دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

یکبار برای همیشه. از ایران چی بیاریم

اخیرا که تعداد بیشتری از عزیزان عازم سرزمین آرزوها هستند، این سئوال به کرات پرسیده می شود که چی بیاریم و چی نیاریم. یا اینکه من قصد خرید فلان وسیله را دارم، آیا از ایران بخرم یا صبر کنم و بعدا در نیوزلند بخرم. آیا تفاوت قیمت ها جدی است و سئوالاتی از این دست.

قبل از اینکه از ایران بیاییم بسیار می شنیدم که قیمت های اینجا وحشتناک است و هر چه می توانید از ایران بیارید و ... تصور من این بود که علی القاعده اکثر اجناس چینی است و قیمتها هم جهانی است و فاصله چین با ایران و نیوزلند هم تقریبا مساوی است (و لذا هزینه حمل هم یکسان است)، پس نباید اینطور باشد ولی چون تجربه نداشتم موافقت می کردم. در طول این 100 روزی که از ایران آمده ایم من در پاسخ به این سئوال که چه چیزی از ایران بخریم سکوت می کردم چون هنوز جواب دقیقی برای آن نداشتم. از آنجایی که با خانواده آمدیم و خانه ای هم که اجاره کردیم مبله نبود، لذا مجبور بودیم از طیف وسیعی از کالاها و خدمات خرید داشته باشیم و لذا نتیجه گیری که الان خدمت شما ارائه میدم میتونه با تقریب زیادی به واقعیت نزدیک باشه.

بطور خلاصه اینجا همه کالایی پیدا میشه و میتوان تقریبا همه کالاها (و نه خدمات) را با 10 درصد اختلاف (بالاتر یا پایین تر) نسبت به قیمت های ایران تهیه کرد. پس نتیجه اینکه با 30 کیلو باری که مجاز هستید، آن چیزهایی را بیاورید که شخصی است، مربوط به خاطرات است، روزهای اول نیاز است و خلاصه اینکه اولویت بالایی برای شما دارد.

نتیجه گیری فوق نیاز به کمی تشریح داره بخصوص که ممکنه برخی دوستانی که اینجا هستند با همه یا بخشی از آن موافق نباشند و لذا در ادامه سعی می کنم به دلایل آن بپردازم و تبصره های آنرا نیز بازگو کنم. یک نکته اساسی و مهم اینکه تفاوت قیمت برای یک کالای خاص در زمان ها و مکان های مختلف زیاد است و لذا ممکن است مثلا یک تلویزیون را از یک فروشگاه به قیمت 500 دلار و همان تلویزیون را از فروشگاه دیگر 700 دلار بخرید. همچنین ممکن است همان تلویزیون را از فروشگاه اول به قیمت 350 دلار (در مواقع حراج که زیاد هم اتفاق میفته) خرید کرد. پس ضروریه که قبل از خرید بررسی لازمه را انجام داد و کمترین قیمت را پیدا کرد. با فرض اینکه اینکار را انجام خواهیم داد کالاها را به چند دسته تقسیم می کنم:

لوازم خانگی برقی: قیمت این اجناس قطعا پایین تر از ایران است و با توجه به تنوع زیاد، اطمینان از مارک های موجود و نیز امکان استفاده از گارانتی می توان با طیب خاطر خرید کرد

لوازم الکترونیک: قیمت های اینجا تا حدودی پایین تر از ایران است و اهمیت گارانتی هم که به جای خود باقی است

مواد غذایی: بطور میانگین قیمت مواد غذایی با ایران برابر است با این تفاوت که مزه برخی مواد غذایی با سلیقه ما ایرانیها متفاوت است. این هم دور از ذهن نیست که برخی مواد غذایی فقط در فروشگاههای ایرانی و افغانی پیدا میشه و بواسطه هزینه حمل قیمت بالاتری از ایران دارند

پوشاک: اگر بخواهید با سلیقه ایران لباس بپوشید احتمالا باید هزینه بیشتری از ایران بپردازید در غیر این صورت تفاوت قیمت چندانی با ایران وجود ندارد

ابزار آلات متفرقه: قیمت ها خیلی متفاوت است. اگر بتوانید جنس با کیفیتی از فروشگاه های چینی پیدا کنید ارزانتر از ایران و در غیر این صورت گرانتر از ایران خواهد بود

تبصره: برخی اجناس خاص از قبیل فرش دستی ایران هستند که ممکنه اینجا پیدا نشه یا به قیمت گزاف پیدا بشه

 

نتیجه گیری

فلسفه من در مورد خوراک و پوشاک (و بطور کلی شیوه زندگی یا لایف استایل) این است که وقتی ما تصمیم به زندگی در کشوری دیگر گرفته ایم و پذیرفته ایم که در این فضا و فرهنگ تنفس کنیم، چرا  اصرار بر سلایق قبلی خود داشته باشیم و سعی در همنوا شدن با  فرهنگ جدید نداشته باشیم. در این صورت هم در هزینه خرید، هم در هزینه انرژی و هم در دسترسی و وفور و امکان خرید راحتی بیشتری حاصل خواهد شد.

نظرات 85 + ارسال نظر
ماریا 1393/02/14 ساعت 11:59

@ حسین آقا
خدا خیرت بده با این پست جدید. مردم از بس فکر کردم چی ببرم چی نبرم!!!!! واقعا" تجربیات شما و دوستانی که هم اکنون اونجا هستن برای ما مفیده. سپاسگزارم

خدا به شما سلامتی بده خواهر
/حسین

فکر کنم منم باید یه بحث تخصصی واسه خانمای وبلاگ بذارم که چی بیارن ولی در کل من هم با ذهنیت آقا حسین کاملاَ موافقم و با همین ذهنیت از ایران وسیله آوردم و اصلاَ هم پشیمون نیستم
/آزاده

ندا 1393/02/14 ساعت 12:46

حسین آقا
خیلی خوشم اومد از نظراتتون
کاملا موافقم. خصوصا با بخش نتیجه گیری.

ندا 1393/02/14 ساعت 12:48

راستی یه سوال داشتم. اگه شما حسین آقا جواب بدین ممنون
ویزای ما اول می صادر شده . ولی زیر شماره پاسپورت فقط شماره پاسپورن همسرم خورده و نه بقیه اعضای خانواده . برای همه همینطور بوده ؟
جدول هم آپ دیت کنین دیگه عرضی نیست!

سلام ندا جان

لازم نیست مال همه اعضای خانواده بخوره. ویزاتون مبارک باشه. تو جدول آپدیتتون می کنم
/آزاده

سالار 1393/02/14 ساعت 13:35

حسین جان دستت درد نکنه پست خیلی خوبی بود.
من که کم کم دارم رکورد علی 2170 رو میزنم
ولی منم با نتیجه گیریت کاملا موافقم حالا ممکنه کسی که اینطوری فکر میکنه متهم به جو گیر شدن بشه اما واقعیت همینه

مجید 1393/02/14 ساعت 13:39

حسین جان دستت درد نکنه ، یک در دنیا صد در آخرت

فقط در خصوص ماده واحد پوشاک بنظرم به یک متمم یا تبصره نیاز داشته باشه که منظور از لباس پوشیدن با سلیقه ایران چیه ؟

ای کاش یه پست هم میگذاشتی راجع به کار پیدا کردن خودت هم بیشتر میگفتی ، فکر کنم مفید باشه و اینکه چطور کار پیدا کردی ؟از طریق رکوترها ، لینکداین یا ...

ولی از این اخلاقت قابل تحسینه که زیاد سخت نمی گیری ، باریکلا ،

قابلی نداشت مجید جان
منظور از لباس با سلیقه ایران، نوع پارچه، نوع طرح و رنگ و نوع مد لباسه که اینجا با ایران تا حدودی متفاوته.
راجع به کار پیدا کردن هم یک پست کامل گذاشتم. جزئیاتش رو شاید یک روزی نوشتم
/حسین

مائده 1393/02/14 ساعت 13:48

حسین آقا دستت درد نکنه.. خوشم میاد که سخت نمیگیری

یه بار هم این سوال رو پرسیدم ولی جوابی نگرفتم:
این ورک شاپ هایی که هست فقط برای اونهایی که ویزا PR دارند یا منی که همسرم ویزای کار همراه داره( من ویزای دانشجویی دارم) میشه ثبت نام کرد؟؟

بازم ممنون

محبت داری مائده جان. مهاجرت خودش به اندازه کافی سخت هست
با هر نوع ویزای کار میشه توی ورک شاپ ها ثبت نام کرد.
/حسین

سینا 1393/02/14 ساعت 14:43

ک نکته رو من می خوام عرض کنم و آن اینکه در ماههای بیکاری اولیه که برای بعضیا مثل من ممکنه طولانی بشه، آدم باید با صرفه جویی زیادی زندگی کنه و حساب هر یک سنت رو نگه داره. در این شرایط اگر آدم لباس یا وسیله ای رو در ایران داشته باشه و با خودش بیاره بهتر از اینه که بخواد اینجا دلار خرج کنه و دوباره بخره.

ندا 1393/02/14 ساعت 17:25

چرا جواب سوالم رو ندادین؟ حرف بدی زدم؟!!

علی همسر پگاه 1393/02/14 ساعت 19:04

سلام حسین جان ممنون که با تمام مشغله ای که داری در کار جدیدت باز هم به فکر بچه های دومهاجر هستی خدا خیرت بده.

اگر تونستی کمی از تجربه خانه اجاره کردنت و خرید ماشین برامون بنویس و اینکه نحوه حمل وسایلی که خریدی چگونه بوده.
در آخر به علت اینکه بسیاری از دوستان در حال تدارک عظیمت به سرزمین ابرهای سفید هستند و لازم دارند که ویزای ترانزیت را دریافت کنن سایت مربوط به فرمهای لازم را در اینجا قرار می دهم اگر تونستی یک لینک روی صفحه اصلی براش در نظر بگیر ممنون.

http://www.iran.embassy.gov.au/tran/transit.html

فرحناز 1393/02/14 ساعت 21:35

ندا جان، اطلاعات مربوط به ویزای ما در سایت مهاجرت هم همینطوری بود. فقط شماره پاسپورت منو گذاشته بود ولی بعدش که ایمیلو بفرستن، اسم و مشخصات همه اعضای خانواده رو میارن
نگران نباش

ati 1393/02/14 ساعت 22:45

من با تمام صحبت های آقاحسین موافقم به نظرم چه کاریه حتی مواد غذایی آدم باخودش ببره وقتی می دونه بالاخره تموم میشه. ازهمون اول آدم بایدخودشو با فرهنگ وغذاهای اونور تطبیق بده غذای ایرانی فقط تو خود ایران می چسبه باتوجه به تجربه ای که دارم :-P ولی آلوچه و ترشک همه جا می چسبه :-$.آقا حسین سلام به طیبه جون برسون خیلی وقته توفیسبوک نیستین دلمون تنگ شده:-(

ماریا 1393/02/15 ساعت 08:28

@ آزاده جون
رسیدن به خیر. منتظر پست تخصصی و اطلاعات مفیدت هستیم. موفق باشی دوستم

مائده 1393/02/15 ساعت 10:59

سلام دوستان
کسی از دوست های قدیمی این وبلاگ ایمیلی از کتایون داره...
ممنون میشم

من از دوستان عزیز منجمله حسین خان، مائده، فرحناز، مسعود، مجید، ماریا، ati و محمد MSY عذرخواهی می کنم که نمی رسم زود به زود سر بزنم و نتونستم جواب کامنت هاشون رو در پست قبل بدم.

و اما تجربیات من در روزهای گذشته (که البته شاید هیچ کدوم درست نباشه و شاید هیچ ارزشی هم نداشته باشه)

- این چند روز من هر جا رفتم و هر کسی ویزا اقامت رو دید اشک تو چشاش حلقه زد و پرسید چقدر طول کشیده این رو بگیری و چجوری و از این صحبتا ! منظور کلام اینکه قدر چیزی رو که بدست میارید خیلی بدونید. آرزوی خیلی هاست. و بیشتر صحبتم با دوستانی هست که 9 ماهه می گیرند و فکر می کنند دنیا به پایان رسیده.

