دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

بارداری ! زایمان و تولد ! کلا بر و بچ !

نه ! اشتباه نکنید هنوز اینجا رو تبدیل نکردیم به وبلاگ درباره مسایل بارداری و نوزادی و غیره و کسی هم نه بارداره و نه هیچی .. اما چون سوال در این مورد و هم در مورد مدارس و غیره زیاد بود فکر کردم شاید بد نباشه یه پستی در این باره بنویسم و شاید خانواده ای خیالش راحت بشه ...


یکی از بیشترین مسایلی که در نیوزلند بهش اهمیت می دهند همین فسقلی ها هستند. همه جا پر از بچه است و یا همه باردارند و خلاصه این مساله خیلی خیلی به چشم می خوره. شاید یه خانواده کیوی متوسط دیگه حتما ۲ یا شایدم ۳ تا بچه رو داشته باشه. ۲ تا رو قطعا داره و هیچ کسی به یکی اکتفا نمی کنه .. و همه هم با فاصله سنی کم .. نهایتا اگر خیلی دیر بشه بین ۲ تا بچه ۲ سال اختلاف می افته.


خدماتی که هم برای به دنیا اوردن یه بچه نو اینجا انجام می شه کاملا مجانی هستش. از زمانی که شما باردار هستید تا زمانی که بچه رو به دنیا بیارید پولی بابت هزینه های سونوگرافی و ازمایش و بیمارستان و زایمان و غیره نمی دید. وقتی باردار شدید برای شما کلاس های اموزشی مجانی برگزار می شه و به شما بچه داری و غیره اموزش داده می شه. در ضمن از قبل بارداری و یا زمانی که باردار هستید یک نفر که اطلاعات کامل در این زمینه داره برای شما تخصیص داده می شه و در ماه های اول هر چند هفته یک بار و در ماه های اخر مرتب شما رو چک می کنه و در همه هفته ها راهنماییتون می کنه که چه کاری انجام بدید و مطمئن می شه از همه نظر در سلامت باشید. به این فرد Midwife  گفته می شه .. 


در واقع Midwife کسی خواهد بود که بچه شما رو به دنیا خواهد اورد البته اگر روش زایمان طبیعی رو انتخاب کنید. زایمان طبیعی در بیمارستان و یا در منزل و یا در آب و .. می تونه هرکدوم از انتخاب های شما باشه .. اگر به هر دلیل پزشکی لازم به عمل سزارین باشید برای شما موقع زایمان متخصص فرستاده می شه و همچنین این کار بدون هیچ هزینه ای خواد بود. اما اگر از قبل تصمیم گرفته باشید عمل سزارین داشته باشید هزینه این کار که در حدود ۳ هزار دلار می شه رو باید خودتون پرداخت کنید.


موقع تولد اگر فرزند اول باشه به شما اتاق خصوصی داده می شه اما اگر فرزند دوم و .. باشه اتاق بعد از زایمان با فرد دیگری مشترک خواهد بود. موقع زایمان همسر و یا دوستی می تونه همراه شما توی اتاق باشه.


حتی تا بعد از تولد Midwife تا مدت ها به شما سر می زنه. معمولا تا ۵ -۶ روز اول مرتب پیشتون میاد تا برای شما کارهایی مثل حمام کردن و شیر دادن و غیره رو اموزش بده. بعد از چند وقت موسسه ای به اسم Plunket ادامه مسیر کمک به مادران رو به عهده داره و برای موضوعات اموزشی و تربیتی و غیره انواع خدمات رو دارند. حتی می تونید از این جا اسباب بازی و کتاب و صندلی کودک و صندلی ماشین و غیره رو کرایه کنید. در ضمن اینطوری با مادرهایی که بچه های هم سن شما دارند نیز اشنا می شید.


دوتا نکته که فراموش کردم بنویسم مدت زمان مرخضی و حقوق در زمانی هست که بچه دار می شید که دوست خوبمون سعید یاداوری کرد. اینکه مادر اگر شاغل باشه می تونه مدت 1 سال مرخصی از کار بگیره اما از این 1 سال مدت حدود 3 ماه رو بهش حقوق داده می شه که در حدود هفته ای 400 تا 500 دلار هست و بستگی به نوع کار و غیره داره. اما این مرخصی 1 ساله در واقع تضمینی هست برای اینکه وقتی این مدت گذشت شرکت موظف هست کار فرد رو بهش برگردونه. در ضمن برای داشتن این حق لازم هست فرد 9 ماه تمام وقت رو توی اون شرکت کار کرده باشه و یا مثلا اگر نیمه وقت هست مدت زمانهایی که کار کرده جمعا حدود 9 ماه بشه. 


