دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

گزارش عملکرد نه ماهه اول!

با احتساب امروز، نه ماه از ورود من به نیوزیلند می‌گذره. در این چند ماه خاطرات تجربیات و دریافت‌های جدید و گاه متناقضی داشتم. به طور کلی، این چند ماه خیلی سخت و پر فراز و نشیب بود. سخت و پرفراز و نشیب؛ اما نه بد. مهاجرت ذاتا به دلیل حجم تغییراتی که در تمامی ارکان زندگی ایجاد می کنه، از اقلیم و آب و هوا گرفته تا خوراک، پوشاک، زبان، نحوه ارتباط با سایر افراد جامعه، زبان جدید، از بین رفتن تمامی آنچه که به شما حس نوستالژی میده، چالش تطابق افراد خانواده با محیط و نقش جدید و حتی نحوه فکر کردن فرایندی پیچیده و چند وجهی است. 


به خصوص در روزهای اول که قیافه‌ام بیشتر به تازه واردها می‌خورد، هر کسی که می فهمید با چه شرایطی اومدم اینجا، فقط می‌گفت: «What a brave move!» اولش چون گرم بودم، نمی‌فهمیدم اینا چرا اینقدر تعجب می‌کنن. اما کم کم که مشکلات از راه رسیدن، و بعد از مدتی که آرامشی نسبی حاکم شد و تونستم مقداری بایستم، نفسی تازه کنم و به پشت سرم نگاه کنم، فهمیدم که آدمی زاد چه موجود عجیبیه! و تازه به حرف این افراد پی بردم. 


هر وقت که به این چند ماه اخیر که در واقع شروعش از آبان-آذر پارسال بوده، نگاه می کنم، بی برو برگرد این سوال به ذهنم می‌رسه که آیا حاضرم یک بار دیگه چنین حرکتی رو با این همه انرژی که از آدم می‌گیره تحمل کنم؟ 


خوشبختانه بعد از چند ماه، دیگه تا حدود زیادی از استرس‌ها و مشکلات اولیه کم شده و کارها کمی رو روال افتاده. بیشتر ناشناخته‌ها کشف شده‌اند و نقاط مبهم و تاریک کمتری باقی مونده. الآن دیگه حداقل اطلاعات لازم رو برای گذراندن زندگی مطابق انتظار خودمون و الزامات اینجا داریم. کم کم می‌تونم نفس راحتی بکشم. 


این چند ماه پر بود از روزهایی که چند جور احساس مختلف در عرض چند ساعت به سراغم میومد. روزهایی که با یه اتفاق یا خبر خوب، خوشحال خوشحال و با یه حادثه یا خبر بد، عمیقا ناراحت و افسرده می‌شدم. و این حالات با توجه به اینکه تکیه‌گاه خانواده‌ام هم بودم گاهی اوقات شرایط سختی رو برام ایجاد می‌کرد. 

البته همه اینها بستگی به روحیات و شخصیت هر کس داره و برای هر کسی می‌تونه تجربه کاملا متفاوتی باشه. اما اگه شما هم از اون دسته افرادی هستین که دلتنگی و غربت می‌تونه روحیه‌تون رو به هم بریزه، منتظر تجربه مشابه با اون چیزی که من تجربه کردم باشید. 

از زاویه‌ای دیگر، مهاجرت، تجربه نابیه که هر کسی به دستش نمیاره. تجربه زندگی در کشوری جدید، با آدم‌هایی رنگارنگ و فرهنگی رنگارنگ‌تر خیلی منحصر بفرده و چیزهایی که از این بابت یاد گرفتم رو خیلی باارزش و جالب می‌دونم و می‌تونم بگم که جهان‌بینی من و نحوه نگاهم به انسان‌ها و زندگی رو تغیر داده. 


در پایان، باید بگم منتظر روزهای سخت باشین؛ روزهایی که بی‌شک پایانی هم دارن. 


