دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

کارت های لازم در نیوزلند ..

برای کسانی که وارد یه کشور غریبه می شن و می خوان اونجا مدتی زندگی کنند همیشه یه چک لیست وجود دارد و شامل اقدامات و کارهای اولیه بعد از ورود هست. اینکه چه جاهایی باید رجیستر کنند. چه کارت هایی لازم دارند .. کارهای بانکی و مالیات و بیمه و غیره رو چه جوری انجام بدند. خدارو شکر نیوزلند از این نظرها واقعا با سریع ترین روشها کارتون رو راه می اندازه. تقریبا تمام کارها (تقریبا هم نه همیشه) با یک تلفن و یا یه فرم انلاین انجام می شه. بگذریم ..


من اول می رم سراغ اولین کارتی که لازم دارید و اون هم گرفتن کارت IRD هست. کارت IRD در واقع شماره ای بهتون می ده که برای پرداخت مالیات لازم دارید. هرجایی که مشغول کار بشید و یا اگر با خودتون پول اورده باشید و بخواهید بانک بذارید و غیره اول از شما شماره IRD می خوان. این وب سایت اش هست. http://www.ird.govt.nz

گرفتن این کارت هم خیلی راحت هست. چند تا فرم رو انلاین پر می کنید و براتون کارت رو ارسال می کنند. این جا خیلی خلاصه و خوب توضیح داده که چطوری کارت رو بگیرید و ..

http://www.ird.govt.nz/how-to/irdnumbers/


یه مرحله مهم دیگه از کارهای اولیه باز کردن حساب بانکی هست. اول اینکه اینجا مشتری بسیار احترام داره و برعکس کشور عزیز خودمون هست که فروشنده اگر ازت خوشش نیاد فحشم می ده. بگذریم. می خوام بگم وقتی می رید بانک برای بازکردن حساب هر بانکی برای خودش هزار مدل جنگولک بازی داری و هزار مدل نوع حساب و غیره... اما اینها هیچ کدوم مهم نیست وقتی بدونید می تونید هرچقدر دلتون بخواد سوال کنید تا خوب همه چیز رو بفهمید و از نوع حسابی که باز می کنید و بانکی که انتخاب می کنید راضی باشید. وقتی می خواهید حساب باز کنید یه نفر از طرف بانک جداگانه باهاتون قرار می ذاره و سر صبر همه چیز رو توضیح می ده.

معمولا برای گرفتن کارت اعتباری یه کم کارتون زمان بر تر هست. چون اگر کار نداشته باشید ممکنه بانک بهتون اعتبار نده و یا اگر کار داشته باشید چون هنوز توی اون کشور خرید و فروشی نکردید و سابقه ندارید بهتون اعتبار خیلی خیلی پایینی بده اما با گذشت زمان این اعتبار خود به خود افزایش پیدا می کنه ... 

یه سیستم جالبی که اینجا هست وجود سابقه همه فعالیت های مالی شماست. با یه مثال براتون توضیح می دم .. مثلا می خواهید برید یه یخچال بخرید و یخچال کلا قسطی هست. یعنی شرایط می گه یخچال رو امروز ببر خونه و از سال اینده ماهی ۲۰ دلار باید بدی تا مثلا پول یخچال رو پرداخت کنید. فروشنده اولین چیزی که چک می کنه اینه که سابقه و اعتبار شما توی سیستم مرکزی چه جوری هست. اولا اگر این اولین خرید شما باشه و هیچ سابقه توی سیستم نداشته باشید که کلا بهتون نمی فروشند قسطی. اما اگر توی سیستم وارد شده باشید چک می کنن ببیند ایا جایی بدهکار هستید یا نه .. مثلا ۲ ماه پیش یه قبض جریمه رانندگی گرفتید و هنوز پرداخت نکردید و از وقتش گذشته پس یعنی شما به سیستم بدهکارید پس یخچال بی یخچال. اول می فرستنون تا جریمه اتون رو بدید و بعد بیاد و یخچال رو بخرید ...

