دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

از صفر تا صد فریت بار

مطلب زیر را مریم عزیز زحمت کشیده و تهیه کرده که جهت اطلاع دوستان بدون هیچ گونه تغییری بازگو می کنم.

 

می دونم که خیلی از شما در این مدت ویزاها را گرفتید و تعدادی زیادی هم برای ژانویه و فوریه عازم سرزمین ابر سفید هستید، از این جهت بد ندونستم برای یک بار دیگه و با مرور نکته های بیشتر، بحث «فریت» را باز کنم تا اون دسته از دوستان مهاجری که شک و تردید و یا سوالی در این زمینه دارند بتونن با خیال نسبتا راحت تصمیم بگیرند. معمولا بعد از اینکه کارهای مهاجرت را یکی پس از دیگری انجام می دید و انتظارهای زیاد را پشت سر می گذارید تا چشمتون به دیدن ویزا روشن بشه ، کم کم باید به فکر جمع و جور کردن و بستن بار سفر باشید. اینجای کار که می رسید که خب چند تا گزینه جلوی چشمتون می یاد.

یا شما از اون دسته افرادی هستید که قصد دارید سبک سفر کنید و در عین حال زندگی جدیدتون را از نو بسازید و همه وسایل را از ابتدا خریداری کنید که قطعا برای این کار تمام پیش بینی ها را انجام دادید و به همین دلیل تصمیم می گیرید خونه و زندگی را همه را یک جا بفروشید  و بیاید یا بر عکس بذارید تو ایران بمونه تا هر وقت سفر می کنید ازش استفاده کنید و یا نه مثل ما وابستگی بس عمیق به وسایلتون دارید و هر چی بالا پایین می کنید می بینید چه بهتر بود اگر وسایل را هم می تونستید ببرید که البته می تونید. خب اگر شما توی این دسته آخر جا می گیرید که هیچ مشکلی ندارید و می تونید از این مطلب استفاده کنید و یکی از خواننده های این تجربه باشید.

اساسا وقتی بحث «فریت» بار پیش میاد، علاوه بر تقسیم بندی بالا شما باید به چند تا نکته توجه داشته باشید که من سعی می کنم توی تقسیم بندی  های مجزا آنها را باز کنم،  اما در عین حال تقاضا دارم قبل از اون مطالب زیر را هم به درستی مطالعه کنید:

http://www.korushade.com/2013/02/frieght.html

http://www.korushade.com/2013/02/blog-post.html

 

چی ببریم و چی نبریم؟

پیش از این جواب به این سوال را «سپیده» عزیز در این لینک (http://2migrators.blogsky.com/1390/03/03/post-82/  ) طی دو مطلب مفصل برای شما نوشته است. اما علاوه بر نکات ذکر شده فکر می کنم توجه به این نکته هم لازم و در عین حال ضروری باشه که وقتی مهاجرت می کنید و هنوز کاری ندارید و باید با دلاری که از ریال ایران تهیه کردید زندگی را بگذرونید، قطعا کمی اوضاع سخت تر خواهد بود و هزینه ها بالا میره و احتمال داره اگر کمی غفلت کنید به زودی پولی که توشه راه کردید را از دست بدید. این نکته به ویژه شامل دوستانی میشه که با خانواده میان و نسبت به یک فرد مجرد هزینه های بالاتری دارند.

از طرف دیگر با یک نگاه اجمالی به سایت های فروش کالا قیمت اجناس دستتون می یاد و باید گفت که اینجا همه چی پیدا میشه اما قیمت خورده ریزه های زندگی کمی بالاست و در برخی موارد کیفیت و تنوع اجناسی که شما در ایران داشتید را نداره....مثلا اینجا سرویس های غذاخوری معمولا چهار نفره است و توی فروشگاه های عمومی که قیمت های نسبتا مناسب تری دارند بیشترین جنسی که گیرتون میاد سرویس های سرامیکی و سنگینه .

حالا در این مورد پیشنهاد من به شما اینه که اگر تازه زندگی تون را در ایران تشکیل داید یا به تازگی همه وسایلتون را عوض کردید و یا حتی فکر می کنید اسباب زندگیتون نو به درد بخور هست و از طرفی خیلی تو فکر یک شروع کاملا نو با وسایل کاملا جدید نیستید، داستان « فریت »را حتما مرور کنید. من خودم تازه سه سال از زندگی مشترکم در ایران می گذشت و تمام وسایلم نو بود و خیلی هاش حتی از کارتن بیرون هم نیومده بود به خاطر همین ترجیح دادم سختی های فریت را به جان بخرم و هر آنچه دارم بیارم...البته این شامل تیر و تخته نمی شد چون اونا دیگه واقعا ارزش نداره و گویا مبلمان چوبی ایران خیلی هم به وضعیت آب و هوایی اوکلند سازگار نیست.

اما وسایلی مثل پتو،ملحفه، بالشت، تمام وسایل آشپزخانه ( به ویژه سرویس های قابلمه، تفلون و ..) ، کفش(به ویژه کفش های چرم و مارکدار) ، وسایل تزیینی و فرش ارزش آوردن دارد. در مورد مواد خوراکی هم باید این نکته را بگم که اینجا توی اوکلند مغازه های ایرانی، افغانی ،هندی و عربی هستند و میشه همه چی توشون پیدا کرد:  زعفران، نبات، آجیل ،کشک، رشته آش، سبزی خشک، کنسروهای مختلف و ... که البته نسبت به اون چیزی که شما در ایران تهیه می کنید شاید کمی بالاتر باشد اما در عین حال می تونه کار شما را راحت کنه. من خودم انواع سبزی خشک،نبات ،زرشک ، آجیل و زعفران به اندازه مصرف یک سال و نیم آوردم اما اگر هم نیاورده بودم اینجا به راحتی پیدا می شد. در فروشگاه های اوکلند همه جور مواد خوراکی به غیر از شنبیلیه و تره (قابل توجه علاقه مندان به قورمه سبزی) پیدا می شه اما کلا قیمت سبزیجات و میوه به نسبت بالا هست اما کیفیت هیچ ایرادی نداره...

 

برای فریت بار از کجا شروع کنیم؟

مهمترین نکته برای «فریت» کردن بارتون بعد از انتخاب وسایلی که قصد بردن آنها را  دارید ، نحوه بسته بندی است. توجه دقیق به این نکته به شما کمک می کنه تا استرس کمتری داشته باشید و ضمانت بارتون را تضمین کنید.خب برای این امر بهترین کار استفاده از کارتن های 5 لایه است که یا از خیابان مولوی و یا از افرادی مثل اسحاق ریکی می تونید تهیه کنید که فکر می کنم بارها تو مطالب مختلف شماره تماس های این افراد و ادرس هاشون آمده است. من خودم آذر ماه سال 91 به دلیل اسباب کشی که داشتم مجبور شدم بارم را تو کارتن های سه لایه اداره پست بسته بندی کنم ، اما بعدا فهمیدم زخامت این کارتن ها خیلی مناسب کار فریت نیست ،به همین دلیل هم زمان ارسال بارها آنها را روی پالت بسته بندی مجدد کردم تا هنگام بارگیری پالت ها با دستگاه لیفتراک جا به جا بشه و آسیبی نبینه.

