دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

تقویت شبکه دوستان و آشنایان یا Networking

در باب اهمیت تقویت شبکه دوستان و آشنایان (Networking) قبلا صحبت کردیم. در این گفتار سعی می کنم این موضوع را بیشتر بشکافم و انواع روشهای آنرا بررسی کنم. ناگفته نماند روشهای تقویت شبکه محدود به موارد ذیل نبوده و قطعا افراد مختلف بسته به تجربه و حوزه دانستنیهای خود می توانند موارد دیگری را نیز به اضافه کنند.

 

برخی نکات مهم

  •          تقویت شبکه صرفا مربوط به دوره کاریابی نیست و بعد از آن هم باید ادامه داشته باشد. با توجه به کوچک بودن کشور نیوزلند این موضوع اهمیت فراوانی دارد
  •          تقویت شبکه محدود به جنسیت (زن یا مرد)؛ ملیت (ایرانی یا غیر ایرانی)، مذهب (مسلمان و غیر آن)، سن (پیر و جوان) و غیر آن نیست و لازم است بتوان با افراد مختلف با پیش زمینه های مختلف طرح دوستی ریخت و ارتباط انسانی خوبی برقرار کرد
  •          تقویت شبکه بدون داشتن یک مسیر ارتباطی میسر نیست پس حتما آمادگی داشته باشید که بطریقی با طرف مقابل مرتبط شوید، از طریق دادن کارت، گرفتن آدرس ایمیل یا تلفن، مرتبط شدن از طریق لینکدین و فیسبوک و ...

 

روشهای تقویت شبکه

  •          شرکت کنندگان و مدرسین کارگاه های کاریابی
  •          شرکت کنندگان و مدرسین کلاس های زبان
  •          شرکت کنندگان و ارائه کنندگان meetup ها
  •          رکرویترها
  •          افرادی از شرکت ها که با شما مصاحبه کرده اند و جواب مثبت یا منفی به شما داده اند
  •          همکاران محلی که در آنجا استخدام شده اید
  •          کسانی که در گروه های مورد علاقه شما در لینکدین عضو و فعال هستند
  •          همسایه های محلی که در آن سکونت دارید
  •          ایرانی هایی که هم رشته شما هستند و در نیوزلند سابقه زندگی و کار دارند. یک روش برای پیدا کردن این افراد جستجو در لینکدین یا جستجو در لیست افرادی است که عضو گروه های خاص در لینکدین یا فیسبوک و شبکه های اجتماعی مشابه هستند
  •          شرکت کنندگان در برنامه های عمومی و رخدادهای کتابخانه های عمومی بخصوص برای خانم ها
  •          افراد شاغل در محلی که کار داوطلبانه می کنید
  •          کارمندان و معلمین مدرسه ای که بچه تان را در آنجا ثبت نام می کنید
  •          حضور فعال در وبلاگ و عضو شدن در گروه 2مهاجر در لینکدین
  •          عضویت در گروه های مخصوص تقویت شبکه از قبیل A few quit yarns و حضور در برنامه های آنها
  •          دوستان دوستانتان که در مهمانی ها و مناسبت ها ملاقاتشان می کنید
  •          استفاده از ویژگی های غیر رایگان لینکدین جهت یافتن ارتباطات بیشتر

نظرات 19 + ارسال نظر
سالار 1393/03/12 ساعت 14:10

رضای اول 1393/03/12 ساعت 14:32

ati@ مگه رشته شما چیه که ناامیدتون کرده؟
کمبود امتیاز دارید و جاب افر میخاید؟
من مشکلتونو نفهمیدم

M_95 1393/03/12 ساعت 17:57

مائده عزیز برای پاسخ ممنونم.

مورد همین جاست که من نمی خواهم فوق رو اینجا بگیرم.
و گرنه موقع خدمت (مقدس سربازی) به خاطر تاخیر در خدمت به زور هم شده می گرفتم .
خدمت رو رفتم و چند سال کار کردم و ضرر هم نکردم.(الان راضی ام از کاری که کردم)
خیلی از دوستان کوچکتر هم همین جا به راحتی فوق رو قبول می شوند ولی نمی رند و سریع می رند خودشان رو درگیر کار می کنند.(به نظرم اشتباه هم نمی کنند)

در حال حاضر هم برنامه من اینه که این دو یا سه سال آینده رو اقدام کنم برای فوق و حتما هم خارج از کشور.
اگر شد و شرایط مساعد بود که می مانم و هیچ .
و گرنه بر می گردم با پشتوانه قبلی که دارم همین جا زندگی می کنم .

