X
تبلیغات
رایتل

در آداب کتابت رزومه - قسمت دوم

1392/08/18 ساعت 08:49

متن زیر قسمت دوم از یک مجموعه 2 قسمتی است که حسام عزیز جهت انتشار در وبلاگ در اختیار من گذاشته است و آنرا بدون تغییر بازگو می کنم.

 

در ادامه آداب رزومه نویسی، خیلی سریع به اصل مطلب پرداخته و آن را طولانی نمیکنم.

نکته 1: اگر چه در رزومه نویسی شما میتوانید تا چهار صفحه مشخصات خودتان را ذکر کنید، ترجیح این است که بهترین رزومه، رزومه های دو یا سه صفحه ای باشند. بهتر است دو رزومه داشته باشید، دو صفحه ای و چهار صفحه ای. رزومه دو صفحه ای به همه جا ارسال میشوند و بسیار خلاصه و مختصر هستند ولی وقتی به مصاحبه دعوت شدید یا اطلاعات بیشتری نیاز شد، رزومه دوم را استفاده خواهید کرد. لازم به ذکر است که کاور لتر فقط و فقط یک صفحه ای است و به هیچ عنوان دو صفحه ای نیست.

هر چه مطالب خلاصه تر و گویاتر باشند، جواب بهتری خواهید گرفت. به عنوان مثال اگر شما در شرکت "ایده گرایان نوین"، شعبه تبریز واقع در کوی ولیعصر، میدان همافر به عنوان مدیر فروش کارکرده اید و از 2003 تا 2008 اونجا بوده اید، لازم نیست همه این را بنویسید و همین مطلب کفایت میکند که:

Sales manager, Ideh Gerayane Novin Co., Tabriz, 2003-2008

نکته2: رزومه در کاغذ A4 و نه letter تایپ میشود.

نکته3: بهترین فونت Times New Roman یا Arial است. از استفاده از فونتهای دیگر برای اسم و فامیل و عناوین و .... خودداری کنید. این یک اثر هنری نیست، یک نامه رسمی است بنابراین از تزئینات در نوشتن آن اجتناب کنید. سایز فونت رزومه 12 و عناوین 13 است. عناوین باید که Bold باشند.

نکته4: برای ارسال فایل رزومه از فرمت PDF یا Doc استفاده کنید. Rtf هم ممکن هست ولی چندان جالب نیست.

نکته5: حتماً با spell check صحت املاء محتویات نامه را کنترل کنید.

نکته6: این نکته خیلی مهم است:

6-1- اسامی خاص با حروف بزرگ شروع میشوند. مثل Ali، Hessam و ....

نمونه های اشتباه: ehsan Roozbahaneh، Amir masoumi

نمونه های درست: Akbar Zanjanpour یا AMIN AHMADI

6-2: در رزومه کمتر پیش میاید که جمله خبری داشته باشیم و لذا لازم نیست آخر جمله نقطه بگذاریم.

نمونه اشتباه:

Site manager in Testa construction holding.

این جمله خبری نیست و نیازی به نقطه ندارد.

6-3: اول جمله با حروف بزرگ و بقیه با حروف ریز نوشته میشوند:

نمونه اشتباه:

SITE MANAGER IN TESTA CONSTRUCTION HOLDING

نمونه درست:

Site manager in Testa construction holding

نکته 7: حالات مصدری را در جملات یکسان به کار ببرید:

نمونه اشتباه:

-          To control of statements of contractors

-          Staff management

-          Team training

نمونه درست:

-          Controlling statements of contractors

-          Managing the staff

-          Team training

یا:

-          To control statements of contractors

-          To manage the staff

-          To train new teams

ممکن است گاهی محدودیت گرامری داشته باشید و مجبور باشید از حالات مختلف استفاده کنید. در این صورت به متن خود نظم بدهید و مثلاً قسمت اول را با مصدر هایی که به ing ختم میشوند شروع کنید و قسمت دوم را با مصدرهای ment دار ادامه دهید.

نکته 8: بین "،" و کلمه قبل، هیچ فاصله ای نگذارید و بعد از آن یک فاصله بدهید.

نمونه اشتباه:

Management , Design , Control

Management ,Design ,Control

نمونه درست:

Management, Design, Control

همین وضعیت برای نقطه هم صادق است.

نکته 9: در آداب نوشتاری شاید خوانده باشید که اعداد کمتر از ده – اعداد یک رقمی- بهتر است در متن حروفی نوشته شوند و اعداد دیگر عددی. یعنی بهتر است بنویسید: nine years of experience و نه 9 years of experience.

اما در رزومه اینطور نیست. اعدادی که برای خواننده مهم هستند، حتماً عددی بنویسید تا در یک نگاه متوجه شود.

این نکته آخرین نکته نوشتاری بود  و حال به سایر نکات میپردازیم.

نکته10: در بیان مهارتهای نرم افزاری از نوشتن عباراتی مانند زیر خودداری کنید:

نمونه نامناسب:

Windows: XP, Me, 2000, Vista, 8

Office, Word, Excel, One note, …

بدیهی است که به عنوان یک مهندس متخصص، شما حتماً کار با windows را بلدید و لذا اشاره به آن اصلاً جالب نیست. در مورد Office، بهتر است به صورت ذیل ذکر شود:

Office: Word, Excel, One note

یا

Word, Excel, One note

از نوشتن نرم افزارهایی مانند Icon maker،  Winamp،  Media player و از این قبیل خودداری کنید. حتماً مسخره به نظر میرسه ولی این مورد بسیار رایج هست.

نکته 11: در قسمت Education background و Work experience، ترتیب نوشتن به صورت آخرین به اولین است. یعنی اگر شما دکترا دارید، اول اون رو ذکر میکنید، بعد فوق لیسانس و در آخر لیسانس. در مورد کار هم از آخرین شرکتی که کار کردید شروع میکنید و ادامه میدهید تا اولین تجربه کاری.

آقا پسرهای گلی که سربازی رفتن و مرد شدن، اگر چه دوره سختی بوده و خیلی جانفشانی کردن ولی توی سوابق کاریشون نمیارن. سربازی واسه امتیاز سابقه کاری و ... برای بیمه و مهاجرت و ... مهمه نه برای استخدام تو یک شرکت. مگر اینکه تو دوره سربازی امریه خاصی گرفتید و جای مرتبط با رشته تون بودید.

نکته 12: معمولاً قسمت ماقبل آخر Hobbies هست. در این قسمت نه خیلی کلی باشید نه خیلی جزئی و نه خیلی صمیمی. مثلاً کلمه Sport خیلی بی معنی هست. اولاً باید بنویسید Sports به این معنی که کلاً علاقه به ورزش دارم و تو تلویزیون نگاه میکنم و پاش بیاد یه فوتبالی هم میزنم. این مورد نظر اونها نیست. باید اشاره کنید به چیزی که روش وقت میذارید مثل: Gym،  Volley ball، Basket ball، Soccer، Hiking، Mountain climbing و .... خوب فعالیتهای دیگه مثل photography، painting و قالی بافی هم طبیعیه که هست.

اگر عنوان این قسمت به جای Hobbies، یک چیزی مثل Interests بود، قضیه فرق میکنه. اونوقت میتونید بگیدSports، Photography و .... اگر Sports رو نوشتید، دیگه به رشته خاص ورزشی اشاره نکنید.

نکته 13: معمولاً آخرین قسمت رزومه ها، Reference ها هستند. تمامی لینکها و اطلاعات جزئی مرتبط با چیزی که درون رزومه نوشتید اینجا گذاشته میشوند.

نکته 14: از پیوست کردن مدارک به رزومه جداً خودداری کنید که اصلاً لازم نیست و جالب هم نیست.

نکته 15: کلاً در رزومه جایی برای امضاء وجود نداره و لازم نیست در نسخه های کتبی هم اونها رو امضاء کنید.

نکته 16: بهتره رزومه تون رو با عباراتی مثل:

Other references & supporting documentation can be provided upon request

به اتمام برسونید.

اگر برای رزومه تون مشکلی داشتید، فایل Word اون رو به ایمیل من:Hesamoddinus@yahoo.com بفرستید و عنوان اون رو Resume- Name , Surname بگذارید تا ظرف سه چهار روز بررسی کنم. بسیار خوشحال خواهم شد.

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo
ما اینجا نظرات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک می گذاریم این اطلاعات به هیچ وجه جنبه پیشنهاد و یا توصیه ای ندارد و نویسندگان هیچگونه مسئولیت قانونی برای مطالب بیان شده ندارند