وقتی از بسته بندی درست حرف می زنم باید توجه شما را به این نکته جلب کنم که از زمان جا به جا کردن بارتون و قرار دادن وسایل در وانت و ...تا زمانی که مراحل کارهای اداری فریت در فرودگاه امام انجام میشه ، چندین بار این بسته ها از روی دست کارکنان و کارگران واحد باربری دست به دست می شه و اگر کمی غفلت کنید احتمال داره حتی بارتون پرتاب بشه و آسیب ببینه ، پس حتما حتما از بسته بندی درست بارتون مطمئن باشید. در این مرحله سعی کنید علاوه بر خرید کارتن های پنج لایه که خیلی محکم هستند، داخل اونها را کیسه هم بذارین تا احیانا خیس نشه.( در ضمن از کارتن های میوه مثل کارتن موز هم استفاده نکنید....یا از کارتن های مواد محترقه و ... استفاده نکنید ...این و از این جهت گفتم که هر کارتنی را دیدید برندارید و توش وسیله جا بدیدن حتما آرم و مشخصات کارتن را چک کنید) در عین حال تمام وسایل شکستنی یا وسایل آسیب پذیر را با سلفون های حباب دارد بسته بندی کنید تا در فشاری که موقع بسته بندی و قرار گرفتن کارتن ها کنار هم پیش میاد کمترین آسیب را ببینند.( دقت داشته باشین که بعد از تحویل بار حداقل طی یک هفته محموله به دستتون میرسه و طبق گفته کارکنان فریت بار، بدترین اتفاق ها در دوبی می تونه بیافته)

نکته مهم دیگر برای بسته بندی بار اینه که ترجیحا از کارتن هایی با ابعاد متوسط استفاده کنید که نهایتا 20 کیلو بار توش جا بشه...این نکته را از این جهت گفتم که وقتی کارتن ها سنگین میشه به راحتی پرتشون می کنن و اصلا هم دلشون نمی سوزه که چه اتفاقی برای بارتون می افته. در عین حال جابه جایی یک کارتن کوچیک تر و جا دادن اون تو ماشین خیلی راحت تره ، چون در نهایت قراره این بار را در فرودگاه اوکلند تحویل بگیرید و جا به جا کنید. ( البته این نکته را هم در پرانتز بگم که خودم یه بار برای بسته بندی به آقای ریکی مراجعه کردم و توضیح دادم که همه وسایلم توی کارتن های شماره 6 و 7 پست بسته بندی شده و می خوام کارتن های محکم تری خریداری کنم و ایشان هم کارتن های بسیار محکمی را معرفی کرد که از بسته بندی چوبی هم ایمن تر بود و حداکثر تا 100 کیلو بار را پوشش میداد و بعد از بسته بندی با گونی و سلفون پیچیده میشد ...اما قیمت هر کدومش اون موقع 35 هزار تومن بود که یه جوری خیلی گرون در میآمد.)

همچنین ترجیحا ابعاد کارتن هاتون خیلی با هم تفاوت نداشته باشه تا بعدا اگر تصمیم به پالت بندی بار گرفتید به مشکل نخورید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که همیشه برای فریت بار طول، عرض و ارتفاع کارتن ها را در هم ضرب کنید و عدد به دست آمده را تقسیم بر 6000 کنید . عددی که به دست میاد وزن مناسب برای کارتن را نشون می ده و به هیچ وجه نباید وزن کارتن از این عدد کمتر باشه چون در این صورت بارتون حجمی حساب میشه و براتون گرون تر در میاد.( برای من البته این کار را نکردن اما در نهایت ابعاد هر سه پالت را شامل طول و عرض و ارتفاع تحویل مسوول امارات دادم ، به همین خاطر شما نهایت توجه را بکنید که بعدا در این مورد بی خود به مشکل برنخورین) توصیه من به شما اینه که اگر وزن بارتون زیاده و تعداد جعبه ها هم زیاد شده روی یک پالت بسته بندی کنید. معمولا هزینه یک پالت پلاستیکی ( نیوزیلند و استرالیا برای پالت های چوبی باید مجوز بدن که به دردسرش نمی ارزه) در ابعاد  120×120 حدود 80 هزار تومن هست و حدود 16 تا کارتن متوسط را پوشش میده اما به صرف این هزینه نهایتا خیال شما راحته که بار دست به دست پرتاب نمیشه و فقط دستگاه می تونه اون و جابه جا کنه.

 

بارهای بسته بندی شده را چه کنیم و کجا ببریم؟

مرحله بسته بندی که تمام میشه و خیالتون از همه بارها راحت شده باید به این فکر بیافتید که برای بردن بار به بخش باربری و گمرک فرودگاه امام هماهنگ کنید. من خودم ترجیح دادم از قبل با یکی از مسولان «پرشین کارگو » که با باربری پروازهای امارات همکاری می کنه هماهنگ کنم و ازش مشاوره بگیرم. این افراد از قبل برای شما نوبت می گیرن و فرم ها را پر می کنن و اگر مشکلی بود براتون حل می کنن، اما این به این معنا نیست که خودتون نمی تونید این مراحل را انجام بدید.

شما به راحتی می تونید  یه هفته قبل از پرواز به سمت اوکلند بارتون را به فرودگاه ببرید و همون جا شخصا تمام مراحل را که خیلی ساده هست انجام بدید. بخش گمرک و باربری شبیه بانک با باجه هایی هست که به یکی از اونها مراجعه می کنید و فرم های مربوط را تحویل گرفته و مشخصات فردی را پر می کنید و در کنارش محتویات بار را هم خیلی کلی اعلام می کنید. برای انجام سریع و راحت تر این بخش حتما حتما با خودتون اصل پاسپورت و کپی آن را همراه با یه نسخه از بلیت همراه داشته باشید که بابت گرفتن یک کپی در به در نشین.

همچنین توجه داشته باشید که ارسال «فرش دستی» توی بار فریت ممنوعه ، اما خودم وقتی با دفتر امارات تماس گرفتم و گفتم فرش می خوام ببرم گفت مشکلی نداره شما 50 هزار تومن بدید ما رد می کنیم، اما مسوول پرشین کارگو برای رد کردن فرش و همچنین باز نشدن کارتن ها ازم 30 هزار تومن گرفت.

