دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

عیدتون مبارک .. سال نو مبارک

امشب به نیت همه دوستان خوبم توی این وبلاگ و به امید موفقیت در ارزوهاشون برای زندگی خوب و خوش در هر جای دنیا که دوست دارن و به مناسبت سال نو فال حافظ گرفتم .. تقدیم به همتون با یه عالمه تبریک عید :) ایشالا سالی باشه عالی و شروعی برای سال های عالی تر .. این هم جواب نیت ام در مورد مهاجرت برای همه دوستای خوبم : (این بیت اول شعر و بقیه اش هم توی حافظ بخونید)

سپیده


مرحبا طایر فرخ پی فرخنده پیام  خیر مقدم چه خبر دوست کجا راه کدام

....


تعبیر: خبری به تو می رسد و زندگیت را دگرگون می کند. از موقعیت های به دست آمده، کاملاً استفاده کن تا همای رحمت را بر دوش خود احساس کنی. صبر داشته باش.



۴ شنبه سوری ..

سلام .. من اومدم :) دیدم نمی شه که همش از مهاجرت گفت .. مگه کلا چقدر چیز میز توی سایت هست که ما هم بخواهیم هر روز ازش بگیم .. اما از روزمرگی ها و زندگی اینجا تا دلتون می خواد می شه گفت .. تازه بعد از اینکه ویزا خوشگلاتون رسید دستتون و یا نشستید منتظر که افیسر بهت خبر بده دیگه دلت نمی خواد از پروسه ها بشنوید .. مگه نه .. تازه مگه ما چقدر حرف از مهاجرت داریم .. یه کم هم از زندگی بگیم ..   

 

دیروز جای همتون خالی رفته بودیم خونه یکی از دوستای خوبمون جشن ۴ شنبه سوری برگزار کنیم .. تقریبا بعد از چند سال دور هم جمع شدن دیگه همه همدیگه رو تقریبا می شناسیم حتی اگر رفت و امدی نداشته باشیم .. با اینکه خیلی از دوستان نیومده بودند یه ۳۰-۴۰ نفری بودیم .. حس می کنم چهارشنبه سوری رو خیلی سالم تر و با ارامش بیشتری نسبت به ایران برپا کردیم .. هم اهنگ بود و هم فضای باز بود و هم اتیش و هم غذا و هم دوستای خوب .. از صدای انفجار و ترقه و منفجر شدن اجسام فضایی در اتیش هم خبری نبود ..  هرکسی یه غذایی درست کرده بود اورده بود و همه دور هم می رقصیدند و .. کلا جاتون خال کلا خیلی خوش گذشت ..  

اخرین ۴ شنبه سوری که از ایران یادمه رفته بودیم خونه مامان اینها و دور هم بودیم همگی .. که یهو دیدیم اسمون حیاط پر شد از یه چیزهایی سیاه .. حالا کدوم همسایه بی وجدانی چی سوزونده بود که تیکه های سوخته کاغذ و پارچه رو باد با خودش اورده بود نمی دونم .. فکر کنید اون همه پرده تمیز و فرش شسته شده توی حیاط و دوده که از سر و روی کوچه می ریزه و میاد تو .. شب هم که می خواستیم برگردیم خونه تقریبا خدا نجاتمون داد چون وسط خیابون یه موتور اتیش گرفته بود و درست موقع رد شدن از کنارش یه سری ادم های .. . چند تا بطری انداختند توی اتیش و کلا همه جا رو شیشه خورده برداشت .. و ماجراهای غیره و غیره و غیره که خودتون استادید و می دونید .. یعنی واقعا اینه مراسم ۴ شنبه سوری ایرانی .. اینه از روی اتیش پریدن و دعا برای سلامتی و دور شدن مریضی ها ..  

 

خلاصه اینکه دلتون نخواد یه چند سالی هست دارم ۴ شنبه سوری واقعی رو حس می کنم .. اگر شد حتما براتون ازش عکس می ذارم ..  

