دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

کاریابی به مثابه یک شغل

در ابتدا بر خود فرض می دانم از همه عزیزانی که کار جدید من را تبریک گفته و از راه دور و نزدیک ابراز لطف و محبت کرده اند تشکر کنم و برای همه جویندگان کار آرزوی موفقیت هر چه زودتر کنم.

در باب کاریابی صحبت بسیار گفته شده ولی ناگفته ها هم بسیار است. به نقل قولی از فیلم مارمولک، تعداد راه های کاریابی به عدد آدمهاست. به جرات می شود گفت هر کسی در اینجا که کار پیدا کرده، تجربه کاریابی نسبتا متفاوت یا کاملا متفاوتی داشته است. این بدین معنی نیست که نتوان از تجربیات دیگران استفاده کرد ولی در عین حال بر یافتن راه های جدید و کشف مسیرهای منحصر بفرد تاکید دارد.

در این گفتار من نکات مرتبط با کاریابی را به 2 دسته اصلی تقسیم می کنم. یک دسته آنهایی است که مستقیما به امر کاریابی مرتبط است و دسته دوم آنهایی است که نقش محافظ و پشتیبان شما را در مسیر کاریابی به عهده دارند. هر یک از دو دسته فوق العاده مهمند و نمی توان هیچکدام را فروگذاشت.

 

نکات مستقیم

  •          شرکت در ورک شاپ های کاریابی: شرکت در ورک شاپ های رایگان کاریابی ARMS و Chamber of Commerce از اوجب واجبات است. با توجه به اینکه ممکن است چند هفته ای طول بکشد تا نوبت شما برسد بهتر است بعد از ورود به خاک نیوزلند، هر چه سریعتر از طریق آدرس ایمیل هایی که در پی نوشت گذاشتم با ایشان مکاتبه کرده و ثبت نام کنید.
  •          عمل به گفته ها: هر آنچه در ورک شاپ ها یا از تجربیات مفید دیگران می شنوید را هر چند سخت به نظر برسد، به آنها عمل کنید. اینها نکات فانتزی نیستند و شما نمی دانید که ممکن است به کاربستن کدام دسته از همین نکات شما را به کار برساند.
  •          تقویت شبکه دوستان و آشنایان (Networking): هر چه تعداد آشنایان بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه یکی از همین آشنایان کار خوبی را به شما پیشنهاد کنند بیشتر است. پس با هر کس طرح دوستی و آشنایی ریختید بلافاصله با وی در لینکدین مرتبط شوید. تنها بخشی از کاریابی که در روزهای تعطیل نباید متوقف شود، همین بخش است. فرقی نمی کند در چه موقعیتی باشید یا طرف چکاره باشد. مثل تاکسی ها که هر آدم توی خیابان را به چشم کرایه می بینند، شما هم همه آدم هایی را که با آنها آشنا می شوید به چشم منبع کاریابی ببینید.
  •          پیگیری تلفنی (Follow up): تا زمانی که تماس نگیرید و شغل هایی که برای آنها اپلای کرده اید را پیگیری نکنید، می توانید تصور کنید که هیچ کار نکرده اید. مهمترین نکته ای که شما را از هزاران کسی که خارج از نیوزلند برای مشاغل اپلای می کنند و ایمیل می فرستند، همین زنگ زدن شماست. وقتی تماس تلفنی می گیرید یعنی اینکه اولا وجود خارجی دارید و ثانیا در نیوزلند حضور دارید. در اوایل، کار راحتی نیست ولی به مرور برای شما آسانتر میشه.
  •          خلاق باشید: اگرچه لازم است اصول کاریابی را بکار بندید ولی هیچ بعید نیست شما از مسیری به کار دلخواهتون برسید که تا بحال هیچ کس مشابه آن را تجربه نکرده باشد. پس از اینکه به روش های عجیب و بعضا غیر متعارف فکر یا عمل کنید، ابایی نداشته باشید. خدا را چه دیدید، شاید یکی از همین ایده های ناب به بار نشست.
  •          بیزینس کارت شخصی: اگر چه حرف باد هوا نیست، ولی اگر کارت بیزینس شخصی که حاوی اطلاعات تماس و مهارت های کاری شما باشد، داشته باشید به سرعت و راحتی می توانید ردپایی از خود باقی بگذارید. دادن بیزینس کارت بهترین روش برای گرفتن اطلاعات تماس از طرف متقابل است، بالاخره از هر دستی بدهید از همان دست می گیرید.
  •          انباشت تجربه: هر تجربه ناموفق در طول مسیر کاریابی را به چشم تجربه ای ناب و ارزشمند بنگرید و نه عاملی برای تضعیف روحیه و کاهش اعتماد بنفس. حتما تحلیل درستی از تجربیان منفی خود داشته باشید تا بتوانید آنرا به فرصتی برای موفقیت های آینده تبدیل کنید. این تحلیل می تواند با فکر کردن، مشورت کردن با مربی ورک شاپ، مشورت کردن با بقیه کاریابان یا کاریافتگان و مهمتر از همه با کمک رکروتر یا شرکت مورد نظر بدست آید.