همین جا باید این نکته را بگم که معمولا وقتی کارهای اداری انجام و فرم های مربوط پر و امضا میشه شما به قسمت حراست فرستاده می شید و اونجا ازتون مقصد و زمان سفر و سوالاتی از این دست پرسیده میشه و بعدش مسوول حراست و چک کردن بارتون اعلام میشه که زیر برگه اسمش نوشته می شه. این فرد معمولا چک نهایی بار را انجام میده و اگر آدم بد قلقی باشه حتما چند تا از کارتن ها را باز می کنه...باز هم طبق گفته کارمندهای بخش فریت فردی به اسم «ق» هست که حتما حتما چند تا کارتن و باز میکنه و خوشبختانه در مورد بار خودم با وجود اینکه اسم این آقا اومده بود اما کارمند پرشین کارگو برام این فرد را تغییر داد و به جاش آقایی اومد که وقتی لیست کالاهای من ودید و از محتویات یکی دو تا کارتن سوال پرسید خیلی راحت رفت و چیزی نخواست.

مرحله بعدی «باسکول کشی بار» هست. به این ترتیب که اگر تعداد کارتن ها کم باشه به ترتیب آنها را وزن می کنند و اگر مثل ما زیاد باشه همه بار با وانت میره روی باسکول  و بعد وانت خالی مجدد روی باسکول میره و وزن نهایی در می آید. در این مرحله به شما رسید مربوط به باسکول کشی داده میشه و نوبت می گیرید و می تونید بارتون را برای رد شدن از زیر دستگاه ایکس ری بفرستید.

دقت داشته باشید که ارسال هر نوع مایعاتی شامل لاک ، اکسیدان، عطر، رنگ مو،اسپری، عرقیات و ...  در فریت ممنوعه. (حتی خودم دیدم بار خانومی را فقط به دلیل داشتن افشانه زغفران باز کردن. در ضمن اگر وسایل بازی کودک دلبندتون را می فرستید و یا وسایلی مثل کنترل و ... دارید حتما قبل از بسته بندی باطری آن را خارج کنید.)

 بعد از اینکه ایکس ری بار تمام شد و مشکلی نبود اگر دوست داشتید و لازم بود می تونید بار را پالت بندی کنید و در غیر این صورت تا اونجایی که متوجه شدم تمام کارتن ها طبق مقررات فریت باید دانه به دانه گونی کشی بشن و بابت هر گونی 8 هزار تومان ناقابل گرفته میشه... ( از من به شما نصیحت که حتما به مقدار لازم پول نقد با خودتون ببرید که برای گرفتن پول هم باز به مشکل بر نخورین).

مرحله نهایی هم تایید فاکتور بار و وزن و ... و پرداخت پول هست.

 

هزینه هایی نهایی فریت در ایران:

قانون فریت اینه که هر چه بار شما بیشتر بشه هزینه اون کمتر میشه ...این نکته از این جهت اهمیت داره که بار زیر 100 کیلو هزینه بالایی داره و به اعتقاد من ارزش ارسال نداره اما بالای 100 کیلو تا 250 کیلو حدود 3 دلار و 90 سنت و از 250 کیلو به بالا 3 دلار و 50 سنت هست.

برای هزینه های مربوط به حراست و باسکول کشی و  کلیه کارهای اداری هم معمولا از 70 تا 100 هزار تومن هزینه را حساب کنید. کارگران بخش فریت بار همه کارمندهای حقوق بگیر هستن ، اما طبق قانون های نانوشته ایران اگر می خواین کارتون خوب و درست انجام بشه وطرف دل بسوزونه معمولا یه حق الزحمه ای برای این بخش درنظر بگیرین( چیزی حدود 5 تا 10 هزار تومان فکر کنم برای تضمین سلامت بارتون کافی باشه) اما حتی اگر این پول را پرداخت هم نکنید کارتون انجام میشه فقط اگر تو ساعت شلوغی باشه امکان داره کارمندان خیلی دل به کار ندن.

هزینه پالت و تسمه کشی و سلفون کشی هم حدود 80 هزار تومن هست و حتما اگر وسیله شکستنی دارید در آخرین مرحله از مسوول کارگوی امارات برچسب شکستنی را بگیرید و روی بارتون بچسبونید...

فقط برای حسن ختام این بخش اضافه کنم که حتما لیست کاملی از وسایل داخل کارتن ها داشته باشید که هم در ایران و هم در نیوزیلند به دردتون می خوره و حدقل به شما کمک می کنه تا بدونید توی هر کارتن چی دارین و هر وسیله را توی کدام کارتن جاسازی کردین. من خودم برای کارتن ها لیبل های عدد تهیه کرده بودم و می دونستم که مثلا کارتن شماره «1» حاوی چه وسایلی هست. همچنین اسم ، آدرس و شماره تلفن فرد تحویل گیرنده بار در نیوزیلند را هم داشته باشید که باز من به صورت برچسب روی تمام کارتن ها چسبونده بودم.

 

آخرین کارهای فریت :

تحویل نهایی بار در ایران که انجام شد می تونید با خیال راحت چند شبی را بخوابید و در کنارش به بستن چمدان فکر کنید.

بعد از رسیدن به اوکلند هم به همون شماره تلفنی که توی بارنامه اعلام کردید زنگ می زنن و باید توی ساعت های اداری به اونجا مراجعه کنید. کارهای اوکلند در صورت شفاف سازی خیلی راحت هست...من خودمم تا قبل از رسیدن بارهام خیلی اضطراب داشتم و همش نگران باز شدن کارتن ها و یا گیر دادن به فرش و ... بودم. اما خدا را شکر این اتفاق نیافتاد و حتی یک کارتن هم باز نشد. نکته مهم موقع ترخیص بار در اوکلند ارزش گذاری بار هست. بار ما حدود 700 کیلو بود و برای سه نفر بود که با بلیت من فرستاده بودیم...هر کسی هم به صورت مجزا بسته بندی بار را انجام داده بود و من فقط تحویل گرفته بودم و نکات ایمنی را اعلام کرده بودم که همه دوستان هم رعایت کرده بودن...نکته جالب اینجا بود که قبل از تحویل همسرم به گمرک اعلام کرده بود که این بار برای 3 نفر هست و اونها هم گفته بودن چون بسته بندی را شما انجام ندادین پس باید سه تا فرم مجزا پر بشه و هر کسی اطلاعات بار خودش را بنویسه...ما این کار را کردیم که احیانا اگر مشکلی بود هر کس مسوول بار خودش باشه...اما جالب زمانی بود که دوستان با هم به گمرک رفتن و سه تا فرم را ارائه کردن اما اونجا برعکس فقط فرم یک نفر را خواستن.

