دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

Job Search Visa

خوب قضیه به نظر میاد که یه خورده پیچیده شده. شکل زیر رو ببینید تا بقیشو بگم:


خوب همونطور که میبینین، بعد ITA، ویزا به دو صورت ممکنه که صادر بشه: یکی ویزاییه که به اقامت منتهی میشه و دیگه ویزایی که به ویزای "Job Search Visa" یا همون ویزای نه ماهه منتهی میشه. سوال اینجاست که تحت چه شرایطی ویزای   Job Search Visa صادر میشه و تحت چه شرایطی ویزای اقامت؟


اگه یکی از سه شرط زیر رو داشته باشید، ویزای اقامت دریافت می کنید و در غیر اینصورت ویزای 9 ماهه   Job Search Visa:


1- داشتن پیشنهاد کاری یا کار در نیوزیلند کمتر از 12 ماه (50 امتیاز)

2-  داشتن پیشنهاد کاری یا کار در نیوزیلند بیشتر از 12 ماه یا 12 ماه (60 امتیاز)

3- تحصیلات تکمیلی در نیوزیلند به مدت حداقل 2 سال که به دکتری با فوق لیسانس منجر بشه.


راجع به این که کار جتما باید تخصصی باشه هم تنها این جمله رو نوشته که برداشت من اینه که کار لزوما تخصصی نباید باشه تا برداشت شما چی باشه.....:


Work visas granted under these instructions will allow work for any employer in New Zealand.


چیز مهم دیگه ای که هست اینه که برای همراهان (همسر و بچه ها) ویزای توریستی صادر میشه که قابلیت تبدیل به ویزای کار رو داره، ولی این که راه حل بهتری هست برای اینکه همسر از همون اول ویزای کار بگیره یا نه، من چیزی پیدا نکردم. اگه شما اطلاع دارید بگید...


/ناصر 

اوضاع آینده مهاجرت به نیوزیلند

بد نیست که با آماری که خود سازمان مهاجرت میده و البته مقاله هایی که در باب مهاجرت به نیوزیلند منتشر می کنه یه نگاهی به آینده مهاجرت به نیوزیلند بندازیم:


می دونین که نیوزیلند بر اساس برنامه مهاجرتش یه چیزی حدود 27000 مهاجر توی سال می گیره. در واقع در هر EOI، حدود 750 application باید پذیرفته بشه. همون طور که می دونین شانس متاهل ها در مهاجرت به نیوزیلند بیشتره و به عبارت دیگه اگه هر application رو شامل 2،1 نفر فرض کنیم و با توجه به این که 25 تا EOI در هر سال انتخاب میشن، حدودا 38،750 در سال باید ویزای اقامت نیوزیلند رو بگیرن. باز طبق آمار سازمان به طور متوسط از هر 3 application، یکی رد میشه که در واقع با یه تلورانس یا خطای 10 درصد دوباره به همون 27000 تا در سال میرسیم....


حالا اتفاقی که در واقعیت میافته با اونچه سازمان مهاجرت داره انجام میده متفاوته، در حقیقت سازمان مهاجرت مطابق برنامه خودش هم عمل نمی کنه! در 18 ماه گذشته، تعداد افرادی که در هر EOI پذیرفته شدن، به طور متوسط 550 نفر بوده (مقایسه کنید با 750 نفر)، حتی در 2 ماه گذشته این آمار رکورد 501 نفر رو ثبت کرده!!!


چیزی که خود سازمان مهاجرت اخیرا اعلام کرده اینه که با بهتر شدن اوضاع اقتصادی، تعداد مهاجر بیشتری پذیرش میشه. ولی تجربه من یکی اینه که قول و قرار های سازمان مهاجرت رو باید تا اندازه ای جدی گرفت که هست....... حالا بد نیست که یه نگاهی هم به آمار سایت های کاریابی بندازیم!!


سایت www.seek.co.nz رو که حتما همه میشناسین، بزرگترین وبسایت کاریابی نیوزیلند اعلام کرده که تعداد موقعیت های کاری در امسال نسبت به سال قبل 15% افزایش پیدا کرده، از اون طرف سایت های مشابه هم مثل Trademe.co.nz امار این چنینی رو اعلام کردن. حتی سایت  www.seek.co.nz اعلام کرده که نسبت به دو ماه قبل هم افزایش 4،2% رو داشته که به نظر رقم خیلی خوبی میرسه در طی فقط 2 ماه....


به هر حال اگه دوباره برگردیم به EOI ها، متوجه واقعیت دیگه ای میشیم....80% اونایی که EOI اونها مورد پذیرش قرار گرفته، دارای پیشنهاد کاری از نیوزیلند بودند.....این رقم در 2 ماه گذشته نسبت به قبلش قابل مقایسه نیست.


و نتیجه:

1- کسانی که EOI اونها پذیرفته شده، به دلیل بهتر شدن وضعیت کاری در نیوزیلند اوضاع بهتری در انتظارشون خواهد بود.

2- انتخاب EOI داره به سمتی میره که اونایی که پیشنهاد کاری دارن شانس بیشتری برای قبول شدن EOI شون دارن.


و این نتیجه گیری البته نتیجه گیری منه برای آینده ای نزدیک و نه این که شما رو نسبت به اقدام برای مهاجرت به تردید بندازه. سیاست مهاجرتی دولتها همیشه در حال تغییره....


/ناصر



مدارک پزشکی !!

یه مقدار جزئیات بیشتر در مورد مدارک پزشکی .. یه کم این پست رو کاملتر می نویسم چون فکر می کنم به درد خیلی ها می خوره .. قبلا در مورد ادرس پزشک های معتبر برای مهاجرت نیوزلند در این پست نوشتیم .. اگر کسی هنوز این اطلاعات رو احتیاج داره .. http://2migrators.blogsky.com/1390/06/08/post-111/


وب سایت مهاجرت نیوزلند نوشته که فردی و همراهان وی که برای مهاجرت به نیوزلند اقدام می کنند باید دارای استاندارد سلامت باشند و در واقع در سه مساله اساسی این استاندارد رو جمع بندی کرده :

 ۱- سلامت افراد به گونه ای باشه که بیماری که سلامت بقیه رو به خطر بندازه نداشته باشند.

 ۲- به خاطر نوع بیماری و یا مشکلی که دارند هزینه های خیلی بالا برای سرویسهای پزشکی و بهداشتی ایجاد نکنند.

 ۳- سلامت انها در حدی باشه که بتونند برای شغل و یا نوع ویزایی که درخواست کردند مشغول به کار بشوند.


اما بیماری هایی که ممکنه منجر به رد شدن پرونده مهاجرت بشوند عبارتند از:

 - HIV

 - Hepatitis B and C

 - طومار و پیوند اعضا و سایر بیماری های جدی که لینکش رو می ذارم اگر خواستید بخونید

 - معلولیت هایی که فرد به تنهایی نتونه کارهای خودش رو انجام بده

 - کم بینایی و کم شنوایی برای افراد زیر ۲۱ سال که میزان اش رو نوشتند


در نهایت اگر بیماری خرجی بالاتر از ۲۵۰۰۰ دلار نیوزلند بخواد داشته باشه قابل قبول نیست.


پس در کل نگران چیزهایی مثل کلسترول و کم خونی و غیره نباشید .. این هم لینک اش برای جزئیات کامل و اسامی بیماری هایی http://www.immigration.govt.nz/opsmanual/41433.htm


یه مساله دیگه ای هم که وجود داره ارسال x-Ray قفسه سینه است. چون اینجور عکس ها رو گمرک و پست بهش گیر می دهند و اجازه پست نمی دهند و گاهی پست باز می کنه و ممکنه برگشت بخوره ..  و در ضمن خودشون هم اصل عکس رو لازم ندارند. دو راه خود سایت مهاجرت نوشته برای حل این مشکل: 

یکی که فرم مربوطه اش رو بگیرید و دکتر پر می کنه و تائید می کنه که مثلا مشکلی ندارید و بعد ضمیمه مدارک می فرستید ..

