با تشکر از پست خوبت ناصر جان,

داشتم فکر می کردم چطور میشه اطلاعات و تجربه های مختلف بچه ها مربوط به هر موضوع رو یک جا جمع کرد که بقیه مجبور نشد هی بپرسند و اقا ناصرو سپیده خانوم هزار بار جواب ندند..چون اطلاعات توی کامنت ها هست و شاید گشتنش سخت باشه..

مثلا همه بچه ها تجربه هاشون رو در مورد یک موضوع توی کامنتهای یک صفحه خاص همون موضوع که لینکش رو شما سمت راست میذارید بنویسند, ودر پست ها معمولی فقط سوال های خاص یا موارد خاص که توسط بچه ها تجربه نشده پرسیده بشه..
مثلا روال ارسال مدارک اصلی به سفارت , هر کس تا اخر مسیر رو رفته و مدارک رو پس گرفته یک کامنت کامل بذاره یک جا ..

من خودم گاهی کامنتهایی رو می بینم که ممکنه در اینده به دردم بخوره رو جایی ذخیره می کنم .

البته این یک پیشنهاده و شاید یکم خام هم باشه , ولی فکر کنم بد نیست روی کل قضیه یک فکری بکنیم ..
در هر صورت سپیده خانوم و اقا ناصر اینجا زحمت زیادی می کشند.. امیدوارم همه بتونیم کمکشون کنیم

ممنون ناهید جان، امیدوارم که سرفرصت این قضیه رو رفع و رجوع کنیم../ناصر

ناهید:
ناهید خانم من به آقا ناصر و سپیده خانم پیشنهاد طراحی سایت رو دادم.
قبلا هم گفته بودم تخصص من طراحی وب سایت هست و حاضرم بصورت کاملا رایگان این کارو انجام بدم حتی هزینه هاست و دامین رو هم خودم پرداخت میکنم.

هیچ انتظاری هم ندارم، خداییش فقط جنبه اطلاع رسانی رو در نظر دارم نه چیز دیگه.

خیلی ممنون از لطفت امید جان. /ناصر

ساحل 1391/02/03 ساعت 10:22

سلام
باتشکر از راهنماییهای شما من لیسانس ریاضی کاربردی از دانشگاه آزاد و فوق لیسانس صنایع از صنعتی شریف هستم. آیا باید حتما اول مدرک زبان را بگیرم ؟ نمی شه بعدا فرستاد؟ یا در مراحل بعدی؟
ببخشیدا ولی وکیل میگه 4 ماه وقت داری از زمانی که فرمها رو می فرستی تا مدرکتو بگیری حالا کدوم فرمها رو میگه نمیدونم. آیا ارزیابی مدارک شغلی با هموم full asess انجام میشود؟
اگر بله نمیدونم چرا میگه 4 ماه طول میکشه چون اینطور که به نظر میاد کمتر از 1 ماه طول میکشه.
نمیدونید این وکیلا چه بلایی سرما آوردن. همین گنده وکیل "س ازمان مهاجرتی wip" تا حالا 3 بار فرصت رفتن به کانادا رو از ما گرفته . چه اشتباهی کردم پول به درک زمان...........
حالا دیگه بی خیال کانادا شدم می خوام برای نیوزلند اقدام کنم ولی مشاورا حرفاشون کمی تناقض داره
ممنون از کمکتون

علی d 1391/02/03 ساعت 10:33

سلام

با نظر ناهید خانوم کاملا موافقم

اما در مورد دکتری:
ناصر جان ::
من فکر میکنم داشتن مدرک دکتری یه در گنده به روی افراد باز میکنه به اسم تدریس در دانشگاه و این خوبه چون:
۱- اختلاف حقوق یه مدرس با مدرک فوق لیسانس و دکتری تقریبا سه برابره
۲- عرصه آموزش عالی هیچ وقت دچار رکود نمیشه لااقل خیلی شدید نمیشه رکودش
۳- اشل حقوقی خوبی داره و اگه سایر دریافتی هاش مثل گرنت و ... رو بهش اضافه کنیم اوضاع بهترهم میشه

اما در کل باید دید نسبت به وقتی که میذاری آیا توجیه داره یا نه که خوب البته این مقایسه رو تو همه کارا باید انجام داد!
خوشحال میشم بقیه دوستان هم نظر بدن چون ظاهرا موضوع برای خیلی ها مهمه
ممنون

1- این رو من قبول ندارم با اجازت علی جان. منبعت کجاست؟
2- این درسته، ولی کار آکادمیک سختی های خیلی بیشتری از کار معمولی داره.
3- معمولا این تفاوت به نسبت وقتی که میزاری چشمگیر نیست.
به نظر من کار آکادمیک بیشتر از هر چیزی به علاقه نیاز داره. به هر حال ممنون از این که نظرتو گفتی. واقعیتش این قضیه همونطور که خودت گفتی خیلی بیشتر از اینها باید باز شه./ناصر

سعید 1391/02/03 ساعت 10:38

به مهدی ویزیتور:

ارزونترین پرواز : تهران- کوالا لامپور، کوالا لامپور- کرایستچرچ با Air Asia است. سایت airasia.com رو نگاه کن.