در این مرحله مهمترین نکته ارزش گذاری کالای شماست...حتما صادق باشید و هر آنچه در بسته ها دارید اعلام کنید اما برای ارزش گذاری یک رقم نسبی بزنید و اگر پرسیدن که کل بسته های شما چقدر می ارزد و یا همه وسایل نو هستن بگید که اینها وسایل زندگی ام در ایران بوده و استفاده شده است...اگر بدانند که وسایل نو هست حتما گمرکی بالایی به بار شما می بنند...از ما بابت 700 کیلو فقط 50 دلار نیوزیلند گرفتن.

این نکته را هم فراموش نکنم که در ایران مبلغ بارنامه شما همراه با 6 درصد مالیاتی که ایران می گیرد به دلار آمریکا محاسبه می شود و در اوکلند به دلار نیوزیلند از شما پول دریافت می شود.. .هزینه بار ما حدود 2600 دلار آمریکا بود که در اینجا حدود 3400 دلار پرداخت کردیم و 50  دلار هم برای گمرک دادیم... اما حتی یک کارتن هم باز نشد . این نکته را فراموش نکنید که همه چیز درباره فریت بار نسبی هست و برای هر کس می تونه اتفاق متفاوتی بیافته ، اما اگر لیست دقیقی از اون داشته باشید و در نیوزیلندهنگام ترخیص بارارائه کنید به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد...حتما هم قبل از آمدن سایت اداره گمرک نیوزیلند را بخوانید تا لیست وسایل ممنوعه را بدانید...

برای همتون سفری خوش آرزو دارم و فکر می کنم در صورت فریت کردن بار از این کار پشیمون نخواهید شد...البته معمولا وقتی می رسید خیلی داغ هستید و فکر می کنید همه چیز را میشه خرید اما حتما مطالعه بیشتری در این مورد داشته باشید.

نظرات 94 + ارسال نظر
ندا 1392/09/09 ساعت 10:38

آقا رامتین مبارکه چه خوب من هر وقت میام اینجا یکی جواب گرفته

آزاده 1392/09/09 ساعت 11:02

@ مریم

دستت درد نکنه مریم جان!!! واقعاً عالی بود. ایشاله زودتر بیایم اونجا شیرینی بخوریم

ماریا 1392/09/09 ساعت 11:28

@ مریم جان
ممنون از اطلاعات کامل و مفیدی که در اختیار بچه‌ها قرار دادی.

مسعود.ک 1392/09/09 ساعت 11:48

@رامتین
@رامتین:
بهتون تبریک میگم. اسمتون تو جدول ما نبود. میشه مشخصات پروندتونو بگید و اینکه چقدر برای آماده سازی interview وقت گذاشتین؟

ناهید 1392/09/09 ساعت 12:11

سلام به همه دوستان::
تبریک میگم به رامین ..امیدوارم روزهای خوشی پیش رو داشته باشی..

مریم جان::چه مفصل و کامل ,واقعا دستت درد نکنه .حتی من که نمی خام فریت کنم برام جالب بود.

دوستان ظاهرا شما برای حساب بانکی نیاز به ادرس دارید اونجا, برای گرفتن خونه هم نیاز به پرینت از حساب بانکی .
کسی اطلاع داره که ایا با ادرس هتال یا هاستل میشه حساب باز کرد و گرنه پس چه باید کرد؟؟
دز ضمن بین این 3و4 بانک معروف فرقی نیم کنه ادم کدوم بانک و چه شعبه ای بره؟؟

سالار 1392/09/09 ساعت 13:02

مریم خانم ممنون از مطالب مفیدتون
علی 123@ بانک که خودش پرینت به لاتین میده و زیرش هم مهر و امضا میزنه دیگه ترجمه چرا؟

آزاده 1392/09/09 ساعت 13:21

@ سالار

بانک اگه خصوصی باشه اینکارو می کنه اگه دولتی باشه از این خبرها نیست.

آزاده 1392/09/09 ساعت 13:25

@ سحر و صابر

هم آفیسری های عزیز خواستم بهتون بگم که خانم کیس آفیسر به تمام محل های کاری من از ابتدا تا انتها ایمیل زده حتی جایی که 8 ماه هم بودم ایمیل زده و استعلام گرفته. با توجه به اینکه مدارک کاری من از جمله فیش حقوق و قرارداد و نامه های کاری رو بهش داده بودم میشه نتیجه گرفت که اصولا فارغ از این مسایل ایمیل رو حتما می زنه. اینو گفتم که حتما پی گیر باشید و ببینید به چه آدرسی ایمیل زده و مطمئن بشید که پاسخش رو دریافت کنه.

اشکان 1392/09/09 ساعت 15:20

salam va khaste nabashin
man paziresh daneshgah Auckland ro daram va dar hale tahie madarak hastam , daneshgah az copy pasportam irad gerefte va mige mohre daroltarjome baraye barabar ba asl kardan kafi nist va konsoolgari ham bayad mohr bezaneh. mikhastam bebinam aya baraye gerftan e visa ham copy e pasport bayad mohre konsoolgari ro dashte bashe? va aya baghie madareke man az jomle savabeghe kari va gheire niaz be mohre konsoolgari baray barabar ba asl shodan daran?
pishapish mamnoon az hamrahitoon

سلام و خوش آمدید

ترجمه متن فوق به فارسی:
سلام و خسته نباشین
من پذیرش دانشگاه آکلند رو دارم و در حال تهیه مدارک هستم ، دانشگاه از کپی‌ پاسپورتم ایراد گرفته و میگه مهر دارالترجمه برای برابر با اصل کردن کافی‌ نیست و کنسولگری هم باید مهر بزنه. می‌خواستم ببینم آیا برای گرفتنِ ویزا هم کپی‌ِ پاسپورت باید مهر کنسولگری رو داشته باشه؟ و آیا بقیه مدارک من از جمله سوابق کاری و غیر نیاز به مهر کنسولگری برای برابر با اصل شدن دارن؟
پیشاپیش ممنون از همراهیتون

علی 123 1392/09/09 ساعت 16:04

ناهید خانم::: می تونید صندوق پستی بگیرید یا آدرس دوستانتون رو بدید.

آقا سالار::: بانکهای دولتی در شهرستانها پرینت حساب رو فقط به زبان فارسی صادر می کنن؛ اگرچه اکثر قریب به اتفاق بانکهای خصوصی و بعضی موسسات مالی و اعتباری پرینت گردش حساب رو به انگلیسی هم ارائه می دن. ضمنا امشب جواب ایمیلتون رو می دم انیشاءا...

آقا اشکان::: برای برابر اصل کردن مدارک دو راه اصلی پیش رو دارید: دفاتر اسناد رسمی, سفارت نیوزیلند در تهران. اگرچه کپی برابر با اصل مدارکی که در دفاتر اسناد رسمی انجام میشه معمولا باب میل آفیسرها نیست و بعدا اصل مدارک ازتون خواسته میشه, این خدمات در سفارت با هزینه یورویی نسبتا زیادی انجام میشه.

