دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

سال نو !!

سپیده: 

سال نو چینی ها همین چند هفته پیش بود .. درسته ملت چینی در کشورهای غریب جمعیت زیادی دارند اما فقط جمعیت نیست که سال نو اشون که می شه اینقدر به چشم میاد .. بلکه به نظرم هماهنگی و برنامه ریزی اشونه .. 

سال نو چینی درست مثل همه تقویم های دنیا در روز اول سال نو جشن گرفته می شه .. سال های چینی بر اساس حرکات قمری گویا حساب و کتاب می شه اما از خود روز سال نو که بگذریم که هر کدام ار فرقه ها و غیره برنامه های خاص خودشون دارند همه منتظرن ببینید اون سال سال کدوم عنصر یا نشانه یا .. هست .. مثل سال گذشته که سال اژدها بود و همه سعی می کردند بچه هایی در این سال به دنیا بیارن تا بچه هاشون متولد سال اژدها بشن و خصوصیات خاص داشته باشند .. بگذریم .. اما اون چه سر و صدای این مراسم رو بیشتر می کنه فستیوالی هست که هر ساله برگذار می شه و Lamtern Festival نام داره .. این فستویال درست در روز 15 اولین ماه از سال جدید برگزرار می شه و یه جورایی مثل 13 به در خودمون نشونه پایان جشن و مراسم سال نو هست و دیگه یعنی مردم برن سر کار و زندگیشون .. توی شهر ما یعنی اوکلند هرساله یکی از پارک های نه خیلی بزرگ برای مدت سه روز متعلق هست به برنامه این جشن و گروه های مختلف برنامه های متنوعی رو اجرا می کننو کیوسک های غذا برپا می شد و توی پارک کلی از انواع رقص و صنایع دستی و نمایش مبارزات و غیره نشون داده می شه .. خلاصه چینی یه سری برنامه جور می کنند و این مراسم رو برگزار می کنند .. معنی این فستیوال در واقع زمانی هست که فانوس کاغذی رو که روشنایی مثل شمع درش هست در اسمان رها می کنند و فلسفه اون رها کردن و دل کندن از گذشته و فراموش کردن اون و درخواست چیزهای نو و تازه کردن در سال جدید است .. 

حتی در این دو هفته سال نو اشون برنامه و کنسرت و شو می گذارند .. یکی از معروف ترین داستان های عاشقانه چینی رو مثلا در یکی از کنسرت ها با رقص و نمایش به تصویر کشیده بودن که واقعا جالب بود و من به شخصه لذت بردم .. 

خلاصه کسی از سال نو چینی بی اطلاع نیست و شوق و ذوق اش رو همه ملیت های دیگه هم حداقل می بینند و به خاطر می سپارند. 

سال نو هندی هم اتفاقا همین چند وقت پیش بود. اونها هم با اینکه ملت بی نظم و ترتیب تری هستند و دقت چینی ها رو ندارند اما هرساله مردم دنیا رو در کشورهای مختلف بی نسیب از برنامه هاشون نمی ذارن. هندی ها فرقه های بسیار زیادی دارند و سال نو رو در ماه های مختلف جشن می گیرند اما اکثریتشون حداقل در برنامه ریزی و راه اندازی رقص و خوراکی و غیره شریک می شن  و به همه دنیا سال نو رو نشون می دن. می دونم در سال نو مثل ما اونها هم خونه تکونی دارند و لباس های نو می پوشن و شیرینی های خاص می پزند .. اگر همکار و یا دوست هندی داشته باشید به احتمال خیلی زیاد از این شیرینی های خونگی در سال نو بی نسیب نبودید .. همین طور در ماه اخر سال جشن و رقص بر پا می کنند و همون فستیوال معروف دیوالی برگزار می شه .. که پر از رنگ و موسیقی و رقص و نشاط هست .. 

