دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

در آداب کتابت رزومه - قسمت اول

متن زیر قسمت اول از یک مجموعه 2 قسمتی است که حسام عزیز جهت انتشار در وبلاگ در اختیار من گذاشته است و آنرا بدون تغییر بازگو می کنم.

 

رزومه معرفینامه ای شامل خلاصه ای از تجربیات کاری، سوابق تحصیلی و مهارتهای فرد جویای کار است. مطابق اصول انشائی، ابتدا توضیح مختصری از رزومه و تاریخ آن ذکر میشود.

کلمه رزومه ثلاثی مزید از "رزم" در باب فعول به معنی جنگ طلبی است. در انتهای آن "ۃ" تأنیث گذاشته شده که نشاندهنده موضع ضعیف ارسال کننده آن میباشد. بدین معنی که فرستنده آن از جایگاه ضعیفتر به جنگ طلبی میپردازد. اولین رزومه تاریخ را قابیل به هابیل ارسال کرد که بر روی پوست گوسفند -که اتفاقاً از گله هابیل هم دزدیده بود- نوشته شده بود. البته سند آن هم موجود است که ان شاء الله در نیوزلند ارائه خواهم کرد.

اما اصل مطلب اینکه رزومه معرفینامه ایست که بصورت تایپ شده در حداکثر چهار صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی در قالب فایلهای doc , pdf از سوی کارجو به کارفرما ارائه می شود. در برخی کشور های اروپایی و آسیایی به رزومه عنوان سی وی CV که مخففی از عبارت Curriculum Vitae  است نیز اطلاق می گردد.

کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود کارجویان را از روی تجربیات و توانائیهایشان گروه بندی یا اصطلاحاً غربال کنند. این کار به آنها این امکان را می دهد که با رتبه بندی رزومه های وارده، افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و در نهایت بهترینها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می شود تا معیارهای سنجشی آنها بشکل مؤثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماسها و مصاحبه های غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.

اگر بعنوان کارجو بدنبال کار هستید، هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارتهای شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. به یاد داشته باشید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی شناسد. پس نحوه طراحی آن به گونه ای که معرف قابلیتها و شایستگی های شما باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد، نقش کلیدی و مؤثری در ادامه و بقاء رابطه ایفاء می نماید و رزومه شما اولین برخورد شما (هر چند غیر حضوری) با کارفرما است. پس رزومه نمایانگر شناخت یا تعبیر کارفرمایان از قابلیتهای شما خواهد بود. لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله بندی شما در ذهن کارفرما می تواند بیانگر سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد. رزومه شما باید شما را فردی مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد.

ساختار استاندارد رزومه :

هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمتهای مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه در ۷ بند می پردازیم :

۱-اطلاعات شخصی

این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد.

۲-علائق حرفه ای

این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

۳-مدارک و سوابق تحصیلی

ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید.

4-سوابق حرفه ای

این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

  • سمت و عنوان شغلی
  • نام شرکت، موسسه یا محل کار
  • مدت زمان فعالیت
  • مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

۵-تجربیات و دوره های تخصصی

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

۶-مهارتها

توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.

۷-حضور در کنفرانسها، گردهماییها، سمپوزیومها، میزگردها و .... و نیز ارائه مقالات و کتب منتشره

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

لینکهای زیر قالبهای نوشتن رزومه، CV، کاورلتر و ... را بر اساس استانداردهای نیوزلند ارائه میکنند:

http://www.careers.govt.nz/how-to-get-a-job/new-to-new-zealand-advice-for-migrants/tips-for-creating-a-nz-style-cv/

http://www.workingin-newzealand.com/jobs/job-tools/cv

http://www.seek.co.nz/jobs-resources/resume-cv

برای افراد پولدار –مثل دوست عزیزم علی3- شرکتهایی هم هستند که رزومه تهیه میکنند. مانند لینک زیر:

http://www.successfulresumes.co.nz/

اما طرز نوشتن محتویات در این قالبها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که متأسفانه مشاهده میشود اکثر متقاضیان به علت عدم رعایت نکات ساده نگارشی کلاً قالب را ضایع و شانس خود را برای کاریابی تا حد زیادی از دست میدهند. در مطلب بعدی در خصوص اشکالات رایج توضیح خواهم داد.