- برای دوستانی که میگرن دارن یا سردردی هستن مثل خودم جایگرین ژلوفن اینجا Nurofen هست که در تمام فروشگاه های زنجیره ای بدون نسخه فروخته میشه. البته من از وقتی اومدم با اینکه فشار خیلی زیادی روم بوده سر درد نشدم قدرت خدا.

- قیمت فروشگاه The warehouse در مورد برخی از اجناس خیلی مقرون به صرفه تر از countdown هست.

- در مورد پیدا کردن یک پنیری که به طعمش رو دوست داشته باشم هنوز به هیچ موردی نرسیدم. یک پنیر فتا خریدم و یک پنیر دانمارکی که هر دو به شدت مزه گوسفند میداد و هر آن حس می کردی ممکنه بگی بععععع. خواهشن اگر کسی یک پنیر غیر گوسفند نشان پیدا کرده من رو هم در جریان بزاره. ایشالله نهر های پر از عسل در بهشت نصیبش بشه.

- خط موبایل Skinny بدلیل اینکه در پایان ماه امکان انتقال و تبدیل مکالمه باقی مانده به دیتا رو داره گزینه مناسب تری نسبت به vodaphone هست به نظر من.

- محلات شرق اوکلند بهتر از محلات غرب هستند.

- طبق بررسی هایی که من کردم ANZ KiwiSaver بهتر از KiwiSaver سایر بانک هاست. باز هم اگر کسی نظر دیگه ای داره لطفاً بنویسه.

- در روزهای اول ممکنه انگلیسی فارسی قاطی صحبت کنید :) اگه جایی به کسی برخوردید که گفت No بابا حتما بدونید اون منم !

- امروز توی پست خیابون Wellesly بودم که یک آرش نامی هم اونجا بود و من تا اومدم برم سلام و احوال پرسی و خلاصه اولین دوست رو پیدا کنم این کارمند کیوی بانک اومد چی می خوای و جان من بیا بشین من برات توضیح بدم و هر چی من گفتم Mr ول کن یه دقیقه خلاصه این دوستمون ناپدید شد. از همین تریبون از آرش خواهش می کنم بیاد خودش رو معرفی کنه !

- خونه ای که من اجاره کردم مبله است با این حال وسایلی بود که نیاز شد بخرم. مقایسه قیمتی که در خصوص وسایل خونه با ایران داشتم به این نتیجه رسیدم که چیزی از وسایل خونه با خودتون نیارید. تا می تونید لباس بیارید. لباس زیر و وسایل اصلاح هم به نظر من با اختلاف قابل توجهی از ایران گرون تره. ضمن اینکه شما باید کیفیت و گارانتی رو هم مد نظر قرار بدین و مثلا قایناز خزر رو نمیشه با فیلیپس یکی کرد مثلا.

- کت و شلوار به شرطی که بخواهید از برند های مطرح در ایران تهیه کنید هم قیمت هست.

- پیدا کردن دوست ایرانی در روزهای اول خیلی مهم هست. این ایده که با عدم معاشرت با ایرانی ها زبانم خوب میشه به درد لای جرز wall میخوره. متاسفانه Community ایرانی ها قوی نیست.

- همونطور که دوستمون هم گفتن سعی کنید فرهنگ غذایی خودتون رو مثل نیوزلندی ها کنید. برای اینکار موضع هم بهترین کار این هست که یا نحوه طبخ غذاها رو نگاه کنید و یاد بگیرید (فرضا من تخم مرغ و بیکن رو در فلی مارکت یاد گرفتم) ، یا یک غذا سفارش بدید و سعی طعمش رو آنالیز کنید و بهش عادت کنید. اینطوری مجبور نیستید برای خرید سبزی قرمه سبزی به این در و اون در بزنید.

- در مصرف اینترنت در ماه های اول بشدت صرفه جویی کنید.

- سعی کنید مواد مورد نیاز خودتون رو در حراج ها بخرید، من با پی گرفتن همین روش در هفته گذشته طبق حساب خودم 11 دلار صرفه جویی کردم و صرفه جویی در روزهای اول لازمه.

- بعد از اجاره کردن خونه، حتما از همه دیوارها، وسایل و در و پیکرش عکس بگیرید و هم خودتون داشته باشید و هم برای صاحبخانه ارسال کنید. این کار رو ممکن هست بعضی از agent های مسکن هم انجام بدن.

- کفش راحت ورزشی در روزهای اول به پا داشته باشید و از آقا یا خانم بودن جدا خودداری کنید.

- حتما دیکشنری آفلاین روی گوشی تون داشته باشید. می دونم همه آیلتس خفن و اینا هستید ولی یه زمان هایی پیش میاد که شما می خوای بدونی به بیلبیلک فلان چیز چی میگن و اون وقته که با خودت میگی گاد راست میگفتا !

- اگر کارت اعتباری می گیرید Low Rate بگیرید نه Low Fee. و البته سعی کنید به دام بدهی کارت اعتباری نیفتید.

- در مورد هم خونه گرفتن هم من نمیگم خوبه یا بده ولی شخصا خودم مناسب ندیدمش. حتی اگر به بهانه هزینه کمتر و تقویت زبان.

- در خصوص زبان عموماً من لهجه افراد تحصیل کرده یا افرادی که جایگاه بهتری دارن رو بهتر می فهمم. فرضا در داروخانه به مشکلی بر نمی خورم اما حتما در مک دانلد مشکل خواهم داشت ! مثلا مرغ میخوام آخرش استیک و باقالی تحویل می گیرم !

- بین نرم افزار های ارتباطی بهترین تجربه رو با اسکایپ داشتم .

- اینجا کسی مخلصم چاکرم الکی نمیکنه اما اگر پیشنهادی میده واقعی هست. پس تعارف نکنید با کسی مگر اینکه واقعا قصد انجامش رو داشته باشید.

- یک موردی که خیلی در موردش شنیدم این هست که غالب افرادی که تحصیلی میان نیوزلند بعد از ادامه تحصیل مجبور میشن برگردن کشور خودشون و نمی تونن بمونن. این رو برای افرادی میگم که میخوان تحصیلی پا به این کشور بزارن. البته این صد در صد نیست و نمی خوام روحیه کسی رو خراب کنم. فقط می خوام قسمتی از واقعیت ها رو بیان کنم.

