دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

ماشین ! رانندگی ! گواهی نامه !

فکر کنم پست به دردخوری بشه .. چون توی نیوزلند واقعا بدون ماشین زندگی کردن تا حدود زیادی غیر ممکن هست .. وسیله نقلیه که باید تاکسی رو به دلیل گرونی کلا حذف کرد و اتوبوس شاید فقط برای مسیرهای متداول بین سرکار و خونه مناسب باشه. معمولا مهاجرین اولین اقدام لازمشون بعد از پیدا کردن محل زندگی خریدن ماشین هست. 


راستش قبل از اینکه وارد این بحث بشیم تاکید می کنم سعی کنید با ایرانی و عرب و هندی و .. کلا وارد معامله نشید .. قطعا ادم ها از هرجای دنیا باشند خوب و بد دارند اما تجربه همیشه ثابت کرده در کل نتیجه رضایت بخشی در نهایت از اینجور معامله ها به دست نمیاد. .. بگذریم .. 


اینکه چه مدلی از ماشین انتخاب کنید خودش یه سلیقه شخصی هست اما فقط یه نکته مهمه و اون اینکه سرویس و خدمات توی نیوزلند فوق العاده گرون هست و همین طور این خدمات در مورد ماشین های اروپایی و غیره به مراتب گرونتر از ماشین های کره ای و ژاپنی هست. برای همین معمولا همه حتی اگر قصد خرید ماشین گرون و یا اروپایی رو دارند برای شروع و مخصوصا تا زمانی که هنوز گواهی نامه اینجا رو ندارید با ماشین های ارزونتر و همین طور کم خرج تر شروع کنید. در ضمن خرید و فروش ماشین بسیار ساده است و هروقت اراده کنید به راحتی می تونید ماشین اتون رو بفروشید و از این نظر جای نگرانی نخواهید داشت..


ماشین رو هم مثل خونه می شه از طریق های مختلف خرید. 

- خرید از مکان هایی که در واقع همون نمایشگاه های ماشین هستند.

- خرید مستقیم از فروشنده که توی وب سایت Trade me  می تونید هر مدل و قیمتی پیدا کنید.

- خرید از محل هایی که مزایده می ذارند ماشین ها.


معمولا خرید از صاحب ماشین به صرفه تر هست و می تونید ماشین رو با قیمت بهتری بخرید نسبت به نمایشگاه ها و یا مزایده ها.  ضمن اینکه Trade me رو به عنوان منبع مورد استفاده قرار می دید هر سوال و جوابی در مورد سلامت ماشین و غیره با صاحب ماشین داشته باشید کاملا سندیدت داره و اگر غیر از این باشه می تونید ماشین رو پس بدید.  در ضمن معمولا توی Trade me اگر ماشین مشکلی داشته باشه صاحبش معمولا می نویسه و یا عکس هاش رو کامل می ذاره و می تونید بهشون اطمینان کنید. 


راستی توی Trade me هم خیلی ها ماشین رو برای مزایده می ذارند و می تونید همون جا انلاین توی مزایده شرکت کنید. برای اینکار باید حتما با Trade me ثبت نام کرده باشید که هزینه اش 10 دلاره ..


در ضمن می تونید از AA که سایت رسمی برای گواهی نامه و خدمات راهنمایی و رانندگی و غیره هست بخواهید تا کسی رو بفرسته تا ماشین رو براتون چک کنه و اون تمام زیر و روی ماشین رو چک می کنه و اگر موردی باشه بهتون می گه. حتی موقع خرید می تونید با صاحب ماشین به شرط تائید AA بخرید و بعد برای AA ماشین رو ببرید و اونها اگر تائید کردند که ماشین سالم هست معامله رو کامل کنید.. هزینه این نوع چک کردن رو نمی دونم اما توی سایت AA می تونید پیدا کنید ..


اما اگر ماشینی رو خواستید برای اینکه ماشین به اسم شما بشه کافیه 2 تا فرم از پست بگیرید و پر کنید و پست کنید. به همین راحتی . به فرم رو صاحب ماشین پر می کنه و یه فرم رو شما. مشخصاتتون و مشخصات ماشین رو تکمیل می کنید توی فرم ها و چند روز بعد سند ماشین یا برگه ای که نشون می ده ماشین به اسم شما شده به ادرستون پست می شه.. 


