دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

تجربیات دوستان از زندگی و کاریابی در نیوزیلند ( قسمت اول)

با توجه به اینکه دوستان زیادی از بچه های دو مهاجر عازم شدن و تجربیات خودشون رو دلسوزانه با بقیه در میون می گذارن. بهتر دیدم که اغلبشون رو به عنوان پست های جداگانه اینجا بگذارم. متن زیر رو آقا حمید رضای گل زحمت کشیدن و تهیه کردن. امیدوارم پی نوشت کار پیدا کردنشون رو روی همین پست بگذاریم


در خصوص workshopها ، یک انجمن در اوکند می باشد که در رابطه با کاریابی برنامه دارد، برای شرکت در دوره این انجمن لازم است 5دلار بعنوان خیریه با هدف کمک به توسعه فعالیتهای آنها پرداخت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره ها می توانید با ایمیل tatsu.migrantaction@xtra.co.nz مکاتبه و در رابطه با Pre-jobsearch Seminar سئوال فرمایید. 

در رابطه با LinkedIn پیشنهاد می دهم دوستان تا می توانند فعال باشند و به هر شکل ممکن سعی در جذب بازدید کننده برای مشاهده profile خود را داشته باشند. شما باید پروفایل خود را به شکلی درست نمایید که انگار قصد دارید کالایی را برای فروش عرضه نمایید، هرچقدر تبلیغ و ارائه بهتری داشته باشید، قطعا کالای شما هم زودتر و با قیمت مناسبی به فروش میرسد، تجربه و تخصص شما همان کالا است، پس خوب عرضه نمایید تا زود استخدام شوید  
در رابطه با تقویت شبکه دوستان هم تجربه شخصی من شرکت در باشگاه ورزشی و فعالیتهای عمومی است، آن را جدی بگیرید. یک نکته جالب اینکه من یکی از مصاحبه هایم را از طریق صحبت با کارمند خشکشویی گرفتم هرچند به نتیجه هم نرسید ولی برای من تجربه جالبی بود. 
مورد دیگری که در مورد تقویت شبکه به نظر من می رسد عضویت در کتابخانه و حضور در آنجا است ، با اینکار فرصت دارید تا با افراد مختلف آشنا شده و علاوه بر کسب تجربه و تبادل نظر کارت ویزیت و رزومه خود را نیز پخش کنید و شبکه خود را تقویت نمایید. نکته قابل توجه اینکه عضویت در کتابخانه (اوکلند وابسطه به شهرداری) رایگان است و خدمات خوبی هم ارائه می دهند. 
یک راه دیگر تقویت شبکه شرکت در برنامه های www.meetup.com است. در کنار این موارد شرکت در کارگاه و سمینارهای تخصصی را که به عناوین مختلف توسط شرکتها و داشنگاه ها و انجمنهای تخصصی برگذار می گردد را پیشنهاد می دهم. 
در مورد کارت ویزیت شخصی دوستان می توانند از خدمات vistaprint استفاده نمایند که با هزینه و زمان قابل قبولی کارتها را برای شما تهیه می نماید. یک نکته دیگر در این رابطه شخصا پیشنهاد می دهم اگر برای عزیزان امکان پذیر است یک پرینتر هم تهیه کنند تا رزومه خود را بصورت چکیده همیشه همراه داشته باشند و یا در صورت مراجعه حضوری به شرکتها و استفاده از کاریابی به روش knock the door بتوانند رزومه خود را ارائه دهند. 
در خصوص خلاقیت و پیدا نمودن کار یک امر شخصی است ولی کاملا لازم، تمرکز بر آگهی سایتهای کاریابی اشتباه محض است. همانطور که در کارگاه های آموزشی گفته می شود و به تجربه هم دوستان درک خواهند نمود، بیش از 95درصد آگهی های درج شده در سایتهای کاربی سوری است و در واقع کاری پشت آنها نیست. لازم است قبل از اقدام برای کار حتما با آگهی دهنده تماس بگیرید ،بهترین راه حضور در محل آگهی دهنده (برای افرادی که در نزدیکی محل هستند) یا تماس تلفنی اگر نشد ایمیل و مطمئن گردید که آگهی واقعی است و Job description را درخواست نمایید اگر این اطلاعات را به شما دادند برای کار اقدام نمایید. 
در رابطه با کمک بدون چشمداشت به دیگران هم شخصا با شما کاملا موافقم، متاسفانه جامعه ایرانی در خارج از کشور یک جامعه متمرکز و ساختار یافته نیست و همه به نوعی از یکدیگر فرار می کنند و تمایلی هم به تقسیم اطلاعات و حمایت از هم ندارند. ولی بدون تعصب وقتی به جامعه هندی ها یا چینی ها و ... نگاه می نمایید متوجه می شوید که آنها همیشه با هم هستند و به هر شکل همدیگر را تقویت می کنند و این به عقیده من راز پیشرفت آنها در سرزمینهای دیگر است چیزی که متاسقانه در بین مهاجران ایرانی کمتر دیده می شود. امیدوارم روزی این وحدت و همدلی در بین ایرانیها نیز شکل بگیرد. هرچند دور از انصاف است اگر نگویم که این همدلی و پشتیبانی حداقل در بین دوستان 2مهاجر وجود دارد و امیدوارم که روز به روز تقویت و دامنه آن گسترده تر گردد. 
البته اینجا شخصا جا دارد از هم فکری ها و زحمات کلیه عزیزانی که به هر شکل من را پشتیبانی نمودند تشکر و قدردانی نمایم. اسم از عزیزی نمیبرم تا ناخواسته نامی فراموش نشود که سبب دلخوری و ناراحتی گردد

