دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

کاریابی به کمک لینکدین - قسمت اول

این روزها همه چیز تحت تاثیر تکنولوژی و اینترنت تغییر کرده است. یکی از این حوزه ها، شبکه های اجتماعی و مناسبات کاریابی است که نقش ارتباطات انسانی را بسیار پر رنگتر از گذشته کرده است. لینکدین را بعنوان شبکه اجتماعی تخصصی کاریابی و ارتباطات شغلی، همگی کم و بیش می شناسیم و احیانا در آن پروفایل هم داریم. با توجه به اهمیت و میزان کارایی لینکدین در کاریابی در عصر جدید مناسب دیدم خلاصه ای از کتاب کاریابی به کمک لینکدین را خدمت دوستان عرضه کنم. لازم به ذکر است این کتاب برای رکروترها نوشته شده است ولی اکثر نکات آن برای جویندگان کار نیز مفید است. با توجه به حجم مطلب، آنرا در 2 قسمت می آورم. اینک به قسمت اول توجه فرمایید:

 

نکات اساسی مرتبط با پروفایل

تصویر: از تصویر حتما استفاده کنید چرا که احتمال جستجو شدن و دیده شدن توسط دیگران را بشدت افزایش می دهد. ناگفته پیداست که لازم است از تصاویر حرفه ای و نه تصاویر غیر رسمی و در حال گشت و گذار استفاده کنید

عنوان: از آنجایی که عنوان (کنار نام و تصویر) در نتیجه جستجو ظاهر می شود باید اهتمام کافی به آن داشته باشید. عنوان باید به وضوح نشان دهد شما چه کاری را و در کجا انجام می دهید

خلاصه: در 2-3 پاراگراف شرح دهید چه کار پر اهمیتی در چه صنعتی انجام داده اید یا واجد چه ویژگی مهمی در آن صنعت هستید و قادر به انجام آن در آینده خواهید بود

کلمات کلیدی: اگر مایل هستید براحتی از طریق جستجو پیدا شوید حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید

 

چگونه رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست آورید

الگوریتم جستجو در لینکدین شبیه الگوریتم جستجوی گوگل در 10 سال پیش است به این معنی که پروفایل هر کس کلمات کلیدی بیشتری مرتبط با عبارت مورد جستجو داشته و پروفایل وی توسط تعداد افراد بیشتری دیده شده باشد، در جستجو هم رتبه بالاتری داشته و احتمالا در همان صفحه اول نتیجه جستجو دیده می شود. سعی کنید در عنوان و خلاصه پروفایل خود از صنعت، موقعیت جغرافیایی، نام شرکت و هر اطلاعات تفصیلی دیگری که به یافت شدن شما کمک می کند، استفاده کنید

 

نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر لینکدین

همانند فیسبوک و توییتر لینکدین هم دارای تعداد محدودی (15 عدد) نرم افزار کاربردی است که می تواند در ارتقای پروفایل شما و نیز توسط رکروترها مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا به اختصار به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

SlideShare: با استفاده از آن می توان اسلایدهای پاورپوینت را به سایت فرستاده و با دیگران به اشتراک گذاشت

Amazon Reading List: کتاب هایی که خوانده یا در حال خواندشان هستید را لیست می کند

Google Docs: اجازه می دهد هر مستندی را از طریق آن به پروفایل خود بفرستید تا توسط دیگران قابل مشاهده باشد

 

حفظ حریم شخصی و پیکربندی های دیگر

شاید مایل نباشید هر فعالیتی که انجام می دهد به اطلاع دیگران رسانیده شده یا قابل مشاهده باشد. از طریق بخش تنظیمات (Settings) موارد زیر قابل تنظیم است:

اطلاع رسانی فعالیت: اگر تصمیم دارید تغییرات زیادی در پروفایل خود بدهید و نمی خواهید همگان پی در پی شاهد این تغییرات باشند، کافی است بخش اطلاع رسانی (Broadcast) فعالیت را غیر فعال کنید

بازدیدکنندگان پروفایل: می توانید مشخص کنید که در صورت مشاهده پروفایل دیگران شناسایی نشوید. این مورد بخصوص برای رکروترها کاربرد دارد

پنهان سازی مرتبطین: می توانید لیست دوستان و مرتبطین (Connection) با خود را از دید غریبه ها پنهان کنید