یک رسم دیگه ای که بسیار جا افتاده هست توی تقریبا همه جای دنیا baby Shower هست که در واقع قبل از زایمان اتفاق می افته و شما روزی رو که به عنوانBaby shower اعلام می کنید هرکسی که دوست داره برای دیدنتون میاد و هدیه ای میاره و خیلی ها از قبل می پرسند چی لازم دارید که به خرید شما برای نوزاد تازه کمک کرده باشند. 


از چیزهای دیگه ای که حتما زیاد اینجا بهش بر می خورید وجود امکانات برای بچه ها تقریبا همه جا هست. تمام دستشویی ها دارای Parental Room هست که هرجایی که هستید اگر لازم بود به بچه شیر بدید و یا عوضش کنید راحت باشید. همه جا تقریبا یه فضایی رو می بینید که برای بچه ها اسباب بازی گذاشتند و یا در فروشگاه ها و رستوران ها براشون فضای بازی ایجاد کردند. همین طور همه جا صندلی های مخصوص بچه به تعداد کافی هست که می تونید برای نشستن بچه ها استفاده کنید. توی خیابون ها تقریبا اکثر جاها که می خواهید از خیابون رد شید جایی وجود داره که بتونید کالسکه رو بدون بلند کردن از لبه های پیاده رو رد کنید .. و ..و ... 


بازهم اگر نکته ای بود اضافه می کنم. 


قسمت بعدی قضیه که می خوام بنویسم درباره مدارس و سیستم اموزشی اینجا هست اما چون خودم هم درباره اش خیلی نمی دونم احتیاج به مطالعه دارم. به زودی با مطالبی در این رابطه بر می گردم.

نظرات 17 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1390/07/22 ساعت 05:00

khodaye man che doniaye kochike, doste gerami manam New Zealand Zendege mekonam, wellington. hameshe web blog haye farsi ro mekhondam va fekr mekardam chera heshki az NZ neminevese.
khosh hal mesham beshtar beshnasameton.
web blogeton kheli mofide.

take care,
hajar

چه عالی . از اشناییتون خوشبختم. وبلاگ شخصی من هست newwishes.persianblog.ir .. ما سعی می کنیم در مورد مهاجرت به اینجا و نیوزلند و غیره بنویسم شاید یه کمکی به کسی باشه ..
شاد باشی
سپیده

شبنم 1390/07/22 ساعت 06:25

وای سپیده جون واقعا همه جوره اونجا آدم رو پروتکت میکنن...خیلی جالبه که انقدر به سلامتی آدما اهمیت میدن...خدایا چقدر تفاوت
در هر صورت مرسی خانم گل

;)
سپیده

باران 1390/07/22 ساعت 06:46 http://asem0n.blogfa.com

سلام سپیده جون،خیلی اطلاعاتت مفید بود،آدم با این امکانات دلش میخواد زود بچه دار بشه،فک کن تو ایران چقدر آدم باید بدبختی بکشه،اینقدر خوب میرسن که یارو ۲ یا ۳ تا بچه داره،بهر حال بازم ممنون بخاطر اطلاعات خوبی که دادی ،دعا کن ما هم یه روزی بتونیم بیایم اونورا

ایشالا ...
سپیده

[ بدون نام ] 1390/07/23 ساعت 06:13

سلام دوست عزیز
از وبلاگ عالیتون ممنون
من مهندسی برق خوندم ولی وقتی به وکیل مراجعه کردم گفت که نیوزلند مندسین ایرانی رو به عنوان مهندس قبول نمی کنه و باید به عنوان تکنسین اقدام کنم آیا شما اطلاعاتی در این زمینه دارید و یا احیانا کسی رو می شناسید که با مهندسی رفته باشه

ما این بحث رو خیلی اینجا داشتیم اگر پست ها رو بخونی و همین طور کامنت ها رو حتما کامل جواب می گیرید .. اما در کل حرف درستی نیست و خیلی ها از این طریق امتیاز لازم رو می گیرند و میاند ..
سپیده

