دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

اندر احوالات سیاست در نیوزلند

خوب ما جماعت که از سیاست خوشمون میاد بد نیست که از سیاست در نیوزلند هم یه خورده سر در بیاریم. خدا رو چه دیدی؟ رفتیمو یکیمون نخست وزیر شدیم. شاید قانون مهاجرت رو به نفع ایرانی ها عوض کردیم. اصلا یه 20 امتیاز به ایرانی بودن مثلا دادیم! یا مثلا یه حزب اصلا اونجا به اسم خودمون تاسیس کردیم و با صلح و صفا با هم زندگی کردیم....


نظام نیوزلند همونطور که میدونید یک نظام پارلمانی هستش و ساختارش انگلیسی هست. به این معنی که پس از برگزاری انتخابات حزبی که اکثریت رو به دست آورده نخست وزیر رو تعیین می کنند و نخست وزیر هم کابینه رو تعیین می کنه. اما رئیس دولت ملکه الیزابت دوم یا همون ملکه انگلیس خودمونه..


مملکت انگلیس البته یه فرماندار هم در نیوزلند داره که توسط ملکه انگلیس تعیین میشه و صرفا یک نقش تشریفاتی داره و یه سری کارای الکی می کنه مثل دادن نشان و افتتاح مراسم ها. همینطور مثلا به اسقبال اونایی که میان نیوزلند میره و استوارنامه سفیرها رو میگیره و و از این کارا دیگه. یه جورایی نماینده ملکه است رو زمین. حقوقش هم یه جایی لو رفته که حدود 300 هزار دلاره در سال. فرض کنید 3 برابر یه مهندس چند سال سابقه..;) 


انتخابات پارلمانی در هر 3 سال تو نیوزلند برگزار میشه و انتخابات بعدی هم در نوامبر 2014 خواهد بود. حزب هایی که در نیوزلند فعال هستند عبارتند از: حزب ملی (National Party)، حزب کار(Labour Party)، حزب ACT یا (Association of Consumers and Taxpayers)، حزب آینده متحد (United Future) و حزب مائوری ها. داشته باشیت که مائوری ها هم حزب دارن! ;) اما در کل رقابت معمولا بین دو حرب کار و حزب ملی هستش و همین الان هم حزب ملی سر کار هست. حزب مائوری ها هم معمولا موقع انتخابات با یکی از این حزبها ائتلاف تشکیل میده!

از نظر طبقه بندی سیاسی، حزب ملی یه حزب راست میانه و حزب کار یه حزب چپ میانه هست. حزب کار البته اولین حزب در نیوزلند محسوب میشه و قدمت بیشتری داره. پس از جنگ جهانی دوم، حزب کار تنها دو دوره از انتخابات رو برنده شده و در بیشتر انتخابات و البته انتخابات اخیر حزب ملی برنده انتخابات بوده و فعلا هم که سر کاره! عکس زیر هم پارلمان نیوزلند در ولینگتون هستش. 



جالبه هم بدونید که حزب کار همچین هم بیکار نبوده و از ابداعاتش در دهه 30 و 40 میلادی، تاسیس بیمه اجتماعی، تعیین سقف 40 ساعت کار در هفته و تعریف حداقل دستمزد بوده. 


در نیوزلند هر شخص بالای 18 سال حق رای داره و به زن ها در سال 1893 به عنوان اولین کشور در دنیا حق رای داده شد. البته تا حدود سال 1930، حق کاندید شدن برا نمایندگی مجلس رو نداشتن. جالبه بدونید که مائوری ها چه در انتخابات شرکت بکنند و چه نکنند، کرسی های ویژه در مجلس دارند و از سال 1996 هم چند کرسی خارج از سیستم رای گیری در پارلمان دارند.حالا اینکه حق رای دارند یا ندارند رو من نمیدونم، ولی شاید جالب باشه بدونید که از 120 کرسی الان مجلس نمایندگان نیوزلند تنها سه تاشون مائوری است. باید اضافه کرد که پارلمان نیورلند 120 کرسی داره و هیچ ایرانی هم تا به حال بهش راه پیدا نکرده. راست و در آوردن دروغ این آخرین ادعاش هم با خودتون! 