تنظیمات ایمیل: اگر می خواهید فقط ایمیل های اعلان (Notification) خاص، مربوط به گروه های خاص و در بازه های زمانی خاصی را دریافت کنید، سری به این بخش بزنید

تنظیمات توییتر: اگر توییتر خود را به لینکدین متصل کرده اید و خواهان تنظیمات دقیقتری در این رابطه هستید دست شما باز است

 

توصیه نامه ها - بایدها و نبایدها

توصیه نامه هایی (Recommendations) که دیگران برای شما می نویسند یکی از کلیدهای موفقیت است. سعی کنید از همسر خود یا کسی که کارش وابسته به شماست (مثل دانشجو یا کارآموز) توصیه نامه نگیرید و بصورت پشت به پشت (شما برای دیگری و دیگری برای شما) توصیه نشوید و در عوض تلاش کنید از همکاران حرفه ای و تخصصی و بخصوص مدیران خود توصیه بگیرید یا تایید (Endorsement) شوید. برای هر محل کار یک توصیه نامه و حداکثر 5-10 توصیه نامه دریافت کنید. سعی کنید آنهایی که ابتدا در معرض دید هستند از کیفیت بهتری برخوردار باشند

ادامه دارد ...


پی نوست 1: ویزای JSV حسین2 عزیز هم بعد از مدت ها صبر و انتظار آمد. مبارکشون باشه

پی نوشت 2: زهرا خانم هم ویزای JSV گرفتند. به ایشون هم تبریک میگیم و آرزوی موفقیت داریم

گزارش عملکرد نه ماهه اول!

با احتساب امروز، نه ماه از ورود من به نیوزیلند می‌گذره. در این چند ماه خاطرات تجربیات و دریافت‌های جدید و گاه متناقضی داشتم. به طور کلی، این چند ماه خیلی سخت و پر فراز و نشیب بود. سخت و پرفراز و نشیب؛ اما نه بد. مهاجرت ذاتا به دلیل حجم تغییراتی که در تمامی ارکان زندگی ایجاد می کنه، از اقلیم و آب و هوا گرفته تا خوراک، پوشاک، زبان، نحوه ارتباط با سایر افراد جامعه، زبان جدید، از بین رفتن تمامی آنچه که به شما حس نوستالژی میده، چالش تطابق افراد خانواده با محیط و نقش جدید و حتی نحوه فکر کردن فرایندی پیچیده و چند وجهی است. 


به خصوص در روزهای اول که قیافه‌ام بیشتر به تازه واردها می‌خورد، هر کسی که می فهمید با چه شرایطی اومدم اینجا، فقط می‌گفت: «What a brave move!» اولش چون گرم بودم، نمی‌فهمیدم اینا چرا اینقدر تعجب می‌کنن. اما کم کم که مشکلات از راه رسیدن، و بعد از مدتی که آرامشی نسبی حاکم شد و تونستم مقداری بایستم، نفسی تازه کنم و به پشت سرم نگاه کنم، فهمیدم که آدمی زاد چه موجود عجیبیه! و تازه به حرف این افراد پی بردم. 


هر وقت که به این چند ماه اخیر که در واقع شروعش از آبان-آذر پارسال بوده، نگاه می کنم، بی برو برگرد این سوال به ذهنم می‌رسه که آیا حاضرم یک بار دیگه چنین حرکتی رو با این همه انرژی که از آدم می‌گیره تحمل کنم؟ 


خوشبختانه بعد از چند ماه، دیگه تا حدود زیادی از استرس‌ها و مشکلات اولیه کم شده و کارها کمی رو روال افتاده. بیشتر ناشناخته‌ها کشف شده‌اند و نقاط مبهم و تاریک کمتری باقی مونده. الآن دیگه حداقل اطلاعات لازم رو برای گذراندن زندگی مطابق انتظار خودمون و الزامات اینجا داریم. کم کم می‌تونم نفس راحتی بکشم. 


این چند ماه پر بود از روزهایی که چند جور احساس مختلف در عرض چند ساعت به سراغم میومد. روزهایی که با یه اتفاق یا خبر خوب، خوشحال خوشحال و با یه حادثه یا خبر بد، عمیقا ناراحت و افسرده می‌شدم. و این حالات با توجه به اینکه تکیه‌گاه خانواده‌ام هم بودم گاهی اوقات شرایط سختی رو برام ایجاد می‌کرد. 

