دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

نکاتی در خصوص انجام مصاحبه

در این 3-4 ماه اخیر چند تا از دوستان چند مصاحبه رو از سر گذروندن که خوشبختانه همه‌شون نتیجه مثبت داشته. تجربه گرانبهایی هم حاصل شده که قطعا می‌تونه کمک مفیدی برای دوستان دیگه‌ای باشه که دیر یا زود به این مرحله گام می‌گذارن.


در پستهای قبلی تقریبا به صورت کامل درباره مصاحبه صحبت شده و من هر چه قدر فکر کردم، نکته جدیدی به نظرم نرسید. ولی باز هم سعی کردم در این پست یه جمع‌بندی داشته باشم که براساس تجربه خودم و سایر دوستانی هست که مصاحبه داشتند. اگر قصد دارید مجموع پستهای مرتبط با مصاحبه رو بخونید، در بخش موضوعات در ستون سمت راست وبلاگ، روی لینک «مصاحبه مهاجرت نیوزیلند» کلیک کنید. 


نکات زیر رو «مهدی دوست منصور» عزیز که ویزای خودش هم تا چند هفته دیگه آماده میشه (  )، تو پستهای قبل به صورت کامنت گذاشته بود و چون خوب مرتبشون کرده بود، تصمیم گرفتم تو این پست مجددا بگذارم که دسترسی بهشون راحتتر باشه.  در برخی از قسمتها تفاوتهایی بین توضیحات مهدی و نوشته‌های خودم یا نوشته‌های سپیده خانم در پستهای قدیمی‌تر مشاهده میشه که بیشتر به برداشت شخصی هر کس برمی‌گرده. مثلا خود من با کیفیت صدا و سرعت تکلم مصاحبه کننده مشکل داشتم و در یکی دو مورد بعد از دو بار تکرار سوال هم متوجه معنی و منظور ایشون نشدم. اما ظاهرا مهدی جان از این بابت مشکل چندانی احساس نکردند. 


نکته‌ای که شاید بتونم به توضیحات زیر اضافه کنم، اینه که خیلی مثبت و با اعتماد به نفس صحبت کنید. در فرهنگ اونها خبری از تواضع و خاکساری نیست و لازم نیست بگید که مثلا قصد دارید زبان انگلیسی‌تون رو تقویت کنید یا مثلا از برخورد جامعه می‌ترسید. باید یه مقدار روحیه جنگنده و تاثیرگذار داشته باشید تا منفعل و تاثیرپذیر از محیط. دستکم اینجوری نشون بدید. اونها تزشون اینه که اگه کسی خودش رو قبول نداشته باشه، یا در مورد خودش مردد باشه، چرا ما قبولش داشته باشیم. 

و نکته آخر اینکه... به توصیه یکی از دوستان که سالهاست ساکن نیوزیلنده، از عبارات flexible، fast learner، positive و از این عبارات خوب  زیاد استفاده کنید و در خصوص شهر محل اقامت، تاکید کنید که با توجه به توزیع عادلانه و مناسب امکانات در سرتاسر کشور، می‌تونید در هر منطقه‌ای که شغل مناسب وجود داشته باشه ساکن بشید و شهر خاصی (به خصوص اوکلند) براتون اولویت نداره. 




1. آفیسر ها بسیار اهسته و شمرده حرف می زنن. پس نگران فهم سوالات نباشید. 


2. 90 درصد سوالهای من دقیقا همونهایی بود که توی سایت هست. پس خیلی مهمه که برای هر کدوم جواب با توجه به شرایط خودتون جواب تهیه کنید و بنویسید. 


3. من سوال و جواب هر سوال رو به صورت دنبال هم و با فونت درشت روی کاغذ پرینت کرده و سوالها رو هایلایت کردم که موقع مصاحبه راحتتر بشه پیداشون کرد. این کار خییییییییلی کمک کرد. [اگه به نوشتن و همراه داشتن کلمات کلیدی بسنده کنید، بهتره. چون راحتتر هم می تونید پیداش کنید و مجبور هم میشید که به جای روخوانی صحبت کنید و مهارت زبانتون رو هم به سنگ محک آفیسر بزنید.  اون بالاخره یکی دو تا سوال خودمونی ازتون میکنه. اگه بفهمه سطح مکامه‌تون با زمان پاسخ دادن به سوالات اصلی فرق داره، یه فکرایی می‌کنه.] 


4. برای بهتر پیدا شدن سوالها سعی کردم سوالها را به صورت موضوعی دسته بندی کنم.