اما همه اینها رو ننوشتم که در آستانه سال نو ایرانی براتون سال نو چینی و هندی و غیره رو توضیح بدم .. اینها رو نوشتم بگم که سال نو ایرانی ها حداقل در اینجا خیلی کمرنگ و گم هست .. حتی برای یه چهارشنبه سوری و یا 13 به در برنامه هماهنگی نداریم .. اگر هم کسی برنامه ای هماهنگ کنه و یا سالنی بگیره و سعی کنه ایرانی ها رو دور هم جمع کنه اونقدر دست هم رو نمی گیریم که توی برنامه ها شراکت کنیم .. متاسفانه اکثرمون فقط دوست داریم مهمون عزیز کرده ای باشیم که جایی بریم و بشینیم و بقیه سرگرم امون کنن .. می خواستم بگم دلم می سوزه که با وجود خیلی تلاش های کم و بیش دوستان سال نو ایرانی سوت و کور تر از اونیه که فکرشو بکنید .. هرگز فراموش نمی کنم 13 به دری رو که حتی ادم ها و دوستان نزدیکمون (و یا حداقل متظاهر به نزدیک) ادرس اشتباه برای 13 به در به ما دادند که مبادا کسی در این شادی بیشتر شریک بشه .. بنابراین امروز ازتون خواهش می کنم سعی کنید توی سال جدید با هم مهربونتر باشید .. خودخواهی هامون رو کنار بذاریم و فقط به فکر خوشی خودمون نباشیم .. جایی دوری نمی ره محبت هاتون مطمئن باشید .. 

نمی دونم .. شاید بشه از جاهای ساده شروع کرد.. شیرینی برد سر کار یا دانشگاه ..به همه گفت الان در ایران داره بهار می شه .. بهشون گفت که تقویم ما از خیلی از ملت های دیگه قوی تر و غنی تره .. من خودم به شخصه ازشون می خوام بهم سال نو رو تبریک بگن و وقتی سوال می پرسن براشون توضیح بدم .. دونستن فلسفه هفت سین و ماهی و 13 به در رو .. شاید بشه 50 نفر توی یه پارک باهم یه سفره بندازن و چند مدل غذا و شیرینی ایرانی پخس کنن و یا حتی بفروشن .. لباس های رنگی و شاد بپوشن .. نمی دونم .. اما می شه یه کاری کرد .. 

حتی ساده ترینش اگر دوست های غیر ایرانی دارید توی قیس بوک و سایر شبکه هایی که عضو هستید با چند خط و یا لینک سال نو ایرانی رو توضیح بدید . 

از اینها که بگذریم حداقل: داستان سال نو و عمو فیروز و پریدن از اتیش و شکوفه و بهاره و عیدی و عید دیدنی و پول نو گرفتن و لباس نو پوشیدن و ماهی شب عید و غیره رو برای بچه ها تعریف کنید .. یه سفره ساده بندازید .. که حداقل وقتی بزرگ می شن یه خاطره هرچند کمرنگ اما شیرینی از سال نو ایرانی تو ذهنشون زنده شه .. 

شاید سخت باشه توی نیمکره جنوبی براشون بگیم داره بهار می شه .. یا بگیم امروز روز اول سال ه اما یه چیزی رو مطمئنم و اون اینکه بچه ها خیلی بیشتر از اونچیزی که ما فکر می کنیم متوجه می شن، می فهمن و یادشون می مونه .. 

امیدوارم سال جدید برای همتون پر از شادی و موفقیت و ویزا و مصاحبه و بلیط و سفر به اینجا باشه .. دعای ما یادتون نره ..  

سال نو مبارک ..

------------------------

 از همه اینها که بگذریم می دونم یکی دو تا از رستوران های ایرانی هرسال برنامه می گذارند .. مسلما تعداد مهمان هایی که می توانند بپذیرند محدود هست اما خوب تلاششان قابل تقدیر هست. دوستان دانشجو سعی می کنند در دانشگاه گردهم جمع شود و سال نو رو جشن بگیرند .. می تونید امار برنامه رو با تماس به رستوران ها و همون طور مغازه هایی که مواد غذایی ایرانی می فروشند پیدا کنید .. برای برنامه 13 به در هم ایرانی ها معمولا پارک های بزرگ و مختلفی میرن بازهم می تونید از مغازه های ایرانی بپرسید .. خیلی از ایرانی ها رو دیدم که در اوکلند به پارک معروف Long Bay که در حدود 30 دقیقه و یا کمتر از مرکز شهر اوکلند هست می رن .. 

امیدوارم با اومدن ایرانی های بیشتر و با دوستی های قوی تر بتونیم در سال های آینده برنامه های خوبی برای این روزها در سال ایرانی داشته باشیم .. 

از دوستان سایر شهرها خواهش می کنم اگر برنامه خاصی هست به بقیه دوستان هم از اینجا اطلاع رسانی کنید .. 

امیدوارم به همتون خوش بگذره ..

نظرات 20 + ارسال نظر
حسین 1391/12/28 ساعت 06:14

سپیده عزیز

همه اینها که گفتی آرزوهای درستیه که حق هر ملتیه از اونها برخوردار باشن بخصوص ایرانیها که هویت شناخته شده و کهنی دارن ولی متاسفانه مدت زیادیه که این رسوم و شادیها و رنگ ها داره از فرهنگ جاری مردم ما از درون و برون تهی میشه.
امیدوار و مطمئنم سال جدید تعداد بیشتری از بچه ها کارشون درست میشه و اونجا میتونیم نمونه موفقی از ایرانیهای شاد و همدل باشیم

سینا 1391/12/28 ساعت 06:57

منم به سهم خودم سال نو رو به همه نویسندگان و خوانندگان این وبلاگ تبریک می گم و آرزو می کنم که سال آینده همه ما در نیوزلند باشیم و بتونیم به عید نوروز در اونجا رونق بیشتری بدیم.

قربان شما. :)
شما هم سال خوبی داشته باشید.
/بابک

کتایون 1391/12/28 ساعت 08:34

خیلی مطلب جالبی بود... امیدوارم که روزی بتونیم دوباره به فرهنگ و ریشه های خودمون برگردیم و این همزیستی و معاشرت سالم رو دوباره به روابطمون برگردونیم... خیلی خوشحال شدم که دوباره پست شما رو دیدم و برات آرزوی سالی پر از شادی و موفقیت های روز افزون دارم... امیدوارم در این سال جدید شاهد جهش ها و اتفاقات خوب برای همه و خودم باشم.
و از همه مهمتر آرامش و شادی و صفا به زندگی همه مون وارد بشه...

آزاده 1391/12/28 ساعت 09:28

سپیده جون مرسی بابن پستتون که مثل همیشه مفید و تامل برانگیزه.

من هم با نظر شما موافقم ولی خوب که فکر کردم یه نکته دیگه هم به نظرم رسید و اون هم اینه که اون بندگان خوایی که هندی و چینی هستن تا عمر داشتن تو مملکتشون همیشه موقع سال نو فستیوال به پا میشده و مجالس مختلف و همه تو خیابون سال نو رو جشن می گرفتن ولی تو فرهنگ ما این خوشی های عمومی غریبست. ما هیچ وفت نه فستیوال درست حسابی داشتیم نه جشنواره غذایی نه رقص خیابونی و این باعث شده که یه خوردخ برگزاری و سازماندهی همچین برنامه هایی برامون غریبه باشه. بازم میگم تموم اون مواردی رو که گفتید من هم قبول دارم ولی این نکته هم توی این معضل به نظرم بی تاثیر نیست. سال خوبی داشته باشید :)

هادی 1391/12/28 ساعت 10:03

سلام دوستان نتیجه اسسمنت من اومد. به شرح زیر

- A Bachelor of Engineering degree at level 7, 480credits and a Master Degree at Level 9

خوب به سلامتی ما جستیم.

رشته :لیسانس صنایع تولید صنعتی امیرکبیر

فوق صنایع سیستم امیرکبیر

Elham 1391/12/28 ساعت 10:57

Salam doste aziz,

man ham be hame eyd ro tabrik migam. khastam begam ke iranihaye moghim Wellington har sale baraye eyd ham jashne sale no darand va ham jashn 13 bedar. etefaghan kheili community khobi hast. mitonin moshkhasate in jash ro dar page facebooke "Iranian Cultural Society of Wellington " bebinid. Sale khobi ro baraye hame arezo mikonam.

ممنون از اطلاع رسانیتون. /ناصر

حسن 1391/12/28 ساعت 12:43

سلام دوستان،
لطفآ بمن کمک کنید؛ من ١٣ سال سابقه کار تو ایران دارم١٩٩٦-٢٠١٠ (البته تو صنعت سیمان ) لیسانس آموزش زبان انگلیسی و فوق لیسانس بیزنس (MBA). اما فوق لیسانس رو ٢٠١١ گرفتم. ی وکیل بهم گفت چون سابقه کارم قبل از مدرک فوق لیسانس هست، حساب نمیشه. بنا بر این تصمیم گرفتم از طریق تحصیلی (PhD ) اقدام کنم. اما گاهی میشنوم که میگن سابقه کار حتی اگر هم قبل از مدرک باشه محاسبه میشه، یعنی میتونم امتیاز بالای ده سال رو بگیرم. آیا این درسته؟ یعنی شانسی برا اقامت گرفتن دارم؟ (از سال ١٩٩٨ تا الان هم دارم انگلیسی درس میدم)

آرش 1391/12/28 ساعت 12:52

سلام به همه و عرض تبریک سال نو،
میخواستم از کسایی که وقت مصاحبه گرفتن 3 تا سوال بپرسم:
1 - چند تا کشور سفر کرده بودین و اگه ممکنه بگید که چه جاهایی رفته بودین
2 - آیا سربازی رفته بودین؟
3 - شغلتون چی بوده و شرکت خصوصی بودین یا دولتی؟

امیدوارم از روی این اطلاعات بفهمیم که چقدر طول می کشه تا سکیوریتی چک جوابش بیاد.
من خودم حدود 23 تا کشور رو توی فرم 1200 برای سکیوریتی چک دارم (از جمله عراق، سوریه، کنیا، امارات، ترکیه، ایتالیا، کرواسی، تایلند، بلغارستان، اندونزی، فرانسه، اسپانیا، لهستان، آلمان، اسلواکی، یونان، اتریش، موناکو و ...)
سربازی معاف شدم
توی شرکت خصوصی هم کارکردم
و الان حدود 7 ماهه که منتظر نتیجه سکیوریتی چک هستم.
ممنون می شم اگه لطف کنید و اطلاعاتتون رو بگید.

کتایون 1391/12/28 ساعت 15:45

سلام مجدد...
این فرم 1200 چیه؟ خانم چاو به من گفت که سکیوریتی چک شروع شده ولی از من همچین چیزی رو نخواسته پس چرا؟ از من دو تا فرم 1134 و 1209 رو خواست که پر کنم و اصلا در اونها سابقه سفرهای خارجی نبود... نکنه باز حواسش پرت بوده؟!
فکر کنم از مهتاب جان هم همین فرم ها رو خواست...

هما 1391/12/28 ساعت 16:53

سلام
به کتایون:کتایون جان معلوم نیست که اونا اصلا دارند چکار میکنند. از ما فرم ۱۲۰۰ را خواست پر کنیم و اصلا فرم ۱۱۳۴ و ۱۲۰۹ را نگفته.من فکر میکنم هر پرونده انگار برای خودش مراحل خاصی داره.
پس بهتره فکرش را نکنی بی خیال

ندا 1391/12/28 ساعت 21:25

یک نفر همره باد

آن یکی همسفر شعر و شمیم

یک نفر خسته از این دغدغه ها

آن یکی منتظر بوی نسیم

همه هستیم در این شهر شلوغ

این کفایت که همه یاد همیم



یاران دو مهاجر همگی عیدتون مبارک

آرش 1391/12/29 ساعت 09:53

فرم 1200 رو برای سکیوریتی چک از من خواست. توش اطلاعات تحصیلی، کاری و سفر با جزئیات پرسیده شده بود.

امید 1391/12/29 ساعت 11:05

سلام. سال نو رو برای همه دو مهاجریها(حالا بهتره بگم n مهاجریها!) تبریک میگم.
@آقا ناصر:قبلا عرض کرده بودم کامل ، حالا ممکنه کمی ناقص بنویسم:
EOI(135): FEB 2011
LODGEMENT: JUN 2011
JSV:FEB2013
Officer: Diana
اگه دوستان راهنمایی کنن که برای چند روز اول بهتره از چه طریقی جا برا موندن پیدا کنم واقعا ممنون میشم.

علی 123 1391/12/29 ساعت 12:06

دوستان::: در مورد فرم 1200 استرس نداشته باشید! من جواب سکیوریتی چکم اومده و فرم 1200 رو هم پر نکردم. هرچند این فرم ظاهرا برای اپلیکنتهای جدید الزامیه. ضمنا نه تنها فرمها بلکه حتی بندهایی از فرمها رو اگه الزامی باشن و کامل نشده باشن ازتون خواسته میشه که تکمیل کنید.

Houshyar 1391/12/29 ساعت 20:10

Salam

Baraye daneshgah Amir kabir ta anja ke man midunam assessment nemikhad doroste
Mishe rahnamayee konid

اینطور به نظر میرسه. البته اسم دقیق رشته هم مهمه. دقت کنید که مشکل‌ساز نشه. :)

samaneh 1392/01/06 ساعت 19:23

سلام دوستان میشه لطفا من راهنمایی کنین. من لیسانس نرم افزار از آزاد اراک دارم که nzqa معادل 6 ارزیابی کرد. فوق لیسانس من utm مالزی که 8 * دار ارزشیابی شده (nzqa) برای ict هم باید مدرک معادل 7 باشه. من یه سوال دارم ابن که میشه با فوق لیسانس apply کرد. و این که یکی از دوستای من اینجا در مالزی یه کمپانی e-learning دار که 2 سال فعال من هم انجا کار می کنم البته با ویزای دانشجوی (من student phd هستم) . این شرایط من و میدومن خیلی خوب نیست . اگه راهنمایی کنین ممنون میشم.

moslem 1392/01/07 ساعت 03:54

سلام سپیده جان ممنون میشم یه نفر که در نیوزلند زندگی میکنه رو بهم معرفی کنی و واسم ایمیل کنی

ممنونت میشم

سوالتون رو همینجا بپرسید. من اوکلند هستم.

سپیده خانم کمتر این وبلاگ رو چک می کنه. اگه حتما باید با خودشون صحبت کنید، وبلاگ خودشون (korushade.com) رو ببینید.

/بابک

مسیح 1392/01/08 ساعت 09:30

سلام
ویزای همراه که برای همراهی با کسی هست که داره تو نیوزیلند درس میخونه،اجازه کار داره؟
میشه ویزای همراه رو به ویزای کار یا اقامت دائم تبدیل کرد؟
تا چند ماه ویزای همراه رو میشه تمدید کرد؟
ممنون

اگه رشته و تخصص همسر فردی که ویزای دانشجویی داره، تو لیست LTSSL باشه، اجازه کار تمام وقت خواهد داشت. در این صورت، ویزاتون ویزای کار خواهد بود. بعد از یکسال هم که از حضور و تحصیل در نیوزیلند گذشت، انشاله می تونید برای اقامت اقدام کنید و بعد از طی مراحل، ویزای رزیدنت بگیرید. :)

علی 3 1392/01/10 ساعت 20:53

بابک جان اگه میشه قدری از مشکلات استخدام بگو . پاسخی که من از چند نفر گرفته ام این است که چون مدرکم را از دانشگاههای نیوزلند نگرفته ام . کارفرما ها در قبول رزومه من تردید دارند ! ( علی رغم رزومه خوب ) آیا شما هم با چنین مشکلی روبرو شده اید ؟ آیا مانند کاندا مرسوم است که مدرک تحصیلی مجددی گرفته شود یا در دوره های تخصصی شرکت کرد ؟

مدرک دانشگاهی به طور کلی اهمیت چندانی نداره، دستکم در رشته من اینطوره. مهم اینه که شما رزومه‌ای داشته باشی که نشون بده به اصطلاح «اینکاره» هستی.
اما مشکل عمده، داشتن سابقه کار در نیوزیلنده که به خاطرش بعضیها در اوایل ورود، به طور رایگان کار می‌کنن.
اصلا نمی‌دونم چرا نیوزیلندیا اینقدر سناریوهای «مرغ و تخم مرغی» رو دوس دارن.
شرکت در دوره‌های تخصصی شاید از این بابت که مهارتهای خودتون رو بالا ببرید یا اینکه اونجا با افرادی در فیلد خودتون آشنا بشید که بتونن شما رو به جایی معرفی کنن برای کار خوب باشه. البته هزینه این کلاسها هم سرسام آوره.

/بابک

فرزاد 1392/01/22 ساعت 11:58

سلام
من هم اگه خدا بخواد دارم میام کرایس چرچ.از طریق ویزای کار-اقامت.
کسی از دوستان میدونه گرفتن این ویزا چقدر طول میکشه؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.