آزاده خانم, سحر خانم و آقا صابر::: احتمالا با توجه به اینکه محل کار من دولتیه و چند اداره دولتی دیگه در مدارکی که ارسال کرده بودم این موضوع رو بیان کرده بودند, هیچ تماسی با محل کارم گرفته نشد.

سمیرا 1392/09/09 ساعت 17:06

مریم جون خیلی ممنون بابت مطلب مفید ومفصل . خیلی جالب بود. روزهای خوشی برات آرزو دارم.

اشکان 1392/09/09 ساعت 17:43

salam mamnoon az tozihate kameltoon faghat ye soale dige inke baraye visaye student va visitor ham niaz be barabar ba asle madar dar sefarat hast?

آزاده 1392/09/09 ساعت 17:50

❊ اشکان

فرق نمی کنه برای چه ویزایی اقدام می کنید. مدرک برابر اصلُ مدرک برابر اصله. مثلاَ شما در مورد مدارک دانشگاهیتون که که باید به دانشگاه اوکلند ارایه بدبد یا باید اصلش رو بفرستید یا کپی برابر اصل. کپی برابر اصل هم باید ارزش قانونی داشته باشه. مهر دارالترجمه فقط ثابت می کنه که مدرک فارسی و انگلیسی دقیقاَ یکی هستند و فقط به دو زبان مختلف. اما مهر دادگستری اصلی بودن مدرک رو ثابت می کنه.

سحر(صابر) 1392/09/09 ساعت 20:34

ممنون آزاده جان و علی آقا 123

خانم هوپر با محل کارها که هنوز تماس نگرفته ولی دیروز یه ایمیل زد که تا چند هفته آینده اطلاعات ما رو در مورد پرونده آپدیت می کنه

نازی(سعید) 1392/09/10 ساعت 01:22

مریم عزیز ممنونم بابت اینهمه اطلاعات مفید و وقتی که گذاشتید
آقا رامتین خیلی مبارکه انشا.. موفق باشید.
آزاده جان به نظر شما اینکه خانم کیس آفیسر تا به حال به محل کار گذشته یا حال سعید(همسرم)ایمیلی نزده عجیب نیست یا شایدم مثل آقای علی ۱۲۳هیچ ایمیلی نزنه نه؟به نظرتون یه ایمیلی بزنیم ببینیم چه خبره؟

سینا 1392/09/10 ساعت 02:17

ناهید :: من توی بانک ANZ حساب باز کردم و دلیل انتخابم هم این بود که تعداد شعبه هاش از همه بانکها زیادتره. بچه های دیگه ای هم که اینجا هستند هر کدام یک بانک رو انتخاب کردند و فکر نمی کنم در نهایت تفاوت مهمی داشته باشه.
من فردای روز رسیدنم برای باز کردن حساب مراجعه کردم اما بهم گفتند که برای باز کردن حساب، ارائه مدرکی برای اثبات نشانی (مثل قرارداد اجاره) ضروریه. این بود که رفتم دنبال اجاره آپارتمان.
وقتی آپارتمان مورد نظرم را پیدا کردم، بنگاه مربوطه (که ضمناً مالک آپارتمان هم هست) قرار داد رو با من امضا کرد و بعد از اینکه مبلغ لازم رو به حسابشون ریختم آپارتمان رو به من تحویل دادن. تا اینجا هیچ احتیاجی به داشتن حساب بانکی نداشتم.
بعد بهم گفتند که اگر حساب داشته باشی و تاییدیه حسابت رو از بانک بیاری، ما می تونیم اجاره هفتگی و هزینه برق رو از حسابت خودمون برداریم و هر دفعه سراغ تو نیاییم. من قرارداد رو بردم و حساب رو باز کردم و تاییدیه از بانک بردم و به بنگاه ارائه دادم و اونها دیگه مبالغ لازم رو خودشون برداشت می کنن.

مهناز 1392/09/10 ساعت 09:54

سلام علی اقا123ممنون ازاینکه زحمت کشیدیدوتماس گرفتید.

علی 123 1392/09/10 ساعت 11:14

سرکار خانم نازی (سعید)::: اگه مطمئن هستین که به محلهای کارتون ایمیلی زده نشده (داخل فولدرهای Spam و Junk رو خوب وارسی کنین) به کیس آفیسر چیزی نگین شاید به خیر گذشت. فقط بدیش این میشه که همیشه دلهره این رو دارین که آیا ایمیل زده یا نه... اگه محل کارتون دولتی باشه معمولا احتمالش هست که اسنادی رو که ارائه کردید بپذیرند و مکاتبه نکنن. بخصوص اگه ادارات دولتی دیگه هم این موضوع رو در مکاتباتشون ذکر کرده باشن.
به عنوان مثال با یه نامه اداری به این شکل:

شماره.... تاریخ....
اداره کل کار و امور اجتماعی استان تهران

بدینوسیله گواهی می گردد که آقای/خانم ... از کارکنان آن اداره کل از مورخه ... تا ... دوره های آموزشی ... را به میزان ... ساعت در این اداره کل با موفقیت به اتمام رسانیده اند و گواهینامه دوره مذکور متعاقبا ارسال می گردد.

نام و نام خانوادگی مدیرکل
اداره کل جهاد کشاورزی استان تهران

-------------------------------------------------------------------------

سرکار نازی خانم::: خواهش می کنم، کاری نکردم. از وقتی که با آقاتون صحبت کردیم حداقل از دو سه جنبه به پروسه شما دارم فکر می کنم. انیشاءا... ظرف یکی دو هفته پاسپورتها و ویزاهای خودمون میاد سفارت تا بیام تهران بگیرم و ضمنا راجع به پروسه شما به دقت صحبت کنیم. فکر می کنم این کیس نیاز به تحقیق مفصلی داره و باید همه جوانبش بطور دقیق سنجیده بشه.

سمیرا 1392/09/10 ساعت 12:29

@سینا : خیلی ممنون بابت اطلاعاتتون، یه سوال: من شنیدم که manual transaction برای بعضی از بانکها هزینه داره و electronic transaction برای بعضی دیگه مثلا هزینه ماهانه ASBاز همه پایین تره و electronic transaction رایگان ولی manual هزینه داره . حالا اینا به نظر شما خیلی تفاوت داره تو انتخاب بانک؟

علی 123 1392/09/10 ساعت 12:35

مهناز خانم::: سلام، خواهش می کنم کاری نکردم. کیس شما نیاز به تحقیق جدی و بررسی همه جانبه و دقیق داره. ما درحال حاضر منتظر دریافت اصل مدارکی هستیم که در این مدت دو ساله برای اداره مهاجرت ارسال کردیم، شناسنامه ها، عقدنامه، مدارک تحصیلی و کاری و از همه مهمتر پاسپورتها و ویزاهامون. انیشاءا... به محض اینکه از سفارت تماس بگیرن و بگن مدارکتون اومده میام تهران و با آقاتون با جزئیات صحبت میکنیم.

