دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

تغییرات ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱

یه سری تغییرات اعلام شده در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ که شاید برای بعضی جای خوشحالی داشته باشه. دو لیست  مربوط به مشاغل مورد نیاز در واقع در این تغییرات بررسی شده. این لیست ها شامل لیست Long Term Skill Shortage List یا همون LTSSL و همین طور لیست Immediate Skills Shortage List یا همون ISSL هست. همین طور لیست مربوط به نیازمندی های استان Canterbury که در واقع همون حوالی کرایسچرچ هست تغییراتی کرده که به اسم Canterbury Skill Shortage List و یا CSSL نام برده میشه.  

 

شغل های اضافه شده به لیست LTSSL از قرار ۵ تا شغل جدید هست که به این شرح هست اگر درست ترجمه کرده باشم: علوم کشاورزی - علوم اجتماعی یه چیزی - علوم طبیعی - بیوتکنولوژی و علوم تحقیقات محیطی .. خلاصه هرچی در مورد کارهای طبیعی و زیستی و اینها هست خوبه ... دو تا شغل هم حذف شده از این لیست که هستند معلم دوره راهنمایی و معلم برای پیش دبستانی ..  

 

  

یه لیست جدید که اضافه شده همون CSSL هست و به دلیل اتفاقات اخیری که توی کرایسچرچ افتاده یه سری از مشاغل رو که نیاز دارند در غالب این لیست اورده اند که خودش می تونه راه جدیدی برای خیلی ها باشه .. در مورد این لیست و همین طور ISSL یه چیزی جالبی که در لابه لای همین توضیحات و تغییرات خوندم اینه که گفته شرکت ها می تونند نیروهای مهاجر در این زمینه ها (کلا) استخدام کنند به شرط اینکه اون نیروی متخصص از کسانی که دارای اقامت هستند پیدا نشه. ..  

در مورد شغل های این لیست و جزئیات بیشتر می تونید این لینک رو بخونید:  

 

CSSL  

 

اما تغییرات مهم شامل اضافه شدن شرط داشتن سطح ۷ برای بعضی از رشته هاست و اینطوری لزومی نداره حتما Washington Accord داشته باشید تا امتیاز اون شغل رو بگیرید و اگر Assessment مدرک به شما امتیاز ۷ رو بده برای گرفتن امتیاز قابل قبول هست. این لیست رو توی لینک اینجا ببینید تغییرات به صورت hightligh مشخص شده. همچنین تاریخی که از این تاریخ این تغییرات اعمال می شه که فکر کنم از ۵ ام دسامبر امسال هست که دیگه الان یه دو سه هفته ای ازش گذشته ..  

 

لیست تغییرات ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ 

 

یه کم پست کوتاهی هست اما خوب خبر خوبیه و فکر کنم یه کم راه رو برای ایرانی ها که تجربیات و سابقه کار ایران دارند راحت تر کرده ..  

سپیده 

  

---------------------

راستی داشتم قسمت سوال ها رو در واقع FAQ رو می نوشتم و با این چند خط شروع کردم گفتم اینجا هم بذارم ..  

 

What NOT to Ask !!

 

 - آیا مهاجرت کنیم ؟ 

 - کدوم کشور بهتره ؟ 

 - الان شما راضی هستید ؟ 

 - سخته ؟  

 - نیوزلند چه جوریه ؟

 - شما چی کار کردید ؟  

 - و ... فکر کنم با این چند تا سوال معلوم باشه منظورم چیه و چه نوع سوالاتی واقعا پرسیدنش از اما خیلی مناسب نیست ...  

