دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

به کجا مهاجرت کنیم !

برای اونهایی که نمی دونن هنوز کجا برن و برای اونهایی که می دونن کجا برن اما نمی دونن چرا :) قسمت اول: 


مقایسه نیوزلند و استرالیا!


دیروز یه چارتی پیدا کردم که از جهات مختلف به صورت کلی این دو کشور رو مقایسه کرده بود:


معیار
نتیجه (استرالیا و نیوزلند)
سطح رضایت از زندگی
مساوی
خودکشی
نیوزلند تقریبا نصف استرالیا
مصرف سیگار
نیوزلند کم مصرف تر با اختلاف کم
مصرف الکل
نیوزلند پرمصرف تر با اختلاف کم
تحصیلات و اطلاعات و غیره
نیوزلند با اختلاف کم در سطح بهتری هست
اشتغال
نیوزلند میزان اشتغال بیشتری داره
سطح درامد
استرالیا سطح درامد شخصی بیشتری داره
امنیت
نیوزلند با اختلاف زیاد در سطح بهتری هست
سطح اعتماد اجتماعی
نیوزلند در سطح بهتری قرار دارد
میزان دسترسی به اینترنت
نیوزلند در سطح بهتری قرار دارد


راستش این مدت که نبودم خیلی ها که به مهاجرت فکر می کنند ازم خیلی سوال ها کردند و اکثرا این سوال اول و اخرشونه که آیا راضی هستی از انتخابی که کردی ! اگر دوباره قرار باشه انتخاب کنی بازم می ری نیوزلند ! آیا حاضری برگردی !

راستش از اینکه نیوزلند رو انتخاب کردم واقعا راضی هستم .. نمی دونم تعداد ایرانی هایی که توی هر کشوری هستند چقدر تاثیر می ذاره روی زندگی ادم اما من هنوز بعد از این مدت دنبال دوست های خوب می گردم. منظورم این هست که تعداد ایرانی های نیوزلند و گردهمایی هاشون و غیره خیلی کمتر هست نسبت به کشورهایی مثل کانادا و استرالیا و این گاهی برام جای سوال می ذاره که اینکه ایرانی دور ادم بیشتر باشه بهتره یا بدتر .. به هرحال حس می کنم این چند ساله نیوزلند در ایران خیلی شناخته تر شده و در اینده نه چندان دور تعداد ایرانی های اینجا بیشتر از اونی بشه که انتظارش رو داشتیم .. من هرچند دوستان و حتی فامیل های نزدیک در کانادا و استرالیا دارم هنوز از انتخاب ام راضی هستم ..

موضوع دیگه ای که گاهی باعث می شه نیوزلند طرفداران کمتری داشته باشه دوریش از سایر نقاط دنیاست و یه جورهایی اون اخبار و هیجاناتی که بقیه خیلی شدید درگیرش می شوند رو نداره .. حالا این که این موضوع خوبه یا بد یه مورد کاملا سلیقه ای هستش .. اما مساله ای هست که به وضوح به چشم می خوره ..


رفتن، دل کندن، ریشه های جدید و عادت های جدید پیدا کردن کار ساده ای نیست. مهاجرت تاریک نیست اما ساده هم نیست. اما اگر کسی باشه که این راه رو رفته باشه احساس ادم خیلی بهتر می شه و می گه که خوب فلانی رو فلان جا دارم و یا از طرفی این همه رفتن و خوشحال هستند من هم می رم .. به عنوان یک تجربه شخصی برای من مهاجرت به نیوزلند سخت بود چون هیچ احد الناسی رو اینجا نمی شناختم و هیچ کسی رو هم ندیده بودم که این راه رو رفته باشه .. 


اونهایی که تصمیم رفتن دارند باید تحمل چیزهای جدید رو داشته باشند. از دست خیلی چیزهای اعصاب خرد کن ایران شاید خلاص بشن اما در عوض برای جا افتادن باید صبر داشته باشند. برای پیدا کردن دوستانی که بهشون احساس نزدیکی کنند و جای دوستان قدیمی رو پر کنند باید صبر داشته باشند. برای اینکه دیگه موقع زبان دوم حرف زدن فکر نکنند باید صبور باشند. برای پیدا کردن جایگاه های قبلی اشون سر کار باید صبور باشند. باید کلی چیزهای جدید یاد بگیرند. کلا باید صبور باشید و اعتماد به نفس داشته باشید. 


