دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

در آداب کتابت رزومه - قسمت دوم

متن زیر قسمت دوم از یک مجموعه 2 قسمتی است که حسام عزیز جهت انتشار در وبلاگ در اختیار من گذاشته است و آنرا بدون تغییر بازگو می کنم.

 

در ادامه آداب رزومه نویسی، خیلی سریع به اصل مطلب پرداخته و آن را طولانی نمیکنم.

نکته 1: اگر چه در رزومه نویسی شما میتوانید تا چهار صفحه مشخصات خودتان را ذکر کنید، ترجیح این است که بهترین رزومه، رزومه های دو یا سه صفحه ای باشند. بهتر است دو رزومه داشته باشید، دو صفحه ای و چهار صفحه ای. رزومه دو صفحه ای به همه جا ارسال میشوند و بسیار خلاصه و مختصر هستند ولی وقتی به مصاحبه دعوت شدید یا اطلاعات بیشتری نیاز شد، رزومه دوم را استفاده خواهید کرد. لازم به ذکر است که کاور لتر فقط و فقط یک صفحه ای است و به هیچ عنوان دو صفحه ای نیست.

هر چه مطالب خلاصه تر و گویاتر باشند، جواب بهتری خواهید گرفت. به عنوان مثال اگر شما در شرکت "ایده گرایان نوین"، شعبه تبریز واقع در کوی ولیعصر، میدان همافر به عنوان مدیر فروش کارکرده اید و از 2003 تا 2008 اونجا بوده اید، لازم نیست همه این را بنویسید و همین مطلب کفایت میکند که:

Sales manager, Ideh Gerayane Novin Co., Tabriz, 2003-2008

نکته2: رزومه در کاغذ A4 و نه letter تایپ میشود.

نکته3: بهترین فونت Times New Roman یا Arial است. از استفاده از فونتهای دیگر برای اسم و فامیل و عناوین و .... خودداری کنید. این یک اثر هنری نیست، یک نامه رسمی است بنابراین از تزئینات در نوشتن آن اجتناب کنید. سایز فونت رزومه 12 و عناوین 13 است. عناوین باید که Bold باشند.

نکته4: برای ارسال فایل رزومه از فرمت PDF یا Doc استفاده کنید. Rtf هم ممکن هست ولی چندان جالب نیست.

نکته5: حتماً با spell check صحت املاء محتویات نامه را کنترل کنید.

نکته6: این نکته خیلی مهم است:

6-1- اسامی خاص با حروف بزرگ شروع میشوند. مثل Ali، Hessam و ....

نمونه های اشتباه: ehsan Roozbahaneh، Amir masoumi

نمونه های درست: Akbar Zanjanpour یا AMIN AHMADI

6-2: در رزومه کمتر پیش میاید که جمله خبری داشته باشیم و لذا لازم نیست آخر جمله نقطه بگذاریم.

نمونه اشتباه:

Site manager in Testa construction holding.

این جمله خبری نیست و نیازی به نقطه ندارد.

6-3: اول جمله با حروف بزرگ و بقیه با حروف ریز نوشته میشوند:

نمونه اشتباه:

SITE MANAGER IN TESTA CONSTRUCTION HOLDING

نمونه درست:

Site manager in Testa construction holding

نکته 7: حالات مصدری را در جملات یکسان به کار ببرید:

نمونه اشتباه:

-          To control of statements of contractors

-          Staff management

-          Team training

نمونه درست:

-          Controlling statements of contractors

-          Managing the staff

-          Team training

یا:

-          To control statements of contractors

-          To manage the staff

-          To train new teams

ممکن است گاهی محدودیت گرامری داشته باشید و مجبور باشید از حالات مختلف استفاده کنید. در این صورت به متن خود نظم بدهید و مثلاً قسمت اول را با مصدر هایی که به ing ختم میشوند شروع کنید و قسمت دوم را با مصدرهای ment دار ادامه دهید.

نکته 8: بین "،" و کلمه قبل، هیچ فاصله ای نگذارید و بعد از آن یک فاصله بدهید.

نمونه اشتباه:

Management , Design , Control

Management ,Design ,Control

نمونه درست:

Management, Design, Control

همین وضعیت برای نقطه هم صادق است.

نکته 9: در آداب نوشتاری شاید خوانده باشید که اعداد کمتر از ده – اعداد یک رقمی- بهتر است در متن حروفی نوشته شوند و اعداد دیگر عددی. یعنی بهتر است بنویسید: nine years of experience و نه 9 years of experience.

اما در رزومه اینطور نیست. اعدادی که برای خواننده مهم هستند، حتماً عددی بنویسید تا در یک نگاه متوجه شود.

این نکته آخرین نکته نوشتاری بود  و حال به سایر نکات میپردازیم.

نکته10: در بیان مهارتهای نرم افزاری از نوشتن عباراتی مانند زیر خودداری کنید:

نمونه نامناسب:

Windows: XP, Me, 2000, Vista, 8

Office, Word, Excel, One note, …

بدیهی است که به عنوان یک مهندس متخصص، شما حتماً کار با windows را بلدید و لذا اشاره به آن اصلاً جالب نیست. در مورد Office، بهتر است به صورت ذیل ذکر شود:

Office: Word, Excel, One note

یا

Word, Excel, One note

از نوشتن نرم افزارهایی مانند Icon maker،  Winamp،  Media player و از این قبیل خودداری کنید. حتماً مسخره به نظر میرسه ولی این مورد بسیار رایج هست.

نکته 11: در قسمت Education background و Work experience، ترتیب نوشتن به صورت آخرین به اولین است. یعنی اگر شما دکترا دارید، اول اون رو ذکر میکنید، بعد فوق لیسانس و در آخر لیسانس. در مورد کار هم از آخرین شرکتی که کار کردید شروع میکنید و ادامه میدهید تا اولین تجربه کاری.

آقا پسرهای گلی که سربازی رفتن و مرد شدن، اگر چه دوره سختی بوده و خیلی جانفشانی کردن ولی توی سوابق کاریشون نمیارن. سربازی واسه امتیاز سابقه کاری و ... برای بیمه و مهاجرت و ... مهمه نه برای استخدام تو یک شرکت. مگر اینکه تو دوره سربازی امریه خاصی گرفتید و جای مرتبط با رشته تون بودید.

نکته 12: معمولاً قسمت ماقبل آخر Hobbies هست. در این قسمت نه خیلی کلی باشید نه خیلی جزئی و نه خیلی صمیمی. مثلاً کلمه Sport خیلی بی معنی هست. اولاً باید بنویسید Sports به این معنی که کلاً علاقه به ورزش دارم و تو تلویزیون نگاه میکنم و پاش بیاد یه فوتبالی هم میزنم. این مورد نظر اونها نیست. باید اشاره کنید به چیزی که روش وقت میذارید مثل: Gym،  Volley ball، Basket ball، Soccer، Hiking، Mountain climbing و .... خوب فعالیتهای دیگه مثل photography، painting و قالی بافی هم طبیعیه که هست.

اگر عنوان این قسمت به جای Hobbies، یک چیزی مثل Interests بود، قضیه فرق میکنه. اونوقت میتونید بگیدSports، Photography و .... اگر Sports رو نوشتید، دیگه به رشته خاص ورزشی اشاره نکنید.

نکته 13: معمولاً آخرین قسمت رزومه ها، Reference ها هستند. تمامی لینکها و اطلاعات جزئی مرتبط با چیزی که درون رزومه نوشتید اینجا گذاشته میشوند.

نکته 14: از پیوست کردن مدارک به رزومه جداً خودداری کنید که اصلاً لازم نیست و جالب هم نیست.

نکته 15: کلاً در رزومه جایی برای امضاء وجود نداره و لازم نیست در نسخه های کتبی هم اونها رو امضاء کنید.

نکته 16: بهتره رزومه تون رو با عباراتی مثل:

Other references & supporting documentation can be provided upon request

به اتمام برسونید.

اگر برای رزومه تون مشکلی داشتید، فایل Word اون رو به ایمیل من:Hesamoddinus@yahoo.com بفرستید و عنوان اون رو Resume- Name , Surname بگذارید تا ظرف سه چهار روز بررسی کنم. بسیار خوشحال خواهم شد.

نظرات 35 + ارسال نظر
مهتاب 1392/08/18 ساعت 09:10

حسام جان دست شما درد نکنه
دعا می کنم زودتر از یکماه کار پیدا کنید

آزاده 1392/08/18 ساعت 09:28

@ حسام

دست شما درد نکنه! خیلی هم عالی خیلی هم مفید!

سالار 1392/08/18 ساعت 10:23

حسام جان خیلی ممنون بسیار مفید و عالی بود

نرجس 1392/08/18 ساعت 11:15

آقا حسام اطلاعاتت خیلی خوب بود.ممنونم

لیلی 1392/08/18 ساعت 11:33

سلام
مرسی از راهنمایی همه دوستان
خانم Donna اصل همه مدارک رو خواسته باحرفهای آزاده خانم من به شک افتادم که نکنه اصل مدارک رو نفرستم و کپی برابر اصل رو بفرستم کار درستی نباشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

سمیرا 1392/08/18 ساعت 12:30

@حسام: مطلب خیلی مفیدی بود و کامل. خیلی ممنون

@لیلی : معمولا توی نامه آفسر ذکر میکنه :Original or certified copy حتی تو نامه ITA . اگر شک دارید میتونید با ایمیل ازش بپرسید certifed copy مورد قبول هست یا نه. تا جاییکه من دیدم هیچ مشکلی برای کپی مدارک نیست.

کتایون 1392/08/18 ساعت 14:22

دست تهیه کننده عزیز و کارگردان محترم درد نکنه...
آقا حسام هم متنش از نظر اطلاع رسانی عالی هست و هم از پاراگرافهاش و طرز نگارشش مهربانی نمایانه... ایشالا هرچه زودتر کار مورد علاقه تون رو پیدا کنید...

از بینندگان عزیز هم تشکر می شود
/حسین

داریوش 1392/08/18 ساعت 15:12

حسام جان ممنون از بابت زحمتی که کشیدی . خیلی عالی و مفید بود.

Hessam 1392/08/18 ساعت 19:11

از الطاف جلیه دوستان بسیار ممنونم. امیدوارم این برگ سبز - که در مقابل زحمات سایر دوستان، حسین و ناصر و بابک و سپیده هیچ نیست- مفید واقع شود.
کتایون خانم هم لطف مزید دارند. همگی موفق باشید.

حسام جان الطاف خفیه شما همیشه شامل حال ماست
/حسین

علیh 1392/08/18 ساعت 19:15

لیلی خانم... راه حل ساده است اگر مدارک رو لازم دارید کپی برابر اصل بفرستید و توضیح بدید اگر نه اصل رو بفرسنید ......... راستی مدارک ارسالی من (1.5 کیلو مدارک درخواستی ) که همه کپی برابر اصل بود پذیرفته شد و استاتوسم شده : received !!!!!

آزاده 1392/08/19 ساعت 09:49

@ علی h

به سلامتی! مبارک باشه. البته این مورد که آفیسر درخواست برخی مدارک اضافه و گاهاً اصل مدارک رو می ده در این مرحله اتفاق نمی افته و بعد از اینکه کیس آفیسر شما مشخص شد و پرونده رو Initial assess کرد، ممکنه ازتون مدارک اضافی در خواست بده. در این فاز فقط چک لیست با مدارک ارسال شما بصورت کلی چک میشه که کم و کسری نداشته باشه

لیلی 1392/08/19 ساعت 10:27

سلام
ممنون از همگی دوستانی که راهنمایی کردند
من الان با سفارت تماس گرفتم . گفتند هزینه کپی برابر اصل برای هر مدرک 15 یورو است و تنها مدارکی که در سفارت کپی برابر اصل شده مورد قبول است مال محضر قبول نیست.
گفتم دوستان در جریان باشند.