البته همه اینها بستگی به روحیات و شخصیت هر کس داره و برای هر کسی می‌تونه تجربه کاملا متفاوتی باشه. اما اگه شما هم از اون دسته افرادی هستین که دلتنگی و غربت می‌تونه روحیه‌تون رو به هم بریزه، منتظر تجربه مشابه با اون چیزی که من تجربه کردم باشید. 

از زاویه‌ای دیگر، مهاجرت، تجربه نابیه که هر کسی به دستش نمیاره. تجربه زندگی در کشوری جدید، با آدم‌هایی رنگارنگ و فرهنگی رنگارنگ‌تر خیلی منحصر بفرده و چیزهایی که از این بابت یاد گرفتم رو خیلی باارزش و جالب می‌دونم و می‌تونم بگم که جهان‌بینی من و نحوه نگاهم به انسان‌ها و زندگی رو تغیر داده. 


در پایان، باید بگم منتظر روزهای سخت باشین؛ روزهایی که بی‌شک پایانی هم دارن. 


در آداب کتابت رزومه - قسمت دوم

متن زیر قسمت دوم از یک مجموعه 2 قسمتی است که حسام عزیز جهت انتشار در وبلاگ در اختیار من گذاشته است و آنرا بدون تغییر بازگو می کنم.

 

در ادامه آداب رزومه نویسی، خیلی سریع به اصل مطلب پرداخته و آن را طولانی نمیکنم.

نکته 1: اگر چه در رزومه نویسی شما میتوانید تا چهار صفحه مشخصات خودتان را ذکر کنید، ترجیح این است که بهترین رزومه، رزومه های دو یا سه صفحه ای باشند. بهتر است دو رزومه داشته باشید، دو صفحه ای و چهار صفحه ای. رزومه دو صفحه ای به همه جا ارسال میشوند و بسیار خلاصه و مختصر هستند ولی وقتی به مصاحبه دعوت شدید یا اطلاعات بیشتری نیاز شد، رزومه دوم را استفاده خواهید کرد. لازم به ذکر است که کاور لتر فقط و فقط یک صفحه ای است و به هیچ عنوان دو صفحه ای نیست.

هر چه مطالب خلاصه تر و گویاتر باشند، جواب بهتری خواهید گرفت. به عنوان مثال اگر شما در شرکت "ایده گرایان نوین"، شعبه تبریز واقع در کوی ولیعصر، میدان همافر به عنوان مدیر فروش کارکرده اید و از 2003 تا 2008 اونجا بوده اید، لازم نیست همه این را بنویسید و همین مطلب کفایت میکند که:

Sales manager, Ideh Gerayane Novin Co., Tabriz, 2003-2008

نکته2: رزومه در کاغذ A4 و نه letter تایپ میشود.

نکته3: بهترین فونت Times New Roman یا Arial است. از استفاده از فونتهای دیگر برای اسم و فامیل و عناوین و .... خودداری کنید. این یک اثر هنری نیست، یک نامه رسمی است بنابراین از تزئینات در نوشتن آن اجتناب کنید. سایز فونت رزومه 12 و عناوین 13 است. عناوین باید که Bold باشند.

نکته4: برای ارسال فایل رزومه از فرمت PDF یا Doc استفاده کنید. Rtf هم ممکن هست ولی چندان جالب نیست.

نکته5: حتماً با spell check صحت املاء محتویات نامه را کنترل کنید.

نکته6: این نکته خیلی مهم است:

6-1- اسامی خاص با حروف بزرگ شروع میشوند. مثل Ali، Hessam و ....

نمونه های اشتباه: ehsan Roozbahaneh، Amir masoumi

نمونه های درست: Akbar Zanjanpour یا AMIN AHMADI

6-2: در رزومه کمتر پیش میاید که جمله خبری داشته باشیم و لذا لازم نیست آخر جمله نقطه بگذاریم.

نمونه اشتباه:

Site manager in Testa construction holding.

این جمله خبری نیست و نیازی به نقطه ندارد.