یک راه دیگه هم اینه که انلاین دکتر براتون فرم مربوطه رو پر کنه که این سرویس از طریق http://www.nzimed.co.nz/ امکان پذیر هست که هزینه های خودش رو داره. همون راه اول راحت تر و بی دردسر تر هستش.ولی به هر حال دکترهای معرفی شده سال هاست این کار رو می کنند و قطعا بهتر می دونند و می تونید از این نظر خیالتون راحت باشه. لازم شد این نکته رو اضافه  کنم که چند تا از دوستان کامنت گذاشتند که حتما عکس x-ray رو می خواهند و اگر به همراه مدارک پزشکی نفرستید دوباره بهت می گن که بفرستیدش .. پس یادتون باشه بفرستید.. می گم در این مورد دکترها باید کاملا اگاه باشند .. یادمه دکتر ما هم اصرار کرد که باید بفرستیم و با اینکه توی خود سایت گفته بود لازم نیست براشون فرستاد توی بسته ای که به ما داد تا پست کنیم ..

این لینک صفحه فرم های پزشکی هست و این هم لینک فرم x-Ray و غیره.


در ضمن اگر برای ویزای کار و یا دانشجویی قبلا اقدام کردید و حالا مثلا می خواهید درخواست ویزای اقامت کنید اگر از پرونده قبلی کمتر از ۲۴ ماه گذشته باشه دیگه نیازی به مدارک پزشکی جدید نیست.


دانستی های قبل از ویزا! :)

دوباره به چند تا مطلب مفید برخوردم که شاید خوب باشه بدونید:


- دیروز این رو توی سایت مهاجرت نیوزلند پیدا کردم که وقتی می خواهید به نیوزلند بیاید و ممکنه ادرس مشخص یا واحدی برای مدتی نداشته باشید می تونید به دفترهای پست مراجعه کنید و ازشون بخواهید اگر بسته و یا نامه ای برای شما اومد اون رو برای شما توی همون دفترهای پستی نگهداری کنند تا شما برید و بگیرید. تا ۳ ماه هم به صورت مجانی براتون این کار رو انجام می دهند. 


- یه مطلب دیگه ای که خوندم نوشته بود که سند ازدواج و یا Marriage Certificate به هیچ وجه کافی و لزوما نشان دهنده رابطه دو نفر برای گرفتن ویزا نیستش. در واقع احتمال اینکه شما سند ازدواج رو برای اثبات این موضوع ترجمه کنید و ارائه بدید و بعد ازتون مدارک دیگه بخواهند خیلی زیاده. ..خودشون در این مورد می گن موارد دیگه ای که این موضوع رو ثابت کنه و قابل قبول باشه می تونه شامل موردهای زیر بشه:

  • داشتن املاک مشترک که مثلا به اسم هردو طرف باشه
  • مدت زمان رابطه
  • داشتن حساب بانکی و یا منافع مشترک
  • داشتن بچه
  • داشتن ادرس مشترک (مثلا نامه هایی که به اسم هردو اومده به اون ادرس-اگر دارید نگه دارید)
  •  اثبات مسافرت هایی که باهم بودید
  • داشتن عکس هایی که باهم بودید
  • از چیزهای دیگه می شه قراردادهایی که بین زوج ها انجام می شه نام برد. مثلا توی سند ازدواج نوشتید همه دارایی ها به صورت مساوی متعلق به هردو هست و ..
  • اگر حتی خونه ای اجاره ای می شید اگر قرارداد خونه به اسم هردو باشه سند خوبیه
  • وام اگر گرفتید و به اسم هردو هست 

این هم لینک اش هست اگر خواستید دقیق تر بخونید:‌ http://www.immigration.govt.nz/opsmanual/i30880.htm


- اگر می خواهید ویزاتون رو بگیرید یه چیز مهم دیگه اینه که پاسپورتتون حداقل یه ۲-۳ سالی هنوز اعتبار داشته باشه. چون اگر بخواهید بعد از اومدن پاسپورت عوض کنید حتما باید درخواست رو بفرستید ولینگتون و خوب دردسرهای خودش رو داره و در ضمن برای انتقال ویزای نیوزلند به پاسپورت جدید باید کلی هزینه های اضافی بدید و یه سری کارها رو انجام بدید. اینجا ویزای اقامت رو در دو مرحله بهتون می دن. اولین ویزا یه ویزای multiple دو ساله است. وقتی ۲ سال تموم شد باید درخواست ویزای دوم رو بدید که ویزای Multiple دائم هستش. البته این حالت مال چند سال پیشه الان داشتم می خوندم دیدم نوشته اولین ویزا ۱ سال اعتبار داره. پاراگراف پایین رو بخونید. مدت زمان گرفتن پاسپورت نیوزلندی هم بعد از ۵ سال هست که البته قبلا ۳ ساله بوده ولی قانون رو عوض کردند و حالا ۵ ساله شده.


- می دونم توی ایران می تونید پاسپورت نو بگیرید حتی اگر هنوز پاسپورتتون کاملا Expire نشده. وقتی می رید این دفترهای ۱۰+  یادم نیست چی چی یه فرم اضافه بهتون می دن که باید برید امضا بگیرید یادم نیست از کجا که بهتون پاسپورت نو بدهند. پروسه اش همون پروسه پاسپورت تعویض کردنه فقط یه فرم و امضا بیشتر می خواهد.


- اینجا نوشته که ویزای اقامت که بهتون داده می شه اگر وقتی خارج از نیوزلند اقدام کردید و ویزا رو گرفتید از روزی که ویزا صادر می شه دارای ۱۲ ماه اعتبار هست و اگر در این مدت ازش استفاده نکنید و نیایید منقرض می شه و باید کلا دوباره اقدام کنید.(هنوز یه کم به این شک دارم البته)


حالا همچنان دارم می چرخم ببینم مطالب مفید برای قبل از اومدن چی براتون پیدا می کنم ! راستی کسی وضعیتش توی جدول تغییر نکرده ؟! ما منتظر خبرهای خوب هستیم ها ! خبر بدید !!

راستی راستی .. من احتمالا یه مدت دوباره دسترسی ندارم به اینجا اما سعی می کنم حتما بیام اگر پیدام نشد بدونید چرا ..

سپیده :)

مهاجرت و زندگی مشترک

ما یعنی هم سن و سالای ما که دهه پنجاه و اوایل دهه شصت به دنیا اومدیم خیلی تجربه های متفاوتی از زندگی داشتیم. گاه و بیشتر تلخ و گاه هم شیرین که شیرین هاشو فقط هم هم سن و سالای خودمون می تونن درکش کنن! خلاصه که همه ما توی این سالها خیلی تغییر کردیم و خیلی هم سعی می کنیم که خودمون رو با این تغییرات وفق بدیم.  


ماجرای ویکی لیکس رو هم که احتمالا یادتون میاد. همون ماجرایی که جولیان آسانژ کلی اسناد محرمانه سازمان اطلاعات آمریکا رو کرد. یه جمله نسبتا معروف هم داره: سوئد عربستان سعودی فمینیست هاست! و خوب یه جورایی اغراق تو حرفش هست، اما واقعیت هایی هم وجود داره. توی طلاق، بچه به مادر میرسه و با شرایط ساده ای می تونه جلوی دیدن بچه رو از پدر بگیره. در صورت دعوای زن و شوهر این شوهره که باید خونه رو ترک کنه و اگه نکنه خوب سر و کارش با پلیسه! توی خانواده ها و توی اجتماع به هیچ وجه تفاوتی بین دختر و پسر نیست. سوئد جزو معدود کشورهایه که سکس فروشی نیست و در صورت وجود چنین چیزی این خریدار سکس که باید جریمه پرداخت کنه، نه فروشنده. در واقع اینو می خوام بگم که تفاوت محیط زندگی در خارج از کشور و ایران رو باید جدی گرفت.


درک این تفاوت برای زوجی که زندگی خودشونو توی ایران شروع کردن و یا حتی خارج از کشور شروع کردن به نظر شاید کار ساده ای برسه، ولی واقعیت به نظر می تونه چیز دیگه ایی باشه.


چون اینجا راجع به نیوزیلند بحث زیاد میشه، باید اینو بگم که نیوزیلند هم اون جور که من شنیدم شاید به اندازه سوئد در برقراری حقوق مساوی پیشرو نباشه، اما این که اولین کشوریه در دنیا که به زن ها حق رای داده پس قاعدتا وضع به همین منواله، منتهی شاید با تفاوت ناچیز.


