دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

ایمنی در رانندگی

برای ما ایرانیان که از خیابون‌های شلوغ و در هم و برهم شهرمون پا به اینجا میذاریم، رانندگی تو اوکلند خیلی ساده است و بیشتر حکم تفریح داره. به خصوص تو روزهای اول این تفاوت خیلی نمود داره. به مرور، فضا براتون عادی میشه و کم کم چشمتون میفته به راننده‌های بی‌دقت و بی‌فرهنگ. اینجا هم همه جور راننده‌ای پیدا میشه. اهل گاز دادن، اهل چراغ قرمز رد کردن، اهل تو پیاده رو رفتن(اقلا این یکی رو تو ایران نداشتیم!) لایی کشیدن و .... اما فرقش با ایران اینه که تو ایران فقط کافیه دستتونو دراز کنین تا یه دونه از این راننده‌ها پیدا کنین. اما اینجا چند ماه طول می‌کشه تا یکی دوتاش به تورتون بیفته. 

رانندگی در اینجا با آرامش فوق العاده‌ای همراهه. در کنار احترام رانندگان وسایط نقلیه به قانون، نکته دیگری که به نظر میرسه اینه که هیچ کس قصد مسابقه دادن با دیگری رو نداره. هر کس سرش به رانندگی خودش و البته -در اغلب موارد- رعایت قانون گرمه. البته در سالهای اخیر با مدرن شدن الگوی زندگی، افزایش تعداد خودروها، افزایش نرخ ورود مهاجران از کشورهای مختلف و ... تعداد تصادفات و میزان مرگ و میر ناشی از اون هم بالا رفته. البته این میزان به هیچ وجه با ایران قابل مقایسه نیست. مثلا در سال 1975 حدود 130 نفر در تصادفات رانندگی در نیوزیلند کشته شدند که این آمار در سال گذشته به بیش از 400 نفر رسید. 

در بیشتر خیابانهای شهر، حداکثر سرعت مجاز 50 کیلومتر در ساعت و در بزرگراه‌ها 100 کیلومتر در ساعته. در ساعات آغازی و پایانی مدارس هم سرعت مجاز در خیابانهای منتهی به مدرسه 40 کیلومتر در ساعت میشه که معمولا پلیس نظارت دقیقی هم روش داره و با رانندگان متخلف برخورد می‌کنه. منتهای مطلب، به طور متعارف پلیس نیوزیلند تا 10 کیلومتر تخطی از سرعت مجاز هم به رانندگان تخفیف میده. یعنی در عمل خیلی از خودروها در بزرگراه با سرعت 105-110 کیلومتر در ساعت و در خیابانهای سطح شهر با سرعت 55-60 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنن. من خودم که معمولا با سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنم، شاهد سبقت اغلب ماشین‌ها از کنار خودم هستم. البته تخفیف پلیس در واقع یه توافق نانوشته است. یعنی ممکنه که شما فقط 2-3 کیلومتر از سرعت مجاز تخطی کنید، اما پلیس براتون تخلف ثبت کنه. حتی دوست بداقبالی داشتم که در یک مسیر کوتاه داخل شهری، در بازه زمانی 1-2 ساعت، 2 بار در مسیر رفت و برگشت توسط یک دوربین سیار نصب شده در خودروی ون پلیس که کنار خیابون توفق کرده بود جریمه شد؛ اونهم به خاطر 4 کیلومتر اضافه سرعت! حتی ممکنه یه روز به یه پلیس عصبانی برخورد کنید که دنبال مچگیریه! 

برای کاهش تخلفات و بهبود آمار تصادفات پلیس تصمیم گرفته که در ماه‌های دسامبر و ژانویه با اضافه سرعت بالای 4 کیلومتر برخورد کنه. یعنی رانندگان باید مواظب باشن که سرعتشون رو بیشتر از این افزایش ندن که ممکنه گیر بیفتن. میزان جریمه هم با توجه به سرعت مجاز و میزان اضافه سرعت متفاوته. 

برای دوستانی هم که عیالوارن و فرزند خردسال دارن و احتمالا به زودی میان نیوزیلند، این نکته رو اضافه کنم که طبق قوانین جدید، استفاده از صندلی مخصوص کودک برای کودکان زیر 7 سال الزامیه. بنابراین، یکی از مواردی که نباید فراموش کنید، خرید صندلی محافظ کودکه. 