ماشین ها و کلا همه وسایل نقلیه مثل قایق و موتور و غیره باید حتما هرچند وقت یک بار Register بشند. که برای این کار کافیه برید دفاتر پست و یه برگه Register داره رو پر کنید و هزینه رو پرداخت کنید. همون جا براتون یه برچسب پرینت می کنند که پست شیشه ماشین باید بچسبونید. اگر ماشینی Register نداشته باشه قطعا جریمه می شه. 


یکی دیگه از کارهایی که لازمه حتما انجام بدید گرفتن کارت AA هست. می تونید کارت AA رو انلاین بگیرید و یا به دفاترشون برید. مزیت کارت AA  این هست که اگر ماشین جایی خراب شد و یا پنچر شد و یا بنزین تموم کردید و کلا هر اتفاقی در هر جای نیوزلند براتون بیفته اگر کارت داشته باشید کسی رو می فرستند تا مشکلتون رو حل کنه. رجیستراشون هزینه زیادی نداره اما خوبیش اینه که تا 8 بار در سال هر اتفاقی براتون بیفته براتون مجانی مشکل رو حل می کنند.


 در مورد بیمه ماشین هم بیمه بدنه اجباری نیست ولی بیمه شخص ثالث اجباریه. بازهم جاهایی مثل AA کار بیمه رو هم براتون انجام میده.  


معمولا ماشین های دنده ای گرونتر هستند و کمتر از ماشین های اوتوماتیک باب هستند اما خوب برای جاده های نیوزلند اگر اهل مسافرت باشید بهترند. در ضمن سوخت کمتری مصرف می کنند. اما از طرف باید در نظر گرفت که کمی هم وقت لازم دارید تا به دنده عوض کردن با دست چپ عادت کنید. 


احتمال می دونید که تا 1 سال می تونید با گواهی نامه بین المللی اینجا رانندگی کنید. برای امتحان می تونید با ماشین خودتون امتحان بدید و دقت کنید حتما برای ثبت نام امتحان بگید که گواهی نامه دارید و ترجمه اش رو با خودتون ببرید. چون در غیر این صورت باید 3 تا امتحان بدید و پروسه گواهی نامه Full گرفتنتون حدود 1 سال و نیم طول می کشه (قبلا در این باره نوشتم) اما اگر گواهی نامه داشته باشید با یک امتحان کتبی و عملی گواهی نامه Full می گیرید. 


وقتی بنزین می زنید اگر کارت AA داشته باشید بعضی از پمپ بنزین ها بهتون تخفیف می دهند. 


این ادرس سایت AA هست اگر خواستید جزئیات بیشتر بخونید: 


http://www.aa.co.nz/


امتحان تئوری رانندگی اینجا یکی از راحت ترین امتحان های ممکنه. راستش سوالات محدود هست و اگر یک دور کتاب رو بخونید و همه سوالات رو بخونید قطعا سوالات امتحان که 35 تا هست از همون سوال های موجود هست. لینک زیر می تونید خودتون رو انلاین تست کنید و قطعا سوالات از همین سوالات هست. 


http://www.aa.co.nz/motoring/licensing-training/road-code-quiz/


این سوالات رو هم اگر مثلا این قدر بزنید که همش تکراری بشه قطعا امتحانتون رو 20 می شید. :)


برای ثبت نام برای امتحان باید حتما دفترهای اصلی AA برید و ثبت نام کنید. برای ثبت نام کارت شناسایی و اثبات محل زندگی (یه نامه ای که ادرس شما و اسم شما روش باشه کافیه .. مثل نامه ای از بانک . نامه از بیمه .. ) لازم هست. 


امتحان چشم پزشکی رو همون جا که ثبت نام می کنید و اگر مشکلی داشتید می فرستتون پیش چشم پزشک. 


نمی دونم ایشالا همه چیز رو گفته باشم .. 

شاد باشید

سپیده .. 






 


نظرات 24 + ارسال نظر
مهراد 1390/08/09 ساعت 20:42

مرســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی سپیده خانم، خیلی خیلـــــی مفید بود .