پیشنهادی برای جای دیگری ندارید مثلا جایی تو اروپا ؟

باز هم سپاس از لطف شما

درسانا 1393/03/12 ساعت 20:07 http://azhand@outlook.com

@M_95
دوست عزیز از اونجایی که بچه های این فروم اکثرا برای مهاجرت اقدام میکنن بیشتر در این زمینه آگاهی دارند.
پیشنهاد میکنم به سایت applyabraod.org سری بزنید و عضو شوید....اونجا همه دارن تحصیلی اقدام میکنن و راهنمایی شان بسیار مفیده
موفق و پیروز باشید

Sina 2 1393/03/13 ساعت 01:36

سلام دوستان فکر می کنم مهاجرت به نیوزیلند انقدر سخت شده که دیگه به ریسک و زحمتش می ارزه و من تو این یک ماهی که از شروع تحقیاتم میگذره دارم آروم آروم دلسرد میشم.
اما امروز با یه چیزی آشنا شدم اون هم ویزای silver fern گفتم این رو هم اینجا مطرح کنم کسی تجربه ای از این مدل ویزا داره؟؟

جمال 1393/03/13 ساعت 08:42

سلام حسین آقا
2مهاجر به چه اسمی در لینکدین فعاله؟

مائده 1393/03/13 ساعت 09:45

M_95 عزیز
همون طور که درسانا گفت سایت Applyabroad.org بسیار بیشتر به دردت می خوره چون بچه های اون سایت همشون دارن واسه تحصیل اقدام می کنند
اگه حتما مصر به رفتن واسه فوق هستی یه سری به دانشگاه های آلمان بزن.. بدک نیست خوبه

@ حسین عزیز
ممنون بابت اطلاغات ارزشمندت... همسرم داره رزومش رو آماده می کنه واسه نیوزیلند نمیدونیم که باید از نوع work باشه یا skill ..میشه اگه امکانش هست یه نمونه واسمون بذاری...خیلی ممنون میشم
m.amirpoor@gmail.com

نرجس 1393/03/13 ساعت 10:43

@ حسین جان خیلی ممنونم بابت مطالب خوبی که با ما به اشتراک میذاری

@ درسانا جان من برای خرید بلیط پیشنهاد می کنم با چند آژانس هم تماس بگیری و اطلاعات پروازهایی رو بگیری که 24 ساعته باشه نه 48 ساعته.گاهی آژانسها پروازهایی رو بهت پیشنهاد می دند که در سایت cheapoair نمی بینی.البته قیمتش کمی بالاتره اما به نظرم برای این مسافرت طولانی گزینه بهتری هستش .موفق باشی