راستی‌ چقدر طول کشید تا ویزا بهتون بدن؟ کسی‌ براتون دعوت نامه فرستاده بود؟

سعید

بابک 1391/02/03 ساعت 10:43 http://persiance.wordpress.com

بهترین کار اینه که ناصر و سپیده یه فروم راه بندازن و مطالب رو بتونیم اونجا دسته بندی کنیم ....

سر فرصت بابک جان../ناصر

علی d 1391/02/03 ساعت 10:52

یه توصیه به دوستانی که درحال اقدام هستند:
یکی از مدارکی که ممکنه بعدا ازتون بخوان و از ما هم خواستن مدارکی برای اثبات genuine and stable relationship برای main applicant and partner هستش.
این مدارک شامل:
حساب بانکی مشترک
قبوض پرداخته شده شما و همسرتون از یک حساب مشترک
آدرس پستی مشترک
عکسهای خانوادگی و ... است
پس:
سریعتر یه حساب مشترک باز کنید
قبضاتون از یه حساب پرداخت کنید
تا میتونید عکس بگیرید یا یه دوره فتوشاپ برید ;)

علی 123 1391/02/03 ساعت 11:08

سرکار خانم ساحل خانم::: وکیلها شکر شکستند، اون هم از نوع بنفشش. شما حتما ً قبل از ثبت EOI مدرک زبانتون توی دستتون باشه. این امکان رو هم در نظر بگیرین که اون وکیلها می خوان مشتریشون رو از دست ندن، به این ترتیب که بهش می گن پروسه ات در حال انجامه و 4 ماه وقت داری که IELTS ارائه کنی و این رو توی قرارداد می نویسن که "از زمان عقد این قرارداد تا 4 ماه باید IELTS رو ارائه بدید و در صورت عدم ارائه مدرک آیلتس مسوولیت با خودتونه" و بهتون می گن که در زمان عقد قرارداد مثلا یک میلیون پول بدید. اما بعدش چکار می کنن؟؟؟ 4ماه منتظر شما می شن و هیچ کاری انجام نمی دند. فوق فوقش اگه پرونده تون اسسمنتی چیزی لازم داشته باشه یک سری مدارک ازتون می گیرن و برای NZQA ارسال می کنن (که هزینه اون رو هم جدا ازتون می گیرن). بعد اگه 4 ماه گذشت و آیلتس ارائه دادید که کار رو با دریافت یه مقدار پول دیگه ادامه می دن و اگه آیلتس ارائه ندادید حداقلش اینه که پولی رو که از اول قرارداد بهشون دادید قورت می دن. اگه شانس بیارید هزینه هایی رو که برای اسس کردید نتایجش رو که شامل جوابیه NZQA هستش بهتون بدن وگرنه می گن برو هروقت آیلتس گرفتی بیا کارت رو اداکه بدیم و شما بی خبر از همه جا اندرخم آیلتس می مونی و یه سیکل بی نتیجه رو با کلی هزینه انجام دادی. ما و بچه های دیگه توی این وبلاگ اینقدر صابونهای جورواجور به قبامون خورده که دیگه قبامون رنگ نمی شه.

علی 1391/02/03 ساعت 11:36

دوستان که تجربه ITA دارید:

می خواستم بدونم من که الان سلکت شدم چه مدارکی از من خواهند خواست که اگه طولانیه از الان دنبالش باشم. مخصوصا در مورد سوابق کاری و بیمه و ...

در ضمن اگه مدارکمونو زود براشون بفرستیم و کامل هم باشه طبق تجربه دوستان چقدر طول میکشه تا ویزامون بیاد؟

بابک 1391/02/03 ساعت 12:22

علی عزیز ::
1. سوء پیشینه برای خود و همراهان- فکر کنم افراد بالای 16 سال.

2. یه TRF از آیلتس،
3. اصل مدرک تحصیلی،
4. قباله ازدواج،
5. اصل شناسنامه و گذرنامه،
6. statement حساب مشترک با همسرتون،
7. تکمیل مراحل تست medical
8. گواهیهای اشتغال به کار با ذکر فول تایم بودن و اهم مسئولیتها

اگر مثل آقا مهدی ویزای ویزیتوری بگیری و بعد بری اونجا و کار پیدا کنی همونجا بهت ویزا کار میدن یا نه؟ و باید برگردی و از ایران اقدام کنی؟؟؟؟؟
چون پیشنهاد کاری از اینجا مشکله و اگه اونجا باشیم خیلی سریعتر جواب میده
-------------------------------------------------------------
مهدی جان شما زمینه تخصصیتون چی هست؟؟

علیرضا 1391/02/03 ساعت 14:36

به ساحل و علی123.... سلام ، من دارم eoi‌رو میفرستم ولی هنوز ielts‌ رو نگرفتم.