برای حسن ختام هم بیاید چند تا اسم این سیاست مدارای نیوزلند رو یاد بگیریم، شاید به درد خورد. البته کجاشو نمیدونم، نپرسید. شاید یه جا مصاحبه کاری رفتید و یا شاید فردا تو همین مصاحبه مهاجرت یه بخش اضافه شد. اونوقت ازتون راجع به سیاست نیوزلند می پرسن، ما رو دعا می کنید..


نخست وزیر: الان جان کی نخست وزیره. ایشون البته از سال 2008 سر کاره که همینطور که گفتم رئیس حزب ملیه.  در اوکلند به دنیا اومده ولی باباش انگلیسی بوده. مامانش هم البته اتریشی . ازدواج کرده و یه دختر و یه پسر داره. اینم عکسش:



فرماندار: سر جرمی که دیگه اسمش رو کامل نمی نویسم، فرماندار کنونی نیوزلنده . اولین مائوری هست که این سمت رو گرفته و حدود 60 سالشه. فرماندار نیوزلند برای 5 سال تعیین میشه. حقوق سالیانش هم که بالا ذکر شد. تو عکس زیر هم در حال سلام مائوری می بینیتش با یکی از اعضای حزب مائوری ها. نفر سمت چپ هم که نخست وزیره. هیچ تشابهی هم با عکس مادر مرحوم چاوز خودمون نداره! :)



در کل دولت در نیوزلند یه حالت مرکزی داره تا یه حالت فدرال. دولت های محلی اختیارات خیلی محدودی دارند و بیشتر قدرت دست دولت مرکزی ست. 


با آرزوی موفقیت


منبع: ویکیپدیا

نظرات 20 + ارسال نظر

خیلی باحال بود و جالب
و ایول به رعایت حق مائوری ها
ولی این آخرش مردم از خنده.
این قسمت که گفتی : هیچ تشابهی هم با عکس مادر آقای چاوز نداره! :)

:)))))

مهدی دوست منصور 1391/12/26 ساعت 11:06

این جواب رو توی پست قبلی هم ارسال کرده بودم. ایجا هم ارسال میکنم چون شاید دیده نشه.

@رامین و سایر دوستان::
بعد از گرفتن ویزای JSV آفیسر یک راهنما برایتون میفرسته که نشون میده کار شما برای تبدیل JSV به ویزای اقامت چه ویژگیهایی باید داشته باشه.
چند تا ویژگی مهم هست که خیلی هم جدی بررسی میشه:

1- Ongoing : یعنی جایی که توش کار میگیرین باید در اون زمان درحال کار باشه. مثلا نمیشه بگی به من کار دادن تا بیزنسشون بعدا راه بیفته. حتما در مورد شرکتی که به شما کار داده تحقیق میشه تا جایی که حتی شاید وضعیت اقامت صاحب شرکت هم چک بشه. این برای اینه که می خواهند ببینن آیا کار شما برای چند سال آینده دوام خواهد آورد یا نه.

2- Full Time : یعنی کاری که حداقل 30 ساعت در هفته باشه با مثلا قراردادی که حداقل یک ساله بسته بشه به شرطی که توش امکان ادامه قرارداد بعد از یکسال قیذ بشه

3- Genuine: یعنی کار واقعی باشه. مثلا کسی پول نگرفته باشه به شما job offer بده

4- Relevant -Skilled Employment: یعنی کاری که به مدرک دانشگاهی و یا سابقه کاری و یا هر دو مربوط باشه.

SM7.10 SKILLED EMPLOYMENT (29/11/2010)
Skilled employment is employment that requires specialist, technical or management expertise:
obtained through the completion of recognised relevant qualifications; or
obtained through recognised relevant work experience (see SM7.10.15 below); or
obtained through the completion of recognised relevant qualifications and work experience.
Assessment of whether an occupation is skilled for the purposes of the Skilled Migrant Category (SMC) is primarily based on the Australian and New Zealand Standard Classification of Occupations (ANZSCO) which associates skill levels with each occupation.