 

پی نوشت: بعد از 3 ماه آزگار (آضگار؟، آظگار؟؟، آذگار؟؟؟) بالاخره نرجس عزیز هم اپروو شد. مبارکش باشه

نظرات 105 + ارسال نظر
ماریا 1392/08/11 ساعت 09:09

@ حسین آقا و آقا حسام
ممنون بابت این اطلاعات.

لطف داری ماریا جان
/حسین

ماریا 1392/08/11 ساعت 09:27

دوستان عزیز یه سوال داشتم:
توی کاورلتر باید اشاره کنیم که برای Resident visa اقدام کردیم؟ چه اطلاعاتی در این خصوص باید بهوش بدیم؟

کتایون 1392/08/11 ساعت 11:11

خیلی ممنون از زحمتهای داداش حسین و مسیو حسام که همیشه با راهنمایی ها و نکاتی که عنوان میکنند روشنگر راه همه هستند
تبریک ویژه هم خدمت دوستان اپروود شده جدید و براشون آروزی موفقیت بیش از پیش در تمام مراحل زندگیشون دارم...
خیلی ی ی ی هم خوشحالم که مریم عزیز بالاخره به وصال مجدد رسیدند و براش کامیون کامیون آرزوی خوشی و دیگه هرچی چیز خوبه دارم...
اینم خدمتتون عرض کنم که من همچنان در برزخ انتخاب هستم و در حال حاضر به نیوزلند نظر مثبت تری دارم اینطور که شواهد رو میبینم اوضاع کار در کانادا اصلا به خوبی نیوزلند نیست و بیشترشم به 2 علت هست: 1- نیوزلند هم دچار پدیده brain drain شده و نیروی کار متخصصش دارن به استرالیا مهاجرت میکنند و جای مهاجرین تازه وارد برای کارهای تخصصی بازتر میشه.... 2- کانادا و امریکا در زمینه علوم و بخصوص نرم افزار نسبت به استرالیا و نیوزلند خیلی hi tech تر هستند و بنابراین رقابت شدیده و نتیجتا کارهای تخصصی رو به راحتی نمیشه در رقابتش وارد شد... الان دوستانی در کانادا هستند که 2-3 ساله هنوز نتونستند کار تخصصی در رشته خودشون پیدا کنند و از نظر روحی به هم ریختند، ولی اینجا میبینم که دوستانی که تخصص دارند ظرف حداکثر مدت 6-7 ماه بالاخره تونستند کاری برای خودشون دست و پا کنند...
خلاصه اینکه اینه حال و هوای این روزهای من... درگیر ر ر اصولی ی ی ی... خخخخخ

راستی خبری از آقا مجتبی نشد؟ دوستانی که به تازگی رفتند اونجا از اوضاع کار بیشتر برامون بگن لطفا...

ممنون آبجی کتی. انشالله شما هم هر چه زودتر بهترین تصمیم رو بگیری
/حسین

سالار 1392/08/11 ساعت 13:37

چهارم
حیف تو این پست اول نشدم
این انونیم هم نمیتونه گیر بده ایندفعه رو چون پست رو حسام نوشته

آزاده 1392/08/11 ساعت 13:39

@ علی h

اگر وضعیت پرونده تون در سایت استتوتش Received شده که دیگه موردی نیست تا کیس آفیسر ازتون مدرک بخواد. اما اگه هنوز Received نشده ممکنه بگن مدارکتون ناقصه و تکمیل کنید یا اینکه بعداً کیس افیسر ازتون بخواد. در بدترین حالت که بهتون بگن پرونده ناقصه هم باز به قول دوستان جای بحٍ و چونه زدن داره و می تونید بگید که در اولین فرصات براشون می فرستید.

@ مریم جان،

به سلامتی! خیلی خوشحال شدم که بالاخره پیش هم هستید. امیر هم براتون آرزوی سلامتی می کنه

@ آقا حسین و آقا حسام

دستتون درد نکنه

@ کتی،

برزخ چه خبر

طیبه 1392/08/11 ساعت 14:12

مریم جون:
خوشحال شدم راحت رفتی و بسلامتی رسیدی. دوران هجران بسر آمد. آب و جارو کن تا ما هم بیایم. به آقامهدی و همه بچه های اونور سلام برسون به امید دیدار.

حمیدرضا، ناهید، ندا وعلی3 و بقیه خوشحالان:
مبارکتون باشه ما هم خوشحال شدیم. چون جمع دوستان و فامیل های آینده اونور داره زیاد میشه. موفق باشید اگه کسی از قلم افتاده تبریک.......

