دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

روزهای اول

بچه‌های بالاخره بعد از دو روز کلنجار رفتن تونستم بر jet lag غلبه کنم و خلاصه اون ساعتی که مغزم دوست داشت نخوابم. اصلا دستکم نگیریدش. خیلی عذابتون می‌ده. من خودم سلطان خوشخوابا هستم که دارم این حرفو می زنم. 


روز اول که رسیدم اوکلند، وقتی باقی نمونده بود که بتونم کار خاصی انجام بدم. فقط کارهایی رو که از قبل مد نظر داشتم، تو فرودگاه انجام دادم. اگه از اول اولش بخوام بگم: declare کردن اشیاء و وسایل مشکوک، کنترل گذرنامه، تبدیل مقدار کمی دلار آمریکا به دلار نیوزیلند، خریدن سیمکارت و شارژ مختصر جهت شروع و احتمالا تماس با خانواده. گرفتن شاتل و رفتن به backpacker. شاتل رو از قبل هماهنگ کرده بودم. فقط شماره پیگیری اش رو دادم به راننده.  

بعد از مستقر شدن، با اینکه خیلی خیلی خسته بودم، تصمیم گرفتم برای اینکه خیر سرم نخوابم تا شب راحت بخوابم، برم یه گشتی تو شهر بزنم. این کارو کردم، اما شب اصلا نتونستم خواب راحتی داشته باشم.  

روز بعد ساعت 1 رفتم بانک.  خانمه تعجب کرد و گفت خیلی زود اومدم برای باز کردن حساب. رفتم kiwibank که هم دفتر پست هست و هم بانک وابسته به اون. تا بتونم کارهای IRD و حساب بانکی رو همزمان انجام بدم. خانمه فرمش رو داد بهم و چیزهایی رو که میخواست بهم گفت و برای روز بعد ساعت 12 برام وقت گذاشت. 

روز دوم ساعت 12 رفتم اونجا و بعد از تحویل مدارک IRD، من رو برد به مشاور مشتریان بانک معرفی کنه. من که قبل از ورود صدای مکالمه خانم کارمند رو با مشاور می‌شنیدم، ناغافل شنیدم که مشاور گفت: «بیا تو بابک جان» [؟] خلاصه با زبان شیرین فارسی گپ و گفتی داشتیم و حسابمون هم به سلامتی افتتاح شد و رفتیم دنبال کارمون. :) 

این عکس رو هم روز اول از اسکای تاور گرفتم و جای همه بچه‌های دو مهاجر رو خالی کردم. 



فقط یه عکس پانورامای جانانه گرفتم که بگم ما اینیم! جای همه‌تون خالی. :) انشاله سال دیگه همه دور هم باشیم. 

3...2...1

TAKE A DEEP BREATH..............

and...

DIVE IN


گر عارف حق بینی چشم از همه بر هم زن .... چون دل به یکی دادی آتش به دو عالم زن

هم چشم تماشا را بر روی نکو بگشا .... هم دست تمنا را بر گیسوی پرخم زن

گر تکیه دهی وقتی بر تخت سلیمان ده .... ور پنجه زنی روزی در پنجه رستم زن

گر دردی از او بردی صد خنده به درمان کن .... ور زخمی از او خوردی صد طعنه به مرهم زن

چون ساقی رندانی می با لب خندان خور .... چون مطرب مستانی نی با دل خرم زن


7:10 صبح به وقت محلی

فرودگاه دبی


بورسیه تحصیلی اراسموس اروپا

برنامه "Erasmus Mundus" اسم یک برنامه تحصیلی است که به دانشجویان سایر نقاط جهان این فرصت داده میشود که با دریافت کمک هزینه تحصیلی مناسب به تحصیل در دانشگاههای اروپا مشغول بشوند. این دوره برای کلیه رشته های تحصیلی دانشگاهی و برای سه دوره تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برگزار میشود. 