ایلیا 1390/08/10 ساعت 09:05

ممنون سپیده خانم. بسیار مختصر و مفید

فرزین 1390/08/10 ساعت 11:04

سپیده خانم واقعا مطلب جالب و مفیدی است. همراه با جزئیات لازم. با تشکر فراوان

محسن از شیراز 1390/08/10 ساعت 11:25

مثل همیشه خیلی خیلی جالب بود!
اینجا می‌خوای یه دوچرخه هم بخری باید کلی درگیر باشی تا برسه به ماشین!
اتفاقا دیروز داشتم وبلاگ یکی از دوستان رو می‌خوندم که اینجا ماشین از ضروریاته و می‌گفتم کاشکی یه آشنایی داشتیم که به ماشین وارد باشه که ماشین خراب بهمون نندازن که درگیر هزینه‌های سنگین تعمیرات بشیم مثلا تعویض ۲ جفت لنت رو زده بود ۷۵۲ دلار

خیلی پست جالب و مفیدی بود (برای تاکید) خصوصا لینک آزمون کتبیه و خوب حتما سایت AA

راستی این همه اعتماد از چی ناشی می شه؟ شاید ترس از جریمه های بعدش باشه!!!!

ساناز 1390/08/10 ساعت 17:44

ممنون

me 1390/08/11 ساعت 06:48

سپیده جان دستت درد نکنه. باباجون قبلا که راجع به گواهی نامه full نوشته بودی فکر می کردم هیچ وقت اونجا راننده نمیشم! ولی این دفعه انگار راحت تر به نظر میرسه.
میگم تو ایران همه چی برعکسه ها! اگه بخوای ماشین اتومات بگیری کلی باید هزینه کنی...
-خداییش با دست چپ دنده عوض کردن کار سختیه....

الهام 1390/08/12 ساعت 05:14

به: دوستانی که مدیکال با دکتر کاظمی داشتن...
من و همسرم معینات مدیکال رو با دکتر کاظمی انجام دادیم و ایشون فرمهای ما رو پر کرد...ایشون برای محاسبه BMI از فرمول دیگه ای متفاوت با فرمولی که در سایت ها است استفاده کرده و فرمول به این صورت بود:
مجذور قد به دسی متر تقسم بر وزن به کیلو
در حالی که باید BMI مثلا 27-28 در میومد شد 4-5 ..!!
خواهشا به من بگید برای شما هم همین کار رو انجام داد؟..ایشون خیلی خیلی پیر هستن و من فکر می کنم اصلا صلاح نیست با ایشون مدیکال انجام داد..
آقا بابک و رومینا جون...شما با ایشون بودین درسته؟ دقت کردین چطور BMI براتون حساب کرد؟
فرم ها رو در پوشه عکس قفسه سینه مهر و چسب کرد و بم داد که بفرستم. فکر کنم باید به INZ بگیم ایشون اینطوری BMI حساب می کنه که بعدا دچار دردسر نشیم...

میگم الهام جون خیلی نگران نباش .. حتما می دونه داره چی کار می کنه چون BMI اگر ۴-۵ باشه که خیلیییییی کمه و اصلا ممکن نیست .. بچه ها کسی می دونه به الهام جواب بده .. ولی اگرم گیر دادند می تونید همیشه براشون توضیح بدید
سپیده

الهام 1390/08/12 ساعت 05:18

به شهاب:
متاسفانه منشی دکتر شهیدی به من گفت تا دو ماه دیگه نوبت نمی ده و این باعث شد من برم پیش دکتر کاظمی اتفاقاْ افراد دیگه ای که اونجا بودن همینو می گفتن به یکیشون هم گفته بود دیگه دکتر شهیدی در پنل نیست!!! دکتر کاظمی دیگه وقت بازنشستگی شه و خیلی پیر شده ما نگران بودیم از حال بره..BMI رو هم با فرمول دیگه ای حساب کرده و من نمی دونم کارش درسته یا نه...

الهام 1390/08/12 ساعت 05:21

به بابک:
درسته آقا بابک ..برای من روز ۲۶ جولای ایمیل اومد و گفته تغییرات شامل افرادی که قبل از این تاریخ EOI ارسال کردن نمی شه. شما که بهتر می دونین گاهی وقتا گنگ می نویسن و آدم نمی دونه دقیقاً منظور چیه...به هر حال توکل به خدا...