نظرات 39 + ارسال نظر
محمد MSY 1393/02/07 ساعت 08:18

آزاده:: واقعا توی این وضعیت ساعات آخری بازم میای پست میذاری شما آورین

"امیدوارم پی نوشت کار پیدا کردنشون رو روی همین پست بگذاریم" fingers crossed

ماریا 1393/02/07 ساعت 10:08

@ ممنون از حمیدرضا خان. ایشالا خبر کار پیدا کردنتونو اینجا ببینیم.

مائده 1393/02/07 ساعت 10:39

مرسی آزاده جان..خیلی باحالی به خدا..
شدیدا دست آقا حمیدرضا درد نکنه..
یه سری اطلاعات از مدرسه و ثبت نام بچه ها گرفتم (با ایمیل ازشون) و گفتم بگم شاید بدرد بخوره:

مدارس در NZ دو دسته هستند : دولتی و خصوصی
تو مدارس دولتی که دولت کمک میکنه خانواده ها می تونند کمی پول واسه بعضی هزینه ها بدن (حدود سالی 100 دلار اینا). شما تنها میتونید بچه هاتون رو در محدوده ایی که زندگی میکنید ثبت نام کنید. این محدوده ها در سایت های مدارس وجود داره.. در ضمن مدارس NZ ، دارای سیستم امتیاز بندی هستند یعنی امتیاز 10 بهترین مدرسه و هرچی امتیاز کمتر میشه کیفیت آموزشی مدرس هم پایین تره.
همچنین محدوده هایی که مدارس با امتیاز بالایی دارند خانه هایی گرانتری نیز دارند(به طور کلی) چون مردم ترجیح می دن بچه هاشون رو تو بهترین مدرسه ترجیحا دولتی ثبت نام کنند. (این اطلاعات رو از یکی دو تا از مدارس اونجا با ایمیل گرفتم)

یعنی اول ما باید ببینیم تو کدوم محدوده اقامت داری بعدش مدارس خوبش رو گلچین کنیم و برای ثبت نام ببریم..