سینا 1392/09/10 ساعت 12:45

سمیرا:: ANZ که همه چیزش رایگانه. بانکهای دیگه رو نمیدونم. اینجا که من می بینم انتخابهای بچه ها خیلی متنوعه و این نشون می ده که بانکها خیلی با هم تفاوت ندارند.
کلاً به دلیل رقابت تنگاتنگی که وجود داره، اگر بانکی آپشن مهمی به مشتری بده که باعث جذب مردم بشه، بانکهای دیگه هم سریعاً تقلید می کنن.
کلاً انتخاب بانک چیزی نیست که آدم بخواد نگرانش باشه. به قول معروف فکر نون باید کرد که خربزه آبه. موضوع اصلی کاره.

علی 123 1392/09/10 ساعت 13:23

آقا سینا::: در مورد کارت بانکی که از ANZ دریافت می کنید مراقب باشید. جدیدا به دارندگان کارت اجازه داده که بدون وارد کردن رمز کارت تا سقف 80 دلار خرید کنن. یعنی هر کی کارت دستش باشه می تونه تا سقف 80 دلار خرید کنه بدون اینکه کدی وارد کنه. البته مطمئن نیستم که شما برای فعال سازی این سرویس باید درخواست داده باشید یا نه.

مهناز خانم::: در هردو کامنتهای بالا منظورم شما بودید. متاسفانه امروز اینترنت اینجا خیلی قطع و وصل می شد و معلوم نبود که پیغامها ارسال شده یا نه. برای همین دو بار پاسخ مشابه دادم. ضمنا نازی خانم شخص دیگه ای هستند که اینجا پیغام می ذارن و من یه لحظه اسمها رو قاطی کردم، این بود که اشتباه شد.

آزاده 1392/09/10 ساعت 13:27

@ نازی

نه نازی جان به نظر من هم نیازی به پی گیری نیست. به نظر من فارغ از مواردی که علی آقا 123 گفتند خیلی هم به روحیه کیس آفیسر مربوطه. مثلاً من هم سابقم تقریباً دولتیه و 8 سال از سابقم هم در همین محل فعلیه و با اینکه همین 8 سال رو هم برای امتیاز claim کردم با این وجود باز هم به محل های کاری قبلیم ایمیل زده. این خیلی به روال کار کیس آفیسر هم بستگی داره مثلا تا جایی که می دونم مکسین به همه ایمیل می زنه ولی بقیه ranfom ایمیل می زنن و یا نمی زنن.

به نظرم اگه در انتهای پروسه کیس آفیسرتون بهتون گفت که کارها تمام شده منتظر جواب یک تعداد از verification ها هستم این یعنی اینکه به جایی ایمیل زده و جواب نگرفته و اونوقت می تونید باهاش چک کنید که از کجا جواب نگرفته ولی تا اون موقع کاری به کارش نداشته باشید

ناهید 1392/09/10 ساعت 15:42

ممنون سینا جان::البته یادمه اقا بابک هم روز بعد حساب باز کرده بود که نمیدونم ه جوری اینکاررو کرده بود ولی روش شما هم عملی است..ممنون از توضیحتون

مسعود.ک 1392/09/10 ساعت 19:29

@ رامتین
masdket@yahoo.com

مریم 1392/09/10 ساعت 21:39

سلام. ببخشید من نمیدونم رکروترها دقیقا چکار میکنن و از اون مهمتر اینکه چطور میشه باهاشون دوست شد؟
ممنون میشم بهم جواب بدین

نازی(سعید) 1392/09/10 ساعت 23:41

آزاده جان وعلی آقا۱۲۳ ممنونم بابت راهنماییتون...
پس فعلا صبر کنیم تا ببینیم چی پیش میاد....

سمیرا 1392/09/11 ساعت 00:38

@نرجس : لینکهای accomodations
http://www.homestayfinder.com/SearchHost.aspx?country=NZ&city=AUCKLAND
http://www.hostelworld.com/hosteldetails.php/YHA-Auckland-International/Auckland/10161?dateFrom=2013-11-06&dateTo=2013-11-09&sc_sau=rt&sc_pos=9

http://www.aucklandhomestay.org/

http://www.tourism.net.nz/region/auckland/accommodation/homestays

http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g255106-d1047482-Reviews-Cockell_Homestay-Auckland_Central_North_Island.html

http://www.hippohomestay.com/

علی 123 1392/09/11 ساعت 09:28

مریم خانم::: Recruiter ها (رکرویترها) مثل آژانسهای کاریابی هستند که شما برای اینکه دنبال کار بگردید می تونید از روی وب سایتهاشون مشاغلی رو که می تونید انجام بدید انتخاب و برای اونها رزومه و کاورلتر بفرستید. بعضی از اونها روی مشاغل تخصصی مثل IT کار می کنن مثل AbsoluteIT و بعضی از اونها هم عمومی هستند مثل Hays. اصولا اکثر اونها برای اینکه شما رو در نظر بگیرن می گن که باید اقامت یا اجازه کار در نیوزیلند رو داشته باشید یا اینکه شهروند اینجا باشید و گذشته از اینها بتونید هروقت گفتیم برای مصاحبه حاضر باشید یعنی اینجا زندگی کنید.

بابک-گلی 1392/09/11 ساعت 10:30

سلام به همه
چه میکنه این علی آقا 123 یه تنه کل وب سایتو حریفه من جا حسین بودم یه مدرک ادمین افتخاری بهش میدادم

یه موردی هم در ادامه صحبتها آزاده بگم که برا کپی برابر اصل اگه خود مدرک فارسی رو هم میخواین برابر اصل کنید که ما این کارو کردیم و تا بحال خدا رو شکر اصل مدرک ازمون نخواستن میتونید اول ببرید دفتر خونه با مهر برجسته کپی برابر اصل کنه و بعدش ببرین دارالترجمه یه مهر certified copy روی اون میزنه براتون (من با دارالترجمه آّبیز که ناتیه این روالو رفتم البته)

علی آقا گل سر سبد بوستان وبلاگ ماست. خداوند او را حفظ کناد
/حسین

نرجس 1392/09/11 ساعت 10:49

@ مریم جان ممنونم بابت اطلاعات کامل و خوبی که گذاشتی

@ سمیرا جان مرسی بابت لینکهای خوبی که معرفی کردی

علی 123 1392/09/11 ساعت 12:52

بابک-گلی::: بابک جان آقا من درجوار سایر دوستانی که پروسه دریافت ویزامون نهایی شده توی این مدت دو سه ساله اینقدر برام مسائل جورواجور پیش اومده که تقریبا با همه مشکلات برخورد کردم و امیدوارم سایر دوستان و کسانی که به این اطلاعات و تجارب نیاز دارند دیگه این موارد باعث استرس و مشغولیت ذهنیشون نشه.
حسین آقا::: ما در خدمت شما شاگردی می کنیم ای بزرگمرد فرزانه اهورایی

بگیرید این هندونه ها رو تا نیفتاده
/حسین

هاتف 1392/09/11 ساعت 14:21

با سلام مجدد به اساتید عرصه ی ویزا :دی
یه سوال دیگه برام پیش اومده.
با توجه به اینکه سیستم امتیاز و pool و این صحبتا واسه همون اول کار هست ، اگه فرضا بخاطر پارتنرشیپی امتیاز داشته باشیم ، مدارک و شواهد و همه چیز هم بفرستیم و در حال انجام باشه ، بعد وسط پروسه ، پارتنر یه مشکلی براش پیش بیاد که نتونه بیاد قضیه چجوری میشه ؟ میشه گفت که حالا فعلا من تکی میام تا اونم بعدا بیاد؟ یا چون از امتیازش استفاده کردیم ، حتما حتما باید 2 نفر با هم وارد بشن..؟؟

سمیرا 1392/09/11 ساعت 14:38

@هاتف : تا جاییکه من دیدم پارتنر رو به زور نمیبرن نیوزیلند همه کساییکه ویزا گرفتن هم پارتنر اشونو لزوما اول کار همراه نمی برن خیلی از دوستان اول خودشون میرن بعدا که کارا روبراه شد همسرشون رو میبرن. تازه اگه ویزای JSV هم بگیرید که اول کار نمیزارن پارتنر رو با خودتون ببرید تا وقتی که کار پیدا کنید. پس هیچ اجباری در کار نیست.

هاتف 1392/09/11 ساعت 15:33

مرسی سمیرا جان از راهنماییت
قضیه از این قراره که پارتنر من ، واقعا پارتنر هست :دی یعنی ازدواج نکردیم. واسه همین شاید یه موقعیتی براش پیش بیاد که بگه من اصلا نمیام. برا همین پرسیدم که اگه وسط راه اون نتونه بیاد حالا به هر دلیلی ، میشه یک نفره ادامه داد آیا..؟؟ و اینکه تا کجای کار هست که حتما باید حضور داشته باشه..؟؟ (مثلا تا ITA که مدارکارو میدیم دیگه تمومه یا بعد از اون هم باهاش کار هست هنوز ..؟؟) ممنون میشم اطلاعات همه دوستان بتونه بهم کمک کنه..

علی 123 1392/09/11 ساعت 18:34

آقا هاتف::: به عنوان برادر کوچکتون عرض می کنم که به خصوص کسی که مهاجرت می کنه به یک رفیق خوب به نام خدا شدیدا نیاز داره.

هاتف 1392/09/11 ساعت 18:55

علی آقا شما بزرگ ما هستی
شما درست می گی خدا که بحثش جداست و تا اینجای زندگیم هم خیلی کمکم کرده ازشم ممنونم ایشالا تا اخرشم پرمیننت پارتنر بمونه باهام.
ولی این پارتنرهای زمینی هستند که ممکنه یهو دست آدم و بزارن تو حنا و دیگه کسی نتونه کاریش کنه...

مریم 1392/09/11 ساعت 19:37

@علی 123::: ممنونم از راهنماییتون. پس اینطور که گفتین زیاد نمیشه روی این قضیه واسه گرفتن جاب افر حساب کرد. درسته؟

علی 123 1392/09/11 ساعت 23:26

مریم خانم::: برای بعضی اشخاص که رزومه های قوی دارن و رشته هایی که خیلی مورد نیاز باشن مسأله داشتن اقامت و اجازه کار و شهروندی کمرنگ تر میشه و رکرویتر ها با جویندگان کار مصاحبه می کنن و بعضیها بدون داشتن اقامت و... می تونن جاب آفر بگیرن و بعد پروسه مهاجرتشون رو شروع کنن, یا اینکه اگه قبلا پروسه SMC شون رو شروع کردن آفیسرشون رو تشویق و متقاعد می کنن که پروسه شون رو اولویت بده و زود تر اقامت بگیرن.

سمیرا 1392/09/12 ساعت 00:12

@سینا: خیلی ممنون بابت اطلاعاتتون، خیالم راحت شد از یه سرچ اضافه.

@ بابک: ببخشید من یه سوال داشتم که البته بیشتر به پست قبلی مربوط میشه، می خواستم بدونم داشتن ماشین در هزینه رفت وآمد صرفه جویی میشه یا با توجه به هزینه تعمیرات و بیمه و ... تفاوتی نداره، میخوام بدونم بهتر هست ٥-٦ هزار اضافه برای یه ماشین دست ٢ داشته باشم یا نه؟

@ هاتف: اگر پستهای قبلی رو هم دیده باشید کسی به حضور فیزیکی پارتنر کاری نداره ولی آفیسرهایی هستن که تا لحظه آخر مدارک پارتنرشیپی جدید میخوان اگر هم همراهتون نیاد تو فراهم کردن مدارک پارتنرشیپی تا زمان دریافت ویزا باید همراهیتون کنه، بازهم همه چیز بستگی به شانس شما داره.

داشتن ماشین بخصوص در اکلند از اوجب واجبات است وگرنه بطور متوسط هر ماه 300-400 دلار برای حمل و نقل عمومی کنار بگذارید
/حسین

مهتاب 1392/09/12 ساعت 08:23

سلام دوستان
هاتف جان من فکر کنم حتی بعد از 2 سال که تو نیوزلند اقامت داشتید و خواستند ویزای 2 ساله اقامت رو تا 3 سال دیگه تمدید کنن، حضور همه افراد پرونده که تو امتیاز نقش داشتن مهمه... مطمئن نیستم ولی به نظرم اینو بررسی کن

سینا 1392/09/12 ساعت 09:06

حسین جان در اینجا برای افرادی که شغل و درآمدی ندارند ماشین به صرفه نیست. اگر قیمت خرید ماشین و هزینه های تعمیرات، بنزین، پارکینگ و جریمه احتمالی پلیس رو حساب کنی خواهی دید که اصلاً به صرفه نیست. من خیلی کم دیدم که کسی بدون داشتن شغل ماشین داشته باشه.

اگر میشد مثل ایران مسافر کشی کرد شاید به صرفه می شد ولی در اینجا به هیچوجه مسافرکشی شخصی وجود نداره.

اگر خونه خارج از مرکز شهر باشه چی؟
/حسین

آزاده 1392/09/12 ساعت 11:00

@ مریم

من روی پست قبلی یک کامنت مفصل در رابطه با آژانس های کاریابی گذاشتم.