ناهید 1392/08/11 ساعت 14:17

دست اقا حسام کم پیدا درد نکنه ..
به کتایون::
کتایون جان دوستان من که 6و7 ناه پیش مصاحبه کبک رو دادند هنو ز خبری از مدیکالشون نیست .بنابراین فکر کنم وقت داشته باشی یک سری به نیوزیلند بزنی..
من خودم هم فکر می کنم تا یک سال دیگه کار کانادام تموم بشه و همیشه در حال مقایسه این دو تا هستم ..
اون چیزی که مهمه به قول خودت کار پیدا کردنه و البته هزینه های زندگی در کاناد پایین تره ..
من که خودم کانادا کلی فامیل و اشنا هم دارم ولی نیوزیلند کسی رو ندارم که به نظرم این هم پارامتر مهمیه ولی درکل ظاهرا مردم در نیوزیلند اعصاب راحت تری دارند به نسبت کانادا ..شاید دلیلش اب و هوا باشه نمی دونم ..امیدورام بتونی تصمیم درستی بگیری

فکر کنم ماها مجبور شیم چند ماهی در هر کدوم از این کشورها بمونیم تا اخرش تصمیم بگیریم

طیبه 1392/08/11 ساعت 14:21

آقا حسام:
ممنون. برگشتی به اصل خویش همون روحیه همکاری و دوستی.. ما و بچه های وب همش بیادتونیم.

کتایون 1392/08/11 ساعت 15:09

@آزاده عزیز::: امیدوارم هیچ مسلمونی حال و هوای منو پیدا نکنه
@ناهید جان::: از شانس ما حالا ویزاهای کبک رو پاریس جدیدا صادر میکنه و سرعت ویزای فدرال وحشتناک شده... مثلا از ارسال مدارک به فدرال 5-6 ماهه پاس ریکوئست میکنن... بعدشم درسته که هزینه های زندگی در کانادا پایینه ولی کار تخصصی خیلی کمه... وقتی هم که در تخصصت کار نکنی دچار اصطلاک روح و روان میشی... در کل فکر میکنم نیوزلند الان برای کاریابی خیلی اوضاعش بهتر از جاهای دیگه است...
باز هم بهتره از تجربه کسانی که در اونجا مشغول کار هستند استفاده کنیم... کسی اونجا نیست صدای ما رو بشنوه؟؟؟؟ آقا بابک... اوضاع کار ردیفه؟

حمیدرضا 1392/08/11 ساعت 15:38

@ طیبه خانم ممنون ، به امید یک دورهمی با دوستان 2مهاجر در یکی از پارکهای اکلند

@ مریم خانم به سلامتی رسیدید، آرزوی اوقات و لحظات شادی برای شما دارم

علیh 1392/08/11 ساعت 18:43

با تشکر از سمیرا،، هما،، ازاده و ناهید عزیز که کمک فکری دادند.. صبر میکنم تا از دفتر شانگهای خبری بشه........

نرجس 1392/08/12 ساعت 08:53

اینجا چه خبرهای خوبی شده! ناهید و ندا و علی 3 عزیز تبریک می گم ! با آرزوی موفقیت برای شما دوستای خوب. برای منتظران برزخی هم دعا کنید

آقا حسین می تونید منو به عنوان نمونه پارا سنگی منتظران جواب از آفیسر در اینجا ثبت کنید

دیگه بابد بری تو موزه نرجس جان
اخیرا تماسی داشتی با آفیسر؟
/حسین

مسعود.ک 1392/08/12 ساعت 10:14

بنده هم نمونه پاراسنگی منتظران دعوت به مصاحبه بعد از مشخص شدن NSC. مستر سوار به من میگه سرم خیلی شلوغه بعد متوجه شدم از هفته پیش رفتن مرخصی

در حالات خاص کمی غر زدن و شکایت از وضعیت موجود تاثیرات مثبتی روی پیشرفت کار توسط آفیسر داره بخصوص از نوع سوار
رامین هم وضعیتش شبیه شماست. کسی ازش خبر داره؟
/حسین

نرجس 1392/08/12 ساعت 10:37

داداش حسین، از دست این مکسین نمی دونم سر به کدوم بیابون بذارم ! هیچی به من نمی گه !