این برنامه که قدمتش به سال 2004 برمی گردد، هدفش فارغ التحصیلی از دو دانشگاه اروپایی به طور همزمان است. اسم این برنامه هم از اسم دانشمند قرن 15 میلادی، اراسموس گرفته شده است که در جاهای مختلفی در اروپا تحصیل کرده است. موندوس هم کلمه ای لاتین به معنی جهان (World) است که نشان دهنده جهانی بودن این برنامه است. در واقع این برنامه فرصتی است برای دانشجویان غیر اروپایی برای تحصیل در دانشگاههای اروپا.


برای سه کشور ایران، عراق و یمن این برنامه اسم دیگری دارد: "سلام".  


دانشگاهها و تعدادشان در هر سال متفاوت است. برای سال 2013 این دانشگاهها در این طرح شرکت می کنند:


1- دانشگاه ورشو، لهستان

2- دانشگاه لیله، فرانسه

3- دانشگاه گوتینگن، آلمان

4- دانشگاه آلگاروه، پرتغال

5- دانشگاه توستو، اسپانیا

6- دانشگاه لوند، سوئد

7- دانشگاه تونته، هلند


مقدار بورس هم مطابق لیست زیر است و مقطع به مقطع متفاوت است. اما در همه مقاطع، یکبار بلیط رفت و برگشت به کشور مبدا در سال داده می شود و البته هزینه ویزا هم همینطور. بیمه هم شامل دانشجو می شود.


لیسانس: 1000 یورو در ماه (برای 10 ماه)

فوق لیسانس: 1000 یورو در ماه (برای 10 یا 22 ماه)

دکترا: 1500  یورو در ماه (برای 10 یا 36 ماه)

پست دکترا: 1500  یورو در ماه (برای 6 ماه)


تعداد متفاوت ماهها به خاطر این است که گرفتن این بورس به دو صورت است. از دانشگاه مبدا شما یا به صورت مستقیم از طریق اقدام شخصی. چند تا از دانشگاههای ایران در این طرح شرکت دارند و امکان فرستادن دانشجویان را به صورت محدود (مثلا برای دانشجویان لیسانس، 10 ماه) دارند.


ثبت نام به صورت آنلاین و از طریق این لینک انجام می شود. تا سه رشته، سه دانشگاه و یا سه طول دوره حق انتخاب دارید. آخرین زمان ثبت نام هم، هفتم فوریه 2013 است. لیست کلیه رشته ها و دانشگاهها و پیش نیاز ها را هم در این لینک می توانید پیدا کنید. 


مدارک لازم هم اگر به صورت مستقل اقدام می کنید، اینهاست:

1- کپی پاسپورت

2- مدارک فارغ التحصیلی از دانشگاههای ایران

3- رزومه

4- مدرک زبان انگلیسی IELTS or TOEFL

5- پروپزال (برای دکترا)

6- رفرنس (optional)


دست آخر اینکه نیاز به هیچ هزینه ای برای اقدام نیست و هیچ مدرکی هم با پست ارسال نمیشود. همه مدارک در طی پروسه ثبت نام الکترونیکی به فرم الکترونیکی ضمیمه می شود. 


, و این لینک هم به بورس های سفارت فرانسه در ایران هدایتتون می کنه که آخرین فرصتش 15 آوریل 2013 است. 


موفق باشید.../ناصر

وقت تنگ است ...

بچه‌ها این روزها وقت کم و کمتری برای رسیدگی به وبلاگ دارم. حتی خیلی از کارهای جنبی و غیرضروری رو هم از تو برنامه روزانه‌ام حذف کردم. اگرچه کارها طبق برنامه پیش میره و خدا رو شکر مشکل عمده‌ای وجود نداره (بزنیم به تخته)، با این حال پیگیری و انجام کارهایی که باید انجام بشه، چک و تیک کارهای انجام شده و بررسی 24 ساعته (واقعا 24 ساعته، چون تو خواب هم بهشون فکر می‌کنم. نخندین. نوبت خودتون هم میشه، سر خودتون هم میاد ) کارهایی که باید در روزهای آینده باید انجام بشه و این نگرانی که نکنه چیزی از قلم افتاده باشه، توان جسمی و فکر آسوده‌ای برای من باقی نمی‌ذاره تا به خیلی از کارهایی که قبلا انجامشون می‌دادم برسم. 

