دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مقایسه اوکلند و سیدنی

دوستان چند تا از کامنت ها که بی جواب مونده بود رو جواب دادم .. اگر سوال بی جواب داشتید دوباره نگاه کنید :)  

سپیده 

------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

بچه ها زبونم مو در اورد .. هرکی کامنت جدید داره روی پست اخر کامنت بذاره .. وقتی کامنت می ذارید رو پست یه قرن پیش هیچکی نمی بینه کسی هم اونوقت نمی تونه باهاتون همفکری کنه .. از من گفتن بود والا واسه من فرقی نمی کنه به خدا .. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------- 

منم بلاخره از سفر برگشتم .. چند روز تعطیلات عید Easter رو رفته بودم سیدنی .. جای همتون خلاصه خیلی خالی بود .. اما منظورم از نوشتن این پست اینجا این بود که یه مقایسه ای براتون کنم بین این دو تا شهر بزرگ نیوزلند و استرالیا .. خیلی ها ممکنه وقتی برای مهاجرت مقصدی رو انتخاب می کنند فرصت اینکه برن و شهرها رو ببینند و بر اساس سلیقه شخصی کشور مقصد رو انتخاب کنند نداشته باشند و خوب اونقدر هم شرایط ساده نیست که حتی اگر شرایطش رو داشته باشند بتونند انتخابی داشته باشند .. بگذریم .. اما خیلی ها درباره تفاوت ها و شباهت های این دو نقطه مهاجر پذیر دنیا یعنی استرالیا و نیوزلند پرسیده بودند. .. راستش من نمی تونم با یه سفر این مقایسه رو انجام بدم اما حداقل مشاهداتم رو بین این دو شهر بزرگ یعنی اوکلند و سیدنی براتون می نویسم ..  

در نگاه اول وقتی وارد شهر سیدنی می شی اگر در اوکلند زندگی کرده باشی تفاوت خاصی بین اونها حس نمی کنی .. نوع خیابون بندی ها و ظاهر شهرها و .. خیلی خیلی شبیه هم هستند .. ظاهر ادم ها و نوع لباس پوشیدنشون و حتی قوانین راهنمایی و رانندگی همه و همه شبیه هستند .. راستش اگر چشماتون رو ببندند و بذارنتون وسط شهر شاید نتونی بگی الان وسط اوکلند هستی یا سیدنی ..  ..   

اما تفاوت فوق العاده قابل مشاهده وقتی دیده می شه که یه دوری توی خیابون ها و مخصوصا مراکز خرید و قسمت های دیدنی تر و شلوغ تره شهر می زنی .. به جرات می تونم بگم تعداد مهاجرین فوق العاده بیشتر از نیوزلند در سطح شهر دیده می شه .. رستوران ها و پارک ها و مرکز شهر و غیره اونقدر مهاجر می بینی که تقریبا یادت می ره در کشور استرالیایی هستی .. البته برخی از قسمت های شهر طبعا تعداد استرالیایی ها بیشتره و مهاجر به اون صورت نداره .. اما در نیوزلند کلا در همه شهرها تعداد نیوزلندی ها و اروپایی های مهاجر به مراتب بیشتر از مهاجرین به چشم می خوره و شاید دلیلش این باشه که نیوزلند به اندازه استرالیا مهاجر نمی گیره و در ضمن تعداد مهاجرین اروپایی زیادی داری ..  

یه تفاوت دیگه که بازهم بدون هیچ توجه و نکته بینی خاصی به چشم میاد تعداد زیاد مهاجرین هندی هست .. در نیوزلند بیشتر مهاجر چینی و کلا چشم بادومی می بینی و در سیدنی بیشتر هندی ..   

اگر یه دوری در شهر بزنید و از روی پل معروف اشون رد شید و کلا یه نگاهی به نقشه کنید و در نهایت دنبال چند تا ادرس بگردید متوجه می شید سیدنی از نظر وسعت زندگی شهری خیلی بزرگتر از اوکلند هست.. انگار اوکلند یه ماکت از کوچیک شده سیدنی باشه .. تعداد اتوبان های بیشتر .. مراکز خرید بزرگتر .. وسعت بخش مرکز شهر بیشتر و ساختمان های بلند به مراتب بیشتر از اوکلند داره .. اما مغازه ها و برندها .. حتی فروشگاه ها و رستوران ها دقیقا همون هایی هستند که ما اینجا داریم .. مثلا من خیلی دلم می خواست مراکز خرید رو در سیدنی ببینم اما وقتی رفتم اونقدر برند ها و مغازه ها شبیه و همون هایی بودند که در اوکلند هست که کلا فرقی احساس نکردم  ..   