مهدی ویزیتور 1391/02/03 ساعت 16:34

به سعید عزیز:
خیلی ممنون از راهنماییتون .من با آژانس صحبت کردم بلیط رفت از کوالا هست ولی تاریخی که من میخوام برگشت نداره و با ایمیلی که آژانس زده بهش گفتن میخوان پروازهای کریس چرچ رو به علت زمستون و کم بودن مسافر بردازن.حدود 17 روز طول کشیر تا ویزا بیاد. دعوت نامه نداشتم.
امید راد:
من مهندسی عمران با ده سال سابقه

مهدی:
1- برای ویزای ویزیتوری احتیاج به چه مدارکی هست؟
من یه جا خوندم : باید بلیط رفت برگشت ، فیش هتلی که رزرو کردی و چند تا چیز دیگه رو تحویل بدی
2- راستی تقریبا چقدر کلا هزینه داره رفت و برگشت با احتساب هتل و خورد و خوراک ( یک ماهه )؟
3- با این ویزا چقدر میتونی اونجا باشی؟

Ali 1391/02/04 ساعت 04:45

مهدی ویزیتور:
1. تهران-کوالالامپور (ایر اسیا)
2.کوالالاکپور - اکلند یا ولینگتن (مالزی ایرلاین)
3.اکلند یا ولینگتن - کریس چرچ (ایر لاین داخلی NZ)

البته خط اخر رو میتونی با کشتی بری ..کلی به صفا میکنی !!!!

[ بدون نام ] 1391/02/04 ساعت 05:16

سلام
ممنونم سپیده جون از توجهتون
راستش من توی کامنت پست قبلی از هولم اشتباهی نوشته بودم. من دیپلمم رو ندارم.
موضوع اینه:

کسی هست که با مدرک پیش دانشگاهی برای اسس اقدام کرده باشه... من لیسانس و فوق لیسانس و مدرک پیش دانشگاهی دارم ولی اصلا یادم نمیاد مدرک دیپلمم کجاست و چه بلایی سرش اومده... دست دانشگاهه یا ... نمی دونم

کسی میدونه که دیپلم رو هم می خوان؟

[ بدون نام ] 1391/02/04 ساعت 05:22

با تشکر از آقا ناصر به خاطر پست مفیدی که گذاشتند.

دوستان کامپیوتری اگه کمک کنید ممنون میشم

- با توجه به تجربیاتی که از دوستان کامپیوتری این وبلاگ فهمیدم وجود full-assessment قبل از ثبت EOI لازمه. در اینصورت دیگه Pre_Assessment لازم نیست؟ ضمنا دانشگاه من تو لیست هم هست.

- در مورد تهیه مدارک کاری که شامل شرح وظایفه(درسته؟) و رزومه جایی هست که بشه کمک گرفت چگونه تهیه بشن بهتره. فرمتش جه جوی باشه و اینها؟ مثلا اگر فارسی باشه و ترجمه بشه با حالتی که از اول انگلیسی تهیه بشه فرقی میکنه؟ کدوم بهتره؟
یه مشاوری من پیدا کردم که ظاهرا در این زمینه کمک می کنند اما هزینه زیادی هم می گیرند. راستش خیلی هم از نظرم قابل اعتماد نمی اومد

ممنون میشم اگر کسی تجربیاتش رو در این زمینه بگه

برای همه دوستان آرزوی موفقیت دارم

پویا 1391/02/04 ساعت 06:10

پست فوق العاده ای بود فقط وضعیت تفاوت فوق با لیسانس تو نیوزلند چطوره، به نظرتون کدوم فرصت های شغلی بیشتری دارند؟ به نظرتون دوره های حرفه ای بعد از لیسانس مفید تره و یا تحصیلات فوق لیسانس؟ کلا برای ما که با لیسانس ایران میایم بهترین حالت چیه؟
منم با نظر بابک جان با راه اندازی فروم موافقم ، البته اینجوری که وبلاگه یه صمیمیت خاصی داره
ضمنا بالاخره پروندمو lodge کردم البته خیلی طولانی شد و تقریبا دو ماه از برنامم عقبم و امیدورام کمو کسری نداشته باشه و برای دریافتش مشکلی برام ایجاد نکنند.

رامین 1391/02/04 ساعت 06:38

من امروز برای فول اسس سابمیت کردم و پولش را هم پرداخت کردم . تا کی وقت دارم که مدارک را بفرستم؟ راستی اون هزینه ای که 41 دلار بود و برای برگشت مدارک بود را هم پرداخت کردم . آیا با پرداخت این مبلغ خودشون به ایران برگشت میدن مدارک را و آیا پاسخ اسسمنت را کاغذی میفرستند یا توی سایت میزنند؟

ساحل 1391/02/04 ساعت 06:45

به علی ۱۲۳
چقدر قشنگ !!!!!!!!!!!!!! کاملا روشن شدم
مرسی از توضیحاتتون. حالا خودم مدارکو برای full assess میفرستم تا بعد ببینم چی میشه
امیدوارم موفق باشید

ساحل 1391/02/04 ساعت 07:03

به علی 123 و علیرضا
سلام . منم فکر کنم eoi را بدون ielts بفرستم . چون ielts 6 دارم و میخوام بگم که زبانم خوبه و براتون بعدا ielts با نمره 6.5 را می فرستم. نظرتون چیه ؟

[ بدون نام ] 1391/02/04 ساعت 07:10

دوستان کامپیوتری اگر کمک کنند ممنون میشم

ظاهرا قبل ازٍEOI، بهتره full-assessment انجام بدیم. در اینصورت نیازی به pre-assessment نیست. درسته؟

مدارک کاری که برای full-asseessment نیاز هست چه فرمتی باید داشته باشند و شامل چه چیزهایی میشن؟ چه نکاتی باید توشون رعایت بشه؟ بهتره انگلیسی باشند یا اگر فارسی باشند و ترجمه بشن هم فرقی نمی کنه؟ اینجور اطلاعات رو از کجا میشه بدست آورد؟ من برای این مرحله خیلی نیاز به کمک دارم.