شاید استرالیا برای ما ایرانی ها شناخته تر شده باشه و دیگه الان هرکسی رو ببینی یه نفری رو می شناسه که خلاصه استرالیا زندگی می کنه اما شاید راحت نشه کسی رو پیدا کرد که نیوزلند باشه ... اما می خوام فقط بگم مطمئن باشید جلوتون تاریک نیست... 


اگر هنوز به راحتون شک دارید و یا براتون تاریکه هر سوالی که این راه رو براتون سبک و روشن می کنه رو بپرسید.. 


بعد از برگشت از سفر فعلا این پست رو برای دستگرمی دوباره نوشتم .. حتما با پست های جدید بر می گردم ..

سپیده ..

نظرات 10 + ارسال نظر
شبنم 1390/07/21 ساعت 13:24

سلام سپیده جون
مرسی اطلاعاتت خیلی به درد بخوره ...واقعا دستت درد نکنه...فقط اگه میشه راجع به سطح بهداشت نیوزلند هم بگی خیلی خوبه! فکر کنم سوال خیلیا باشه
مثلا هزینه های درمان و کارای دندون پزشکی و یا حتی هزینه های زایمان
مرسی دوستم

راستش هزینه های درمان و غیره رو چون اکثرا بیمه در نهایت بهتون پرداخت می کنه خیلی محسوس نیست .. به جز دندانپزشکی که ما ایرانی ها معمولا توی هر سفرمون به ایران می ریم یه سرویس و دیگه اینجا کاری نداریم .. اما این دفعه که من ایران بودم و رفتم سراغ کار دندان هام هم از نظر کیفیت کار و هزینه ها کاملا قید ایران رو زدم و برگشتم تا همین جا انجام بدم .. اینجا حداقل خیالت راحته که دکتر اگر کاری رو برات انجام می ده مسئولیتش رو هم به عهده می گیره
اما در مورد هزینه های زایمان بگم که همه چیز مجانی هست اگر ویزای کار دو ساله داشته باشید یا مقیم باشید و .. البته اگر خودتون بخواهید عمل سزارین داشته باشید باید فقط پول سزارین رو خودتون بدید اما اگر به دلایل پزشکی یا هرچیز دیگه نیاز به سزارین داشته باشید اون مجانی هستش ..
سپیده

رومینا 1390/07/21 ساعت 14:13

سلام سپیده خانم خوش آمدید
اگر ممکنه کمی در مورد سطوح تحصیلی بچه ها و تفاوتهاشون با ایران از نظر تعداد سنوات در هر مقطع تحصیلی و فرق مدارس خصوصی با غیر خصوصی هزینه هاش و سطح تحصیلی بچه ها نسبت به ایران ساعت حضور در مدرسه در هر مقطع و چه سنی باید به چه مقطع تحصیلی وارد بشه و .....
دیگه اینکه از دوستانی که مصاحبه داشتند مثل پروانه خانم خواهش میکنم بگن که برای مصاحبه ایا قبلش باهاشون هماهنگ شده بود مثلا مگن فلان روز زنگ میزنیم تا مصاحبه داشته باشیم یا خیر؟
ممنون

چشم در مورد اول ..
در مورد دوم هم قبلا اش باهاتون ایمیلی معمولا تماس می گیرند و درخواست مصاحبه رو می دهند و مثلا می گن بهشون بگید کی براتون خوبه و مثلا می گید چهارشنبه هفته دیگه ساعت ۴ عصر به وقت نیوزلند و همون موقع هم دقیقا مصاحبه انجام می شه و معمولا حدود ۴۵ دقیقه اینا و یا بیشتر شاید باشه ..من سوال هاش رو گذاشتم توی پست های قبلی حتما یه نگاهی بندازید ..
سپیده ..