 

نکات محافظ و پشتیبان

  •          تجدید قوای اولیه: وقتی از ایران به نیوزلند وارد می شوید احتمالا خیلی خسته اید. پس اگر محدودیت زمانی و مالی ندارید، بهتر است مدت زمان محدودی را به استراحت و تفریح بگذرانید بدون اینکه بخواهید نگران کار یا هر چیز دیگری باشید. این رفع خستگی و فان اولیه انرژی خیلی خوبی به شما میده تا بتونید مسیر سخت و ناهموار کاریابی را با قدرت و انرژی بالا بپیمایید. در این بازه زمانی فرصت خواهید داشت نیازهای اولیه و وسایل مورد نیاز را تامین کرده و بعد از آن بدون دغدغه بر امر کاریابی متمرکز شوید.
  •          چشم بر هدف: همانند هر هدف بزرگی لازم است چشم بر هدف باشد و نه بر ناهمواری ها و سنگلاخ های طول مسیر. اگر روح و روان و انرژی خود را درگیر مشکلات، سختی ها، جواب های منفی، مصاحبه های ناموفق و از این قبیل کنید علاوه بر گم کردن هدف، خسته شده و اعتماد بنفس خودتون رو از دست میدید. پس لازم است ناهمواری ها را بخشی از مسیر بدانید کما اینکه تاکنون و در مسیر مهاجرت اینگونه بوده است، و با دلی شاد، لبی خندان، ضمیری امیدوار، پر انرژی و با اشتیاق بسوی هدف قدم بردارید.
  •          خوشگذرانی به میزان لازم: کاریابی ممکن است ماهها به طول انجامد، لذا لازم است انرژی خود را در طول زمان حفظ کنید. بهترین کار این است که روزهای کاری را بصورت تمام وقت به کاریابی بپردازید و تعطیلات را هم کاملا به تفریح و سرگرمی بگذرانید. در این روزها تصور کنید که هیچ مشکلی وجود ندارد و ریلکس و راحت از زندگی در نیوزلند زیبا لذت ببرید بدون اینکه بخواهید به کار و کاریابی فکر کنید.
  •          بدون چشمداشت به دیگران کمک کنید: اگر مشکل بزرگی دارید و مایلید هر چه زودتر مشکل شما حل شود، پس هر چه بیشتر و بدون انتظار بازگشت به دیگران کمک کنید. کمک به دیگران، حتی آنهایی که در ظاهر رقیب شما در کار پیدا کردن محسوب می شوند، درهای رحمت و انرژی را به سوی شما باز می کند و شادی دو سویه ای را به شما ارزانی می کند.
  •          قبل از آمدن بیشتر بدانید: قبل از اینکه پا به سرزمین نیوزلند بگذارید، هر چه بیشتر تحقیق کنید و از سبک و سیاق زندگی در نیوزلند بدانید، شروع بهتر و راحت تری خواهید داشت. همه چیز را موکول به آمدن نکنید. اگر روزهای اول همراه با انبوهی از مشکلات و سختی ها باشد، می تواند تاثیر منفی روانی به مدت طولانی باقی گذارد. پس قدر اینترنت و دوستان خوب خود را بدانید و سلونی قبل از تفقدونی.


پی نوشت 1: ایمیل ثبت نام در ورک شاپ کاریابی چمبر:  programmesupport@chamber.co.nz

پی نوشت 2: ایمیل ثبت نام در ورک شاپ کاریابی آرمز : reception@arms-mrc.org.nz

نظرات 24 + ارسال نظر
سالار 1393/01/30 ساعت 15:20

سینا 1393/01/30 ساعت 15:34

من هم می خوام یک نکته را به عنوان تجربه شخصی خودم به دوستانی که هنوز ایران هستند (خصوصاً اونهایی که مدت زیادتری به اومدنشون مونده) توصیه کنم: همه شما حتماً آگهی های کار نیوزلند را زیر نظر دارید و می دانید که چه جور کار و تخصصهایی خواهان بیشتره داره. سعی کنید در فرصت باقی مانده بعضی از این تخصصهای پر طرفدار رو به نحوی پیدا کنید. از ما گفتن.

تی تی 1393/01/30 ساعت 19:05

اخییییش یه نفس راحت کشیدیم، بقیه هم زود بیاین بگین کار پیدا کردین که نمیدونین چه حال خوبی به ما میده.
ارزوی بهترین لحظه ها رو برای همه ی دوستاری خوبم دارم.

یاسر 1393/01/30 ساعت 21:30

با سلام خدمت همه دوستانی که راه موفقیت رو در پیش گرفتن بخصوص حسین عزیز که سعی کرد بهترین تجربیاتش رو خیلی ساده واسه هممون بیان کنه..
من یاسرم..امیدوارم منو تو جمع خودتون بپذیرید... من درخواست ویزا کار دادم (partnership-based) و می خوام به همراه خانوادم (همسرم و پسرم ) اگه خدا بخواد وویزامون تا 4 ماه دیگه بیاد بیایم اوکلند..

یاسر 1393/01/30 ساعت 21:33

حسین جان..توی این سایت های کاریابی که آدرس ایمیلش رو لطف کردی گذاشتی، منی که ویزای کار دارم (یعنی ویزای PR یا مهاجرت رو ندارم) هم می تونیم شرکت کنیم؟؟
اگه آره..میشه از تو ایران و قبل رفتن ثبت نام کرد ؟؟
مرسی

Lara 1393/01/30 ساعت 22:18

ممنون از استاد بزرگ آقا حسین، بابت متن های لازم و کافی تون ..
آیا کلاس های مربوطه که اشاره کردید ، در سایر شهر های نیوزیلند هم هستند؟! یا فقط در آکلند و شهرهای اصلی هست؟!

محمد MSY 1393/01/31 ساعت 08:52

سلام حسین آقا.
تبریک مجدد امیدوارم شروع موفقیت های بعدی باشه برات.
یه خواهشی دارم! اگه فرصت کردی و صلاح دیدی یه مختصری از قسمت های فنی مصاحبه بگو. من حدسم اینه که حداقل نصف مصاحبه به مسایل فنی میگذره. چیا میپرسن؟ مساله میدن حل کنی؟ ازت میخوان الگوریتم بکشی؟ یا فقط گپ میزنن که چیا بلدی؟ (من رشتم کامپیوتره)
البته میدونم که این مورد میتونه خیلی متفاوت باشه برای هر شرکتی. ولی حتما توی هر کشوری یه سری نقاط مشترکی هم داره.
بازم مبارک باشه.

ماریا 1393/01/31 ساعت 09:32

@ حسین آقا
ممنون که تجارب مفیدتون رو به اطلاع بچه ها میرسونین. امیدوارم بهترینا در انتظار شما و خانواده گلتون باشه.
با آرزوی موفقیت های روزافزون و تبریک مجدد

ممنون حسین جان. مبارک باشه، موفق و شاد باشی همیشه

... دل 1393/01/31 ساعت 13:39

درود به همگی و تبریک به دوستانی که در امر اخذ ویزا و یا کاریابی موفق بوده اند و سپاس از ادمین های گل که تجربیات خودشون رو خالصانه به اشتراک می گذارند . و اما ...
حسین آقا خان جان !‌ می شه لطفا چند تا لینک از منابع کاریابی نیز به اشتراک بگذارید ( در صورت امکان سایتهای مهم کاریابی باشه ممنون می شم )‌ تا همون طور که نصیحت فرمودید بررسی مقدماتی در زمینه های معرفی شده انجام و تا فرصت باقیست نسبت به تکمیل اطلاعات علمی اقدام شود . رهنمود های شما را به گوش جان می سپاریم .

