دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

مراحل جذب شدن در کشور جدید

پیرو مطالب پست‌های قبلی، برای اینکه تصور دقیقتری از مستقر شدن در نیوزیلند داشته باشیم، بد ندیدم مطلبی رو که ssnz.govt.nz در مورد مراحل استقرار یا سکنی گزیدن (settlement) تو یه کشور جدید نوشته، ترجمه کنم. این مطلب رو در ادامه می‌خونید: 


***


مهاجرت به کشوری جدید برای بسیاری از افراد و خانواده‌های آنها موضوعی چالش برانگیز است. برخی افراد خیلی زود با محیط خو می‌گیرند. برای برخی دیگر، این اتفاق به مقداری زمان نیاز دارد. 


حمایت در زمان ورود

بیشتر افراد وقتی در کشور جدیدی سکنی می‌گزینند، شش مرحله مختلف را تجربه می‌کنند. این مراحل را می‌توان در منحنی زیر که به منحنی استقرار مشهور است، مشاهده کرد: 





دوراندیشی (Forethought): در این دوره برای مهاجرت و اسبابکشی به نیوزیلند برنامه‌ریزی می‌کنید. ایندوره از این بابت مهم است که انتظاراتی واقعبینانه برای خود در کشور جدیدتان تعریف نمایید. 


جذابیت (Fun): در این دوره فرد مجذوب و شیفته آشنایی با افراد و مکانهای جدید می‌شود. در این دوره، مهاجران برداشت کاملا مثبتی درباره خانه جدید خود دارند. 


ترس (Fright): بالاخره -معمولا با یک حادثه بد- زمانی می‌رسد که از وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اید ناخرسند و احتمالا خسته می‌شوید. 


پرواز (ّFlight): در این مرحله، اگر حوادثی رخ دهد و فرد مهاجر یا خانواده  وی دوست نزدیک یا خویشاوند قابل اتکایی نداشته باشند، ممکن است به فکر بازگشت به موطن اصلی خود بیفتند.  


مبارزه (Fight): در این مرحله، اگر فرد تازه مهاجر دوام بیاورد و با توجه به دید واقعبینانه‌تری که پیدا کرده، آگاهانه تصمیم به ماندن بگیرد، مجددا روند تحولات مثبت می‌شود. 


تطابق با محیط (Fit): تا این مرحله، بیشتر چالشهای پیش رو مربوط به موارد روتین و روزمره هستند، نه لزوما در مورد بودن در کشوری جدید. اما در این مرحله، فرد تازه واره تصمیم گرفته که در نیوزیلند بماند و به نوعی حس تطابق با محیط می‌رسد. در این مرحله، از تصمیم خود برای مهاجرت و تحمل مشکلات در این ماهها یا سالها احساس رضایت می‌کند. 


تقریبا هر کسی که وارد نیوزیلند می‌شود، این مراحل را در هجده تا بیست و چهار ماه اولیه ورود، پشت سر می‌گذارد. 

نکته مهم این است که شما و حتی کارفرمایتان بدانید که مواجه شدن با فراز و نشیبهای فوق کاملا طبیعی است. ضمنا این نکته نیز مهم است که بدانید در هر کجا که هستید، می‌توانید از خدمات و مشاوره Settlement Support New Zealand استفاده نمایید. 


لینک منبع:

http://www.ssnz.govt.nz/living-in-new-zealand/moving-to-new-zealand/about-settling-in.asp

نظرات 95 + ارسال نظر
کتایون 1391/04/24 ساعت 09:32

خیلی جالب بود آقا بابک... از همتون ممنونم و امیدوارم بتونم روزی این محبتهای شما رو جبران کنم... هر روز که شما آپدیتی اینجا میگذارید برای ما قوت قلبی در مسیرمون هست وبرعکس هرموقع که میگین نمیخواهید اینجا باشید باور کنید خیلی برای (حداقل) من ناراحت کننده و گاها عصبانی کننده میشه...
متاسفانه اینطور که من شنیدم، با توجه به اینکه تعداد مهاجران ایرانی در دسته بندی بالایی از نظر تعداد هستن، ولی کامیونیتی در هیچ کشوری ندارن... برخلاف هندیها و چینی ها... من نمیدونم واقعا باید در این رابطه چه کاری انجام بدیم ولی ایده خوبی هست که بتونیم از پتانسیلهامون بدرستی استفاده کنیم که منافع معنوی و مادی زیادی برای همه مون داره... موفق باشید...

شما لطف دارید.
در بین جوامع مهاجر، چینی‌ها خیلی هوای هم رو دارند و supportive هستند. ما به چند دلیل نمی‌تونیم مثل اونا باشیم:

1. ما ایرانیها معمولا خودرای و غیرقابل انعطاف هستیم.
2. به همه چیز و همه کس شک داریم.
3. سطح توقعاتمون رو در شرایط دشوار پایین نمیاریم. مثلا 10-15 تا چینی (حتی با زن و بچه) تو یه خونه زندگی می‌کنن. شما چند تا ایرانی میشناسید که حاضر باشن حدودا 2-3 ماه چنین شرایطی رو تحمل کنن؟

امیدوارم که ما بتونیم مثال نقض ویژگیهای بالا باشیم.

/بابک

داریوش 1391/04/24 ساعت 14:29

بابک جان ممنون از زحمتی که کشیدی. جالب بود .

خواهش می‌کنم. D:

مهدی دوست منصور 1391/04/24 ساعت 14:53

سلام بابک جان. بسیار عالی بود. من یکجورایی داشتم خودم برای این مراحل برنامه ریزی می کردم بدون اینکه بدونم تحقیقات استانداردی در این مورد وجود داشته.
راستی این جیسون بدجوری ما رو سر کار گذاشته. تقریبا دو ماه از زمان مصاحبه میگذره و هنوز در جواب ایمیلها می نویسه که منتظر نتایج verification روی یکی از اطلاعات ماست. و اینکه در صورت خبر جدید اطلاع میده.
کار شما در چه مرحله ایه؟ جدیدا با آفیسر عزیز ارتباط داشتی؟

چند روز پیش براش یه CD شامل عکس و فیلم خانوادگی فرستادم. اونهم بابت ارسالش تشکر کرد. همین.