 چهره شهر باز خیلی شبیه بود اما ترافیک و رفت و امد به مراتب بیشتر بود .. و البته به تمیزی و مرتبی اوکلند نبود سیدنی .. خوب در نظر بگیرید جمعیت کل نیوزلند که کلا ۴ میلیون و خورده ای هست رو حدودا فقط در یک شهر داشته باشید ..   

اما خوب با توجه به این موضوع قاعدتا باید فرصت های شغلی و کاری بهتری در سیدنی وجود داشته باشه .. کلا طبق شنیده های من رنج حقوقی در استرالیا بالاتر هست و البته بعضی سرویس ها ارزونتر و بعضی سرویس ها گرونتر از نیوزلند ..   

خوراکی و خرید های روزانه مثل مایحتاج های معمولی تقریبا هم قیمت با اوکلند بود اما مثلا قیمت خونه خیلی گرونتر .. و یا مثلا هزینه هایی مثل پارکینگ واقعا باور نکردنی بود .. در سیدنی یک مساله خیلی متفاوت دیگه وجود اتوبان هایی هست که باید برای رد شدن ازشون Toll پرداخت کنید .. و این اتوبان ها اتوبان های اصلی شهر هستند و یه جورایی suburb ها رو به مرکز شهر وصل می کنند و نمی شه از استفاده ازشون اجتناب کرد .. و هر بار رد شدن از اوتوبان باید ۳ الی ۵ دلار برای ماشین های معمولی پرداخت کنید ..   

اما در نیوزلند اکثر اتوبان ها Toll Free هستند و فقط معدودی رو باید پول بدید اون هم بین شهری است تقریبا مثل ایران .. در اکثر suburb های اطراف نیوزلند همیشه پارکینگ مجانی پیدا می شه و ماکزیمم پارکینگ مثلا برای ۱ روز کامل نهایتا در گرونتر قسمت ها ۱۵ دلاره در صورتی که توی سیدنی من پارکینگ ۱ روزه ۵۵ دلار دیدم ..  اما از طرف دیگه مثلا موبایل و سرویس ها ارتباطی مثل اینترنت و غیره خیلی خیلی ارزونتر هست و قطعا جمعیت بالاتر و رقابت بیشتر باعث می شه این سرویس ها ارزونتر باشه ..

  

راستش بعد از نوشتن لینها شاید حس کنید من با دید منفی نسبت به سیدنی این متن رو نوشتم اما واقعیتی رو که دیدم سعی کردم تشریح کنم .. سیدنی شهر فوق العاده زیبایی هست و قطعا جای فوق العاده ای برای زندگی .. خیلی از نیوزلندی ها وقتی درسشون تموم می شه مهاجرت می کنند به استرالیا و اکثرا ترجیح می دهند اونجا کار کنند. 

 

وقتی توی سیدنی زندگی کنید شاید اوکلند براتون احساس کنید تنگ باشه اما اگر در اوکلند زندگی کنید قطعا سیدنی اون ارامش نیوزلند رو هرگز براتون نداره .. 

 

سپیده 

 

----------- 

یاداوری : ما به هیچ پیغامی به صورت خصوصی و ایمیلی و غیره جواب نمی دیم .. وقتی از طریق لینک تماس با ما برامون پیغام می فرستید هیچ راهی به جز ایمیلی پاسخ دادن نیست و ما مجبور می شیم ندیده بگیریم .. .. پس لطفا سوالتون رو از طریق کامنت ها بپرسید .. مرسی :)

Easter holiday

یکی از تعطیلات مهم اینوری ها Good Friday  و Easter Monday هست.   

عید Easter یا عید پاک در واقع همیشه یکشنبه است اما از اونجایی که اگر روز تعطیل روز شنبه و یا یک شنبه بیفته اینجا همیشه اولین روز کاری بعدش رو تعطیل می کنند همیشه دوشنبه تعطیل می شه و کلا می شه تعطیلات Easter Monday .   روز جمعه رو هم تعطیل می کنند چون فکر کنم یه اعتقاداتی تو مایه های هفته فاطمیه دارند و توی روز رستاخیز مسیح سنت های مختلف اختلاف دارند .. به هر حال ..

عید پاک روزی است که مسیحیان معتقدند عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده می شه دوباره زنده می شه.. یکی از دوستان مسیحی ام برام داستانش رو اینجوری تعریف کرد که در واقع وقتی حضرت مسیح رو به صلیب می شکند اون رو زیر خروار ها سنگ می ذارند و سربازان زیادی دورش نگهبانی می دهند که از مرگ اش مطمئن بشند ولی کسی که از اونجا رو می شده بهشون می گه من مسیح رو دیدم که از سر یه تپه معروف در اورشلیم رد می شد و بعد سنگ ها رو کنار می زنند و می بینند که حضرت مسیح غیب شده و در واقع اینجوری هست که معتقدند دوباره زنده و رستاخیز مسیح اتفاق افتاده و این موضوع رو جشن می گیرند.  

