X
تبلیغات
رایتل

مرجع کامل کاریابی-قسمت دوم

1392/07/17 ساعت 15:42

ادامه از قسمت اول


1-07 (رزومه و انواع آن)

·         در رزومه نام و عنوان باید به اندازه کافی بزرگ و برجسته باشد تا هنگام مصاحبه براحتی دیده شده و خوانده شود. بعد از آن هم اطلاعات تماس آورده می شود. لازم است آدرس ایمیل منطقی باشد مثلا نام و نام خانوادگی شما باشد و نه یک نام بی معنی

·         رزومه عموما بر دو نوع قدیمی ترتیب زمانی (Chronological) و مبتنی بر مهارت (Skills Base) نوشته می شود و البته هیچ یک ترجیحی بر دیگری ندارد

·         در رزومه هایی که به ترتیب زمانی تهیه می شود، ابتدا اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی (یا حرفه ای) و سپس تجربیات کاری آورده می شود (جدیدترین ها اول می آیند) و بدنبال آن فعالیت ها و علاقمندی ها ذکر می شوند. در پایان هم مهارت های مرتبط و مراجع ذکر می شوند

·         در رزومه های مبتنی بر مهارت ابتدا مهارت های قابل انتقال مرتبط با شغل مورد نظر ذکر می شوند. بهتر است مهارت ها دسته بندی شده و در صورت وجود مدارک تایید کننده آنها ارائه شوند. سپس به ترتیب تجربیات کاری، مدارک تحصیلی و فعالیت ها و علاقمندی مطرح می شوند


1-08 (ویژگی های رزومه-قالب و فرمت)

·         رزومه باید عاری از خطاهای گرامری و زبانی باشد

·         رزومه باید باید کوتاه و مرتبط با شغل مورد نظر باشد. لزومی به ذکر همه تجربیات نیست

·         آنچه در روزمه باید صادقانه و واقعی باشد ولی لزومی ندارد همه واقعیت ها گفته شود

·         یک رزومه عمومی برای همه موقعیت های شغلی مناسب نیست، برای هر موقعیت باید رزومه مستقلی تهیه شود


1-09 (ویژگی های رزومه-سوابق شغلی و ویژگی های شخصیتی)

·         بخش سوابق شغلی رزومه خیلی لاغر است در حالیکه باید بنحوی تاثر گذار شامل ویژگی های ارزشمند شما باشد، بطور مثال منشی یک مدیر ارشد بودن به معنی مورد اطمینان بودن و نماینده شرکت نزد مشتریان بودن است که باید روی آنها تاکید شود. یا مثلا کار کردن در یک کشور دیگر به معنی داشتن تجربه بین المللی یا آشنایی با زبان های خارجی است

·         باید ویژگی هایی را برجسته کرد که مرتبط با شغل درخواستی باشد. بخصوص ویژگی های شخصیتی از قبیل مسئول بودن، سخت کوش بودن و از این قبیل که برای هر شغلی مفید است


1-10 (ویژگی های رزومه-علاقمندی ها)

·         لازم است به بخش علاقمندی ها در رزومه توجه کافی شود. این بخش جلوه های واقعی از زندگی، توانمندی ها و استعدادهای شما را نشان می دهد. بطور مثال اشاره به طیف متنوعی از فعالیت های ورزشی و اجتماعی نشان دهنده، پتانسل بالای شما در برخورد با انواع مشکلات و به عهده گرفتن مسئولیت های مختلف است و نشان می دهد تا چه حد می توانید با بقیه اعضای شرکت سازگاری داشته باشید

·         سعی کنید مهارت لازم در نوشتن شفاف و کامل بخش علاقمندی ها را پیدا کنید. صرف اشاره کردن کفایت نمی کند و لازم است تا آنجایی موضوع شرح و بسط داده شود که ویژگی ها و استعدادهای فردی، روحی، شخصیتی و نیز دست آوردهای شما نشان داده شود


