دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

سخنی در رابطه با مهاجرت به نیوزیلند

سلام

حدود یک ماهی میشود که من در این وبلاگ فرصتی پیدا کرده‌ام که از مطالبی بنویسم که برای علاقمندان به مهاجرت مفید باشد. سعی‌ کردم که یافته هایم را در زمینه‌های مهاجرت و ادامه تحصیل در اختیار هموطنانم قرار دهم. تجربه هایی که خیلی‌ وقت‌ها شیرین نبوده اند و هزینهٔ زیادی بابت آنها پرداخت شده است. در این مدت به نظرم چیزی که علاقهٔ خیلی‌ از خوانندگان را به خود جلب کرده است، بحث مهاجرت به نیو زیلند است. مهاجرتی که منابع فارسی بسیار اندکی‌ در مقایسه با سایر مهاجرت‌ها موجود است. میتوانید برای امتحان هم که شده در گوگل سرچ بزنید "مهاجرت به نیو زیلند" و ببینید که چه وبگاههایی به شما معرفی‌ میشود و نهایتا هم چیزی آنچنان دستگیرتان نمی‌شود. حتی یکی‌ از خوانندگان پرسیده بود که آیا نیو زیلند هنوز هم مهاجر می‌گیرد؟! و یا حتا در صحت و سقم اطلاعات ارائه شده مشکوک بودند! من قرار نبود که در این وبلاگ فقط راجع به نیو زیلند مطلب بنویسم، ولی‌ اینقدر استقبال از این موضوع دیدم که فکر می‌کنم عنوان این وبلاگ را کلا عوض کنم و بگذارم "مهاجرت به نیو زیلند"!   

به هر حال ما توفیقی پیدا کرده بودیم که کم تر از دو سال در خدمت آفیسر‌های محترم! سرزمین کیوی‌ها باشیم و مطالبی که اینجا نوشته می شود و نیز خواهد شد؛ حاصل مطالعات و تجربیات ما در این مدت است. در هر مطلبی که نوشته میشود لینکی‌ هم به سازمان مهاجرت نیو زیلند داده میشود تا دوستانی که نیاز به مطالعه بیشتری دارند؛ برای اطلاعات بیشتر به آنجا رجوع کنند.  

 مشکل اصلی‌ که خیلی‌ از علاقمندان به مهاجرت به نیو زیلند پیش رو دارند پیچدگی وبسایت این سازمان و پیچیدگی‌ مدارک لازم برای مهاجرت است. من در این وبلاگ کار خاصی‌ انجام نمیدهم! تنها کاری که در رابطه با مهاجرت به این سرزمین انجام میدهم این است که دانسته‌هایم را بعلاوهٔ مطالب ارائه شده در مراجع رسمی‌ مهاجرت به نیو زیلند دسته بندی می‌کنم و اطلاعات را به صورتی‌ که قابل استفاده برای عموم باشد ارائه می‌کنم. امیدوارم که برای همه قابل استفاده باشد.

رتبه بندی جهانی دانشگاهها و جایگاه دانشگاههای ایران-قسمت اول

همان طور که همهٔ ما میدانیم (و شاید برای بعضی ها هم خیلی‌ مهم است!!) سیستمی‌ به عنوان رتبه بندی دانشگاه‌ها وجود دارد.  

 

نوشتهٔ زیر می‌خواهد به سوالات زیر پاسخ دهد:   

۱. تاریخچه رتبه بندی دانشگاهها چیست؟

۲. دانشگاهها بر اساس چه رابطه یا ضابطه ای رتبه بندی میشوند؟

۳. چقدر باید به رتبه بندی دانشگاه‌ها توجه نشان داد؟

۴. دانشگاه‌های ایران از لحاظ رتبه بندی جهانی‌ در چه وضیعتی قرار دارند؟

۵. معتبر‌ترین دانشگاه‌های دنیا چه دانشگاه هایی هستند؟  

۶. معتبر‌ترین دانشگاه‌های ایران از نقطه نظر جهانی چه دانشگاه هایی هستند؟   

 

  

 قسمت اول این نوشته به دو سوال اول پاسخ می دهد و در قسمت های بعد به سایر سوالات پرداخته می شود.   

۱. تاریخچه رتبه بندی دانشگاهها چیست؟

  

 اولین بار در دنیا موسسه آمریکایی US News & World Report دانشگاه‌های آمریکا را رتبه بندی و اعلام کرد ولی‌ این امر در حد جهانی‌ نبود و پس از آن کشورهای دیگر شروع به گردآوری اطلاعات راجع به دانشگاههای خودشان کردند.   