[ بدون نام ] 1390/07/21 ساعت 16:09

مرسی سپیده جان، خیلی دلگرم کننده بود .
اونجا ایرونی ها گردهمایی ای دارن که دور هم جم بشن ؟

اره معمولا عیدها و کنسرتها و ۱۳ به در و غیره .. معمولا ایرانی هایی که همدیگر رو می شناسن دور هم جمع می شن به هر حال .. ..
سپیده

مرجان 1390/07/23 ساعت 22:08

ممنون سپیده عزیز صحبتت درموردمهاجرت خیلی عمیق وصمیمی بود.راستش درموردخود من که میخوام از طریق دانشجویی بیام ولی راستش بین استرالیاونیوزلند موندم. اگه بتونم بیام بعدش ازطریق کاری و...انشااله اقامت برای خودم وخونوادم بگیرم.حالا سوال من اینه که توزمان دانشجویی که من ۲۰ ساعت وهمسرم ۴۰ ساعت حق کارداریم اگه کارهای معمولی (شغلهای تمیز!!) انجام بدیم حدودا چقدر هفتگی درآمدداریم؟بعدش اینکه اگه خونه کوچیک ودور ازشهر ولی تمیزومرتب بخوایم حدودا
باچه اجاره هفتگی میتونیم پیداکنیم؟ چون هزینه زندگی تو نیوزلندکمترازاسترالیاست من روش حساب میکنم.

یه شغل معمولی بین 12 - 17 دلار در ساعت درامد خواهید داشت. هزینه یه خونه معمولی هم برای اجاره فقط حدود 250-300 دلار در هفته خواهد بود. البته مثلا با 300 دلار می تونید خونه خوب ولی دور بگیرید. اگر حتی جاهایی با دسترسی خوب اما محلیت یه کم پایین تر می تونید با 300 تا چیزهای خوب پیدا کنید. مثلا 2 اتاق خواب و حیاط و غیره .. یه ماشین بخواهید بخرید با 3000 تا راحت می تونید یه ماشین خوب بگیرید .. یه کمی مدل قدیمی .. خرج تلفن و اینترنت و اب و برق هم در ماه تقریبا 300 دلار اینها می شه ..
امیدوارم این اعداد کمک کنه ..
سپیده

مرجان 1390/07/24 ساعت 06:25

خیلی ممنون از این ارقام.پس اگه بخوایم کاملترش کنیم لطفاهزینه رفت وآمد و خورد و خوراک رو هم (میدونم که برای چند صدمین بار بایداین جوابو بدی ببخشید) بگو. راستی این کار ودرآمد روکه گفتی همیشه هست یا گاهی ممکنه گپ وانتظارزیادی بین کارهاباشه؟
یه مورددیگه مهدکودک برای بچه خیلی گرونه؟
سپاسگزارم.مرجان

پست در دست اقدام است :)‌
سپیده

پروانه 1390/07/24 ساعت 09:19

سلام ،

ممنون واقعا از اطلاعاتتون . ما واسه 3 ژانویه بلیط رزرو کردیم جون تا 12 فوریه دیگه بلیط نبود . خواهش می کنم ازتون در مورد اینکه در بدو ورود کجا بریم که تمیز و ارزون باشه ، و چه جوری خونه بگیریم و چهخ مسائلی رو مد نظر داشته باشیم لطفا یه پست مفصل بذارین ، یعنی بگین از پله های هواپیما که اومدیم پایین باید جی کار کنیم؟؟؟؟ من اضطرابم داره بیشتر می شه ، مترسم زود نتونیم خونه مورد نظرمون رو پیدا کنیم و این خودش باعث صرف هزینه های زیاد می شه .
در مورد بلیط هم ما فعلا از امارات رزرو کردیم ، مالزی که پرواز هاش خوب نبود . قطر هم به اوکلند پرواز نداشت . اگه در این مورد هم مطلبی هست ممنون می شم راهنمایی کنید . راستی خونه رو می شه اینترنتی اجاره کرد یا نه؟
واقعا ممنون