نرجس جان من تجربه جالبی در این زمینه دارم. از روزی که مصاحبه دادم تا روزی که جواب اومد 47 روز طول کشید. از روز اول به مدت 45 روز هر روز بارها به این موضوع فکر می کردم و ایمیلم را چک می کردم و خبری نمی شد. بعد تصمیم گرفتم کلا رهاش کنم و بهش فکر نکنم. 2 روز بعد با اصرار طیبه ایمیلم رو چک کردم که دیدم جواب اومده
/حسین

سیروس 1392/08/12 ساعت 15:46

سلام به دوستان وبلاگ
اطلاعاتی در مورد ارسال مدارک خدمت دوستان عرض می کنم شاید به درد بخوره:
این کار رو هم از طریق باجه DHL در یک اداره پستی (روش 1) میشه انجام داد هم از طریق دفتر DHL (روش 2).
من از روش اول استفاده کردم و بعد متوجه شدم که اگر از روش 2 انجام بشه بسته همون روز از ایران خارج میشه اما از روش 1 ممکنه تا 48 ساعت طول بکشه تا از ایران خارج بشه (یعنی 1 تا 2 روز دیرتر) اما این روش هزینه اش بسیار کمتره: برای 3 کیلو مدرک از روش اول 150 هزارتومان اما با روش دوم 380 هزار تومان.

* حسین آقا. ممنون از یادآوریتون. فکر میکردم توی پست آخر کامنت گذاشتم.!!!

ممنون از اطلاع رسانی. قابلی نداشت
/حسین

سپیده2 1392/08/12 ساعت 18:37

@حسین آقا: شما خبری از علی2170 دارید. اگه ایمیلی ازش دارید ، ممکنه ایمیل من sepidehirn@yahoo.com
براشون ارسال کنید حتما با من تماس داشته باشند.
بعد از اینهمه انتظار تازه آفبسرم عوض شده !!!!!!!!!!!!!!!!!

فکر کنم مهتاب بتونه پیداش کنه
/حسین

مریم 1392/08/13 ساعت 01:26

ممنون دوستان عزیز از این همه محبت و مهربونیتون...امیدوارم کار همگی خوب پیش بره و هر آنچه صلاحتون هست براتون پیش بیاد

آزاده 1392/08/13 ساعت 08:07

@ سپیده2

برید خدا رو شکر کنید. کلیر الان دو ماهه سر کار نمیاد پرونده هاشم به امان خدا بود من کلی اعتراض کردم به مگان خودش گفت داریم اون هایی که پروسه شون طولانی شده رو دوباره re assign می کنیم مال من هم تو جریانه

حالا کیس آفیسرتون کی شده؟ من قبل از اینکه پروسه اعتراض رو شروع کنم یه ایمیل به شما زدم که متاصفانه جواب نگرفتم می خواستم بهتون بگم که اگر عوض نشده کیس آفیسرتون تماس بگیرید و درخواست تعویض بدید.

آزاده 1392/08/13 ساعت 08:08

منظورم از متاصفانه همون متاسفانه بودا یه وقت فکر نکنید دیکتم خوب نیست

مورد داریم طرف نوشته مطاثفانه
/حسین

مهتاب 1392/08/13 ساعت 11:03

سلام دوستان...
تا جایی که من از علی 2170 خبر دارم هنوز هیچ اتفاق خاصی تو پروندش نیفتاده... میگم یه سر به اینجا بزنه

سالار 1392/08/13 ساعت 12:46

دوستان تو مصاحبه از اشنایی با فرهنگ و... ماءوری ها هم چیزی میپرسن؟

علی 123 1392/08/13 ساعت 14:20

آقا سالار::: نه نمی پرسن, تا الآن سابقه نداشته.

ناهید 1392/08/13 ساعت 15:25

به سالار:: اونها تمرکزشون روی کاره بیشترولی می تونی بین حرفات بگی که در مئرد فرهنگشون خاطلاعات کسب کردی ولی بعییده خودشون سوالی بپرسند

دوستان::کسی می دونه که اگه پرواز از مسیر سنگاپور باشه مثل استرالیا ویزا برای توقف نیاز داره یا نه؟

در ضمن این پروازهایی که Cheapoair نشون می ده وخیلی هاشون دو تا ایرلاین مختلفه ایا باید چمدون ها رو تحویل بگیریم و دوباره بدیم به بار؟
مثلا امارات پرواز داره به دوبی -دوبی به ملبورن -ملبورن به اکلند-(از دبی به بعد با پرواز Qantas )..زیرش پرواز Qantas نوشته Operated by Emirates Airlines

نمی دونم چکینگ بار دوبار انجام میشه یا نه؟؟ کسی اطلاعاتی داره؟

سمیرا 1392/08/13 ساعت 16:59

باتشکر ازحسین آقا و اقا حسام ، مطلب خیلی مفیدی بود ممنون

قابلی نداشت
/حسین

سمیرا 1392/08/13 ساعت 23:44

من از مکسین درخواست کرده بودم مبلغ میگرنت لوی رو معادل یورو بگه که من تو سفارت پرداخت کنم .جواب داده ما با پرداختها در سفارت ایران به مشکل برخوردیم .شما میتونید نقدی در سفارت دبی پرداخت کنی سفارت نیوزیلند در تهران همین یه خدمات رو ارائه میداد که از پس این هم برنیومد
اگر پاسپورت را با پست ارامکس یا TNT که مطمئن هست بفرستم بهتر از پست دیپلمات نیست ؟ خیلی سریع تر میرسه

پاسپورت رو فقط با پست دیپلماتیک میشه فرستاد ولی برگشتش رو با هم روش آزادید
/حسین

مریم 1392/08/14 ساعت 04:29

ناهید جان بار اصلیت با پروازهایی مثل امارات مستقیم میره اوکلند...اما بار دستی مثل کوله و کیف و ...را که توی هواپیما می بری توی تمام توقف ها چک میشه که به نظرم من چک این استرالیا از همه طولانی تر بود ...سعی کنید کفش تمیز و سبک بپوشید...چون اگر یه کمی هم ساق داشتهب اشه کفشون توی استرالیا مجبور میشین کفش را در بیارین. البته کاری ندارن فقط از زیر دستکاه رد می کنن و چون شما تقریبا یه روز و نصفی توی راه بودین اونقدر خسته هستید که بتونید با هر برخوردی از کوره از در بریم اما فقط صبوری کنید...اینا سیستمشون این جوریه...توی دوبی هم بارتون از ایکس ری رد میشه و دم گیت یه چک این سر سری می کنن...ترجیحا خوراکی موراکی با خودتون نبرید...

علی 123 1392/08/14 ساعت 08:26

سمیرا خانم::: حالا که من پرداخت رو از طریق سفارت انجام دادم اونها با سفارت به مشکل برخوردند. اصلا خدا من رو ساخته برای استرس . ضمنا بسته مدارک مهم آقا بابک در پست TNT گم شده بود. مراقب باشید.

حسین 2 1392/08/14 ساعت 08:31

ای وای چه بد !!!
اگه نشه تو سفارت پرداخت کرد اخه چجوری هزینه ESOL رو پرداخت کنیم اونم 6795 $ ....حالا هزینه میگرنت لوی میشه از کارت کسی استفاده کرد اما این مبلغ بالا رو چیکار کنیم ؟؟؟!! بابا یه جوری گیر بریم ما فقط برامون امکان پرداخت تو سفرا هست

آزاده 1392/08/14 ساعت 09:18

@ ناهید

تنها راه حل در این مورد سوال پرسیدنه! این پروازی که شما قید کردید چون آخرش نوشته run by emirate رو احتمالاً امارات چارتر کرده و به احتمال زیاد بار رو تحویل بدید اوکلند تحویل می گیرید ولی حتما باید تماس بگیرید با هواپیمایی امارات و بپرسید. در مورد پروازهای چند قسمته با یک سری هواپیمایی ارزون مثل air asia من یادمه که یکبار با اینکه هر دو تا پروازم با همین کمپانی بود باید بار رو کشور واسط خودم تحویل می گرفتم و می دادم پرواز بعدی. ولی مثلا برای همین پرواز به اوکلند پارسال خواهرم از اینجا تا دبی رو با ایران ایر رفت. از دبی تا هنگ کنگ و هنگ کنگ تا اوکلند رو با CATHAY PACIFIC ولی بار رو تهران تحویل داد و اوکلند گرفت.

اما پیشنهاد و تجربه من می گه که هیچ وقت این ریسک رو نکنید دلایلم هم این هاست:

1- اگه هم با کسب اطلاع متوجه بشید که میشه بارها رو در کشور مقصد گرفت بعضا ممکنه توی فرودگاه مبداء متوجه بشید که نمیشه و باید بار رو در کشور واسط تحویل بگیرید. با پاسپورت ایرانی ما هم اگه به این مشکل بخورید رسماً بیچاره میشید چون برای اینکه بارتون رو بگیرید باید برید اونور گیت کنترل پاسپورت و باید مهر ورود کشور بخوره تو پاسپورتتون و چون ما الحمدالله واسه همه جا باید ویزا بگیریم و قاعدتاً ویزای اون کشور رو هم نداریم ما مونیم و حوضمون!

