دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

کاریابی و روش‌های آن

چند وقت پیش پستی در مورد تهیه رزومه نوشتم. بعد از نوشتن و در دست داشتن یه رزومه خوب باید یه استراتژی روشن و دقیق برای کاریابی داشته باشیم. البته قبل از اون، چند نکته در خصوص رزومه: 


1. رزومه از لحاظ نگارشی و انتخاب فونت و شمایل باید هوشمندانه طراحی شده باشه. هر اشتباهی می‌تونه القاء کننده این نکته به خواننده باشه که صاحب رزومه آدم دقیق و نکته بینی نیست. 

2. صفحه اول رزومه، ویترین رزومه شماست. فضای ارزشمندش رو با جملات یا اطلاعات غیرضروری هدر ندین. 

3. تحقیقات چند موسسه در نیوزیلند نشون می‌ده که در بررسی اولیه، روی هر رزومه چیزی بین 5 تا 20 ثانیه وقت گذاشته میشه. بنابراین first impression خیلی مهمه و به همین دلیله که رعایت نکاتی جزیی مثل موارد فوق می‌تونه تاثیرگذار باشه. 


--- 

برای تمام دوستانی که در شرف اومدن به نیوزیلند هستن، یکی از بزرگترین مشغله‌ها اینه که هر چه سریعتر بعد از رسیدن، کارهای ضروری اولیه رو انجام بدن و فرایند کاریابی رو به جریان بندازن و با تمام توان شروع به جستجوی کار کنن. احتمالا در روزهای آخر حضور در ایران هم به این موضوع فکر می‌کنن که کاریابی در نیوزیلند رو چه طور باید شروع کنن. باید تو روزنامه‌ها دنبال کار بگردن؟ باید تو سایت‌ها و پورتالهایی مثل seek دنبال کار بگردن؟ تماس با کاریابی‌ها؟ تماس با چند تا کاریابی خوبه؟ اصلا اونها قابل اطمینان هستن؟ دوستانی که تو نیوزیلند دارم، می‌تونن کمکم کنن؟ سر زدن به فضاهای آکادمیک و انجمن‌های تخصصی چطور؟ از هر کدوم از این گزینه‌ها چطور باید استفاده کنم؟ انرژی‌ام رو چطور باید بینشون تقسیم کنم؟ 


خودم هم وقتی رسیدم نیوزیلند، همین سوال‌ها رو داشتم. شاید پررنگ‌ترین و البته تنها گزینه‌ها تماس با خود شرکت‌ها و جستجوی سایتشون و احتمالا فرستادن رزومه از طریق ایمیل، و جستجوی آگهی‌های تبلیغ شده روی seek بود. اما بعد از یکی دو هفته، از چند تا شرکت کاریابی که باهاشون تماس تلفنی و ایمیلی داشتم جوابهای دلگرم کننده‌ای نگرفتم و از طرفی این سوال فلسفی تو ذهنم به وجود اومد که این روش ها رو که از ایران و از هزاران کیلومتر اونطرف‌تر هم میشد در پیش گرفت. پس ارزش افزوده و امتیاز حضور در نیوزیلند چیه؟ فقط درج یه آدرس local تو رزومه؟ یعنی فقط باید هر روز بشینم پشت لپ تاپ و تا عصر تو آگهی‌های seek بگردم و رزومه بفرستم؟ نکته دقیقا همینجاست. باید بدونید با چه افراد و شرکت‌هایی و از چه مسیرهایی باید تماس بگیرید. شاید نشه دقیق این موضوع رو به صورت یک فرمول قابل استفاده برای همه در آورد. چرا که ماهیت این داستان کاملا آماریه. اما من در ادامه یه سری از مسیرهای ممکن برای کاریابی رو براتون فهرست می‌کنم. و بعد از اون می‌گم که چه میزان انرژی و وقت براشون باید صرف کنید: 


1. عضویت در انجمن‌های عمومی (غیرتخصصی) و اجتماعی و شرکت در جلسات و همایش‌هاشون. این انجمن نوعی می‌تونه شامل طیفی وسیع، از «مرکز اسلامی شهر» گرفته تا انجمن طرفدارای اسنوکر [و البته اونورتر ] باشه. اتفاقا هر چه غیرتخصصی‌تر، بهتر. برای اینکه بهتون این امکان رو میده که با افراد مختلف از طبقات مختلف اجتماع و اصناف آشنا بشید. نیوزیلندی‌ها جامعه‌ای کوچیک و بازاری کوچیک دارن. بنابراین، خیلی علاقمندن که از طریق دوست و آشنا یه نیروی جدید رو به جمعشون اضافه کنن. یه دلیلش اینه که تو محیط کار ارتباط شخصی هم بین همکارا برقرار میشه (برعکس آمریکا که حتی بیرون محیط کار ممکنه جواب سلام هم رو هم ندن) و دوست دارن کسی که میاد تو شرکت شناس باشه و یه جورایی به پشتوانه اینکه نیروی جدید توسط یک دوست معرفی میشه که سازمان و رفتار سازمان رو میشناسه، با خیال راحت‌تر جذبش می‌کنن. در حالتی که نیروی جدید از طریق آگهی و مصاحبه و ... جذب بشه، احتمال بیشتری وجود داره که بعد از یه مدت توافق دوطرفه حاصل نشه و به هر دلیل شخص تازه استخدام شده، شرکت رو ترک کنه و شرکت باید دوباره 3-4 ماه درگیر باشه تا نیروی جدیدی رو جذب کنه. پس هر چی دوست کیوی پیدا کنید، به نفعتونه. خودشون به این میگن networking. (همون پارتی بازی خودمونه البته با در نظر گرفتن منافع سازمان، نه منافع خاله و عمه مدیر عامل!) برای شروع بد نیست به سایت meetup.com سری بزنین و عضو چند تا انجمن دلخواه تو اوکلند یا هر شهر دیگه نیوزیلند که ممکنه برید بشید. در ادامه می‌گم براتون که 90 درصد فرصتهای کاری هرگز آگهی نمی‌شن. پس، پیدا کردن دوستان بیشتر می‌تونه کمکتون کنه یکی از این فرصتهای ناب پنهان رو پیدا کنید. 