نظرات 40 + ارسال نظر
saeed ocean 1392/09/06 ساعت 14:26

بابک جان سلام

آقا ماشینتون مبارک باشه. به سلامتی، دیگه همه چیز آروم آروم داره روبراه میشه. امیدوارم اونجا ببینمت

مسعود.ک 1392/09/06 ساعت 14:41

@saeed ocean و سایر دوستانی که سوار آفیسرشونه از آق سوار خبری ندارین دارم کم کم نگرانش میشم.

saeed ocean 1392/09/06 ساعت 16:55

@ مسعود

آقا فعلاً هیچ خبری از سوار نیست که نیست. رفتیم بعد 2014

آزاده 1392/09/06 ساعت 17:10

❊ صابر و سحر

می تونم یکم راجع به کیس آفیسرتون بپرسم. فکر کنم هم آفیسری شدیم به من که هنوز ایمیل نزده ولی به محل کارم زده.

انشالله مبارکه
/حسین

سحر (صابر) 1392/09/06 ساعت 18:54

آزاده جان

اگه منظورت همون خانم هوپر هست که
از ما یک سری مدارک خواست که بی دردسر فرستادیم
ولی جواب ایمیل رو به سختی می دهد تا تماس تلفنی نگرفتیم پاسخی دریافت نکردیم و اینکه لهجه انگلیسی معقولی داشت

نازی(سعید) 1392/09/07 ساعت 00:29

آزاده جان مبارکه...حتما همین امروز فردا بهت ایمیل میده وایشا..کارا به خوبی پیش میره

علی 123 1392/09/07 ساعت 08:15

آقا بابک::: گواهینامه رانندگی هم گرفتین؟ کلا چقدر هزینه داره؟

هاتف 1392/09/07 ساعت 10:31

سلام به همه دوستان
یه سوال داشتم ، میدونم به این پست هم زیاد مربوط نیست ولی چون گفتن سوالا رو تو پست آخر بنویسید دیگه همینجا می گم ببخشید بازم
برای اثبات partnershipi ، من با دوست دخترم که ازدواج نکردیم ، شاید حالا حالاها هم ازدواج نکنیم ، عکس و فیلم عروسی و شناسنامه و این چیزا نداریم طبیعتا ، ولی حساب بانکی مشترک که اکثرا کارشون باهاش راه افتاده می تونیم داشته باشیم ، به نظر شما برای بخش صدور ویزا ، همین کفایت می کنه که بتونیم از امتیاز همدیگه هم استفاده کنیم یا حتما باید عروسی کرده باشیم ، خارجیا درکمون می کنن یا نه...؟

تی تی 1392/09/07 ساعت 12:32

سلام.
@هاتف
شنیده ها حاکی از اینکه عکس مسافرت، هتل مشترک رو میخوان.

هاتف 1392/09/07 ساعت 12:49

@ تی تی
مرسی برای راهنمایی
عکس مسافرت هم باز مشکلی نداره ولی هتل مشترک هم نداریم ، تو ایران که نمیشه هتل مشترک رفت ، مسافرت خارج هم نداریم با همدیگه...

سینا 1392/09/07 ساعت 13:18

هاتف :: اگر شما با هم در یک خونه زندگی می کنید می تونی ترجمه قبضهای موبایل رو بفرستی که هر دو یک آدرس دارند. ولی اگر در یک خونه زندگی نمی کنید فکر نمی کنم شما رو به عنوان پارتنر به رسمیت بشناسن.
کسانی که سالهاست ازدواج کردند و فرزند مشترک دارند باید هزار جور مدرک ارائه بدن تا دوستان ما قانع بشن.

کتایون 1392/09/07 ساعت 13:28

اگر این آفیسرها باهوش باشند باید در مورد دوست دختر-پسرها، از اپلیکنت ها باید گواهی محرومیت از ارث خانوادگی یا سابقه تعهد کیفری از کمیته بخوان خخخخ...

تی تی 1392/09/07 ساعت 14:46

@ کتایون
لایک شدی
یه بنده خدایی مجبور شده بود دوس دخترش رو ببره دوبی ترکیه و ... تا ویزا بگیرن دو هاشون
حداقل کارایی مثل آدرس مشترک قبض و... رو انجام بدین.پرینت چت روم و ایمیل و...رو هم بدین بهشون.
هر چند یه خورده سخته.