1-11 (ویژگی های رزومه-معرف)

·         لازم است معرف های حرفه ای و مرتبط را در چنته داشته باشیم تا در در صورت لزوم بتوانیم کارفرما را به آنها ارجاع دهیم. بهتر است معرف از مدیران و کارفرمایان قبلی، اساتید و متخصصین انتخاب شوند و ذکر دوستان بعنوان معرف ترجیحی ندارد

·         بهتر است از قبل با معرف هماهنگی لازمه صورت پذیر و حتی رزومه برای وی فرستاده شود تا در صورت تماس از طرف کارفرما غافلگیر نشده و تاثیر ذهنی منفی روی کارفرما نگذارد

·         لزومی ندارد اسم و آدرس معرف ها در رزومه بیاید. می توان عبارت کلی "در صورت درخواست معرفی می شوند" را در این قسمت آورد


1-13 (کاورلتر و تاثیرات آن)

·         کاورلتر باید بتواند تاثیر مثبتی روی خواننده بگذارد

·         در کاورلتر سعی کنید رسمی و حرفه ای باشید و از کلمات کوتاه شده استفاده نکنید

·         هر کاورلتر باید مختص موقعیت شغلی مورد نظر نوشته شود

·         سعی کنید با تحقیق در وبسایت شرکت و شغل مورد نظر، اطلاعات کافی بدست آورید و در کاورلتر به مهارت هایی از خود اشاره کنید که پاسخگوی ویژگی های شغل مورد نظر باشد

·         نیاز نیست مستندات دیگری از قبیل مدرک دانشگاهی را همراه کاور لتر بفرستید. اگر کارفرما مجذوب کاورلتر و رزومه شما شده باشد، هر مدرک دیگری که نیاز باشد را از شما خواهند خواست


1-14 (ویژگی های کاورلتر-موقعیت شغلی)

·         در کاورلتر باید مشخص باشد دقیقا برای چه موقعیت شغلی اقدام می کنید

·         جملاتی که در وبسایت شرکت یافته اید را کلمه به کلمه در کاورلتر بازگو نکنید

·         اگر در کاورلتر ادعا می کنید که فرد مناسبی برای آن موقعیت شغلی هستید، دلایل منطقی ذکر کنید. صرف علاقمندی به آن شغل کفایت نمی کند

·         در ذکر جملات افراط و تفریط نکنید. بطور مثال اعتماد بنفس بیش از حد و غیر عادی از خود نشان ندهید


1-15 (ویژگی های کاورلتر-حواشی)

·         در کاور لتر جمله ای شبیه "بسیار خوشوقت خواهم بود اگر فرصتی به من بدهید تا طی ملاقاتی توانمدی های خود را برای شما تشریح کنم"، مودبانه و حرفه ای است

·         در کاور لتر از مقایسه خود با دیگران اجتناب کنید

·         در کاور لتر از ادعاهای عجیب و غریب که برای آن ها شواهد کافی ندارید، پرهیز کنید

·         از عبارات غیر قطعی از قبیل "ممکن است بتوانم ...." استفاده کنید

·         نشان دهید که اهداف شرکت را می فهمید و می شناسید، در غیر این صورت در مجاب کردن شرکت مبنی بر اینکه برای آنها مفید هستید، موفق نخواهید بود

·         بسیار خوب است در پایان از وقت و توجهی که شرکت صرف خواندن کاورلتر شما می کند، قدردانی کنید


ادامه دارد...


پی نوشت: بالاخره بعد از فراز و نشیب فراوان ویزای ما هم صادر شد. ایشالله مبارکم باد!!!!!

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo
ما اینجا نظرات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک می گذاریم این اطلاعات به هیچ وجه جنبه پیشنهاد و یا توصیه ای ندارد و نویسندگان هیچگونه مسئولیت قانونی برای مطالب بیان شده ندارند