دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

Fast Facts

دوستان عزیز، 

مطلبی رو که در ادامه می‌خونید، حسین برام ایمیل کرده و به اسم خودش تو وبلاگ می‌گذارمش. شما هم اگر مطلبی دارید که فکر می‌کنید می‌تونه برای بقیه مفید باشه، به نشانی 2migrators -at- gmail -dot- com یا نشانی 2migrators -at- outlook -dot- com بفرستید. 




با تشکر از بابک عزیز که فرصت ارائه این مطلب را در اختیار من گذاشت.

اخیرا که در حال مطالعه یکی از شماره های مجله LinkZ بودم به مورد جالبی تحت عنوان Fast Facts برخورد کردم که به نظرم رسید ارزش یک پست جداگانه را داشته باشد. من در اینجا مختصری راجع به آن می نویسم و مطالعه کلیه مستندات Fast Facts را به عزیزان توصیه می کنم که در آدرس زیر قرار دارد:


http://www.dol.govt.nz/research/migration/lisnz/fastfacts.asp

 

در فاصله سالهای 2004-2005 مطالعه ای از طرف وزارت کار نیوزلند با استفاده از نظرسنجی و مصاحبه با بیش از 5000 مهاجر جدید تحت عنوان LisNZ انجام شده است. کلیه مصاحبه شوندگان کمتر از 3 سال از ورودشان به نیوزلند گذشته و به سه دسته با عناوین Wave1  (6ماه اقامت)، Wave2 (18 ماه اقامت) و Wave3 (36 ماه اقامت) تقسیم شده اند.

هدف از این مطالعه یافتن آمار و اطلاعات در مورد چگونگی استقرار مهاجرین در کشور نیوزلند و کمک به تصمیم گیران در راستای اتخاذ سیاست های مطلوب تر بوده است. خروجی های مطالعه، هم در قالب Fast Facts و هم در قالب گزارش هاست که در این آدرس قرار داده شده است:


http://www.dol.govt.nz/research/migration/lisnz/reports.asp

 

هر یک از Fast Facts ها به یکی از جنبه های استقرار از قبیل یافتن کار، زبان، سلامت و غیره پرداخته و نظر دسته های مختلف مهاجرین جدید را در غالب جداول آماری و نمودار نشان داده و با یکدیگر مقایسه کرده است. بطور مثال شکل زیر نشان دهنده میزان رضایت مهاجرین کشورها و مناطق مختلف از زندگی در نیوزلند است:


 

یا این شکل برداشت مهاجرین دسته های اول و دوم از وضعیت سلامت را نشان می دهد:



در مجموع و با در نظر گرفتن بقیه شواهد و اطلاعات به نظر می رسد خوشبختانه دولت نیوزلند اهتمام زیادی به استقرار موفق مهاجرین در سرزمین جدید دارد و این قوت قلبی است برای ما که امیدوار باشیم مسیر درستی را انتخاب کرده باشیم، اگرچه با سختی های فراوان همراه باشد.

 

مراحل درخواست ویزا از طریق SMC

نمودار کامل درخواست ویزای اقامت از طریق Skilled Migrant Category رو حسین عزیز برام فرستاده که برای مراجعات بعدی می‌گذارمش اینجا. اگر ایرادی داشت، بگید که با هم بیشتر بررسی‌اش کنیم. 


******** APPLICATION APPROVED ********

هورااااااااااااااااا

درخواست من تایید شد. Status : APPROVED   

20 سپتامبر: مصاحبه، 

1 اکتبر: اعلام نتیجه.

بچه‌ها ولی اصلا معلوم نیست باید بعدش چیکار کنم. فعلا ولش ..... 

============

بعدنوشت 1: ظاهرا باید یه ایمیل رسمی از طرف مسئول پرونده دریافت کنم که توش نوشته شده باید چی کار کنم. اینطور که روز مصاحبه می‌گفت، از روزی که از من درخواست میشه برای صدور ویزا اقدام کنم، 6 ماه وقت دارم تا مدارک لازم رو به سفارت نیوزیلند تو تهران ارائه بدم. :)


بعدنوشت 2: خانم کتایون در مورد رمز موفقیت پرسیدند. بر این سوال چند پاسخ مترتب است 

1. موفقیت: خودم هم از اینکه بیش از دو سال برنامه‌ریزی، دلهره، بیم و امید و انواع هزینه‌های مادی و معنوی به نتیجه رسید خیلی خوشحالم و خداوند رو شاکرم. اما اگر یه مقدار عقبتر بایستیم و از دور نگاه جامعتری به فرایند مهاجرت داشته باشیم، می‌بینیم که این اول راهه و دلهره اصلی از حالا شروع میشه. درسته که این نقطه، خط پایان مرحله‌ای از زندگی‌مونه. اما قطعا نقطه شروع ادامه‌ای پرفراز و نشیبه که ممکنه در خلالش هر اتفاقی بیفته.  

یه قهرمان المپیک می‌تونه به قهرمانی خودش بگه موفقیت. چون مدالی که بهش رسیده تقریبا غایت تلاشیه که کرده و به قول معروف endشه.  اما در مسیر زندگی، همه چیز نسبیه. فقط می‌تونم بگم از مرحله pending رسیدم به مرحله approved. از اینکه دوستان خوبی دارم که خودشون رو در شادی من شریک می‌دونن، خیلی خوشحالم. 


2. رمز: از شما چه پنهون، چند وقتیه که کم و بیش درگیر مستندسازی یه پروژه مدیریت دانش و ممیزی مدیریت دانش شرکت خودمون بر اساس مدل MAKE هستم. اونجا ما فانوس گرفته‌ایم دستمون و داریم در به در دنبال نمونه‌های قابل ذکر مدیریت دانش، پایگاههای دانشی و ... می‌گردیم. غافل از اینکه این وبلاگ یکی از بهترین و موفق‌ترین نمونه‌های یک پایگاه دانشی موفق و یه اتاق فکر قوی و پویاست. قطعا اگر رمزی برای طی کردن موفقیت‌آمیز این مسیر وجود داشته باشه، فضای به اشتراک‌گذاری دانش (knowledge sharing) و تعاملیه (collaboration) که اینجا به بهترین نحو بین بچه‌ها وجود داره. 


*** از کمک‌های ویژه حسین و رومینا هم صمیمانه سپاسگزارم که وقتشون رو به من دادند. :) 


-----------------------------

نامه تاییدیه هم از طرف آفیسرم اومد.