دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مشاغل داغ بازار - نوشتن رزومه و ...

سایت Seek.co.nz سایت بسیار خوبیه. هم برای پیدا کردن کار چون تعداد زیادی از کارهایی که توی بازار هست رو براتون لیست می کنه و هم در کنارش اطلاعات خیلی خوبی رو در اختیارتون می ذاره. اینکه شما چه درامدی حدودا خواهید داشت با توجه به نوع شغلت و یا اینکه چقدر بازار برای کار شما جا داره و غیره. امروز یه مطلب جالبی توش دیدم که فکر کنم خیلی خوبه که بدونید مخصوصا که بازار کار به خوبی چندیدن سال گذشته نیست و باعث نگرانی خیلی ها شده. (منظورم از چندیدن سال قبل از Recession هستش.)  

 

کارهایی که اگر کشور در هر وضعیتی باشه بیشتر از بقیه امنیت شغلی دارند رو لیست کرده:  

* آموزش - طبق پیش بینی تا سال ۲۰۱۶ رشد خیلی خوبی در این زمینه شغلی ها وجود خواهد داشت. معلمین - مدیرها - معلمین برای بچه های خردسال و در سطح دبستان و همین طور آموزش بچه ها و بزرگسالان غیر انگلیسی زبان که به عنوان TESOL همه جا شناخته می شند. Teaching English to speakers of other Languages.  

* مراقبت های پزشکی و بهداشتی - در این زمینه هم بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی و غیره کشور همیشه نیازمندی های شغلی زیادی وجود دارد. پزشکان - پرستاران - فیزیوتراپ و ... همچنین Natural Therapist مثل کسانی که ماساژ می دونند و Aromatherapy و .. هم بازار کاری خوبی دارند.   

 

* IT  - این هم که دیگه گفتن نداره. اگر در زمینه IT کار می کنید گرفتن بعضی Certificate ها در رابطه با کارتون می تونه به پیدا کردن کار اینجا بیشتر کمک کنه. مخصوصا در زمینه های .NeT Programming‌ - sharepoint - Project Management و Information Security 

  

* حسابداری - خلاصه که حسابداری هم بازار خوبی داره چون شرکت ها و ادم ها اگر در حال مردن هم باشند باید مالیات اشون رو بدن و الی اخر ..  

 

------------------ 

 

یکی دیگه از چیزهایی که خیلی دونستن اش لازمه تهیه رزومه کاریتون هستش. به محض گرفتن تائید نهایی برای ویزا اولین نگرانی ذهنی اتون می شه پیدا کردن کار و بهتر هست به محض گرفتن ویزا برای کار شروع به Applyکنید. یه خوبی سیستم اینجا این هست که رزومه اتون توی سیستم فراموش نمی شه و یا گم نمی شه. یعنی شاید ؛نه؛ های زیادی بشنوید ولی همون کسی که بهتون نه گفته ممکنه ۱ ماه بعد برای یه کار دیگه بهتون زنگ بزنه.  

اولین نکته ای که همه جا بهش اشاره می کنند داشتن رزومه ساده و واضح هست. اگر ۱۰ سال سابقه کار دارید به معنی نوشتن ۱۰ صفحه نیست. هیچ کسی ۱۰ صفحه رزومه شما رو نمی خونه.  

هیچ لزومی نداره برای روزمه Cover Sheet بذارید و مثل پروژه های دانشگاه و مدرسه صفحه اضافه روی رزومه فقط برای اطلاعات تماس و اسم و غیره داشته باشید. بهترین جا همون صفحه اول و اولین پاراگراف صفحه است.   

اطلاعاتی مثل جنسیت - سن - تجرد یا تاهل - مذهب و یا ملیت لزومی نداره که توی روزمه گفته بشه چون روی نحوه کار و قابلیت های شما تغییر ایجاد نمی کنه.

 در مورد شغل های قدیمی تر مثلا ۸ سال پیش می تونید کمتر توضیح بذارید تا شغل های جدید تر. اگر به نظرت شرکتی که براش کار کردید اسم و رسم دار هست اسم شرکت رو اول بذارید و بعد سمت خودتون و یا برعکس اگر سمت خوبی داشتید اول سمت هاتون رو بذارید بعد اسم شرکت رو .. ولی هر روش رو می رید برای تمام لیست و تمام جاهایی که کار کردید به یک نحو اطلاعات رو لیست کنید. برای شرکت های قدیمی تر احتیاج به تاریخ دقیق نیست و می تونید مثلا بگید سال ۲۰۰۰ و ..   

فقط وظایف و کارهاتون رو لیست نکنید .. سعی کنید بیشتر اونچه که در اون شرکت کسب کردید و یا ایجاد کردید بنویسید.  فکر کنیم در این مورد اگر چند تا مثال بخونید خیلی کمک کنه. 