علی123 1393/02/01 ساعت 03:24

دوستان گرامی درود، مدتیه که به دلیل مشغله خیلی زیاد فرصت نکردم به وبلاگ سر بزنم و امیدوارم من رو به عنوان کسی که داره تنهایی این زندگی پرمشغله رو دراینجا اداره میکنه ببخشید. راستش چند تا موضوع هستش که باید مختصرا خدمتتون عرض کنم. اول اینکه اینجا فرهنگ زندگی مردم کاملا بااونچه که ما تا این سن و سال داشتیم متفاوته، نه تنها فرهنگ بلکه نحوه زندگی روزمره مردم. دوم اینکه در تایید فرمایش اقا سینا، اینجا که میاین از چندماه قبل از اومدن سعی کنین اخرین تکنولوزیهای رشته تون رو با جزییات بلد باشین چون بازار کاراینجا بین المللیه و اگه ادم لنگ بزنه وقت و پولش هدر میره. سوم اینکه تاجایی که میتونین دراینجا باید با همه دوست باشین و یک خط ایمیل ساده تشکر میتونه برای شما یک مصاحبه شغلی رو به دنبال داشته باشه. ضمنا خواستم تقاضا کنم که کسانی که بلیط گرفتن تاریخ حرکتشون رو برام ایمیل کنن تا یک کم زحمتشون بدم. ممنون: world@yours.com

علی h 1393/02/01 ساعت 08:08

با سلام به دوستان...افیسر من مشخص شد به اسم Rhoda Bambi Tio.... اگه دوستان اشنایی با این خانم دارن ممنون میشم کمک کنن ...با تچکر :-)

فاطمه 1393/02/01 ساعت 08:48

@علی آقا 123
ممنون از راهنماییاتون
مطمئنا زندگی و فرهنگ همه مردم جهان با هم متفاوته،لطفا هر وقت فرصت کردید در مورد نوع این تفاوت بیشتر توضیح بدین
خیلی ممنون

سالار 1393/02/01 ساعت 10:20

سلام به همگی
علی جان ممنون که از تجربیاتت مینویسی اما یه چیزی که واسه من عجیبه اینه که شما همیشه میگید که سرتون خیلی شلوغه و وقت کم میارید در حالی که من فکر میکنم چون اوایل ادم اونجا کار نداره باید وقت اضافی هم بیاره میشه لطف کنی یکم در این مورد واسمون توضیح بدی .امیدوارم که موفق باشی.راستی تونستی خونه بگیری؟

علی123 1393/02/01 ساعت 11:52

سالار جان درود::: اقا اینجا نمیدونم چرااینقدر شبانه روز زود میگذره. انگار عقربه های ساعت میدون. در مورد وقت کم اوردن اینجوریه که من حدود ساعت 7 صبح از خواب بیدار میشم و شروع میکنم به مطالعه. حدود 9 یه کم استراحت میکنم تا نه و نیم، دوباره از نه و نیم مطالعه تا 11 و نیم. یازده و نیم تا حدود سه و نیم ناهار و استراحت بعد اپلای کردن برای مشاغلی که اون روز تبلیغ شدن و پیگیری تلفنی اپلای های قبلی تا 5 بعد مطالعه تا هشت شب. در این میان کلی هم جواب رکروتر، گاهی مصاحبه، ایمیل و تلفن و خرید و صحبت با دیگران پیش میاد. خلاصه حدود یازده شب هم میخوابم. البته هرزوز اینقدر وقتم به مطالعه نمیگذزه بلکه بستگی به تعداد مشاغل، میتاپها و کارهای روزمره داره. در این میان غذا پختن و شستن و مرتب کردن اتاق هم خیلی وقت ادم رو میگیره. الان یه اتاق مناسب از یه خونه ویلایی خوبی رو اجاره کردم که از شهر 8 کیلومتر فاصله داره و عین یه اپارتمان میمونه و تقریبا همه چی دراختیارمه، هفته ای صددلار!!! کلا از این موضوع شانس اوردم و خداروشکر راضیم.

Abdl 1393/02/01 ساعت 12:25

تشکر از ادمین محترم و بزرگوار.
آرزوی موفقیت هرچه بیشتر برای ایشان در مراحل آینده.

در پاسخ به بعضی از دوستان عرض کنم که...تفاوت مردم اینجا با کشورمون خیلی زیاده ما خاورمیانه ای و اینها انگلیسی و یا مائوری یا حا های دیگر اروپا هستند. تفاوتها در همینه.

یه چیزی که من احساس میکنم که باید باشتراک بگزارم اینه که قبل از آمدن و رسیدن میتونید در سایتهای کار داوطلبی ثبت نام و به محض رسیدن هفته ای دو روز را به این کار مشغول باشید.
http://volunteeringauckland.org.nz/
تو این سایت شغل مربوط به رشته خودتان را انتخاب و ثبت نام کنید. البته اگر شغل مرتبط پیدا نشد اشکال نداره هر شغلی که ثبت نام بکنید برای شما سابقه نیوزلند را بدنبال خواهد داشت.
اینم چند تا سایت کاریابی
http://www.trademe.co.nz/jobs?gclid=COKD84uM8b0CFVgmvQod9aAAXQ
http://www.seek.co.nz/
http://yellow.co.nz/auckland-region/employment-agencies?gclid=CMTkjoiM8b0CFZcjvQodd4EAjQ

ممنون آقا عبدی
/آزاده

مسعود.ک 1393/02/01 ساعت 12:44

ممنون از Abdl و علی آقای گل .
علی جان بهتون ایمیل میزنم

مسعود.ک 1393/02/01 ساعت 14:21

@فرحناز: از سفارت تماس گرفتن که یه بسته دارین بیایین بگیرین، شما هم فکر کنم ویزاهاتون اومده باشه

فرحناز 1393/02/01 ساعت 14:40

سلام آقا مسعود.ک
ممنون از اطلاع رسانیتون. بله با ما هم تماس گرفتن. ایشالا شما به زودی عازمین دیگه...
التماس دعا....

گلی - بابک 1393/02/01 ساعت 15:51

ممنون از آقا خسین و بقیه دوستان بابت اطلاعات مفیدی که دادید

بسته ی ما هم رسید :)

اوستا 1393/02/01 ساعت 18:25

سلام. اگه کسی وقت کرد برای بقیه این مطلب ترجمه کنه تو وبلاگ بگذاره. کوتاه و مفیده

http://www.buzzfeed.com/jemimaskelley/things-you-did-not-know-about-new-zealand

ممنون اوستا جان. خوب کردید بعد از مدت ها اینورا سر زدید
/آزاده

اوستا 1393/02/02 ساعت 01:25

آزاده عزیز مرسی از لطفت. روزی چند بار وبلاگ چک میکنم ولی نظر نمیدم. انشاا.. هر زمان برنامه بنده نیز جدی شد خبر میدم ولی حداقل تا 2 تا 3 سال دیگه خبری نیست. در هر صورت خدا بزرگه