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

راستش دیگه کم کم قسمت سوال جواب ها هم داره فعال می شه هر زمانی وقت بیارم سوال و جواب بهش اضافه می کنم .. حتما نظر بدید.. مرسی .. سپیده

سپیده تنبل شده D:

این روزها بارون میاد تا دلتون بخواد .. یادمه پارسال هم این موقع ها بارونی بود.. امروز رادیو اعلام کرد خیس ترین و پر بارون ترین دسامبر در این چند دهه گذشته بوده امسال. زمان اونقدر این جا سریع می گذره که گاهی حس می کنی باید چهار دست و پا بدویی تا به گردش برسی. نمی دونم ولی زمان واقعا اینجا سریعتر می گذره. .. امسال همه جا و با هرکسی صحبت کنی در مورد کریسمس پارتی های مختلف حرف می زنند. کشوری که در اون کریسمس برف نمیاد مردم از موقیعت استفاده می کنند و کلی مهمونی های باربکیو و غیره می گیرند. یه رسم اینجایی ها که خیلی بهش پای بند هستند گرفتن کریسمس پارتی شرکت ها هست. همه شرکت ها کارمندهاشون رو به پارتی دعوت می کنند و خوب طبق معمول فقط Drink می کنند .. شرکت های بزرگ که تعداد کارمندهاشون زیاده معمولا برای پارتی بلیط می دهند و پول می گیرند ولی اکثر کمپانی ها این کار رو نمی کنند و کارمندهاشون رو دعوت می کنند و بهشون کادو می دهند. اینجا مثل ایران خبری از پاداش و عیدی و غیره نیست .. با یه شام و یا یه برنامه ای خلاصه سر و تهش رو هم میارند.  

راستش داشتم این چند روز در مورد تغییرات اخیر در مورد لیست مشاغل و غیره پست می نوشتم ولی نرسیدم تکمیلش کنم .. شاید اگر همت کنم بقیه اش رو هم بنویسم.. دوستان جدید زیادی به وبلاگ اضافه شدند و من کلی قول دادم که بنویسم و هنوز به قولم وفا نکردم. شرمنده خلاصه. راستش این هوا من رو هم گول زد و یه سرما حسابی خوردم.  

قول می دهم به زودی صفحه FAQ رو کامل کنم و همچنین پست درمورد تغییرات نوامبر امسال رو.  راستی دوستانی که دیدند من تو وبلاگ خودم غر غر زیاد می کنم زیاد جدی نگیرید من اصولا همین جوری ام و اصلا ربطی به مهاجرت و غیره نداره.. 

از دوستان خواهش می کنم همگی یه نگاهی به جدول بندازند و اپ دیت هاشون رو به من بگن و اگر نیستند بگن من اضافه اشون کنم که یه امار گیری داشته باشیم ببینیم این اداره مهاجرت چقدر سریع کار می کنه.. البته تنبلی من باعث شده باز جدول اپ دیت نشه .. خلاصه اخبار رو به دستم برسونید که من اپ دیتش کنم.. می خوام یه وقت حسابی بذارم و کلی اطلاعات جمع اوری شده این چند وقت رو سر و سامان بدم ..  

از دوستان خوب دیگه هم که در جواب دادن به کامنت ها کمک می کنند باز هم ممنون .. 

به زودی با پست های خوب می بینمتون .. 

سپیده

تعطیلات - جشن ها .. کلا خبرهای خوب ..

وقتی ما اومدیم نیوزلند تا مدت ها از خیلی از چیزها بی خبر می موندیم. تقریبا ۱ سال که بگذره یعنی یک دور که همه فصل ها و ماه ها و اتفاقات مهم رو تجربه کنید دیگه دستتون میاد کی باید کجا باشید. از اونجاییکه من خودم طول کشید تا این چیز ها رو بعضی هاش رو بفهمم و دوستان مهربونی هم نداشتم که وقتی جایی می رن ما رو هم خبر کنند من به شما ها می گم که وقتی اومدید از چیزی جا نمونید.   

من در مورد اوکلند می نویسم و قطعا دوستانی که قصد سفر به شهرهای دیگه رو دارند اتفاقات مشابه رو می تونند پیدا کنند.  

داریم کم کم به XMas نزدیک می شیم و من از همین ایام شروع می کنم. 

روز ۲۵ و ۲۶ دسامبر که روزهای کریسمس و boxing Day هستند همیشه تعطیل رسمی هستند. و یه قانون کلی وجود داره که اگر هر روز تعطیل رسمی بیفته روزهای اخر هفته به جاش روز کاری بعدی تعطیل می شه. مثلا پارسال ۲۵ و ۲۶ ام می شد شنبه و یکشنبه و واسه همین دوشنبه و سه شنبه رو تعطیل کردند.  