گلی - بابک 1393/03/13 ساعت 10:52

چندتا نکته ی خیلی ساده و اولیه برای زندگی روزمره توی نیوزلند که ممکنه به درد افرادی که تازه وارد اینجا می شوند بخوره: 1. زباله ها: اینجا باید زباله های بازیافتی رو از بقیه جدا کرد. زباله ها رو به سه دسته تقسیم می کنند، و هر کدوم رو توی کیسه مخصوص خودش باید ریخت: a. شیشه، b.پلاستیک و دیگر زباله هایی که روشون تصویر مثلث بازیافت رو داره وc. سایر زباله ها. هفته ای یکبار ماشین جمع آوری زباله ها میاد. یک هفته گروه a و c می بره و یک هفته گروه b و c. دقت کنید که مثلا هر چیز پلاستیکی رو نباید داخل دسته b انداخت فقط اونهایی که مثلث بازیافت رو دارند، اگه غیر این باشه و ببینن زبالتون رو نمی برند.
2. خرید روزانه: توی ولینگتون سه مارکت بزرگ برای خرید وجود داره، که حتما در بقیه نیوزلند هم وجود دارند چون تبلیغشون رو توی تلویزیون پخش می کنند (ممکنه بیشتر از این هم باشه که من هنوز نمی شناسم). Count down، New town و Pak n Save. اینها با هم در رقابت هستند و معمولا روی اقلام متفاوتشون تخفیف می زنند که قیمتشون مناسب تر می شه ، تخفیف خورده ها یک تگ زرد رنگ می خورند که روش نوشته special . یک چیز دیگه که اگر بخواهید مقتصدانه خرج کنید اینه که بعضی از برندها Home brand هستند که قرمز رنگ روشون هم Home brand نوشته شده . اینها محصول همونجا هستند و قیمتشون نسبت به جنسهای مشابه کمتره. در ضمن هر فروشگاهی بطور هفتگی مجله چاپ می کنه و قیمت اجناسی که تخفیف خوردن رو می زنه.
توی مارکتهای بالا همه چیز مربوط به خوردن هست از میوه و سبزیجات تا انواع لبنیات و...، اما هفته ای یکبار fruit Market در بعضی مناطق برگذار می شه که کشاورزها که اکثرا چینی هم هستند بطور مستقیم محصولاتشون رو عرضه می کنند. که هم تازه هستند و هم معمولا ارزونتر از مارکتها تموم می شه.
یک چیز دیگه در مورد خرید اینکه اینجا استفاده از کارت خرید خیلی رواج داره، (مثل کارتهایی که بعضی فروشگاه ها تو ایران مثل چرم مشهد، چرم درسا و تامی دارند) هر کدوم از فروشگاه های بزرگ کارت اعتباری خودشون رو دارند که با هر خرید به اعتبارتون اضافه می شه و هر کدوم به نحوی بعدا بهتون تخفیف می دن، مثلا بعضی هاشون هنگام زدن بنزین تخفیف می دن و ... . مردم اینجا کیفشون پره از انواع مختلف این کارتها
3. یک چیز اولیه و ساده در مورد عبور و مرور از خیابونها که ما در ایران نداریم. برای عابر پیاده سه راه وجود داره: مناطقی که یک تابلوی دایره شکل نارنجی دارند. در این مناطق حق عبور با عابر پیاده است راننده ها موظف اند برای عابرین بایستند. دومی مناطقی هستند که چراغ راهنمایی وجود داره. عابر پیاده برای رد شدن باید دکمه روی چراغ رو بزنه تا چراغ برای سبز بشه. اینجا تا اون دکمه زده نشه هیچ وقت چراغ برای عابر پیاده سبز نمی شه الکی منتظر نشید و راه سوم خط کشی ها هستند که اینجا حق تقدم با وسایل نقلیه است، فکر نکنید که اینجاها هم ماشینها براتون استاپ می کنند، باید صبر کنید تا ماشینی نیاد.
4. در مورد پارک ماشین توی شهر، مناطقی وجود داره که پارک کردن تا چند دقیقه (حدود 20 دقیقه) بدون اشکال و مجانیه که روی تابلوش مدتش نوشته شده. این مناطق افرادی مثل پارکبانهای ایران دارند که آمار جا پارکها رو دارند و روی تایر ماشینها با کچ خط می کشند. تا زمان رو براشون نگه دارند و بعد از مدت مشخص شده اگه ماشین همچنان همون جا باشه ماشین رو جریمه می کنند.
5. خونه: اینجا به شدت شرجی هست بنابراین در انتخاب خونه خیلی دقت کنید، چون بهنرین چاره اش فقط روزهای آفتابیه، اگه آفتاب کافی نداشته باشید خونه دایم نم دارو سرده.بک دستگاه هایی دارند که رطوب رو اندازه می گیره و رطوبت هوا رو جذب و کم می کنه. ممکنه لازمتون بشه.
6. حمل و نقل: کارت های snapper برای اتوبوس و قطار استفاده می شه که علامتش یک ماهیه. اگه از مراکز خودش بخرید قیمت کارتش 10 دلاره اما مارکتها گرونتر می فروشندش. البته از این کارتها برای خیلی از پرداخت های دیگه هم می شه استفاده کرد. بعد از خرید کارت بهتره که توی سایتش کارتتون رو رجیستر کنید. اطلاعات کامل رو توی سایتش داره snapper.co.nz
7. خرید پوشاک: فروشگاه های outlet ، قیمت مناسبی برای پوشاک دارند. می تونید outlet های موجود در شهرتون رو گوگل کنید.

درسانا 1393/03/13 ساعت 11:47 http://azhand@outlook.com

@نرجس عزیز ممنونم....من حتما بعد از این تعطیلات به دفتر امارات تو توانیر سر میزنم...

@گلی - بابک
دوستان از شما هم ممنون...اطلاعات خیلی مفید بود

دوستان برای فریت بار اگه شماره آقای ریگی رو دارید ممنون میشم بهم بدین.
من کم کم باید وسایل و جمع کنم ولی نمیدونم باید جعبه مخصوص گرفت؟
وسایل شکستنی رو که تو این پلاستیکهای حباب دار میپیچم ولی نمیدونم برای تابلوهام که 2 تاشون بزرگه از کاغذ و روزنامه میشه استفاده کرد؟
فکر میکنید این آقای ریکی مشاوره بده راجع به بسته بندی؟

ati 1393/03/13 ساعت 11:56

سلام @رضا اول.رشته حسابداری فوق لیسانس با10 سال سابقه مرتبط. ولی وکیل گفتش برای این رشته باید عضوانجمن حسابرس ها باشین درنیوزلندیااسترالیا وبرای این کار بایداونجا باشیم تابتونیم کلاساشوبریم تازه امتحان بدیم ببینیم میشه یانه عملا یعنی نه

M_95 1393/03/13 ساعت 13:43

با سلام

@ درسانا - ممنونم ازت . پیگیری می کنم.
@ مائده - از شما هم به خاطر پاسخ ممنونم .