حمیدرضا 1393/02/02 ساعت 02:44

حسین آقا ممنون بابت مطالب مفید و تجربه ارزشمندی که در اختیار قراردادید. در تائید و تکمیل مطالب شما چند مورد به ذهنم من رسید که بیان می نمایم.
در خطوص workshopها ، یک انجمن در اوکند می باشد که در رابطه با کاریابی برنامه دارد، برای شرکت در دوره این انجمن لازم است 5دلار بعنوان خیریه با هدف کمک به توسعه فعالیتهای آنها پرداخت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره ها می توانید با ایمیل tatsu.migrantaction@xtra.co.nz مکاتبه و در رابطه با Pre-jobsearch Seminar سئوال فرمایید.
در رابطه با LinkedIn پیشنهاد می دهم دوستان تا می توانند فعال باشند و به هر شکل ممکن سعی در جذب بازدید کننده برای مشاهده profile خود را داشته باشند. شما باید پروفایل خود را به شکلی درست نمایید که انگار قصد دارید کالایی را برای فروش عرضه نمایید، هرچقدر تبلیغ و ارائه بهتری داشته باشید، قطعا کالای شما هم زودتر و با قیمت مناسبی به فروش میرسد، تجربه و تخصص شما همان کالا است، پس خوب عرضه نمایید تا زود استخدام شوید
در رابطه با تقویت شبکه دوستان هم تجربه شخصی من شرکت در باشگاه ورزشی و فعالیتهای عمومی است، آن را جدی بگیرید. یک نکته جالب اینکه من یکی از مصاحبه هایم را از طریق صحبت با کارمند خشکشویی گرفتم هرچند به نتیجه هم نرسید ولی برای من تجربه جالبی بود.
مورد دیگری که در مورد تقویت شبکه به نظر من می رسد عضویت در کتابخانه و حضور در آنجا است ، با اینکار فرصت دارید تا با افراد مختلف آشنا شده و علاوه بر کسب تجربه و تبادل نظر کارت ویزیت و رزومه خود را نیز پخش کنید و شبکه خود را تقویت نمایید. نکته قابل توجه اینکه عضویت در کتابخانه (اوکلند وابسطه به شهرداری) رایگان است و خدمات خوبی هم ارائه می دهند.
یک راه دیگر تقویت شبکه شرکت در برنامه های www.meetup.com است. در کنار این موارد شرکت در کارگاه و سمینارهای تخصصی را که به عناوین مختلف توسط شرکتها و داشنگاه ها و انجمنهای تخصصی برگذار می گردد را پیشنهاد می دهم.
در مورد کارت ویزیت شخصی دوستان می توانند از خدمات vistaprint استفاده نمایند که با هزینه و زمان قابل قبولی کارتها را برای شما تهیه می نماید. یک نکته دیگر در این رابطه شخصا پیشنهاد می دهم اگر برای عزیزان امکان پذیر است یک پرینتر هم تهیه کنند تا رزومه خود را بصورت چکیده همیشه همراه داشته باشند و یا در صورت مراجعه حضوری به شرکتها و استفاده از کاریابی به روش knock the door بتوانند رزومه خود را ارائه دهند.
در خصوص خلاقیت و پیدا نمودن کار یک امر شخصی است ولی کاملا لازم، تمرکز بر آگهی سایتهای کاریابی اشتباه محض است. همانطور که در کارگاه های آموزشی گفته می شود و به تجربه هم دوستان درک خواهند نمود، بیش از 95درصد آگهی های درج شده در سایتهای کاربی سوری است و در واقع کاری پشت آنها نیست. لازم است قبل از اقدام برای کار حتما با آگهی دهنده تماس بگیرید ،بهترین راه حضور در محل آگهی دهنده (برای افرادی که در نزدیکی محل هستند) یا تماس تلفنی اگر نشد ایمیل و مطمئن گردید که آگهی واقعی است و Job description را درخواست نمایید اگر این اطلاعات را به شما دادند برای کار اقدام نمایید.
در رابطه با کمک بدون چشمداشت به دیگران هم شخصا با شما کاملا موافقم، متاسفانه جامعه ایرانی در خارج از کشور یک جامعه متمرکز و ساختار یافته نیست و همه به نوعی از یکدیگر فرار می کنند و تمایلی هم به تقسیم اطلاعات و حمایت از هم ندارند. ولی بدون تعصب وقتی به جامعه هندی ها یا چینی ها و ... نگاه می نمایید متوجه می شوید که آنها همیشه با هم هستند و به هر شکل همدیگر را تقویت می کنند و این به عقیده من راز پیشرفت آنها در سرزمینهای دیگر است چیزی که متاسقانه در بین مهاجران ایرانی کمتر دیده می شود. امیدوارم روزی این وحدت و همدلی در بین ایرانیها نیز شکل بگیرد. هرچند دور از انصاف است اگر نگویم که این همدلی و پشتیبانی حداقل در بین دوستان 2مهاجر وجود دارد و امیدوارم که روز به روز تقویت و دامنه آن گسترده تر گردد.
البته اینجا شخصا جا دارد از هم فکری ها و زحمات کلیه عزیزانی که به هر شکل من را پشتیبانی نمودند تشکر و قدردانی نمایم. اسم از عزیزی نمیبرم تا ناخواسته نامی فراموش نشود که سبب دلخوری و ناراحتی گردد.

ممنون بابت این همه اطلاعات مفید. امیدواریم همین روزا سرکار رفتن شما رو پی نوشت کنیم
/آزاده

ماریا 1393/02/02 ساعت 08:34

@ حمیدرضا خان
خیلی خیلی ممنون. عالی بود. مرسی که با این مشغله ذهنی تجربیاتتونو به اشتراک میزارین.

@ فرحناز جون، مسعود.ک و گلی _بابک عزیز
ویزاتون مبارک باشه به سلامتی و دل خوش استفاده کنین.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.