امیدوارم این verificationها، از اون کش‌داراش نباشه! به من هم گفت منتظر 2 تا verification هستش. اگه این استعلام‌ها از سازمانهای ایرانی باشه (محل کار، دانشگاه، ...) که اصلا تکلیفش مشخص نیست. :(

/بابک

مهدی دوست منصور 1391/04/24 ساعت 15:21

سلام. شاید بد نباشه دوستان اصل گزارش رو هم بخونن.
http://www.immigration.govt.nz/NR/rdonlyres/F622436E-C4E1-401C-B389-BFC2B888E927/0/SettlementCurveandWorkplaceModelFINAL110711.pdf

ممنون مهدی جان.

الهام 1391/04/24 ساعت 19:03

تشکر آقا بابک زحمت کشیدید..

خواهش میکنم. کاری نکردم. :)

علیرضا 1391/04/24 ساعت 20:33

سلام آقا بابک

تشکر از این پست جدیدتان. من خودم تجربه چند سال زندگی را تو کشور خارج دارم البته برای تجصیل و نه مهاجرت. این مراحل واقعا اتفاق می افتند البته اگه آدم در بدو ورود دوست- آشنا و کسی رو داشته باشه که مراحل Settle شدن رو قبلا گذرونده باشه و با محیط آشنا باشه خیلی خیلی موثر است. اینجا همون هموطن هایی بکار می ایند که Supportive باشند.

البته مهارتهای زبانی و شغلی هم نقش بالایی ایفا می کنند و هر چه این مهارتها بالاتر باشه سریعتر آدم جا مییفته.

البته در مورد خاص نیوزیلند همانطور که در 2 پست قبلی خودم اشاره و سوال کردم (البته جوابی دریافت نکردم) چنانچه ویزای داده شده WRT باشه این به نویه خودش فشار مضاعفی رو به تازه وارد اعمال میکنه چون فقط 9 ماه زمان داره که جا بیفته و تازه کار هم پیدا کنه و ثانیا این کار به نظرم حتما باید تخصصی هم باشه.

بنظرم چگونگی غلبه بر این مشکلات و مباحث مربوطه خیلی مهم بوده و اگه دوستان علاقه داشته باشن مبتونیم بیشتر روش صحبت کنیم.

پس ما باید از تجربه شما بیشتر استفاده کنیم. :)

بله. این تحقیق بر اساس مشاوره با تازه مهاجرها و مصاحبه با اونها انجام شده. به همین دلیل خیلی دور از واقعیت نیست. فکر کردم به جای اینکه یه نفر بیاد اینجا کامنت مثبت بذاره، همه مون ذوق کنیم یا با یه کامنت منفی غش کنیم، بهتره از این مطالب داشته باشیم که پایه و اساس علمی و آماری هم داشته باشه. D:

چند ماه پیش با یکی از دوستان غیرمستقیمم صحبت می‌کردم که حدود 50 سال سن داره و 20 ساله که تو نیوزیلند زندگی می‌کنه. بچه‌هاش هم اونجا به دنیا اومدن و بزرگ شده‌اند. با همسر ایرانی‌اش هم اونجا آشنا شده. وقتی باهاش در مورد اومدن صحبت می‌کردم، اولین تاکیدش روی زبان انگلیسی بود؛ بعدش مهارتهای فنی و .... خیلی روی زبان تاکید کرد.

شخصا فکر می‌کنم یکی از دلایل تاخیر در settlement ایرانیها اینه که زبانشون خوب نیست. همین در وهله اول باعث میشه نتونن تا 12-18 ماه کار پیدا کنن.

به نکته خوبی اشاره کردید. من هم در صددم که به مرور این مطالب رو باز کنیم و راجع بهشون مطالبی داشته باشیم. فکر کنم این مطلب برای ایجاد ذهنیت مناسب بد نبوده باشه. :)

/بابک

علی 123 1391/04/24 ساعت 21:06

دوستان یه موضوع مهم در مورد همین سکنی گزینی::: من با توجه به اینکه خانمم شاغل هستن از همون ابتدا اینجور برنامه ریزی کردم که اول من برم و دنبال کار بگردم و شرایط رو بسنجم بعد اگه همه چی رو OK کردم خانمم کارش رو ول کنه و بیاد. حالا یه موضوع برای اینکه هزینه های سرسام آور اجاره خونه رو کاهش کنیم بد نیست که سه نفر سه نفر یا چهانفرچهارنفر تقسیم بشیم و اگه به خواست خدا کارمون درست شد با هم خونه مشترک بگیریم. اینجوری مثلا به جای ماهی یک میلیون تومان فقط باید ماهی 300 هزارتومان بدیم و ضمنا کارهای توی خونه رو هم مثل دانشجوها تقسیم کنیم تا همه بتونن با خیال راحت هم دنبال کار بگردن و هم وقتی برمیگردیم خونه قسمتی از کارها انجام شده باشه. کسی پایه میشه با من همخونه بشه؟ ایمیل من World At Yours dot Com هستش.

من خودم پایه‌ام داداش. من به جز سفره پاک کردن هر کار دیگه‌ای حاضرم انجام بدم.

فکر خیلی خوبیه. من هم تو فکرش بودم.

/بابک

علی 123 1391/04/24 ساعت 21:17

دوستان یه موضوع مهم در مورد همین سکنی گزینی::: من با توجه به اینکه خانمم شاغل هستن از همون ابتدا اینجور برنامه ریزی کردم که اول من برم و دنبال کار بگردم و شرایط رو بسنجم بعد اگه همه چی رو OK کردم خانمم کارش رو ول کنه و بیاد. حالا یه موضوع برای اینکه هزینه های سرسام آور اجاره خونه رو کاهش کنیم بد نیست که سه نفر سه نفر یا چهانفرچهارنفر تقسیم بشیم و اگه به خواست خدا کارمون درست شد با هم خونه مشترک بگیریم. اینجوری مثلا به جای ماهی یک میلیون تومان فقط باید ماهی 300 هزارتومان بدیم و ضمنا کارهای توی خونه رو هم مثل دانشجوها تقسیم کنیم تا همه بتونن با خیال راحت هم دنبال کار بگردن و هم وقتی برمیگردیم خونه قسمتی از کارها انجام شده باشه. کسی پایه میشه با من همخونه بشه؟ ایمیل من World At Yours dot Com هستش.

وحید 1391/04/25 ساعت 04:30

آقای محمد س عزیز
بزرگترین مشکل من اون 2 تا پروژه 1000 لغتی است که australia engineering mikhad میخواد.من فقط 1 پروژه دارم.نمیدونین شرایط کسایی که اسسمنت گرفتن چطور بوده؟

علی 123 1391/04/25 ساعت 05:05

بابک::: آقا من بجز ظرف شستن با بقیه کارهای خونه مشکلی ندارم. جاروپارو، غذا هم یه چیزایی بلدم آشپزیم هم خوبه با این کار عملا مشکلاتمون خیلی کمتر میشه خداییش. راحت مشکلی که با بالارفتن دلار برامون ایجاد شد ناپدید میشه که هیچ یه چیزی هم نفع می کنیم که هیچ خیالمون هم از بابت خونه راحته که برگردیم بالاخره یکی یه چیزی پخته که بخوریم. خونه بهتر و نزدیک تری هم به محل کارمون می گیریم، هم رشته ای هم که هستیم. بزن قدش

اونجا رفتیم باید خام-گیاهخوار بشیم. هم صرفه‌جویی می‌کنیم، هم کلاس داره.

/بابک

داریوش 1391/04/25 ساعت 05:35

علی 123:
فکر بسیار خوبیه. من هم موافقم. هم هزینه هامون کم میشه و هم سریعتر میتونیم با محیط سازگار بشیم.ما به پشتیبانیه همدیگه نیاز داریم. به قول بابک بیایم و سنت شکنی کنیم و این خصیصه خوبه چینی ها رو اجرا کنیم.

رامین 1391/04/25 ساعت 06:41

وارد هفته دوم ارسال مدارک شدم ولی نه تاریخ لاج توی سایت خورده نه اون نامه ارسال شده
کسی از دوستان تجربه ای داره؟

کتایون 1391/04/25 ساعت 07:30

ما هم از سنت شما الگو میگیریم آقا بابک و آقای علی 123... بهترین کار رو میکنید... حالا خوبه شما خانوادگی میرید... ما مجردا هم باید یه کمپین حمایت از خودمون تشکیل بدیم... البته من هنوز اندر خم کوچه اول هستم ولی اگه خدا بخواد و کارام درست بشه میخوام بزنم تو کار دانشگاه اوکلند و بلکم بتونم خوابگاه بگیرم من با یه NZ که هم رشته ام هم بود صحبت میکردم و میگفت اتفاقا master در پیدا کردن کار خیلی موثره و من رو موتیویت کرد که اگر PR گرفتم در ابتدا ادامه تحصیل بدم... برای همتون آرزوی موفقیت دارم...

حسین 1391/04/25 ساعت 07:34

به بابک و علی123 عزیز

آقا من هم پایه ام. آشپزی ام هم خوبه. با ماشین ظرفشویی هم خوب ظرف میشورم.
راستی من هنوز مصاحبه نداده ام. رشته ام هم کامپیوتره.
آقا بابک هوای زنبیل ما رو هم داشته باش

ایمیل من hayatbakhsh at gmail dot com

بچه‌ها شوخی شوخی مثل اینکه جدی شدا...!
من با ایده خونه اشتراکی در ماههای اول کاملا موافقم. اما ما که هنوز نرفتیم! هنوز اسب نداریم داریم واسه‌اش نعل می‌خریم.
با اینحال، ایمیلهاتون رو نگه می‌دارم. :)

/بابک

شیرین 1391/04/25 ساعت 08:07

می خواستم از وقت و حوصله ای که برای سوال ها می ذارید از تون تشکر کنم

ممنون. کاری نمی‌کنیم. :)

علی 123 1391/04/25 ساعت 08:53

بابک جان مرسی ایمیلها رو نگه داشتی به همه مون هم ایمیل بزن و برامون ایمیلها رو ارسال کن بعد ما برات شماره تلفنهامون رو بفرستیم که ارتباطمون از بین نره.
حسین جان و داریوش گل::: همپیمانی شما را میستاییم خداییش از ایران ارزونتر و راحتتر میشه

لاله 1391/04/25 ساعت 09:18

سلام به همگی
من یه تجربه شخصی و چند تا پیشنهاد دارم که بیان میکنم.
من چند سالی رو در انگلیس زندگی کردم البته برای درس خوندن خوب مسلما شرایط خیلی فرق می کنه چون معمولا کسی که درس می خونه ساپورت مالی میشه و مشکل پول در اوردن رو نداره.ولی به هر حال یه سری سختیهای خودش رو هم داره متحد بودن و انجمن داشتن بسیار ایده خوبی ولی تجربه شخصی من نشون می ده که بهترین کار برای جا افتادن و تطابق اینه که شما سعی کنید ارتباطتون رو با خارجی ها بیشتر کنید یکی از مشکلاتی که همیشه با ایرانی ها وجود داره اینه که سعی می کنند چند نفر ایرانی دور هم جمع بشوند و با هم زندگی کنند اتفاقی که می افته اینه که شما تو محیط خونه فارسی حرف میزنید و اینکه همون سیستم زندگی که در ایران داشتید رو ادامه میدید پس تا اینجا هنوز نتونستید سیستم خارجی رو باهاش اشنا بشید اتفاق بدتری که می افته اینه که انگلیسی حرف زدن روزانه و عامیانه رو یاد نمیگیرید(تو محل کار شما انگلیسی رسمی و یه جورایی تخصصی رو باهاش سر و کار دارید)بعد که می خواید با یه آدم خارجی ارتباط برقرار کنید به دلیل مشکل در فرهنگ و زبان این اتفاق خیلی سخت می افته و بعد دچار افسردگی میشیم که خارجیها نژاد پرستند و نمی خوان با ایرانی ها رابطه برقرار کنند در صورتیکه این مشکل ماست نه اونها
پس فکر می کنم بد نباشه که با خارجیها هم خونه شد به سریعتر پذیرفتن شرایط کمک می کنه من خودم با این مشکل مواجه بودم چون چند تا دوست ایرانی با هم رفته بودیم و همش با هم بودیم در نتیجه اونجوری که باید اول کار نتونستیم با سیستم کنار بیایم.
مطلب دوم
مهمترین چیزی که باید بدونیم زبان انگلیسی من پیشنهاد میکنم که همه بچه هایی که اینجا هستند یا هم قرار بزاریم و در هفته یک یا دو روز کنفرانس بزاریم و به انگلیسی با هم صحبت کنیم و هر کسی در مورد خودش و کارهاش و کارهای مهاجرتش و ... به انگلیسی صحبت کنه حتی اگه غلط هم حرف بزنه بعد از یه مدت میبینه کلی کلمات جدید یاد گرفته بعد هم میشه این صحبتها رو مکتوبش رو هم برای هم بفرستیم و هر کسی که می تونست غلط های اون متن رو درست کنه و برای بقیه هم بفرسته یک کار دیگه ای هم که میشه کرد اینه که نظراتمون رو هم به انگلیسی اینجا بنویسیم تا چشممون با خوندن متنهای انگلیسی هم عادت کنه.
ببخشید مطلبم خیلی طولانی شد.
ممنون از همه کسایی که اینجا زحمت می کشن.

ایده من هم در مورد همخونه شدن فقط حمایت مالی در ماههای اول هستش نه اینکه مانعی بشه برای معاشرت و تعامل با جامعه بومی اونجا. حق با شماست. کسایی رو میشناسم که 20-30 ساله کانادا هستن، اما یه کلمه هم انگلیسی بلد نیستن. به خاطر اینکه همیشه تو اجتماعات ایرانی می‌پلکیدن.

در مورد کامنت گذاشتن به انگلیسی و writing، ایده خیلی خوبیه. قطعا موافقم. ولی قرار ملاقات گذاشتن شاید یه مقدار سخت باشه.

/بابک

حسین 1391/04/25 ساعت 09:35

سلام به همه دوستان

با توجه به اینکه تعداد کسانی که برای نیوزلند اقدام می کنند زیاد نیست بد نیست ماهایی که آفیسرمون مشخص شده و احتمال رفتنمان زیاد است یکبار حضوری دور هم جمع بشیم. ضرر نداره. اگر هم نرفتیم اونور آب حداقلش اینه که چند تا دوست همفکر پیدا کرده ایم.
من که صد در صد پایه ام. مطمئنم علی و بابک و داریوش هم پایه اند. نظر بقیه چیه؟

لاله 1391/04/25 ساعت 11:22

البته بابک جان من منظورم قرار ملاقات حضوری نبود چون اون خیلی وقتبر و سخت بیشتر منظورم قرار اینترنتی بود میتونیم یه chat room در yahoo ایجاد کنیم و مسلا بگیم دو شنبه ها از ساعت 8-10 شب هر کی میتونه انلاین بشه و با هم کنفرانس داشته باشیم .

این هم فکر خوبیه. :)

/بابک

ناهید 1391/04/25 ساعت 12:14

به رامین::
رامین جان صبرت رو زیاد کن , بعد از 2/5 ماه هنوز تاریخ لاج نخورده برام در جواب میل هام هم گفتند صبور باشید , میل هم نزن براشون , که کپونت پر نشه چون من 3 بار زدم .بهت خبر می دم هر وقت خبری شد

به علی 123:: علی جان ماهم حاضریم البته با این سرعت اینها اگه ما برسیم ...فقط مشگل من اینه که همسرم اینقد با همه حرف می زنه که اخرش همه کارها گردن من میافته!!!

لاله 1391/04/25 ساعت 12:36

الان که متنم رو خوندم دیدم که مثلا رو اشتباه نوشتم ببخشید من دیکتم خیلی بده

علی 123 1391/04/26 ساعت 06:05

دوستان ترفند جدید برای اثبات آدرس مشترک. به دلیل Track شدن احتمالی نوشته هامون در اینجا، به صلاحه که توی وبلاگ ننویسم. اگه کسی برای اثبات آدرس مشترک با همسرش مشکل داشت بهم ایمیل بزنه تا راهنماییش کنم. جوینده یابنده اس، بالاخره روشش رو پیدا کردم.

کتایون 1391/04/26 ساعت 07:57

1چیز جالب! من هرچی تو این خیابونها و محله هایی که آقای paiam بهم معرفی کردن میگردم آپارتمان پیدا نمیکنم! جدی اینطوریه؟ یا من به چشمم نمیخوره؟

Auckland به جز مرکز شهر آسمونخراش و آپارتمان چندانی نداره. بقیه شهر flatه. جالب اینجاست که وسعتش اگه از تهران بیشتر نباشه، کمتر هم نیست. فکرش رو بکنین: منطقه چهار تهران هم از شهر اوکلند با 1/400/000 نفر جمعیت شلوغتره. اما وسعتشون تقریبا برابره.

/بابک

حسین 1391/04/26 ساعت 09:04

به علی123، بابک، داریوش و بقیه دوستان عزیز

من راهی را پیدا کردم که هم هزینه خانه گرفتن را کاهش میده و هم پیشنهاد لاله خانوم برای معاشرت با خارجی ها را تسهیل می کنه. در سایت trademe بخشی وجود داره به نام flatmate wanted. در این قسمت کسانی که با هم یک خانه بزرگ گرفته اند یکی از اطاقهایشان را اجاره می دهند که قیمت های خیلی خوبی داره. حتی با 100 دلار هم میشه یه اطاق با برخی امکانات مشترک گرفت. در این حالت احتمال اینکه بشود با یکی انگلیسی زبان هم خانه شد زیاد است.
http://www.trademe.co.nz/flatmates-wanted

احسنت. لینک خیلی خوبی بود. :)

/بابک

حسین 1391/04/26 ساعت 09:25

سلام مجدد

در ادامه مطلب قبلی که گفتم لینک زیر نمونه ای است که 3 نفر هم خانه فعلی آن kiwi هستند. اگر چنین موردی امکان پذیر باشد برای تقویت زبان و معاشرت با بومیها عالیه.
http://www.trademe.co.nz/flatmates-wanted/auction-494228241.htm

کتایون 1391/04/26 ساعت 09:45

@حسین: خیلی عالی بود... ولی از طرفی هم چون آدم خصوصیات اونها رو نمیشناسه یکم هولناکه... نکنه آدمو خفه کنن و تمام دارایی شو ... آدم چه میشناسه طرفو... مخصوصا ما اناث که باید بیشتر به فکر خودمون باشیم... lol

داریوش 1391/04/26 ساعت 10:24

آفرین حسین ، من صد بار این سایت رو دیدم ولی به این بخش دقتی نکرده بودم.