کلا همه این چیزا توی آدرس زیر پیدا میشه:
http://www.immigration.govt.nz/opsmanual/index.htm

میترا 1391/12/26 ساعت 11:21

جالب بود و کامل، مرسی

amir 1391/12/26 ساعت 11:31

اقا ما اینجا اینقد سیاست زده ایم اگه رفتیم اونجا می خوام اصلا اسم سیاست نیاد

ندا 1391/12/26 ساعت 11:42

خب من فکر کنم منظورتون از مادر مرحوم چاوز یا همون البرادعی خودمون باشه نه؟

دقیقا! D:
/ناصر

حسین 1391/12/26 ساعت 13:07

ناصر خان ممنون از پست بسیار مفیدت

در مورد سیستم قضایی نیوزلند هم اگر فرصت کردی بنویس

حتما حسین جان.
/ناصر

کتایون 1391/12/26 ساعت 20:17

@ دکتر ناصر: 1کم مسیر طولانی نیست که از آمریکای شمالی... قاره اقیانوسیه... نخست وزیر...؟ بابا شما ماشالا چه کارها که نمیخواهید انجام بدید... درضمن تبریک میگم بابت همون

و اما ا ا ::::: همه دوستان و همراهان گل::::
پیشاپیش به همگی سال نو رو تبریک میگم و برای همتون سالی توام با سلامتی، بهروزی و خبرهای خوب مخصوصا در زمینه ویزا و تعیین تکلیف شدن پرونده ها آرزو میکنم...

البته که میشه نخست وزیر پروازی هم بود...ولی من که نمی خوام این کارا رو بکنم که! راه جلو پا بچه های نیوزلند گذاشتم. ممنون بابت تبریک.. سال نو شما هم پیشاپیش مبارک باشه و به امید خیرای خوب برای شما و همه دوستان../ناصر

علی 123 1391/12/27 ساعت 09:46

ناهید خانم::: خیلی ممنونم برام دعا کنید.

دوستان::: یه مطلبی چند روز پیش می خوندم که نیوزیلند بهترین جای دنیا برای ایجاد کسب و کار و سومین از نظر ادامه اون هستش و این می تونه یکی از عواملی باشه که باعث شده شرکتها اینقدر از نظر تعداد پرسنل کوچک باشند. این لینک روببینید و ضمنا به کیفیت وب سایتی که برای خودشون طراحی کردند دقت بفرمایید (به نظرم یه شوخیه من که نمی دونم چی بگم):
http://webcentre.co.nz/people.htm
اگه واقعا اینجوری میشه اونجا پول در آورد من فکر می کنم اگه چند نفری با هم Join بشیم و شرکت بزنیم و بخصوص بازاریابی خوبی هم داشته باشیم بد نیست

سوسن-شهاب 1391/12/27 ساعت 12:00

سلام و سال نو رو به همه تبریک می گم و امید وارم همه در سال جدید به آرزو هاشون برسن
اگر یادتون باشه ما ویزا wTR داشتیم و9 ماهه که خوشبختانه با تلاشهای شبانه روزی در وب سایت های مختلف در ششمین ماه اقامت مون موفق به یافتن کار بر اساس نظر آفیسر شدیم واز هفته قبل اقدام به ویزا pr کردیم .با آرزوی موفقیت همتون

آزاده 1391/12/27 ساعت 12:19

@ سوسن- شهاب

خدا رو شکر! این آخر سالی خیلی خبر خوبی دادید امیدوارم که سال خوبی پیش رو داشته باشید.

morvarid 1391/12/27 ساعت 12:23

@علی 123
ظاهرا آفیسر با شما برای انجام مصاحبه تماس گرفته. می شه لطفا بگین چه مدت از زمان مشخص شدن آفیسرتون می گذره؟ من توی جدول اسمتونو پیدا نکردم.