پست قبلی هم تو چرکنویس‌های وبلاگ بود و خیلی وقت پیش آماده شده بود که البته بدنه‌اش هم توسط مهدی عزیز نوشته شده. و من فقط امروز یکبار بازبینی، بروز و ویرایشش کردم. خلاصه اینکه به بزرگواری خودتون ببخشید اگه یه مقدار یک خط در میون و نامنظم وبلاگ رو اداره می‌کنم. 

نکاتی در خصوص انجام مصاحبه

در این 3-4 ماه اخیر چند تا از دوستان چند مصاحبه رو از سر گذروندن که خوشبختانه همه‌شون نتیجه مثبت داشته. تجربه گرانبهایی هم حاصل شده که قطعا می‌تونه کمک مفیدی برای دوستان دیگه‌ای باشه که دیر یا زود به این مرحله گام می‌گذارن.


در پستهای قبلی تقریبا به صورت کامل درباره مصاحبه صحبت شده و من هر چه قدر فکر کردم، نکته جدیدی به نظرم نرسید. ولی باز هم سعی کردم در این پست یه جمع‌بندی داشته باشم که براساس تجربه خودم و سایر دوستانی هست که مصاحبه داشتند. اگر قصد دارید مجموع پستهای مرتبط با مصاحبه رو بخونید، در بخش موضوعات در ستون سمت راست وبلاگ، روی لینک «مصاحبه مهاجرت نیوزیلند» کلیک کنید. 


نکات زیر رو «مهدی دوست منصور» عزیز که ویزای خودش هم تا چند هفته دیگه آماده میشه (  )، تو پستهای قبل به صورت کامنت گذاشته بود و چون خوب مرتبشون کرده بود، تصمیم گرفتم تو این پست مجددا بگذارم که دسترسی بهشون راحتتر باشه.  در برخی از قسمتها تفاوتهایی بین توضیحات مهدی و نوشته‌های خودم یا نوشته‌های سپیده خانم در پستهای قدیمی‌تر مشاهده میشه که بیشتر به برداشت شخصی هر کس برمی‌گرده. مثلا خود من با کیفیت صدا و سرعت تکلم مصاحبه کننده مشکل داشتم و در یکی دو مورد بعد از دو بار تکرار سوال هم متوجه معنی و منظور ایشون نشدم. اما ظاهرا مهدی جان از این بابت مشکل چندانی احساس نکردند. 


نکته‌ای که شاید بتونم به توضیحات زیر اضافه کنم، اینه که خیلی مثبت و با اعتماد به نفس صحبت کنید. در فرهنگ اونها خبری از تواضع و خاکساری نیست و لازم نیست بگید که مثلا قصد دارید زبان انگلیسی‌تون رو تقویت کنید یا مثلا از برخورد جامعه می‌ترسید. باید یه مقدار روحیه جنگنده و تاثیرگذار داشته باشید تا منفعل و تاثیرپذیر از محیط. دستکم اینجوری نشون بدید. اونها تزشون اینه که اگه کسی خودش رو قبول نداشته باشه، یا در مورد خودش مردد باشه، چرا ما قبولش داشته باشیم. 

و نکته آخر اینکه... به توصیه یکی از دوستان که سالهاست ساکن نیوزیلنده، از عبارات flexible، fast learner، positive و از این عبارات خوب  زیاد استفاده کنید و در خصوص شهر محل اقامت، تاکید کنید که با توجه به توزیع عادلانه و مناسب امکانات در سرتاسر کشور، می‌تونید در هر منطقه‌ای که شغل مناسب وجود داشته باشه ساکن بشید و شهر خاصی (به خصوص اوکلند) براتون اولویت نداره. 




1. آفیسر ها بسیار اهسته و شمرده حرف می زنن. پس نگران فهم سوالات نباشید. 