با تشکر و با آرزوی موفقیت
تشکر ویژه از سپیده خانم و آقا ناصر

اگه فول اسس می کنید، نیازی به پری اسس ندارید. مهم اینه که مدارک به انگلیسی باشه. تمام اطلاعاتی که نیاز دارید توی پست های ارزیابی مدرک تحصیلی و NZQA نوشته شده.
ناصر

حامد 1391/02/04 ساعت 08:51

با درود، من چند تا سوال دارم ممنون می شم اگه کسی پاسخ بده‌ :)

من می خوام پرسه مهاجرت رو شروع کنم شرایطم به قرار زیر است:
۱- لیسانس مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد
۲- مدارک مدیریت مایکروسافت، امنیت شبکه و ISMS, ISO
۳- بیش از ۱۰ سال سابقه کار مرتبط با IT (مدیر شبکه و مدیر IT)
۴- در حال گذراندن فوق لیسانس IT Management در سوئد به انگلیسی
سوالم اینه که من لیسانس بازرگانی داشتم ولی سابقه کاریم IT بوده، تو LTSSL در بخش ICT رشته تحصیل مرتبط رو زده از طرفی در NZQA فقط یک مدرک رو با سابقه کار خواسته!‌من چطور می تونم خودم رو در کتگوری مربوطه جا بدم که هم تو Pool قبول شم هم در لاج کردن پرونده؟
ضمنا اگه بخوام مشاور پیدا کنم چطور می تونم، سپاس فراوان

خیلی آسون نیست اگه مدرک لیسانستون مرتبط نیست. مدارکتون باید کاملا مرتبط باشه. برای مشاور، پست مشاوران معتبر رو بخونید.

[ بدون نام ] 1391/02/04 ساعت 11:32

سلام دوستای گلم :)
آقا شهاب قدم نورسیده پیشاپیش مبارک ان شاءاله قدمش خیر باشه...

آقا بابک مدرکم پیدا شد... دیپلمم دست مدرسه جامونده بود

آقا ناصر ممونم از این پستتون... دکترا خوندن چیزیه که ذهن خیلی ها رو به خودش مشغول می کنه، من دوست ندارم بازم درس بخونم مخصوصاتوی شهرایط مهاجرت... ولی وقتی پذیرش دکترا گرفتن خودش یه پله برای مهاجرت بشه موضوع فرق می کنه

برام انرژی مثبت بفرستید پیلیز

بابک 1391/02/04 ساعت 12:47 http://persiance.wordpress.com

To whom may concern,
+++++++++++++++++++energy++++++++++++++
told ya!!!

مهتاب 1391/02/04 ساعت 17:41

ممنون از انرژی های مثبتتون :)
برای دوست عزیزی که اسمش رو ننوشته و دنبال تهیه نامه سوابق کاریه: سرچ کن:
Certificate of Employment sample
از روی نمونه هایی که پیدا می کنی عمل کن. باید تاریخ شروع و پایان، مشخصات خودت، سمت، دپارتمان،نام شرکت، درآمد، پاره وقت یا تمام وقت بودن، عنوان شغل، شرح وظایف و در آخر هم اینکه ازت راضی بودن و ...
فکر نمی کنم فارسی و ترجمه بودنش فرقی بکنه

راستی من بازم سوال دارم:
1)با چه پستی مدارک رو برای فول اسس بفرستم؟
2) هزینه برگشت رو به پست اینجا بدم یا به سایت؟
3)وقتی پست نتیجه رو میاره باید کسی تحویل بگیره یا میندازن تو خونه و میرن(آخه من و همسرم صبح تا شب نیستیم، آدرس خونه مامانم رو مثلا بدم یا لازم نیست؟)

فرامرز 1391/02/04 ساعت 19:13

سلام. از زحماتتان تشکر می کنم. من چند وقتی است که مشتری وبلاگتان شده ام. هرچند که این اولین نظرم است. بی صبرانه منتظر مطالبتان که قرار است در باره اخذ پذیرش برای پی اچ دی باشد. هستم.

ممنون فرامرز جان، راستش من برآوردی از اونایی که دنبال دکترا گرفتن هستند، ندارم و در واقع یکی از هدف هام از این پست هم این بود که ببینم چقدر طرفدار دکترا پیدا میشه که آخرش هم متوجه نشدم! . در هر صورت ایشالا سر فرصت می نویسم.../ناصر

بابک 1391/02/05 ساعت 04:54 http://persiance.wordpress.com

مهتاب ::

1) به نظر من با آرامکس بفرست. هزینه اش از همه شرکتهای دیگه پایینتره. سرویسش هم خوبه. وقتی بسته دلیور بشه، بهت اس ام اس میزنه.

2) هزینه برگشت رو باید به سایت بدی. اونا با دی اچ ال قرارداد دارن.

3) آدرس هر جایی رو که خواستی بده. مامور دی اچ ال از گیرنده امضا میگیره و اسمش رو سایت قابل مشاهده است.