6-3: اول جمله با حروف بزرگ و بقیه با حروف ریز نوشته میشوند:

نمونه اشتباه:

SITE MANAGER IN TESTA CONSTRUCTION HOLDING

نمونه درست:

Site manager in Testa construction holding

نکته 7: حالات مصدری را در جملات یکسان به کار ببرید:

نمونه اشتباه:

-          To control of statements of contractors

-          Staff management

-          Team training

نمونه درست:

-          Controlling statements of contractors

-          Managing the staff

-          Team training

یا:

-          To control statements of contractors

-          To manage the staff

-          To train new teams

ممکن است گاهی محدودیت گرامری داشته باشید و مجبور باشید از حالات مختلف استفاده کنید. در این صورت به متن خود نظم بدهید و مثلاً قسمت اول را با مصدر هایی که به ing ختم میشوند شروع کنید و قسمت دوم را با مصدرهای ment دار ادامه دهید.

نکته 8: بین "،" و کلمه قبل، هیچ فاصله ای نگذارید و بعد از آن یک فاصله بدهید.

نمونه اشتباه:

Management , Design , Control

Management ,Design ,Control

نمونه درست:

Management, Design, Control

همین وضعیت برای نقطه هم صادق است.

نکته 9: در آداب نوشتاری شاید خوانده باشید که اعداد کمتر از ده – اعداد یک رقمی- بهتر است در متن حروفی نوشته شوند و اعداد دیگر عددی. یعنی بهتر است بنویسید: nine years of experience و نه 9 years of experience.

اما در رزومه اینطور نیست. اعدادی که برای خواننده مهم هستند، حتماً عددی بنویسید تا در یک نگاه متوجه شود.

این نکته آخرین نکته نوشتاری بود  و حال به سایر نکات میپردازیم.

نکته10: در بیان مهارتهای نرم افزاری از نوشتن عباراتی مانند زیر خودداری کنید:

نمونه نامناسب:

Windows: XP, Me, 2000, Vista, 8

Office, Word, Excel, One note, …

بدیهی است که به عنوان یک مهندس متخصص، شما حتماً کار با windows را بلدید و لذا اشاره به آن اصلاً جالب نیست. در مورد Office، بهتر است به صورت ذیل ذکر شود:

Office: Word, Excel, One note

یا

Word, Excel, One note

از نوشتن نرم افزارهایی مانند Icon maker،  Winamp،  Media player و از این قبیل خودداری کنید. حتماً مسخره به نظر میرسه ولی این مورد بسیار رایج هست.

نکته 11: در قسمت Education background و Work experience، ترتیب نوشتن به صورت آخرین به اولین است. یعنی اگر شما دکترا دارید، اول اون رو ذکر میکنید، بعد فوق لیسانس و در آخر لیسانس. در مورد کار هم از آخرین شرکتی که کار کردید شروع میکنید و ادامه میدهید تا اولین تجربه کاری.

آقا پسرهای گلی که سربازی رفتن و مرد شدن، اگر چه دوره سختی بوده و خیلی جانفشانی کردن ولی توی سوابق کاریشون نمیارن. سربازی واسه امتیاز سابقه کاری و ... برای بیمه و مهاجرت و ... مهمه نه برای استخدام تو یک شرکت. مگر اینکه تو دوره سربازی امریه خاصی گرفتید و جای مرتبط با رشته تون بودید.

نکته 12: معمولاً قسمت ماقبل آخر Hobbies هست. در این قسمت نه خیلی کلی باشید نه خیلی جزئی و نه خیلی صمیمی. مثلاً کلمه Sport خیلی بی معنی هست. اولاً باید بنویسید Sports به این معنی که کلاً علاقه به ورزش دارم و تو تلویزیون نگاه میکنم و پاش بیاد یه فوتبالی هم میزنم. این مورد نظر اونها نیست. باید اشاره کنید به چیزی که روش وقت میذارید مثل: Gym،  Volley ball، Basket ball، Soccer، Hiking، Mountain climbing و .... خوب فعالیتهای دیگه مثل photography، painting و قالی بافی هم طبیعیه که هست.

اگر عنوان این قسمت به جای Hobbies، یک چیزی مثل Interests بود، قضیه فرق میکنه. اونوقت میتونید بگیدSports، Photography و .... اگر Sports رو نوشتید، دیگه به رشته خاص ورزشی اشاره نکنید.

نکته 13: معمولاً آخرین قسمت رزومه ها، Reference ها هستند. تمامی لینکها و اطلاعات جزئی مرتبط با چیزی که درون رزومه نوشتید اینجا گذاشته میشوند.