نظرات 35 + ارسال نظر

محرّم: آنگاه که انسانی به آن درجه از عشق و آگاهی میرسد که خالصانه وعاشقانه همۀ وابستگیها، دلبستگیها و حتّی جان شیرین را در راه آرمانی مقدّس فدا میکند، ملکوت خشنود میشود. کائنات آذین بندی میکند. خداوند لبخند میزند و عاشقانه آغوش می گشاید.چنین پروازی را سوگی نیست. ماتمی نیست. اشک و آهی نیست. بلکه تنها عشق است و شادی وصل. (از وبلاگ حدیث آشنا)

اول باید مشخص کرد که مهاجرت برای همه «آرمان» هست یا نه. و اگه آرمان هست، «مقدس» هم هست یا نه.
سر پیش‌فرضها هنوز بین علما اختلاف هست؛ چه رسد به نتیجه. p:
/بابک

آزاده 1392/08/21 ساعت 13:11

@ بابک

خیلی خوشحال شدم بعد از مدت ها نوشته ای از شما خوندیم. خوشحالم که به احساس آرامش و Stability رسیدید و ممنون بابت اینکه تجربیاتتون رو صادقه با ما در میون گذاشتید

ممنون. :)

حسین 1392/08/21 ساعت 13:12

خسته نباشی رفیق

ماریا 1392/08/21 ساعت 13:29

@ آقا بابک
خدا رو شکر که بعد از تحمل این سختیها حس خوبی دارید و از کرده خود پشیمون نیستین. امیدوارم این حس آرامش و رضایت روزبه روز پررنگ تر بشه. ممنون که از تجربیاتتون میگین.

علی h 1392/08/21 ساعت 13:31

اقا خیلی مطلب فلسفی و سنگین بود :-)))) اگه میشه با جزییات بیشتر بگی نوع مشکلاتی که پیش میاد......

همه مشکلاتی که پیش میاد، هموناییه که همه میدونیم و حدس می‌زنیم. اما:
1. «واقعا» پیش میاد
2. قبل از مهاجرت، مشکلات رو به صورت کپسوله و مجرد تحلیل می‌کنیم و طبیعتا به تنهایی حلشون امکانپذیر و ساده است. اما واقعیت اینه که بیشتر اونها در یک بازه نسبتا کوتاه 6 ماهه به سراغتون میان.
/بابک

بابک-گلی 1392/08/21 ساعت 13:57

سلام به همه
نوشته هات واقعا عین واکسن میمونه بابک جان دقیقا میتونم خودمو در آینده تو این شرایطی که میگی تصور کنم و با نوشته هات نیرو بگیرم
مرسی که خوب مینویسی

راستی برو بکس یه سوالم داشتم:

ما آفیسرمون معلوم نشده هنوز ولی یکی از کارکنا سفارت ایمیل زده که من پروندتونو بررسی کردم برای اکه کار آفیسر بعدی سریع تر بشه مدارک relationshipe اتون اگه بیشتر بفرستید بهتره مام براش زدیم یه سری چیزا از جمله عکس داریم چی رو بفرستیم ایشون جواب دادن:
We don't put a lot of weight on photo evidence. We focus more on official documents, for example, bank statements, bill payments, reference letters etc.
حالا به نظرتون عکس نفرستیم؟
قبلا سند ازدواج و سند خونه مشترک رو فرستاده بودیم علاوه بر اون چند تا بلیط سفر مشترک هم داریم
حسین آقا علی آقا کتایون خانم و ... هلپ پلیز

سند خونه مشترک خودش برگ برنده است. یه مقدار زود رو کردی. بنظرم صبر کن آفیسر معلوم بشه، بعد ببین آیا چیز دیگه ای میخواد یانه. احتمال زیاد حداکثر تا یکماه دیگه آفیسرت معلوم میشه
/حسین

شهاب 1392/08/21 ساعت 14:20

بابک خان :)

خوشحالم که به آرامش رسیدین، من الان در وضعیت 9 ماه قبل شما هستم.واقعا طوفانی از حوادث مثل چی میاد ت ذهنم که بعضی وقتا احساس دودلی می کنم.

امیدوارم بقیه دوستان هم به آرامشی که دنبالش هستند در هر جایی که آرزوشو دارند برسن.