یه سوال: این workshop ها رو همسر من که قرار ویزای کار partnership بگیره هم میتونه شرکت کنه یا تنها برای دوستانی هست که ویزای PR دارند(مهاجرن)؟؟

ممد 1393/02/07 ساعت 12:24

سلام. یه لینکی در پیوندهای روزانه وبلاگ هست با عنوان مستند 5 قسمتی شبکه فرانسوی آرت درباره نیوزلند
ولی نمیشه دانلودش کرد. هی میخواد یه نرم افزار رو نصب کنه. کسی لینک مستقیم یا لینک تورنت اون رو داره؟

حمیدرضا 1393/02/07 ساعت 16:46

@ آزاده خانم ، دوستان عزیز شرمنده می فرمایید.
هنوز خیلی راه دارم تا زحمات عزیزانی را که چه قبل از آمدن و چه در اینجا به هر شکلی من را پشتیبانی نموده اند و اطلاعات خود را در اختیار من قراردادند جبران کنم ، این سایت گنجینه ارزشمندی از اطلاعات در خود جمع آوری نموده است که امیدوارم به مروز زمان و با همکاری یکدیگر بر عمق و ارزش اطلاعاتی آن اضافه نماییم.
موفق و پیروز باشید

ati 1393/02/07 ساعت 19:54

آزاده جان واقعا خسته نباشی .با این همه کار بازم هوای دومهاجر رو داری آوووورین
آقاحمید رضا ازشما هم خیلی تشکر می کنم انشالا بزودی یک کار خوب پیداکنید

امیر 1393/02/07 ساعت 22:31

تشکر از اقا حمیدرضا و ازاده خانوم
اون 95 درصد آکهی صوری فلسفه شون چیه؟ چرا آکهی میدن؟
یه نکته هم اینکه واقعا پرینتر همراه داشته باشیم یا منظورتون پرینت رزومه بود؟

لیلا 1393/02/08 ساعت 07:11

امیرخان فکر کنم ریکروترا می خوان بانک اطلاعاتیشونو پر کنن با این آگهی های الکی !

آزاده جان سفر خوبی داشته باشی !

دوستای عزیز اگه یه موقع در مورد مهد کودکا هم اطلاعاتی اینجا بذارن خیلی ممنون می شیم :)

آرشین 1393/02/08 ساعت 13:46

با سلام خدمت همه دوستان عزیز
من آرشین هستم و چند وقتی هست که به این وبلاگ سر میزنم
اگه پریشونی تو انشای من وجود داره منو ببخشین
یه کم مشکلات دارم برام دعا کنین
اگه انقد راحت دارم حرف میزنم به خاطر جو خوبی هست که اینجا حاکمه ... دوستی ....
من یه سری سوال دارم ... برای استارت واسه رفتن راهنمایی لازم دارم میدونم دوستان عزیزی که اینجا هستن میتونن کمکم کنن
ازتون کمک و راهنمایی میخوام ...
من متولد 59 هستم دکترای شیمی دارم عضو هیات علمی یه سازمان دولتی ام سال 77-87 تمام مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران بودم
از همون سال 87 ام شدم هیات علمی
اما به دلایل متعدد مثل همه شما عزیزان دیگه نمی خاو اینجا بمونم
با اینکه کارمو دوس دارم خونوادم اینجان و ... و لی not any more....
حالا اولین سوالم اینه آیا با این سن من به مشکل نمی خورم واسه رفتن؟
شما پیشنهاد میدین از اول یه رشته جدید شروع کنم یا با همین رشته دنبال postdoc باشم؟
برای شروع واجب ترین کار چیه برام؟
آیا با توجه به شرایطم نیوزاند گزینه خوبی میتونه برام باشه؟
یک دنیا سپاس از شما دوستان عزیز

سمیرا 1393/02/08 ساعت 14:58

خیلی ممنون ار حمیدرضا و آزاده عزیز.
آزاده جون سفر خوبی داشته باشی. امیدوارم به زودی خبر کار پیدا کردن تک تک بچه ها و حمیدرضای عزیز رو اینجا بخونم.

محمدMSY : برای حساب باز کردن منبع مالی ازم نخواست البته پول کمی ریختم به حساب بقیه پولم رو فردا قراره بریزم به حساب. اگر منبع خواستن اطلاع میدم. در مورد ادرس هاستل اطلاعاتی ندارم . ولی فکر مکنم هاستل و هتل به هر حال ادرس ثابت محسوب نمیشه

سحر (صابر ) 1393/02/08 ساعت 15:57

@ آرشین
تا اونجایی که من تحقیق کردم هزینه لیسانس و فوق لیسانس در نیوزلند برای خارجیها بالاست و اگر قصد دارید در این کشور تحصیل کنید بهتره دکتری و فوق دکتری رو ادامه بدین.
کشور آلمان هم از لحاظ ادامه تحصیل در مدارج بالا رشته های فنی گزینه مناسبی است ولی زبان آلمانی نیاز هست .

آرشین 1393/02/08 ساعت 15:58

@سحر (صابر )
سپاس از شما دوست عزیزم
در مورد سن من نظری ندارین؟

ندا 1393/02/08 ساعت 16:20

آزاده جون می بینم که عازم هستی. برایت در این مسیر آرزوی موفقیت دارم. شاد و تندرست باشی.

@ آرشین خانم
منظورتون از سن واسه ادامه تحصیله؟ یا مهاجرت؟
اگه دومی منظورتون است چنانچه امتیازهای لازم رو کسب می کنید و علاقمندید اقدام کنید.

مهران 1393/02/09 ساعت 11:21

برای دوستمون محمد MSY
تا موقعیکه آدرس ثابت ندارید می تونید از صندوق پستی استفاده کنید و ائن رو به جای آدرس از شما قبول می کنند .

علی 2170 1393/02/09 ساعت 11:25

ُسلام

دوستانی که ویزا گرفتید. ....بنا به دلایلی بنده از شش ماه فرصت تحویل پاسپورت ها 2و ماه و 8 روز وقت دارم و 15 روزش بخاطر این بوده که آفیسر جواب نمیداد که به یورو چقدر باید بدم و سفارت اصرار داشت که باید یورو بدی و میزان معادلش را از آفیسر بپرس.

البته و وضوح توی نامه نوشه که 6 ماه از تاریخ ایمیل وقت داری پاسپورت و پول را بدی به سفارت در تهران.

حالا این برام سواله که از زمان تحویل برای شما چقدر طول کشید؟ من تا الان فکر می کردم میره لندن پاسپورتها. اما الان سفارت گفت میفرستیم ولینگتون و رفت و برگشت حدود 45 روز طول میشکه. آفیسر گفته بود 16.5 پوند هم برای DHL بدین سفارت که اصل مدارک برگردونیم.

میشه توضیح بدین شما چکار کردین؟

محمد MSY 1393/02/09 ساعت 14:00

ممنونم مهران عزیز.

علی 2170:: خب اینطور که خودت میگی تاریخ تحویل به سفارت تهران رو توی ایمیل گفته که باید در عرض 6 ماه باشه. الانم که 6 ماهش نگذشته که. اینطور که من فهمیدم حدود 2 ماه (بعضی موارد تا سه ماه هم شده) طول میکشه که مدارکت برگرده.

سینا 1393/02/09 ساعت 14:07

علی 2170 :: دو ماه مهلت کمی نیست. اگر الان پاسپورتت رو از طریق سفارت نیوزلند در تهران ارسال کنی حدود سه هفته طول می کشه تا از طریق ولینگتون به لندن برسه. یعنی حتی اگر ملاک اونها رسیدن پاسپورت به لندن باشه باز هم تو وقت زیادی داری. ولی دیگه نذار از این دیرتر بشه.

علی 2170 1393/02/09 ساعت 14:07

سوال اینجاست که سفارت میگه پاسپورت ها میره ولینگتون و برمیگرده . چطوری به ما اطلاع میدن؟ میریم سفارت تحویل میگیریم؟ مدارکمون که لندن هست. آیا از بقیه هم برای دریافت اصل مدارک پول پست جداگانه درخواست کردند؟

محمد MSY 1393/02/09 ساعت 14:18

علی 2170:: اگه بخوای مدارک رو با پست برگردونن باید پولش رو بدی. اگه میخوای از طریق همون سفارت بیاد که خود سفارت پولش رو گرفته. بعد که اومد زنگ میزنه بهت که بری بگیری.