توی جلسات و گردهمایی‌های این گروه‌ها می‌تونید خیلی راحت و با اعتماد به نفس بگید که دنبال کار می گردین و تازه به نیوزیلند اومدین. خودتون رو علاقمند و باانگیزه نشون بدین و نشون بدین که قصد دارید برای مدتی نسبتا طولانی نیوزیلند بمونید. 


2. کار داوطلبانه. کار داوطلبانه می‌تونه نسبتا به تخصصتون مرتبط باشه یا کاملا غیرمرتبط باشه. اما در هر حالت، کمکتون می‌کنه که دوستای کیوی پیدا کنید، زبانتون رو تقویت کنید و به خودتون انرژی مثبت بدین. سایت‌های خوبی در این خصوص میشه پیدا کرد. SSNZ و ARMS هم کمکتون می‌کنن که بتونین کار داوطلبانه پیدا کنین. 


3. جستجو در آگهی‌های کاری و سایتهای seek، trademe و nzherald و اپلای کردن از طریق ارسال رزومه با ایمیل و .... اینو که همگی توش استادین.  


4. تهیه لیستی از شرکت‌های مستقر در نیوزیلند (اعم از کیوی و غیرکیوی)، جستجوی سایتهاشون و تماس تلفنی/ایمیلی. تحقیقات نشون میده که نزدیک به 90 درصد از فرصتهای کاری هرگز تبلیغ نمی‌شن. بنابراین تماس مستقیم با شرکتها، باز کردن باب گفتگو و کسب آگاهی از اینکه آیا به نیرویی با تخصص شما نیاز دارن یا نه می‌تونه منجر به پیدا کردن کار بشه. اصلا هم احتمال این اتفاق رو دستکم نگیرید. البته برای اینکار هم باید استراتژی دقیقی داشت که cold calling می‌تونه نقطه شروع باشه. cold calling یعنی تماس تلفنی با شرکت صرفا جهت کسب اطلاع از وضعیت و محصولاتش و یه جورایی معرفی خودتون. (در این مرحله نباید از اینکه دنبال کار هستین، حرفی به میون بیارین) 


5. تماس با سایت‌ها و شرکتهای کاریابی. طبق تجربه من، شرکت‌ها و کارشناس‌های کاریابی هم مثل دکترها خوب و بد دارن. اشتباه من این بود که با چند تا تماس دلسردکننده در روزهای اول، دورشون رو خط کشیدم و قدرتشون رو مدتی نادیده گرفتم. راستش، کاریابی‌ها معایب و محاسن خاص خودشون رو دارن. 

       »»» مزایا:

              1. با کار پیدا کردن شما اون‌ها هم به سود می‌رسن، پس دوست دارن که براتون کار پیدا کنن. 

              2. راه‌های پختن کارفرما رو خیلی خیلی بهتر از بنده و شما می‌دونن. پس یه جاهایی می‌تونن معجزه کنن و یه فرصت مرده رو براتون زنده کنن. 

              3. از اونجاییکه کمیسیون دریافتی‌شون تابعی از میزان حقوق توافق شده بین شما و کارفرما خواهد بود، می‌تونن از طرف شما چونه بزنن و این کار رو به خوبی بلدن و از پسش بر میان. به خصوص که ماها به عنوان افراد تازه وارد، نمی‌تونیم خیلی چونه بزنیم و اصولا نفس کار پیدا کردن برامون مهمتره تا حقوقش. بنابراین، اونها می‌تونن این ضعف رو برای ماها جبران کنن. 

        »»» معایب: 

1. بعضیاشون، به خصوص اونهایی که تو شرکت‌های کاریابی بزرگتر کار می‌کنن، رزومه‌های بیشتری تو دستشون دارن. بنابراین، ممکنه خیلی عطش کار پیدا کردن برای شما نداشته باشن. مثل دکترایی که مریضای زیادی دارن؛ حس دلسوزی‌شون و تمایلشون به جلب رضایت بیمار کمتر میشه. 

2. بعضی وقت‌ها اصلا کارهایی که تبلیغ می‌کنن واقعی نیست. فقط با آگهی کردن کار سعی می‌کنن شرکت خودشون رو تو پورتال‌هایی مثل seek تبلیغ کنن و البته یه چند تا رزومه هم از میون رزومه‌های ارسالی گلچین کنن که بتونن ازشون استفاده کنن. البته من این مورد رو بالشخصه ندیدم. ولی با تحت نظر گرفتن متوالی seek آگهی‌هایی می‌دیدم که با مشخصات دقیقا یکسان، اما در تاریخ‌های مختلف بازنشر می‌شد و یه مقدار مشکوک می‌زد و توجیه خاصی نمی‌تونست داشته باشه. 

3. کاریابی‌های هرگز جای شما رو نمی‌گیرن. اونها معمولا به اندازه شما دلسوز نیستن و به هر حال دنبال منافع خودشون هستن. تو کار اونها، مشتری کارفرماست و کالایی که تو ویترینشون می‌ذارن ما هستیم. اگه با کاریابی‌ها در ارتباط هستین و ازشون وعده و وعید می‌شنوید، دلیل نمیشه که خودتون دست از تلاش بکشید و منتظر بشید اونها براتون کار پیدا کنن. 