5. اول مصاحبه چند سوال از شما پرسیده میشه تا هویت شما چک بشه. اگه تاریخهای خاص توی application رو یادتون نمیمونه حتما یک کپی از پرونده دم دستتون باشه.


6. این سوال توی لیست نبود ولی آفیسر از من پرسید: -با توجه به رکود اقتصادی آیا فکر می کنی توی نیوزلند می تونی کار پیدا کنی و یا اینکه فکر میکنی این رکود روی اقتصاد اونجا چه تاثیری داشته؟


7. آفیسر می خواد مطمئن بشه که شما می تونین بعد از ورود کار پیدا کنین و این موضوع شدیدا توی تصمیم نهاییش تاثیر داره پس حتما توی سایت های کاریابی مختلف ثبت نام کنین و رزومه ارسال کنید و لیستشون رو توی مصاحبه به آفیسر بگین. 


8. بهتره به آفیسر بگین که اگه زود کار پیدا نکردین دنبال کار های داوطلبانه میرین تا با محیط بیشتر آشنا بشین و توی این زمان هم برای جامعه جدیدتون مفید باشین.


9. اگه امکان مالی یا ساپورت خوبی دارین حتما ذکر کنین. [من همچین چیزی ذکر نکردم، چیز دقیقی هم که نیاز به ارائه عدد و رقم باشه نپرسید.]


10. من برای راحتتر شدن کار جوابهای سوالها رو روی یک میز بزرگ کنار هم چیدم و به جای گوشی تلفن از هدست استفاده کردم تا دستام ازاد باشن.


11. ضمنا کیفیت صدا خیلی خوب بود


12. به هیچ عنوان بزرگنمایی نکنین و فقط راست بگین. [modest هم نباشین]


13. سعی کنین یک کم جو رسمی رو تلطیف کنین ولی از حد خارج نشین. هر چی باشه این یک مصاحبه رسمی است.


14. اگر متاهل هستین روی قابلیتهای همسرتون هم برای پیدا کردن کار و کمک به settlement بهتر تاکید کنین.


15. همیشه مثبت صحبت کنین و مثلا در جواب این سوال که چرا می خواین به نیوزلند مهاجرت کنین، از خوبیهای اونجا بگین، نه از مشکلات کشور خودتون. 


16. یه مقدار در خصوص سیستم آموزش و پرورش (اگه بچه دار هستین)، توزیع نسبی بازار کار حوزه خودتون در نیوزیلند، وضعیت آب و هوای نیوزیلند و کلیاتی از این قبیل اطلاعات به دست بیارید. اگه بتونید اطلاعاتتون رو مزین به آمار و ارقام و درصد هم بکنید که خیلی عالی میشه. حتما سوالات کلی و در حد اطلاعات عمومی راجع به نیوزیلند ازتون پرسیده میشه. 

نظرات 5 + ارسال نظر
پگاه 1391/11/03 ساعت 07:20

آیا خانم رومینا و آقای مجتبی در مورد ایتم 7 توضیحات شما اقدامی کرده بودند ؟به همه دوستانی که موفق شدند تبریک میگم

آره. حتما.
تقریبا یکی از کارهایی که از روز اول باید بکنید اینه که یه اطلاعاتی در خصوص بازار کار اونجا و میزان تقاضا در تخصصتون به دست بیارید.

سامان فرنوش 1391/11/03 ساعت 07:46

خیلی ممنون از اطلاعات سودمندتون ،

داریوش 1391/11/03 ساعت 13:18

تشکر فراوان از مهدی و بابک عزیز

نکات بسیار مفید و کار آمدی رو اشاره کردین.
یه سوال دارم آیا تاکید کردن بر قابلیتهای همسر آفیسر رو نسبت به مین اپلیکنت بی اعتماد نمی کنه؟ منظورم اینه که خیلی خوبه اشاره بشه وقتی از همسر پرسیده میشه ولی در سایر موارد چطور؟

خوبه، از این بابت که اگه پارتنر دارای توانایی‌ها و مهارتهای بیشتری باشه، شانس اینکه ایشون هم جذب بازار بشه و بتونه به اقتصاد خانواده کمک کنه بیشتر میشه و این باعث دلگرمی یک خانواده مهاجر تازه وارد میشه.

رومینا 1391/11/03 ساعت 15:58

پگاه:
خیلی مهمه که این کار رو انجام داده باشید و تاکید کنید که چه قدر پیگیرید که در فرصت مناسب بتونید یه جاب افر شکار کنید
خیلی مهمه که بگید به چه کمپانی هایی رزومه فرستادید و چه جواب دادند

بابک جان، اگر کسی آفر بگیره بازم آفیسر باهاش مصاحبه میکنه؟

نه. :)

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.