دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مصاحبه شغلی بدون ترس - قسمت سوم (زرادخانه مهارت های خود را بسازید)

جاده خوشبختی بر 2 مبنا ساخته می شود: 1- علاقمندی ها و توانایی های خود را بشناسید 2- جسم و روح خود را به تمامی به خدمت آنچه علاقمندید و توان آنرا دارید، بگمارید (John D. Rockefeller)

زرادخانه مهارت های خود را بسازید

 

مری در حالی غمگین و خسته با من (به عنوان یک مشاور کاریابی) تماس گرفت که در طول 2 ماه 7 مصاحبه ناموفق را پشت سر گذاشته بود اگرچه به نظر خودش یک رزومه حرفه ای تهیه کرده و هر بار حضوری حرفه ای و عزتمندانه، چه از نظر پوشش و چه از سایر جهات در مصاحبه ها داشته است ولی دریغ از یک جواب مثبت.

ابتدا وقتی رزومه اش را خواندم با 10 سال سابقه در امر فروش، روی کاغذ بسیار عالی به نظر می رسید و منطقا باید اغلب موقعیت های کاری را روی هوا می زد اما ...

 

 بهر روی در اولین دیدار، او تاثیر مثبتی روی من گذاشت چه از نظر نحوه پوشش، برخورد اولیه، رفتار اجتماعی و چه از نظر زبان بدن و تماس چشمی همه چیز عالی به نظر می رسید ولی مشکل در کجا بود (هان، واقعا مشکل در کجا بود )

با هم قرار گذاشتیم من یک مصاحبه آزمایشی از وی بعمل آورم. طبق معمول سئوالم را با پرسش از خودش، توانایی ها و نقاط قوتش پرسیدم. پاسخ های او اگرچه از نظر تکنیکی صحیح بود ولی مملو از عبارات کلی، عمومی و نادقیق بود که تصویر روشنی از وی در جایگاه یک مدیر فروش بدست نمی داد و بعبارت دیگر بدرستی مشخص نمی کرد آیا وی توانایی لازم برای آن موقعیت شغلی را دارد یا خیر. برخی از این عبارات کلی، عمومی و نادقیق را داشته باشید:

  •          بسیار با تجربه هستم: 2 سال، 5 سال، 20 سال، چند سال تجربه داری؟ موضعت را مشخص کن 
  •          خدمات استثنایی داشته ام: کدام اکسیر خدمات شما را استثنایی ساخته است؟ نکنه منظورت اینه که پا را از گلیمت درازتر کرده ای؟ شاید هم منظورت این است که حساب های کلان را هندل کرده ای؟ الله اعلم 
  •          شناخت منحصر بفرد از نیازهای بازار دارم: مگر شما محقق ارشد بازارشناسی هستی؟ اصلا آیا میدونی مشتری کیلویی چنده؟ برو خواهر مارا فیلم نکن 

القصه وقتی بحث به توانایی های ارتباطی رسید مطابق انتظار مری گفت که ید طولایی در این زمینه داره ولی اگر شما نتونید مواردی از این دست را ثابت کنید بهتره که ادعای بیجا هم نکنید:

  •          ارائه هایی داشته ام که بیا و ببین
  •          در مذاکراتی شرکت داشته ام که موفقیت های ارزشمندی برای شرکت به بار آورده (زمان، مکان، طرف مقابل و مبلغ سود شرکت فراموش نشه)
  •          توانسته ام کلاف های پیچیده ارتباطی بین افراد را از هم باز کنم

بهر حال اعداد و ارقامی که به منظور کم کردن ابهام و دقیق کردن ادعاهای شما بکار می روند، در نقش تیرهای آماده در تیردان شما هستند که باید به موقع در چله گذاشته و به سمت هدف پرتابشان کنید. مثل مری داستان ما تصور نکنید که قرار است رزومه بجای شما حرف بزند یا مصاحبه کننده خودش زحمت می کشد و جای نقاط مبهم را پر می کند (زهی خیال باطل ). مطمئن باشید تا زمانیکه شما روشن نکنید توانایی های شما چگونه در خدمت اهداف شرکت قرار می گیرد یا نتایجی برای آنها ببار خواهد آورد، پول بی زبون رو خرج استخدام و حقوق شما نخواهند کرد (از ما گفتن بود )

 

ارزیابی مهارت های شما

تهیه لیستی از مهارت ها، اولین گام برای موفقیت در مصاحبه است. 90 درصد مصاحبه کنندگان اذعان دارند که دلیل اصلی عدم استخدام توسط آنها، عدم ارائه واضح و شفاف مهارت ها از سوی کارجویان بوده است نه اینکه مهارت نداشته باشند یا از ریخت آنها خوششان نیاید  (اگر چه ریخت هم در جای خود موضوع مهمیه). برای شروع لازمه که بگم مهارت ها را به 5 دسته می توان تقسیم کرد:

  •          مهارت های عمومی (General Skills)
  •          مهارت های شغلی (Job-Specific Skills)
  •          خصلت های شخصی (Personal Traits)
  •          قابلیت ها (Competencies)
  •          موهبت ها و استعدادها (Gifts)

شناسایی مهارت های شما در هر یک از این دسته ها کمک می کند تا مثال های بسیار در چنته داشته باشید و برای هر سئوال هم یک جواب دندان شکن (تشویق حضار )

 

مهارت های عمومی (General Skills)