 

توی عید پاک اکثرا می بینید که همه جا پر از شکلات هایی به شکل خرگوش و تخم مرغ هست. که در شکل ها و رنگ های مختلف می فروشند. خرگوش در واقع نشونه باوری و فررسیدن بهاره و تخم مرغ رنگی جایی خوندم نشونه از هنر رنگرزی که عیسی داشته و به نظر خودم فقط دلیلی برای شادی در وسط ساله ..   

این تعطیلات بهانه دیگه ای هست برای حراج ها و غیره و معمولا می بینید همه جا کلی حراجی هست و وقت خوبیه برای خرید ..  

راستی روز عید پاک تاریخ ثابتی نداره و معمولا بین ۲۲ مارچ تا ۲۵ اپریل هرسال عوض می شه. حالا چرا اینقدر بازه اش زیاده نمی دونم ..  

 

یه اتفاق مهم دیگه اینکه روز اول اپریل ساعت ها هم ۱ ساعت به عقب می ره و در واقع ساعت زمستانی شروع می شه و اینجوری اختلاف ساعت ۹ ساعته با ایران در اینجا می شه ۷ ساعت چون اونها هم ساعتشون رو ۱ ساعت جلو می کشند.  

 

خلاصه اینکه در نهایت می شه یه جمعه تا دوشنبه تعطیل و وقتی خوبی برای مسافرت و استراحت و غیره .. اگر خدا خواست و مهاجر دیار غربت شدید یادتون باشه برای این روزها همیشه زودتر برنامه ریزی کنید چون هم بقیه دور و برش مرخصی زیاد می گیرند و هم پرواز ها و هتل ها و غیره سریع پر می شه ..  

 

منم می رم چند روز هوا بخورم و زود بر می گردم .. 

خوش باشید 

سپیده

ساعت زمین یا Earth Hour

این پست خوب هیچ ربطی به مهاجرت و داستانهاش نداره و صرفا راجع به یه اتفاقیه که هر سال داره میافته و مثل اینکه از سال قبل در ایران هم انجام میشه. 


خیلی خلاصه اگه بخوام بگم داستان از این قراره که برای نشون دادن نمادین اینکه ما به فکر زمین هستیم، توی اکثر کشورهای دنیا روز 31 مارچ که امروز 13 فروردین میشه، سر یه ساعت بخصوصی (ساعت هشت و نیم تا نه و نیم شب) همه چراغ های خونه هاشون و یا ساختمون هاشون رو خاموش می کنند. صفحه گوگل هم حتی چراغهاش خاموش میشه و سیاه میشه! این ساعت، ساعت زمین بهش گفته میشه.



امسال مثل اینکه توی تهران چراغ های میدان آزادی و برج میلاد، در اصفهان چراغ های سی وسه پل و در اهواز چراغ های پل سفید خاموش میشن. در شهرهای دیگه هم برنامه هایی هست که من ازشون خبر ندارم به صورت دقیق. خلاصه اگه جایی بودید که یهو دیدین چراغ ها خاموش شدند، نترسید...قضیه برمی گرده به ساعت زمین..خواستین می تونین خودتون هم در این برنامه شرکت کنید... عکس زیر هم اهرام مصر رو قبل و هنگام ساعت زمین نشون میده..



تاریخچه ای هم اگه از این اتفاق براتون بگم اینه که اولین بار در سیدنی استرالیا و در سال 2007 این کار انجام شد و در سال قبل در 135 کشور دنیا این کار انجام شده.


من خیلی نمی خوام راجع به این قضیه که چقدر حال زمین بده! چیزی بنویسم که جاش اینجا نیست. صرفا دعوتتون می کنم که فیلم An inconvenient truth یا یک حقیقت تلخ رو ببینید. لینک تورنت این فیلم اینجاست. این فیلم قسمتی از برنامه کمپین الگور معاون سابق بیل کلینتون رئیس جمهور قبلی آمریکا در حمایت از محیط زیست بوده که خودش هم در این فیلم شرکت داره.



/ناصر

یه مهاجر ..

... گفته ها نگاه ها حرکات و و .. همه می تونه احساسات انسانی رو زیر و رو کنه و زندگی ای رو عوض کنه .. واسه همین این پست رو پاک کردم فعلا ..  

 

سپیده

پروژه های خانگی ..

یکی از بهترین چیزهایی که در این غربت دیدم و دوست دارم اینه که ادم می تونه خیلی از کارها و تغییراتی رو که دلش می خواد توی خونه با سلیقه خودش و خودش انجام بده .. اونقدر همه چیز برای استفاده مردم عادی راحت و بدون دردسر تهیه شده که می تونید کارهایی زیادی رو خودتون انجام بدید..  