2- اگر هم بر فرض مثال مشکلی نباشه و بارتون رو هم تحویل بگیرن به این امید که توی کشور مقصد تحویل بدن و شما برسید و بارتون نیاد، اونوقته که نمی دونید باید از کدوم هواپیمایی بارتون رو طلب کنید حالا اگه هر دو پرواز عضو Star alliance باشن که میشه از اونها پی گیری کرد و بارتون پیدا بشه و گرنه که باز آدم بیچاره میشه. توی سفرهایی مثل این سفرها که ما داریم کلا می ریم که زندگی جدید شروع کنیم، گم شدن بار مساویست با آتش سوزی

این بلاهای اول و دوم رو که ذکر کردم سرم اومده ها و در واقع ذکر مصیبت بود

3- شاید قیمت این پرواز های ترکیبی بیشتر از پروازهایی مثل امارات باشه ولی به این نکته هم باید توجه کنید که میزان باری که هر نفر می تونه با خودش ببره حدود 40% باریه که شما با امارات می تونید ببرید و برای یه خانواده سه نره حدود 100 کیلو اختلافه که این خودش از نظر من عامل تعیین کننده ای می تونه باشه.

پس به احتمال 99 درصد بیچاره ایم
/حسین

ناهید 1392/08/14 ساعت 09:22

ممنون مریم جان..پس خوبه تو تعویض پرواز های ایرلاین های مختلف بار ها رو ادم خودش نباید جا به جا کنه..
یک سوال دیگم داشتم , چقد به مواد داخل چمدون هاتون گیر دادند ..اگه یک چیزای داخل بسته بندی های صنعتی نباشه مث ادویه جات و یا چای های گیاهی یا حتی سبزی خشک که بسته بندی معمولی داره و سرش بسته است , گیر می دند ؟

آزاده 1392/08/14 ساعت 09:22

@ ناهید

در مورد آیتم 3 منظورم از اینکه گفتم این پروازها گرونتره منظورم ارزونتره بود آدم وسط جلسه که جواب کامنت میده اینطوری میشه دیگه

بابا احساس مسئولیت. بابا وجدان کاری و وبلاگی
/حسین

سمیرا 1392/08/14 ساعت 09:30

@علی 123 : گفتن یه نفر با سفارت تبانی کرده پس شما بودید؟!؟!

@حسین2: خیلی بد شد من پرداخت اپلیکیشنم رو هم از سفارت انجام داده بودم. بهش گفتم ما هیچ امکان دیگه ای نداریم گفت میتونم هماهنگ کنم سفارت دبی ویزا رو صادر کنه بری سفارت دبی نقدی بدی :Alternatively we can electronically transfer the application to Dubai
یه نخود کشور رو به ایران ترجیح میدن
جالب تر به دوستم تو اروپا میگم برای پرداخت از کارتش استفاده کنم میگه چون ایران قانون استفاده از کردیت کارت رو نداره ممکنه تو پست اطلاعات رو اسکن کنن و سو استفاده کنن .پاسپورتتو بفرست اینجا من با فرم بفرستن لندن

لازم نیست فرم کاغذی مایگرنت لوی رو بفرستی. اسکنش رو هم قبول می کنند
/حسین

ناهید 1392/08/14 ساعت 09:35

آزاده::

ممنون ازاده جان از توضیح کاملت ..اخه خود امارت هم 30 کیلو بیشتر نمی ذاره , و معمولا پروازهای دیگه هم فکر کنم همین حدود باشه ..
حالا به نظرت با توجه به اینکه برا یک پرواز یک طرفه 300 دلار فرق داره ایا ارزشش رو داره یا نه؟شاید واقعا اگه دردشرش زیاد باشه نیارزه نمی دونم ..