یه مثال واقعی براتون بزنم. ما دو تا از دوستانمون خونه خریدند و قبلش با دوستانشون زندگی می کردند پس هیچ رکوردی نداشتند .. وقتی می خواستند برای خونه برق بگیرند یکی از شرکت های برق به دلیل اینکه هیچ اعتباری براشون توی سیستم نمی تونست پیدا کنه خیلی راحت بهشون برق نداد اما شرکت دیگه ای که کمتر معروف بود و شاید دنبال مشتری بیشتر باهاشون قرارداد بست ..

خلاصه وقتی کار کنید و حساب بانکی و کارت اعتباری در گردش داشته باشید و یا اجاره خونه بدید و ... این اعتبار براتون در سیستم مرکزی ناخوداگاه ایجاد می شه.. شاید یه کم گیج کننده باشه اما به هرحال شما لازم نیست هیچ کاری در این مورد انجام بدید جز اینکه ادم خوش حسابی باشید همه جا .. 


یه کارت دیگه که لازم دارید کارت بیمه است. بیمه اینجا Soutern Cross نام دارد. بیمه اینجا خیلی با بیمه ایران فرق داره. از این نظر که بیمه دارای plan های مختلف هست. مثلا یه plan شامل فیزیوتراپی و جراحی و چشم پزشکی و ... می شه و یه plan دیگه شامل دکتر عمومی و اندوسکوپی و بیماری پوست و غیره می شه و ... و بنابه چیزهایی که هرکدوم پوشش می دن قیمت های مختلف دارن. در واقع وقتی شروع به کار می کنید شرکت قسمتی از بیمه رو براتون می ده به هرحال اما plan که شرکت براتون انتخاب می کنه بستگی به قرارداد شرکت با بیمه داره و اگر می خواهید plan رو عوض کنید می تونید مازادش رو خودتون بدید و plan ای رو که مناسب وضعیت شما هست انتخاب کنید ..


اخرین کارتی که براتون می گم kiwi saver هست. اینجا وقتی بازنشسته می شید به بیمه هیچ ربطی نداره که پولی بهتون بده. در واقع شرکت دیگه ای جداگانه این کار رو انجام می ده و اون Kiwi Saver هست. Kiwi Saver در واقع برای شما یه حساب بانکی باز می کنه و دولت سالانه توی این حساب براتون کمی پول می ریزه (همون یارانه) که البته شما دسترسی به حساب ندارید و نمی تونید ازش برداشت کنید. شرکتی که براش کار می کنید هم براتون هر ماه به این حساب پول می ریزه و درصدی از حقوق هم می ره به این حساب. بعد از اینکه بازنشسته شدید همه این پول رو یه جا بهتون می دن که بتونید باهاش زندگی کنید. البته در صورتی که بخواهید کشور رو ترک کنید برای همیشه و یا خونه بخرید (اولین بار و اولین خونه فقط) این پول رو بهتون می دن. هرجا شروع به کار کنید همراه با قرارداد کارتون یه کپی از فرم ها و مدارک kiwi saver رو بهتون می دن که پر کنید و رجیستر بشید. هر چند وقت هم براتون نامه می زنند و موجودیتون رو بهتون اعلام می کنند. این هم سایتش http://www.kiwisaver.govt.nz/

این اخری اجباری نیست و می تونید اگر نخواهید کنسل اش کنید.


خیلی حرف زدم. ایشالا خسته نشده باشید.

سپیده



نظرات 14 + ارسال نظر
شروین 1390/05/07 ساعت 20:53

مفید مثل همیشه. ممنون

مهراد 1390/05/07 ساعت 21:51

مرسی سپیده خانم، خیلی مفید بود، مثل همیشه.
2 تا سوال:
اگه پول بیاریم نیوزیلند ( نقد ) باید براش مالیات بدیم ؟
حساب بانکی رو بدون کارت آی آر دی نمیشه باز کرد ؟
من دانشجویی دارم مییام، باید پول دانشگاهو بیارم که کم پولیم نیست !

سلام . اگر پول بیارید براش نباید مالیات بدید اما اگر پول زیادی هست و بالای ۱۰۰۰۰ دلار باید حتما موقع ورود توی کارتی که توی هواپیما بهتون می دن اعلام کنید .. موقع حساب باز کردن هم اگر حساب saving باز کنید که بهش سود تعلق می گیره به سودش مالیات می خوره ..
فکر کنم در هر صورت کارت مالیات رو می خوان چون حساب کتاب هات یه جایی همیشه ثبت می شه و اون هم توسط ird هستش ..
سپیده

[ بدون نام ] 1390/05/08 ساعت 03:03

ممنون سپیده جان. اطلاعاتت خیلی مفید بود. مثل همیشه.