 

راستی با تشکر از یاداوری محسن جان .. اینجا هر سال بابت عید و ۱۳ به در ایرانی ها دور هم جمع می شند .. برنامه عید که امسال می دونم جایی رو گویا گرفتند و ورودیه اش هم نفری ۲۰ دلار هست و ظرفیت اش هم ۲۰۰ نفر .. من به شخصه خودم نرفتم و نمی دونم امسال برم یا نه اما اخبارش رو حتما به هرحال برای همگی می ذارم.   

 

روز ۱۳ هم معمولا توی یه پارکی هم ایرانی ها جمع می شند. بازهم من نرفتم .. یعنی پارسال می خواستیم بریم اما جا موندیم به لطف بعضی دوستان که ادرس و روز رو اشتباه بهمون گفتند .. اما امسال سعی می کنم حتما اون ورا باشم و بازهم اخبارش رو بذارم .. خلاصه اینکه درسته اونقدر حال و هوای عید مثل ایران ادم رو نمی گیره اما کم هم بی تاثیر نیست ..  

ایشالا سال خوبی داشته باشید ... :) 

 

سپیده

Immigration New Zealand Operational Manual

آخرین نسخه پی دی اف Immigration New Zealand Operational Manual رو می تونید اینجا دانلود کنید. منتهی برای آخرین تغییرات همیشه نسخه HTML رو که لینکش کنار صفحه است رو هم چک کنید. نسخه پی دی اف صرفا برای سهولت استفاده است. 


/ناصر

Some Facts about New Zealand


1- 24% خانواده های نیوزیلندی تک والدینی هستند و بیشتر از 40% کودکان مائوری هم همینطور. 17% از نیوزیلندی های اروپایی تبار شرایطی مشابه دارند.


2- با 2.5 میلیون ماشین برای حدود 4 میلیون جمعیت، نیوزیلند یکی از بیشترین آمارهای مسافرت با ماشین رو در دنیا داره. نیوزلندی ها حدود 2 درصد سفرهاشون ررو با اتوبوس و کمتر از 1% سفرهاشون رو با قطار انجام میدن.


3- در مقایسه با دیگر کشورها، نیوزلندی ها 5% کمتر از استرالیایی ها، 12% کمتر از انگلیسی ها، 30% کمتر از آلمانیها و 40% کمتر از ایرلندی ها الکل مصرف می کنند.


4- ولینگتون در مدار 41.2 درجه جنوبی، جنوبی ترین پایتخت یک کشور در دنیاست.


5- در سال 1980، نیوزیلند 70 میلیون راس گوسفند داشته و در سال 2008 این مقدار به 39 میلیون کاهش پیدا کرده است. در واقع در نیوزلند به ازا هر انسان، 9 تا گوسفند زندگی می کنند!البته بیشتر گوسفندها هم در جزیره جنوبی زندگی می کنند (20 گوسفند به ازا هر آدم!). 50% درآمد نیوزلند از همین گوسفندهاست.



6- در نیوزلند، یک پنجم ماشینها کمتر از 7 سال سن دارند. 2/3 بین 16-7 سال و یک ششم هم بیشتر از 16 سال.


7- 18% از نیوزلندی ها سیگاری هستند. یک مرگ از هر 5 مرگ به خاطر مصرف تنباکو است. 50% مائوری ها، 30% از Pacific Islander ها و 20% از اروپایی ها سیگاری هستند.


8- نیوزلند جزو تنها سه کشور دنیاست که 2 تا سرود ملی دارد. یکی God Save The Queen و اون یکی دیگه God Defend New Zealand است. در مسابقات ورزشی God Defend New Zealand همیشه پخش و خوانده میشود. دو کشور دیگر دانمارک و کانادا هستند. موقعی هم که ایشالا شهروند نیوزلند شدید سرود دومی رو می خونید.


9- نیوزلند از کشورهای زیر وارد کننده است (به ترتیب):

استرالیا، چین، آمریکا، ژاپن، سنگاپور، آلمان، مالزی، قطر، کره و تایلند.