اصولا بزرگان توصیه می‌کنن که با دو-سه تا کارشناس کاریابی ارتباط داشته باشین و یه جورایی طرح دوستی بریزین. هر از گاهی باهاشون تماس بگیرین و حال و احوال کنین. با تماس‌های تلفنی و پیگیری‌هاتون کاری کنید که اسمتون تو ذهنشون بمونه. برای اونها مهم اینه که فردی رو در پوزیشن خالی‌ای که به دستشون می‌رسه قرار بدن. چرا اون فرد شما نباشید؟ سعی کنید از این 2-3 نفر، یکی‌شون کارمند یکی از کاریابی‌های بزرگ و معتبر باشه. چون اینا احتمالا با شرکتهای معظم حوزه شما در ارتباطن و می‌تونن شما رو تو این شرکت‌ها جا بدن؛ حتی برای پوزیشن‌هایی که آگهی نمیشن! یکی از این کارشناسا هم خوبه که کارمند یک شرکت کاریابی نوپا باشه. چون این شرکت‌ها هم برای پیدا کردن سری میان سرها در بازار، خیلی با جدیت و تعصب بیشتری کار می‌کنن و ممکنه خیلی انرژی خوبی برای شما بذارن و واقعا کمک ارزشمندی بهتون بکنن. 


6. شرکت در کارگاه‌های Chamber of Commerce و ARMS و .... 


7. عضویت در انجمن‌های مرتبط با حوزه تخصصی خودتون. مثلا من وقتی در انجمن عمومی سالیانه IITP شرکت کردم، چند تا کارشناس کاریابی از شرکت‌های معتبر کاریابی اومده بودن و تعداد زیادی از استادان دانشگاه و مدیران عامل شرکت‌های معتبر صنعتی آی تی حضور داشتن و فرصت خوبی بود که باهاشون ارتباط برقرار کنم. 


شماره‌های بالا لزوما ترتیب اهمیت یا اولویت هر روش رو نشون نمی‌ده. نکته جالبی که دوست دارم بهتون بگم اینه که باید 20 درصد از وقتتون رو صرف جستجو در اینترنت و اپلای کردن برای کارها از روی آگهی‌هایی بکنید که روی سایتهای مختلف می‌بینید. 80 درصد از وقتتون رو باید صرف فعالیت‌های اجتماعی، تماس با دوستان، کار داوطلبانه، پیگیری اپلیکیشن‌های قبلی و تماس با کارشناس کاریابی از 2-3 شرکت کاریابی‌ای بکنید که تونستین باهاشون دوست بشین. 

استراحت رو هم فراموش نکنین. این کار رو مثل یه کار تمام وقت در نظر بگیرین. از ساعت 8 تا 4 بعد از ظهر روش وقت بذارید. شب‌ها و آخر هفته واسه خودتون باشین و سعی کنید خودتون رو برای یه روز و یه هفته کاری دیگه آماده کنین. یادتون باشه که مثبت باشین. مشکل اصلا سطح توانایی های فنی‌تون نیست. فقط باید راه نمایش دادن خودتون و فروختن خودتون رو پیدا کنین. 


8. پیگیری تماس‌ها و اپلیکیشن‌های قبلی. بعد از 2-3، با شرکتی که براش اپلیکیشین فرستادین تماس بگیرین و پیگیری پیشرفت کار و بررسی احتمالی رزومه‌تون بشین. اینجوری ثابت می‌کنین که یه آدم راس راسی دنبال کار می‌گرده و با جدیت داره اپلیکیشینش رو پیگیری می‌کنه. اغراق نیست اگه بگم برای هر آگهی تو فیلد آی تی بین 200 تا 400 رزومه (بسته به سطح آگهی) ارسال میشه. شما با یه تماس تلفنی و پیگیری روند بررسی رزومه‌ها می‌تونید از این گروه 400تایی به گروه 20تایی رزومه‌هایی که بررسی دقیقتر میشن صعود کنید! حتی پیگیری‌های بعدی و نوع ارتباطتون می‌تونه باعث بشه که به گروه 5 نفره برای دعوت به مصاحبه صعود کنید و الی آخر. بنابراین، یادداشت دقیق رزومه‌های ارسالی به همراه جزییات آگهی و ... و برنامه ریزی برای پیگیری اپلیکیشین‌ها خودش بخش بسیار بسیار مهمی از فرایند کاریابی هست. 


/بابک

نظرات 129 + ارسال نظر
مهتاب 1392/04/08 ساعت 16:30

هورررااااا
اول شدم

مهتاب 1392/04/08 ساعت 16:38

مثل همیشه کامل و دقیق :)
ممنون که هنوزم برای ما وقت میگذارین

خواهش می‌کنم.
/بابک

رامین 1392/04/08 ساعت 16:59

مرسی آقای بابک از این اطلاعاتتون . این سوال من را فقط شما میتونید جواب بدید :
میشه بفرمائید فلسفه اینکه این رکرویتر ها اگر یک بار بهشون ایمیل میزنید را جواب میدهند ولی دفعه دوم را نه !! این اتفاق برای من چندین بار اتفاق افتاده .

شاید به این دلیله که ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنن. در ضمن، دنبال کسایی هستن که تو نیوزیلند باشن. بنابراین، اگه اینجا باشین و باهاشون تماس تلفنی بگیرین، خیلی بهتره. از راه دور، خیلی هم نمی‌تونن براتون کاری بکنن. بنابراین هم وقت خودشون گرفته میشه و هم وقت شما.
/بابک

هادی 1392/04/08 ساعت 17:10

مرسی آقا بابک خیلی مفید بود ... من دیر به جمع شما دومهاجری ها پیوستم فرصت آشنایی نزدیک نبود امیدوارم اونجا ببینمتون

انشاله. :)

هادی 1392/04/08 ساعت 17:17

آقا بابک در مورد linkedin و پروفایلهای آپگرید شده اون چی آیا ادوایزی دارید؟

لینکدین یکی از شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای هست که می‌تونه بهتون کمک کنه networking داشته باشید و با افراد حرفه‌ای و رکروترها ارتباط برقرار کنید. من 2-3 ماه اکانت لینکدینم رو آپگرید می‌کردم. کارم رو از طریق لینکدین پیدا نکردم، اما به هر حال مفیده و ممکنه شما بتونید از این طریق کار پیدا کنین.
/بابک

علی 123 1392/04/08 ساعت 18:30

Fright Fright Fright

نوشکا 1392/04/08 ساعت 19:02

بابک جان عالی بود مرسی
حسین جان من این سایت رو از برم فایده نداره
هر لپ تاپ و وسیله سرگرم کننده ای که ببری 19 ساعت دووم نمیاره
راستی دم در نیوزلند هم مصاحبه است ؟یا فقط میخوان بدونن چی اوردی با چه ارزشی؟
یه سوال دیگه اینکه مسیر کوالا لمپور هم هست و ارزونتره کسی تا حالا تجربه کرده؟
الهام عزیز جواب اس ام اس مستحبه ولی جواب زنگ واجبه ها !