حسین 1391/04/26 ساعت 12:10

سلام مجدد به همه دوستان

خیلی خوشحال شدم از اینکه این لینک واقعا مفید به نظر میرسه. واقعش من شخصا بسیاری از اطلاعات رو از مطالعه پرسش و پاسخ های فروم اصلی مهاجرت به نیوزلند بدست میارم که دسته بندی های مختلفی هم داره. اگر حوصله کنید و بخونید پاسخ بسیاری از سئوال هاتون را پیدا می کنید.
کتایون عزیز::خیلی نگران نباشید. فکر نکنم بدتر از جماعت ایرانی باشند. اما بهرحال احتیاط شرط خردمندیه. موفق باشید.

http://www.enz.org/forum/

حسین 1391/04/26 ساعت 12:19

درباره تقویت زبان

به نظر میاد 2 نگرانی عمده از بابت زبان وجود داشته باشه. یکی لهجه متفاوت kiwi ها و دومی هم فرهنگ رایج، اصطلاحات و بطور کلی lifestyle آنهاست. به نظر من برای هر دوی اینها بهترین راه حل گوش کردن به رادیوی ملی نیوزلنده. سایت رادیو نیوزلند بخشی برای podcast ها داره که دسته بندی های مختلفی داره و از طریق اون میشه feed هر دسته ای را که مایل بودید در یک feed reader مثل google reader عضو بشید و لینک mp3 های آنرا دریافت کنید. من خودم مدتیه که اینکار رو می کنم و تاثیر بسیار مثبتی روی listening ام داشته. امیدوارم برای شما هم همین طور باشه.
در ضمن در نظر دارم کلیه mp3 هایی که دانلود می کنم را جمع آوری کنم و بصورت یک یا چند dvd در اختیار دوستانی که علاقمند هستند بگذارم. البته هنوز تعداد شان خیلی زیاد نیست ولی بزودی میشه.
دوستان اگر پیشنهادی در این رابطه دارند لطف کنند و ارائه کنند.

بسیار عالیه.

/بابک

علی 123 1391/04/26 ساعت 12:41

حسین جان::: آقا کلا کیف کردم دم شما گرم.
دوستان::: الآن جیسون بهم ایمیل زد و برای تمام پاسخهایی که بهش دادم تشکر کرد و گفت منتظرم مدارک رو بفرستی. فقط برای اثبات آدرس مشترک گفته بود باید نگاه کنم مدارکتو. ما با توجه به اینکه توی خونه سازمانی هستیم اینها روبرای اثبات آدرس مشترک میخوایم بفرستیم:
1- نامه از جایی که بهمون خونه رودادن که اسم و مشخصات هردوتامون توشه
2- سند ماشین که آدرسمون توش نوشته شده
3- نامه از درمانگاهی که همسر و دخترم تحت مراقبتهای پیش و پس از بارداری هستند
4- برگه پذیرش بیمارستانی که دخترم در اونجا به دنیا اومد
جل الخالق, گاهی آدم عقلش به چه جاهایی که نمی رسه!!!

حسین 1391/04/26 ساعت 13:10

درباره زبان

با عرض معذرت از اینکه زیاد حرف زدم یادم رفت لینک سایت رادیو نیوزلند را بگذارم
http://www.radionz.co.nz/podcasts

ممنون. D:

/بابک

محمد س 1391/04/26 ساعت 19:39

به آقا وحید:
نوشتن 3 تا پروژه 1000 لغتی سخته ولی روش KA02 بنظرم از اون سخت تره
البته منظور از پروژه فقط پروزه کاری نیست بلکه کارهای دانشگاهی هم میتونه باشه
یه مشکل دیگه نیوزلند اینه که اگه بدون جاب آفر موفق بشی همه مراحل رو طی کنی نهایتا باهات مصاحبه می کنند و ممکنه ردت کنند یا بهت ویزای کار 9 ماهه بدن.

اوستا 1391/04/26 ساعت 21:28

سلام
اینجا همه در مورد مراحل مهاجرت صحبت میکنن من حالا حالا ها باید فقط بخونم تاااااااااااااااااااااااااااااااا آینده نا معلوم.
==================
دوباره اومدم بگم یک مستند جدید پیدا کردم. اسم مستند میراث آلبرتا هست و در مورد مهاجرت به خارج کشور. از مدیریت عزیز وبلاگ میخوام این مستند را به دیگران هم معرفی کنن. این هم لینکش

http://www.downloadha.com/1391/03/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%A2%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%A7-alberta-legacy-2012/


حالا یک موقع فکر نکنید نظرم برگشته ها. من هنوز روی حرفم هستم. فقط کشور ارباب حلقه ها

مرد مومن! کارگردان دیگه‌ای نبود، اینو پیدا کردی؟! ;)
بعد از اینهمه وقت اومدی، اونهم اینجوری؟ D:

/بابک

حسین 1391/04/27 ساعت 03:48

نقل از وبلاگ نیمروزلند، دانشجو ساکن کرایست چرچ

این مطلب بیشتر برای اونایی کاربرد داره که دنبال گرفتن ویزا هستند یا سعی در تمدید ویزا دارند. این موردها صرفا برداشت و تجربه شخصی من هست.
برای گرفتن ویزای نیوزیلند مثل همه کشورهای دیگه باید مدارکی رو آماده کرد که توی فرمها خواسته شده. توصیه اول من اینه که حتما همه وارد رو آماده کنید و چیزی به امید اینکه حالا شاید نخواستن نذارید. تجربه بعصی از دوستان که ویزاشون خیلی سریع اومده ( در عرض یک هفته تا ده روز!!!!) نشون میده که شما هر چی بیشتر مدارک ارائه بدید ظاهرا پرونده شما با حساسیت کمتری بررسی میشه. خصوصا در زمینه حساب بانکی و دارایی ها سعی کنید هر چیزی که به اسم تون هست رو ترجمه کنید از سند ماشین و زمین و ...گرفته تا هر نوع سندی که یه جوری به شما مربوط میشه و دارایی و مایملک شما رو نشون میده.