آزاده 1392/09/07 ساعت 14:59

❊ نازی و سحر

مرسی از دوستان گل. دیروز به خودم هم ایمیل زد.

آقا حسن لطفا اسم کیس آفیسر من هم عوض کنید. کیس آفیس جدید خانم Bethany hopper هستند. قبل از اینکه به خودم ایمیل بزنه به دونفر در محل کاری فعلیم ایمیل زده. در مورد مدرک هم از من چیز اضافه خاصی نخواسته بجز کپی برابر اصل چند تا مدرک مثل ریز نمرات دانشگاه.

راستی در مورد محل های کاری قبلی من هم آدرس ایمیل نفر رابط از ایمیل رسمی شرکت ها رو خواسته که من بهش گفتم مقدور نیست و اینکه اصلا شرکتی که ۸ سال پیش کار می کردم جمع شدهُ امیدوارم که گیر نده. دوستان کسی تجربه ای داره؟ البته من قرارداد و فیش حقوقی و گواهی کار قدیمی از اون شرکت ها رو براش فرستاده بودم قبلا!.

مبارکه به سلامتی
/حسین

آزاده 1392/09/07 ساعت 15:01

❊ حسین

ببخشید باز نوشتم حسن مثل اینکه تا اسم شما رو عوض نکنم بی خیال نمی شم!

بی خیال آزاد خانم. سخت نگیر
/حسن (حسین سابق)

علی 3 1392/09/07 ساعت 15:41

@هاتف : برای افیسر ازدواج مهم نیست . پارتنر بودن مهمه یعنی ثابت کردن که با هم زندگی می کنین . اگر کسی سند ازدواج بفرستد عملا اعلام می کنند کافی نیست . پس باید مدارکی داشته باشید که با هم زندگی می کنید . مثل آدری مشترک - حساب مشترک - عکس در مراسم مشترک و......

مسعود.ک 1392/09/07 ساعت 15:42

آقای سوار پس از یک ماه بالاخره این جواب رو داد:
If I am being realistic with my time, its unlikely to be completed before the end of 2013. But I cannot expand further at this point. Apologies for this
یعنی برو فعلا با سعید اوشن سماغتو بمیک تا 2014

سحر (صابر) 1392/09/07 ساعت 17:14

آزاده جان خوشحالم یه نفر دیگه هم به افیسر ما دچارشد اینجوری میتونیم غم ها و شادی ها رو با هم تقسیم کنیم

مجتبی علوی 1392/09/07 ساعت 18:55

عرض سلام وخسته نباشی.
من به یک سری راهنمایی لازم دارم.ممکنه کمکم کنید

مجتبی علوی 1392/09/07 ساعت 19:00

بابک جان عزیز سلام
من مدت هاست قصدسفرداشتم امابدیل یه سری مشکلات شخصی بد جوری عقب افتادم ونتونستم طبق برنامه ژیش برم.... بعد گذشت ۶سال درهرصورت دارم تلاش میکنم بیوفتم رو دور البته با کمک شماعزیزان.خدمت سربازی رفتم.لیسانس برق گرفتم والان دارم زبان میخونم و...
ممکنه کمکم کنید چون من اطلاعاتم صفره داداش جون

مهاجر 1392/09/07 ساعت 19:56

سلام. آفیسر عزیز ما bank statement خواسته از 5 سال گذشته و گفته برای هر سال 4 تا استیتمنت کافیه. من گیج شدم. یعنی پرینت باید بدم؟ اینو برای سابقه کاریها میخواد؟
لطفا راهنمایی کنید. ممنون

مسعود.ک 1392/09/07 ساعت 20:51

@مهاجر عزیز:
کاری که من انجام دادم به راهنمایی دارالترجمه گرامیان: از شعبه لیست تراکنشهای حسابمو برای سالهای مربوطه گرفتم و مواردی را مربوط به حقوق دریافتیم از شرکت بود high light کردم بعد دادم ترجمه شد و بعد ترجمه رو بردم به امور بین الملل بانک و مهر زدن.

آزاده 1392/09/07 ساعت 23:49

❊ مهاجر

به نظر من اول ازش بپرسید دلیل درخواستش چی بوده و دقیقاَ منظورش چیه.

رامتین 1392/09/07 ساعت 23:59

دوستان وضعیت پرونده من از pending به approved تغییر پیدا کرده در سایت اما آفیسرم جزییات بیشتری از ادامه مراحل و نتیجه و ... نگفته. چند روز طور میکشه تا نتیجه بیاد؟ من باید تماس بگیرم یا منتظر بمونم؟

رامتین 1392/09/08 ساعت 00:18

و یک سوال دیگه اینکه من در پاسخ به کامنت های دوستان در پست های قبل دیدم که جواب داده شده بود در صورنی که روی سایت type به صورت residence نوشته شده باشد و وضعیت approved به معنای pr هست. ایا این درسته؟ یعنی به افرادی که jsv میدن چیز دیگه ای می نویسه. یعنی من الان هیچ نامه ای از افیسرم دریافت نکردم می تونم نتیجه بگیرم که pr گرفتم ؟

کتایون 1392/09/08 ساعت 00:33

@ آقا رامتین::: شما همون ویزای اقامت دائم رو گرفتید و تا حدود 1 هفته دیگه نامه AIP رو هم براتون میفرستند... بهتون تبریک میگم...

به کسانی که jsv میدن مینویسه deffered...

رامتین 1392/09/08 ساعت 01:33

@ کتایون: مرسی کتایون خانوم . واقعا نمی دونم الان باید از خوشحالی چیکار کنم.مرسی مرسی مرسی

سمیرا 1392/09/08 ساعت 02:41

@رامتین : مبارکه خود خودشه PR . برا من که یک هفته طول کشید تا آفیسر یه نامه داد که پاسپورتتو بفرست و ... معمولا یه چند روزی صبر کنید حله.

@آزاده جونم ایول خیلی مبارکه ایشالا به زودی مصاحبه در پیش دوستم خودتو آماده کن

هاتف 1392/09/08 ساعت 12:19

@ سینا :
ممنون از راهنماییت ، ما عملا تو یه خونه زندگی نمی کنیم ، ولی قبض موبایل رو هم باز میشه تغییر ادرس بدیم که 2 تاش به یک ادرس بیاد. فکر می کنی قبض + حساب بانکی مشترک + عکس خانوادگی و مسافرت رو کافی می دونن..؟؟
------------------------------------------
@ کتایون :
تورو خدا نکن از این پیشنهادا دستت درد نکنه.. :دی
-----------------------------------------
@ تی تی
منظورت از پرینت چت روم و ایمیل ، اینه که چت هایی که با همدیگه مثلا تو یاهو و اینا داشتیم هست..؟؟
اگه اره..، واقعا این چیزا براشون اعتبار داره فکر می کنی...؟؟
----------------------------------------
@ علی 3
مرسی علی جان از راهنماییت
حساب و عکس مشکلی نداره ،ادرس مشترک رو غیر از قبض موبایل، دیگه تو چه چیزایی میشه ارائه کرد..؟؟

سینا 1392/09/08 ساعت 14:00

هاتف :: برای اینها مهمه که بدونن رابطه شما واقعی و پایداره و صوری یا موقتی نیست. هر مدرکی که بتونه دال بر این موضوع باشه کمک می کنه. مثلاً ممکنه سند یک ملکی رو بفرستی که بین شما و ایشون مشترکه. حساب بانکی مشترک هم خوبه خصوصاً اگر گردش مالی قابل توجهی داشته باشه. با همه اینها باید شانس خوبی هم داشته باشی چون دوستان ما در این مورد یه ذره دیرباور هستند و به راحتی قانع نمی شن.

گلی - بابک 1392/09/08 ساعت 18:16

@ رامتین: تبریک فراوان
@ مهاجر: ما هم برای مدارکی که خواسته بودند ، صورت حساب بانکی در بازه های زمانی مختلف از بانک گرفتیم، هم برای اثبات کار هم relationship ، ما هم مثل جناب مسعود.ک اونها رو های لایت کردیم و به مدارک مرتبطشون ارجاع دادیم. البته بانکهای اصلی من بانکهای خصوصی بودند که صورتحساب رو به انگلیسی گرفتم ازشون و برام مهر لاتین بانک رو زدند. البته متاسفانه صورتحساب اتگلیسی که الان بانکها دارند خیلی ناقص هست و فقط اطلاعات مبلغ و تاریخ تراکنش رو داره و اینکه مثلا از چه حسابی پول واریز شده رو نداره. امیدوارم مدارکی که فرستادیم رو قبول بکنند، وگرنه مجبوریم صورتحساب فارسی رو ببریم برای ترجمه و خدا تومان پول بابت ترجمش بدیم.

مهناز 1392/09/08 ساعت 18:46

باسلام علی اقا 123دوبار براتون ایمیل فرستادم جواب نگرفتم نمی دونم نرسیده

علی 123 1392/09/08 ساعت 18:53

مهاجر+بابک-گلی::: فکر کنم برای خودم 100 هزار تومان هزینه ترجمه پرینت 8 ماهه حسابم شد. 4-5 صفحه کاغذ پرینتر از این رولی ها شده بود. تازه مترجم اولش با اجازه خودش چند تا ستونش رو حذف کرده بود که من مجبور شدم فایلش رو ازش بگیرم و علاوه بر اضافه کردن اون ستونها, اشتباهات مکرر تایپیش رو تصحیح کنم. فقط یادتون باشه اگه پرینت صورتحساب بانکی تون (Bank statement) رو گرفتین چند نکته رو رعایت کنین:
1- روی همه صفحات مهر و امضای رئیس شعبه وجود داشته باشه.
2- قبل از پرینت گرفتن حتما بدین آدرستون رو توی سیستم بانک تصحیح کنن. در این مورد مراقب باشید که تا جایی که ممکنه طول آدرستون رو کوتاه کنین چون اگه طول آدرستون زیاد باشه, موقع چاپ بقیه اش چاپ نمی شه.
3- مراقب باشید آدرس موجود در صورتحساب بانکی تون با بقیه آدرسهایی که ارائه دادید همخوانی داشته باشه.
5- بعد از اینکه مترجم براتون ترجمه رو انجام داد حتما قبل از اینکه براتون مهر و امضاء بزنه, خودتون چند بار کارش رو کنترل کنید چون همش اعداد و ارقامه و احتمال اشتباه در ترجمه خیلی زیاده.
4-

علی 123 1392/09/08 ساعت 18:55

مهناز خانم::: هیچکدام از ایمیلهای شما رو دریافت نکردم. ایمیل آدرس من هست: World@Yours.Com

تی تی 1392/09/09 ساعت 01:02

@هاتف
بله، دوستی این مدارک رو داده بود با شرایط مشابه شما و الان هم نیوزلند.

کیان 1392/09/09 ساعت 11:08

@هاتف:
برای اثبات پارتنرشیپ زندگی مشترک به مدت مینیمم 1 سال ار تاریخ ارسال مدارک واجب کفاییه :)
مهمترین مدارک :
1- اجاره نامه (با اسم هردو نفر)
2- حساب بانکی مشترک
3- نامه رسمی یا قبوض آب /یرق/ ابنترنت مشترک ارسالی به آدرس شماره 1
4- عکس های 2 نفره - دسته جمعی - خانوادگی به میزان لازم
5- بلیط هواپیما / هتل (سفر مشترک)
6- نامه از دوستان مشترک / خانواده
....... ار اونجایی که شما در ایران ساکنی تهیه کردن موارد 1-2 بیشتر از 2-3 هفته زمان نمیبره

مسعود.ک 1392/09/09 ساعت 11:33

@رامتین:
بهتون تبریک میگم لطفا میشه یه ایمیل به من بزنین چند تا سئوال در مورد interview ازتون دارم

هاتف 1392/09/09 ساعت 13:06

مرسی کیان و تی تی واسه جوابتون
یه سری از مورادی که گفتیدو داریم همین الان ، یه سری هم میشه تهیه کرد ، یه سری هم یخورده سخته ولی خب باید انجام بشه دیگه کاریش نمیشه کرد
بازم ممنون تا ببینیم به کجا می رسیم

رامتین 1392/09/09 ساعت 22:43

مرسی از تمامی دوستانی که لطف کردند و تبریک گفتند.

@مسعود.ک : لطفا ایمیل تون رو بدید

سمیرا 1392/09/10 ساعت 12:31

آقا بابک خیلی ممنون بابت اطلاعات مفیدتون.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.