فقط کنترل پاسپورت و گمرک. وقتی مهر ورود رو پاسپورتتون می خوره، اطلاعات immigration به صورت خودکار بروز میشه.
مسیر کوالالامپور یا مسیرهای دیگه از شانگهای، سئول، هنگ کنگ و سنگاپور هم هست. اگه دنبال یه سفر راحت هستین، پروازی انتخاب کنین که batch باشه و مجبور نباشید بارتون رو تحویل بگیرید و دوباره تحویل ایرلاین بعدی بدین. ضمنا زمان ترانزیت هم ممکنه واقعا کلافه کننده باشه؛ به خصوص با بار دستی زیاد یه مهاجر مثل ماها. :)
/بابک

آزاده 1392/04/08 ساعت 19:10

به نوشکا

خواهر من یکبار این مسیر رو رفته ببین کاملا بستگی به هواپیمایی و ساعت های انتظار داره. معم،لا اگه پرواز ها سه تا بشه دیگه خیلی ستمه. مثلا یه مسیر هم ایران ایر به دبی و بعد با cathay pacific به هنگ کنگ و بعد با همون هواپیمایی به اوکلند هستش. یه مشکل دیگه اینه که فرودگاه امام اگه بلیطتتون سه تا پروازه باشه نمی تونه درست هندل کنه . نمی دونم مشکلشون چیه ولی هر دفعه بدای دوستان و آشنایان این شرایط پیش اومه کلی معطل شد تا تگ زدن روی بارهاشون!

kian 1392/04/08 ساعت 19:56

@نوشکا
مسیر کوالالامپور - اوکلند و من تجربه کردم با Malaysian Airline حدود 11 ساعت پرواز مستقیم بود و بلیط یه طرفه هم چیزی حدوود 000 1700 تومن .. البته jet Star هم پرواز داره ولی .. مستقیم نیست ..کوالا - سنگاپور - اوکلند
@ بابک
همه این مراحل و دارم تجربه می کنم .. به خصوص قسمت جواب نگرفتن از کاریابی ..
سوال : با داشتن ویزای ویزیتور و به فرض پیدا کردن جاب آفر .. با توجه به اینکه شغل حتما باید در لیست مهارت های بلند مدت مورد نیاز باشه .. و شرایط ستون 3 و داشته باشه .. میشه نتیجه گرفت اسسمنت مدارک IQA واجب کفاییه - Do you Agree ?
پس از همین الان مدارک و برای اسس بفرستم . و سر فرصت برم دنبال جاب هانتینگ

بله. بهتره دنبال IQA برید و برگه NZQA رو آماده داشته باشین.

مجید 1392/04/08 ساعت 21:19

خیلی ممنون از توضیحات کامل و جامع شما آقا بابک عزیز خیلی خوشحالیم باز شما را زیارت میکنیم.
اگه اشکالی نداره میشه بگید شما از کدوم یک از روشهایی که گفتید موفق شدید؟
آیا به نظر شما اگر توی یکی از شرکتهایی که اونجا هم نمایندگی داره مثلا شرکت vodafone یا شرکت Telstra آشنا داشته باشی که شما رو میشناسن و بتونن شما رو qualify کنن ، سفارش اونامیتونه تأثیر داشته باشه؟

من از طریق یه کاریابی کار پیدا کردم. اما هر کسی از یه مسیر به نتیجه می رسه؛ یکی از طریق آگهی کارفرما، یکی از cold calling، ...
/بابک

رضا 1392/04/08 ساعت 21:29

واقعا دم این بابک و حسین گرم که اینقدر مهربانانه وقت می گذارند برای کمک به دوستهایی که اکثرشون رو اصلا ندیده اند. دقت و تلاش بابک برای توصیف دقیق محیط کاریابی منو مجذوب کرد. آقا ممنون. اون سوال فلسفی که بودن در نیوزلند چه کمک مهمی به کاریابی می کنه سوال من هم بود.

مخلصیم برادر. جای دوری نمیره. همه کمک می کنند :)
/حسین
حسین جون چاقو بیار هندونه‌ها رو قاچ کنیم دوتایی.
بابک

رامین 1392/04/08 ساعت 22:26

یک سوال : آیا سوالهای مصاحبه در ایمیلی به اطلاعمون میرسه یا یک سری سوالهای کلی در ایمیل قبل از مصاحبه ارسال میشه؟

به نوشکا خانم: امکان داره فایل مصاحبه تون را بذارید یا ارسال کنید؟

در حد یک پاراگراف کوتاه و خیلی خلاصه در ایمیل دعوت به مصاحبه
/حسین

معمولا تو ایمیل می گن مصاحبه در چه موردیه. تو اینترنت و احتمالا سایتهای کاریابی این سوالا رو می تونید پیدا کنید. تو یوتیوب هم منابع و کلیپ‌های خیلی مفیدی در خصوص مصاحبه هست.
/بابک

داریوش 1392/04/08 ساعت 23:07

مرسی بابک جان.خیلی جالب بود.
یکی از آشناهای ما هم به موردی در آیتم یک اشاره کردی خیلی تاکید داشت.