- از نظر من در صورتی که در CBD خونه بگیرید و پیاده مسیر ها رو طی کنید هزینه کمتری نسبت به اجاره خونه در محل های اطراف CBD و استفاده از ماشین متحمل میشید. (چون هزینه های بنزین ، نگهداری و از همه مهمتر پارک ماشین نسبتا بالاست)

- یک کنسرت رایگان 17 May در Auckland Town Hall برگزار میشه ساعت 7.30 بعدازظهر. پاشید میخوام وقتی طرف پرسید چی بخونم همه سالن یه صدا بگه ستاره های سربی رووووو بخوووون :)

ممنون بابت این همه اطلاعات. در تکمیل کامنتت بگم که اگه برای one card اقدام کنید موقع خرید از کانت داون تخفیف می گیرید و بازای خریدهاتون امتیاز دریافت می کنید. اقدام کردن هم براش آن لاینه
/آزاده

محمد MSY 1393/02/15 ساعت 13:20

حسین:: عالی گفتی. اون پاراگراف آخر رو خیلی موافقم. من شخصا نظرم اینه که وقتی برای یک نصفه عمر زندگی میری یه جایی، باید اونجوری که اونا زندگی میکنن زندگی کنی که لذت ببری. که این شامل غذا، لباس، حرف زدن، رفتار کردن، تفریح کردن، خوشحالی و ناراحتی هم میشه.
همونطور که دوستان هم اشاره کردن اگه فرصت کنی و تجربیات اجاره کردن خونه (مبله/غیر مبله) و خرید ماشین رو هم برامون بگی خیلی خیلی خیلی خوب میشه.

آراد:: من نمیدونم شما چه اصراری داری که مطالبت ممکنه غلط و بی ارزش باشه؟؟؟ شما داری لطف میکنی و تجربیات خودت رو میگی. خیلی هم خوب میگی خیلی هم کاربردی هستن خیلی ممنون که اینا رو با ما share میکنی. امیدوارم پنیر دلخواهت رو پیدا کنی

دوستان::
من دیروز رفتم دبی و پاسپورت ها رو دادم و برامون ویزا زد توش. کلا چند دقیقه کار داشت. اون خانومه که مسوولش بود وقتی فهمید ما دوقلو داریم خیلی باهامون رفیق شد. خودشم دوقلو داشت آخه.
من یک روزه رفتم و با پرواز امارات صبح رفتم و شب اومدم. از فرودگاه میتونین با مترو برین ایستگاه شماره 22 به اسم world trade center و برج API همونجاس. اخیرا دوشنبه ها و چهارشنبه ها این کار رو میکنن از ساعت 10 تا 14.

ممنون خیلی خوبه که تجربه ویزا گرفتن از دبی رو توضیح دادید. ویزاتون هم مبارک
/آزاده

ati 1393/02/15 ساعت 13:24

خیلی عالی آقا آراد دستتون درد نکنه :-D می شه دررابطه بامدرسه بچه های دبستانی هم تحقیق کنید :-D ممنون می شم.ستاره های سربی روحتم داشته باشیدکیوی ها هم بلدن ولی بالهجه:-P

محمد MSY 1393/02/15 ساعت 13:25

حسین آقا:: اگه اشکال نداره ایمیلت رو من داشته باشم چند تا سوال دارم که یکم غیرعمومی هست و اینجا مطرح نمیکنم. قول میدم پسر خوبی باشم و زیاد مزاحمت نشم حالا شما اگه صلاح دیدی جواب هاش رو اینجا بزار بعدا
ایمیل من اینه yarmand@gmail.com

حامد123 1393/02/15 ساعت 14:03

@ آراد

دوست عزیز پنیر بلغاری با مارک Abella که روش نوشته Bulgarian white cow's milk feta میتونی از مغازه ایرانی یا Pak n Save پیدا کنی که مزه پنیر تبریزی رو میده. یادمه یه زمانی تو ایران هم میاوردنش.

مسعود.ک 1393/02/15 ساعت 14:10

آراد: آورین آورین

سالار 1393/02/15 ساعت 14:22

آراد@
اقا دستت درد نکنه خیلی مفید و جالب بود مخصوصا" درخواستت از آرش
البته وبلاگ خودتون هم بسیار خوب و مفیده . واسه پیدا کردن خونه به مشکل بر نخوردی؟

کتایون 1393/02/15 ساعت 15:49

به به سلام بر کیوی های عزیز... چند وقتی بود گرفتار بودم و اینجا کامنت نمیگذاشتم دلم گرفته بود... چقدر دلم برای همتون تنگ شده... خیلی خوشحال شدم از اینکه اونجا دور هم هستید و عکسهای خوشگل خوشگلتون من رو به وجد میاره از صمیم قلبم برای همگیتون بهترین آرزوها رو دارم و مشتاقانه منتظر خبرهای خوب چه از کاریابی و تشکیل عائله و پیک نیک و ... از شما هستم...

کتایییییییییون کجایی خواهر
/خیارشور

Hessam 1393/02/15 ساعت 16:38

سلام، خیلی خیلی ببخشید ولی من هم برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم. ان شاءالله همدیگر رو ببینیم.

خدا ببخشه آقا حسام . ما هم امیدواریم شما رو اینجا ببینیم.
/آزاده

مائده 1393/02/15 ساعت 17:09

آراد جان: تجربیاتت خیلی خیلی هم با اهمیت هستش و مهم..من که هر روز میام و اینا رو یه جا سیو میکنم و هی می خونمشون
خیلی ها هستن که وقتی پاشون رسید نه تجربه ایی و نه چیزی می گن..لبته اصلا منظورم بچه های خوب 2 مهاجری نیست..
آراد جان: چرا بچه هایی که میرن واسه تحصیل بر می گردن؟؟ آخه من با خانواده داریم واسه تحصیل میرم ..یه خورده همچین نگران شدم

به به کتایون خانم گل: شما رفتین الان یا نه؟؟ منو یادت میاد تو سفارت نیوزیلند با دکتر شهبازپور عزیز..واسه دانشگاه اوکلند اقدام کرده بودم؟؟ چند تا سوال داشتم می خواستم میلت رو داشته باشم آخه شمارت رو داشتم ولی گمش کردم..