نکته 14: از پیوست کردن مدارک به رزومه جداً خودداری کنید که اصلاً لازم نیست و جالب هم نیست.

نکته 15: کلاً در رزومه جایی برای امضاء وجود نداره و لازم نیست در نسخه های کتبی هم اونها رو امضاء کنید.

نکته 16: بهتره رزومه تون رو با عباراتی مثل:

Other references & supporting documentation can be provided upon request

به اتمام برسونید.

اگر برای رزومه تون مشکلی داشتید، فایل Word اون رو به ایمیل من:Hesamoddinus@yahoo.com بفرستید و عنوان اون رو Resume- Name , Surname بگذارید تا ظرف سه چهار روز بررسی کنم. بسیار خوشحال خواهم شد.

در آداب کتابت رزومه - قسمت اول

متن زیر قسمت اول از یک مجموعه 2 قسمتی است که حسام عزیز جهت انتشار در وبلاگ در اختیار من گذاشته است و آنرا بدون تغییر بازگو می کنم.

 

رزومه معرفینامه ای شامل خلاصه ای از تجربیات کاری، سوابق تحصیلی و مهارتهای فرد جویای کار است. مطابق اصول انشائی، ابتدا توضیح مختصری از رزومه و تاریخ آن ذکر میشود.

کلمه رزومه ثلاثی مزید از "رزم" در باب فعول به معنی جنگ طلبی است. در انتهای آن "ۃ" تأنیث گذاشته شده که نشاندهنده موضع ضعیف ارسال کننده آن میباشد. بدین معنی که فرستنده آن از جایگاه ضعیفتر به جنگ طلبی میپردازد. اولین رزومه تاریخ را قابیل به هابیل ارسال کرد که بر روی پوست گوسفند -که اتفاقاً از گله هابیل هم دزدیده بود- نوشته شده بود. البته سند آن هم موجود است که ان شاء الله در نیوزلند ارائه خواهم کرد.

اما اصل مطلب اینکه رزومه معرفینامه ایست که بصورت تایپ شده در حداکثر چهار صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی در قالب فایلهای doc , pdf از سوی کارجو به کارفرما ارائه می شود. در برخی کشور های اروپایی و آسیایی به رزومه عنوان سی وی CV که مخففی از عبارت Curriculum Vitae  است نیز اطلاق می گردد.

کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود کارجویان را از روی تجربیات و توانائیهایشان گروه بندی یا اصطلاحاً غربال کنند. این کار به آنها این امکان را می دهد که با رتبه بندی رزومه های وارده، افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و در نهایت بهترینها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می شود تا معیارهای سنجشی آنها بشکل مؤثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماسها و مصاحبه های غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.

اگر بعنوان کارجو بدنبال کار هستید، هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارتهای شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. به یاد داشته باشید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی شناسد. پس نحوه طراحی آن به گونه ای که معرف قابلیتها و شایستگی های شما باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد، نقش کلیدی و مؤثری در ادامه و بقاء رابطه ایفاء می نماید و رزومه شما اولین برخورد شما (هر چند غیر حضوری) با کارفرما است. پس رزومه نمایانگر شناخت یا تعبیر کارفرمایان از قابلیتهای شما خواهد بود. لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله بندی شما در ذهن کارفرما می تواند بیانگر سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد. رزومه شما باید شما را فردی مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد.

ساختار استاندارد رزومه :

هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمتهای مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه در ۷ بند می پردازیم :

۱-اطلاعات شخصی

این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد.

۲-علائق حرفه ای

این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

۳-مدارک و سوابق تحصیلی

ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید.

4-سوابق حرفه ای

این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

  • سمت و عنوان شغلی
  • نام شرکت، موسسه یا محل کار
  • مدت زمان فعالیت
  • مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

۵-تجربیات و دوره های تخصصی

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

۶-مهارتها

توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.