ناهید 1392/04/08 ساعت 23:30

واقعا جامع و دقیق بود بابک جان ..خیلی ممنون

Hessam 1392/04/08 ساعت 23:42

داره وقتش میرسه.
دو سؤال:
اول: لطفاً سؤال مجید رو پاسخ بدید.
دوم: به عنوان long term plan، نظرتون چیه که بگم میخوام واسه خودم شرکت بزنم؟ با skilled migrant بودن تناقضی نداره؟
یک سؤال دیگه،
Have you ever searched for govermental job opportunities
جواب مناسب براش چیه؟ بلی یا خیر؟ چون من علاقه ای به کارمند دولت بودن ندارم

در هر دو مورد نظر خودت رو بگو. هیچ مشکلی نداره
/حسین
هیچ مشکلی نداره اگه این جواب رو بدین. اما خب طرز گفتنش هم مهمه. نباید به طرف این احساس دست بده که ممکنه این کار رو به زودی رها کنین. جستجو برای کار دولتی هم هیچ اشکالی نداره. بستگی به خودتون داره. باید تو پاسخ دادن سیاست داشته باشین. نباید بتونن از جوابتون چیز منفی برداشت کنن که به نتیجه مصاحبه لطمه بزنه.
/بابک

کتایون 1392/04/08 ساعت 23:43

@ مسیو بابک::: 1 دنیا ممنون ن ن ن ... با آقا رضا هم کاملا موافقم... من در این وبلاگ دوستانی بی همتا پیدا کردم و همیشه مورد لطف و مهربونیشون بودم برای همتون آرزوی بهترین ها رو دارم و به شدت منتظر خبرهای خوب بویژه از سوی مصاحبه شده گان گرامی میباشم
راستی از دکتر ناصر و سپیده عزیز چرا خبری نیست؟ دلمون براشون تنگ شده... خوب و خوش بیدید؟

Hessam 1392/04/08 ساعت 23:45

کتایون خانوم شما چه جوری یکسره تو اینجایی؟ چه پیگیری ماشاالله!

کتایون 1392/04/08 ساعت 23:51

@ مسیو حسام::: کارش فقط با 1 فقره refresh حل میشه...

مورد دوم: در نمونه سوالات مسیو بابک بود و ایشون جواب دادند که میخوان دقیقا همون کاری که گفتید رو انجام بدن... به نظر خودم هم فکر خوبیه
مورد سوم: به نظرم بگید که مایلید که کار دولتی مرتبط با تخصصتون رو داشته باشید و در بعضی از سایتهای دولتی مثل .... (که علی آقای 123 در این مورد کمک کنن لطفا) رجیستر کردید و منتظر خبرشون هستید

سینا 1392/04/09 ساعت 00:58

مرسی بابک جان. بذار اول توی ده راهمون بدن، برای پیدا کردن خونه کدخدا حتماً از تجربیاتت استفاده می کنیم

رامین 1392/04/09 ساعت 02:02

به حسین::
یعنی کل سوالات را در یک پارگراف توی ایمیل مینویسه؟! مگه میشه!؟

خیلی خلاصه فقط در حد عناوین و سر تیترها
/حسین

علی 123 1392/04/09 ساعت 03:25

آقا حسام+کتایون خانم::: من واقعا ثبت نام کرده بودم و لیست مشاغل و پستهای بلاتصدی برام ایمیل میشد.
https://jobs.govt.nz
NZQA, TEC, MBIE و غیره از این طریق مشاغلشئن رو تبلبغ می کنن
البته یادتون نره که واقعیت رو بگین و اگه تلاشی نداشتید راستش رو بگین نکنه یه وقت تحقیق کنن
رامین جان: با ایمیل فقط بهت می گه می خوام ببینم در مورد کار, سکنی گزینی و همکاری با جامعه چه کار کردی و چه برنامه هایی داری. بعد توی مصاحبه سوالاتی رو که توی این وبلاگ به اشتراک گذاشته شده رو می پرسه

مجتبی 1392/04/09 ساعت 05:53

دوستانی که نگران بلیط هستند :: من با ویزای WTR اومدم که 9 ماه بیشتر نیست. اما بلیط رو می تونید یک طرفه بگیرید و مشکلی هم نداره. من که یک طرفه گرفتم و اومدم.
در مورد پرواز هم اگر تمام پرواز با یک ایرلاین باشه ، خیلی بهتره . نباید همش توی فرودگاه های مختلف یه عالمه بار جا به جا کنید.

برای ارزان تر تمام شدن بلیط خیلی وسواس نداشته باشید. از الان به قیمت های گرون خودتون رو عادت بدید.
نهایتا می تونید 300 تا 400 هزار تومان صرفه جویی کنید که به نظر من ارزش بار حمل کردن توی فرودگاه های مختلف رو نداره.
این جا یه شام دونفره کژوال حدودا 50 دلار خرج داره. بنابراین خودتون رو اذیت نکنید.

در مورد پرواز 19 ساعته دبی به آوکلند ، تنها کاری که می تونید بکنید این هست که فیلم ببینید.
من 7 تا فیلم توی پرواز دیدم حتی آخریش رو دیگه به زور از هواپیما پیادم کردن و نشد کامل ببینم.

دوستان عزیز!!! ویزای استرالیا برای ما ایرانی ها لازم هست . هر آژانسی که گفت نمی خواد زیر بار نرید. حتما این ویزا رو بگیرید . برای من که یک روزه ویزام صادر شد. حتما حتما حتما حتما پرینت ویزا رو همراه داشته باشید . من پروازم از سیدنی بود . هم توی فرودگاه دبی و هم توی فروگاه سیدنی ویزا رو چک کردند.

توی فرودگاه سیدنی در سکیوریتی چک ممکنه سوال پیچتون کنن. از من پرسیدن چرا داری می ری نیوزلند گفتم :: من high skill migrant هستم. و ویزای کار دارم. همین یه جمله رو که گفتم دیگه من رو نگشتن. اما نفر پشت سر من یه هندی بود که حسابی گشتنش.