مائده جان ویزای تحصیلی چند تا مزیت داره که براتون می نویسم ولی مشکلات خودشم داره که اونم می گم برای زوج ها ویزای دانشجویی یکی از اونها این مزیت رو داره که نفر دوم می تونه با ویزای کار بیاد و فول تایم کار کنه. نفری هم که ویزای دانشجویی می گیره کلی تسهیلات داره مثلا کلی هزینه های بانکیُ بیمهُ اتوبوس و … برای دانشجوها به قیمت مناسب ارائه میشه. دنشگاه ها معمولا امکان کار دانشجویی هم برای دانشجو ها فراهم می کن و شما با داشتن مدرک تحصیلی اینجا شانس بیشتری برای کار پیدا کردن دارید.
اما نکات منفی: ویزای انشجوها هر سال باید تمدید بشه و همسر دانشجو هم ویزاش سالیانه تمدید میشه و در نتیجه قراردادهای کاری مدت دار میشن و اگه نفر دوم بخواد در حین کار برای اقامت اقدام کنه یه خورده برای جاب آفر به مشکل می خوره. نفر اول هم که دانشجو هست تا اتمام زمان تحصیل نمی تونه برای اقامت اقدام کنه و این شرایط رو سخت می کنه. در صورت تحصیل در مقطع دکترا ( فوق لیسانس رو زمان دقیقشو نمی دونم) بین ۶ ماه تا یک سال به فارغ التحصیل ویزا داده میشه که دنبال کار بگرده و در غیر اینصورت باید دانشگاه کشور رو ترک کنه. این مدت برای کاریابی زمان خوبیه ولی باید به این نکته توجه داشت که کارهایی که برای یک نفر با دکترا وجود داره کمه و نمی تونید برای کارهای سطح پایین هم اقدام کنید چون اصولا overqualified هستید و همینطور که آقا سینا هم بارها گفتن اینجا این مسئله خیلی مهم هست.
/آزاده

مرسی از لطف همه دوستان.

@ محمد
دلیلی مطلبی که من در ابتدای پست هام در خصوص درست نبودن تجربیاتم می نویسم اینه که واقعا شاید مطالب بیان شده اشتباه باشه و صرفا تجربه من بوده و به عنوان کسی که هنوز دو هفته نیست پا به آکلند گذاشته نمیشه گفت بهترین ها رو در هر موردی که بیان میکنه میدونه. فرضا من در پست قبلی گفته بودم برای خرید برید Countdown و الان نظرم بر این هست که برخی از اجناس در the warehouse با قیمت مناسب تری عرضه میشن.

@ati
راستش چون من راه زیادی تا زن و زندگی دارم دنبال اطلاعات مدرسه و ... نبودم و نیستم اما در صورتی که منبع خوبی پیدا کنم حتما در جریان میزارم شما رو. البته یک کارگاه SSNZ در این خصوص 10 جوئن برگزار میشه.

@حامد و مسعود
مرسی

@سالار
سالار جان سخت ترین مساله ای که این روزهای اول باهاش دست و پنجه نرم کردم اجاره کردن خونه بود. دلیل اصلی اش هم در این بود که هیچ Rent History یا Rent Record ای اینجا نداشتم . مورد بعدی که من باهاش سرکار نداشتم اما یقینا سایرین باهاش سرو کار خواهند داشت اونم به بدترین شکل ممکن بیکار بدون هست و بیکار بودن برای agent مسکن و صاحب خانه به معنای کسی هست که توانایی پرداخت اجازه خونه رو نداره. و باز هم بدلیل اینکه من مجرد هستم این به معنای پرداخت کمتر هزینه آب برای صاحبخانه ام بود. با تمام این اوضاع agent مسکن با شرکتی که من باهاش کار می کنم در استرالیا تماس گرفت ، با دو هتلی که در اونها داشتم تماس گرفت تا مطمئن بشه در طول اقامت مشکلی نداشتم. خلاصه روزهای خیلی سختی برای اجاره خونه / یا گرفتن هم خونه داشتم (روزی نزدیک 3 خونه می دیدم و شاید نزدیک 5 قرار برای هم خونه ست می کردم) که نهایتا به این نتیجه رسیدم که همخونه انتخاب خوبی نیست و خوشبختانه یک خونه خوب تونستم اجاره کنم .

@مائده
مائده جان این چیزی بوده که من شنیدم. شاید واقعا این طور نباشه. اصلا به دلتون بد راه ندید و به راهی که انتخاب کردید مطمئن باشید. واقعا نمیشه گفت همه کیس ها عین هم هستند. اما چیزی که من شنیدم این هست که دانشجوها اینجا بعد از اتمام کار موفق به پیدا کردن کار نمی شوند و در حین زمان تحصیل هم کار مناسبی که بشه ازش به عنوان امتیاز بعدا برای مهاجرت کاری استفاده کرد پیدا نمی کنند. دانشجویان دکترا هم اکثرا در صورتی موفق به تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت می شوند که بتوانند در دانشگاه یا موسسه آموزشی ای مشغول تدریس شوند و در واقع به کار تدریس مشغول شوند که البته با وجود محیط بسیار رقابتی کار آسانی نیست. باز هم تاکید می کنم که به راهتون اطمینان داشته باشید و ذهن تون رو درگیر مسایل اینچنینی نکنید. به اصل تحصیل و تشکیل زندگی فکر کنید. مهاجرت هم مثل هر چیز دیگری سربالایی دارد اما بعد از هر سربالایی، سرپایینی است.

مائده 1393/02/15 ساعت 21:40

ممنون آراد جان

میشه در مورد اسکان موقت با خانواده هم اگه تطلاعاتی یافتی مثل همیشه لطف کنی و برامون بگی

مرسی

اگر اوکلند میاید ایمیلتون رو بذارید
/آزاده

کتایون 1393/02/15 ساعت 23:49

به به مائده خانم... مشتاق دیداررر... ایمیل من katy186888@yahoo.com... یک فقره ایمیل بزن که شماره ام رو برات بفرستم

@مسیو حسام::: سلام م م ... شما نرفتید هنوز؟؟؟ چند وقتیه خبری ازتون نیست؟ هرجا هستید و به هرکاری مشغولید موفق باشید...