دو موسسه وجود دارند که آمار هر سالهٔ خود را در مورد رتبه بندی دانشگاه‌ها ارائه میدهند:

 

1.  دانشگاه شانگهای (Shanghai Jiao tang University)

2.  موسسه انگلیسی تایمز (Times higher education supplement)

 

 قدیمی‌‌ترین موسسه، موسسه اول یعنی‌ دانشگاه شانگهای از کشور چین است که در سال ۲۰۰۳ با ارائهٔ معیاری برای مقایسه دانشگاههای چینی‌ با دانشگاه‌های کشور‌های دیگر دنیا؛ رتبه بندی را در سطح جهانی‌ مطرح کرد (همان طور که می‌بینید قدمت این رتبه بندی‌ها بیشتر از ۷ سال نیست. در واقع ما در ۶-۵ سال اخیر از رتبه بندی دانشگاه‌ها در محافل ایران می‌شنویم). پس از دانشگاه شانگهای؛ موسسهٔ تایمز در نوامبر ساله ۲۰۰۴ آمار دیگری را از رتبه بندی دانشگاه‌ها در دنیا اعلام کرد. در واقع این ۲ موسسه معتبر‌ترین موسسه‌ها در ارائهٔ آمار‌های مربوط به رتبه بندی دانشگاه‌ها هستند، با ۲ معیار متفاوت.  

 

۲. دانشگاهها بر اساس چه رابطه یا ضابطه ای رتبه بندی میشوند؟

  

 جداول زیر این ارزیابی را برای دانشگاه شانگهای و موسسه تایمز نشان میدهند. هر دو موسسه بیشترین امتیاز ۱۰۰ را به عنوان بیشترین امتیاز ممکن در نظر گرفته اند:   

 

  جدول ارزیابی دانشگاه شانگهای

 Shanghay Criteria

 

 

 جدول ارزیابی موسسه تایمز 

  Times Criteria

 

 

اگر یک نگاه کلی‌ به دو جدول بیندازیم متوجه تفاوت اساسی در معیار دو موسسه می‌شویم. به طوری که دانشگاه شانگهای به مباحث اکادمیکی اهمیت بیشتری میدهد در حالیکه موسسهٔ تایمز به شهرت دانشگاه و مسائل دیگری اهمیت میدهد. 

 

 به واقع آمار دانشگاه شانگهای از نظر بسیاری اعتبار بیشتری از موسسهٔ اول دارد. یکی‌ از ایراداتی که به موسسهٔ تایمز وارد میکنند این است که چه کسی‌ و یا چه اعضایی و بر اساس چه معیاری شهرت دانشگاه را ارزیابی میکنند؟ 

 

 شاید ارائهٔ یک مثال بد نباشد که قضیه را باز تر کنیم. در ساله ۲۰۰۴ دانشگاه مالایا که بزرگترین و قدیمیترین دانشگاه مالزی است توسط موسسهٔ تایمز به عنوانه ۸۹ در جهان رتبه بندی گردید به طوریکه تابلوهای این دانشگاه در تمام شهر کوالالامپور نصب گردید و این افتخار را بسیاری در مالزی جشن گرفتند. اما در سال ۲۰۰۵، دانشجویان هندی و چینی‌ به عنوان دانشجویان محلی و نه بین‌المللی در نظر گرفته شدند. این قضیه باعث شد که رتبه این دانشگاه به ۱۶۹ سقوط کند! در واقع خیلی‌‌ها به آمار متناقض موسسه تایمز در سالهای مختلف ایراد میگیرند.  

 