این تفاوت محیط باعث میشه که معمولا زوج ها شاید در سالهای اول زندگی، روابط همون روابط باشه، اما به علتی که به نظر من عدم داشتن ظرفیت و شاید هوش کافی اسمشو من بزارم، تو کنار اومدن با شرایط جدید دچار مشکل میشن.


متاسفانه و یا خوشبختانه در ایران زندگی خیلی درگیر روابط فامیلی است و دوام زندگی مشترک خیلی به اطرافیان و روابط با اطرافیان و یا وجود بچه ها بستگی داره. اما وقتی پای اطرافیان و اون چیزی که ما اسمشو آبرو میزاریم از میون میره، چه چیزی زندگی مشترک رو حفظ می کنه؟! متاسفانه و باز هم شاید خوشبختانه (!) این طرف آب زندگی آدمها جنبه فردی پیدا می کنه و مفهوم زندگی اجتماعی کلا عوض میشه. شما دیگه هر هفته و یا چند بار هفته به اقوام درجه یکتون سر نمی زنین و وقت بیشتری رو با همسرتون و یا افرادی به غیر از فامیل می گذرونین. این خوبه یا بد به خودتون بستگی داره! در ضمن نسبت به بچه هاتون هم دیگه مطمئنید که براشون مشکل خاصی پیش نمیاد. چون سیستم کاملا پیش بینی همه چی رو کرده.... 


شاید خیلی ها در به وجود اومدن مشکلات آقایون رو بیشتر مقصر بدونن، ولی متاسفانه از اون طرف هم مشکلات کم نیست. رها شدن ناگهانی از یک جامعه که بیشتر حقوق رو به مردها میده هم برای آقایون مشکل ایجاد می کنه هم برای خانونمها، منتهی هر کدوم به نسبت، ظرفیت و شرایط خودشون. 


یه مشکل دیگه ای که من دیدم، زوجهایی هستن که به عنوان همراه اومدن. چه آقا به همراه خانوم و چه برعکس. و هر دو هم در ایران جزو قشر موفق جامعه محسوب می شدن. حالا خودتون رو جای اون یکی قرار بدین که به واسطه نفر اول اومده اینجا و شرایط هم شرایطی نیست که دو نفر با هم پیشرفت کنن. حالا فکر می کنین چرا نفر دوم باید چند سال از بهترین سالهای زندگیشو بزاره پای نفر اول؟ برای جواب دادن به این سوال فاکتور تغییر آدم ها نسبت به زمان رو هم در نظر بگیرین.... البته این قضیه بیشتر وقت ها برای زوجهایی پیش میاد که یک نفر برای ادامه تحصیل اومده و احتمال تغییر شرایط تا 5-4 سال خیلی کمه. شاید تو ایران خیلی قابل توجیه باشه. اما اینجا که مرد و زن به پای هم رشد می کنن و جامعه هم این ظرفیت رو داره چرا؟! همونطور که گفتم وقتی که پای قضیه زمان (که بحثشو اول کردم) به میون میاد و البته تغییری که همه ادم ها در طی زمان می کنن، این هزینه ای که یک نفر به پای نفر دوم میزاره خودشو بیشتر نشون میده!


بحث من این نیست که خوب حالا همه برین از هم جدا شین اینجا اومدین! حرف من اینه که این قضیه خیلی بحث مهمیه که بیشتر وقتها در میون فشارهای ناشی از مهاجرت که روز به روز هم سخت تر میشه داره گم میشه متاسفانه! زوجهایی که چند سال اول رو به دلیل نیازهای عاطفی با هم زندگی کردن و بعد از روبراه شدن زندگی از هم جدا شدن کم نیستن. مثل همیشه آماری نیست، ولی میشه که با چشمای بازتری دور و برمون رو نگاه کنیم......


من خودم اینجوری فکر نمی کنم، ولی بعضی ها میگن که در مهاجرت رشد و پیشرفت دو زوج با هم و به طور مساوی امکان نداره! شما چی فکر می کنید؟!


/ناصر