توی این دو روز تقریبا می تونید قیمت ها و تخفیف های زیادی رو ببینید اما لزوما به معنی ارزون بودن نیست. معمولا ۱ ماه بعد از این همه سر و صدا و تخفیف و غیره توی Feb تخفیف های خوبی می ذارند چون توان خرید مردم بعد از سال نو کم می شه و مغازه دارها و فروشگاه ها نیاز به فروش دارند. بگذریم .. پس فقط موقع خرید دقت کنید گرون نخرید .. 

 

معمولا توی کریسمس همه شرکت ها مهمونی می گیرند و کلا Xmas Party همه جا برگزار می شه. یه سری Xmas Party ها هم عمومی هست و همه می تونند برند مثل این یکی :  

Coca cola xmas party که به ما پارسال خوش گذشت. معمولا موسیقی زنده دارند و کلی رقص و نمایش و غیره .. بابانوئل میاد سوار کالسکه بزرگ و غیره و اخر شب هم اتش بازی دارند. کلا برنامه توی پارک های بزرگ انجام می شه. لینکش هم اینه:  

 

http://www.christmasinthepark.co.nz/  

 معمولا جاهای معروف شب توی شب های ماه دسامبر و گاهی اواخر Nov هم برنامه و اتیش بازی دارند. معروف ترین Shopping Center های اینجا Westfield  ها هستند و می تونید با نگاه به وب سایت هاشون اینجور برنامه ها و غیره رو پیدا کنید. 

 

یه سایت خوبی که می تونید کلا برای اینجور برنامه ها چک کنید هست:  

 

Events.nz.com 

 یه برنامه جالب دیگه Santa Parade هست که در همه نقاط شهر برگزار می شه و همه از جاهای مختلف مثل فروشگاه ها و مدارس و .. لباس های مبدل می پوشند و یه جوری رژه با اهنگ و شکلات و .. کلا شادی قبل از سال نو هست. که بازهم می تونید با جستجو Santa parade 2011 مثلا پیداشون کنید.   

 

راستی یه جای دیگه هم که خبرها اتفاق می افته Event center ها هستند.

  

 

کنسرت ها و برنامه هایی که گروه ها و خواننده های بین المللی و یا از کشورهای دیگه میاد معمولا و شاید همیشه بلیط هاش از طریق Ticketmaster فروخته می شه و اینجور برنامه ها توی سالن های اصلی Vector Arena و یا ASB Teathre و .. اجرا می شه.  

 

کلا می تونید عضو این سایت ها بشید و همیشه اخبار برنامه ها براتون میاد.  

روز تعطیل بعدی روز ۱ ژانویه است که خوب سال نو هست و کلا همه جا تعطیله و کلا هیچ خبری نیست.  

 

تعطیلی بعدی روز 6 Feb است که روز Waitangi  و اگر جستجو کنید دلیل اش رو پیدا می کنید. هرچی هست که ارتباطی داره به اینکه نیوزلند یه ارتبطای با انگلیس پیدا کرده و .... 

 

تعطیلات بعدی روز Good Friday هست که می شه اخرین جمعه قبل از Easter Monday. معمولا اینجوری یه جمعه و یه دوشنبه تعطیل می شه و با وجود شنبه و یکشنبه بین اشون موقع خوبی هست برای تعطیلات رفتن.  

 

راستی به اخر هفته هایی که مثلا دوشنبه اش هم تعطیله می گن Long weekend . 

 

روزهای تعطیل بعدی روز Queens birthday یعنی 6 June و بعد هم 24 Oct روز Labour day هست... 

 

اما خبرهای ایرانی ها...  

توی اوکلند معمولا خواننده های ایرانی سالی یکی دوتا میان و معمولا وقتی میان که استرالیا کنسرت داشته باشند چون جمعیت ایرانی های اینجا خیلی کمه و مثلا یکی دوتایی که من رفتم واقعا بهشون حق می دم این طرف ها به صرف اومدن به نیوزلند پیداشون نشه اما کلا بد نیست. معمولا اخبار این جور چیزها رو می تونید توی رستوران های ایرانی و یا مغازه های ایرانی ببینید و بلیط اش رو هم از همون جا تهیه کنید.  