واییییییییییی ببخشید اول سلام. خیلی ذوق زده شدم. خیلی وبلاگتون عالیه. سر فرصت باید از اولش بخونم. من فوق لیسانس شیمی هستم. خیلی ها میگن برای ادامه تحصیل برو نیوزلند ولی خیلی وقت بود منبع درستی پیدا نمیکردم. راستش من یه بار برای کانادا مهاجرتی ریجکت شدم. اگر بار دوم هم به در بسته بخورم میخوام برای نیوزلند اقدام کنم و به کمک شما خیلی احتیاج دارم. موفق باشید. حتما بهتون خیلی سر میزنم و خیلی سوال دارم.

me 1390/05/08 ساعت 06:51

ممنون از اطلاعات عالیت...میگم یه وقت خدای نکرده این نوشته هات از رو وب نپره!!! آخه من جایی اینا رو کپی نکردم و بعدا به همشون نیاز پیدا میکنم! پیشنهاد خودت چیه؟!!

نه اینجا هستند .. اگر پرید دوباره می نویسیم ;)
سپیده

سارا 1390/05/08 ساعت 08:55

سلام مرسی از این همه اطلاعات خوب واقعا راجع ب نیوزلند اصلا سورس خوب یوجود نداره و آمار شما واقعا عالی . میخواستم بپرسم میدونینی مهندس شیمی واسه نیوزلند شانس داره یا نه.من ۲ جا پرسیدم یکی گفت آره و یکی گفت نه. تو خود سایتشون من دیدم که میخوان انگار . لطفا کمک کنین.ممنون

اگر توی لیست مشاغل مورد نیاز هست یعنی می خوان حتما .. اگر تو لیست باشه و امتیازش رو بگیرید حتما شانس اش هست .
سپیده

شهاب 1390/05/08 ساعت 19:04

با سلام
بازم مثل همیشه یک پست عالی :)
من که دیگه هر روز بعد از ایمیل اینجا را نگاه میکنم
در حال حاضر هم برای pre-assess اقدام کردم منتظر جوابش هستم.
من کارشناسی سخت افزار آزادم ولی سابقه کاریم software هست دعا دعا میکنم به مشکی بر نخورم.

بابک 1390/05/09 ساعت 09:52 http://persiance.wordpress.com

در مورد مهندسی عمران که خودم پرسیده بودم، جوابش رو بدم: دوستم با آقای فرزانفر (وکیل عضو IAA) تماس گرفت. ایشون گفت مهندسای عمران می تونن مهاجرت کنن به نیوزیلند. البته هنوز جلسه حضوری با ایشون نداشته تا ببینیم چه جوری میشه. ظاهرا وکلای رجیستر شده نمی تونن همینجوری یه چیزی بگن. براشون مسئولیت داره و اگه مشتری/موکل اعتراضی به سازمان IAA یا اداره مهاجرت بکنه و اعتراضش بجا باشه، گرید اون وکیل کم میشه یا عضویتش لغو میشه. ******* یه موضوع دیگه. شما می دونید مرحله security check چه قدر طول میکشه؟ من شنیدم که باید روی شش ماه حساب کرد؟! :( اینجوری که خیلی طول میکشه......

نه . نمی دونم ..

مهراد 1390/05/09 ساعت 10:11

میشه سپیده خانم بگین توی چه بانکی حساب باز کنیم ؟ ( یا اگه اگه فکر میکنید همشون مثل همن، شما توی کدوم بانک حساب باز کردین ؟ )
من اولین کارم بعد از رسیدن به اونجا باید باز کردن حساب باشه ولی بانک هاشونو نمیشناسم.

فرق چندانی نمی کنه .. اما بانک های خیلی شناخته شده و westpac و ANZ و ASB هستند ..

مسعود 1390/05/10 ساعت 10:45

سلام به دوستانم
میخواستم ببینم که برای گرفتن police certificate فقط همین کافیه که از اداره اگاهی یه عدم سوء پیشینه بگیرم و ترجمش کنم.
ممنون و منتظر جواب شما هستم

بابک 1390/05/11 ساعت 07:22 http://persiance.wordpress.com

آقا مسعود:: بله. همین کافیه. اما: 1) در نظر داشته باش که ممکنه 20-25 روز طول بکشه تا گواهی عدم سوء پیشینه به دستت برسه. ضمنا نشانی جایی رو برای ارسال گواهی از طریق پست بده که کسی برای دریافتش حضور داشته باشه؛ محل کار یا دانشگاه شاید از خونه بهتر باشه. چون در غیر این صورت ممکنه خودت مجبور بشی بری اداره پست منطقه تا تحویل بگیریش.

2) گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه جزو کارهای آخرت باشه. چون اگه بیش از 30-45 روز از تاریخ صدورش بگذره، ممکنه دادگستری به راحتی مهر تایید روش نزنه؛ هر چند که طبق قوانین نیروی انتظامی 6 ماه اعتبار داره (مملکت توپ خودمونه دیگه! باعث مباهاته.) تاریخ گواهی من و همسرم از یک ماه گذشته بود، چند تا دارالترجمه گفتن دادگستری مهر نمی زنه. نهایتا دادمش به دارالترجمه دیپلمات زیر پل سیدخندان. اون تونست مهرش رو بگیره و گفت تا سه ماه دادگستری مهر تایید رو میزنه. نمیدونم چرا دادگستری به هر مترجم یه چیزی میگه!!!

رومینا 1390/05/12 ساعت 19:13

بابک:
البته خیلی نگران مهر دادگستری برای سو پیشینه نباشید چون میتونید اصلا به جای اینکه بفرستید برای دادگستری و امور خارجه از دارالترجمه های با مهر ناتی که بسیار بیشتر هم برای کشورهایی مثل استرالیا و نیوزیلند قابل قبول هستند استفاده کنید من تقریبا ۲ ماه از سو پیشینه ام میگذشت که دادگستری مهرش نمیکرد بردم دارلترجمه ی شکیبا میدان توحید که یکی از سه یا چهار دار الترجمه هایی است که مهر ناتی دارن بسیار راحتتر و سریعتر انجام شد و فرستادمش برای لاج.

محسن از شیراز 1390/05/13 ساعت 11:10

با سلام و سپاس از وبلاگ بسیار مفیدتون

من به عنوان همسر دانشجو ویزای کار نیوزلند گرفته‌ام. (Wok visa Pathbership base)
چند تا سوال داشتم اگه ممکنه!
1- بیمه‌های مسافرتی مثل AXA و غیره که نهایتا 3 ماهه میدن بدردم میخوره بگیرم؟
2- برای گرفتن این کارت بیمه که گفتید اگه کسی بیکار بود لازمه؟ دانشجویان که دانشگاه بیمه شون کرده چکار باید بکنند؟
3- در مورد حساب بانکیها میشه از صرافیهای ایران بهشون پول واریز کرد؟

4- در مورد Police Certificate که ما قبلا گرفتیم و برای گرفتن ویزا فرستادیم. آیا وقتی وارد نیوزلند شدیم به ترجمش یا خودش یا یه جدیدش (چون اعتبارش احتمالاً تموم شده تا حالا) احتیاج داریم؟

با تشکر
محسن از شیراز

۱- جواب ۱ رو نمی دونم
۲- نه لازم که نیست اختیاریه .. اگر دانشگاه بیمه کرده که خوبه . فقط بخونید که حتما چه برنامه یا پلنی براتون در نظر گرفته اند ..
۳- اگر شماره حساب ویزا کارت داشته باشید می شه
۴- راستش نه . اون احتیاجی نمی شه .. اما اگر لازم باشه اینجا می تونید بگیرید اما ۶ ماه طول می کشه که از ایران استعلام کنند
سپیده

محسن از شیراز 1390/05/13 ساعت 14:50

سپاس فراوان از جواب سریعتون
به قول بچه ها اول به سرعت
ببخشید جواب سوال اولمو از کجا می تونم بپرسم؟

سپاس فراوان
بدرود

google?

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.