مورد بعدی اینکه که بر خلاف اون چیزی که فکر میکنیم اینها هم اینطور نیست که همیشه هر چیزی رو در موعد مقرر انجام بدن. اشتباهی که من کردم و فکر کردم نباید تماسی گرفت و پیگیر شد. البته منظورم این نیست ک هروز بعد از ارسال مدارکتون باهاشون تماس بگیرید. بعد از سپری شدن مدتی که خودشون توی وبسایت عنوان میکنند که پروسه ویزا طول میکشه بهشون ایمیل بزنید و اگه نشد تماس بگیرید. دقت کنید که همه تماس ها و ایمیل ها و هر گونه ارتباط شما با وانها توی پرونده تون ثبت میشه. بد نیست گاهی هم ندونه زیر بغلشون بذارید.

اگه پرونده تون به (IPG( Immigration Profiling Group مطمئنا پرونده تون بیشتر طول میکشه. این گروه ظاهرا پرونده متقاضیان مربوط به بیست و پنج کشور رو بررسی میکنه که به عنوان ریسک بالا طبقه بندی شده اند و متاسفانه ایران هم توی این لیست هست. برداشت شخصی من اینه که معمولا متقاضیان استانهای مرزی ایران به این قسمت ارجاع داده میشه تا بررسی بیشتری بشه و حساسیت بیشتری به خرج داده میشه. اما مواردی هم بوده که به موقع و سریع بررسی شده.

در مورد ویزای توریستی به والدین و افراد مسن خیلی گیر نمیدن و بیشتر حساسیت روی حوانترها هست و دغدغه اصلی هم اینه که مطمئن بشن شخص بعد از چند ماه برمیگرده و پول کافی داره برای همین هر مدرکی رو که تونستید آماده کنید تا این اطمینان بهشون داده بشه. برای کارمندها اگه نامه ای از محل کارشون بیارن که شخص مورد نظر اونجا کار مکینه و مثلا به مدت دو ماه مرخصی گرفته برای سفر کار خیلی خیلی راحت میشه.

باز هم در انتها همه چی به مسئوا پرونده شما برمیگرده و در مورادی هم سلیقه و برداشت شخص هست که ممکنه کلیه این محاسبات رو تغییر بده.

دیدین که راحته ، همین دیگه همه بلند شین بیایین دیگه

حسین 1391/04/27 ساعت 05:55

یک لینک خوب دیگه برای یافتن flatmate

http://www.easyroommate.co.nz/

دستت درد نکنه حسین جان.

/بابک

علی d 1391/04/27 ساعت 06:02

@بابک عزیز::
ممنون از اینکه شنیده های پراکنده ما از موضوع settlement و مشکلاتش رو به صورت علمی مطرح کردید. دونستن این مشکلات و این که این مراحل طبیعی هستند، به آدم امکان میده بهتر بتونه ازشون عبور کنه.
@ لاله::
کاملا با نظرت در مورد وارد شدن به کامیونیتی خارجی ها موافقم.
@ حسین عزیز::
لینک flatmate که زحمت کشیدی ایده خوبی بود. ممنون.

یه سئوال::
از آخرین ایمیلی که به co زدم حدود سه ماه گذشته (محض یادآوری: lodge date: 24 Nov, 2010 و فقط شنیدن این جواب که پرونده در حال process and verification هست) بر اساس پیشنهاد بچه ها قصد دارم به co زنگ بزنم، کسی نظری داره؟ کسی تجربه این جور تماس با co رو داشته؟ یا در موردی مثل این اگه چیزی به نظرتون میاد ممنون میشم بگید. به نظرتون چه سئوالاتی بپرسم و اماده پاسخ به چه جور سئوالاتی باشم. بازهم ممنون.

ممنون علیd جان.

به نظر من یه کم توضیح بده که به خاطر اپلیکشنت زندگی عادی و برنامه‌ریزیهات تو ایران مختل شده و نمی‌تونی روی آینده برنامه‌ریزی کنی و .... بعدش بپرس که اگه طولانی شدن پروسه به خاطر verification هستش، آیا مخاطب این تاییدیه سازمان یا سازمانهایی تو ایران هستن یا نه. و اینکه چه کمکی در تسریع این کار می‌تونی بکنی. و تلویحا بهشون توضیح بده که برخی سازمانها مثل شرکتها و دانشگاهها درست و حسابی به مکاتبات یا ایمیلهای از این دست جواب نمی‌دن.

/بابک

مریم موسوی 1391/04/27 ساعت 06:53

سلام آقا بابک، ممنون، واقعا پست جالبی بود...ببخشید من چند تا سوال داشتم که در موردشون تردید دارم و الان میخوام در مورد یکیشون ازتون راهنمایی بخوام...ببینید من EOI رو پر کردم اما هنوز سابمیت نکردمش. من تا الان 140 امتیاز رو گرفتم اما میخوام بدونم اگر الان نمره آیلتس رو ننویسم و در قسمت توضیحات براشون بگم که qualified هستم و تا چند ماه دیگه آیلتس رو خواهم گرفت، آیا ریسکه و ممکنه انتخاب نشم؟...( در ضمن من آیلتس آکادمیک دارم اما منقضی شده و می تونم تا چند ماه دیگه خودمو آماده کنم و دوباره بگیرمش اما با این اوضاع می ترسم تا اون موقع قوانین تغییر کنه یا چیزای دیگه...و اینکه چون مدرس دانشگاه هستم آکادمیک داشته باشم بهتره؟...) از لطفتون بی نهایت ممنونم. سوالات بعدی باشه برای پست های بعدی:)....خوش باشید.

ممنون لطف دارید. :)

اگر واقعا qualified هستید و می‌تونید مدارک مرتبط با اون رو بهشون ارائه بدین یا در صورت لزوم می‌تونید ظرف یکی-دو ماه آیلتس رو بهشون ارائه بدین، فکر نمی‌کنم مشکلی پیش بیاد.