10- نیوزلند جزو کشورهای خوب از نظر مرگ و میر جاده ای طبقه بندی میشه: 

بریتانیا: 3 نفر به ازا هر 100،000 نفر

آلمان: 4.4 نفر به ازا هر 100،000 نفر

آسترالیا: 5.7 نفر به ازا هر 100،000 نفر

نیوزلند: 6.4 نفر به ازا هر 100،000 نفر

 کانادا: 7.0 نفر به ازا هر 100،000 نفر

آمریکا: 10.6 نفر به ازا هر 100،000 نفر

 ایران: 41 نفر به ازا هر 100،000 نفر


11- نیوزلند جزو 5 کشور بزرگ صادر کننده لبنیات است. این 5 کشور، 90 درصد تولید لبنیات دنیا رو بر عهده دارند. حدود نه میلیون گاو در نیوزلند زندگی می کنند!


12- بیشترین ورزشهای مورد علاقه در نیوزلند به ترتیب عبارتند از: راگبی، گلف، نت بال، فوتبال و کریکت.


13- عمده صادرات نیوزلند به این کشورها انجام میشود:

استرالیا، آمریکا، ژاپن، چین، بریتانیا، کره، اندونزی، آلمان، مالزی، هنگ کنگ.


11- برای نیوزلندی شدن باید به وفاداری به ملکه الیزابت سوگند بخورید!


12- pohutukawa درختی است که در شروع تابستان نیوزلند نماد کریسمس نیوزلندی هاست.



13- نیوزلند 10% از انرژی الکتریسته رو از انرژی Geothermal ناشی از فعالیت آتشفشانها، 55% از انرژی آبی و کمتر از 5 درصد از انرژی بادی تامین می کند. 


14- بلندترین کوه نیوزلند 3،754 متر ارتفاع دارد به نام  Aoraki Mount Cook.


15- تابستان ها و زمستان های نیوزلند حدود 10 درجه با هم تفاوت دارند. بیشترین آب و هوای شبه قاره ای در اتاگو دیده می شود و اکثر میوه های هسته دار مثل زردآلو و هلو در این منطقه به عمل می آید. دمای متوسط در تابستان 24 درجه و در زمستان 2- درجه است. میزان بارندگی متوسط 350 میلی متر در سال است. برای نواحی مختلف به شرح زیر:

کرایسچرچ: 635 میلی متر در سال

ولینگتون: 1250 میلی متر در سال 

اوکلند: 1200 میلی متر در سال


16- 94% زندانی ها در نیوزلند مرد هستند. 50% مائوری، 36% اروپایی و 12% Pacific People هستند. 


17- 30% نیوزلند پوشیده از جنگل است. محصولات جنگلی حدود 12% از صادرات نیوزلند را تشکیل می دهد.


18- ورزش بانجی جامپینگ اصالتی نیوزلندی دارد. (این همون ورزشیه که با در حالتی که یک طناب الاستیک به پاتون بسته شده از ارتفاع سقوط آزاد می کنید). 



19- نیوزلند اولین کشور دنیاست که به زن ها حق رای داده است (سال 1893). 


20- نیوزلند برای اولین بار توسط اروپاییان و در سال 1642 کشف شده است. ساکنان اصلی یا همان مائوری ها Dutch sailor Abel  که اولین کاشف اونجا بوده رو از اونجا بیرون می کنند و دوباره در سال 1769 یک کاپیتان انگلیسی به اسم  James Cook به اونجا میاد و ....


21- نیوزلند دو تا پرنده خیلی معروف داره. یکی که معرف حضور هست: کیوی. این پرنده که بال نداره و  چشم و چارشم درست نمی بینه مظهر و نشان کشور نیوزلنده. پرنده دیگه اسمش موآ هست که نسلش در سال 1500 منقرض شده (بس که مائوری ها شکارشون کردن). این پرنده 3.6 متر قد داشته و حدود 300 کیلو وزن.


22- نیوزلند اولین کشوری است که سه رده سیاسی مهم توسط زنها گرفته شده: نخست وزیری (Helen Clark)، فرماندار کل (Dame Silvia Gartwright) و رئیس قوه قضاییه (Sian elias).  


23- اولین کسی که اورست رو فتح کرد یک نیوزلندی بود به نام ادموند هیلاری. 


/ناصر