ممنون

هما 1391/12/27 ساعت 15:37

سلام به همه دوستان
در این آخرین روزهای پایانی سال ؛شادی سلامتی و بهترینها را برای همه دوستان آرزو میکنم.
امیدوارم سال ۹۲ برای هممون سالی پر از خبرهای خوب و خوش باشه.
دوستان پیشاپیش عید همتون مبارک

کتایون 1391/12/27 ساعت 16:14

@سوسن-شهاب عزیز::: خیلی بهتون تبریک میگم و به قول آزاده جان خبر خوبی در این آخر سالی بود... اطلاعات شما رو در جدول ندیدم... شما هم رشته تون کامپیوتر نرم افزار بود؟ مگر در همون اولی که کار پیدا شد میشه برای PR اقدام کرد و نباید 3 ماه از استخدام بگذرد؟
ممنون و با آرزوی موفقیت های بعدی...

مهدی دوست منصور 1391/12/27 ساعت 17:49

@سوسن و شهاب::
ما هم ایشالا از 20 آوریل باید این کار Job Hunting با ویزای WTR رو شروع کنیم. اگه ممکنه اطلاعات بیشتر از تجربیاتتون و رشته و ... بدین. بدجوری نیازمند یاری سبزتان هستیم :)

علی 123 1391/12/27 ساعت 18:20

سوسن خانم و شهاب عزیز::: تبریییک می گم, عالی شد. لطفا ترفندهاتون رو به اشتراک بذارید.

Morvarid خانم::: اسم ما به عنوان "علی-مریم" در جدول ثبت شده, بعد از هشت ماه و پنج روز دعوت به مصاحبه شدیم.

romina 1391/12/27 ساعت 21:06

سوسن-شهاب
khili tabrik arz mikonam momkene begid che jor kary mitone nazare officer ro jalb kone?

علی 123 1391/12/27 ساعت 22:55

اندر احوالات زلزله ها و خشکسالی!!! ::: دو تا زلزله خفیف, 3.9 و 3.1 ریشتری حدود ساعت 4 به ترتیب در اعمال 6 و 4 کیلومتری زمین, 15 کیلومتری شمال آوکلند رو لرزونده, بیشتر از 60 آتشفشان فعال در اطراف آوکلند وجود داره - رادیو نیوزیلند
PrimeTV هم میگه ملت به خاطر زلزله تلفن 111 رو گرفتند اما خسارتی نداشته
میگن این زلزله های ضعیف باعث میشه که زلزله های بزرگتر اتفاق نیفته
خشکسالی جزیره شمالی هم که یکی دو میلیارد خسارت ایجاد کرده با 150 میلیمتر بارش بهبود پیدا کرده (رادیو نیوزیلند می گفت 100 میلیمتر ایده آله)- PrimeTV

الهام 1391/12/28 ساعت 10:56

به سوسن و شهاب عزیز:
تبریک می گم...خوشحالمون کردید..موفق باشید.

امید 1391/12/28 ساعت 20:05

سلام واقعا به سوسن-شهاب تبریک میگم.منم یک و نیم ماه دیگه با jsv میام اونجا و امیدوارم بتونم مثل شما موفق بشم. لطفا از تجربیاتتون بیبهره نگذارید مارو ممنون،،،چند بار برا مصاحبه کاری دعوت شدین؟

لطفا مشخصاتتون رو بدین تا توی جدول بزاریم و قابل مقایسه برای بقیه باشه. /ناصر

سعید 1392/01/01 ساعت 22:18 http://www.amanzadeh.ir

سلام به همه و ممنون از مطلب جالبتون،
یه سوال داشتم که کمی هم به سیاست ربط داره.
درمورد ویزای نیوزلند، به نظرتون کسی که یک سفر یک هفته ای به کربلا داشته در گرفتنه ویزای توریستی یا تحصیلی نیوزلند، به مشکل میخوره ؟
با اینکه می دونم احتمال خیلی زیاد مشکلی نخواهد داشت، باز گفتم از کسایی که مورد مشابهی مشاهده کردند سوال کنم.
ممنون

اگه کشوری رفته باشید که بیش از شش ماه مونده باشید، باید از پلیس اون کشور گواهی عدم سوء پیشینه بگیرید. در غیر این صورت، ارتباط دیگه‌ای بین ویزای نیوزیلند و مسافرتهای قبلی‌تون وجود نخواهد داشت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.