ماریا 1393/02/16 ساعت 08:54

@ آراد عزیز
ممنون از اطلاعات مفیدتون

امید راد 1393/02/16 ساعت 10:14 http://kavehrad.ir

اومدم که یه حالی بدم به دوستان
دو تا مستند خوشگل و مامانی از نیوزییلند دارم

1- نیوزییلند بهشت فراموش شده 2013 New Zealand The Forgotten Paradise
http://www.poldownload.com/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84.html?id=669

2- نیوزییلند کهن Primeval New Zealand 2012
http://download.dehvand.ir/1391/11/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2%D9%84%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%87%D9%86-primeval-new-zealand-2012/

دانلود کنید
مارو هم دعا کنید

مریم 1393/02/16 ساعت 10:58

آقا اراد اگر دنبال پنیر فتا هستید به نظرم galaxy (creamy feta) هم خوبه قیمتش هم مناسبه البته پیشنهاد میدم هر بار کمی از اون و بذارید توی آب و بعد استفاده کنید.
دوستانی که در محدوده سیتی زندگی می کنن و دنبال یه تفریح ارزون فیمت و در عین حال فرهنگی هستند یه جای باحال بهشون پیشنهاد میدم که شاید بعضی هاتون قبل من کشف کرده باشیدش
دقیقا جنب کتابخانه عمومی سیتی یه سالن کوچولو هست با اسم academy cinema که پله می خوره میره زیرزمین و هر شب در ساعت های مشخصی فیلم پخش می کنه...دوستان می دونند که هزینه بیلت سینما کمی اینجا گرون هست ولی توی این سالن و در روزهای چهارشنبه می تونید فلیم های خوب و به روزی را با قیمت 5 دلار ببینید...اگر به ورودی سالن مراجعه کنید می تونید جدول برنامه های هر ماه را پیدا کنید. جالبه که فیلم گذشته اصغر فرهادی هم در این سالن نمایش داده میشه.
اگر دانشجوی دانشگاه تهران بودید و احیانا مثل من بیشتر جوونیتون را تو خیابان انقلاب سپری کردین این سالن شا را درست یاد سالن ناصر خسرو دانشگاه تهران و فلیم های 500 تومنی می اندازه که دانشجوها برای دیدنش صف می کشیدن...خلاصه تجربه چهارشنبه ها از دست ندین

مائده 1393/02/16 ساعت 11:01

آزاده جان
مرسی عزیزم،آره اوکلند میام..ولی هنوز ویزامون نیومده احتمال میدم تا حداکثر 3 ماه دیگه بیاد اینم ایمیلم: m.amirpoor@gmail.com

سلام کتایون جان، برات میل زدم...مگه نرفتی تو هنوز دختر؟؟؟

برای ati عزیز:
مثل اینکه شما هم مثل من دلواپس مدرسه بچه تون هستید، قبلا هم عرض کردم
مدارس در NZ دو دسته هستند : دولتی و خصوصی
تو مدارس دولتی که دولت کمک میکنه خانواده ها می تونند کمی پول واسه بعضی هزینه ها بدن (حدود سالی 100 دلار اینا). شما تنها میتونید بچه هاتون رو در محدوده ایی که زندگی میکنید ثبت نام کنید. این محدوده ها در سایت های مدارس وجود داره.. در ضمن مدارس NZ ، دارای سیستم امتیاز بندی هستند یعنی امتیاز 10 بهترین مدرسه و هرچی امتیاز کمتر میشه کیفیت آموزشی مدرس هم پایین تره.
همچنین محدوده هایی که مدارس با امتیاز بالایی دارند خانه هایی گرانتری نیز دارند(به طور کلی) چون مردم ترجیح می دن بچه هاشون رو تو بهترین مدرسه ترجیحا دولتی ثبت نام کنند. (این اطلاعات رو از یکی دو تا از مدارس اونجا با ایمیل گرفتم)

یعنی اول ما باید ببینیم تو کدوم محدوده اقامت داری بعدش مدارس خوبش رو گلچین کنیم و برای ثبت نام ببریم..

من خودم دارم یه تحقیقی می کنم تا بتونم نزدیک ترین مدرسه که به دانشگاه اوکلند با توجه به بودجه و مسائل محیطی انتخاب می کنم..دارم یه فایل اسکل درست میکنم..حتما هر وقت به نتیجه رسیدم براتون میذارم اینجا

موفق باشید همگی

رضا 1393/02/16 ساعت 11:08

مرسی از همه دوستان . اطلاعات خیلی مفیدی رو به اشتراک میزارید.

حامد123 1393/02/16 ساعت 12:48

@ مائده

در مورد ادامه تحصیل به نظرم اونطور که آراد میگه نیست. حداقل از وقتی که من اینجا هستم اینطور نبوده. برای مثال یکی از دوستام دانشجوی دکتری هست و بعد از 3 ماه از ورودش به اوکلند تونست جاب آفر بگیره و ویزاشو به work visa تغییر داد و الان داره هم کار می کنه و هم درسشو ادامه میده. یکی دیگه از دوستانم هم به تازگی دکتراشو گرفت ار دانشگاه اوکلند تونست جاب آفر بگیره. البته در زمان تحصیل هم یه جایی پارت تایم کار می کرد. خلاصه همه چیز به همت و پشتکار طرف بستگی داره.

حامد123 1393/02/16 ساعت 12:57

@ مائده

در تکمیل پاسخ آزاده اینو بگم که تا اونجایی که میدونم اینطور نیست که کسی که دانشجو هست تا پایان تحصیلش نتونه اقامت بگیره. همونطور که گفتم دوستم دانشجوی دکترا هستش و تونست ویزاشو به ویزای کار نغییر بده و الان هم مدارکشو فرستاده برای PR. شما یا همسرتون اگر بتونید آفر بگیرید (که کار سختی هم نیست) می تونید برای ویزای کار و در مرحله بعد برای PR اقدام کنید.

