دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مرجع کامل جابجایی

آمادگی های اولیه قبل از پرواز به نیوزلند از شیرین ترین مراحل مهاجرت است که در عین حال ریزه کاری های فراوانی را شامل می شود. با توجه به وقت زیادی که این مرحله از فرد و خانواده وی می گیرد، لازم است هر چه سریعتر تاریخ پرواز را برنامه ریزی کرد که پی آمد آن بتوان زمان بندی و برنامه ریزی خوبی برای پیش نیازهای آن داشت. بخشی از آمادگی ها برای همه افراد ضروری و یکسان بوده و بخشی دیگر کاملا وابسته به وضعیت فرد می باشد. در این نوشتار سعی می کنم ملاحظات لازمه را ذکر کنم. قاعدتا در بسیاری موارد بهترین انتخاب با خود شماست:

 

مدارک مورد نیاز

علاوه بر مدارک شناسایی خود و خانواده تان، مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید:

  • گواهی نامه رانندگی، ترجمه گواهی نامه و گواهی نامه بین المللی که حتی الامکان آخرین روزهای قبل از رفتن تهیه اش کنید. تهیه آن حداکثر یکروزه انجام می شود. جهت یافتن لیست مراکز مجاز صدور گواهی نامه بین المللی و نیز مدارک مورد نیاز به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید
  • پایان خدمت یا معافی سربازی
  • مدارک مربوط به بچه ها از قبیل کارنامه مدرسه و کارت واکسن
  • سوابق کاری تهیه شده از کارفرماهای قبلی (ترجیحا و در صورتی که آماده داشته باشید)
  • عکس جدید پرسنلی از خود و خانواده تان به تعداد کافی

 

تهیه بلیط

مقوله تهیه بلیط و پرواز را قبلا در پست مفصلی با عنوان مرجع کامل تهیه بلیط و پرواز آورده ام که خوانندگان را به آن ارجاع میدهم. اما برخی نکاتی که لازمه پیشاپیش در نظر داشته باشید را ذکر می کنم:

  • بلیط هر هر چه زودتر تهیه شود ارزانتر تمام می شود
  • وزن هر چمدان محدودیت دارد. لذا اگر به تعداد لازم چمدان ندارید به فکر تهیه چمدانهای سبک و محکم باشید

 

دارو

بردن داروهای معمولی مثل سرماخوردگی در تعداد محدود مشکلی در ورود به نیوزلند نخواهد داشت (البته ظاهرا فرودگاه دوبی با مسکن های کدئین دار مشکل دارد). اگر داروی خاص یا تعداد بیش از حد متعارفی با خود دارید حتما به همراه نسخه پزشک باشد تا با ممنوعیت ورود مواجه نشوید

 

لباس، کیف و کفش

اگر اهل پوشیدن لباس مارک هستید، نسبت به کشورهای آمریکایی و اروپایی، محدودیت زیادی در یافتن مارک های مورد نظر خود خواهید داشت. بطور کلی توصیه می شود با توجه به فصلی از سال که قصد رفتن دارید، برای 3-4 ماه اول لباس، کیف و کفش مناسب با خود ببرید. بخصوص برای انجام مصاحبه های کاری، بردن لباس مناسب را در نظر داشته باشید. هم چنین با عنایت به باد و بارانی بودن شهرهای نیوزلند بد نیست بردن لباس های بادگیر یا ضد نفوذ آب را در نظر بگیرید

 

ظرف و ظروف

لوازم آشپزخانه تفاوت قیمت معناداری با ایران دارند. در صورتی که برایتان امکان پذیر باشد بردن موارد زیر می تواند بصرفه باشد:

  • ظروف تفلون
  • ظروف کریستال، نسوز و پیرکس
  • ظروف شیشه های از قبیل استکان و ...