پویا 1391/02/05 ساعت 05:52

به مهتاب:
1-من که با DHL فرستادم راضی بودم حدود 70-80 هم هزینشه.
2- هزینه پست برگشت رو تو خود سایت و پرداخت کن.
3- برای تحویل نتیجه: تو سایت شماره بسته پستی رو وقتی آماده شد بهتون میدند میتونی پیگیری کنی ببینید حدودا کی میرسه و اگر DHL باشه یه درخواست بدی بری دفتر وزرا یا شعبه های دیگشون تحویل بگیری. در هر صورت نمیندازن برن ضمنا بهتره تو تمام مدارک آدرس خودتون باشه بعدا مشکلی نداشته باشی.
موفق باشی

وحید 1391/02/05 ساعت 07:39

سلام خدمت همه دوستان
ممنون که پاسخ پرسش قبلی منو دادید. ببینید اولا خیلی منتظرم تا ادامه پست دکترا رو زحمت بکشید و هم میخواهم خواهش کنم در مورد اینکه من به عنوان یک دامپزشک که دارم ۹ سال کار اختصاصی روی حیوانات خانگی انجام میدم راهنمایی کنید برای مهاجرت بهتره دنبال یه دانشگاه برای پذیرش باشم یا روش دیگری رو میتونید به من نشون بدید. بازم از صبرتون متشکرم.

فرزین 1391/02/05 ساعت 10:26

باز هم مثل همیشه ممنون از مطلب خوبتان در خصوص ادامه تحصیل. بی صبرانه منتظر ادامه مطلب هستم.
با تشکر فراوان

علی d 1391/02/05 ساعت 13:11

سلام
به ناصر عزیز::
۱- راستش عدد تفاوت سه برابر برای حقوق مدرس با فوق لیسانس (حدود 700) و دکتری (حدود 2 میلیون) تو ایران درسته و منبعش هم خودم هستم چون حدود ده ساله باهاش درگیرم
از یکی دوتا از همکارم هم که پرسیدم تو آمریکا تقریبا همینه ( لااقل حدود ۶-۵ سال قبل مثلا تو Gerogia Tech اینطور بوده) ولی از NZ بیخبرم راستش و خیلی ممنون میشم اگه شما در این مورد اطلاع یا مرجعی داشتید به من هم بگید

2- سختی کارهای تحقیقی زیاده ولی هر مدرسی لزوما تحقیق نمیکنه و میتونه رو آموزش متمرکز بشه (هرچند درآمدش به شدت کم میشه)

البته این موضوع که تو خارج از ایران بچه ها ترجیح میدن به تجربه کاریشون اضافه کنن تا برن سراغ فوق یا دکتری کاملا رایجه که البته حتما بخاطر همون موضوعیه که خودت گفتی یعنی ارزششو نداره وقت واسه درس خوندن بزارن
من فکر میکنم بچه هایی که این مطلبو میخونن دو دسته اند:
1- بچه هایی که بخاطر ویزا و مهاجرت قصد دارن درسشونو ادامه بدن
2- بچه هایی که بخاطر درسشون میرن به یه کشور دیگه

البته اگه اشتباه نکنم این تاپیک برای گروه دوم شروع شده

اینها رو عرض کردم واسه اینکه به قول شما بحث بیشتر باز شه اگه دوستان براشون جالبه

ممنون از همه

علی عزیز:
اگه از اشل ایران بیایم بیرون، قاعدتا فضیه خیلی فرق می کنه. دانشگاهها در کشورهای پیشرفته مثل یه بنگاه اقتصادی عمل می کنند که باید بتونند سرمایه جذب کنند، این با ایران خیلی متفاوته که اساتید به هیچ وجه حتی به خاطر بار علمی ضعیف اخراج نمی شن. چیزی که من توی اینجا دیدم اینه که حتی اگه اساتید بار علمی خوبی داشته باشند و نتونند پول جذب کنند کنار گذاشته می شن. چیز دیگه ای که همیشه توی اینجور کشورها مطرحه اینه که همه باید از یه رفاه نصبی برخوردار باشند، پس قاعدتا اون تفاوت 3 برابری حقوق وجود نداره. لینک زیر رنج حقوق پرسنل دانشگاه رو تو دانشگله مسی نشون میده:
http://www.massey.ac.nz/massey/staffroom/national-shared-services/pod/pay-benefits-and-recognition/salary-progression/academic-salary-scales.cfm

راستشو بخوای من تا به حال اینجا ندیدم استادی رو که فقط به آموزش متمرکز بشه که فکر می کنم برمیگرده دوباره به همون صحبت های بالا.

و فکر می کنم یه چیز دیگه ای که به خصوص برای بچه هایی که تازه فارغ التحصیل شدن باعث جذابیت پی اچ دی میشه، فاندهای کاملیه که تعلق می گیره است که اگه به پول ایران تبدیلشون کنی رقم نسبتا بالایی میشه...

/ناصر

علی 1391/02/05 ساعت 13:35

بابک جان

تو مدارکی که لازمه برام نوشته بودی که سوابق کاریم باید حتما فول تایم باشه....

من توی EOI نوشته بودم که 4 سال از سابقم بصورت پارت تایمه ولی 30 ساعت در هفته ذکر شده .... آیا این مشکلی ایجاد می کنه؟ در ضمن اگه من برخلاف نوشته قبلیم بیام و سابقمو فول بگیرم مشکلی پیش می آد؟

یعنی 4 سال فول تایم 44 ساعت در هفته
و 4 سال پاره وقت 30 ساعت در هفته

حامد 1391/02/05 ساعت 13:44

ممنون از پاسخ /ن ولی سوال من اینه که خیلی ها مدرک لیسانسشون با سابقه کارشون متفاوت هست، یعنی هیچ راهی برای این نذاشتن. چون من خودم برای اسس استرالیا اینکارو انجام دادم و من رو با تمام مدارک جانبی، لیسانس و سابقه کارم به عنوان مهندس شبکه شناسایی کردن!
سوال ۲- اگه صبر کنم تا فوق لیسانسم که IT هست و با ۱۰ سال سابقه کارم مرتبط هست رو بگیرم بعد شروع کنم چطور؟ باز نمیگن بعد کارت این مدرک رو گرفتی و لیسانس ملاکه؟
۳- من ۳ ماه دیگه مدرک فوق رو میگیرم، الان می تونم برم تو pool بگم فوق دارم وقتی بعد ۳ ماه که وقت میدن مدارک رو بفرستیم فوقم حاضر میشه بدم بهشون؟
واقعا از وقتی که میذارین سپاسگذارم :)

بابک 1391/02/05 ساعت 16:45 http://persiance.wordpress.com

علی عزیز ::

نه. سابقه کار پارت تایم مشکلی نداره. تعداد ساعاتش رو جمع میزنن و معادلش سابقه فول تایم واسه ات حساب می کنن.

حامد عزیز ::

سیستم مهاجرتی SMC نیوزیلند خیلی به مدرک لیسانس اهمیت میده. شما اگه Phd هم داشته باشین، برای دریافت امتیازات اضافه (bonus points) باید لیسانس مرتبط با سوابق کاری داشته باشین که سطح 7 ارزیابی شده باشه یا معاف از ارزیابی باشه. علتش رو هم از خودشون پرسیدم. برای این تاکید روی لیسانس اینقدر زیاده که افراد دارای مدرک لیسانس دید اجرایی قویتری دارن تا افراد دارای فوق لیسانس یا بالاتر. نیاز بازار نیوزیلند هم بیشتر نیروی اجرایی و مهندس فنیه تا مدیر و تحلیلگر.

حامد 1391/02/05 ساعت 17:10

ممنون از پاسخ، پس من حتی نمی تونم در بخش فنی IT که سابقه دارم مدارکی مانند MCSE (ماکروسافت و غیره) رو جای لیسانس یا حداقل به عنوان مکمل ارائه بدم؟ در غیر اینصورت چه راهی رو با شرایط من پیشنهاد می کنین؟ قبل از اینکه شروط رو سخت تر کنن؟
آیا NZQA مدارک ساپورت رو به عنوان مکمل لیسانس نمی پذیره؟ در همون بخش فنی منظورم هست نه مدیریت!
چون اینجوری خیلی به رشته های تحصیلی خاصی فقط اشاره شده‌ ممنون

[ بدون نام ] 1391/02/05 ساعت 17:14

راستی من منظورم فقط برای دریافت امتیازات اضافه (bonus points) نیست من میخوام ببینم اصلا با این شرایطی که دارم مجاز به مهاجرت اسکیل ورک می شم؟

بابک 1391/02/05 ساعت 17:31 http://persiance.wordpress.com

حامد عزیز ::

من گفتم امتیازات اضافه رو نمی گیرین. اما این یه نتیجه بد هم داره برای ما ایرانیا. در این حالت، سابقه کار ما هم امتیازی برامون به ارمغان نمیاره، چون جزو کشورهای areas of labour market هم نیستیم. بنابراین، یه مقدار بعید به نظر میرسه که با مدرک غیرمرتبط با سابقه کار بشه نتیجه‌ای گرفت.

من پیشنهاد می کنم دنبال job offer بگردی. در ضمن silver fern visa هم بد نیست؛ give it a try. ا
با توجه به سوابق و گواهینامه‌هایی که داری، تو این دو قسمت شانس قابل توجهی داری.

سعید 1391/02/06 ساعت 05:22

چرا باید دکتری گرفت؟
حقوق یک فوق لیسانس تازه استخدام در ایران در دانشگاه 800 هزار و حقوق یک دکتر تازه استخدام 1300 هزار است. ولی در صنایع ایران چنین نسبتی وجود ندارد و بسته به رشته و تجربه کاری میتواند بسیار متفاوت و حتی برعکس باشد.
برای کار در دانشگاه های ایران حتما دکتری لازم است چون که دکتر ها همیشه به فوق لیسانس ها ارشدیت دارند و محیط را طوری طراحی میکنند که فوق لیسانس ها در درجه دوم اهمیت قرار داشته باشند که حس خوبی نیست.
در صنعت ایران هم دکتری داشتن مزیت خوبی است و حتی اگر مثل یک مهندس کار فنی بکنید و هیچ استفاده ای از دکتری نکنید باز پرستیژ دکتری داشتن باعث میشود تا حرف شما خریدار زیادی داشته باشد.
کار تدریس در دانشگاههای ایران ( دانشگاههای مهم ) کار بسیار سخت و پر زحمتی است و به هیچ وجه به دردسر و درآمد آن نمی ارزد. شاید علاقه و مهمتر از آن ناچاری باعث شده که اساتید هنوز هم کار میکنند. منظورم از ناچاری این است که برای تاپ و در راس بودن باید تن به خیلی از مشکلات داد.
ادامه تحصیل در خارج فقط به درد فرار از ایران میخورد. الان در اکثر کشورهای دنیا کار دانشگاهی بسیار کمیاب شده و حقوق آن هم بسیار ناچیز و کارش هم سخت است. در آمریکا فقط فارع التحصیلان ام آی تی برای پر کردن تمامی فرصت های کاری در دانشگاههای آن کشور کافی هستند و بقیه باید به فکر کار صنعتی باشند. خیلی از دکتری های کامپیوتر بعد از فارغ التحصیلی تازه مثل یک لیسانسیه دنبال کار برنامه نویسی میگردند که اصلا جالب نیست.
از آنجائیکه در دانشگاهای ایران هم کار تدریس در دانشگاههای مهم خیلی کم شده و باید شرایط گزینشی خاصی را طی کرد اکثر کسانی که برمیگردند باید کاری در دانشگاههای آزاد پیدا کنند که برای خیلی ها دلچسپ نیست.
به نظر من دکتری را فقط باید کسانی یخوانند که خوره تحصیل هستند و استعداد فوق العاه ای دارند در غیر اینصورت مجبورند بخاط رقابت با رقبای قدرتر از خودشان یک عمر در ذلت بسر ببرند و رنج بکشند.

ممنون از نظرت.
ناصر

علی d 1391/02/09 ساعت 12:32

ناصر جان::

نگاهت به موضوع دانشگاهها و لزوم درآمدزایی در آنها کاملا درست به نظر میاد
اما این موضوع برام روشن نیست:
مگه بخش قابل توجهی از درآمد دانشگاه از شهریه های دانشجویان تامین نمیشه؟ در این صورت آیا لزومی داره تمام اساتید کار پژوهشی بکنن؟ البته کاملا موافقم که اگه استادی قرارداد پژوهشی با صنعت داشته باشه هم از رتبه و هم درآمد متمایزی برخوردار میشه. اما الزام همه اساتید برای کار پژوهشی کمی غیرمنطقی بنظر میرسه.

از لینک مفیدی هم که گذاشته بودی بسیار ممنونم
جالب بود.

سعید عزیز::
با نظرت در مورد رقابت شدید بین اساتید تو دانشگاههای دنیا به شدت موافقم
اما سئوالم همونیه که بالا گفتم یعنی من فکر میکنم این رقابت تو زمینه های پژوهشی و قراردادهای خارج دانشگاه و گرنت هاست. آیا به نظر شما اصلا میشه یه استاد کار پژوهشی نداشته باشه و عمدتا تدریس کنه یا با نظر ناصر عزیز موافقید؟

والا چیزی که من دارم می بینم علی جان اینه که پروژه های دانشگاه از محل دیگه ای تامین درآمد میشه. به این معنی که این قضیه ربطی به بودجه دانشگاه نداره. از طرفی من تا حالا ندیدم که یه استادی فقط کار تدریس بکنه. هر استادی به یه صورتی درگیر پروژه های تحقیقاتی میشه. البته این ها تجربه های منه راستش..
/ناصر

حامد 1391/02/09 ساعت 17:24

بابک عزیز. ممنون از پاسخهات
ولی مگه silver fern visa هم نیاز به Qualification نداره؟
و نباید رشته تحصیلی به سابقه شغلی که داشتم مرتبط باشه؟

بابک 1391/02/09 ساعت 20:38 http://persiance.wordpress.com

حامد :: درست میگی. من دقت نکرده بودم. :(

علی d 1391/02/12 ساعت 14:11

به ناصر عزیز::

ممنون از نظرات خوبت ناصر جان
انشاله اگه تجربه ی مستقیمی عایدم شد حتما شما و دوستان رو در جریان میذارم
به امید اون روز برای همه دوستان گروه که به کشور موردعلاقه و کار مورد علاقه شون برسند

ممنون علی جان./ناصر

امین 1391/03/18 ساعت 14:06

سلام به ما دوستان عزیز
نمیدونم شاید سوالم رو اینجا اشتباه پرسیده باشم .
همسر من مدرک ارشد گرافیک از دانشگاه تهران مرکز و با سابقه کار 4 ساله آموزش پرورش رو داره . من هم فوق دیپلم کامپیوتر . میخواستیم واسه دکترا همسرم اقدام کنیم . اولین سوال اینکه از بین شهر های نیوزلند اوکلند بهترین گزینه ما میتونه باشه؟ دانشگاه اونجا واسه ذکترا گرافیک دانشجو میپذیره؟ سوال مهمتری که دارم بعد از اتمام دوره دکترا میتونیم واسه اقامت دائم اقدام کنیم؟

احسان 1391/05/18 ساعت 12:26

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیزم
من لیسانس حسابداری دارم و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی-مالی از دانشگاه ازاد.
۲.۵سال سابقه کار مالی در شرکتهای خصوصی و ۲سال سابقه کار در سازمانهای دولتی و باز در بخش مالی وبودجه.
زبانم هم خوبه با ایلس ۶.۵نمره.
خیلی دوست دارم ادامه تحصیلم در نیوزلند و در مقطع دکتری باشه.
جسته و گریخته اطلاعاتی رو جمع اوری کردم از سایت های مختلف اما اطمینان نداشتم.
تنها مشکل من فقط وضعیت مالیمه که خیلی خوب نیست.
چند تا سوال دارم:
۱-تو نیوزلند برای من کار هست؟
۲-اگر هست ماهیانه چقدر میدن؟
۳-هزینه های سالانه زندگی + تحصیل در اونجا چقدر هست؟
۴-برای شروع پذیرش چند میلیون تومان پول بایستی داشته باشم؟
۵-اگه بتونم بورس اونجا رو بگیرم هزینه سالیانم چقدر میشه؟
۶-اصلا بورسیه گرفتن روالش چطوره و گرفتنش سخته یا راحت؟
۷-ی جایی خوندم دولت نیوزلند از هزینه های مقطع دکتری پشتیبانی میکنه ؟واقعیت داره؟
میبینید که همه سوالام حول محور پوله.
با تشکر از شما دوستان گرامیehsan.ravana@yahoo.com

1- مگه میشه کار برای رشته شما نباشه! اما موفق شدن در گرفتنش مهمه.
2- وبلاگ رو بگردید پیدا می کنید (یه تول بار اون بالاست، جستجو کنید).
3- مثل مورد 2.
4- حدود 5000 دلار نیوزلند
5- مثل مورد 2.
6- تمام روالش تو همین پست توضیح داده شده. سوالتون واضح نیست.
7- یعنی چی پشتیبانی میکنه؟!

لطفا وقت بزارید و وبلاگ رو بخونید. برای گرفتن پذیرش تحصیلی مجبورید که بخونید و وقت بزارید
/ناصر

پرهام 1391/06/29 ساعت 00:50 http://www.jabbarzadeh.us

سلام عرض می کنم و امیدوارم حالتون خوب باشد.

من از وبلاگ شما بسیار استفاده کردم. اینجانب با مدرک کارشناسی ارشد و بیش از شش سال سابقه هیات علمی تمام وقت در دانشگاه های ایران می خواستم برای اقامت (بعد از گرفتن دکترای خود از مالزی) به نیوزیلند درخواست بدهم. در حال حاظر اینجانب از مالزی پذیرش دارم. ولی می خواستم ببینم چقدر شانس پذیرش دارم که از دانشگاه اوکلند پذیرش بگیرم. بجای مالزی به نیوزیلند عزیمت کنم و بعد از دکترا در نیوزیلند نیز برای اقامت اقدام کنم. لازم به ذکر است اینجانب هم مقالات ایندکس شده و هم کتاب تالیفی، پروپوزال تحقیقاتی آماده، و نمره ایلتس و شش سال سابقه بیمه دارم. ولی در سایت دانشگاه نیوزیلند نوشته شده است که به دانشجویان تمام وقت دکترا بورس تعلق می گیرد. من به این بورس نیاز دارم. چون قصد دارم اینجا کارم را به قصد تحصیل رها کنم و حدودا یکسال هزینه خودم را می توانم از پس اندازم پرداخت کنم.

می بخشید من توضیحات کامل دادم. ممنون می شوم اینجانب را راهنمایی کنید یا اگر کسی می تواند بنده را در زمینه یافتن استاد راهنما یاری کند. اینجانب در رشته های بیولوزی مولکولی و یا ژنتیک یا بیوتکنولوژی قصد ادامه تحصیل دارم.

با تشکر فراوان از سایت خوب شما

پرهام عزیز،
اگر رزومه تحقیقاتی و تالیفات قوی داشته باشید، به احتمال زیاد می‌تونید برای دکترا بورس بگیرید. در غیر اینصورت، رک و راست جواب می‌دن و از پذیرفتن شما عذرخواهی می‌کنن. با توجه به سوابقی که قید کردید، شانستون بالاست. ارزش مکاتبه کردن داره.
پس از تحصیل یا در حین تحصیل باید مشغول به کار شید، یا اینکه پس از فراغت از تحصیل بهتون ویزای «Graduate Job Search» میدن. بعد از مدتی هم که کار کردین، می‌تونید درخواست اقامت بدین. :)

پرهام 1391/07/09 ساعت 22:06 http://www.jabbarzadeh.us

سلام خسته نباشید ممنون از پاسختون

ایا در دانشگاه اوکلند کسی را می توانید معرفی کنید که بتواند در زمینه پیدا کرد سوپروایزر به من کمک کنند؟

ایا شما با شرکت ایلیاد بین الملل اشنا هستید؟؟؟

می توانند کمک کنند که پذیرش تسریع شود؟؟؟

با تشکر

نه متاسفانه. :)
هیچکدام از شرکتهایی که اینگونه خدمات را ارائه می‌کنند دلسوزتر از خود شما نیستند. بهترین کار اینه که خودتون با دانشگاه و با استادان دانشگاه مکاتبه کنید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.