ولی در کل این باعث نمی شه بازم اینجا نیام. نوشته های دوستان به آدم انگیزه می ده .
نیوزلند رو هم فقط به خاطر آرامشش دوست دارم .( با اینکه نرفتم ولی وبلاگهای دوستان رو خوندم )

سپاس فراوان.

سمیرا 1393/03/13 ساعت 16:56

حسین آقا خیلی ممنون بابت اطلاعات مفیدی که برای ما شیر میکنی و وقتی که در اینجا میزارید. صد در دنیا و صد در آخرت خیرشو ببینی

@ درسانا : ferit :
09125500257. اسحاق ریکی

رضای اول 1393/03/13 ساعت 17:21

ati@
چیزی در مورد حسابداری نمی دونم. ولی به حرف وکیلتون اکتفا نکن (من خودم با وکیل کار می کردم). در یک ساعت میتونی شرایطشو تو سایت مهاجرت پیدا کنی و چک کنی. از بچه های اینجا هم فکر نکنم کسی تجربه اش رو داشته باشه.

علی 3 1393/03/13 ساعت 19:58

@ Ati :
من جائی ندیده ام که کسی می بایست جزو انجمن حرفه خود در نیوزلند باشد . حتما صحبت وکیا را کنترل کنید . چیزی که دیده ام وکیلها نیوزلند پرت و پلا خیلی می گویند /

ati 1393/03/14 ساعت 11:54

@رضا اول وعلی ۳
ممنون از جواباتون. با صحبتای شما الان یه کوچولو امید پیدا کردم ایشالا همینجوری که شما میگید باشه.چون واقعا خسته شدم هی ازاین بپرس هی از اون بپرس کلا گیج شدم یه وکیل به ما گفت شرایطت شما خوبه فقط برید دنبال زبان ما هم گوش کردیم باچه سرعتی داشتیم زبان می خوندیم که وسطاش ازاین یکی پرسیدیم این جوری گفت کلا ناامید شدیم

رضا 2 1393/03/16 ساعت 20:38

ممنون از گلی- بابک. لطفا بازم از این اطلاعات برامون بنویسید چون ما هم تا آخر ماه میایم و این قبیل اطلاعات برامون خیلی مفید هست.

ati من هم با بقیه دوستان موافقم. کامل ترین مرجع اطلاعات وبسیات رسمی مهاجرت هست.

فرحناز 1393/03/16 ساعت 22:23

سلام دوستان،
ممنون از حسین عزیز و همچنین گلی-بابک عزیز برای اطلاعاتی که دادین
ما براى مدت دو ماه و خرده اى یه خونه توی کرایسچرچ اجاره کردیم. مبلغشو هم برادر آقاى رضا مشهدى برامون حواله کرد. داستانش هم اینطورى بود که من با یه مدرسه براى گرفتن اطلاعات تماس گرفتم و معاون مدرسه گفت باید حتما توى این محله خونه پیدا کنین و خودش پیشنهاد داد که برامون توى خبرنامه مدرسه آگهى بده، شاید اولیاى بچه ها بتونن کمک کنن. من یه متن کوتاه نوشتم و خودمونو معرفى کردم و خواستم هر کسى میتونه در پیدا کردن خونه توى اون محل به ما کمک کنه. دو تا خانواده به ما ایمیل زدن. اولى پیشنهاد کمک کرد و دومى یه خانواده مجارستانى تازه مهاجر بودن که میخواستن براى تابستون برن کشورشون و میخواستن خونه اى رو که اجاره کرده بودن براى دو سه ماه اجاره بدن و ما تا آخر آگوست اجاره کردیم. تا فرصت کنیم خونه مناسبو پیدا کنیم. و چون معرف ما مدرسه بود، نیازى به معرف نداشتیم و پولى به آژانس مسکن و property manager هم ندادیم
گفتم شاید این تجربه به کار بقیه دوستان هم بیاد.

sina2 1393/03/17 ساعت 13:37

ممنون از جوابای خوبتون. شرمنده کردین

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.