علی 2170 1393/02/09 ساعت 14:35

دست گل همتون درد نکنه.

مرسی از راهنماییتون. پس از طریق ولینگتون میره لندن. نصب کره زمین را دور میزنه پاسپورتها

ممنونم

سمیرا 1393/02/09 ساعت 15:56

سلام دوستان .
من امروز کل پولهامو بردم بانک ANZ ریختم به حسابم منبع مالی هم ازم نخواست. فقط اگر بالای 10 هزارتا بخوایید بریزید پاسپورتتون رو چک میکنن.

محمد MSY 1393/02/09 ساعت 17:04

منم رفتم دفتر امارات ولی عصر گفت رفت و برگشت به آکلند با قابلیت تغییر 4 ماه 4.231.300 تومان. قابلیت تغییر یک ساله 5.360.300 تومان
از اینجا رفت و برگشت یکساله بگیریم خیلی ارزونتر میشه تا بخوایم از آکلند به تهران رفت و برگشت بگیریم. چرا دوستان راه دوم رو پیشنهاد میدن؟؟

مسعود.ک 1393/02/09 ساعت 19:18

@ سمیرا :پس برا همین امروز اقتصاد نیوزلند یه تکونی خورد!
@ علی 2170: خیلی خوشحالم که باز ازتون خبری شنیدم، نگران
نباش همونطور که سینا گفته حتی اگه از طریق سفارت هم بفرستین مشکلی پیش نمیاد و برا برگشت پاسپورت ویزا هاتون کافیه که زودتر به آفیسرتون خبر بدین فکر کنم مبلغش با اینکه از طریق سفارت باشه، فرقی نمیکنه

مائده 1393/02/09 ساعت 19:55

سلام دوستان
میشه اگه کسى اطلاعى داره جواب سوال منو بده لطفاممنونم از همگى

آرشین 1393/02/09 ساعت 21:13

ندا جون برای تحصیل چی 34 سال دیگه فایده نداره؟

علی 3 1393/02/09 ساعت 21:26

@ آرشین : هیچ وقت برای تحصیل دیر نیست . زگهواره تا گور دانش بجوی ! ولی افیسر شما اگر متوجه بشود قصد ادامه تحصیل دارید . اونموقع احتمالی ریجکت شدن زیاد است

آرشین 1393/02/10 ساعت 06:33

علی 3 سپاس از توجهتون اگر مثلا بورسیه جور کنم چی؟ ابن رد شدن توسط آفیسر حل نمیشه؟

محمد MSY 1393/02/10 ساعت 08:03

سلام به همگی.

آرشین:: اونوقت فکر کنم باید بری دنبال ویزای تحصیلی و نه اقامت.

از آزاده خانوم خبری نیست چرا؟ دوستان خبری دارن؟ رسیده؟

آرشین 1393/02/10 ساعت 08:40

محمد MSY
بسیار ممنونم
من فکر میکنم مشکلم خیلی basic تر از این حرفاس از همه ممنونم
امیدوارم موفق باشین

مهرداد 1393/02/10 ساعت 09:37

سلام دوستان
من مهندس عمرا ن از دانشگاه ازاد هستم و مدارکم رو واسه اسسمنت ارسال کردم به nzqa و در تاریخ 2 march ایمیل زدن که رسیده و طبق گفته خودشون توی ایمیل نهایتا تا 35 روز کاری باید جواب میدادن که الان خیلی بیشتر شده.می خواستم ببینم تا چه اندازه تاخیر طبیعیه ومن باید چه بکنم.
ممنون میشم دوستانی راهنمایی کنن.