/بابک

نوید 1391/04/27 ساعت 07:39

سلام دوستان.
ممنون از وبلاگ خوبتون، من تازه دو روزه که وبلاگ شما رو پیدا کردم و تقریبا تمام مطالبی که در مورد نیوزیلند نوشتین رو خوندم.
من دانشجو MBA در مالزی هستم و دسامبر امسال درسم تموم میشه، و به تازگی به فکر مهاجرت به نیوزیلند افتادم. اخه این مالزی به هیچ دردی نمیخوره، الان من دو ساله اینجام و ایران نرفتم، اگه امریکا هم بود الان بهم یه گرین کارتی چیزی داده بود :دی اما مالزی هیچی، حتی بعد از اینکه درس ادم تموم میشه به ادم ویزای اضافه برای پیدا کردن کار هم نمیدن! کلا هیچ چیزی برای اقامت گرفتن نداره.
میخواستم بدونم، من میتونم برای یه فوق لیسانس دیگه تو نیوزیلند اقدام کنم؟ یا تابلوه که برای مهاجرت دارم اینکارو میکنم و بهم ویزا نمیدن؟
سوال بدیم از دوستانی هست که تو نیوزیلند هستن: من دیدم همراه با فوق و دکترا میشه کار کرد، حقوق این کار کردن در حدی هست که بشه خرج زندگی رو دراورد؟

در حین تحصیل هفته‌ای 20 ساعت مجاز به کار کردن هستی. در حد make a living میشه روش حساب کرد. (اگر مجرد باشی)

/بابک

اوستا 1391/04/27 ساعت 07:39

آقا بابک شما کارگردان را چیکار داری محتوا را نگاه کن. به نظرم مستندش خوبه بی طرف قضاوت کرده. شما این مستند را در یک پست معرفی کن قضاوت را بگذار بر عهده خوانندگان وبلاگ.
یک سوال: شما ایران هستی یا نیوزیلند؟

چشم. راستش خودم هم مستندش رو دانلود کردم. D:

ای بابا...... ایران هستم. :)

/بابک

علی d 1391/04/27 ساعت 07:59

@ بابک جان::
متشکر از نظراتت، دوستان دیگه هم اگه راهنمایی داشته باشن ممنون میشم.

@ مریم خانم (موسوی)::
از نظر اداره مهاجرت و برای کارهای مهاجرتی تون، IELTS آکادمیک و جنرال تفاوتی نمیکنه ( من هم این موضوع برام سئوال بود که ازشون پرسیدم و این جواب رو دادن، چون من هم university lecturer اقدام کردم)
ولی این که بعدا برای کارهای آکادمیک در NZ تفاوتی داشته باشه یا نه، من فکر میکنم به احتمال خیلی زیاد داشتن آکادمیک نه فقط بهتره، شاید الزامی باشه. البته حدس میزنم، تا زمانی که ایشالا پاتون برسه به NZ احتمالا IELTS تون دوباره منقضی میشه!
موفق باشید.

حسین 1391/04/27 ساعت 08:05

مریم موسوی عزیز::
تا زمانی که نمره آیلتس مورد نیاز را نگرفته ای اقدام نکن چون اینها دقیقا مطابق قانون عمل می کنند و اصلا شوخی ندارند. من شخصا تجربه ای مشابه این دارم که داستانش را برایتان می نویسم. 2-3 سال پیش می خواستم برای استرالیا اقدام کنم که در آن زمان آیلتس 6 در هر 2 مهارت نیاز بود. من یک نمره آیلتس میانگین 6 داشتم ولی بعضی مهارت ها زیر 6 بود. با همین مدرک آیلتس و جمع آوری بقیه مدارک lodge کردم و بعد از 3-4 ماه تونستم آیلتس 7 بگیرم و برایشان بفرستم. به این امید که نمره جدید را بجای نمره قبلی بگذارند. بعد از گذشت یکسال از تاریخ lodge یک ایمیل برایم آمد که شما بدلیل عدم رعایت قوانین و نداشتن نمره آیلتس مناسب در زمان lodge رد شده ای.
به همین سادگی 2-3 سال تلاش من در اثر یک اشتباه هدر رفت. در مورد نیوزلند شما در بدترین حالت 440 دلار از دست میدی ولی شک نکن که قبول نمی کنن.
موفق باشید

البته فرم EOI در مورد زبان یه گزینه other هم داره. منتهی مهم اینه که مدارک قوی ارائه کنی که نشون بده سطح زبانتون بالاست.

/بابک

علی 123 1391/04/27 ساعت 08:53

دوستان::: من هم فیلم رودیدم. قلبم به درد آمد. با توجه به اینکه اینجا جای نقد فیلم نیست بهتره چیزی نگم.
خانم مریم موسوی::: شما به محض اولین سلکشن (حداکثر دوهفته) از سیستم Pool انتخاب می شین و اونها حدودا تا 15 20 روز بعد براتون می خوان که ITA بفرستند. اگه تا اون موقع نتونین مدرکی دال بر خوب بودن زبان ارائه کنین ITA براتون صادر نمیشه در غیر اینصورت میشه.
دوستان یه چیزی در مورد لهجه نیوزیلندیها، به نظر من اصلا لهجه آنچنانی یا سختی نیست اگه انگلیسی لندنی رو متوجه میشین نیوزیلندیش هم چیزیه توی همون مایه ها. اما به نظر من موقع حرف زدن یه سری چیزهای اضافه میگن آدم اونها رو نشنوه بیشتر مطلب رو درک می کنه رادیو نیوزیلند هم خیلی خوبه بخصوص اخبارش.

به نظر من از استرالیایی راحتتره فهمیدنش. چند بار پیش اومد که مثلا مصاحبه با مدیرای یه شرکت رو تو اخبار می‌دیدم. وقتی با مدیرای همون شرکت تو شعبه استرالیاییش صحبت می‌کرد، فهمش سختتر بود.

/بابک

کتایون 1391/04/27 ساعت 10:48

من از صبح مثل غذا که تو قابلمه میذاری تا بپزه این فیلم رو گذاشته ام دانلود بشه تا برای عصر آماده دیدن بشه(به لطف اینترنت پر سرعت) شماها چطور انقدر سریع دانلود کردین؟!
من که گوشم به این حرفا بدهکار نیست و به نظرم مهاجرت رو باید با هر شخصی تعریف کرد و خصوصیات و هدف اون فرد خیلی مهمه... یه عمر ازبس که از این حرفهای من قریبم بازی در آوردم از پیشرفت باز موندم... باید حرکت کرد ولی حسابشده و مطمئنن اینها دلشون واسه من و شما نسوخته که بشینن برامون فیلم بسازن... خیلی اگه هنرمند بودن مینشستن برای این اوضاع که همه رو دلزده و ناامید کرده فکر چاره میکردن... بدم میاد از هرچی فکر منفی و بازدارنده است... یه عمر بشینیم بگیم ما ایرانی هستیم با تاریخ فلان قدر ساله... الان چی؟! چه کرامت انسانی و وجه ای هست که برامون مونده؟! از ما چی باقی گذاشتن؟ پس لطف کنن دیگه از این حرفهای اضافه هم نزنن... خدا رو شکر میکنم که بچه ای در اینجا ندارم که بخواد این اراجیفی رو که در کتابهاشون گذاشتن رو فقط بخونه... با این کارا میخوان حقیقت اینجا رو کتمان کنن...