۷-حضور در کنفرانسها، گردهماییها، سمپوزیومها، میزگردها و .... و نیز ارائه مقالات و کتب منتشره

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

لینکهای زیر قالبهای نوشتن رزومه، CV، کاورلتر و ... را بر اساس استانداردهای نیوزلند ارائه میکنند:

http://www.careers.govt.nz/how-to-get-a-job/new-to-new-zealand-advice-for-migrants/tips-for-creating-a-nz-style-cv/

http://www.workingin-newzealand.com/jobs/job-tools/cv

http://www.seek.co.nz/jobs-resources/resume-cv

برای افراد پولدار –مثل دوست عزیزم علی3- شرکتهایی هم هستند که رزومه تهیه میکنند. مانند لینک زیر:

http://www.successfulresumes.co.nz/

اما طرز نوشتن محتویات در این قالبها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که متأسفانه مشاهده میشود اکثر متقاضیان به علت عدم رعایت نکات ساده نگارشی کلاً قالب را ضایع و شانس خود را برای کاریابی تا حد زیادی از دست میدهند. در مطلب بعدی در خصوص اشکالات رایج توضیح خواهم داد.

 

پی نوشت: بعد از 3 ماه آزگار (آضگار؟، آظگار؟؟، آذگار؟؟؟) بالاخره نرجس عزیز هم اپروو شد. مبارکش باشه

مرجع کامل کاریابی-قسمت ششم

می دونم از دست این پست های کاریابی خسته شده اید ولی قول میدم این آخرین قسمتش باشه. حالا بشنوید از نی چون حکایت می کند ...

 

2-20 (موفقیت در مصاحبه)

·         در این حالت فرد جویای کار برای موقعیت شغلی مناسب تشخیص داده شده و پیشنهاد کار به وی داده شده است:

·         هیچ اشکالی ندارد که در مورد مبلغ حقوق پیشنهادی چانه بزنید و آنرا بالاتر ببرید

·         قبل از امضای قرارداد حتما در مورد مزایای شغلی از قبیل مرخصی و غیره سئوال کنید

·         اگر در حال تحصیل یا طی کردن دوره آموزشی هستید، حتما آنرا مطرح کرده و هماهنگ باشید. در صورت موثر بودن دوره آموزشی بر راندمان و کیفیت کار، حتی می توانید تقاضای پرداخت حقوق در طول دوره مورد نظر را بکنید

·         لازم است قبل از امضای قرارداد نامه ای برای شرکت بفرستید و آنچه از شغل مورد نظر و شرایط آنرا متوجه شده اید برای ایشان شرح دهید تا از سوء تفاهم های احتمالی در آینده جلوگیری شود


2-21 (موفقیت در مصاحبه-تبیین شرایط استخدام)

·         به محتوای نامه پیش گفته می پردازیم:

·         ابتدا از اینکه پیشنهاد کاری را دریافت کرده اید تشکر کرده و روشن کنید که مایل به پذیرش آن هستید

·         سپس شرایط پیشنهاد از قبیل اولین روز کاری، ساعات کار، حقوق، مزایا و غیره را جهت اطمینان از درستی آن بیان کنید

·         در ادامه اگر هر گونه ابهام (از قبیل تعطیلات و میزان مرخصی ها) در پیشنهاد کاری دارید را مطرح کرده و درخواست کنید تا آنها را برای شما روشن کنند

·         در آخرین پاراگراف نکات مثبتی از قبیل اینکه چقدر مشتاق شروع کار هستید و چه میزان نوع کار برای شما لذت بخش خواهد بود، را بیان کنید

·         در پایان نامه را مجددا از بابت هرگونه غلط املایی و انشایی چک کرده و حتی الامکان جهت بازبینی برای یکی از دوستان خود بفرستید


2-22 (تماس با کارفرماهای دیگر)

·         بعد از دریافت پیشنهاد، کارجو طی تماسی با کارفرماهای دیگر که با آنها مصاحبه داشته علاوه بر اطلاع دادن موضوع، نکات ذیل را نیز مطرح می کند:

·         اینکه که از ملاقات با آنها و نیز محیط کاری شرکت تحت تاثیر قرار گرفته و لذت برده است

·         تشکر از بابت دادن فرصت مصاحبه و رقابت جهت گرفت شغل مورد نظر


2-23 (رد پیشنهاد کاری)

·         بعد از دریافت پیشنهاد، کارجو طی تماسی با کارفرما به ایشان خبر می دهد که متاسفانه نمی تواند پیشنهاد کاری ایشان را بپذیرد و به نکات زیر اشاره می کند:

·         ابتدا از بابت دادن پیشنهاد کاری و از بابت وقتی که برای بررسی رزومه و مصاحبه با وی گذاشته اند، تشکر می کند

·         اینکه حقیقتا از شرکت، کارکنان و موقعیت شغلی پیشنهادی تحت تاثیر قرار گرفته است و اینکه واقعا پیشنهاد شرکت مناسب بوده است