آزاده 1392/08/14 ساعت 09:53

@ ناهید

من خودم با استفاده از پروازهای ارزون قیمت موافقم برای مثال الان هواپیمایی pegasus از تهران پرواز داره به تمام نقاط اروپا با توقف در استانبول و قیمت پرواز ها خیلی ارزونتر از turkish یا هواپیمایی های اروپاییه من خودم همیشه pegasus رو ترجیح می دم. ولی تعویض ایرلاین اون هم توی یه پرواز سه تیکه رو اصلاً ریسکشو نمی کنم. حالا این همه خرج کردیم خواهر تا اینجا، این سیصدتا هم روش! یادش بخیر دو سال پیش که می خواستم وارد پروسه شم قیمت بلیط ها رو نگاه کردم که ببینم اگه بخوام رفت و آمد کنم بین اوکلند و تهران چقدر هزینم میشه دیدم با امارات قیمت پرواز 900،000 تومانه. الان فقط اختلاف دو تا بلیط مختلف شده 900،000 تومان!

حسین 2 1392/08/14 ساعت 10:45

@ سمیرا : یعنی گفته که قبل اینکه پول ها واریز بشه شما ویزاتون آماده میشه تو سفارت دوبی و شما میری پول ها رو میدی و ویزات رو تو پاست می چسبونن همونجا و تحویل میدن ؟ اگه اینجور باشه خوبه لااقل استرس گم شدن یا خراب شدن پاسپورت ها تو پست یا ارسال از سفارت هم نداره

کتایون 1392/08/14 ساعت 10:48

الان به سفارت تماس گرفتم و گفتند نه مشکلی برای پرداخت وجوه مربوط به اداره مهاجرت نیست و رویه کماکان مثل قبل هست...

کتایون 1392/08/14 ساعت 10:52

@ آزاده جان::: پگاسوس رو دیگه بنداز دور... اطلس جت رو من باهاش رفتم استانبول و برگشتم... عالی بود...

برای پروازهای طولانی، انتخاب ایرلاین خیلی مهمه و اگر مثلا فاصله صندلی ها خوب نباشه تا برسه آدم پاهاش بیچاره میشه... من خودم برام مهم ترین چیز فاصله صندلی هاست... کسی تجربه پرواز قطر رو داره و فاصله صندلی هاشو میدونه چطوریه؟

آزاده 1392/08/14 ساعت 11:05

@ کتایون

من با قطری پرواز داشتم خوب بوده ولی خوب باید ببینی هواپیماهای پرواز های طولانیش چه مدلی هستند. بعید میدونم شرایطش از امارات پایین تر باشه!
برزخ چه خبر ؟

علی 123 1392/08/14 ساعت 11:20

سمیرا خانم::: این موضوع تبانی رو جدی فرمودین یا یه شوخی دومهاجری بود؟ قضیه چیه؟

علی 123 1392/08/14 ساعت 11:22

من از اطلس جت 65% راضی هستم. البته اگه بخوای باهاش تا نیوزیلند بری خیلی گرون در می آد چون از ایران بعید می دونم پرواز داشته باشه. داره؟ چند؟

کتایون 1392/08/14 ساعت 11:29

@ علی آقای 123::: من با پگاسوس برای ترکیه مقایسه اش کردم... اطلس جت قیمتش خیلی خوب بود و کیفیتش هم در مقایسه به پیه سوز (پگاسوس) خیلی بهتر بود... ولی برای پرواز طولانی که فکر نمیکنم اصلا پرواز داشته باشه
برای نیوزلند که فکر کنم از بین تمام گزینه ها امارات بهتر و مناسب تر باشه... من هم این وسط سنگ خودمو به سینه میزدم که ببینم پرواز قطر برای مونترال چطوریه... lol

@آزاده جان::: باور کن هنوز نمیدونم

مهتاب 1392/08/14 ساعت 11:40

کتی جان: من تجربه پرواز 13-14 ساعته با قطر رو دارم عالیه economy کلاسش در حد business کلاس ماهان بود. من بعد از رسیدن به مقصد با اینکه شب شده بود اونقدر سرحال بودم که رفتم بیرون و گردش و ... فاصله صندلی هاش هم خوبه.
حالا چرا با قطر می خوای بری؟ قیمت پرواز های قطر خیلی بیشتر از اماراته و البته کلاس بالاتری هم داره. من سرچ که می کردم پرواز رفت تهران به آکلند ، امارات ارزون تر بود و برگشت قطر ارزونتر. نمی دونم چرا

آزاده 1392/08/14 ساعت 11:44

@ مهتاب

ای خواهر امارات واسه ور ما خوبه. آبجی کتی داره واسه ور خودش حساب کتابی می کنه

کتایون 1392/08/14 ساعت 11:59

@آزاده جان::: شاید باورت نشه ولی وجود دوستان گلی مثل شما تصمیم رو برام سخت میکنه... من در مونترال هیچ دوست قابل معاشرتی ندارم ولی شماها 1 چیز دیگه اید... آدم با شماها احساس میکنه با خانوادشه از بس که صمیمی و ماهید...