 

یه مغازه ایرانی خوب که جنس های مورد نیاز ایرانی می فروشه به اسم Caspian توی Mt Eden  هست درست بعد از خیابون Ballmoral . همه به اسم مغازه رضا که صاحبش هست می شناسنش.  

 

یه رستوران ایرانی به اسم Apadana هم توی Dominian Rd هست که رستوران مرتب و تمیزی هست و شبنه شب ها هم ساعت ۸ تا ۸:۳۰ رقص عربی دارند.  

 

یه کبابی خوب ایرانی به اسم Alibaba هم درست جلوی خروجی مرکز خرید Lynn mall هست که تقریبا جنوب اوکلند به حساب میاد. 

 

گوشت حلال و خوراکی های ایرانی و .. رو توی North shore می تونید از مغازه عرب یا شاید هم کردها خرید کنید که هم قیمتش خوبه و هم جنس هاشون .. توی خیابون Archers Rd. 

  

راستی روزهای عید و چهارشنبه سوری ایرانی ها اینجا هرسال توی یه پارکی دور هم جمع می شوند .. البته جاش معمولا سال تا سال یه کمی فرق می کنه. متاسفانه ایرانی های اینجا صفحه اینترنت واحد ندارند که همه اخبار و غیره ردش باشه بشه بهش مراجعه کرد .. اما به هر حال پراکنده و اینور و اونو اخبار به گوش همه می رسه.  

 

اینجا متاسفانه خوراکی های ایرانی خیلی پیدا نمی شه .. مثلا نون بربری و سنگگ و بستنی سنتی و فالوده و شیرینی های ایرانی و غیره ..

 یه کم پراکنده شد اما اگر چیز جدیدی به ذهنم رسید حتما بهش اضافه می کنم.  

سپیده

مشاغل داغ بازار - نوشتن رزومه و ...

سایت Seek.co.nz سایت بسیار خوبیه. هم برای پیدا کردن کار چون تعداد زیادی از کارهایی که توی بازار هست رو براتون لیست می کنه و هم در کنارش اطلاعات خیلی خوبی رو در اختیارتون می ذاره. اینکه شما چه درامدی حدودا خواهید داشت با توجه به نوع شغلت و یا اینکه چقدر بازار برای کار شما جا داره و غیره. امروز یه مطلب جالبی توش دیدم که فکر کنم خیلی خوبه که بدونید مخصوصا که بازار کار به خوبی چندیدن سال گذشته نیست و باعث نگرانی خیلی ها شده. (منظورم از چندیدن سال قبل از Recession هستش.)  

 

کارهایی که اگر کشور در هر وضعیتی باشه بیشتر از بقیه امنیت شغلی دارند رو لیست کرده:  

* آموزش - طبق پیش بینی تا سال ۲۰۱۶ رشد خیلی خوبی در این زمینه شغلی ها وجود خواهد داشت. معلمین - مدیرها - معلمین برای بچه های خردسال و در سطح دبستان و همین طور آموزش بچه ها و بزرگسالان غیر انگلیسی زبان که به عنوان TESOL همه جا شناخته می شند. Teaching English to speakers of other Languages.  

* مراقبت های پزشکی و بهداشتی - در این زمینه هم بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی و غیره کشور همیشه نیازمندی های شغلی زیادی وجود دارد. پزشکان - پرستاران - فیزیوتراپ و ... همچنین Natural Therapist مثل کسانی که ماساژ می دونند و Aromatherapy و .. هم بازار کاری خوبی دارند.   

 

* IT  - این هم که دیگه گفتن نداره. اگر در زمینه IT کار می کنید گرفتن بعضی Certificate ها در رابطه با کارتون می تونه به پیدا کردن کار اینجا بیشتر کمک کنه. مخصوصا در زمینه های .NeT Programming‌ - sharepoint - Project Management و Information Security 

  

* حسابداری - خلاصه که حسابداری هم بازار خوبی داره چون شرکت ها و ادم ها اگر در حال مردن هم باشند باید مالیات اشون رو بدن و الی اخر ..  