 

در مورد تحصیلات و یا مدارکی که دارید اونی رو که جدیدتره اول بذارید. نوع مدرک - تاریخ دریافت و اسم محلی که مدرک رو گرفتید کفایت می کنه.  

 

همیشه و همیشه برای هر شغلی ازتون می خواد که چند نفر رو در شغل های قبلی معرفی کنید تا بتونن باهاشون تماس بگیرند و درمورد شما سوال کنند. حتما قبلا باهاشون هماهنگ کنید در این مورد و اگر انگلیسی بدونن که خیلی خوبه. ایمیل کار فرد و شماره تماس و همین طور Skype ID اگر داشته باشید خیلی خوبه.   

 

حتما از فونت های خوانا استفاده کنید. از فضای صفحه خوب استفاده کنید تا طول رزومه کمتر بشه. حتما گرامر و صحت لغات استفاده شده رو چک کنید.  

از فونت ها ریز و ایتالیک استفاده نکنید. عکس اتون رو توی رزومه نذارید.  

حتما برای هر شغلی با توجه به نیازمندی های اون شغل رزومه اتون رو تغییر بدید. شاید لازم بشه چند خط از کارهایی که کردید و بیشتر مرتبط هست رو پررنگ تر کنید و چند تا چیز رو که نامربوط هست حذف کنید و غیره ..  

حتما چند تا مثال از رزومه ها رو جستجو کنید و ببینید.  

من این مطالب رو از سایت Seek.co.nz خوندم.

 

یادم نمیاد در مورد Interview چیزی نوشتم قبلا یا نه. اگر نه بگید حتما براتون بنویسم.  

سپیده

نظرات 23 + ارسال نظر
الهام 1390/09/01 ساعت 05:02

تشکر سپیده جون...خییییییلی خوب بود...کاش یه نمونه رزومه خوب لینکشو بذاری ...لطفاْ در مورد مصاحبه شغلی هم توضیح بده شنیدم خیلی خیلی مهمه چطور مصاحبه انجام بشه و کلیدی محسوب می شه...بازم ممنون

حتما ..

محسن از شیراز 1390/09/01 ساعت 07:50

سلام
به قول شعر
آه! که چقدر تو خوبی!
این آدمایی که دارند مفت و مسلم از گنجینه اطلاعات شما استفاده می‌کنند مدیون شما خواهند بود
یادم باشه اومدم حتما یه سوغاتی مخصوص (زعفران اصل خراسانی از مزرعه پدربزرگ) براتون بیارم

ممنون .. اگه هم اینجوری مهربون باشن که من خیلی چاق می شم .. مرسی .. البته زغفرون چاق نمی کنه .. بیار p:
سپیده

مهراد 1390/09/01 ساعت 09:08

مرسیییی سپیده خانم، مثل همیشه، خیلی خوب، خیلی مفید :)
در مورد اینترویو هم پستی قبلا نداشتین، فکر خیلی خوبیه.

بازم تشکررررررر

شبنم 1390/09/01 ساعت 10:28

مرسی سپیده جون

داریوش 1390/09/01 ساعت 14:21

سلام سپیده خانم

به تنهایی بابت وقتی که صرف میکنید برای ما ،کلی بهتون بدهکار یم. واقعا ممنون
امیدوارم وقتی من هم در شرایط شما قرار گرفتم مثل شما به یاد بقیه هم باشم و جو گیر نشم و دانسته هام رو صادقانه شیر کنم. بازم متشکرم

شروین 1390/09/02 ساعت 00:04

سلام، گرچه من راهم رو به سمت سیدنی کج کردم، اما لازم دونستم بازم به خاطر همه زحمتا و وقتی که میذارین تشکر کنم. همچنان خواننده پرو پا قرصتون هستم

ایشالا موفق باشید هرجا هستید. دلیل کج کردن این راه چی بود حالا ؟
سپیده

علی 1390/09/02 ساعت 05:53

سلام
روش نوشتن رزومه و کاورلترخوب در این وب سایت رسمی دولتی درج شده امیدوارم به دردهمه بخوره:

http://www2.careers.govt.nz/how-to-get-a-job/cvs-and-cover-letters/templates/

ITAمون اومد هورررراااااا

بابک 1390/09/02 ساعت 09:16 http://persiance.wordpress.com

مریم خانم ::

سوال: "... آیا برای اسس مدارک باید سیلابس بهnzqaفرستاد؟ "

جواب: لازم نیست. اصل و ترجمه ریز نمرات رو که همراه سایر مدارک می‌فرستید، کفایت می‌کنه. احتمال داره راجع به پروژه پایانی (اگه جزو دروس باشه) ازتون از طریق ایمیل سوال کنن که باید جزییاتش و چکیده پروژه‌تون رو براشون بنویسید.