masih 1391/04/27 ساعت 11:43

شما برای خرید آنلاین در نیوزیلند چه سایت هایی رو پیشنهاد میکنید؟

masih 1391/04/27 ساعت 11:58

ببخشید یه سوال دیگه
در شرایط متوسط بانک چقدر سود روی وام خانه میکشه؟

سود بانکها روی وام توی هر کشور 1-1.5 درصد بیش از نرخ تورمه. توی سایت بانکهای نیوزیلند می‌تونید اطلاعاتی رو که میخواید پیدا کنید.

/بابک

علی d 1391/04/27 ساعت 13:36

فکر میکنم این مستند کمکی به بحث ما نمیکنه!
اگه قرار بود تصمیم بگیریم بریم یا نه، اون هم از نوع فرار مغزی، شاید میتونست بهمون کمک کنه، لااقل برای من و شرایطی که من دارم و مسایلی که دنبالش هستم، (از لحاظ کار، سن، خانواده، مشکلات این طرف، و... که میبینم دغدغه غالب دوستان در این وبلاگ هست) خیلی مصداق نداشت.
میخوام بگم، تو این پست بنظرم بیشتر بحث سر اینه که، چه جوری بریم که اون طرف مشکلات کمتری داشته باشیم در حالی که متاسفانه، سفر دوربین این مستند تا پنجره ooVoo از لپ تاپ توی اطاق خواب 2-3 تا از دانشجوهای اون طرف، جلوتر نمیره.
در واقع، حرفی از مشکلاتی که ما نگرانش هستیم، نمیشنویم.
تقریبا هیچ صحبتی از پیشرفت هایی که بچه های ایرانی تونستن پیدا کنن نیست. این بچه ها اونقدر زیادن و اونقدر موفقیتشون تو چشمه که نگفتن از اونا، فقط بی انصافی و جانبداری غیرمنصفانه سازنده فیلم رو نشون میده و این باعث میشه کل فیلم خیلی راحت تر نادیده گرفته بشه.
به قول دوست سرشناسمون که فرمودن: "میشه واقعا محدود کنیم انسانها رو؟" !!!
بهرحال ممنون از اوستای عزیز.

کاری که قصد و هدفش چیزی غیر از موشکافی و آسیب شناسی مشکلات در شرایطی بدون پیش فرض و به صورت منصفانه باشه، نمی‌تونه تاثیر چندانی داشته باشه.

/بابک

سمیرا 1391/04/27 ساعت 15:11

سلام دوستان

من در حال ارسال مدارک برای ITA هستم ولی دو مورد برام واضح نیست که توی سایت هم پیدا نکردم. اول اینکه کپی برابر اصل مدارک رو در ایران کجا انجام میدن؟ دوم اینکه گواهی عدم سوء پیشینه پلیس رو چطوری بگیرم؟

ممنون میشم جواب بدین

کپی برابر اصل: فتوکپی مدرک که به ترجمه رسمی‌اش پلمب شده، کپی برابر اصل محسوب میشه.

عدم سوء پیشینه: دفاتر پلیس + 10 یا ادارات آگاهی.

/بابک

حسین 1391/04/28 ساعت 07:32

روزهای اول

یک نگرانی عمده این است که در روزهای اول کجا اتراق کنیم. اگر دوستی یاآشنایی داشته باشیم که فبها. در غیر این صورت به نظرم اقتصادی ترین روش استفاده از متل است که از همین جا نیز قابل رزرو کردن است. یک چرخی زدم ببینم رنج قیمت ها چطور است. به موارد باور نکردنی و فوق العاده ارزان رسیدم که حتی در ایران نیز کمتر دست یافتنی است. مثلا لینک زیر را ببینید که حتی اینترنت و وایرلس هم داره:
http://www.newzealandmotel.co.nz/detail.php?code=YHAAUC

نظر شما چیه؟

ممنون از لینکی که معرفی کردین.

اگه تو سایت immigration.govt.nz لینکهای مربوط به new arrivals و settlement و ... رو دنبال کنین، توصیه‌هایی به تازه واردین در خصوص اقامت کرده (http://www.newzealandnow.govt.nz/temporary-housing~216.html)

لینکهای زیر هم بد نیستن یه نگاهی بندازید:

http://www.hostels.com/

http://www.aucklandhomestay.org/

http://bookings.stayatbase.com/backpacker-accommodation/new-zealand/north-island/base-auckland-hostel.aspx?checkIn=2012-02-15&checkOut=2012-02-25&pax=1

http://www.hostels.com/hostels/auckland/choice-plaza-hostel/4773

در مجموع، اگر کسی رو اونجا ندارین که 1-2 هفته پیشش بمونین، بهترین گزینه گرفتن تخت توی هاستل یا متله. چون اینجور جاها تو مرکز شهر هم واقع شده‌اند. به نظر من گزینه بهتر اینه که یه flatemate ارزون توی مرکز شهر پیدا کنین.


/بابک

اوستا 1391/04/28 ساعت 10:43

سلام بابک جان
مستند را دیدی؟ اگه فکر میکنی ارزشش را داره با ناصر و سپیده مشورت کن یک پست در موردش بگذار

آره، دیدم.

به نظر من چیز خاصی نداشت، نه به درد دفاع از مهاجرت می‌خورد و نه به درد حمله. صرفا نگاهش سیاسی بود. به هر حال، اگه نظری دارید، همینجا می‌تونیم در موردش بحث کنیم.

بگذریم......

/بابک

اوستا 1391/04/28 ساعت 12:25

قبلا هم گفتم نگاهش بی طرفانه بود.و کمی جهت دار.
من نمیخوام در مورد مستند نقد و بررسی کنم می خواستم اگر تمایل داشتید به دیگران هم معرفی کنید.
بدرود

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.