با تشکر از آقا حامد, دقیقاَ. با ویزای دانشجویی نمیشه و بایستی اول به ویزای کار تبدیل بشه. نکته خیلی مهم اینه اگه واقعا نمی خواید درس بخوونید و می خواید با ویزای دانشجویی بیاید و بعد ول نید برید سر کار خیلی بده. چون واقعا وجهه ایرانی هایی رو که واقعا می خوان درس بخونن رو خراب می کنید و دیگه به راحتی بهشون ویزای دانشجویی نمی دن
.آزاده

کتایون 1393/02/16 ساعت 13:35

@خیارشور جیگر::: همچنان زیر پرچم وطن به سر میبرم... خیلی دوست داشتم قبل از رفتنت ببینمت دوباره که قسمت نشد ایشالا یا در نیمکره ی جنوبی یا شمالی دوباره همدیگه رو میبینیم...

@مائده جان::: ایمیلی ازت نگرفتم خانم... ولی خودم برات به همین آدرسی که نوشتی ایمیل زدم

سمیرا 1393/02/16 ساعت 15:00

سلام به همگی,

خیلی وقت بود که فرصت نکرده بودم اینجا سر بزنم.خیلی مطلب مفیدی بود با حسین آقا کاملا موافقم و اینا رو میدونستم اونهمه فسفر نمیسوزوندم تو ایران. برای خانمها هم هرچی جوراب شلواری دارید بیارید هرچی دوست دارید بپوشید اخرش کم اوردید یه جوراب شلواری بپوشید خیلی به درد من خورد

آزاده جون رسیدن به خیر ایشالا به زودی ببینمت.

آراد جان مطالبت خیلی خوب بود. در خصوص پنیر بگم چون من خیلی پنیر خور هستم بین همه مزه پنیر creamy cheese Anchor رو بگیر بعدش کلی دعا به جونم میکنی اصلا بو نمیده . ظرف بیضی روش بنفش نوشته

در خصوص قیمتها این کیوی ها اصلا حساب کتاب سرشون نمیشه انگار یه چیز رو 10 جا قیمت کنی 10 تا قیمت متفاوت میبینید. سعی کنید قبل از خرید هرچیز چند جا قیمت بگیرید تا مثل من هزینه تجربیاتتون بالا نره
مثلا 2 روز پیش سردرد شدید گرفتم قرص Nurofen از داروخانه خریدم 16 دلار . بعدش رفتم فروشگاه countdown که دقیقا بغلش چسبیده بود همون رو 9 دلار میداد خلاصه که سردرد من بدترشد

بازم به نظر من برای روزهای اول تا کار پیدا کنید بهترین جا مرکز شهره و بهتره اجاره 3 ماه 6 ماهه ببندید .شنیدم لغو قرارداد هم هزینه زیاد داره.

حمیدرضا 1393/02/16 ساعت 16:41

سلام دوستان

من فقط یک توضیحی در مورد مدارس بدهم و آن هم اینکه هیچ سیستم رتبه بندی آموزشی رسمی برای مدارس نیوزلند وجود ندارد بلکه مدارس بسته به محدوده ای که در آن قرار دارند رتبه ای می گیرند و این رتبه که decile نام دارد از یک تا ده هست. این رتبه بیشتر ناشی از سطح درآمدی ساکنین منطقه است. یعنی مثلاً مدرسه ای که دارای نمره 10 هست در منطقه ای با ساکنین درآمد بالا قراردارد. و این رتبه بندی هم برای این است که مدارس در رتبه های پایین تر از کمک بیشتری از دولت برخوردار می شوند و در عوض مدارس در رتبه های بالاتر کمک های مالی بیشتری را از والدین دریافت می کنند؛ مثلاً ممکن است که یک مدرسه در رتبه 10 تا چهارصد و اندی دلار در سال از والدین کمک مالی بخواهد. البته معمولاً یک همبستگی بین این رتبه ها و سطح آموزشی مشاهده می شود ولی لزوماً این طور نیست که مثلاً مدرسه با رتبه درآمدی 8 از مدرسه با رتبه درآمدی 9 بدتر باشد. طبیعتاً وقتی منطقه مدرسه رتبه بالاتر دارد یعنی ساکنین آن پردرآمدتر و به دنبال آن خانه ها گرانتر هستند.

حمیدرضا 1393/02/16 ساعت 16:44

این هم لینک رسمی تعریف decile مدارس
http://www.minedu.govt.nz/Parents/AllAges/EducationInNZ/SchoolsInNewZealand/SchoolDecileRatings.aspx

مائده 1393/02/16 ساعت 20:24

یه سوال که شاید به نظرتون مسخره بیاد:
city centre دقیقا چه خیابون هایی رو شامل میشه و نسبت به دانشگاه اوکلند فاصلش چقدره؟ آخه هر چی تو گوگل مپ سرچ می کنم city center نمیدونه

مائده جان اینجا بهش می گن Auckland CBD اینو سرچ کنی نقشه رو بهت میده. دانشگاه اوکلند اکثر دانشکده هاش مرکز شهرن باز بستگی داره رشتتون چی باشه چون تعداد محدودی از دانشکده هاش بیرون از این منطقه هستن.
/آزاده

سعیده 1393/02/16 ساعت 21:44

حسین جان ممنون خیلی مطالب مفیده ولی من هر چی فکر میکنم دلم میگه پلوپز - چایساز - آبمیوه گیری - مخلوط کن و از فبیل رو بهتره بیارم تازه شنیدم قابلمه اونجا خیلی گرونه و زودپز هم که از لزومات آشپزی ما ایرانیها است . ظروف هم که کلی خاطره داره یعنی نیارم ؟

مائده 1393/02/17 ساعت 10:37

آزاده جان
ممنون از پاسخ سریع و کاملت..فقط یه نکته
چرا تو سایت trademe وقتی داریم واسه خونه سرچ می کنیم مثلا city centre رو جدا کرده از مثلا parnell و یا جای دیگه؟/ مگه اینا تو مرکز شهر نیستند؟؟

ماءده جان به مرکز نزدیکه پارنل ولی بهش cbd نمی گن
/آزاده

محمد MSY 1393/02/17 ساعت 13:10

سلام.
دوستانی که رفتن یا دارن میرن:: من بعد از اینکه ویزا رو زدن توی پاسپورت، به آفیسرم خبر دادم و در جواب گفت که Approval letter و a guide for resident visa holders رو برام پست کرده.
توی Approval Letter گفته که قبل از اولین ورود به نیوزلند باید درخواست entry permission بدم و تاییدیه بگیرم. من این رو نشنیده بودم دیگه. چی هست؟ چجوری باید درخواست داد؟ برای شما دوستان هم اینجوری بوده؟
ممنون میشم راهنمایی کنین.