چه شما بخواهید در همان حرفه قبلی ادامه دهید و چه مایل به تغییر مسیر باشید در هر حال مهارت های عمومی برای شما حکم برگ برنده را دارند. بطور مثال از آنجاییکه مهارت مدیریت در همه صنایع و حرفه ها مورد استفاده دارد، یک مهارت عمومی شناخته می شود و کلیه مشاغل مدیریتی از مدیر فروش گرفته تا مدیر پروژه به آن نیاز دارند. یا مثلا مهارت های آموزشی از قبیل تحقیق، ارائه، تدریس و ارزیابی مواردی هستند که می توانند به سهولت و با کمی ظرافت در کلیه انواع مشاغل آموزشی مورد استفاده قرار گیرند. در نظر بگیرید شخصی با نام هالی که سابقا یک معلم بوده حالا می خواهد برای فیلد آموزش و تدریس در منابع انسانی یک شرکت بزرگ استخدام شود. در مقابل این سئوال که تجربیات تدریس شما به چه درد شرکت ما می خورد، یک جواب خوب اینگونه است:

"زمانیکه فلان کلاس در بیسار مکان را به من سپردند، میانگین نمرات کلاس C بود، (عجب پروفسورهایی بودن ) در حالیکه من توانستم با استفاده از طراحی برنامه های متناسب با سن بچه ها، رویکردهای آموزشی فعال و ارائه های خلاقانه؛ میانگین کلاس را به B برسانم و امیدوارم همین افزایش راندمان را در شرکت شما بوجود بیاورم"

مهارت عمومی در زمانیکه بخواهید همان حرفه قبلی و صنعت قبلی را ادامه دهید نیز بسیار مفید است. فرض کنید شما در شغلی هستید که مهارت های ارزیابی، مشاوره، تحقیق، گزارش دهی و سازمان دهی بعنوان مهارت های عمومی در آن نقش اساسی بازی می کنند. در پاسخ به این سئوال که مهمترین نقاط قوت شما چیست بدین ترتیب عمل کنید:

  1.        3 تا از مهارت هایی که در مشاغل قبلی کسب و کردید و در شغل جدید هم به درد می خورد را ذکر کنید
  2.        یکی از مهم ترین مهارت های عمومی مورد نیاز شرکت را بگیرید و با آب و تاب (با مصرف میزان لازم پیاز داغ فرد اعلا ) درباره آن داستان سرایی کنید و دست آوردهای درخشان خود در آن مهارت را خاطر نشان شوید و خود را نسبت به آن مفتخر نشان دهید
  3.        دست آوردهای گذشته را به نوعی به وظایف شغلی خود در آینده مرتبط کنید و اینکه چطور می خواهید در آینده به راندمان قابل قبول برسید

 

فهرستی از مهارت های عمومی

لیست جامعی که از مهارت های عمومی در این لینک آمده است را جلوی خودتون بگذارید و به ترتیب ذیل عمل کنید:

  1.        یک مرور کلی بکنید و هر آنچه از مهارت ها را که خدا وکیلی احساس می کنید دستی در آن دارید، تیکی کنارش بزنید. لازم نیست خیلی در این مهارت ها استاد باشید یا لزومن در محیط کار بدست آورده (ممکن است در مدرسه، باشگاه ورزشی، حین کتک کاری با خواهر و برادر یا هر جای دیگر بدست آورده باشید) و یا حتی آنها را بکار بسته باشید. همین که احساس کنید از پسش بر میایید کافی است و لازم نیست خیلی وسواس بخرج دهید یا بخودتان سخت بگیرید
  2.        یکبار دیگر نگاهی به لیست بیندازید و کنار مهارت هایی که تیک زده اید و مایلید آنها را در شغل جدید هم استفاده کنید یک دایره بگذارید. حالا لیستی از مهارت ها دارید که هم قادر و هم مایل به انجامشان هستید
  3.        به سخت ترین مرحله رسیدیم و آن انتخاب 6 عدد از مهارت های تیک خورده و دایره خورده به سلیقه خودتان است (قاعدتا اونهایی که برای کارفرما مهمتره). می دونم دل کندن از بقیه مهارت ها سخت است ولی وجدانا وقتی میرید ماشین بخرید به چند تا پارامتر دقت می کنید یا چند تا پارامتر توی تصمیم گیری تان موثر است یا کمپانی اتومبیل سازی روی چند تا از ویژگی های یک ماشین مانور میده.

 

مهارت های شغلی (Job-Specific Skills)

همین که مثلا نشان دهید مهارت عمومی مدیریت را دارا هستید کفایت نمی کنه و باید نشان دهید در زمینه شغلی خودتان چند مرده حلاج هستید. ممکنه شما مهارت های خوبی را در رزومه ردیف کرده باشید ولی مهم اینه که بتونید بصورت شفاهی و حضوری هم آنها را توی کله مصاحبه کننده فرو کنید. برای اینکه درک بهتری از تفاوت های مهارت عمومی و مهارت های متناظر در مشاغل خاص داشته باشید به این لینک مراجعه کنید که چندین مثال مفید داره. حالا بریم سراغ اینکه فهرستی از مهارت های شغلی شما را استخراج کنیم.

 

فهرستی از مهارت های شغلی

حداقل 6 و حداکثر 10 تا مهارت های مربوط به شغل خودتون رو با عنایت به نیازهای صنعتی که در اون کار می کنید، لیست کنید (نیم نگاهی هم به مهارت های مورد نیاز ذکر شده در آگهی شغلی که براش مصاحبه می کنید داشته باشید). در این صورت در مقابل این سئوال که نقاط قوت شما چیست و چه مهارت هایی دارید، دستتون پر خواهد بود.

 

خصلت های شخصی

خصلت های شخصی شما مثل مهارت های عمومیتان اهمیت دارند و لذا به هیچ عنوان آنها را دست کم نگیرید. خصلت های شخصی بیش از آنکه به آنچه انجام داده اید کار داشته باشند، به این می پردازند که کی هستید؟ دیدگاه کلیتان چیست؟ اصول اخلاقی و عادات کاریتان کدام است و اینکه چگونه با ملت تا می کنید؟

وقتی که مصاحبه کننده از شما یکی از سئوالات زیر رو می پرسه شک نکنید که منظورش خصلت های شخصی است و شما باید بتونید از صفات مندرج این لیست، 3 الی 4 تایش رو براش شرح و بسط بدید:

  •          رئیس یا مدیر قبلیتان راجع به شما چی می گه؟ نظرش راجع به شما چیست؟
  •          همکاران قبلیتان راجع به شما چی فکر می کنند؟ (اصلا راجع به شما فکر می کنن؟ )

 

فهرستی از خصلت های شخصی

1.       بدون تعارف و با پررویی تمام کنار صفاتی که در مورد شما صدق می کنه تیک بزنید (احتمال زیاد دوستان و آشنایان هم باید با شما هم نظر هستند).

2.       یکبار دیگه لیست را مرور کنید و از بین آنهایی که تیک زده اید 3 یا 4 تایشان را که بهتر از بقیه شما را معرفی می کنند (یا تصور می کنید برای شغل آینده مناسبتر هستند)، انتخاب کنید. برای اینکه راحتتر باشید سعی کنید مواردی را که بصورت طبیعی و بدون زور زدن زیاد  دارا هستید بر گزینید (احتمال زیاد دوستان و آشنایان هم این موارد شما را تحسین می کنند).

 

قابلیت ها (Competencies)

خب تا حالا با توصیفات خوبی که از خودتون جلوی مصاحبه کننده کرده اید او را سر شوق آورده اید ولی بذارید به انواع دیگری از مهارت ها بپردازیم که قند تو دل طرف آب می کنه. معمولا قابلیت ها از اون دسته ضوابطی هستند که بلافاصله ملاک قضاوت و مقایسه کاندیداهای کاریابی قرار می گیرند و چه بسا ملاک ارتقاء شغلی کارمندان موجود نیز واقع می شوند و خلاصه مصاحبه کنندگان قابلیت ها را به اندازه مهارت های پیش گفته جدی می گیرند فارغ از اینکه شغل پیشنهادی ساده باشد یا پیچیده و خیلی فنی.

]کتابی است با عنوان Occupational Outlook Handbook که هر ساله آپدیت میشه و از آدرس www.bls.gov/oco/ قابل دانلود کردنه و به شرح انواع مشاغل و مهارت ها و قابلیت های مورد نیازشون می پردازه. برید بخونید و برای ما هم تعریف کنید [

 

برخی قابلیت های برجسته و ارزشمند

بعضی قابلیت ها هستند که هم مهمند و هم برای بسیار از موقعیت های شغلی نقش اساسی ایفا می کنند و دارا بودن آنها در این دنیای وانفسا و پر از تحول کمک بزرگیه.

انعطاف: قابلیت تغییر حتی الامکان سریع از دسته ای وظایف شغلی به دسته ای دیگر، از تیمی به تیم دیگر، کار در ساعات کاری متفاوت و احیانا بیش از حد معمولی

تطبیق پذیری: قابل تنظیم خود با مدیر جدید و رویکردهای جدیدش، تغییر دپارتمان کاری، تغییر رسته و عنوان شغلی و از این قبیل. باورتون میشه که یک مدیر عاملی بود که شرط لازمش برای استخدام یک نفر قابلیت تطبیق پذیری بود و اگر این قابلیت را نداشت عذرش را می خواست هر قدر هم که کارمند قابلی بود (خلاصه موضوع را جدی بگیریدJ)

مهارت حل مسئله یا حل مشکل: قابلیت اینکه مستقلا و با کمترین میزان دخالت و کمک مقامات بالا به مشکل حمله کرده و آنرا حل کنید. تحمل سختی ها، اضطراب ها و خراب کاریها تا جایی که راه حل نهایی پیدا بشه. ثابت قدم بودن اگر چه خیلی چیزها مبهم یا اطلاعات ناقصند و استوار بودن علیرغم همه سختی ها و نامهربانی ها.

ارتباطات بین فردی: منطبق با فرهنگ سازمانی، ترجیحات فردی، همدلی، به روشنی و بخصوص گوش شنوا با دیگران ارتباط برقرار کردن. عادت به بازخورد دادن و به تفاوت ها و ترجیحات چند فرهنگی حساس بودن. آگاه بودن بر ادبیات و الگوهای گفتاری و شنیداری رایج.

توانایی و تمایل به یادگیری: تمایل به حضور در محافل حرفه ای کاری، سمینارها و کارگاه ها. توانایی اصلاح ایرادات رفتاری خود. رغبت به مطلع بودن از منابع رسمی و غیر رسمی بیرونی و همگام بودن با آخرین پیشرفت های شغل و فیلد کاری خود.

اگرچه کارفرما درباره این قبیل قابلیت ها مستقیما از شما سئوال می کند ولی یقین داشته باشید در رفتار، ظاهر، داستان هایی که تعریف می کنید و در نحوه گفتارتان دنبال شواهدی دال بر تایید آنها می گردد. در فصل های بعد بیشتر و دقیقتر به موضوع قابلیت ها خواهیم پرداخت.

 

موهبت ها و استعدادها (Gifts)

این قسمت داستان خیلی اکتسابی نیست و بیشتر ذاتی شماست و اینکه چه شخصیت عظیم الشانی هستید. هر آنچه به شما به ارث رسیده، در بچگی آموخته اید، در محیط بصورت ناخواسته به شما منتقل شده، از روح خدا در روح شما دمیده شده ؛ همه و همه جزو موهبت ها و استعدادهای شما هستند.

موهبت ها همچون خورشیدی هستند که آگاه و ناخودآگاه در حال تابشند و بقیه مهارت ها حداکثر ستارگان پرنور یا کمی نوری در حاشیه آنند. شاید مصاحبه کننده نتواند روی آن اسمی بگذارد ولی هر گاه توانستید خود واقعی تان باشید (راحت، ریلکس و طبیعی)، وی نیز آنرا بخوبی درک خواهد کرد.

ابتدا سعی کنید به سئوالات زیر پاسخ دهید، کمی در مورد موهبت های خود فکر کنید و آنها را جایی یادداشت کنید و سپس تلاش کنید در طول مصاحبه و همراه با بقیه مهارت ها، برخی از آنها را به منصه ظهور برسانید در آنصورت مصاحبه کننده نه فقط با جسم و فیزیک شما بلکه با روح و شیمی شما (چی گفتم!!!) ارتباط برقرار خواهد کرد.

  •          دیگران در چه مواردی شما را ستایش می کنند؟ آیا این موارد مربوط به هوش و استعداد شماست یا چیز دیگر
  •          آن چیست که تحت هیچ شرایطی رهایش نمی کنید یا همواره با شماست؟ از خودگذشتگی، منطقی بودن، پر انرژی بودن
  •          دوست دارید پس از مرگ (عمر شما دراز باد ) با چه صفتی یاد کنند؟ استوار در برابر بی عدالتی ها، یک رهبر برجسته، یک الماس درخشان، تکنیکال زبردست
  •          آیا موهبت شما قلب مهربانتان است؟ ذوق هنریتا، خیرخواهیتان، دوراندیش بودنتان

حال که زرادخانه مهارت هایتان را کامل کرده اید مطمئن باشید هیچ کس دیگری در این دنیای خاکی مثل شما نیست و زرادخانه ای همچو شما ندارد. توانایی ها و استعدادهای شما گنجینه ارزشمندی هستند که باید خودتان قدر آنرا بدانید (و بخاطر آن همین الان یک نوشابه برای خودتان باز کنید) و مصاحبه کننده را متقاعد کنید که قدر آنها را بداند. خوش باشید تا ادامه ماجرا

نظرات 47 + ارسال نظر
بابک-گلی 1392/10/28 ساعت 11:57

حسن جان یه نوشابه گاز دار خنک برای شما که در روی ابراهای سفید هم پستای خشکل میزاری
راستی یه مدته از آزاده خبری نیس نگران شدیم کجایی دختر

من دوباره مسافرت بودم آخه می خوایم پاسپورتامون رو تحویل بدم سفارت گفتیم یه مدت پاسپورت نداریم می تونیم بریم سفر به مشکل نخوریم
/آزاده

خیلی چسبید
/حسین

سمیرا 1392/10/28 ساعت 12:21

حسین آقا مرسیییی خیلییی خوب بود.
چه حس خوبی به آدم دست میده اینا رو می خونه . آدم به خودش افتخار میکنه
البته برای داشتن دوستایی مثل شما هم به خودم افتخار میکنم

ما هم به داشتن دوستانی مثل شما افتخار می کنیم
/حسین

رامین 1392/10/28 ساعت 12:35

در مورد ایمیل دعوت نامه به مصاحبه سوال دارم ::
آفیسر در نامه دعوت به مصاحبه آیا کلیه سوالاتی را که میپرسه را مینویسه یا بطور کلی اشاره میکنه؟
یا اینکه محدوده سوالات از مواردی که در ایمیل دعوت نامه گفته فراتر میره؟

به کلیات اشاره می کنه. فرض آفیسر بر اینه که شما سوال های سایرین رو ندارید و برای اولین بار دارید با پدیده مصاحبه روبرو میشید. اما موارد بر حسب موضوع میتونه فراتر بره البته در راستای همون موضوعات. یا اینکه در قالب این موضوعات وارد جزئیات بیشتری بشه.
/آزاده

رامین 1392/10/28 ساعت 12:36

راستی یادم رفت ::
آقای حسین ممنون از مطالبتون .

مسعود.ک 1392/10/28 ساعت 12:57

حسین خان شما (و البته ادمین های قبلی نیز) این وبلاگو به گنجینه ایی از مطالب سودمند تبشدیل کردین

نظر لطفته مسعود جان
/حسین

رامین 1392/10/28 ساعت 15:30

خانم آزاده ::
ممنون از پاسختون . ممنون از تغییرات روی جدول . ولی لطف میکنید اسم این خانم Whare Ellis را از نام آفیسرم بردارید؟ آفیسر جدید من Tom MacMorran است.
مرسی

حتماَ. بقیه دوستان هم که کیس آفسرشون عوض شده اگه لطف کنن بگنُ جدول رو بروز می کنیم
/آزاده

سپیده2 1392/10/28 ساعت 19:39

دوستان سلام لطفا راهنمایی
خدا را شکر آفیسر جدید از خانم تنبل سیمونز پیگیرتره
سابقه بیمه را برای آفیسر فرستادم ولی ازم قرارداد کاری و فیش حقوقی را هم میخواهد
قرارداد را ندارم آیا همون لیست بیمه براشون معتبر نیست ؟
چندتا فیش حقوقی باید ترجمه کنم ؟ همشون!!!!!

به سلامتی. ایشاله به زودی کار شما هم به سرانجام می رسه. مدارکی که می خواد رو بفرستید قطعاَ همین روزها به مصاحبه دعوت میشید. به نظرم شروع کنید به آماده شدن برای مصاحبه. اگر قرارداد ندارید لیست بیمه و فیش حقوقی رو بفرستید و براش توضیح بدید که چرا قرارداد ندارید. در مورد فیش حقوق هم من چون ۸ سال محل کاری فعلیم بودم کلاَ سه تا فرستادم .
/آزاده

الهام 1392/10/28 ساعت 22:45

تشکر آقا حسین..خیلی مفید و خوب بود..
از اونجایی که من خییییلی به دورها فکر می کنم یه موضوع تم ذهنم شده در خصوص مهاجرت به نیوزیلند!!: با توجه به اینکه بعد از بازنشستگی حقوق خیلس کمی دریافت خواهیم کرد چطور باید اونجا زندگی کنیم؟ از اون بدتر اگه ناچار شیم به خاطر درامد کم برگردیم ایران اینجا با کدوم درامد زندگی کنیم؟؟ لطفا منو راهنمایی کنید...

قابلی نداشت
/حسین

لیلا 1392/10/28 ساعت 23:32

الهام خیلی باحالی !

علی 3 1392/10/29 ساعت 00:24

@ الهام :
دقیقا همون جوری که مردم خودشون زندگی می کنن ! ظواهر امر هم نشون می ده باز نشسته هاشون نه مسافر کشی می کنم نه تلفن چی آژانسن ! پس حتما راحی هست نگران نباشید !


/آزاده

سینا 1392/10/29 ساعت 01:30

دستت درد نکنه حسین جان. این مطالب بسیار مفید و ارزشمند هستند.

مخلصیم
/حسین

الهام 1392/10/29 ساعت 09:13

آقای علی 3 خیلی ممنونم...روشن شدم.

آریا 1392/10/29 ساعت 12:06

سلام به همه دوستان .خیلی وقته اینجا سر نزدم.خیلی خوشحال شدم که حسین آقا به سلامتی رسیدن .براشون آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم.بالاخره بعد از 14 ماه خانم donna bonifaceبه من وقت مصاحبه دادن .ولی مشکل اینجاست که من الان حدود 5 ماهه که خارج از کشور مشغول کار هستم.حالا نمی دونم که باید چکار کنم.آیا تا حالا مورد مشابهی بوده ؟لطفا منو راهنمایی کنید .نگرانم اگه بفهمه بازم مدارک بخواد ویا اینکه مصاحبه رو عقب بندازه.لطفا لطفا راهنمایی کنید

مبارکه آقا آریا. مهم اینه که مدارکی که زمان لاج ارائه دادید با واقعیت بخونه. بعد از تاریخ لاج شما می ت،نید حتی دیگه کار نکنید یا اینکه کارتون رو عوض کنید و این مشکلی برای پروندتون ایجاد نمی کنه. بدون نگرانی برای مصاحبه آماده بشید
/آزاده

رامین 1392/10/29 ساعت 15:58

با تشکر از دوستانی که لطف کردند و نمونه های مصاحبه و فایل های مفیدشون را ارسال کردند .
یک سوال در این زمینه :
آفیسر به من گفته که این مصاحبه ممکنه 20 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشه .
آیا آفیسر برای هر سوال یا موضوعی که میپرسه زمان مشخصی در نظر گرفته یا نه ؟ منظورم اینه که آیا اگر من سوالی را توضیح بیشتری بدم حرفهام را قطع میکنه و سوال دیگه ای میپرسه یا نه؟

شما پاسخ مبسوط بدید و وارد جزئیات بشید هرجا که لازم بودُ.اگه به نظر آفیسر طولانی بیاد یا اینکه احساس کنه پاسخ سوالشو گرفته ممکنه صحبتتون رو قطع کنه که جای نگرانی نیست
/آزاده

الهام 1392/10/29 ساعت 16:12

توی بلیط اشاره به ابعاد بار نشده فقط گفته که حداکثر 30 کیلو می تونه باشه محدودیت ابعاد همون 158 سانته؟ منظورم مجموع ابعاد ساکه. دوستانی که اطلاع دارن ممنون میشم راهنمایی کنن.

همونطور که علی آقا هم اشاره کردند محدودیت حجمی نداره
/آزاده

الهام 1392/10/29 ساعت 19:00

دوستانی که تایید nzqa گرفتن:
من می خوام بعد که رفتیم nz تایید رو بگیریم چون احتمال داره بعضی شرکتها لازم باشه براشون...اگه از اونجا اقدام کنم چقدر طول میکشه که تایید رو بگیرم؟؟

مهم نیست از کجا اقدام کنید فقط در صورتی سریع کار می کنن که از گزینه fast track استفاده کنید و پول بیشتری بدید
/آزاده

علی 123 1392/10/29 ساعت 19:24

الهام خانم::: اشاره ای به حجم بار نشده اما ما هر کاری می کنیم 32 کیلو بار دستی توی این ساکهای حج +7 کیلو کوله پشتی + یک کیف لپتاپ و مدارک رو نمی تونیم کاهش بدیم. واقعا از 32 کیلو ایراد می گیرن؟!

کلاَ راحت ترین فرودگاه برای رد کردن بار ایرانه ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که بار دستی زیاد ممکنه دبی شما رو به دردسر بندازه چون اونجا مثل ایران راحت نمیگیرن
/آزاده

ناهید 1392/10/29 ساعت 19:53

دوستان کسی از طریق صرافی پول به نیوزیلند حواله کرده ..اقا سینا گفتند تا خونه نگیرید نمیشه حساب باز کرد و خوب اون هم یک چند روزی طول میکشه به نظرم میاد درست نباشه همه پول رو با خودمون توی هتل ببریم ..نظرتون چیه ؟؟

علی 3 1392/10/29 ساعت 23:53

@علی 123 تو فرودگاه دبی به بار دستی ایران می گیرند . ولی نه به وزن به حجم ! معمولا به یک کوله پشتی کوچک و یک ترولی در دست کاری ندارند . تیپ کوله پشتی که هم به پشت میافتد و هم چرخ و دشته دارد را توصیه می کنم . ضمنا مسئله کاملا شانسی است که طرف تو دست شما چی ببینه . فقط نکته مهم این است که در صورتی که در ردیفهای عقب هستید سریع سوار هواپیما شوید چون در صورتی که بقیه جلوی شما باشند در صف سوار شدن می مانید و تا به صندلی خود در ردیفهای آخر برسید بقیه مسافران جای بار بالا سر شما را پر میکنند.فقط در نشر داشته باشید در فرودگاه دبی مجددا اسباب در دست شما با دستگاه کنترل می شود پس دقت نمایید لوازم تیز و فلزی کمتر در دست داشته باشید .که باز کردن لوازم و ریختن بیرونشان کلی دردسر دارد .
با عرض معذرت یک دمپایی ساده پارچه ای یا جوراب کلفت نرم برای تو هواپیما که کفشتان را راحت دربیاورید و حرکت کنید و لباس راحت با توجه به طول پرواز تو مایه های گرم کن ورزشی را توصیه می کنم.گرفتن چند بالش اضافی که بتواند دور تا دور و پشت را پر کند طول سفر را راحتتر می کند. سفر خوب و راحتی را برای شما و خانواده آرزو می کنم .

گلی - بابک 1392/10/30 ساعت 00:08

آزاده جان رسیدن بخیر، مرسی که قبول کردی با ما مصاحبه انجام بدی.می شه برای هماهنگی به من ایمیل بزنی. g.moradi.@gmail.com ممنون

گلی - بابک 1392/10/30 ساعت 00:10

تصحیح می کنم g.moradi@gmail.com

بهتون ایمیل زدم
/آزاده

مهدی 1360 1392/10/30 ساعت 08:45

با سلام خدمت دوستان
من داشتم درمورد نیوزلند تحقیق میکردم که با این سایت آشنا شدم و بدون تعارف باید به همه شما تبریک بگم که اطلاعات و تجربیات خودتون رو در اختیار دیگران قرار میدید تا برای اونها راهنمائی خوبی بشه. اما من شخصا" سوالم راجع به سابقه کاری هستش.
آیا سابقه کاری که بیمه نباشه قابل قبوله یا نه؟ من اینجائی که الان هستم بیشتر از 6 ساله که کار میکنم و کارم مرتبط با لیسانسم هست و توی لیست 1093 هم هست ولی بیمه از سه تا شرکت دیگه رد شده حالا اگه نامه یا مدارک لازم رو از محل کارم بگیرم این سابقه کار قابل قبول هست یا اینکه به بیمه گیر میدن؟
ممنون مشم اگه دوستانی که اطلاعات در این زمینه دارن پاسخ بدن. با تشکر.

خوش آمدید. تا حالا که فرستادن بیمه الزامی نبوده و اصولاً درخواستی هم براش نمی شده، البته جدیداً از چند نفر درخواست شده. مورد مهم اینه که قرارداد و فیش حقوقی داشته باشید. اگر این موارد بهمراه نامه از شرکت ارائه بدید مشکلی پیش نمیاد. حتی در مورد همین موارد هم دوستانی بودند که بعضی از مدارک بالا رو نداشتند و با توضیح دلیل کارهاشون انجام شده. برای اونها مهم اینه که قانع بشن شما اونجا کار می کردید.
/آزاده

رامین 1392/10/30 ساعت 09:14

دوستانی که تجربه مصاحبه دارند :
داشتن هدست برای مصاحبه را توصیه میکنید یا نه . آخه دیدم بعضی از دوستان گفته بودن زیاد راضی نبودند .

شخصاً با گوشی تلفن صحبت کردم و مشکلی هم نبود. به نظر خیلی سلیقه ایه و به این هم ربط داره که چقدر به دو تا دستتون احتیاج داشته باشید منظورم برای گشتن توی کاغذهایه که آماده خواهید کرد
/آزاده

فرحناز 1392/10/30 ساعت 09:23

سلام حسین جان
ببخشید من تازه فهمیدم که شما هم به سلامتی رفتین. برای شما و خانواده، به خصوص بچه ها، بهترینها رو آرزو می کنم.
ما که هنوز خبری از این آقای اسوار نداریم. فکر کنم تعطیلات خیلی بهش خوش گذشته که هنوز برنگشته.
ممنون برای همه زحمتهایی که تا حالا کشیدین، و ظاهرا همچنان ما رو شرمنده خواهید کرد.
سلامت و شاد و پیروز باشید

ممنون فرحناز خانم
/حسین

علی 123 1392/10/30 ساعت 09:40

آزاده خانم + علی 3 عزیز::: بابت لطفتون ممنونم. زحمت کشیدید پاسخ دادید.

اختیار دارید
/آزاده

علی 3 1392/10/30 ساعت 09:41

@ رامین : در صورت استفاده از هد ست با کیفیت صدای خوب تمرکز بیشتر می شود و دستهایتان برای مدیریت ورقه های احتمالی که در جلویتان است آزاد است . من از هد ست استفاده کردم .

سمیرا 1392/10/30 ساعت 09:45

@رامین : معمولا کیفیت صدا با تلفن معمولی خوبه و نیازی به هدست نیست .مگر موارد خاصی بوده که تماس با شهرستان کیفیت رو کم کرده یا بعضی ها هم گفتن روزهای جمعه کیفیت خوب نیست البته دلیل خاصی وجود نداره.به هر صورت اگر کیفیت خیلی بد میتونید ازشون درخواست بدید مجدد تماس بگیره یادمه برای ناهید جون هم این طور شد.اگر قبلا از هد ست خاصی استفاده نکردید .استفاده از هد ست جدید هم استرس زاست .

سمیرا 1392/10/30 ساعت 09:50

دوستان کسی نظری داره که لازمه توستر با خودمون داشته باشیم یا خیر. یادمه مالزی که دوستان بودن جز ضروریات اولیه بود به دلیل اینکه برای صبحانه فقط نون تست وجود داره؟ با توجه به محدودیت بار اگر لازم نیست همراه نبرم. و دیگه اینکه داشتن پتو چقدر لازمه ؟
من که هرچی حساب میکنم خیلی بیش از 30 کیلو میشه

من شخصاً پتو رو توصیم می کنم چون اکثر خونه های اونجا سرد هستند. البته نه از اون پتو گلبافت پلنگیا یه چیز سبک و گرم. در مورد نون وضعیت نیوزیلند خیلی بهتر از مالزیه و مجبور نیستید نون تست بخورید
/آزاده

رامین 1392/10/30 ساعت 09:58

به خانم سمیرا و علی 3 ::
ممنونم از پاسخگویی تون . در مورد هد ست برای اینکه میخوام دستم آزاد باشه فقط . والا زیاد من با هد ست کار نکردم !! ولی گرفتن گوشی هم برای 1 ساعت دردسر سازه .

خانم سمیرا ::
در مورد بار و بردن لوازم ضروری فکر کنم دوستانی که برای استرالیا اقدام کرده بودند یک فایل ایجاد کرده بودند و موارد مهم را گفته بودند . شاید برای نیوزلند هم کارساز باشه

سمیرا 1392/10/30 ساعت 11:09

@رامین : ممنون از پاسخ میشه بگید این فایل رو کجا میتونم پیدا کنم ؟ کدوم سایت منظورتونه؟

رامین 1392/10/30 ساعت 11:28

قبلا توی سایت migranthelp بود ولی حال هرچی گشتم نتونستم پیداش کنم

سالار 1392/10/30 ساعت 13:01

سمیرا و رامین
از اینجا میتونید دانلود کنید .ضمنا" تو سایت خودمونه
http://hayatbakhsh.persiangig.com/2Migrators/Making-The-Move-CheckList.rar/download

علی 3 1392/10/30 ساعت 13:02

@ رامین : اصلا توانایی آقایان رو با خانمها مقایسه نکن - خانمها با یه دست آشپزی می کنند - با دست دیگر ایمیلهاشونو چک می کنند در حالی که گوشی تلفن رو گردنشونه با تلفن هم صحبت می کنند و نیم نظری هم به بقیه کارها دارند . من دو دستی لیوان چایی رو دستم میگیرم آخرش هم میریزه ! من کل دیوارو با اطلاعات کاغذ دیواری کرده بودم و هی اینور و اونور راه می رفتم . من وقتی یه چیزی جلو چشممه تا از خانومم نپرسم پیداش نمی کنم ! نقطه برتری ما مردها تو نحوه کلنگ زدنه و خانومها تو این چیزها .....

خواستم بگم گفتم ریا میشه
/آزاده

نرجس 1392/10/30 ساعت 13:22

حسین آقا ممنونم ، مطمئن هستم انعکاس این خوبی و محبتی را که در به اشتراک گذاشتن این مطالب در قلبت داری خیلی زود به تو و خانواده عزیزت بر می گرده

@ علی 123 : علی آقا ببخشید من همین امروز پیغام شما را دیدم و ایمیل زدم.با من تماس بگیرید.

خیلی محبت داری نرجس جان. انشالله
/حسین

سمیرا 1392/10/30 ساعت 14:51

@خیلی ممنون از آزاده جون و سالار جان

علی3: کلی خندیدم با حال بود

رامین 1392/10/30 ساعت 15:22

علی خان :: چیکار کنیم دیگه ما مجبوریم ناتوانایی های خودمون را cover کنیم !! خوبیش به اینه که کیس آفیسرم آقاست (منظورم اینه که خانم نیست !! )
و خودش در جریان هست این مشکلات را (امیدوارم)

رامین 1392/10/30 ساعت 19:47

امروز داشتم یک مطلبی را روی سایت immigration چک میکردم برخوردم به لیست امتیازات افراد select شده از Pool : دیدم در طول دوره های اخیر فقط افراد 140 امتیازی را انتخاب کرده اند .
من فکر کنم تعداد افرادی که به جدول اضافه خواهند شد به همین دلیل خیلی کم بشه . درسته؟

شهاب 1392/11/01 ساعت 00:05

@رامین

من با هد ست موبایل صحبت کردم ( به موبالم زنگ زدن)
به نظر من مهمه دستت خالی باشه چون بعد از 10 دقیقه گوشی داغ می کنه و گوشت اذیت میشه

لیوان آب کنارت یادت نره ;)

تی تی 1392/11/01 ساعت 00:06

سلام دوستان خوب
طی تماسی که با اداره مهاجرت داشتیم کاشف به عمل اومد خانوم دیانا رفتن از اونجا و ما هم فعلا بی افیسر هستیم.گفتن به زودی افیسر جدید ایمیل میده.
امیدوارم دوستانی که مصاحبه دارن بهترین چیز واسمون رقم بخوره.
طیبه جون تماس تلفنی مون کیفیتش پایین بود ولی من دلم خیلی واستون تنگ شده.با خبرهای خوب منتظر تون هستیم.

رامین 1392/11/01 ساعت 00:27

به بهترین Adviisement که در زمان مصاحبه به دردم بخوره یک جایزه ویژه داده میشود
Advisement ها :
1- لیوان آب : آقای شهاب
2-هرچی دلت خواست از هرچیزی بگو : خانم سمیرا

منتظر Advisement های سبزتون هستم !!
فقط 6 روز دیگر تا مصاحبه

همسفر 1392/11/01 ساعت 00:48 http://5

رامین: گلاب به روتون، دستشویی قبل از همه نکات فوق

نازی(سعید) 1392/11/01 ساعت 01:05

سلام به همگی دوستان
آقا حسین وطیبه جان ممنون که با وجود مشغله زیاد باز هم ما رو از اطلاعات خوبتون بهرهمند میسازید
انشاا.. همیشه سلامت وشاد باشید.
به دوستانی هم که به مصاحبه دعوت شدن (ناصر هادی بابک-گلی رامین لارا مهاجر)صمیمانه تبریک میگم وآرزوی موفقیت دارم

سمیرا 1392/11/01 ساعت 08:38

@رامین: راستش " هرچی دلت خواست از هرچیزی بگو " را یادم نمیاد در چه موردی گفته بودم. ولی توضیحات کامل بده خود آفیسر میگه بسه. دیگه اینکه اگر با شوخی سعی کنی یخ آفیسر باز بشه به آرامش گرفتن حین مصاحبه کمک میکنه و سعی کن از حفظ بگی که اگر یه بار یه سوال جدید پرسید لحن صحبت و ادبیاتت خیلی فرق نکنه.زیاد رسمی مثل اخبار گوها جواب ندی.اگر هم اون روز مثل آفیسر من از دنده چپ بلند شده بود و بد اخلاق بود هم زیاد نگران نباش.

رامین 1392/11/01 ساعت 08:47

Advisement های مصاحبه :
1-توضیح کامل مطالب [تصحیح شد] : خانم سمیرا
2-لیوان آب : آقای شهاب
3-دستشویی رفتن قبل از مصاحبه :آقا یا خانم همسفر
4-شوخی در حد آب شدن یخ آفیسر : خانم سمیرا
5-از حفظ کردن مطالب : خانم سمیرا
6-عادی گفتن مطالب : خانم سمیرا
ممنونم از مطالب و advisement هاتون

شهاب 1392/11/01 ساعت 14:07

رامین@

تو صحبت کردن فکر گفتن جملات سخت و فنی نباش

هر چی بتونی اطلاعات بیشتری تو زمان کمتر انتقال بدی بهتره.

اگه بچه داری در مورد امکانات اونجا حتما مطالعه کن (مدرسه مهد کودک و ...)

سعی کن بهش برسونی که هدفت مشارکت در اقتصاد و جامعه نیوزیلند هست

برنامه 5 سال دیگه هم آماده کن

ناهید 1392/11/02 ساعت 01:41

دوستانی که‌مصاحبه دارند :
این هم تجربه من است که بد نیست بشنوید
کیفیت مکالمه من خیلی ضعیف بود.حتی لیتل حوصلش سر رفته بود و احسساس می کردم زودتر میخاد تموم کنه .حتی نشد که خیلی چیزا رو توضیح بدم .فقط سعی کردم نکات کلیدی که فکر می کردم نقطه قوتم است رو بیان کنم .کلمات ک کلیدی فایلتون رو به ذهن داشته بتشین تا بتونین در شرایط اضطراری بیان کنید.روی نکات مثبت همسرتون حتما تاکید کنید.
براتون ارزوی موفقیت می کننم. امیدورام خبرها خوبی از همتون بشنویم.

رامین 1392/11/02 ساعت 09:06

از همه دوستان بابت Advisement ها ممنونم . شاید بشه اینها را توی یک پست جداگانه زد .
ای کاش میشد اون لیست که نوشتم را آپدیت کنم که نخوام پست اضافی بزنم . به هر حال اینها Advisement هاست :

1-توضیح کامل مطالب تا جایی که آفیسر سوال دیگری بپرسه : خانم سمیرا
2-لیوان آب : آقای شهاب
3-دستشویی رفتن قبل از مصاحبه :آقا یا خانم همسفر
4-شوخی در حد آب شدن یخ آفیسر : خانم سمیرا
5-از حفظ کردن مطالب : خانم سمیرا
6-عادی گفتن مطالب : خانم سمیرا
7- به یاد داشتن نکات کلیدی که در وضعیت اظطراری بدرد میخوره : خانم ناهید
8-عدم ارائه نکات منفی : خانم سمیرا
9-ارائه اطلاعات کامل از وضعیت تحصیل بچه ها : آقای شهاب
10-عدم گفتن سخنان پیچیده و ارائه کلیه اطلاعات در زمان کم : آقای شهاب
منتظر بقیه Advisement هاتون هستیم

آقا رامین عمده مطالب در پست های متعددی که در باره مصاحبه گذاشته شده اومده. هم آقا بابک، هم آقا حسین و هم خودم اکثر موارد رو گذاشتیم ولی باز هم چشم اگر موارد جدیدی در این مجموعه نصایح بود اضافه می کنم
/آزاده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.