امارات اکلند خورش خوبه و قطر مونترال خورش خوبه خخخخ

ناهید 1392/08/14 ساعت 12:02

کتایون جان::
من هم تجربه پرواز به قطر رودارم قدیم ها که دلار ارزون بود , او وقتها که عالی بود..در حد هتل 5 ستاره ..ممکنه نوع پروازها رو از ایران به یکی مسیرها تغییر داده باشند..منظورم کیفیت پایین تره ولی در کل پولش اگه برات مهم نیست که خوب عالیه..

آزاده:: اره ازاده جان ..اخه 600 دلار برا 2 نفر واقعا کم پولی هم نیست ..البته من شخصا ممکنه از مسر مالزی برم ..پرواز یک سری مالزی ایرلاین که پرواز خوبی هم هست و 10 ساعته قیمتش حدوده 640 دلاره..مجبور هم نیستی ویزای استرالیا رو بگیری...
دوسرش هم که از سنگاپور 520 تا می تونی گیر بیاری ..

از اینجا هم نمی دونم به مالزی یک طرف چقده ..خلاصه که الان باید شروع به اذیت شدن خودمون بکنیم با توجه به هزینه های نیوزیلند

ناهید 1392/08/14 ساعت 12:05

حالا من خوشحال رو بگو ! هنوز لیتل بهم میل هم نزده که بابا قبول شدی بیا برا ویزا ,همین طور دارم برا بلیط می گم

لیلا 1392/08/14 ساعت 12:09

کسی از اونور آب رشته های مهندسی عمران یا مکانیک هنوز کار پیدا نکرده ؟!! من همش دارم استیرز می گیرم تازگیا !!
@ ناهید : من تازه مصاحبه هم نشدم استرس کار پیدا کردن گرفتم !!

آزاده 1392/08/14 ساعت 13:10

@ ناهید

آره اون مسیر خوبه که از مالزی بری. در مورد بلیط مالزی هم باید بگم اگه بخوای ماهان بخری دو طرفه بین 1800 تا 2 میلیون میشه. یه طرفه رو باید چک کنی. الان سایت ماهان آنلاین بلیط می فروشه می تونی قیمت یک طرفه رو بگیری.

@ لیلا

کلا این استرس ماهارو هیچ وقت ول نمی کنه

آزاده 1392/08/14 ساعت 13:11

@ کتایون

من هم چون دوستت دارم همش روی وجدانتم نمی ذارم بری کانادا

علی 123 1392/08/14 ساعت 13:16

دوستان::: الآن با دایانا خانم صحبت کردم، باورتون نمی شه زنگ دوم گوشی رو برداشت و همون لحظه یکی از همکارهام که با صدای بلند مشغول صحبت با موبایلش بود وارد اتاق شد. خلاصه دایانا گفتش که مدارکت رو دریافت کردم و دو تا سه هفته دیگه ویزات صادر میشه. به محض اینکه من قطع کردم همکارم هم از اتاق رفت بیرون. انگار کلا این موجودات آفریده شدن که همه چی رو خراب کنن.

حسین 2 گل گلاب::: نیم ساعت پیش خانمم با سفارت نیوزیلند در تهران صحبت کرد و در مورد پرداخت هزینه ایسول سوال کرد که ببینیم نتیجه ایمیلی که آقای تهرانی زاده به دفتر اداره مهاجرت در لندن، برای استعلام دریافت کردن یا نکردن هزینه ایسول از من که ظاهرا اولین نفری بودم که این هزینه رو از طریق سفارت می ده، زده بود چی شد؛ که بهش در پاسخ گفته بودند ما دریافت می کنیم و فقط باید به آفیسرتون بگین که معادل یوروییش رو با ایمیل اعلام کنه و پرینت ایمیلش رو وردارین بیارین. حالا باید بشینیم به این موضوع فی الواقع فکر کنیم که چرا و به چه علت خاله ریزه به سمیرا خانم گفته که با سفارت به مشکل بر خوردیم چون ظاهرا سفارت مثل قبل داره روال کاری خودش رو انجام می ده.

به سلامتی
/حسین

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.