نه ما فقط کتابچه رو گرفتیم که با پاس ها اومد. ازش بخواید توضیح بیشتر بده
/آزاده

حمیدرضا 1393/02/17 ساعت 13:42

سلام
چند وقت بود فرصت نشده بود بیام سایت سربزنم.
حسین آقا دستت درد نکنه.
راستی کی داره با نام من اطلاعات می دهد؟ لطفا حق کپی را رعایت کنید
آزاده خانم رسیدن به خیر

قربان شما ممنون. سلامت باشید
/آزاده

مجید 1393/02/17 ساعت 16:02

@ حمید رضا :: ما بالاخره نفمیدیم شما اونی یا ایشون شماست ؟ در هر صورت مطالب مفیدی بود ممنون ما همه را به حساب حمید خان مینویسیم.

@مائده: https://www.instantstreetview.com/10ebwoz6qe8wwz1lczr5z2u

ati 1393/02/17 ساعت 17:07

ممنون از مائده و آراد عزیز
آزاده عزیز خیلی سکوت کردین انشالا قرار خبرای زیادی داشته باشیم . ما منتظر هستیم

ممنون از لطفت. راستش روی گوشیم نمی تونم فارسی تایپ کنم. لپ تاپ رو هم که باز می کنم کلی کاد هست که باید انجام بدم اینه که شرمنده دیر به دیر میام. جاگیر شم آپدیت تر می شم
/آزاده

رها 1393/02/17 ساعت 18:16

سلام بر همه دوستان

تبریک به آزاده عزیز که واقعا برای همه کمکه.

از دوستان عزیز کسی می دونه پروسه سکوریتی چک چقدر طول می کشه؟

الان حدود 5 ماه که آفیسر میگه پرونده رفته NSC و .... من .... دیگه ...... نمی تونم :( واقعا دلم می خواد کلم رو بکوبم به دیوار همش بی برنامه گی همش انتظار ... همش قیر داغ ... :) بدترین قسمتش هم اینه که هر کی بهت می رسه ازت می پرسه از رفتن چه خبر و من هم عین یک ابله به تمام معنا نگاش می کنم و می گم ... هیچی هنوز معلوم نیست .....

من نمی دونم این حال من که خرابه یا اداره سکوریتی چک یا هیچکدام ؟

رها جان 5 ماه زمان زیادی نیست صبر داشته باش. از 2 ماه تا 2 سال مورد داشتیم سکیوریتی چک طول کشیده
/آزاده

سالار 1393/02/17 ساعت 22:24

آراد جان ممنون از جواب مبسوطت

Alireza 1393/02/18 ساعت 01:41

Entry Permission
If you are a visa holder or from a visa-waiver country you apply for entry permission by completing the required passenger arrival card. If you are granted entry permission, you will also be granted a visa. You may stay in New Zealand in accordance with the conditions of your visa.

@سمیرا
خیلی ممنون، به سفارش آزاده جان پنیر فیلادلفیا گرفتم که خوشبختانه خیلی خوب بود. این بار هم به سفارش شما anchor می گیرم ببینم اون چطوری هست.

کلا سیستم من خیلی باحال شده اینجا. وقتی با اکثر ایرانی های تازه واردی که اینجا دیدم صحبت کردیم میگن تو همونی نیستی که با پنیر مشکل داشتی :)


/آزاده

ناهید 1393/02/18 ساعت 09:25

سلام به همه دوستان...دلتنگ همه دوستان

اول از همه به ازاده:: پنیر فیلارفیا بگیر ازاده جون..اوجینالش خوبه ..اگه کریمی دوست داری اونم خوبه ..Sur Cheese anchor هم هست قیمتش نصف فیلادرفیا است و البته کاملا مثل خامه غلیظ است با طعم پنیر...

دوستان که دارین میاین من هم تجرم در مورد لوازم برقی این بود که همون روزهای اول پلوپز- اتو-تستر-کتری برقی ..تشک روی تخت(جهت رطوبت گیری) رو خریدم در یک تحفیف شصت درصد 140 دلار ..این رو هم بگم که کیفیت اونها هم خیلی خوبه و جز مارک های خوبه...پس خیلی نگران نباشین..چون به شحصه نتونستم بار زیاد بیارم و فریت هم نکردم

در مورد اجاره هم بگم پیدا کردن خونه مستقل زیر هفته ای 300 تا خیلی بعیید ه...اگه بچه داشته باشید باید به بیشتر از او فکر کنید.

درمورد پوشاک خوب تا وقتی حقوق ادم نداره خیلی به نظر گرون میاد البته حراج هم می تونید پیدا کنید ولی اگه لباس خوب و ساده دارید بیارید..من تقریبا فقط لباس اوردم و الان راضیم..

داشتن چند تا ظرف و قابلمه و قاشق چنگال تا بفمیم چی به چیه بازم ضروریه ..اینم بگم که یک سرویس چینی 16 تایی رو من خریدم 30 دلار و الان همه نیازهام رو پاسخ می ده...

به همه چی فکر کنید و به روحیه بیشتر..گاهی لازمه ادم ماهی 500 دلار بیشتر خرج کنه ولی شرایطش براش راحت تر باشه ..

یک نکته جالب در مورد اینجا این بود که شاپینگ سنترهای خیلی بزرگ مثل مالری و دبی و ترکیه نیست اینجا..خبر خوش برای اقایون!!!!!!

من همیشه در دودلی کانادا - نیوزیلند بودم و شرایطش برای هر دو جا بوده...اما حالا فکر میکنم اگه اینجا کار پیدا کنم اینجا می مونم ...این هم برای اینکه دلتون گرم بشه
هوا اینجا خیلی خوبه و این روی روحیه ادم ها واقعا تاثیر می ذاره...

مرسی ناهید جان بابت اطلاعات حفظ روحیه اینجا از اوجب واجباته
/آزاده

ناهید 1393/02/18 ساعت 09:26

ازاده جان اطلاعات این کنسرت رو بذار بی زحمت ..اگه شد ما هم بیایم ...

کدوم کنسرت
/آزاده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.