شهاب 1392/08/21 ساعت 14:21

بابک-گلی@

* حساب بانکی که مشترک باشه
* قبض موبایل و ... که آدرس مشترک داشت داشته باشه
* سند خونه و بلیط مسافرت که خیلی خوبه
* بیمه عمر که فوواید به طرفین می رسه

کلا نگران نباش و همه چی حله ;)

آزاده 1392/08/21 ساعت 14:21

@ بابک گلی

شما که دارید مدرک می فرستید خوب عکس هم بفرستید. به نظرم بلیط مشترک به یک مکان یا مثلا ویزای مرتبط اگه دارید به علاوه حساب بانکی خیلی خوبه. اگه هم خط تلفنی موبایلی چیزی با همون آدرس خونه ای که سند مشترکش رو فرستادید بفرستید خیلی کمکه

بابک-گلی 1392/08/21 ساعت 14:31

@شهاب خیلی ممنون ما حساب مشترک نداریم وی یه سری انتقالا به حساب هم درایم اونارم دارم میفرستم بیمه عمرم از اونجا که امید به زندیمون زیاده نیستیم میریم بیمه عمر کیویا میشیم :دی

@ آزاده خیلی ممنون خودمم تو همین فکرم بفرستم. پرینت رنگی بگیرم بفرستم یا یهو کلی عکس سی دی بزارم

@حسین ینی میگی الان نفرستم اینارو وایسم آفیسر خودش بگه؟ بهشون بر نخوره بگن کارمندمونو آدم حساب نکرد :)

این موردیکه قبل آفیسر مدارک بخوان فقط ما بودیم یا که دیگه ای هم بوده تا بحال؟ بنظر رفتار جدیدی میاد

خوبه ازش بپرسی آیا آفیسر مشخص شده یا نه و اینکه کی مشخص میشه. بعد بر مبنای اون برنامه ریزی کن.
ولی اساسا کسی بجز آفیسر در این جایگاه نیست که تعیین کنه آیا مدارک شما برای اثبات پارتنری کافی هست یا خیر.
/حسین

آزاده 1392/08/21 ساعت 14:43

@ بابک گلی

من هر 6 تا رو زدم روی کاغذ A4 و فرستادم. حدود 18 تا فرستادم. CD دردسرش زیاده. می خوان ببینن چیه و ممکنه چک بشه قبل از خروج از کشور. فقط از مقاطع مختلف زندگی مشترکتون باشه

ایمیلی هم مشکلی نداره
/حسین

بابک-گلی 1392/08/21 ساعت 15:33

حسین جان خودش زده تو ایمیل که نه هنوز خبری نیس از آفیسر
Your application is currently being managed by our Skilled Migrant
Manager is awaiting allocation to an Immigration Officer.



As part of the pre-assessment prior to your file being allocated to an
officer I am writing to advise that you are required to submit the
following documents in support of your application:
.
.
.
Please note that you do not currently have a case officer. You should
be aware that when you are allocated to a case officer a full
assessment of your file will be made. Further requests for documents
may be made by your case officer at this time.

به نظرم عجله نکن. صبر کن تا آفیسر معلوم بشه ولی مدارکت رو آماده داشته باش
/حسین

شهاب 1392/08/21 ساعت 17:13

بابک-گلی@
ما هم حساب مشترک نداشتیم کاری که کردیم از بانک خواستیم آدرس منزل، تو هر دوتا صورتحساب باشه.
البته معمولا آدرس تو گردش و اعلام صورتحساب نیست و باید بهشون بگی که کمی سخته.

سحر (صابر) 1392/08/21 ساعت 19:46

سلام
قابل توجه خانم ها
این صفحه شرایط خدمات رایگان زمان بارداری و بعد از اون رو توضیح داده
https://www.health.govt.nz/your-health/services-and-support/health-care-services/maternity-services

تا اونجا که من فهمیدم هر شخصی با داشتن ویزای کار 2 ساله و رزیدنت میتونه از این شرایط بهره مند بشه

@ حسین
الان که کسب کار سایت دو مهاجر رونق گرفته و به سلامتی خیلی ها عازم هستن دیگه کم کم باید به فکر ایجاد زیر مجموعه هایی مثل
2migrators job seeker - 2migrators women - ...

باشید

[ بدون نام ] 1392/08/21 ساعت 20:05

در ادامه تو فروم نوشته اگه پدر یا مادر بچه ای که در نیوزلند بدنیا میاد دارای ویزای رزیدنت باشن بچه یه کیوی محسوب میشه ولی اگه بچه خارج از نیوزلند متولد بشه باید مثل والدینش 2 سال صبر کنه تا pr بگیره

دیگه نتیجه اخلاقیش با خودتون

سمیرا 1392/08/21 ساعت 20:34

آقا بابک ممنون بابت توضیحات مفیدتون، خیلی تجربه دوستانی که اونجا هستن میتونه کمک کنه، برای خود من اگر در زمان ورود دچار این شرایط بشم مسلما بهتر باهاش روبرو میشم چون میدونم جزئی از جریان مهاجرته و تنها من این احساس رو ندارم، به امید روزهای روشن و سبزتر برای شما و خانواده

الهام 1392/08/22 ساعت 10:19

آخ جون....یعنی اگه ما اونجا نی نی دار بشیم کیوی محسوب میشه؟

الهام 1392/08/22 ساعت 10:24

از یه بابت خیلی خوشحالم...اینکه هیچ دلبستگی به محل زندگی فعلیم ندارم..! حداقل اونجا دلم واسه این شهر تنگ نمیشه!

لیلا 1392/08/22 ساعت 21:08

دوستان ! آمار آگهی استخدام مکانیک وحشتناک پایین اومده این یه ماهه که احتمالا واسه خاطر آخر سال باشه ... شما هم به این مورد برخوردین ؟

ممنون آقا بابک به خاطر درمیون گذاشتن تجربیاتتون.

سمیرا 1392/08/22 ساعت 21:59

@لیلا جون نگران نباش. با توجه نزدیک شدن به آخر سال طبیعیه .در خصوص برق هم همینطوره .

آزاده 1392/08/22 ساعت 23:19

❊ لیلا

برای همه رشته ها پایین اومده که دلیلش نزدیک شدن به پایان ساله. ایشاله دوباره فوریه موتورشون به جریان می افته

حسین 2 1392/08/23 ساعت 00:22

دوستان خلاصه بعد از 2 سال امشب ( شب عاشورا ) یک بار دیگه حسین مظلوم واقع شد و نامه JSV من اومد

به مکسین یک ایمیل زدم و دلایلم رو که انتظار داشتم ویزای رزیدنت میداد رو گفتم و ازش خواستم که علت تصمیمش رو بگه ...... محتاجم به دعا ...

قربون دل سوخته ات حسین جان
کار خوبی کردی ازش پرسیدی. بهر حال تبریک میگم
/حسین

زهرا 1392/08/23 ساعت 11:32

سلام بچه ها ، به من jsv دادن! من یک دختر 2ساله دارم ! چه کنم؟

سلام
با احتیاط تبریک میگم
/حسین

زهرا 1392/08/23 ساعت 12:30

دوستان کسی از آقا فرشید اطلاع داره؟ ایشون میخواستند ویزای توریستی برای همسرشون بگیرند؟
حسین آقا اگر شما ایمیلی ازشون دارید به من میدهید؟
آدرس ایمیل من: zmehdipour@msn.com

براتون فرستادم
/حسین

شری 1392/08/23 ساعت 12:52

اقا بابک امیدوارم دیگه مشکلات رو به سرازیری باشن و از این به بعد موفقیتها بیشتر باشه.
الهام جون منم مثل شما به شهر محل زندگیم هیچ دلبستگی ندارم و منتظرم زدتر این دو ماه بگذره و وارد فصل جدید زندگی بشیم. میدونم مشکلات زیادی پیش رو هست ولی در قبال مشکلات اینجا قابل حلتره و میدونین بعدش میدونین روزهای روشن پیش رو هست.

آزاذه 1392/08/23 ساعت 14:28

@ حسین 2

ما که دعا می کنیم براتون. شما هم به دلتون بد نیارید

سمیرا 1392/08/23 ساعت 15:31

حسین2 : تبریک میگم. نگران نباشید .زیاد فرقی نداره .اونهایی هم که PR دارن و مین اپلیکنت آقا هستش معمولا زودتر از بقیه خانواده میرن

زهرا : عزیزم با احتیاط مبارک باشه . آقا حمید هم پیگیر این قضیه ویزا توریستی بود. منهم جایی در این مورد خوندم سعی میکنم پیداش کنم

حسین 2 1392/08/23 ساعت 16:04

دوستان مکسین بهم جواب داد که... اگر چه مصاحبه خیلی خوب بود اما بخاطر بعضی ملاحضات در کار پیدا کردن بهتون ویزا کار میدبم که کار پیدا کنید....
هر چند خودمم خوب قصد داشتم تنها برم اول ، فقط مشکل دوری از خانواده ادم رو اذیت میکنه... یک خوبی هم داره که الان هیچ پولی نمیخوان برای هزینه esol غیره و گفته که تو هر شغل و برای هر کارفرمایی مبتونید کار کنید

ناهید 1392/08/23 ساعت 21:04

بابک جان ممنون ازپستت ..
ادم هر چقد نزدیکتر میشه , این حرفایی که می زنی رو بیشتر می فهمه ..به قول یکی از دوستان , خیلی ها تو 6 ماه اول جا می زنند , چون پروسه واقعا مشگلات زیادی داره ..
برای تو و خانوادت و همه بچه های عازم ارزوی موفقیت می کنم

حمیدرضا 1392/08/23 ساعت 21:32

@ آقا بانک ممنون از بابت مطلب ارسالی ، به امید موفقیت های روز افزون برای شما.

