X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

مصاحبه شغلی بدون ترس - قسمت پنجم (تحقیق راجع به شرکت: عاملی که استخدام شدگان را از غیر آنان متمایز می کند)

1392/11/28 ساعت 07:56

پی نوست 1: دوستان  مسعود. ک عزیز هم APPROVED شدن!!!. مبارکشون باشه چه سالی بشه امسال!!

پی نوشت ۲: در ادامه موفقیت های دوستان Nasser Lorestani عزیز هم APPROVED شدن!!!!. مبارکشون باشه 

پی نوشت ۳:  فرحناز خانم  عزیز هم بعد از مدت ها صبر بالاخره APPROVED شدن!!!!. مبارکشون باشه تا باشه از این پی نوشت ها!

در ابتدا بر خودم فرض می دونم از اظهار لطف و محبت همه عزیزانی که به یاد ما هستند تشکر کنم و عذرخواهی از بابت اینکه فرصت نمی کنم به کامنت ها پاسخ بدم، ولی همه کامنت ها رو میخونم و از اونها لذت می برم و قوت قلب می گیرم. آزاده جان هم که هست و من هم خیالم راحته . به امید دیدار همه عزیزان در موطن جدید.

 

کارهای بزرگ نه با قدرت زیاد، بلکه با پشتکار و استقامت انجام می شوند (Samuel Johnson)

تحقیق راجع به شرکت: عاملی که استخدام شدگان را از غیر آنان متمایز می کند

 

مصاحبه شبیه اولین قرار ملاقات است

آیا برایتان پیش آمده در اولین ملاقات خود با شخصی، وی دائما راجع به خودش و سجایای اخلاقی خودش صحبت کند و هیچ از شما نپرسد یا اساسا فرصت صحبت کردن به شما ندهد. تنها حالتی که ممکن است شما بخواهید یکبار دیگر این عزیز بزرگوار و فرهیخته J را ببینید اینه که پزشک روانشناسی باشید که دارید روی آدمهای از خود راضی تحقیق و بررسی می کنید وگرنه دیگه نمی خواید ریخت نحسش رو دوباره ببینید 

مصاحبه هم از لحاظی شبیه اولین ملاقات است. چه خوب است اگر خودتان را نسبت به طرف مقابل (در اینجا شرکت کارفرما و نه شخص مصاحبه کننده) مشتاق نشان دهید. خوب است حرفهایی بزنید که حاکی از مطلع بودن شما نسبت به شرکت آنها باشد یا مخصوصا از آنها سئوالاتی بپرسید که پیامدش بتونن پزی بدند و کیفور بشن 

 

چرا تحقیق راجع به شرکت؟

6 دلیل برای تحقیق راجع به یک شرکت یا سازمان (کوچک یا بزرگ) وجود دارد:

  1.       آیا اصلا جایی هست که به درد کار کردن شما بخورد
  2.       در آنجا به چه مهارت ها یا شغل هایی بیشتر بها داده می شود
  3.       هر چه بیشتر راجع به فرهنگ کاری و ماموریت های شرکت بدانید بهتر می توانید قابلیت ها و توانایی ها خودتون رو با اهداف و استایل کاری شرکت همراستا کنید
  4.       در پاسخ به این سئوال که "از شرکت ما چه می دانید و چرا دوست دارید اینجا کار کنید"، حرفی برای گفتن داشته باشید
  5.       با توجه به اطلاعاتی که دارید بتوانید در پایان مصاحبه سئوالات هوشمندانه از مصاحبه کننده بپرسید
  6.       مزیت نسبی در مقایسه با بقیه رقبا (کارجویان) بدست بیارید. (آخه اونا چه می دونن شرکت کیلویی چنده )

 

منابع تحقیق راجع به شرکت ها کدام است

فرض کنید راجع به شرکتی که خیلی کوچیکه و تارنمایی (همان وبسایت خودمان، پارسی را پاس بداریم J) هم نداره و یحتمل خیلی هم مخفیه میخواهید بدونید. پدر من، یکسری آدمای علاف J (نه اونقدر علاف) هستن که کارشون اینه که جیک و پیک شرکت ها رو در بیارن و بریزن رو داریه (احتمالا تو آمریکا این قضیه بیشتر رایجه). علی الحساب روش های زیر رو داشته باشید:

  •          از تارنمای شرکت
  •          تحقیق توی اینترنت
  •          از بانک های اطلاعاتی اختصاصی (و پولی)
  •          از بانک های اطلاعاتی عمومی (و مجانی)
  •          مراکزی که انواع خدمات و اطلاعات مرتبط با کار و کاریابی رو ارائه میدن (One-Stop Career Centers) (این عنوان فقط برای آمریکاست ولی معادل  و مشابه اونها در کشورهای دیگه پیدا میشه؛ مثلا Chamber of Commerce برای نیوزلند)
  •          شبکه های اجتماعی مثل لینکدین
  •          کتاب ها، مجلات و بانک های اطلاعاتی کتابخانه های عمومی
  •          کی بهتر از خود مصاحبه کننده و در طول مصاحبه
  •          یه کم به مغزتون فشار بیارید موارد دیگری هم پیدا می کنید 

 