Hessam 1390/08/12 ساعت 18:53

سلام،
اولاً ممنون از وبلاگ بسیار خوبتون.
دوماً یک سؤال دارم که اصلاً به این پست مربوط نمیشه ولی برام جوابش خیلی مهمه. من برای PR ازطریق نیروی متخصص اقدام کرده ام. منتظر فرم ITA هستم. امروز بهم گفتن که برام میفرستن. موضوع این هست که تو یه بلاگی خوندم از الان پروسه کاری من 5 سال طول خواهد کشید. آیا این واقعیت داره؟
اینم بگم که من Job Offer ندارم و فوق لیسانس عمرانم و امتیازم بد نیست.
ممنون از پاسخی که خواهید داد.

نه قطعا ۵ سال طول نمی کشه .. معمولا حدود ۱ سال بعد از ارسال مدارک طول می کشه .. حالا جدول ما هیی کاملتر شه این امار هم واقعی تر در میاد ..
سپیده
راستی جدول کنار صفحه است لینکش ..

لیلی 1390/08/13 ساعت 09:30

به الهام خانم :
‌‌BMI فقط یک فرمول بیشتر نداره و اون هم وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد به متر یعنی اگه شما 50 کیلو گرم باشید و قدتون 6/1 متر یا 160 سانتی متر باشه BMI شما برابراست با53/19 .
BMI طبیعی بین 18 و 25 هست و زیر 18 لاغر وبالای 25 تا 30 اضافه وزن و بالای 30 هم چاق و بالای 35 چاق شدید محسوب می شه.

رومینا 1390/08/13 ساعت 13:11

به الهام
راستش درسته اقای دکتر کاظمی خیلی پیر هستند
و وقتی که پروسه ی مدیکال رو با ایشون انجام میده واقعا خسته میشه ولی خوب شاید تنها دکتری باشه که بیش از یک دهه است که هنوز جزو دکترهای معتمد نیوزیلنده.
شما بر اساس یک لینکی که خانم سپیده هم یه بار در یک پست شون گذاشته بودند میتوانید بر اساس قد و وزن BMI را محاسبه کنید BMI های بالای 35 ممکن است که دچار مشکل باشن
سری اول که من پیش دکتر کاظمی رفتم تری گلیسیرید همسرم و پسرم نزدیک به 600 بود (به طور نرمال باید حداکثر 200 باشه) و ایشون یک نت نوشتند که به علت غفلت از ورزش و دایت این ایتم چربی بالا ست . بعد از اینکه مدارکمون توسط کیس افیسر بررسی شد برامون ایمیل زد که مدارک پزشکی همسرم و پسرم رو داده به بخش ازیاب پزشکیشان و بعد از چند روز هم ازمون طی یک ایمیل رسمی خواست که یکسری نواقص به همراه تست مجدد چربی پدرو پسر و چشم پزشکی و تست خون برای پسرم رو تکرار کنیم که ما هم این بار (از قبل پیش بینی کرده بودم که ممکنه برای چربی دوباره بخوان که ازمایش رو تکرار کنیم) ازمایش هایی رو که خواسته بودن تکرار کردیم و اقای دکتر کاظمی هم با لطف نوشتن که بر اساس ازمایشات مشکلی نیست. هر دوبار راستش خیلی خسته کننده بود سری دوم برای تکرار ازمایشات شاید من چهار با ایشون رو ملاقات کردم و هر بار هم 18 هزارتومان ویزیت پرداخت کردم.
نگران نباشید ان شا الله همه چیز درست پیش میره

سلام
به الهام: من و خانمم پنج شنبه رفتیم پیش دکتر شهیدی. چند نفر دیگه هم دیدم که فرمهای نیوزلند دستشونه.
اونم پیر بود ولی سرحال بود. قرار تو این هفته فرمها را پس بده.
یه سوال : آیا باید جواب دکتر را همین جوری در بسته با عکس رادیولوژی فرستاد؟تا جایی که میدونم نمیشه عکس رادیولوژی فرستاد.
از دوستانی که مدراک فرستادن میشه راهنمایی کنند؟

اره همه می گن نمی شه و گیر می دند و برمی گردونن و توی خود سابت هم گفته نفرستید اگر لازم شد بهتون می گیم اما دکتر ما همه رو گذاشت عکس رو هم گذاشت مهر کرد داد دستمون .. همه اش هم رسید خدا رو شکر ..
سپیده
دکتر اتون خودشون می دونه و بهتون می گه ..