2. 90 درصد سوالهای من دقیقا همونهایی بود که توی سایت هست. پس خیلی مهمه که برای هر کدوم جواب با توجه به شرایط خودتون جواب تهیه کنید و بنویسید. 


3. من سوال و جواب هر سوال رو به صورت دنبال هم و با فونت درشت روی کاغذ پرینت کرده و سوالها رو هایلایت کردم که موقع مصاحبه راحتتر بشه پیداشون کرد. این کار خییییییییلی کمک کرد. [اگه به نوشتن و همراه داشتن کلمات کلیدی بسنده کنید، بهتره. چون راحتتر هم می تونید پیداش کنید و مجبور هم میشید که به جای روخوانی صحبت کنید و مهارت زبانتون رو هم به سنگ محک آفیسر بزنید.  اون بالاخره یکی دو تا سوال خودمونی ازتون میکنه. اگه بفهمه سطح مکامه‌تون با زمان پاسخ دادن به سوالات اصلی فرق داره، یه فکرایی می‌کنه.] 


4. برای بهتر پیدا شدن سوالها سعی کردم سوالها را به صورت موضوعی دسته بندی کنم.


5. اول مصاحبه چند سوال از شما پرسیده میشه تا هویت شما چک بشه. اگه تاریخهای خاص توی application رو یادتون نمیمونه حتما یک کپی از پرونده دم دستتون باشه.


6. این سوال توی لیست نبود ولی آفیسر از من پرسید: -با توجه به رکود اقتصادی آیا فکر می کنی توی نیوزلند می تونی کار پیدا کنی و یا اینکه فکر میکنی این رکود روی اقتصاد اونجا چه تاثیری داشته؟


7. آفیسر می خواد مطمئن بشه که شما می تونین بعد از ورود کار پیدا کنین و این موضوع شدیدا توی تصمیم نهاییش تاثیر داره پس حتما توی سایت های کاریابی مختلف ثبت نام کنین و رزومه ارسال کنید و لیستشون رو توی مصاحبه به آفیسر بگین. 


8. بهتره به آفیسر بگین که اگه زود کار پیدا نکردین دنبال کار های داوطلبانه میرین تا با محیط بیشتر آشنا بشین و توی این زمان هم برای جامعه جدیدتون مفید باشین.


9. اگه امکان مالی یا ساپورت خوبی دارین حتما ذکر کنین. [من همچین چیزی ذکر نکردم، چیز دقیقی هم که نیاز به ارائه عدد و رقم باشه نپرسید.]


10. من برای راحتتر شدن کار جوابهای سوالها رو روی یک میز بزرگ کنار هم چیدم و به جای گوشی تلفن از هدست استفاده کردم تا دستام ازاد باشن.


11. ضمنا کیفیت صدا خیلی خوب بود


12. به هیچ عنوان بزرگنمایی نکنین و فقط راست بگین. [modest هم نباشین]


13. سعی کنین یک کم جو رسمی رو تلطیف کنین ولی از حد خارج نشین. هر چی باشه این یک مصاحبه رسمی است.


14. اگر متاهل هستین روی قابلیتهای همسرتون هم برای پیدا کردن کار و کمک به settlement بهتر تاکید کنین.


15. همیشه مثبت صحبت کنین و مثلا در جواب این سوال که چرا می خواین به نیوزلند مهاجرت کنین، از خوبیهای اونجا بگین، نه از مشکلات کشور خودتون. 


16. یه مقدار در خصوص سیستم آموزش و پرورش (اگه بچه دار هستین)، توزیع نسبی بازار کار حوزه خودتون در نیوزیلند، وضعیت آب و هوای نیوزیلند و کلیاتی از این قبیل اطلاعات به دست بیارید. اگه بتونید اطلاعاتتون رو مزین به آمار و ارقام و درصد هم بکنید که خیلی عالی میشه. حتما سوالات کلی و در حد اطلاعات عمومی راجع به نیوزیلند ازتون پرسیده میشه.