شهرو 1390/07/23 ساعت 07:03

سلام سپیده جان
دسستون درد نکنه و ممنون از این همه زحمتی که میکشی برای جمع اوری اطلاعات و اطلاع رسانی. میشه ازتون خواهش کنم که اگر اطلاعی در مورد هزینه های کمکی که به مهاجران جدید میدهند(welfare) یا اصلا مراکزی که مهاجران رو در اول راه کمک بدهند و راهنمایی کنند مثل کانادا اگر انجا هست ، مطالبی هم بنویسید.
ضمنا میشه پست در مورد بازنشستگی رو دوباره بگذارید.
در مورد اجاره خانه و مراکز کاریابی هم مطالب خیلی خوبی برای ما تازه واردین میتونه باشه.

راستش خیلیهاش رو تقریبا قبلا نوشتیم کلا نوشته های قبلی رو ببینید کمک می کنه مطمئن هستم ..
سپیده

محسن 1390/07/23 ساعت 11:29

خیلی جالب بود
با این تفاسیری که شما کردید اوناییکه تو ایران حتی فکر بچه‌دار شدن هم به مغزشون خطور نمی‌کرد هوس می‌کنتد با این شرایط بچه دار بشن
راستی این شرایط شامل دانشجوها هم میشه؟

راستش نمی دونم .. شاید به نوع و مدت زمان ویزای دانشجویی بستگی داشته باشه ..
سوال خوبیه .. اگر فهمیدم حتما می نویسم
سپیده

محسن از شیراز 1390/07/23 ساعت 11:35

محسن هستم استاد سوالات بی ربط به موضوع پست
ببخشید دیگه
برای گرفتن بلیط پرواز ایرلاینهایی هستند من کره ایرلاین که قیمت‌های بهتری دارند
یا مثلا در مورد مالزی ایرلاین آفرهای خیلی خوبی داره مثلا دبی اکلند ۶۸۰ دلار ولی Non-refundable
نظرتون راجع به این ایرلاینها چیه؟
به نظر شما بهترین گزینه برای ما چیه؟ oneway یا Return؟
ممنون از پستهای خیلی جالب و راهنمایی‌های خوبتون
امیدوارم ما هم که اومدیم اونجا ادامه دهنده راه شما باشیم

راستش در کل من فکر کنم one way بهتر باشه .. چونکه وقتی اومدید نیوزلند اگر برای اقامت دائم بیاید یا طولانی مدت و بخواهید از اینجا برید دوباره اینجا بلیط می گیرید و 2 طرفه می گیرید و می رید ایران و بر می گردید و دیگه موقع برگشت توی ایران دربه در دنبال بلیط نیستید ... راستش با مالزی مسیر خیلی کمتر خسته کننده است .. چرا که نه :)
سپیده

الهام 1390/07/23 ساعت 12:55

سلام. تشکر سپیده جون. چه پستهای خوبی گذاشتی..یه سئوال دارم...برای نیوزیلند آیا لازمه دارالترجمه مهر وزارت خارجه رو هم بگیره یا مهر دادگستری کفایت می کنه؟

هردوش رو بگیر حتما ...
سپیده

ساناز 1390/07/23 ساعت 18:32

سلام خسته نباشید.
ما که دو تا گلمون رو همین جا به دنیا آوردیم و باید یه فکری برای آیندشو ن بکنیم
میشه یه توضیحاتی هم راجع به خرید خانه بدید آیا به مهاجرت کمکی می کنه؟(من سرچ کردم تویه وبلاگ چیزی ندیدم)
ممنون

حتما می نویسم .. ولی جواب بله است .. خیلی هم کمک می کنند ..
سپیده

سعید 1390/07/23 ساعت 19:22

سلام

سعید هستم..اگه خاطرتون باشه قرار بود بیاییم روتوروا. ما تقریبا ۱ ماه هست که اومدیم نیو زیلند هستیم...تو این مدت حسابی‌ درگیر کار جدید و پیدا کردن خونه و خرید ماشین و وسایل و .. بودیم. خدا رو شکر دیگه کاملا مستقر شدیم.

مطالبی که در این پست نوشتید رو ما داریم عملا میبینیم. تا ۲ ماه دیگه ما صاحب اولین فرزندمون میشیم. اینجا خدماتی که برای بارداری و وضع حمل هست خیلی‌ خیلی‌ خوبه..همسر من تا الان هیچ پولی‌ بابت دکتر، ماما، آزمایش،..نداده.