الهام 1390/08/14 ساعت 05:04

دکتر کاظمی اشتباه BMI حساب کردن و من تصور می کنم این مطلب برای همه دوستانی که با ایشون مدیکال داشتن صادق باشه...من به INZ ایمیل زدم و موضوع رو بهشون گفتم..خوشبختانه گفتن آفیسرت با استفاده از قد و وزنت خودش BMI رو حساب می کنه...خدا رو شکر لازم نیست همسر مرخصی بگیره و بره برای اصلاح فرم...

الهام 1390/08/15 ساعت 05:20

سلام
راستی در ITA که برای من اومده جایی نگفته که برای مدرکم نیاز به تائید NZQA است...فقط گفته شده اگه در لیست دانشگاه های مورد تائید نیستم باید تائیدیه بگیرم...

حالا هستی توی لیست یا نه ؟! اگر نیستی که منظور از تائید همون nzqa هستش دیگه دوستم
سپیده

الهام 1390/08/15 ساعت 08:34

آره سپیده جون..هستم..

پویا 1390/08/15 ساعت 10:03

تا اونجایی که من تحقیق کردم Full assess برای تمام موارد و دانشگاهها لازمه فقط دانشگاههایی که تو لیست هستن Pre-assess نمیخواد.

سلام

ولی توی ITA من قید کرده که حتما باید فول اسس بفرستم.
اگه فول اسس باید انجام بدین زودتر اینکارو انجام بدین چون بعضی وقتا زمان زیادی می بره هر چند فکر کنم اگه مدارک کامل بدین تو یک ماه جوابش میاد.

راستی دبروز برای من نامه فیزیکی ITA اومد. خدا را شکر اینترنت هست.

رومینا 1390/08/16 ساعت 14:13

به الهام
مگه شما هنوز فول اسس نگرفتید؟؟؟!!!
تو این فاصله 4 ماهی که به شما داده شده حتما اول فول اسس بگیرید حتی اگر در لیست هستید چون در غیر اینصورت بعد از لاج کردن داستان دارید در صورتیکه فول اسس نگرفتید ممکنه از سابقه کاری تان امتیازات پاداشی رو که احتمالا ادعا کرده اید رو بهتون ندن
بجنبید فول اسس رو بگیرید من هم بعد از لاج وقتی نامه یITA امد مدارک فرستادم برای NZQA .
بهترین کار اینه که سریع نامه ی اسسمنت رو هم بگیرید.

الهام 1390/08/17 ساعت 04:50

به شهاب:
آقا شهاب در کجای نامه ITA قید شده فول اسس لازم دارید؟

الهام 1390/08/17 ساعت 05:15

در چک لیستی که برای من همراه با نامه ITA ارسال شده در سطر ششم جدول این آیتم وجود داره:
Original Documents Please provide original copies of the documents we require. Failure to provide
original documents may lead to delays in the processing of your application.
منظور از اوریجینال داکیومنت چی هست؟ مگه جز گواهی عدم سوء پیشینه مدرک دیگه ای هم باید اصل فرستاده بشه؟ در مقابل تمام آیتم های این چک لیست نوشته شده کپی تائید شده یا اصل مدرک. منظور اینه که همه رو به دارالترجمه بدم و مدرک ترجمه شده را ارسال کنم. غیر از این که نیست؟

همینه .. باید ترجمه کنی و تائید و بفرستی .. اگر چیزی رو اصلش رو بخوان بعدش بهتون دوباره می گن ..
سپیده

پروانه 1390/08/17 ساعت 08:58

مرسی عزیزم ، اطلاعات خیلی خوبی بود.

بابک 1390/08/17 ساعت 16:04 http://persiance.wordpress.com

الهام خانم :: باید حتما و در هر صورت NZQA full-assessment رو داشته باشی. زود بجنب که وقتت از دست نره. اگه فکر می کنی، 30-45 روز نمی تونی منتظر شی، fast track کن، 15 روزه مدارک به دستت میرسه. ولی حتما لازمه. هم رو سایت نوشته هم تو راهنمای Application for Residence.

عاطفه 1390/09/06 ساعت 20:31

سلام من وهمسرم قصدمهاجرت به نیوزلندروداریم همسرم لیسانس حسابداری با۸سال سابقه کاربا این شرایط کاری برای همسرم هست وبه چه صورت باید اقدامکردممنون ازراهنماییتون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.