اگر بخواهیم اعتبار آمار دانشگاه شانگهای را بسنجیم همین بس که با بازدید یک میلیون نفر از این آمار، یک سوم آنها این آمار را تائید کرده اند، ۶۰%؛ آنها آن را مثبت ارزیابی کرده اند و ۵% از آنها آن را منفی‌ ارزیابی کردند. هر روزه ۲۰۰۰ نفر از این آمار بازدید دارند که در نوع خود آمار بسیار بالایی است. گروهی که به ارزیابی دانشگاه‌ها می‌پردازد، دانشگاه هایی را مورد ارزیابی قرار میدهد که جایزهٔ نوبل و یا جایزه‌های جهان برده باشند، محققین برجسته داشته باشند که به آنها ارجاع شده باشد و یا مقاله هایی در زمینهٔ علوم داشته باشند. به طور کلی‌ ۲۰۰۰ دانشگاه انتخاب میشوند، ۱۰۰۰ تا از آنها رتبه بندی میشوند و لیستی از ۵۰۰ تای‌ آنها نهایتا منتشر میشود. البته به آمار دانشگاه شانگهای نیز ایراذاتی وارد است مثل این که برای بعضی دانشگاهها بدون اینکه مغیارهای بالا را در نظر گرفته باشد؛ آن را به خاظر شهرت جهانی در رتبه مناسبی درجه بندی کرده است (مثلا دانشگاه هاروارد).  

 

در قسمت های بعد به پاسخ باقی سوالات پرداخته می شود.

مهاجرت به نیو زیلند-‌امتیاز بندی

امتیاز بندی در مهاجرت به نیو زیلند 

فاکتور‌های زیادی در امتیاز به نیو زیلند موثر هستند، ولی‌ در کلّ خیلی‌ فرقی‌ با کشور‌های دیگر نمیکند. در کلّ امتیاز شما باید به ۱۰۰ برسد. این سیستم هم بسیار شبیه به سیستم کاناداست. به عبارت دیگه اول شما در یک سیستم On-line (اصطلاحا EOI گفته میشود) ادعا می‌کنید که امتیازات لازم را برای مهاجرت دارید و پس از آن این ادعا‌های شما بررسی می‌شود و در صورت مناسب بودن شرایط شما؛ برای شما دعوت نامه ای ارسال میشود که مدارک نهایی را به سفارت مشخصی‌ بفرستید. 

اگر امتیاز شما زیر ۱۰۰ باشد شما رد خواهید شد.

اگر امتیاز شما بالاتر از ۱۴۰ باشد، شما توسط سیستم به صورت اتوماتیک انتخاب میشوید.

اگر امتیاز شما بین ۱۰۰-۱۴۰ باشد، آفیسر شرایط شما را بررسی می‌کند و به احتمال زیاد برایتان دعوت نامه میفرستد. 

در کلّ امتیاز ها با استفاده از جدول زیر محاسبه میشود:

 

 

جدول امتیاز بندی مهاجرت به نیوزیلند

امتیاز شغل

اشتغال به کار در نیوزیلند به مدت ۱۲ ماه یا بیشتر

60 امتیاز

پیشنهاد کار از نیوزیلند یا اشتغال به کار کمتر از ۱۲ ماه

50 امتیاز

امتیاز اضافی (Bonus) شغل (پیشنهاد کاری یا استخدام) در نیوزیلند

کار در زمینه های رو به رشد *

10 امتیاز

کار در زمینه رشته های long term

10 امتیاز

کار در منطقه بیرون آکلند (بزرکترین شهر نیوزیلند)

10 امتیاز

پیشنهاد کاری یا استخدام همسر

20 امتیاز

سابقه کار

2 سال

10 امتیاز

4 سال

15 امتیاز

6 سال

20 امتیاز

8 سال

25 امتیاز

10 سال

30 امتیاز

امتیاز اضافی (Bonus) سابقه کار در نیوزیلند

1 سال

5 امتیاز

2 سال

10 امتیاز

3 سال یا بیشتر

15 امتیاز

امتیاز اضافی (Bonus) سابقه کار در زمینه های رو به رشد *

2 تا 5 سال

10 امتیاز

6 سال یا بیشتر

15 امتیاز

امتیاز اضافی (Bonus) سابقه کار در زمینه رشته های مورد نیاز (Long term)

2 تا 5 سال

10 امتیاز

6 سال یا بیشتر

15 امتیاز

تحصیلات

کارشناسی

50 امتیاز

کارشناسی ارشد

55 امتیاز

امتیاز اضافی (Bonus) تحصیلات

تحصیلات همسر

20 امتیاز

دوسال تحصیل پیوسته در نیوزیلند

5 امتیاز

تحصیل در نیوزیلند (کارشناسی، ...)

5 امتیاز

تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا در نیوزیلند

10 امتیاز

تحصیلات در زمینه های رو به رشد*

10 امتیاز

تحصیلات در رشته های مورد نیاز (Long term)

10 امتیاز

امتیاز خویشاوندی

خویشاوند نزدیک در نیوزیلند

10 امتیاز

امتیاز سن

۲۰-۲۹ سال

30 امتیاز

۳۰-۳۹ سال

25 امتیاز

۴۰-۴۴ سال

20 امتیاز

۴۵-۴۹ سال

10 امتیاز

۵۰-۵۵ سال

5 امتیاز

 

* این کارها عبارتند از:

- بیوتکنولوژی

- IT

- صنایع خلاق (تبلیغ و اگهى تجارى، نرم افزار، صنایع چاپ، رادیو و تلوزیون، فیلم و ویدیو، معماری، طراحی، طراحی مد، موسیقی و هنرهای نمایشی و هنرهای بصری). 

 

همانطور که در جدول بالا می بینید؛ بیشترین امتیازات مربوط است به کار در نیو زیلند (۶۰-۵۰ امتیاز)، تحصیلات (۵۵-۵۰ امتیاز)، سابقهٔ کار (۳۰-۱۰ امتیاز) و سنّ (۳۰-۵ امتیاز). مطمئناً برای بیشتر ایرانی ها؛ گرفتن پیشنهاد کاری خیلی‌ ساده نیست. به همین خاطر امتیازات برمیگردد به فاکتور‌های تحصیل، سابقهٔ کار و سنّ. می‌بینید که به طور متوسط جمع این امتیازات نزدیک ۱۰۰ میشود. حال اگر ازدواج کرده اید و همسرتان تحصیلات دانشگاهی دارد، ۲۰ امتیاز دیگر هم اضافه میشود و الی‌ آخر.... نتیجه ای که می‌خواهم از این جدول بگیرم این است که امتیازات در سیستم مهاجرت در نیو زیلند خیلی‌ سختگیرانه نیست. چیزی که در مهاجرت به نیو زیلند مشکل است عموما به طریقهٔ تهیه مدارک شما باز میگردد، چون عوامل زیادی را در تهیه مدارک بایستی لحاظ کرد (در مقایسه با سیستم مهاجرت به کانادا). در پست های بعدی بیشتر در این رابطه می نویسم.   

 

پ.ن.۱. از این لینک می‌توانید وارد سیستم on-line بررسی سریع (Quick Check) امتیازاتتان شوید و امتیازتتان را بسنجید. 

پ.ن.۲. pdf source

ادامه تحصیل در سوئد-قسمت دوم

از فردا ثبت نام برای پذیرش در دانشگاه‌های سوئد در ترم بهار شروع می‌شه (پست قبلی‌ رو ببینید). برای ثبت نام کار‌های زیر رو به طور خلاصه باید انجام بدید: 

۱- یک user account درست کنید و اطلاعات شخصیتون رو مثل آدرس و غیره وارد کنید‌ تا یک username و password داشته باشید. تمام کار‌های شما از این به بعد از طریق همین پروفایل شما انجام می‌شه (برای ساختن اون به این لینک برید).

۲- به قسمت course search برید و رشته‌های مورد علاقتون رو انتخاب کنید.

۳- به رشته‌هاتون rank بدید یعنی‌ اونا رو بر حسب علاقتون مرتب کنید.

۴- روی send application کلیک  کنید و cover sheet رو که بر اساس مشخصات شما و رشته‌های مورد علاقتون درست شده باز کنید. اونو پرینت بگیرید و بعد امضاش کنید (حتما امضا کنید!).

۵- مدارکتون رو به همراه کاور شیت به آدرس زیر بفرستید.   

University Studies in Sweden
FE 1
SE-833 83  Stroemsund
SWEDEN

 

مدارکی که لازم دارید این هاست:

۱- مدرک دیپلم برای رشته‌های کارشناسی و دیپلم و لیسانس برای مقطع کارشناسی ارشد (این مدارک حتما باید ترجمه بشن و به تایید دادگستری و امور خارجه برسند).

۲- کپی‌ برابر اصل صفحهٔ اول پاسپورت.

۳- مدرک زبان آیلتس (۵ برای رشته‌های کارشناسی و ۶ برای کارشناسی ارشد) یا تافل. این مدرک باید توسط مرکز آزمون فرستاده بشه.

۴- مدارک دیگه: مدارک بالا مدارک عمومی‌ هست که حتما باید به همراه کاور شیت فرستاده شوند. ممکنه که دانشگاه مدارک دیگه هم ازتون بخواد مثل CV و یا نامه ای که هدف از تحصیل خودتون رو بگین. برای این کار حتما سایت دانشگاه مربوطه رو چک کنید. مثلا دانشگاه چالمرز CV رو می خواد. 