راستش در بدو ورود بهترین گزینه این هست که جاهایی که مثل متل هستند و یا سوئیت اجاره می دهند بمونید که اینجاها رو انلاین هم می تونید از قبل رزو کنید. از فرودگاه هم حتما شاتل بگیرید. از همین ون ها که چند تا مسافر رو سوار می کنند و می رسونند چون تاکسی خیلی ی ی گرون در میاد. ادرس رو بهش بدید دیگه خودشون می رسوننتون .. انلاین خونه نمی شه گرفت و باید حتما بیاید و بینید . اگر هم بشه بهتره که ببینید که از تمیزی و محل اشون و اینها مطمئن باشید. معمولا خیلی ها میان northshore زندگی می کنند. اما اگر بخواهید خونه مبلمان شده بگیرید بیشتر همون city پیدا می شه .. ما خودمون یه چند هفته توی هتل بودیم تا خونه پیدا کردیم توی northshore و خیلی هم راحتیم. تا city فاصله اش با اتوبوس ۱۰ دقیقه است.
اگر خواستی ادرس ایمیلت رو بذار تا برات ایمیل بزنم و یا چت کنیم تا سوالی داشتی جواب بدم .
موفق باشی .. اصلا نگران نباش .. همه چیز خیلی راحت تر از اونی که فکر کنی هست وو
سپیده

پروانه 1390/07/25 ساعت 09:25

سپیده عزیز ممنون از کمکت . واقعا وجود یه نفر که اطلاعات واقعی داره احساس آرامش بهم میده.
ایمیل شخصی من:

sweety14547@yahoo.com

هست ، اگه یه ایمیل رو این بزنی من Add می کنمت .

باز هم ممنون و موفق باشی

انجام شد ..
سپیده

امید 1390/08/14 ساعت 13:31

سلام
من 40 ساله و مجرد هستم . لیسانس بازرگانی با 20 سال سابقه کارمندی .
آیا شانسی برای مهاجرت دارم ؟
برای حتما باید زبان بلد باشیم .

شانستون به امتیازتون بستگی داره و بله باید حتما زبان بلد باشید :)
سپیده

امین 1390/08/16 ساعت 01:27

سلام سپیده خانم
با تشکر از اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار دادید و زحمتی که بابتش کشیدید.
من در جستجوی اینترنتی متوجه شدم که این بلاگ بهترین منبع اطلاعات در مورد نیوزلند هست و خدا رو شکر که شما و ناصر عزیز این احساس مسئولیت رو دارید.
من حدود 32 سال سن دارم و مدرک کاردانی عمران دارم و دانشجوی مهندسی عمران هستم و حدود 6 سال هم سابقه کار مرتبط دارم. همسرم حدود 29 سال داره و مهندس عمران هست که البته تازه مدرکشو گرفته ولی بیشتر از 8 سال سابقه کار مرتبط داره. طبق ارزیابی های سایت اداره مهاجرت نیوزلند ما بیش از 140 امتیاز میاریم.
با همه مطالعاتی که در مدت 2 هفته اخیر کردم متوجه نشدم که پروسه مهاجرت از زمانی که مدارک ما بدست اداره مهاجرت میرسه تقریبا چقدر طول میکشه و اینکه طبق نظر و اطلاعات شما آیا ما عمرانی ها موفق میشیم که سریعا در بازار کار نیوزلند وارد بشیم ( با توضیح اینکه شغل ما در لیست مهارت های مورد نیاز هم هست ) یا خیر؟
من میدونم که اونجا مدرک مهندسی عمران ما رو قبول ندارند و رجیستر هم نمیکنند ولی کاردانی مشکلی نداره. با توجه به این آیا امکانش وجود داره که ما هر دو در اونجا ادامه تحصیل بدیم که مدرک اونها رو بگیریم و حین تحصیل کار نیمه وقت بکنیم و از گرسنگی نمیریم؟
آیا شما از هموطنان عمرانی که ساکن نیوزلند باشند کسی رو میشناسید که به ما معرفی کنید که با ایمیل مزاحمشون بشیم و یک سری سئوالات تخصصی بکنیم؟
ببخشید که طولانی شد. قبلا از راهنمایی شما تشکر میکنم

نه راستش کسی رو که کارش مثل شما باشه نمی شناسم ..
بعد از ارسال مدارک حدود ۱ سال طول می کشه که بهتون ویزا بدهند ..
بله. اگر اقامت داشته باشید که می تونید کار کنید و درس بخونید .. اگر هم ویزای تحصیلی بگیرید می تونید ۲۰ ساعت در هفته کار کنید.
سپیده

امین 1390/08/16 ساعت 02:47

سلام سپیده خانم
ممنونم از پاسخ شما. اگر احیانا با کسی که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشه برخورد کردید، ممنون میشم که ما رو بخاطر بیارید.
موفق باشید

sure thing
sepideh

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.