الهام 1390/09/02 ساعت 09:23

به علی:
تشکر و تبریک...موفق باشید.

مهدی 1390/09/02 ساعت 09:29

سلام. چه بلایی سر وبلاگ خودتون اومده؟
http://newwishes.persianblog.ir

مطلبی توش نیست؟؟؟

مهدی

نوشکا 1390/09/02 ساعت 10:54

سلام سپیده جون
من دارم مدارکم رو جمه میکنم که بفرستم (ITA قبلا اومده )
از دوستم شبنم راجع به شما شنیدم و اینجا مطالب خیلی خوبی پیدا کردم ، واقعا بابت اینهمه لطفتون ممنون
راجع به عناوین شغلی که نوشتی ، مثلا مدیر پروژه ، من همش فکر میکنم که باید قابلیت زبان آدم خیلی بالا باشه ، منظورم اینه که نیاز داره به محاوره ، که آدم همون اول که میرسه به هر حال با زبان خیلی راحت نیست .
بازم ممنون از اطلاعات خوبت

رویا 1390/09/02 ساعت 14:52

سلام..از اطلاعات خوب و مفیدی که در وبلاگتون گذاشتین صمیمانه تشکر میکنم. یه سوالی داشتم ازتون:
رشته تحصیلی من مهندسی پلیمر هست که تو لیست رشته های اعلام شده نیست. البته رشته مهندسی پلیمر تو کشورهای دیگه یا زیر مجموعه مهندسی شیمی هست یا مواد. میخواستم ببینم این موضوع مشکلی ایجاد نمیکنه برای مهاجرت به نیوزلند؟ و اینکه از کجا میتونم مطمئن بشم که میتونم اقدام کنم یا نه؟
باز هم ممنونم

عباس 1390/09/02 ساعت 18:24

سلام و بینهایت تشکر از این همه سخاوت که بدون هیچ چشم داشتی این همه اطلاعات در اختیار دیگران می گذارید
و اما بعد....

این زمینه های شغلی که فرمودید حالت کلی داره و برطبق نیازهای همه جا همیشه تقاضا هست.
تو زمینه های توسعه و ساخت و راه اندازی و... که کارهای زیربنایی یه کشور هست زمینه شغلی چطوره
منظورم اینه که آیا این کشور بیشتر یه این نوع مشاغل نیاز داره یا نه بازار مشاغل دیگه هم پررونقه
برطبق شنیده های من نیوزلند کشوری هست که تو رقابت با استرالیاست و سعی داره به استانداردهای استرالیا برسه
حالا سوالم اینه که نیوزلند رو باید در حال توسعه میدونند یا توسعه یافته
ببخشید که سوالاتم چند پهلوست...

این یه امار کلی هست .. بهترین راه برای اینکه ببنید کارهایی که شما دنبالش هستید چقدر در بازار الان تقاضا داره و برای اینکار می تونید به سایت های کاریابی مراجعه کنید و در مورد شغل مورد نظرتون یه جستجو انجام بدید. نیوزلند یه کشور توسعه یافته است .. در ضمن در مورد کارهای زیر بنایی که گفتید هر کشور استاندارد و روش های کار خودش رو داره با توجه به نوع اب و هوا و غیره و بنابر این معمولا توی این جور کشورها لازمه یه سری دوره و یا امتحان بدید تا Certificate های مربوط به استانداردهای اون کشور رو بگیرید تا بتونید به راحتی توی بازار کار جذب بشید
امیدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشید
سپیده

شروین 1390/09/02 ساعت 22:45

صرفا انتخاب تحصیلی بود. وگرنه من با خوندن مطالب شما عاشق نیوزلند شدم و هستم

صابر 1390/09/03 ساعت 03:25

درباره سابقه کار در طول تحصیل،یکی اینکه تو فاصله بین ترم ها که من ایران بودم خوب فول تایم هست و مدارکش موجوده ، کارم کارشناس نرم افزار و برنامه نویسی بود . مالزی هم که هستم دوران تحصیل کار برنامه نویسی میکردم ، دوستی میگفت طول تحصیل رو هم قبول میکنن فول تایم چون برنامه نویسی بودی ! این درسته یا اینکه دوره تحصیل رو باید حتما پارت تایم بزنم !

عباس 1390/09/03 ساعت 21:36

ممنونم که جواب دادین
تا حالا اینقدر سریع جواب منو نداده بودید
اگه لطف کنید و یکم مطالبی راجع به انواع Certificate های مهمی که تو اونجا رایج هست ویا استانداردها شون که مثلا تو صنعتشون انگلیسی محورند(که من تو همون سایت seekاینو متوجه شدم) یا آلمانی و یا امریکایی!
ممنون میشیم
یه چیز دیگه اینکه صفحه فیس بوکتون رو من add کردم ولی هیچ مطلبی نمیاد
فعال نیست؟؟

چشم . در اسرع وقت . صفحه FB که همه پستها توشه .. چرا فعاله .. مطمئنی درست ادش کردی ؟
سپیده

Nasir 1390/09/08 ساعت 03:54

سلام وقتتون بخیر
از اطلاعات بسیار خوبی که داده اید بسیار ممنون.
من و همسرم داریم اقدام میکنیم. یه سوال داشتم بعد از اقامت راه اندازی کسب و کار در زمینه IT در اونجا چجوری هست، آیا میشه یه شرکت اونجا ثبت کرد وضعیت کار شرکتهای نرم افزاری در اونجا چه جوریه ؟

ممنون
سال و فال و اصل و نسل و تخت و بخت بادت اندر شهریاری بر قرار و پر دوام

اینجا معمولا کسانی که کاری باری خودشون راه انداخته اند موفق بوده اند .. این نظر کلی منه با چیزی که می بینم نمی دونم امار چی نشون می ده .. اما مردم معمولا با درامد های معمولی هم خوشحال زندگی می کنند به هرحال ..
سپیده

pi 1390/09/10 ساعت 23:18 http://coldestdark.persianblog.ir

hi
thanks a lot for your perfect information
many thanks

our pleasure...

نرگس 1390/09/11 ساعت 21:15

سلام.ازطریق سرمایه گذاری مثل کانادا میشه برای نیوزلند اقدام کرد؟

آره میشه. اینجا رو ببینین:
http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/invest

ناصر

[ بدون نام ] 1390/09/13 ساعت 17:33

به نرگس خانم:
مادربزرگم همیشه می گه:
پول بده, روی سبیل شاه ناقاره بزن!!!
ولی پول زیادی باید سرمایه گذاری بشه.

Your name?!

مهدی 1390/09/15 ساعت 17:41

پس چرا این "جدول ما" جلو نمیره. چهار ماهه فرمهای ITA را ارسال کردم. هزار جور مدارک جورواجور به غیر از اونهایی که معموله ازمون خواستن. از فیشهای حقوقی و قراردادهای کاری بگیر تا مدارک زندگی مشترک (به جز عقدنامه) اونم بعد از ده سال که مجبور شدیم برای اثباتش تا بیمه نامه های ماشینهامون رو هم ترجمه کنیم بفرستیم. یک بار هم آفیسر ما رو عوض کردن که همش میگه I am slightly behind. الآن هم که بیش از 3 هفته است که ازش خبری نیست. آفیسر جدید انگلیسیه. میترسم این مسخره بازیهایی که روی سفارتشون راه انداختن روی پرونده های ایرانیها تاثیر داشته باشه. زندگیمون هم که به کل Standby شده. نه میشه کار جدید کرد نه تصمیم جدید گرفت. با این وضعیت دلار هم هر روز از ارزش پس اندازمون کم میشه. نمی خواهم غر بزنم. میگم که اونایی که تازه اقدام کردن یا می خواهند بکنن آماده همه جور دردسر و استرس باشن. خلاصه خسته شدم......... ;(

مهدی دوست منصور

فکر کنم کلا باید در این راه صبور بود .. اگر برای کانادا اقدام کرده بودید چی ! فکر کن ... حتی نمی شه بهشون ایمیل زد یا زنگ زد یا اصلا هیچ خبری گرفت ... ایشالا جور می شه ..
سپیده

علی 1390/09/16 ساعت 18:03

سلام ، یک سوال دارم اگر ممکنه سریع و دقیق چوابشو می خواهم.

اگر زمان لاج مدرک زبان همراه آماده نباشد چه زمانی باید ارسال شود و چه زمانی در صورت عدم ارائه باید پولش داده شود؟

دریا 1390/12/23 ساعت 07:35

سپیده جون ممنونم
ببخشید عزیزم ولی من نفهمیدم خودم اقدام کنم بهتره یا از طریق دفتر مهاجرتی که با اطمینان کارم انجام بشه .
اخه من اصفهان هستم و تنها نمایندگی معرفی شده از اداره مهاجرت نیوزلند در تهران است .

راستش این یه انتخاب شخصیه .. اما کلا پروسه خیلی روشن و واضحی داره نیوزلند و اگر امتیاز خوبی داشته باشید و مدارکتون هم مشکلی نداشته باشه خودتون هم می تونید کارهاتون رو انجام بدید ..
سپیده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.