یه کارت پرواز بهتون توی پرواز استرالیا به اوکلند می دند که باید بگید چی همراهتون هست.
من سه تا چمدون داشتم و تمام مواد خوراکی و مواردی رو که برای اونها مشکوک بود، قبلا در تهران پرینت کرده بودم و برای هر چمدان جدا جدا نوشته بودم.
افسری که چک می کرد ، خیلی خوشش اومد از کارم. باورتون نمیشه ، فقط کیفی که همراه خودم توی هواپیما بود رو گفت توی X-Ray بزار و بقیه رو اصلا چک نکرد.
راستگویی رو اینجا خیلی دوست دارن. حتما صادق باشید.

ممنون مجتبی جان از توضیحات کاملی که دادی
فکر کنم باید یک صفحه با عنوان مرجع کامل پرواز بگذاریم :)
/حسین

علی 123 1392/04/09 ساعت 08:41

آقا مجتبی::: خیلی ممنون بابت اطلاعات ارزشمندتون. در مورد پرینت ویزا و محتوای چمدانها کارتون عالی بود.
راستی کسی می دونه گذروندن دوره های MCITP توی نیوزیلند چقدر خرج بر می داره؟

رضا1356 1392/04/09 ساعت 10:46

سلام
بابک جان ممنون بابت وقتی که میزاری. چند تا سوال و پیشنهاد.
1- بد نیست دوستانی که الان چند وقت هست اونجا هستن و کار پیدا کردن به تفکیک رشته تخصصیشون یه جدولی درست کنیم و اگر هر کسی خواست بگه حدودا چقدر طول کشیده که کار پیدا کنه.
2- من هیچ کسی رو اونجا نمیشناسم و الان دیگه منتظر وقت مصاحبه ام . کلی استرس دارم اونجا اومدم کجا برم چه کنم و... کسی هست که کمکی بکنه تو این زمینه

اساسا ما اینجا دور هم هستیم به همین خاطر
علی الحساب رضا جان اطلاعاتت رو بده بزارم تو جدول :)
/حسین

ایده خوبیه. البته انگیزه افراد و نوع و میزان تلاششون برای کار پیدا کردن متفاوته و شاید نشه اطلاعات این جدول احتمالی رو معیار قرار داد. من کسایی رو دیدم (هم ایرانی و هم خارجی) که پشتوانه مالی خوبی داشتن و حتی موقعیتشون تو کشور خودشون رو هم به خطر ننداخته بودن. و بعد از یه مدت جستجو (که البته خیلی هم به آب و آتیش نزدن) قصد بازگشت به کشور خودشون کردن. همیشه هم مینالیدن که کار پیدا نمیشه و ....
/بابک

هما 1392/04/09 ساعت 10:55

علی ۱۲۳
علی آقا من میتونم میلتون رو داشته باشم؟یه سری سوال دارم که باید میلی ازتون بپرسم .ممنون میشم میلتون رو بهم بدید
میل من homafarrokhi@yahoo.com

رامین 1392/04/09 ساعت 11:01

در مورد اینکه سوال میشه : پلنت برای کار پیدا کردن چیه و اگه کار پیدا نکردی چیکار میکنی : به نظرتون اگه یه وقت کاری که زیاد مرتبط با رشته مون نیست را بگیم میتونیم انجام بدیم مشکلی پیش نمیاد؟

بگو که با توجه به بررسی هایی که کردی خیلی بعیده که همچین اتفاقی بیفته. ولی اگر هم بیفته، ساپورت مالی خوبی داری (پس انداز، دوستان و فامیل) و باز هم اگه لازم بشه، می‌تونی با تعدیل انتظارات (حقوق و پوزیشن) مشاغل مرتبط سطح پایینتری پیدا کنی.
/بابک

علی 123 1392/04/09 ساعت 11:14

آقا رامین::: تحت هیچ عنوان چنین حرفی رو نزنید. توی همین فیلد کاری خودتون یه فیلد دیگه رو بگین. (توصیه آقا بابکه که خودم هم بهش عمل کردم)

علی 123 1392/04/09 ساعت 11:17

ببخشید پیغام قبلی کمی گنگ شد. منظورم اینه که توی همین رشته تحصیلی خودتون باید کار کنید. مثلا اگه در رشته نرم افزار کار برنامه نویسی انجام می دید، مطمئنا می تونین بگین که مثلا در هلپ دسک یا دیتابیس ادمین هم می تونین کار کنین. اما نه به عنوان یک آرایشگر یا مکانیک. فقط توی رشته خودتون باید باشید.

رضا1356 1392/04/09 ساعت 11:53

@ حسین ممنون از جوابتون
1-من اطلاعاتم رو تو جدول گذاشتم
2-ولی برای کسانی که بخوان تازه بیان و کسی رو اونجا نمیشناسن تا بخوان جا بیوفتن کلا یه پوستی از کلشون کنده میشه. کسی هست که بشه ازش اطلاعات اولیه زمان ورود به اونجا رو گرفت وهمونجا رهنمایی بکنه؟ (البته نه فقط در راه رضای خدا )
3- نظرتون در مورد جدول تخصص / زمان کاریابی چی هست؟

با عنوان رضا1356 رکوردی توی جدول نداریم
سازمان SSNZ به همین دلیل ایجاد شده. یه سری به سایتش بزن.
جواب بسیاری از سئوالات را با کلمه کلیدی making the move و settlement در این وبلاگ یا enz.org میتونی پیدا کنی
/حسین

در خصوص ایده‌تون تو کامنت قبلی‌تون پاسخم رو گذاشتم.
/بابک

آرش 1392/04/09 ساعت 12:25

@ الهام
سلام. شما جواب گرفتید از Svar برای نتیجه مصاحبه؟

رامین 1392/04/09 ساعت 12:31

به علی 123:
نه منم منظورم این نبود . منظورم اینه که مثلا من یه زمانی برای شرکت در مورد تجهیزات برقی و کنترل ای که نیاز داشت خرید کنه یک سری تحقیقات کردم ، و فروشنده های اصلی اون را توی چین و کره و ... پیدا کردم و با اونها تماس گرفتم و ازشون خرید کردیم که خیلی ارزونتر از ایران شد . منظورم یک چنین کاریه . یه نوع Trade در زمینه مهندسی برق