 

چقدر پول با خودمان بیاوریم

اینکه چقدر پول با خودمان بیاوریم تا بتوانیم دوام بیاوریم، تابع پارامترهای متفاوتی است از قبیل:

  • چه میزان از ضروریات اولیه را با خودمان بیاوریم
  • چند نفر هستیم. تنها می رویم یا با خانواده
  • قصد خرید چه وسایلی را در اوایل ورود به نیوزلند داریم
  • چند ماه بدون کار می مانیم

بطور کلی می توان مبلغ مورد نیاز برای دوام آوردن را از فرمول زیر استخراج کرد:

P + N * T + G

  • P: هزینه های اولیه: برخی از موارد عمومی عبارتند از هزینه اسکان چند روز اول در هتل، متل و از این قبیل، پول پیش و حق کمیسیون منزل یا آپارتمان مورد اجاره، سیم کارت موبایل، اتومبیل و ...
  • T: مدت زمانی که بیکار می مانید (به ماه(
  • Nهزینه میانگین مصرفی ماهانه شامل اجاره منزل
  • G: پوشش ضمانت برای حالتی که در مدت پیش بینی شده T کار پیدا نکنید

بطور مثال یک خانواده 2 نفره را با شرایط زیر در نظر بگیرید که پیش بینی کنند:

  • اسکان یک هفته ای در متل با شبی 100 دلار جمعا 700 دلار
  • در بدترین حالت طی 6 ماه کار پیدا خواهند کرد
  • یک منزل 1-2 خوابه با هفته ای 350 دلار در هفته پیدا کنند (در اکلند). در این صورت پول پیش معادل است با 4*350 = 1400 دلار
  • یک ماشین دست دوم 4000 دلاری بخرند
  • 5000 دلار اضافه هم برای روز مبادا داشته باشند
  • هزینه های مصرفی شان شامل خوراک، پوشاک، حمل و نقل و ... بالغ بر نفری 500 دلار در ماه باشد

با محاسبه فرض های بالا مقادیر پارامترها عبارتند از:

  • P=700 + 1400 + 4000 = 6100
  • N = 1400 + 2 * 500 = 2400
  • T = 6
  • G = 5000

جمع کل مبلغی که باید همراه خود ببرند یا بتوانند تامین کنند عبارت است از:

6100 + 6 * 2400 + 5000 = 25500

 

وسایل برقی

خوشبختانه ولتاژ شبکه برق نیوزلند مثل ایران 220 ولت است و در صورت بردن وسایل برقی نیازی به تهیه آداپتور جدید نخواهد بود. از طرف دیگر پریزهای برق نیوزلند مثل استرالیا بوده و با پریزهای مورد استفاده در ایران متفاوت است و نیاز به مبدل 2 شاخه به 3 شاخه خواهید داشت. شکل زیر نمایی از پریزها و سه شاخه های مورد استفاده در نیوزلند نشان می دهد.



 با توجه به ارزان بودن و تفاوت قیمت زیاد مبدل های فوق الذکر در ایران، توصیه می شود قبل از پرواز به تعداد مورد نیاز از این مبدل ها را تهیه کرده و با خود ببرید

 

پول و وجه نقد

در مورد انتقال وجه نقد بطور کامل در مرجع کامل تهیه بلیط و پرواز صحبت کرده ایم. نکته قابل ذکر اینکه به منظور حفظ امنیت و عدم جابجایی مقادیر زیاد وجه نقد می توانید بخش بزرگی از پول خود را به حساب یک دوست معتمد در نیوزلند حواله کنید و در مقصد از وی تحویل بگیرید و بخش کوچکتر را با خود حمل کنید. هم چنین این امکان وجود دارد که از همین جا حسابی در یکی از بانکهای نیوزلند باز کنید و پول خود را به آن حساب حواله کنید، اگر چه این کار توصیه نمی شود. در رابطه با وجه نقد، در صورت امکان و در صورت یافتن دلار نیوزلند به قیمت مناسب، آنها را از همین جا تهیه کنید؛ در غیر این صورت بصرفه این است که دلار آمریکا یا یورو همراه خود را در یکی از صرافی های (و نه بانک) داخل یا اطراف فرودگاه مقصد در نیوزلند تبدیل کنید

 

وسایل چوبی

در رابطه با انتقال وسایل چوبی دو نکته مهم به نظر میرسه:

  • سخت گیری زیادی در ورود وسایل چوب به نیوزلند وجود داره
  • وسایل چوبی ایران اصولا تو آب و هوای مرطوب نیوزلند دوام چندانی ندارند و طبق تجربه بقیه ایرانی‌ها بعد از 2-3 سال از حیز انتفاع ساقط می شوند

 

فریت

با توجه به تفاوت قیمت زیاد برخی اجناس بین ایران و نیوزلند، اینکه بخواهید باری را فریت کنید یا نه کاملا بستگی به شرایط شما دارد اما ملاحظات زیر را در نظر داشته باشید:

  •  هر چه وزن بار ارسالی بیشتر باشد رقم کمتری بابت هر کیلو باید بپردازید
  • از نظر ابعاد و جعبه بسته بندی محدودیت هایی وجود دارد
  • زمان بندی تحویل بار جهت فریت مهم است به نحوی که بار رسیده به مقصد در انبار نماند وگرنه هزینه های انبار هم اضافه می شود
  • علاوه بر هزینه ارسال فریت، هزینه های بسته بندی، کارهای اداری در مبدا و مقصد و نیز هزینه حمل از فرودگاه مقصد به منزل را نیز در نظر داشته باشید
  • جهت دریافت اطلاعات کاملی در مورد فریت به این لینک و این لینک مراجعه کنید

 

کانتینر

در صورتی که تصمیم به ارسال حجم زیادی بار و وسایل زندگی را دارید، ارسال با کشتی های کانتینربر هم یک گزینه است. در این رابطه دانستن موارد ذیل مفید است:

  • فرایند ارسال، بارگیری، رسیدن به مقصد و ترخیص زمانبر بوده و ممکن است تا چند ماه طول بکشد
  • علاوه بر هزینه کرایه کانتیر، هزینه های دیگر از قبیل حمل تا بندر، ترخیص و حمل تا محل سکونت را نیز در نظر داشته باشید
  • در صورت لزوم می توانید با فرد دیگری فضای یک کانتینر را بصورت مشترک استفاده کنید
  • می توانید کلیه مراحل داخل ایران را به شرکت های باربری و ترابری بسپارید
  • جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به این لینک مراجعه کنید

 

اجاره کردن محل استقرار اولیه قبل از رفتن

در صورتی که در بدو ورود دوست و آشنایی جهت میهمان شدن چند روزه اولیه را ندارید، عاقلانه است که چند روز قبل از رفتن و از همین جا مقصد اولیه خود را مشخص کرده و با پرداخت هزینه آن بصورت آنلاین محل مورد نظر را رزرو کنید. حتی این امکان وجود دارد که از ایشان بخواهید تا ترتیب رزرو سوپر شاتل (وسیله نقلیه ای شبیه ون که همزمان چند مسافر را سوار کرده و بترتیب به مقصد می رساند. هزینه آن عددی بین اتوبوس و تاکسی است) از فرودگاه تا مقصد اولیه را بدهند. در این حالت صرفا با ارائه یک شماره (که از مثلا از Backpacker دریافت کرده اید) به شاتل، شما را به مقصد خواهند رساند. جهت دریافت اطلاعات کاملی از محل استقرار اولیه به این لینک مراجعه کنید. جهت دریافت اطلاعات در مورد رزرو سوپر شاتل فرودگاه به این لینک مراجعه کنید

 

دندانپزشکی

با توجه به اینکه اغلب خدمات دندانپزشکی در حوزه خدمات رایگان یا ارزان قیمت درمانی (HealthCare) دولت نیوزلند نیستند، بهتر است با دندان های سالم (خود و خانواده تان) به نیوزلند بروید تا متحمل هزینه هلی سنگین دندانپزشکی (احیانا چند صد دلاری) نشوید. ترجیحا این کار را هر چه زودتر شروع کنید و آنرا تا دوره زمانی نزدیک پرواز به تاخیر نیندازید

 

مواد غذایی

بطور کلی سخت گیری زیاد در ورود مواد غذایی به نیوزلند صورت می گیرد ولی بردن آن غیر ممکن نیست اگر موارد زیر را لحاظ کنید:

  • فقط مواد غذایی خشک بسته بندی شده بصورت وکیوم یا بسته بندی صنعتی به همراه داشته باشید
  • در صورت پرسش، توضیح دهید که بصورت صنعتی تهیه و بسته بندی شده است
  • نام کلیه مواد غذایی همراه را بصورت کامل در کارتی که بدین منظور در هواپیما داده می شود وارد کنید

در ضمن در اوکلند (و احتمالا شهرهای دیگر) مغازه های ایرانی و عربی وجود دارند که خوراکی های ایرانی و همین طور گوشت حلال از آنها قابل ابتیاع است.