·         اشاره می کند که پیشنهاد کاری مناسب تری از نظر علاقمندی ها و مهارت های کاری داشته و اینکه چقدر تصمیم گیری و انتخاب بین این دو موقعیت برای وی سخت بوده است


2-24 (دو نمونه از مذاکرات درباره حقوق)

·         در پاسخ به این سئوال چه میزان حقوقی را انتظار داری:

·         نفر اول به مبلغ حقوقش در شرکت قبلی اشاره کرده و اینکه بواسطه تجربه کاری بیشتری انتظار حقوق بالاتری دارد

·         نفر دوم ضمن اشاره به معروف و مطرح بودن شرکت، خواسته خود را در حد نرم بازار بیان می کند و در پاسخ به ارائه یک مبلغ دقیق درخواست می کند که رنج متعارف بازار را بداند. سپس سئوال می کند با توجه به سابقه و تجربه وی حداکثر تا چه میزان حقوق برای شرکت امکان پذیر است. در پایان از دوره های بازبینی میزان حقوق می پرسد


2-25 (تفسیر روش های خوب و بد مذاکره درباره حقوق)

·         بحث و بررسی راجع به چانه زنی میزان حقوق در بخش قبل:

·         اگر چه نفر اول به سهولت به مبلغ پیشنهادی دلخواه خود رسید ولی این از خوش شانسی وی بود و این حالت معمولا پیش نمی آید. یک اشتباه کلاسیک در چاته زنی حقوق این است که فی البداهه یک عددی را مطرح کنید بدون اینکه بدانید رنج قابل قبول برای کارفرما در چه حدودی است. در این مورد خاص چه بسا وی می توانست به حقوق بالاتری هم برسد

·         اشتباه دوم نفر اول عدم آگاهی از مزایای فوق العاده شغلی که معمولا علاوه بر حقوق پایه داده می شود، بود. مواردی از قبیل تعطیلات، پوشش سلامت، گوشی موبایل از این قبیل مزایا هستند که می توانند مقدار قابل ملاحظه ای را شامل شوند

·         استراتژی نفر دوم از این جهت مناسب بود که سئوال از میزان حقوق درخواستی را با سئوال از رنج حقوق به وی برگرداند. این یک واقعیت ثابت شده است که در هر مذاکرده و معامله ای کسی که ابتدا مبلغ را پیشنهاد می دهد نهایتا متضرر می شود

·         یک برخورد موثر دیگر از طرف نفر دوم سکوت وی پس از پیشنهاد اول مصاحبه کننده بود که یک فشار روانی بر وی در جهت افزایش و بهبود پیشنهاد ایجاد کرد. البته یک خوش شانسی وی این بود که مصاحبه کننده از مجوز لازم جهت افزایش حقوق پیشنهادی برخوردار بود و بهتر این است که چانه زنی با چنین شخصی صورت پذیرد

·         تاکتیک موثر دیگر سئوال از دوره های بازبینی پیش از قبول پیشنهاد نهایی بود که باعث میشد درهای افزایش حقوق در آینده برای وی بازتر باشد

·         در صورت اعتماد به موقعیت شغلی خودش و داشتن اعتماد بنفس بیشتر، وی حتی می توانست جلوتر برود و با توجه به دانش و تجربه اش توقع حقوق بالاتری را عیان کند اگرچه ریسک آن هم بیشتر بود. نکته مهم این این است که به محض پذیرش یک پیشنهاد، دیگر امکان چانه زنی و افزایش آن وجود نخواهد داشت

·         نکته مهم دیگر اینکه لازم است قبل از ورود به مذاکرده درباره حقوق، آشنایی کامل نسبت به بازار و حد و حدود حقوق حاصل کنید. مواقعی که میزان حقوق از قبل در آگهی شغلی تبلیغ شده است، تنها در حالتی می توانید درخواست حقوق بیشتری کنید که توانایی هایی فراتر از آنچه در آگهی آمده است را عرضه کنید


      پی نوشت 1: از گردش ایام و کواکب اینجور بر میاد که ناهید هم اپروو شده. مبارکش باشه

      پی نوشت 2: این دفعه استثنائا آنرا که خبر شد خبری باز آمد. ندا-علی3 هم اپروو شدن. هوراااااا