رضا1356 1392/04/09 ساعت 12:31

جان خودم من این اطلاعت رو داده بودم چی شدن؟؟؟

م. کامپوتر

Apply for EOI: May 2011
Accepted Assessment And EOI: Sep 2012
Lodgment :Oct 2012
Received Document : Jan 2013
Form 1200: Apr 2013

رضا جان سرت سلامت :)
به جدول اضافه کردم
/حسین

رامین 1392/04/09 ساعت 12:35

یکسوال در مورد Backpakers:
دوستانی که اقامت داشتند میشه بگید آیا مثلا اتاقهای 6 تخته یا 4 تخته اونها قابل استفاده هست ؟ قیمتهای اونها شبی 25 تا 30 دلاره و گفته هرکدوم یک لاکر زیر تخت داره . میخوام یک ویوی از اونها در بیارم برای هزینه های هفتگی . برای مصاحبه

خیلی هم خوبه. :)
من تو اتاق 4 تخته بودم به مدت 3 شب. دوستم هم تو اتاق 6 تخته بود به مدت 6 شب.
/بابک

دو مسئله:

اول: من خودم به شخصه شماره 4 رو تجربه کردم و جواب مثبت گرفتم. اینطوری بود که فقط نمونه کارامو نشون دادم و فقط نظر خواستم، که طرف خوشش اومد و بهش پیشنهاد داد.

دوم: امکانش هست اساتید اهل فن یه نگاهی به رزومه من بندازن و معایبش رو بگن:
http://www.mediafire.com/?feyvxvnkb5rsaxv

سوم: تو رزومه اگر فعالیتی غیر از تخصصت داشته باشی رو ذکر کنی خوبه یا بد؟
چون من نمایندگی بخش خبری فارسی یه گروه معروف پراگرسیو متال (Dream Theater) رو گرفتم.

ممنون

اگه فعالیت تخصصی‌ای هست که مرتبط با موضوع آگهی شغلی نیست، بهتره نباشه. در واقع،‌ اطلاعات غیرضروری موجود تو رزومه به حساب میاد و هم وقت خودت رو می گیره و هم وقت اونا رو. اما اگه یه فعالیت عمومی هست که می‌تونه بهشون کمک کنه که شما رو بهتر بشناسن، البته که خوبه باشه. مثلا اگه توی یه فعالیت داوطلبانه مشارکت داشتی و امثال این، ذکرش خالی از لطف نیست.
/بابک

مریم م 1392/04/09 ساعت 13:04

سلام به همه و با تشکر از آقا بابک بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتن...
من بالاخره بعد از تقریبا یکماه ITA برام اومد و خوشحالم کرد ولی ازم خواسته شده تا همه مدارکو فرم هارو ظرف 4 ماه ارسال کنم و این منو نگران کرد که میتونم این کارو بکنم یا نه. چون فکر نمیکردم که به این زودی همه چیزو بخوان ...حالا دو تا سوال داشتم یکی اینکه آیا باید همه مدارک اصل و کپی رو یک جا در یک زمان بفرستم؟ و چیز دیگه اینکه همسر من که پارتنر هست هم باید مدرک آیلتسش رو بفرسته؟ چون نمیتونه تو چهار ماه آیلتس بگیره. آیا وقت میدن یا میشه کل پول کلاسهای esol رو پرداخت کرد؟....اینا خیلی نگرانم میکنه چون می ترسم که برای یک چیز یا یک مدرک شانس اقدام و مهاجرت به nz رو از دست بدم....از همه اونایی که راهنماییم می کنن پیشاپیش ممنونم:).مرسی

فقط مدارکی که توی ITA خواسته شده بفرستید که اصلی ترین اون که زیاد وقت می گیره سابقه کار از محل کارهای قبلی و فعلیه.
آیلتس همسر هم در این مرحله نیاز نیست
/حسین

علی 123 1392/04/09 ساعت 13:32

آقا رامین::: من توی مصاحبه م گفتم که دوستانی در کشورهای دیگه دارم که بعد از چند سال که بازار کار روشناختم و خودم یک شرکت ثبت کردم و گروهی رو که توی کارشون وارد هستند رو استخدام می کنم و بعدمی تونم به کمکشون محصولات رو به کشورهای دیگه صادر کنم و یه بیزنس بین المللی ایجاد کنم. (یکی از مجله های LINKZ این ایده رو بهم داد) آرزو بر جوانان عیب نیست.
مریم م خانم::: تبریک می گم. سوال اول بله اصل، کپی برابر اصل و ترجمه همه مدارک. مواظب باشید چیزی متناقض نباشه. حتی اگه ویزای اقامتتون تایید بشه شش ماه وقت دارید که پاسپورت، مایگرنت لوی و آیلتس همسر یا هزینه های ایسول رو ارسال کنید. نگران نباشید.

رامین 1392/04/09 ساعت 13:50

البته آقای حسین فرمودند .
به مریم م : مدارکی که ازتون خواسته شده را کامل بفرستید . بطور مثال هر مدرکی که اصلش را ازتون خواسته شده را حتما بفرستید (مثلا شناسنامه و مدارک تحصیلی تون)
در مورد اثبات این موضوع که با همسرتون زیر یک سقف زندگی میکرده اید مدارک رسمی نیاز دارند . مثلا فیش آب و برق یا تلفن که به یک ادرس (ادرس خودتون) ارسال میشه .
در مورد سابقه کار هم :
- نامه از شرکت
- قرارداد کاری
- فیش حقوقی و احیانا پرینت بانکی حسابتون
کفایت میکنه

ندا 1392/04/09 ساعت 14:24

سلام دوستان
اینطور که من متوجه شدم در مصاحبه اقداماتی در خصوص جستجوی شغل خیلی اهمیت داره. سوال من اینه که مثلا چند تا شغل اپلای کنم؟ راستش تا حالا 5-6 مورد انجام داده ام که خب نتیجه مثبتی هم نداشته. بنظرتون کافیه واسه مصاحبه ام؟ بنظر میاد در مورد مشاغلی که ما اقدام می کنیم حضور فیزیکی نقش خیلی زیادی داره. مثلا شما آقای علی 123، یا آقا بابک چند مورد اقدام کرده بودین؟

ضمنا خیلی از بچه ها جواب گرفتن خیلی خوشحالم و بهشون تبریک میگم آقای علی 123، نوشکا و ...