علی 3 1393/02/10 ساعت 09:44

@ آرشین : به هیچ وجه ! بورسیه اوضاع رو خراب تر می کنه - تحت ویزای SMC روی شما حساب شده که اونجا برای کار کردن بروید -و افیسر این مسئله رو طی سوال و جواب در مصاحبه راستی آزمایی می کنه - مثلا ممکن است فکر کنید اگر بگویید من با خودم کلی پول می برم و می خواهم سرمایه گذاری کنم خوبه ! ولی باعث رد شدن شما در SMC می شه - افیسر روی شما به عنوام نیروی کار حساب کرده نه دانشجو - سرمایه گذار و.....
اگر قصد بورس گرفتن را دارید می تواند ویزای تحصیلی بگیرید که اونجوری که من شنیدم خیلی راحتتره

محمد MSY 1393/02/10 ساعت 09:47

مهرداد:: ایمیل بزنین و پیگیری کنین. من تایید مدرکم رو nzqa توی کمتر از 30 روز کاری انجام داد.
کلا هر کاری میکنین ایمیلی پیگیری کنین. مثلا دو هفته بعد از ارسال مدارکتون به nzqa یه ایمیل بزنین که همه چی خوبه؟ مدارک کامله؟ مشکلی نیست؟

آرشین 1393/02/10 ساعت 10:00

علی 3
ممنونم علی آقا
منو ببخشین هی سوال میکنم
آخه واقعا هیچی نمیدونم
پس به نظر شما اگر برای بورس و ویزای تحصیلی اقدام کنم و بعد از اتمام تحصیل دنبال کار بگردم با مدرک خودشون میتونه گزینه خوبی باشه ؟ نه؟
و اگر تایید می فرمایید عرایضم رو، الان اولین قدم برای من نمره ایلتس هست، درسته؟
بازم سپاس از شما و توجه و راهنماییتون براتون سلامتی و موفقیت از خدا میخوام

محمد MSY 1393/02/10 ساعت 10:48

دوستانی که دنبال کار هستن یا قراره باشن پیشنهاد میدم یه نگاهی به لینک زیر بندازین:

http://insider.seek.co.nz/a-jobseekers-guide-to-getting-noticed?tracking=NLC-SNZ-EDT-NZNews-0000764-Main-290414&etcid=6490&etrid=f96aad73-b385-e311-a75c-9c8e992ccf48

Hays asked 102 employers to list what turns them on in a job interview. Follow this list and put your best foot forward for the job:

1- Be confident, happy and have positive attitude

2- Have great communication and presentation skills and get the dress and handshake right

3- Use of real life examples to demonstrate answers

4- Illustrate how you stand out as a candidate

5- Have a clear career plan and aspirations

6- Be enthusiastic and passionate about the role

7- Communicate the benefits you can bring the business

8- Prepare questions in advance to ask the interviewer

9- Display a good understanding of the role

10- Be an active listener

علی 3 1393/02/10 ساعت 18:08

@ آرشین : متاسفانه من نمی توانم توصیه ای بابت این موضوع بکنم .به نظر من شما می بایست بر اساس شرایط خودتان تصمیم گیری کنید .

سپاس بسیار از آزاده و حمیدرضای گل.

مجید 1393/02/11 ساعت 13:19

سلام
آفیسر به ما ایمیل زده که پاسپورتها رسیده و برای صدور ویزا ٢هفته طول میکشه تو صف قرار داده . سین لیم جان خیلی ماهی

مسعود.ک 1393/02/11 ساعت 20:30

@مجید جان: به سلامتی

الهام 1393/02/18 ساعت 13:25

آقا حسین ..تشکر...چه خوبه که هنوز پست می نویسید. ما الان نزدیک به دوماهه که به نیوپلی موس اومدیم و در واقع از دوستان دومهاجری دور افتادیم.
در مورد سوری بودن آگهی های کار هم جالبه که ما حدود یه هفته هست که پی به این موضوع بردیم متاسفانه.
آقا برای ما هم دعا کنید هرچه زودتر کار مناسب پیدا کنیم. مشتاق دیدار همگی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.