@ حسین

من هم با آقا سینا موافقم. آخه مسئله اینه که آدم وقتی هنوز کار پیدا نکرده که نمی تونه بره حومه شهر من هم هنوز کارهام انجام نشده کلی ذهنم مشغول اینجور چیزهاست. البته خوب من خیالم راحته که دوستان خوبم همه رفتن تا اون موقع و من از تجربیاتشون استفاده می کنم

اگر با خانواده باشید شاید قیمت بالا اجازه نده که مرکز شهر خونه بگیرید.
اگر اون دوستان خوب ماشین هم داشته باشن که چه بهتر
/حسین

ناهید 1392/09/12 ساعت 11:10

به سینا::سینا جان من خیلی خوشحالم که شما با این که رفتی به اینجا میای و تجربیاتت رو می گی..ادم یک عالمه مطلب می خونه بازم کلی مجهول داره..

می تونم بپرسم چند روز طول کشید که شما مکان اجاره کننی؟ با فرض شرایطی مثل خود شما ..یا جایی مثل استودید و یاجای خیلی کوچیک ؟

آزاده 1392/09/12 ساعت 12:00

@ حسین

خدا رو شکر خودتون درک کردید. فقط قبل از خرید ماشین با من هم هماهنگ کنید بالاخره ما و شما نداریم که

فکر کنم اتوبوس بخرم. آخه فقط شما تنها که نیستید
/حسین

آزاده 1392/09/12 ساعت 12:06

@ ناهید

دوستانی که اونجا هستند قطعاً بهتر می تونن راهنمایی کنن ولی نظر شخصیه من اینه که اولاً بهتره با دوستانی که اونور داریم مشورت کنیم و بعد از اینکه نیازمندیهامون رو گفتیم، اونها پیشنهاد کنن که توی کدوم منطقه دنبال خونه بگردیم. قبلاً از اینکه از اینجا بریم چند مورد رو انتخاب کنیم و در اولین روزها بریم و اون چند مورد رو ببینیم و بالاخره انتخاب نهایی رو بکنیم. اینکه قبل از اینکه برید بدونید کجا می خواید خونه بگیرید و با چه قیمتی و قبلش کلی عکس خونه دیده باشید و فقط بین چند مورد مونده باشه خیلی سرعت عملتون رو می بره بالا.
به نظرم اگر دوستانی که اونور هستن کمک کنن و اطلاعات بیشتری به دوستانی که بزودی عازم میشن برسونن، خیلی خوبه. البته می دونم که کسی که میره واقعاً سرش شلوغه چند ماه اول ولی بعدش شاید بشه جوری اطلاعات جمع کرد و در اختیار سایرین قرار داد که زمان جاگیر شدن در کشور جدید رو کم کرد.

حسین 2 1392/09/12 ساعت 12:37

@ سینا
سینا جان من قصد دارم اگه اومدم انشالله تو بانک ANZ حساب باز کنم . چون تو دوبی هم شعبه داره و تو استرالیا هم که زیاده ... فقط آدرس رو موندم چکار کنم... میشه مثلا آدرس دوست یا صندوق پستی یا چیز دیگه ای رو داد ؟
سوال مهم دیگه هم اینه که آخر موندم چکار کنم دلار آمریکا ببریم یا این که سعی کنیم دلار نیوزلند اینجا گیر بیاریم ؟

سینا 1392/09/12 ساعت 13:15

حسین جان :: تا جاییکه من دیدم در مرکز شهر عمدتاً منازل آپارتمانی هستند و در حومه ها به صورت خونه ویلایی. تقریباً میشه گفت هزینه اجاره یا خرید یک آپارتمان در مرکز شهر معادل هزینه اجاره یا خرید یک خونه ویلایی در حومه است. به نظر من کسی که هنوز درآمد نداره بهتره در مرکز شهر سکونت کنه. من که خودم قصد ندارم قبل از پیدا کردن کار به حومه نقل مکان کنم.

ناهید خانم :: نظر لطف شما است. خوشحال میشم اگر کمکی به بچه ها بتونم بکنم.
من فردای رسیدنم آپارتمان فعلی رو پیدا کردم و چون وقت اداری تموم شده بود فردایش قرارداد بستم و آپارتمان رو تحویل گرفتم. البته همه به اندازه من عجله نمی کنن. دلیل عجله من این بود که ما در یک مسافرخونه بسیار گرون و بدون امکانات زندگی می کردیم و می خواستیم هرچی زودتر از اونجا خلاص بشیم.

حسین جان 2 :: یک مدرک برای اثبات آدرس باید ارائه بدی. مثل قرارداد اجاره. برای همین منزل دوست یا صندوق پستی فکر نمی کنم کارساز باشه. به نظر من نیاز به عجله نیست. هر وقت یک جایی رو اجاره کردی همون روز می تونی حساب باز کنی.
اگر بتونی از ایران دلار نیوزلند بخری مسلماً به صرفه تره ولی اگر نتونستی هم اصلاً مهم نیست. هر کدام از ارزهای معتبر بین المللی رو که با خودت داشته باشی توی یکی از صرافی های متعدد خیابون کوئین می تونی مثل آب خوردن به دلار نیوزلند تبدیل کنی. فقط این رو بگم که نرخهای صرافیها خیلی متفاوته و بهتره قبل از تبدیل پولت یک دوری بزنی و بهترین نرخ رو پیدا کنی.
راستی من اینجا از نظر مبدل خیلی در مضیقه هستم و بی صبرانه منتظرم که تو برام مبدل بیاری. هر وقت خریدی شماره کارت بانکیت رو بهم بده من مبلغش رو برات کارت به کارت می کنم (از حساب ریالیم در ایران)

ناهید 1392/09/12 ساعت 13:31

ممنون سینا جان
به ازاده::
ازاده جان ,حرفت کاملا درسته راستش ظاهرا بهترین جا برای اقامت ماههای اول auckland City هست , Central خیلی بهتره برای اقامت اولیه ولی خیلی گرونتره ..در همون منطقه Auckland City میشه راحت با اتوبوس تردد کرد ولی برای ماههای اولیه سمت حومه نمیشه رفت تا به قول سینا ماشین وکار داشته باشی..
من سایت های اجاره خونه رو خیلی چک می کنم و به نظر میاد میشه یک استودیو نیمه مبله در همون اکلند سیتی میشه گیر اورد با حدود 300 دلار در هفته -که معمولا هم نوشته ماکسیمم برا دو نفر ..

سینا 1392/09/12 ساعت 13:36

ناهید :: Central، City، CBD و Downtown هر چهارتا یک جا هستند. منظور ناحیه نسبتاً کوچکی در شمال شهر اوکلنده که مرکز کار و فعالیت و تجارت شهره.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.