[ بدون نام ] 1392/08/19 ساعت 11:43

@ لیلی

منظورتون رو نفهمیدم. اگر منظورتون اینه که اصل مدرک رو نبرید و کپی برابر اصل محضر رو ببرید و بگید از روی کپی برابر اصل کپی برابر اصل کن که حق با سفارته. محضر ها هم همچین کاری نمی کنن! اما اصل مدارک رو من اونجا کپی برابر اصل کردم و موردی نبود. قیمت هم همونی هست که شما فرمودید. در ضمن یورو خورد همراه داشته باشید!

قالت آزاده
/حسین

علی 3 1392/08/19 ساعت 17:54

@ لیلی : من هیچ مدرکی رو کپی برابر اصل نکردم . اصل هیچ مدرکی رو هم نفرستادم و مشکلی هم پیش نیامد

آزاده 1392/08/20 ساعت 08:12

@ علی 3

دلیلش اینه که وقتی مدارک رو ترجمه می کنید یک کپی از خود مدرک رو هم به ترجمه رسمی منگنه می کنن که کپی برابر اصل هم شده. بعضی وقتها دارالترجمه ها فقط کپی اصل مدرک رو به ترجمه پیوست می کنن که در اون حالت کیس آفیسر میگه اون رو یا کپی برابر اصل کن و یا اصلش رو بفرست

ماریا 1392/08/20 ساعت 08:57

@ آقا حسام
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون.

ندا 1392/08/20 ساعت 09:52

@ آزاده جان
مدارک ترجمه نشده مثل گذرنامه های قبلی، تاییدیه NZQA و آیلتس رو هم بصورت کپی ساده فرستادیم.

البته شناسنامه ها، مدارک تحصیلی و فیش های حقوق، سند و .... که ترجمه شده برابر اصل شده ی دارلترجمه بود.

یعنی ما الان هیچ اصل مدرکی پیش اشون نداریم.

آزاده 1392/08/20 ساعت 11:11

@ ندا

بله در مورد مدارکی که اونور صادر میشه و امکان ردگیری داره من هم همون کپی ساده رو فرستادم. منظورم مدارک فارسی بود. در مورد پاسپورت های قبلی هم از من فقط کپی برابر اصل یکی از ویزاهای شنگن خیلی قدیمیمو خواست ( نمی دونم چرا !!!!) که فقط اون صفحه رو بردم سفارت کپی برابر اصل کردم من هم هیچ مدرک اصلی پیششون ندارم.
به نظر من هم اگر کپی برابر اصل ها درست تهیه بشه بهمراه ترجمه، نیازی به ارسال اصل مدارک نیست.

سمیرا 1392/08/20 ساعت 12:35

ماریا جون شما تو جدول نیستید؟

من چرا عکس ها رو تو فیس بوک دو مهاجر نمی بینم. میشه من هم ادد کنید؟

سمیرا جان یکبار چک کن
/حسین

ماریا 1392/08/20 ساعت 12:45

@ سمیرا جون
عزیزم تو جدول به اسم همسرم مجید است.

علی 1392/08/20 ساعت 14:18 http://jangaletarik.blogfa.com

سلام حسین جان من میخوام واسه فوق لیسانس بیام نیوزلند لطف میکنی درمورده هزینه های تحصیلو زندگی دانشجویی وزبان راهنماییم کنی یه دنیا ممنون

سلام. خوش آمدید
شهریه دانشگاه ها بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوته ولی حدود 15000 دلار برای هر ترم را در نظر داشته باش.
با ماهی 1000 دلار میشه یک زندگی دانشجویی را سر و سامان داد
/حسین

کتایون 1392/08/20 ساعت 15:26

هزینه تحصیل برای مقطع لیسانی و فوق لیسانس در نیوزلند وحشتناک گرونه و من براساس تخمینی که زدم هزینه زندگی (بافرض اقامت در خوابگاه دانشجویی) مینیمم حدود 1500 دلار نیوزلند میشه که معادل 1250 دلار آمریکا میشه... با تحقیقی که کردم برای مقطع لیسانس و فوق، بهترین جا درصورتی که بشه ویزای دانشجویی گرفت، کبک کانادا هست... و بعدش اروپا که البته اگر قصد اقامت داشته باشید، ویزای اقامت دائم گرفتن در اروپا کار حضرت فیله...

ولی برای مقطع دکتری، شهریه دانشجویان خارجی و دامستیک در نیوزلند یکی هست و بعد از تحصیل هم 1 سال ویزای کار به فارق التحصیلان میدن که کار پیدا کنند و ویزاشون رو به اقامت دائم تبدیل کنند... همینطور در مقطع دکتری فاندهای خوبی هم به دانشجویان میدن که تا حدی مخارج زندگیشون رو پوشش میده... 1 خبر دیگه هم از دانشگاه اکلند دارم و اون هم اینکه در اونجا برای دادن فاند به دانشجویان مقطع دکتری، نام و رسم دانشگاه فارق التحصیل براشون مهم نیست و به معدل و نمرات و کارهای انجام شده دانشجو توجه میکنند... مثلا اگر کسی از دانشگاه شریف فارق التحصیل شده باشه و معدلش 15 باشه و یکی از دانشگاه دورافتاده ای با معدل 16 باشه، فاند رو به شخص دوم اولویت میدن lol...

ati 1392/08/20 ساعت 18:20

@ کتایون عزیز ممنون از اطلاعات
می شه در رابطه باهزینه دکتری وهزینه زندگی برای سه نفر در اکلند یه اطلاعتی بدین همچنین با گرفتن دکتری امکان کار پیدا کردن هست ممنون

کتایون 1392/08/20 ساعت 18:38

@ati جان حقیقتش چون من مجردم و الانم واجد شرایط دکتری نیستم اطلاعاتم در همین حد هست... هزینه زندگی رو باید کسانی که خانوادگی دارند میرن به شما بگن و البته در سایت خود دانشگاه هم اطلاعات خوبی داره و به چشمم خورده که حتی خوابگاه به فرم سوئیت به زوج های دانشجو هم میدن...
همونطور که قبلا هم گفتم این اطلاعات رو در جلسه ای که چند وقت پیش در سفارت برگزار شد گرفتم...

کتایون 1392/08/20 ساعت 18:40

هزینه دکتری هم مشمول سوبسید کامل میشه و اینطور که متوجه شدم نمیدونم سالی 5000 تا یا کلش 5000 تا میشه... بهتره خودت 1 چرخی در سایت دانشگاه بزنی... هر چی بود که خیلی شرایط دکتری در نیوزلند خوبه...

آزاده 1392/08/20 ساعت 22:45

❊ Ati

عزیزم شهریه دوره دکتری سالی ۵۰۰۰ دلار نیوزیلنده حدوداَ.

در مورد امکان کار هم دانشجو ها می تونن تا هفته ای ۲۰ ساعت کار کنن. نکته خوب دانشجو دکترا بودن در نیوزیلند اینکه که به همسر شخص دانشجو ویزای کار داده میشه و می تونه فول تایم کار کنه و این خیلی به هزینه های زندگی و تحصیل کمک می کنه. به نظر من باید روی ماهی حداقل ۲۰۰۰ دلار نیوزیلند حساب کنید برای یک خانواده سه نفره.

لیلا 1392/08/20 ساعت 23:47

تو سایت نیوزیلند هرالد خوندم که دارن به دانشجوها هم اجازه کار بیشتر می دن 40 ساعت در هفته تا دانشجوهای بیشتر ی جذب کنن

ati 1392/08/21 ساعت 08:01

تشکر زیاد از
آزاده و کتایون عزیز

علی 123 1392/08/21 ساعت 08:17

فکر کنین که من امروز صبحانه چی خوردم نون سنگک و لواش + پنیر هندی + کره نیوزیلندی !!!
بعید میدونم همچین ترکیبی در زندگیم دوباره تکرار بشه.
کره نیوزیلندی اصلا بو نداره و خیلی سبک هستش. خدا قسمتتون کنه

نوش جان
/حسین

آزاده 1392/08/21 ساعت 08:17

واقعیت اینه که شاید در مقاطع پایینتر ساعات کار بیشتر بتونه کمک باشه اما در مقطع دکتری با توجه به حجم کاری بالایی که به دانشجو ارجاع میشه حتی برای هفته ای 20 ساعت کار هم باید برنامه زندگیتون رو روی 7 روز فول تایم درس و کار متمرکز کنید که به نظر شخصی من واقعاً از پس هرکسی بر نمیاد! این رو برای این می گم که خیلی ها به گزینه دکترا به عنوان یه راه حل راحت برای رفتن فکر می کنن ولی واقعیت اینه که شما در این مقطع تحصیلی واقعاً فشار روتونه و هر سال یک ارزیابی میشید و ممکنه باهاتون ادامه همکاری ندن. علاوه بر اون تعداد مقالاتی که باید ارائه بدید برای سمینارهای مختلف گوشه و کنار دنیا براشون خیلی مهمه. در مورد همین کشور نیوزیلند، شاید به نظر هزینه 5000 دلاری که ما به دانشگاه پرداخت می کنیم زیاد باشه ولی در مقایسه با هزینه ای که دانشگاه برای یک دانشجوی دکتری می کنه صفره!

به شما یک استاد پروژه و دو استاد مشاور می دن که دانشگاه بابت اینکه همراه شما باشن در پروژه کلی پول بهشون در سال می ده. این یعنی اینکه به اساتید به نسبت تعداد دانشجویی که در سال دارن حقوق پرداخت میشه. شما می تونید تا سقف چندین هزار دلار در سال برای ارائه مقالاتی که تهیه کردید و در کنفرانس های مختلف پذیرفته شده به جاهای مختلف سفر کنید به هزینه دانشگاه!

تمام اینها به خاطر اینه که می خوان سطح علمی و رتبه جهانی دانشگاه رو بالا ببرن و این مستلزم انجام فعالیت علمی زیاد و ارائه نتیجه به جامعه اکادمیک جهانیه و اگه آدم نجنبه و به اصطلاع کار علمی به درد بخوری انجام نده سریعاً جاشو با یکی دیگه عوض می کنن!

بنابراین اگه دارید به دکترا خوندن به عنوان یک گزینه برای خروج از کشور نگاه کنید واقعاً باید روحیه بالای کار آکادمیک و ساعت های بالای کاری رو داشته باشید!

سمیرا 1392/08/21 ساعت 10:29

حسین آقا خیلی ممنون فیس بوک را چک کردم. فقط من هنوز نمی تونم عکس های دور همی رو پیدا کنم تو پیج دو مهاجر

یه موضوع جالب که امروز می خوندم این که هزینه های زایمان و بستری کلا رایگان هستش. زوج هایی قصد نی نی دار شدن دارن خوشحال بشن

توی گروه NZ دنبالش بگردید
/حسین

نوشکا 1392/08/21 ساعت 10:31

کره نیوزلند به مذاق منم خوشمزه میاد ولی پنیر سازگار با طبع ما سخت گیر میاد
نون سنگک هم که کلا نداریم اینجا
وای بچه ها انگور اینجا جزو گرون هاست ! ولی کیفیتش عالیه
کلم و خیار و بادمجون رو هم باید دونه ای بخرین ! ولی میوه خراب گیر نمیارین

قنبیت (به ضم ق و فتح ن) هم گیر میاد اونجا؟!
/حسین

الهام 1392/08/22 ساعت 09:23

علی آقا 123 مگه شما رفتید؟ الان نیوزیلند هستید؟

من از همه بیخبر موندم یه مدته

راستی این پنیرها که من فقط تا امروز عکسشو دیدم تو مجله های خوشمزه اونا که سوراخ سوراخ هستن توی کارتون تام و جری هست رنگشون هم تقریبا نارنجیه!! اونجا گیر میاد؟ مزه ش خوبه؟

پیمان 1392/08/24 ساعت 11:30

درود بر دوستان
من یادم نیست کجا خوندم که مدارک خواسته شده رو اگه مترجمهای NAATI ترجمه کنند دیگه نیازی نیست برابر با اصل بشه. البته مطمئن نیستم درست باشه.

علی 123 1392/08/25 ساعت 08:05

الهام خانم::: من ایران هستم
آقا پیمان::: اصل یا کپی برابر با اصل مدارک لازم هستش.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.