 

------------------ 

 

یکی دیگه از چیزهایی که خیلی دونستن اش لازمه تهیه رزومه کاریتون هستش. به محض گرفتن تائید نهایی برای ویزا اولین نگرانی ذهنی اتون می شه پیدا کردن کار و بهتر هست به محض گرفتن ویزا برای کار شروع به Applyکنید. یه خوبی سیستم اینجا این هست که رزومه اتون توی سیستم فراموش نمی شه و یا گم نمی شه. یعنی شاید ؛نه؛ های زیادی بشنوید ولی همون کسی که بهتون نه گفته ممکنه ۱ ماه بعد برای یه کار دیگه بهتون زنگ بزنه.  

اولین نکته ای که همه جا بهش اشاره می کنند داشتن رزومه ساده و واضح هست. اگر ۱۰ سال سابقه کار دارید به معنی نوشتن ۱۰ صفحه نیست. هیچ کسی ۱۰ صفحه رزومه شما رو نمی خونه.  

هیچ لزومی نداره برای روزمه Cover Sheet بذارید و مثل پروژه های دانشگاه و مدرسه صفحه اضافه روی رزومه فقط برای اطلاعات تماس و اسم و غیره داشته باشید. بهترین جا همون صفحه اول و اولین پاراگراف صفحه است.   

اطلاعاتی مثل جنسیت - سن - تجرد یا تاهل - مذهب و یا ملیت لزومی نداره که توی روزمه گفته بشه چون روی نحوه کار و قابلیت های شما تغییر ایجاد نمی کنه.

 در مورد شغل های قدیمی تر مثلا ۸ سال پیش می تونید کمتر توضیح بذارید تا شغل های جدید تر. اگر به نظرت شرکتی که براش کار کردید اسم و رسم دار هست اسم شرکت رو اول بذارید و بعد سمت خودتون و یا برعکس اگر سمت خوبی داشتید اول سمت هاتون رو بذارید بعد اسم شرکت رو .. ولی هر روش رو می رید برای تمام لیست و تمام جاهایی که کار کردید به یک نحو اطلاعات رو لیست کنید. برای شرکت های قدیمی تر احتیاج به تاریخ دقیق نیست و می تونید مثلا بگید سال ۲۰۰۰ و ..   

فقط وظایف و کارهاتون رو لیست نکنید .. سعی کنید بیشتر اونچه که در اون شرکت کسب کردید و یا ایجاد کردید بنویسید.  فکر کنیم در این مورد اگر چند تا مثال بخونید خیلی کمک کنه. 

 

در مورد تحصیلات و یا مدارکی که دارید اونی رو که جدیدتره اول بذارید. نوع مدرک - تاریخ دریافت و اسم محلی که مدرک رو گرفتید کفایت می کنه.  

 

همیشه و همیشه برای هر شغلی ازتون می خواد که چند نفر رو در شغل های قبلی معرفی کنید تا بتونن باهاشون تماس بگیرند و درمورد شما سوال کنند. حتما قبلا باهاشون هماهنگ کنید در این مورد و اگر انگلیسی بدونن که خیلی خوبه. ایمیل کار فرد و شماره تماس و همین طور Skype ID اگر داشته باشید خیلی خوبه.   

 

حتما از فونت های خوانا استفاده کنید. از فضای صفحه خوب استفاده کنید تا طول رزومه کمتر بشه. حتما گرامر و صحت لغات استفاده شده رو چک کنید.  

از فونت ها ریز و ایتالیک استفاده نکنید. عکس اتون رو توی رزومه نذارید.  

حتما برای هر شغلی با توجه به نیازمندی های اون شغل رزومه اتون رو تغییر بدید. شاید لازم بشه چند خط از کارهایی که کردید و بیشتر مرتبط هست رو پررنگ تر کنید و چند تا چیز رو که نامربوط هست حذف کنید و غیره ..  

حتما چند تا مثال از رزومه ها رو جستجو کنید و ببینید.  

من این مطالب رو از سایت Seek.co.nz خوندم.

 

یادم نمیاد در مورد Interview چیزی نوشتم قبلا یا نه. اگر نه بگید حتما براتون بنویسم.  

سپیده