۳ مورد دیگه هست که میتونید به این پستتون اضافه کنید:

۱) "Paid Parental Leave" که به یکی‌ از والدین تعلق میگیره و مبلغی تا سقف ۴۵۸ $ در هفته به مدت ۱۴ هفته پرداخت میشه (http://www.ird.govt.nz/yoursituation-ind/parents/parents-paid-parental-leave.html)

2) "childcare tax credits" هزینه مهد کودک/کودکستان اگر پدر و مادر هر دو شاغل باشند (http://www.ird.govt.nz/income-tax-individual/tax-credits/dch-taxcredits/).

۳) "Families Tax Credits" کسر مالیات برای فرزند...بسته به حقوق حداکثر هفته‌ای ۸۸$ برای بچه اول (تا ۱۶ سالگی) (http://www.ird.govt.nz/wff-tax-credits/entitlement/what-is-wfftc/ftc/)

راستی‌ تو جدولتون وضعیت من رو میتونید تغییر بدید به In NZ

شاد باشید،

سعید

ممنون . حتما .. ایشالا به سلامتی .. از حالا تبریک :)
سپیده

مرجان 1390/07/23 ساعت 21:44

سپیده جون ممنون ازراهنماییت.من چون میخوام ازطریق دانشجویی بیام وکارمو ازطریق شرکت انجام بدم اول اینکه شماشرکت معتبرمیشناسید که توزمینه نیوزلند ماهرباشند چون اکثرا درحوزه استرالیا کارمیکنند و همشون
میگن این دوتاکشورمثل همندو...در صورتی که توی ریزه کاریها تفاوت دارن.سوال دیگه که به نوشته شما مربوط میشه اینه که من شنیدم هرکی دانشجویی بیاد نیوزلند مدرسه بچه هاش رایگانه.خواستم بپرسم این مربوط به دوره های آمادگی برای بچه های کوچیک هم میشه؟چون بچه من ۳ سالشه ولی نیازبه مدرسه توانبخشی داره.

راستش جواب رو نمی دونم . اما اگر جایی به این جواب رسیدم حتما می نویسم ..
سپیده

شبنم 1390/07/24 ساعت 06:20

سلام سپیده جون
یه سوال دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنی
واسه اومدن به نیوزلند داشتن 40هزار دلار نیوزلند چطوره؟ آدم اول زندگی به چقدر حدودا نیاز داره ..منظورم اینه که این مبلغ واسه اجاره یه خونه و خرید ماشین و چند ماه از جیب خوردن کافیه ؟

خیلی هم زیاده :) خیالت راحت ..
سپیده

پروانه 1390/07/24 ساعت 09:31

سلام سپیده جون
من که دارم با WTR میام حتما باید 3 ماه از کار کردنمون بگذره تا PR بشیم ، می خوام بدونم این شرایط حاملگی شامل WTR ها هم می شه؟؟ خیلی مهمه ها لطفا اگه می دونی بگو. راستی اولش 30 هزار تا بیاریم بسه؟؟

راستش خیلی چیزها در این مورد هست که خودم هم هنوز نمی دونم .. اما دوستان دیگه اگر کسی می دونه لطفا کمک کنه ..منم اگر فهمیدم یا چیزی پیدا کردم چشم ..
سپیده

ساناز 1390/07/24 ساعت 12:16

سلام سپیده جون
ممنون از جوابتون.منتظر راهنماییتون هستم

الهام 1390/07/24 ساعت 15:06

سپیده جان یه کاری مثل میوه فروشی(! البته فقط در حد فروشندگی نه صاحب مغازه بودن!!) یا امثال اون...چقدر در ماه درآمد داره؟ می خوام بدونم اگه تا چند ماه کسی کار مرتبط پیدا نکنه با اینجور مشاغل چقدر درآمد داره؟ تشکر

بین ۱۰ -۱۵ دلار در ساعت ..
سپیده

پروانه 1390/07/25 ساعت 09:20

مرسی سپیده جان ، منتظر هستم اگه جوابی پیدا کردی بخونم عزیزم .
موفق باشی

دکتر عباس 1390/11/14 ساعت 06:56

سلام میتونی راجع به درامد پزشکان عمومی اطلاعاتی بمن بدهی؟

See this:
http://www.imrmedical.com/NZsalaries.htm
/nasser

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.