تارنمای شرکت

آیا می دونستید که طراحی تارنمای شرکت –اینکه قدیمی باشه یا مدرن و هوشمندانه- هم میتونه کمی از شخصیت شرکت به شما بگه. آیا می تونید ماموریت و فلسفه شرکت رو ازش بکشید بیرون. اصلا اینکه چه محصولاتی می فروشه؟ چقدر بزرگه؟ کی تاسیس شده؟ مدیر عامل و دیگر مدیران کلیدی اش کیا هستند؟ آیا خانم ها هم در سلسله مراتب شرکت جایگاه خوبی دارند؟ شرکت به کدامین سو می رود؟ (به کجا میروم آخر ننمایی وطنم J) آیا قرار است محصول یا خط تولید جدیدی در شرکت رونمایی شود؟ رویکرد مشتری گرایی چطور است؟ کارمندان شرکت حالشون خوبه؟

 

ماموریت شرکت

برای اینکه بهترین نتیجه را از مصاحبه بگیرید لازم است قابلیت های خود را با ماموریت های شرکت همراستا کنید. به نمونه ای از ماموریت یک شرکت بزرگ و پیشروی اینترنتی توجه کنید:

"هدف ما ایجاد محیطی است که خلاقیت در آن مجال پیدا کند و همکاری در آن بارور شود. جایی که در آن کارمندان با مشارکت با یکدیگر محصولاتی بسازند، ادامه دهند و توسعه دهند که رهبری ما در ارائه خدمات اطلاعات محور به جامعه را تداوم بخشد"

اگر لیست خصلت های شخصی (Personal Traits) خودتون را بخاطر بیارید، می بینید که در جای جای ماموریت شرکت به برخی از این خصلت های شخصی اشاره شده است. با کمی دقت در ماموریت فوق الذکر خصلت های مورد نیاز ذیل به روشنی دیده میشن: سازنده, خود انگیزنده، خلاق، گروه گرا، مجرب در روابط بین فردی، دارای ایده های نو، مجرب در حل مشکل

 

فرهنگ کاری شرکت

منظور از فرهنگ شرکت یکسری هنجارهای رفتاری (رسمی، غیر رسمی، رقابتی، همکاری) است که در شرکت پذیرفته شده و توصیه میشه. فرهنگ کاری نکات متعددی از قبیل موارد زیر رو پوشش میده:

  •          نوع پوشش (رسمی، غیر رسمی و ...)
  •          ابزارهای ارتباطی (ایمیل، تلفن، حضوری و ...)
  •          تعامل روسا با زیر دستان و همکاران با یکدیگر
  •          استفاده از نام کوچک یا نام خانوادگی
  •          اخلاق و ساعات کاری
  •          رایج بودن یا نبودن ارتقاء
  •          رفتارهای نانوشته ای که در پذیرش اجتماهی موثرند
  •          میزان تحمل تفاوت ها
  •          میزان انتظار برای همرنگ جماعت بودن
  •          زمانی که برای گپ و گفت و تفریح در ساعات کاری مجازید
  •          ترجیحات چند فرهنگی، جنسیتی و حساسیت های روابط بین زن و مرد
  •          باز یا محرمانه بودن مدیریت
  •          امکانات جنبی

 

متمرکز کردن مهارت هایتان بر نیازهای شرکت

سری به آگهی شغلی شرکت و مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز موقعیت شغلی مورد نظرتون بزنید. سری هم به زرادخانه مهارت ها و قابلیت های خودتون بزنید. اگر ایندو همخوانی ندارند احتمالا مجبور خواهید شد تفییری در زرادخانه خود بدهید تا تطابق بیشتری با نیازهای شرکت داشته باشد. البته حتی المکان سعی کنید به حرفهای خود شرکت اکتفا نکنید و نیم نگاهی هم به نظر دیگران، تحلیل گران، مشتری ها و غیره هم درباره شرکت داشته باشید. اگر بتونید پاسخی برای سئوالای زیر پیدا کنید، در رضایت کوتاه مدت و پایداری بلند مدت شما از کار در اون شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت:

    •          در مجامع عمومی آیا محلی از اعراب داره؟

    •          کارمندان چقدر باهاش مشکل دارند؟

    •  نکنه مدیر عاملش داره استعفا می کنه (واویلا )
    •  نکنه موجی از اخراج ها در پیش است؟

    بهر حال اگر بتونید در مصاحبه خودتون رو یک فرد مطلع از تاریخچه شرکت و ترجیحات و کلی چیزای دیگه نشون بدید نه تنها به عنوان یک کاندید آماده بلکه به عنوان یک آدم باهوش، قابل اطمینان، سخت کوش و کلی چیزای دیگه (غیر از اون یکی چیزای دیگه ) شناخته می شوید. اصلا همین که راجع به شرکت اطلاعات داشته باشید کلی از استرس و اضطراب شما در مصاحبه کم می کنه. کم چیزیه؟

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo
    ما اینجا نظرات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک می گذاریم این اطلاعات به هیچ وجه جنبه پیشنهاد و یا توصیه ای ندارد و نویسندگان هیچگونه مسئولیت قانونی برای مطالب بیان شده ندارند