 

ما چند وقت بود تصمیم داشتیم اشپزخونه رو دیوارهاش رو کاشی کنیم. و راستش اصلا هم از این کارها سردر نمیاریم ..  و البته اگر کسی رو میاوردیم باید هزینه زیادی رو می دادیم ..خوب پس تصمیم گرفتیم با راهنمایی و کمک دوستان؛ خودمون اولین پروژه خونگی رو انجام بدیم .. 

برای اولین قدم باید موارد اولیه می خریدیم که باز هم دقیقا نمی دونستیم چیا لازم هست ..  

 

برای اینجور خرید ها و کارها یک سری فروشگاه های خیلی بزرگ هستند که انواع و اقسام چیزها رو دارند و می تونید هرچی رو لازم هست ازشون بگیرید. برای مثال همین پروژه کاشی کاری ما .. وقتی رفتیم یکی از افرادی رو که مسئول همین کار کاشی ها بود پیدا کردیم و کاملا برامون توضیح داد چه چیزهایی لازم داریم و چه جوری باید کار رو انجام بدیم .. کاشی و موادی که وسط خط ها باید استفاده بشه و ابزاری رو که برای این کار لازم دارید. حتی می تونید اگر کاشی هاتون به برش احتیاج دارند اونها رو علامت بزنید و ببرید براتون ببرند و یا حتی خودتون دستگاه بخرید و توی خونه ببریدشون..  

 

این موضوع برای همه کارهای دیگه هم صدق می کنه. مثلا اگر می خواهید دور خونه حصار بزنید. جایی دیواری کم و زیاد کنی .. می خواهید گلخونه درست کنید و یا یه جایی سقف بزنید و وو و یا خیلی چیزهای دیگه ..  حتی دیدم دوستانی رو خیلی راحت یه اشپزخونه و یا دستشویی جدید توی خونه درست می کنند ..

 

یه چیز خیلی خوبه دیگه اینه که مثلا توی این فروشگاه ها روزهای مختلف کارگاه های کوچیک به صورت مجانی برگزار می شه که به عنوان DIY یعنی Do it yourself شناخته می شه. می تونید توی این کارگاه ها شرکت کنید و بهتون مثلا در عرض ۱ ساعت انجام یه کار خاص رو اموزش می دهند ..  

 

این فروشگاه ها توی نیوزلند از جمله : Mitre 10 , Miter 10 Mega, Bunning  و Placemaker و خیلی جاهای دیگه هستند که البته این ها بزرگترین ها و معروف ترین هاش هستند ..  و البته قیمت های مناسبی دارند ..

 

باید دقت داشته باشید البته که City Council به تغییراتی که شما توی خونه اتون انجام می دید گاهی حساس هست. درست کردن و تعمیر در و دیوار و غیره بدون تغییر طرح اصلی خونه نیازی به تائید City Council نداره اما اگر بخواهید تغییراتی از قبیل اضافه کردن یه اتاق جدید و یا حمام و دستشویی جدید و غیره و یا پارکینگ جدید داشته باشید باید حتما اجازه CC رو بگیرید که البته ارزون نخواهد بود.  

 

همین طور نصب و تغییراتی مثل گازکشی و اضافه کردن لوله اب جدید و .. نیازمند Safety Certificate هم هست .. این قسمت قضیه بیشتر از لحاظ بیمه مورد اهمیت هست چون اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفته و شما تغییراتی توی خونه داشته باشید بدون اینکه اجازه های لازم و گواهی های لازم رو داشته باشید بیمه دیگه مسئولیتی قبول نمی کنه و هزینه بابت مشکل ایجاد شده پرداخت نمی کنه .. همین طور اینجور تغییرات موقع خرید و فروش خونه می تونه دردسر ساز باشه و اگر توی مدارک خونه ذکر نشده باشه باید هزینه زیادی رو بپردازید تا در اون زمان براش اجازه بگیرید. ..  

 

همه این موارد در مورد باغبانی هم صادقه .. تقریبا اینجا کسی رو پیدا نمی کنید که گوشه ای از خونه برای خودش چیز میز نکاشته و ازشون لذت نمی بره .. از اونجایی که میزان زمین نسبت به جمعیت کاملا زیاده معمولا خونه ها با فاصله زیاد و فضای زیاد ساخته شدند که امکان هرگونه نواوری رو توی خونه بهتون می ده ..

 

با همین روش DIY من در عرض این هفته کلا دستشویی و حموم رو متحول کردم .. البته هنوز از نتیجه کار راضی نیستم و شاید دوباره مجبور به قلمو دست گرفتن بشم ..  

 

به هرحال اگر در نیوزلند یه حیاط کوچیک داشته باشید هیچ وقت بیکار نخواهید بود .. :)‌  

سپیده