پارسال دوست امسال آشنا ندا خانم :)
مستحب موکد است حداقل 10 جا رزومه بفرستید :)
/حسین

رضا1356 1392/04/09 ساعت 14:30

@ امید راد
اگه دوست داشتی ایمیلت رو بده من رزومه خودم رو واست بفرستم. چون از چند منبع سعی کردم کمک بگیرم که درست آماده بشه

علی 123 1392/04/09 ساعت 14:38

ندا خانم::: من خیلی اپلای کردم شاید ده بیست مورد اما نتیجه ای نداشت. مثل بقیه دوستان.

@رضا1356:
ممنون رضا جان
این ایمیل منه: kaveh.omid@gmail.com

دوستانی که با طراحی وب سرکار دارن و تو نیوزییلند هستن:
یه ایده دارم که دوس دارم پیادش کنم.
و این ایده تو اونجا به دلیل ضریب بالای نفوذ اینترنت جواب میده 100%.

یه تایمی مشخص بشه تا از طریق اسکایپ یه جلسه بزاریم تا صحبت کنیم.

موافقید؟

آزاده 1392/04/09 ساعت 15:58

@ رضا 1356

میشه بگید می دونید کیس آفیسرتون کیه. چون ظاهراً از شما مدرک هم خواستن. من هم تاریخ لاجم با شما همزمانه.

مهتاب 1392/04/09 ساعت 16:08

من حداقل بیش از 30 بار رزومه فرستاده بودم و 18 تا ایمیل با محتوای اینکه "چون اجازه کار نداری رزومه ات بررسی نمیشه" یا "چون الان اینجا ساکن نیستی رزومه ات بررسی نمیشه" یا "سطح توانایی و مهارتت بالاست و اطلاعات بیشتر به ما بده" و آخری هم "بیا با SKYPE با هم INTERVIEW داشته باشیم" رو بعد از مصاحبه برای آفیسرم فرستادم...
و فعلا که همه چی رو هواست... دوستان دعا کنین این PR ما رو بدن زودتر

مسعود.ک 1392/04/09 ساعت 16:19

@حسین
سلام توی جدول ما، تاریخ lodgement رضا1356 اشتپ شده.
@رضا1356 :شما میدونی که آفیسرتون کیه؟ اگه مدرکی ازتون خواسته چی بوده؟

فاطمه(طاها) 1392/04/09 ساعت 17:19

@مریم م عزیز،
میشه بپرسم شماکی EOI سابمیت کردید؟ و برای همسرتون هم امتیاز گرفتید؟ و اگر بله ، چه طوری بدون ارائه ایلتس تونستید این کار رو بکنید؟
ممنون

الهام 1392/04/09 ساعت 17:40

به آرش:
نه هنوز..الان سه هفته و 5 روز از مصاحبه من می گذره...

صادق 1392/04/09 ساعت 18:16

با سلام
من امتیازم ۱۳۰ هستش و با توجه به شرایط پول به نظر میاد به این زودی انتخاب نشیم به نظر شما بخصوص دوستانی که تجربه دارند میشه جاب آفر گرفت ؟ آیا موقع اپلای کردن و توی کاور لتر یا رزومه کار درستیه که اشاره کنم از NZQA اسسمنت دارم؟

لزومی نداره توی کاور لتر به این موضوع اشاره کنید، اما در «انتهای رزومه» که در خصوص تحصیلات آکادمیکتون می نویسید، به اسسمنت هم اشاره کنید. ممکنه برای بعضیا مهم باشه.
/بابک

حسین 2 1392/04/09 ساعت 18:28

دوستان من با رشته تکنسین الکترونیک اقدام کردم و علاوه بر شرح کار الکترونیک ،وظایف پشتیبانی شبکه کامپیوتری هم تو نامه کاریم بود و مشکلی هم آفیسرم نگرفت...
حالا تو مصاحبه اگه تو تخصص کامپیوتری هم زوم کنم و مدرک MCITP هم که تو این مدت گرفتم اشاره کنم به نظرتون مشکلی پیش میاره ...
تو سایت زیر هم به عنوانrelated job آمده computer support

http://www.careers.govt.nz/jobs/maintenance-repair/electronics-trades-worker/

نه. مشکلی پیش نمیاد. اما خب، بیشتر باید روی تخصص خودتون که مرتبط با رشته تحصیلی‌تون هست تاکید کنید.
/بابک

مریم م 1392/04/09 ساعت 19:40

خیلی خیلی ممنون از همه ی دوستان عزیز که راهنماییم کردن.:)))
به فاطمه(طاها) عزیز:
من EOIام رو may 21 سابمیت کردم و بعد از دو هفته سلکت شد. در مورد سوال دومتون باید بگم که بله من 20 امتیاز هم به خاطر همسرم گرفتم به خاطر تحصیلاتش اما در جایی که از آیلتس می پرسه یک فیلد هست که من اونجا توضیح دادم که چرا ادعا میکنم که همسرم مینیمم استاندارد زبان رو داره...و گفتم در آینده نزدیک سعی میکنه آیلتسش رو بگیره و کلاسهای esol رو هم شرکت خواهد کرد.
براتون آرزوی موفقیت دارم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.