@ حسین ۲ عزیز ، با کمی احتیاط تبریک عرض می نمایم، به امید موفقیت شما

@ زهرا خانم به شما هم تبریک عرض می نمایم ولی بسیار متعجب شدم که به شما با وجود بچه کوچک ویزای کار دادن در هر صورت می توانید با ایمیل زیر با من تماس بگیرید
Hamidrzarei@yahoo.com

سپید 1392/08/23 ساعت 22:43

لطفا اگر یکی از دوستان تجربه مشترک راهنمایی کند:
من برای مدتی که بعنوان مسئول IT در شرکت خودمان که عضو هیات مدیره و سهامدارش هستم ،کار میکردم سابقه بیمه یا فیش حقوقی ندارم حالا آفیسر از من فیش حوقی یا سابقه بیمه این مدت را خواسته . بنظر شما ارسال اساسنامه شرکت میتواند دلیلی بر نداشتن مدارک ذکر شده باشد یادمه در پست های قبلی یکی از دوستان در شرایط مشابه قصد داشت خودش فیش حقوقی درست کنه!! ریسک بزرگی بود نمیدونم نتیجه اش چه شد
پیشاپیش ممنون

سمیرا 1392/08/24 ساعت 01:12

@سپید: خیلی بستگی به میزان ریسک پذیری شما داره و حساسیت آفیسر اگر اویدنس دیگه ای ازتون خواست بتونید تهیه کنید و حتما همه مدارک با هم همخونی داشته باشه ، یکی از دوستان گواهی اشتغال به کار خودش درست کرده چون بنا به دلایلی نمی تونسته از محل کار تهیه کنه، ترجمه هم شد مشکلی پیش نیومد ولی خوب ریسک داشت،البته چیزی رو دروغ نگفته بود و حتی با شماره ای که داده بود تماس گرفتن و همون کفایت کرد و کارش هم انجام شد و ویزا هم گرفت.

آزاده 1392/08/24 ساعت 14:55

❊ سپید

تا جایی که من یادمه اگه بتونید از روی پرینت حسابُ پرداخت های مرتبی از یک شماره حساب که مال شرکته رو مشخص کنیدُ می تونید به آفیسر بگید که این پرداخت ها حقوق من بوده ولی فیش حقوقی برام صادر نمی شده.
باز دوستان دیگه که دقیقاَ همین مشکل رو داشتن بهتر می تونن کمک کنن.

علی 123 1392/08/25 ساعت 08:25

بابک - گلی::: بابک جان وقتی من مدارک ازجمله مدیکال رو فرستادم یه نفر (غیر از کیس آفیسر) بهم ایمیل زد و گفت شما آزمایش قند و چربی خون ناشتا رو ارسال نکردید من ادوایس می کنم که الآن بفرستید و البته می تونید صبر کنید که کیس آفیسر بعدا اینها رو ازتون بخواد که اون موقع ما نفرستادیم و هیچوقت هم ازمون خواسته نشد.
بهتره که از همین حالا با کارتهای ملی و سندهای موبایلتون برید به دفاتر ارتباطی و ازشون بخواید که آدرس قبضهای موبایلتون رو مشترک کنن.
کلا همیشه وقتی آفیسر تعیین میشه یک سری مدارک پارتنرشیپ می خواد و این جای نگرانی نداره. ببخشید که جوابتون دیر شد، تعطیلات خونه نبودم.

حسام دوست رابرت 1392/09/15 ساعت 16:19

خیلی خوب نوشتی بابک، با توجه به اینکه 4 ماهه اومدم، کاملا این حرفهات رو لمس کردم و میکنم. دوستانی که قصد اومدن دارن بهتره که شناخت خوبی نسبت به بازار کار کشور مقصد داشته باشن و با آمادگی بیان، چون کسب آمادگی در کشور مقصد خیلی هزینه و انرژی میگیره.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.