 

تاریخ‌ها رو یک بار دیگه مینویسم:  

۱۱ خرداد: شروع ثبت نام on line.

۲۵ مرداد: انتخاب نهایی رشته‌ ها (در واقع شما تا این تاریخ میتونید بارها و بارها الویت رشته‌ هاتون رو عوض کنید).

۱۰ شهریور: زمان نهایی ارسال مدارک با پست.

نیمه اول آبان: اعلام نتایج

  

موفق باشین.

مهاجرت به نیو زیلند – معرفی نیوزبلند

با خودم فکر می‌کردم که بیام و از مسائلی که در مهاجرت به کانادا پیش میاد و برای خیلی ها هنوز جای سوال داره بنویسم، ولی‌ دیدم که این دفعه توی چند تا پست، مطالبی رو در مورد مهاجرت به نیو زیلند بنویسم، چیزی که من به بالشخصه تا حالا ندیدم که راجع به این موضوع جائی‌ بنویسن. به هر حال نیو زیلند جزو کشور‌های مهاجر پزیری هستش که برای سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ حدود 40،000-45،000 نفر مهاجر می‌پذیره (مقایسه کنید با کانادا که حدود ۱۵۰،۰۰۰-۲۵۰،۰۰۰  در ساله). پس همه نچسبن برن کانادا، یه عده هم بیان برن نیو زیلند تو رو خدا! اگه بخوام آماری هم از استرالیا بدم اینه که حدود ۱۵۰،۰۰۰ نفر در فاصلهٔ سالهای 2004-2005 رفتن استرالیا. انگلیسی‌ زبان اول حدود ۹۵ درصد مردمه و بومی‌های محلی که بهشون مائوری میگن حدود ۵ درصد جمعیت این کشور رو تشکیل میدن. آمار زیر می‌تونن به صورت کلی‌ نشون بدن که نیو زیلند در دنیا دارای چه جایگاهی است:

 

شاخص توسعه انسانی صندوق توسعه اقتصادی-اجتماعی ملل متحد در سال ۲۰۰۶: نوزدهم

کیفیت زندگی مجله اکونومیست در سال ۲۰۰۶: پانزدهم

بررسی رضایت از زندگی انستیتو لگاتوم در سال ۲۰۰۷: اول

سطح کامروایی عمومی انستیتو لگاتوم در سال ۲۰۰۷: پنجم

بررسی کیفیت زندگی مؤسسه مرسر در سال ۲۰۰۷: آوکلند پنجمین و ولینگتون دوازدهمین شهر مناسب برای زندگی در دنیا هستند.

ضریب جینی («توزیع عادلانه درآمد»): ۳۶/۲ (پنجاه و چهارم)

شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۰۹: ۱/۲ (اول)

آزادی مطبوعات (از خبرنگاران بدون مرز): پانزدهم

شاخص فساد اقتصادی: یکی از سه کشوری که کمترین فساد اقتصادی را دارند.    

 

 این لینک رو ببینین تا اطلاعات بیشتری راجع به نیو زیلند کسب کنین.

 

منظور از مهاجرت اینجا فقط از طریقه کاره (Skilled Migrant). به هر حال نیو زیلند هم مثل کانادا یه سری مشاغلی رو نیاز داره، منتهی این مشاغل به ۲ دسته تقسیم میشن، بلند مدت و کوتاه مدت Long Term and Short Term). روی لینک ها کلیک کنید تا فایل هایی با فرمت pdf رو ببینید. همون طور که می‌بینید رنج شغل‌ها خیلی‌ گسترده است و اصلا محدود نیست. به هر حال شرایط کلی‌ دیگه عبارتند از:

 

1- شما سنتون باید بین 55-20 باشه.

2- مدرک زبان آیلتس آکادمیک یا جنرال با امتیاز کلی 5/6. 

3- ثبت نام شغلی‌- به این معنی که یک سری از مشاغل به خصوص در زمینهٔ پزشکی‌ نیاز دارن که در سازمان مربوطه Qualify بشن. این لینک رو برای مشاغل مورد نیاز ببینین

 

حالا اینکه از کجا باید شروع کرد رو در پست های بعدی ببینید. از لینک های سمت های راست می تونین وارد وبسایت رسمی مهاجرت به نیوزیلند بشید.