 

وکیوم کردن

یک ایده خوب برای بردن کفش، لباس، پتو و از این قبیل وکیوم کردن آنهاست. با این عمل هم حجم وسایل را کاهش می دهید و هم بسته بندی آنها راحت تر است و هنگام بازرسی گمرک نیز مشکل کمتری خواهید داشت. فقط در داشته باشید قبل از وکیوم کردن اجناس خود را کامل شستشو داده و تمیز کنید

 

صندوق پستی

در برخی موارد می توان از صندوق پستی به عنوان یک آدرس در نیوزلند استفاده کرد. احتمال زیاد در همان آغازین روزهای ورود به نیوزلند به یک آدرس جهت دریافت مرسولات پستی خواهید داشت. هم چنین بعد از ورود، در صورتی که هنوز در محلی مستقر کامل نشده اید و احتمال تغییر آدرستان زیاد است، نیاز به یک آدرس دائمی یا نیمه دائمی خواهید داشت که در این صورت گزینه صندوق پستی را در نظر داشته باشید. برای دریافت صندوق پستی لازم است حضوری به یکی از دفاتر پستی در نیوزلند مراجعه کرده و دخواست دهید. در صورت ضرورت می توانید از یکی از دوستان خود بخواهید این کار را از طرف شما و قبل از پرواز شما انجام دهد

 

مطالعه منابع کاریابی و آمادگی مصاحبه

از آنجایی که به موعد جستجوی کار در سرزمین موعود نزدیک می شوید، لازم است کم کم به مطالعه جدی منابع کاریابی، آمادگی و فنون مصاحبه بپردازید. برای یافتن برخی منابع مفید صفحه لیست کامل پیوندها مراجعه نمایید

 

اولویت بندی چیزهایی که باید ببریم

با عنایت به محدودیت باری که می توان همراه برد، بهتر است هر آنچه قابل بردن است را لیست کرده و وزن هر کدام را یادداشت کنید. سپس اولویت بندی کرده و تا آنجاییکه وزن قابل همراه (شامل وزن چمدان) اجازه می دهد، بترتیب اولویت در چمدانها قرار دهید. بعد از مشخص شدن بارهای همراه، لیستی از آنها به همراه نام های انگلیسی آنها تهیه کنید تا در گمرک فرودگاه بتوانید ارائه دهید یا در کارت مربوطه در هواپیما وارد کنید. این کار صرفه جویی زیادی در وقت شما ایجاد خواهد کرد

 

فروش لوازم منزل

در صورتیکه تصمیم به فروش اثاث منزل به قیمت مناسب دارید، اینکار را حداقل از 1-2 ماه قبل از تاریخ پرواز آغاز کنید. با توجه به زمانبر بودن یافتن مشتری مناسب، اگر اینکار را به لحظات آخر واگذار کنید، مجبور به فروش آنها به سمساری ها به ثمن بخس خواهید شد. وسایلی از قبیل یخچال یا گاز را می توان پیش فروش کرده و در لحظات آخر تحویل داد

 

چیزهایی که می خواهید دفعات بعد ببرید

با توجه به محدودیت بار همراه هر مسافر، قاعدتا بسیاری از لوازم پیدا می شوند که اولویت، ضرورت یا امکان بردن آنها در پرواز اولیه وجود ندارد. از طرف دیگر ممکن است وزن آنها در حدی باشد که فریت کردن آنها بصرفه نباشد یا نیاز مبرمی به آنها وجود نداشته باشد. یک پیشنهاد در مورد این وسایل بسته بندی و کنار گذاشتن آنها در منزل دوستان و آشنایان و انتقال به مرور آنها در سفرهای بعدی می باشد. با توجه به مشغله فراوان روزهای قبل از پرواز می توان این کار را هر چه زودتر آغاز کرد

 

ممنوعات

بردن برخی اجناس و وسایل ممنوع است که به آنها اشاره می کنم:

  • وسایل تزئینی که در آنها از پوست حیوانات و پر و صدف و .. استفاده شده باشد
  • میوه، گوشت، ‌عسل، لبنیات و بطور کلی کلیه مواد غذایی غیر خشک یا پروسس نشده
  • هر نوع گل و گیاه
  • هر نوع بذز یا دانه های کاشتنی
  • چوب و محصولات چوبی

برای مشاهده لیست کامل موارد محدودیت و ممنوعیت به لینک های زیر مراجعه کنید: