دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

دو مهاجر

در این وبلاگ در مورد مهاجرت آن می خوانید. هدف باز شدن راهی برای آشنا شدن بیشتر با مهاجرت و چالشهای آن است.

چند نکته برای موفقیت در پیدا کردن کار

قبلا مطالب مختلفی در مورد کار پیدا کردن در نیوزیلند و نوشتن رزومه نوشته شده. اما شاید بهتر باشه یه مقدار دقیقتر به موضوع نگاه کنیم و ببینیم برای کار پیدا کردن تو نیوزیلند باید چه کار کنیم. چه کارهایی هست که از همین حالا و پیش از رفتن به اونجا بتونیم انجام بدیم؟ چه ابعادی وجود دارند که نیاز به سرمایه گذاری (صرف وقت و هزینه) دارند و ما بتونیم از هیمن الآن به فکرشون باشیم و یه مقدار آینده‌نگری کنیم؟

احتمالا شما هم با من هم‌عقیده‌اید که نگران این موضوعات نبودن و همه چیز رو به زمان رسیدن به نیوزیلند رها کردن، چندان عاقلانه نیست. ما ایرانی‌ها به چند دلیل در اوایل مهاجرت مشغله خیلی زیادی پیدا می‌کنیم و هر کاری که بتونیم همینجا تا حد امکان انجام بدیم یا دستکم بهش فکر کنیم و خودمون رو براش آماده کنیم، در مقصد دغدغه کمتری خواهیم داشت. دلایل مشغله زیاد هم می‌تونه عدم تسلط به زبان انگلیسی، عدم آشنایی با قوانین از همه جهت، شوک فرهنگی، شوک تکنولوژی یا شوک آزادی باشه.

هدف این متن دقیق شدن روی موارد طرح شده و صحبت از جزییات نیست. بلکه ایجاد چارچوب ذهنی دقیق و ترسیم یک نقشه راهه که در آینده هم بتونید بهش رجوع کنید؛ انشاء اله. شاید در آینده بتونیم به هر کدوم از موارد ذیل هم نگاه جداگانه‌ای داشته باشیم. اما در اینجا، در هر مورد به توضیحات کوتاه در حد یک یا دو پاراگراف بسنده می‌کنم تا فقط مسیر مشخص بشه. 

 

1) تقویت زبان انگلیسی (آمادگی برای مصاحبه و مکالمات تلفنی- job hunting و telephoning)- زبان انگلیسی اگر بیشتر از مدارک آکادمیک، سوابق شغلی و تجربیات تخصصی به کارتون نیاد، کمتر هم بکار نخواهد اومد. دوستانی که علاقمندند، می‌تونن از بسته‌های آموزشی زیر برای تقویت زبان انگلیسی استفاده کنن:

  • زبان عمومی:‌Englishpod  و منابع آنلاینی مثل radionz، tvnz و listen-to-english.com.
  • زبان مخصوص مکالمات تلفنی: Cambridge Telephoning in English
  • زبان مخصوص انجام مصاحبه‌های شغلی: Cambridge English for Job-hunting

 2) بررسی بازار و شناسایی مهارتهای مورد نیاز در فیلد تخصصی شما- حتما از همین حالا که هنوز نرفتید، بازار رو زیر نظر بگیرید و ببینید در رشته تخصصی شما چه مهارتهایی بیشتر مورد علاقه و نیاز بازار هستند. باید فهرستی از مهارتهای hot بازار اونجا درست کنید و مهارتهای خودتون رو هم کنارش بگذارید. اونوقت مقایسه کنید و ببینید چند تا از اون مهارتها رو دارید. در این صورت، می‌تونید نسبت به خودتون و شانس اشتغالتون نگاه واقع‌بینانه‌تری داشته باشید.


3) کسب یا ارتقای مهارت‌های مورد نیاز بازار- طبق فهرستی که در مرحله قبلی درست کردید، مهارتها یا تجربیات کاری که بهتره قبل از رفتن کسب کنید رو مشخص کنید و برای حمله بهشون برنامه ریزی کنید. فقط مواظب باشید با چشم نزنید تو مشتش! ;)


4) نوشتن رزومه با قالب مناسب- رزومه خودتون رو با قالب استاندارد بنویسید. تو نیوزیلند معمولا کارفرماها از متقاضیان CV و cover letter می‌خواهند. در مورد رزومه نویسی و روش متداول اون در نیوزیلند مطالب زیادی در اینترنت هست. در این باب، می‌تونید به seek.co.nz سر بزنید.


5) تغییر و بروزرسانی رزومه برای هر موقعیت کاری- توجه داشته باشید که ارسال یک رزومه برای تمامی موقعیتهای شغلی کار صحیحی نیست. برای هر موقعیت ممکنه لازم باشه که مهارتهای خاصی رو پررنگتر نشون بدید و بعضی مهارتها و تجربیات رو اصلا حذف کنید. بنابراین رزومه‌های مختلف بر اساس موقعیت‌های کاری مختلف درست کنید و اگر تونستید با استفاده از کلمات کلیدی یا یه روش کدگذاری مخصوص خودتون، نشون بدید که هر رزومه مخصوص چه موقعیت شغلی بوده تا در آینده رجوع بهشون راحت باشه و از دوباره کاری برای موقعیتهای مشابه اجتناب کنید.

 

6) مرتب کردن و ثبت دقیق تمامی موارد ارسال رزومه و درخواست استخدام- خب، یکی از کارهایی که باید بکنید، ثبت تمامی درخواستهای ارسالی، تاریخ ارسال، نام شغل مورد تقاضا و اطلاعات کارفرماست. این کار به مرتب کردن فعالیتهای انجام شده، تسهیل مرور اونها و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف احتمالی کمک می‌کنه. یکی از کارهایی که با این اطلاعات میشه کرد اینه که مرورشون کنید و اونهایی رو که منجر به تماس از طرف کارفرما و استخدام نشده بررسی کنید. شاید مهارتهای خاصی درشون مشترک باشه که شما فاقد اونها هستید. اگر این طور باشه، می‌تونید با مطالعه یا شرکت در کلاسهایی خودتون رو بروز کنید. یکی دیگه از کارها اینه که با کارفرماهایی که با شما تماس نگرفتند، تماس بگیرید و بهشون توضیح بدید که تازه مهاجر هستید و .... ازشون بخواید که در صورت امکان دلیل عدم انتخاب شما رو توضیح بدن تا در موارد بعدی بتونید نقاط ضعفتون رو جبران کنید. اگر از 10 کارفرما، یکی‌شون هم همچین لطفی به ما بکنه، اتفاق خیلی خوب و مثبتی محسوب میشه. :)


7) عدم صرفنظر از موقعیتهای پروژه‌ای و نیمه‌وقت- هیچ دلیلی نداره از موقعیتهای پروژه‌ای و پاره وقت صرفنظر کنید. چند مزیت غیرقابل انکار در پیدا کردن همچین شغلی وجود داره:

  • به شما فرصتی می‌ده تا با محیط‌های کاری و فرهنگ سازمانی اونجا آشنا بشید.
  • تقویت زبان انگلیسی.
  • فرصت تبدیل این موقعیت به یه کار ثابت.
  • آشنایی با افراد جدید (networking) و احتمال خلق فرصتهای جدید کاری و اجتماعی (settlement and contribution).

 

8) تخصیص وقت مناسب برای این کار (5 روز در هفته به صورت تمام وقت)- دنبال کار گشتن، پیگیری مکاتبات و درخواستهای استخدام پیشین، تصحیح، تغییر و بروزرسانی رزومه و ... وقت زیادی می‌خواد که اساسا خودش یه جور شغله. یعنی بدون اغراق ممکنه زمانی که دنبال کار هستید، روزی 7-8 ساعت وقتتون رو بگیره. تخصیص این زمان به این کار کاملا درسته. فکر نکنید که دارید وسواس بیش از حد به خرج می‌دید. 


9) استراحت کافی- خب، داشتن یه همچین شغلی خستگی‌های خودش رو هم داره. آخر هفته خودش رو هم باید داشته باشه دیگه. در هفته 5 روز کار کنید؛‌ یعنی 5 روز مشغول کار «به دنبال کار گشتن» باشید. آخر هفته مال خودتون باشید و بذارید یه هوایی به سرتون بخوره. تو این دو روز، به خودتون انرژی مثبت بدید و با بالا بردن اعتماد به نفس خودتون رو برای هفته کاری بعد آماده کنید.


10) داشتن امید- از دست ندادن روحیه، یکی از مهمترین ارکان موفقیت در کشور جدیده. با توجه به مطلب قبلی این وبلاگ، دیدید که چطوری نداشتن روحیه باعث میشه با یه بلیط یکطرفه، برگردیم سر جایی که الآن هستیم (بلا به دور!). بنابراین، باید به خودتون روحیه بدین. اگر تقاضاهای مکرر شما برای استخدام تا مدتی به نتیجه نمی‌رسه، تقصیر شما نیست. سعی کنید از دید کارفرما هم به این قضیه نگاه کنید و بهشون در انتخاب حق بدین.

 

11) انجام کار داوطلبانه- در پست‌های قبلی ازش صحبت شده. از مزایای اون می‌تونه کمک به حضور در اجتماع، تقویت زبان، آشنایی با فرهنگ مردم و فرهنگ کارشون و شاید پیدا کردن کار واقعی باشه. 


12) ایجاد اکانت و رزومه در LinkedIn- داشتن یه اکانت در LinkedIn علاوه بر اینکه شما رو با دوستای فعلی‌تون مرتبط نگه میداره، بهتون اجازه می‌ده دوستای جدید پیدا کنید، آگهی‌های استخدام جدیدی رو ببینید و ارتباطاتتون رو گسترش بدین (networking). من فکر می‌کنم حتی ارتقای اکانت به یه اکانت پولی هم روی این سایت بد نباشه. 


*****

مطالب قبلی مرتبط با پیدا کردن کار در نیوزیلند:

پیدا کردن کار در نیوزیلند: http://2migrators.blogsky.com/1390/11/26/post-150/

 

مشاغل داغ بازار، نوشتن رزومه و ...: http://2migrators.blogsky.com/1390/09/01/post-130/

 

کار پیدا کردن در نیوزیلند: http://2migrators.blogsky.com/1390/05/12/post-101/

 

نظرات 126 + ارسال نظر
عباس 1391/05/03 ساعت 09:38

دوستان می تونید یه راهنمائی بکنید.
1- من اسس مهندسی استرالیا را دارم چطوری باید تائید اینو از IPENZ بگیرم.
2-الان میشه از بانکهای ایران ویزا کارت تهیه کرد؟

> باید بری رو سایتش. روش کار مشخصه. از طریق ایمیل مکاتبه کن باهاشون.

> کارتهای ویزای بانک رویال آذربایجان فعلا به مشکل برخورده. 1-2 ماه صبر کنید تا تکلیف روشن شه. اگر بانک صادر کننده، بانک دیگه‌ای باشه، شاید بشه الآن هم گرفت.

/بابک

حسین 1391/05/03 ساعت 09:43

ممنون بابک جان

خیلی عالی بود. مختصر، مفید و موثر.

کتایون 1391/05/03 ساعت 09:47

درود بر دوستان...
آقا بابک باز هم ممنون از پست جدید و من با توجه به فرمایش مسیو فرید و سایت دانشگاه اکلند و ... تقریبا جواب سوالم رو پیدا کردم...
دوره های TAFE معادل دوره های پودمانی در ایران هست و زیر لیسانس (مثلا فوق دیپلم فنی حرفه ای) و البته بصورت آکادمیک میشه ادامه اش داد به لیسانس و ... که موسسات و دانشگاههایی که این دوره ها رو برگزار میکنند لینک بسیار قوی با بازار کار دارند و همچین خدماتی برای کاریابی دانش آموختگان این دوره ها ارائه میدن.
برای بعد از Advanced Diploma دوره ها به دو فرم Coursework و Research هستند که همونطور که در لینک (مثلا برای رشته خودم): http://www.auckland.ac.nz/uoa/future-postgraduates/fp-study-options/fp-programmes-and-courses/fp-by-subject/fp-postgraduate-programmes-by-subject-c#s2c13 میبینید لیسانس و postgraduate Diploma تحت عناوین Coursework هستند و این یعنی اینکه دوره فقط شامل حالت Taught هست و درحالی که در master حالت Taught+Research هست.
پس برای کسانی که لیسانس هستند دوره های Postgraduate Diploma مناسب تر به نظر میاد.
از آنجایی که برای Research به استاد Supervisor نیاز هست، شاید به این دلیل به آقای فرید پذیرش در master ندادن که البته (باز هم فکر کنم) بعد از اینکه از استاد راهنماشون Confirmation گرفتن میتونن master بخونن.
موفق باشید و دعا کنید این هفته 130 امتیازی ها رو از pool بکشن بیرون بلکم من هم وارد فاز بعد بشم...

راستی آقا بابک: اینطور که معلومه پس از فرستادن ITA و لاج باز هم 2 سالی تو نوبت ویزا هستیم و با توجه به اینکه 140 امتیازی ها و جاب آفری ها زیاد شدن احتمالش کمه که بعد از 2 سال تازه به ما PR بدن درسته؟؟

@ آقای فرید: بهترین کار برای اینکه مطمئن بشید اینه که شرایطتون رو به اداره مهاجرت ایمیل بزنید و یا تلفنی ازشون بپرسید چون اینطور مسائل نقش کلیدی در تصمیم گیری داره. من برای اینکه ببینم در صورت گرفتن ویزای resident یک ساله domestic student به حساب میام یا نه 2 باز ازشون کاتفرم گرفتم:

There is no difference between a resident visa or a permanent resident visa in order to be eligible for domestic fees.
If you have any further queries or wish to discuss this in person, please feel free to contact us again or come into the International Student Centre ensuring you bring this email with you.

شاد و موفق باشید...

ممنون از اطلاعات مفصلتون.
معلوم نیست به ماها PR ندن. معمولا تغییر رویه‌ها عطف بماسبق نمی‌شه. چیزی هم رسما نگفتند. PR یا WTR شدن بیشتر به جزییات پرونده هر متقاضی بستگی داره.

/بابک

عباس 1391/05/03 ساعت 11:23

ببخشید ایمیل سازمان مهاجرت نیوزلند چیه ؟ اگه سوالی داریم باید از کی بپرسیم؟ من ایمیلی تو contact us ندیدم

فرید 1391/05/03 ساعت 12:58

کتایون جان؛

بسیار ممنون از راهنمایی شما. به کجا ایمیل بزنم؟

مهران 1391/05/03 ساعت 14:01

سلام. ممنون. خواننده جدید وبلاگ شما هستم. در حال اتمام دکترای مدیریت هستم و در ماه های آینده برای مقطع دکترای همسرم به امید خدا به نیوزلند خواهیم آمد. از مطالب سودمند وبلاگ شما جهت بیشتر بالابردن اطلاعاتم در خصوص نیوزلند و شرایط آن استفاده خواهم کرد. ممنون

کتایون 1391/05/03 ساعت 14:11

من 1 بار به آکلند به شماره4100 914 9 64+ تماس گرفتم ( http://www.immigration.govt.nz/migrant/general/aboutnzis/contactus/ )که با خانمی صحبت کردم که جوابم رو داد ولی گفت برای اینکه دقیق تر به شما جواب بدیم برامون در قسمت Knowledge Base ایمیل بزنید:
http://dol.govt.nz/immigration/knowledgebase/contact

ساناز 1391/05/03 ساعت 19:00

سلام
ممنون از راهنماییهای خوب شما.شوهر من دریانورد و من شنیدم نیورلند به این شغل نیاز داره .امیدی هست که بشه از ایران کار پیدا کرد؟ بازم ممنون

سلام
دو تا سوال داشتم:

1) همسرم از Media Design School در اوکلند پذیرش گرفته
فرق بین School و university چیه؟چون دانشگاهی که رشته ی game داشته باشه رو پیدا نکردیم اکثر دانشگاها فقط computer science دارن. مدرک همسرم فوق دیپلم کامپیوتر.

2)در مدتی که همسرم مشغول به تحصیل هست من میتونن کار کنم؟یا باید ویزای کار داشته باشم؟برای کارهایی مثلا توی cafe چطور؟

ممنونم.

قبلا به همسر فرد دانشجو اجازه کار می‌دادند، اما الآن فکر کنم اینطور نیست.

/بابک

مهتاب جبروتی 1391/05/04 ساعت 00:31

سلام. شاید به سوال من جواب ندید و بگید ما در این زمینه فعالیت نمیکنیم ولی خوب بالاخره شما اونورید و بهتر میتونید اطلاعات رو بگیرید
من ویزای توریستیم برای استرالیا اپلای شده و میتونم بیام. من به این امیدبرای ویزای توریستی اقدام کردم که برم اونجا و پروسه پناهندگیم رو دنبال کنم ولی الان از چن نفر شنیدم استرالیا دیگه مهاجر نمیگیره میخوام بدونم چه جوریه؟ ایا حقیقت داره؟ اگه اینجوریه که اصلا رزرواسیون و..... رو انجام ندم.
ممنون میشم اگه بپرسید و بهم جواب بدید

مهتاب خانم، ما که بیشترمون اینوریم. :)
استرالیا کماکان مهاجر می‌گیره. هم تو خبرها دیدم و خوندم و هم قوانینش به تازگی تغییراتی داشته. پس هنوز هم مهاجر می‌گیره. دوستان خود من هم به تازگی رفته‌اند اونجا. البته من متوجه نشدم شما دنبال مهاجرت به اونجا هستین یا پناهندگی؟
پذیرش پناهنده هم در راستای سیاست‌های بشردوستانه اینجور کشورهاست که اون هم هنوز معلق نشده.

/بابک

saeed ocean 1391/05/04 ساعت 07:28

سلام به همه دوستان

بالاخره بعد از نزدیک 3 ماه ما هم امروز سلکت شدیم. ممنون میشم اگه خلاصه مدارکی که لازم به غیر از NZQA , IPENZ رو به من بگین ممنون میشم. من فول اسس شدم و با 130 امتیاز امروز 25 جولای سلکت شدم.

مبارک باشه. :)

مسئله سازترین چیزی که باید تو مدارکت باشه، گواهی‌های اشتغال به کار در جاهایی که کار کردی و فیش حقوقیه. بقیه‌اش روتینه. به موقع ITA که واسه‌ات اومد، می‌بینی.

/بابک

کتایون 1391/05/04 ساعت 10:02

مثل اینکه امروز روز شانس منه! من هم سلکت شدم
حالا باید جدی جدی فیش حقوق 10 سال پیش رو که کار کردمو بیارم؟؟؟ آخه از کجا بیارمش؟!
من از این 10 سال 6 سالشو بیمه هستم...
درضمن کتابچه The Auckland Guide همین الان به دستم رسید...

به به! مبارک باشه. D:
از ضروریات نیست، ولی بودنش بهتره.

/بابک

داریوش 1391/05/04 ساعت 11:09

بابک جان مرسی از زحمتی که میکشی.

saeed و کتایون عزیز تبریک بسیار. اگه بتونی اولین فیش دریافتیت رو ارائه بدی خوبه. سعی کن

الهام 1391/05/04 ساعت 13:23

من تصمیم اینه که اگه ایشالله رفتم تا مدتی که نتونم کار پیدا کنم کار داوطلبانه انجام بدم..یه سرچی توی اینترنت داشتم متوجه شدم کارهایی که به عنوان داوطلبانه معرفی شدن شامل نگهداری از بچه، بیرون بردن سگ ...ولی من می خوام کار داوطلبانه مرتبط پیدا کنم آیا کار فنی و داوطلبانه هم وجود دارد؟

خب، کار فنی‌ای که سطح بالا باشه، چون مسئولیت داره، داوطلبانه‌اش پیدا نمیشه. اما شاید یه راه بهتر این باشه که تو شرکت‌ها و احیانا سازمانها دنبال کار داوطلبانه بگردید، بلکه بتونین خودتون رو به قسمتی که کار مرتبط با تخصص شما رو انجام می‌دن برسونین. :)

/بابک

رامین 1391/05/04 ساعت 14:20

به سلکت شده های جدید و همه دوستان :
لطفا لطفا لطفا همون مدارکی که ازتون خواسته شد را ارائه بدید . لطفا از ارائه مدارکی که آنها نیاز ندارند و بیش از اندازه است جدا پرهیز کنید . این داستان فقط به سخت تر شدن کار و بررسی بیشتر و ایجاد توقعات بیشتری برای case officer ها می انجامد .
توی مدارک کار ازتون خواسته شده :
1-فیش حقوقی که حاوی مبلغ مالیات و حقوق باشه
2-نامه از شرکت به همراه شرح وظایف و نوع کار (پارت تایم یا فول تایم)
3-قرارداد
و اگر دارید حساب بانکی که مبالغ حقوق به حسابتون ریخته میشده

را ارائه بدهید .
از ارائه مدارک دیگر خواهشا لطفا وجدانا ..... خودداری کنید . قبلا ایرانی ها سابقه ضرر این کار را در استرالیا و کانادا داشته اند .

آقا رامین درست میگه. اگر میشد از فرستادن اصل یه سری مدارک مثل شناسنامه و پاسپورت و ... هم اجتناب کرد، خیلی خوب میشد. هیچ جای دنیا اینجوری نیست به خدا!

/بابک

کتایون 1391/05/04 ساعت 14:40

خیلی ممنون از لطف دوستان...
@ مسیو رامین و مسیو بابک: چشم... اصلا کی حال داره پاشه بره بیمه سابقه و از این کاغذا بگیره
فعلا که 2-3 هفته ای باید منتظر ITA بمونیم... انگار گواهی عدم سوء سایقه هم میخوان نه؟ میشه از وقت استفاده کرد و برم درخواستشو بدم...
راستی کسی نمونه فیش حقوق نداره برام بفرسته؟ یا نمونه قرارداد کار؟ من که نه اون زمان فیش حقوقی داشتم و نه قرارداد کار کتبی... باید خودم فرمتشو درست کنم و بهشون بدم برام مهر و امضا کنن... ممنون میشم...
ایمیل من: katy186888 [at ] yahoo [dot] com

اتفاقا تنها جایی که لازم نیست بری، بیمه است. گواهی اشتغال به کار و فیش حقوقی کافیه. فقط وقتی رفتی دارالترجمه، دفترچه بیمه همراهت باشه. به خاطر مهر دادگستری و وزارت خارجه یا یکی از اینا لازمه. (هرچند، اساسا مهر این دو تا سازمان اصلا برای اونطرف مهم نیست. می‌تونی فقط به مهر مترجم بسنده کنی).

اگر رفتی دنبال سوء پیشینه (آماده شدنش 20-25 روز طول میکشه) و برگه‌اش رو گرفتی، زود بره دارالترجمه ترجمه کنه. چون اگه از یک ماه بگذره، دیگه ممکنه نتونن تاییدیه وزارت خارجه و ... رو بگیرن.

/بابک

hesam 1391/05/04 ساعت 15:35

سلام آقا بابک

من دنبال یه سایت معتبر حاوی آخرین اخبار مهاجرت می گردم . درباره نیوزیلند یا درباره کشورهای مهاجرپذیر . اگر آدرس وب سایتی می شناسی معرفی کنی ممنونت میشم.

سایتی که همه این اطلاعات رو داشته باشه نمی‌شناسم. :(

/بابک

کتایون 1391/05/04 ساعت 16:29

ممنون آقا بابک... شما و بقیه دوستان همیشه به من لطف دارین... ولی من سابقه کارم رو به انگلیسی میگیرم... در این حالت دیگه فکر نمیکنم نیازی به ترجمه و مهر دادگستری و خارجه باشه درسته؟

خیلی خوبه. نه. دیگه نیازی نیست.

/بابک

مهتاب 1391/05/04 ساعت 18:27

کتایون و سعید :) مبارک باشه...
امیدوارم مراحل رو با موفقیت و آرامش ادامه بدید

saeed ocean 1391/05/04 ساعت 19:28

ممنون از همه دوستان ؛ خصوصاً بابک عزیز و داریوش. سو پیشینه رو بریم دنبالش از حالا؟ راستی فیش حقوقی نداریم چیکار کنیم ؟

مدارک دیگه‌ای تهیه کنید که گواهی اشتغال به کارتون رو ساپورت کنه.

/بابک

laleh 1391/05/04 ساعت 19:36

salam be hameh
bebakhshid ke finglish minevisam man motaesefaneh to khoneh nemitonam farsi type konam (na einkeh balad nabasham systemam mac ye jorayi ba farsi moshkel dareh (; )
dar mored soe bishineh maleh man 10 rooz ham tol nakeshid ta omad yaeni 5 shanbeh 2 hafte pish taghaza kardam 1shanbe ein hafte bedastam resid.
dar mored fishe hoghoghy man har chi ITA ro mikhonam jayish azam nakhashteh ke fishe hoghoghy befrestam az tarafi man chon ye jorayi sherkat maleh khodamon bodeh hoghogham einjori nabodeh ke daghyghan sare har mah be hesabam rikhteh shodeh bashe vali khob baram bimeh rad shodeh hala be nazare shoma man chi kar konam ?beram az bimeh nameh sabeghe begyram ya einkeh barashon tozih bedam ke sherkat che sharayeti dashteh?

گواهی اشتغال به کار + گواهی کسر مالیات و ... فکر کنم خوب باشه. اگر در آگهی رسمی شرکت اسم شما هم هست که ترجمه کنی و بفرستی، که چه بهتر.

/بابک

مسعود 1391/05/04 ساعت 20:59

سلام به همه دوستان
(از همه معذرت خواهی میکنم که مطلبی می نویسم که به این پست مربوط نمیشه!!)
من حدودا یک سال هستش از مطالب وبلاگ لذت میبرم و محیط هیچ وبلاگی رو به این گرمی و صمیمیت ندیدم.
ولی امروز حس کردم که نکنه سپیده خانم از دست بچه ها دلگیر بشه که دیگه کسی ازش یادی نمی کنه،یا آقا ناصر عزیز.میتونم بگم اوایل که شور و حال مهاجرت توی سرم افتاده بود شاید روزی 2 بار وبلاگ رو چک می کردم و حالا هم چک کردن وبلاگ کار هر روزم هستش. فقط اینو میخواستم بگم که واقعا جای سپیده خانم خالی هستش،از بابک عزیز تقاضا دارم یه پست مخصوص قدر دانی از سپیده عزیز و ناصر خان دوست داشتنی اختصاص بدهplease!!، تا بدونن ما همیشه قدردان و به یادشون هستیم. (در ضمن این اولین کامنت من بعد از یکسال بود!!)

شما لطف دارید. :)

آقا ناصر رو می‌دونم که 2-3 هفته رفته مرخصی. انشاله برمی‌گرده. انشاله هر دو تاشون برمی‌گردن.

/بابک

مسعود 1391/05/04 ساعت 21:15

سلام به همه دوستان
(قبل از شروع ُاز همه عزیزان عذر خواهی می کنم که مطلبی مینویسم که شاید به این پست مربوط نباشه!)
من حدودا یکسالی می شه که از مطالب وبلاگ استفاده و البته لذت میبرم .امروز حس کردم نکنه سپیده عزیز از ما دلخور بشه یا حتی ناصر خان دوست داشتنی که دیگه هیچ یادی ازشون نمیکنیم.اوایل که شور و حال مهاجرت توی سرم افتاده بود شاید روزی ۲ یا ۳ بار وبلاگ رو چک میکردم و حالا هم کار هر روزم هستش!!فقط تنها چیزی که میخواستم بگم اینه که خییییییییلی جای خالیشون حس میشه.از بابک عزیز تقاضا دارم که پستی رو اختصاص بدین به قدردانی از این عزیزان مخصوصا سپیده نازنین که واقعا با عشق مطلب مینوشت.البته PLEASE!! (در ضمن این اولین کامنت من بعد از یکسال بود!)

ممنون اقا مسعود .. ما هم همین دور و بریم .. :) چه کسی یاد ما باشه چه نباشه ما هستیم .. جای دوری هم نمی ریم .. بازهم متشکرم .. اونقدر دوستان همیشه لطف داشته اند که بیشتر از این لازم نیست شرمنده امون کنید :)
هیچ دلخوری هم وجود نداره فقط شلوغ پلوغیه زندگیه .. همین
بازم مرسی
سپیده

کتایون 1391/05/05 ساعت 04:45

این هم از پاسخ NZQA: اصلا TAFE ندارن

In New Zealand we do not have TAFE courses, which are Australian, but there are similar vocational programmes offered as National Certificates and Diplomas. You can find information on these by searching on the qualifications at this link from our website http://www.nzqa.govt.nz/nzqf/search/results.do

The study institution will advise you of any credit you may receive under their recognition of prior learning policies, and may request to see a copy of our report on your overseas qualification.

Study for New Zealand qualifications would result in separate stand alone qualifications in addition to your degree.

کتایون 1391/05/05 ساعت 07:10

@ مهتاب جان: خیلی ممنونم دوستم... ایشالا کارای همه دوستان خوب و راحت انجام بشه
@ آقا بابک و لاله جان: فکر کنم صلاح نباشه که کسانی که خودشون صاحب کار و به اصطلاح self employed هستن اینو اعلام کنن... من برای فایل quebec هم دچار این مسئله شدم و این امکان وجود داره که مثلا بگن که چون شما مدیرعامل، عضو هیئت مدیره یا سهامدار شرکت هستید باید از طریق ویزای کلاس self employer یا investment اقدام کنید... این رو مطمئن نیستم ولی من خودم ترجیح میدم این مسئله رو عنوان نکنم...

علی 123 1391/05/05 ساعت 07:15

سلام بچه ها Auckland Guide دیروز به دست من هم رسید. بیشتر حالت تبلیغاتی داره اما خوب میشه ازش چیزهایی هم استخراج کرد. بنده خدا فرستنده، با چه مصیبتی آدرس من رو که فنگلیش نوشته بودم روی پاکت پستی نوشته.
راستی آفیسر از من کارت اداره م رو هم خواسته که براش کپی برابر با اصلشو بفرستم! به نظرم نمیشه یه نسخه پیچید که همه شون اینقدر سختگیرن یا نه.

کتایون 1391/05/05 ساعت 07:17

درضمن من هم عقیده ام بر اینه که دقیقا اون مدارکی رو که در ITA از ما خواستن رو بفرستیم با مهر تاییدیه دادگستری و امورخارجه و بیشتر از اینها نه خودمونو براش اذیت کنیم و نه توقع آفیسر رو بالا ببریم... چون رعایت نکردن این مسئله از سوی مهاجران برای quebec باعث شد که توقع آفیسر ها بالا بره تا حدی که الان سابقه کار بدون بیمه رو اصلا قبول نمیکنن و کلی از دوستان برای همین قضیه در مصاحبه مردود میشن... این رو هم بدونیم که طبیعت برخورد اونها با اون چیزی که ما از جامعه خودمون میدونیم خیلی متفاوته و مطمئنا نظرشون رو ما + هست مگر اینکه خلافش ثابت بشه...

البته کتایون خانم، یه دلیلش هم مدارک fake بوده که کانادا اینقدر گیر میده. خود وزارت خارجه و دادگستری هم تازگیها خیلی گیر میدن.

/بابک

علیرضا 1391/05/05 ساعت 08:36

سلام به همگی

ما هم دیروز بعد از 2 هفته از ارسال EOI با امتیاز 155 انتخاب شدیم.

به سلامتی :)

داریوش 1391/05/05 ساعت 11:33

دوستان افیسر ما هم مشخص شد .خانم مکسین لیتل ( July 6) . تازه امروز ایمیل زده و گفته سرش شلوغه و هفته آینده پرونده ما رو بررسی میکنه. تو جدول نگاه کردم دیدم فقط آفیسر رومینا ست.
رومینا خانم و یا دوستانی دیگه ای که آفیسرشون خانم لیتل هست ، ممکنه بگین ایشون در ابتدا چه مدارکی رو میخواد تا من وقت کمتری صرف کنم. ممنونم

علیرضا بابت سلکت شدنتون تبریک میگم

مبارک باشه. :)

/بابک

ندا 1391/05/05 ساعت 14:31

دوستان سلام
کتایون، سعید آقا و علیرضا (و هر کسی که به تازگی انتخاب شده) تبریک میگم. موفق باشین
3 روز پیش ITA رو با سلام و صلوات فرستادیم. امروز بدستشون رسیده. خب سوال من اینه که توی همون سایتی که مراحل EOI رو دنبال می کردیم باید منتظر باشیم تا نشون بده به دستشون رسیده یا یه جای دیگه؟ (نمی دونم کجا! )
و اینکه کی پول رو برمی دارن. در جریان بودم یکی از دوستان (از خانم ها بود گمانم) خیلی وقت بودن که جوابی از لندن بیاد. اون چه مرحله ایه! والله این مراحل مهاجرت نیوزیلند مثل این دالون های تو در تو هست آدم یادش میره چی بود حالا بعدش چیه
در مورد مدارک هم ما اضافه نفرستادیم اصلا بیمه هم ندادیم. فقط نامه شرکت که خب به انگلیسی تهیه شده بود. اصلا هم اصل مدرک توی بسته امون نبود.
ضمنا فقط مدارک کاری رو ترجمه کردیم زیر بار دادگستری و مهر وزارت خارجه نرفتیم.

ندا 1391/05/05 ساعت 15:15

سلام یه کامنتی گذاشتم نمی دونم رسید یا نه
دوباره خلاصه میگم
ما ITA امون رسیده (با سایت TNT چک کردیم) حالا مرحله بعدی چیه؟ توی سایت مهاجرت مراحل کار رو میشه دید مثل همون شرایطی که توی EOI بود؟
ممنون

پول رو بردارن، بهتون ایمیل می‌زنن.

/بابک

امین 1391/05/05 ساعت 15:20

دوستان اطلاع دارید تو تست پزشکی چه بیماری هایی باعث رد شدن میشن؟می خوام قبل از هر چیز تست پزشکی بدم و از خودم مطمئن بشم،
مورد دوم اینکه همسرم برای دکتری اپلای کرده به من هم ویزا میدن،آقا بابک من تو نوشته هاتون خوندم که شما گفته بودید دیگه نمیدن!این رو از کجا آوردید؟

در مورد بیماریها، توضیحات سایت رو بخونید. بیماریهای خاصی فقط باعث رد شدن درخواست ویزا میشن.

ویزا میدن. اما اجازه کار شرط و شروطی پیدا کرده. از تغییرات جولای 2011؛ اگر درست یادم مونده باشه.

این قسمت رو مطالعه کن. شاید مفید باشه. شاید هم من اشتباه کرده باشم. ولی به هر حال شرایطی داره ظاهرا:

http://www.immigration.govt.nz/opsmanual/i34408.htm

نتیجه‌اش رو روی وبلاگ هم بذار که همه بدونن.

/بابک

علی 123 1391/05/05 ساعت 20:49

امین جان::: سل, ایدز و بیماریهای جسمی یا روانی که نیاز به مراقبت دائمی داشته باشه باعث رد شدنتون می شه. ضمنا چربی یا قند خون بالا هم از این قاعده مستثنی نیست. می تونین فرمهای مدیکال رو دانلود کنین و شرایطشون رو مطالعه بفرمایید؛ این هم آدرسش:
http://www.immigration.govt.nz/migrant/general/formsandfees/formsandguides/healthcharacter.htm
کتایون خانم و علیرضای عزیز::: تبریک صمیمانه بابت سلکت شدنتون.
Saeid Ocean::: با توجه به اینکه گواهی سوء پیشینه از زمانی که صادر می شه (تاریخ درج شده روی گواهی) به مدت یک ماه قابل ترجمه هست پیشنهاد من اینه که با یک مدیریت زمان درست, اون رو آخرین مدرکی درنظر بگیرین که می خواین تهیه و ترجمه کنین.
ساناز خانم::: مطمئنا امید هست که کار پیدا بکنن چرا که نه. همه ما به همین امید میخوایم بریم اونجا. دردرجه اول به فکر گواهی IELTS و بعد بقیه مدارک مورد نیاز جهت ساپورت EOI تون باشید تا در موقع لزوم دستتون پر باشه.

سپیده خانم و آقا ناصر بزرگوار::: واقعا دلمون براتون تنگ شده و دوست داریم مثل گذشته درکنارمون باشید.

مرسی علی جان . شما همیشه لطف دارید :) به امید دیدار اینجا
سپیده
----------------------------------------

اوستا 1391/05/06 ساعت 00:56

جناب merriss چطور میتونم با شما گفتگو کنم. وبلاگتان که از سرور مشکل داره. در مورد school بگم که به معنی فارسی اش توجه نکن و در گفتگو برایتان توضیح میدم.

merriss
merriss
merriss
merriss

علی 123 1391/05/06 ساعت 09:43

سپیده خانم::: تنها چیزی که می تونم بگم اینه که گل از گلم شکفت!!! چه کار خوبی کردین پیغام گذاشتین ممنون. به امید دیدار.
دوستان از این لینک خبر جدید (درمورد مدیکال) چی سردرمیارین؟
http://www.immigration.govt.nz/migrant/general/generalinformation/news/healthchanges.htm
یعنی ما که مدیکال رو فرستادیم احتمال داره دوباره ازمون مدیکال بخوان؟

اوستا 1391/05/06 ساعت 13:19

پیشنهاد میکنم سورس کد چت روم را به وبلاگ اضافه کنید که کاربران بتونند همون لحظه با سایرین چت کنن و منتظر پاسخ نمونند.

مهتاب 1391/05/06 ساعت 18:22

سلام دوستان
ندا جون تبریک می گم. منم همه مدارکم رو جمع کردم چیدم دور و برم... ولی جرات نمی کنم ببرم پستشون کنم... یه کمی برام انرژی بفرست :)

فقط تو ساعات اوج مصرف انرژی بی‌مورد نفرستین اینور اونور

/بابک

سلام
جناب اوستا از برکات کشورمون فقط فیلترینگ و مسدود کردن وبلاگاست

متاسفانه در این وبلاگ راهی برای مکالمه نیست ممنون میشم در موردفرق بین school و university راهنماییمون کنید
ایمیل همسرم
foad_torfi@yahoo.com

رومینا 1391/05/06 ساعت 22:38

به داریوش:
از اینکه با شما هم کیس افیسرم خوشحالم. تبریک عرض میکنم
خاله ریزه (مکسین لیتل) از من اصل پاس یا شناسنامه رو نخواست فقط اصل مدرک تحصیلی + ریز نمرات و مدارکی دال بر زندگی مشترکمان و تکرار بخشی از ازمایشات پزشکی همسر و پسرم
در نوبت دوم هم دوباهر تکرار بخشی از ازمایشات پزشکی پسرم و رزومه ی همسرم رو خواست
یکی دوماه پیش هم گفت که خبر خوب اینه که مدیکالمون اکسپت شده و منتظر 2 تا وریفیکیشنه تا بتونه زمان مصاحبه رو مشخص کنه

راستی امروز درست یکسال از تاریخ لاجم میگذره لاجم یکساله شد (تولدش مببببببببببببارک)

آرمین 1391/05/07 ساعت 00:05

سلام.خسته نباشید.اولین باره به وبلاگتون میام.من 20سالمه.مدرک پیش دانشگاهی دارم.وضعیت مادی متوسطی هم داریم.میخوام برای لیسانس داروسازی یا یه رشته ی دیگه تو یه کشور اروپایی اقدام کنم.چن وقته دارم تحقیق میکنم تو نت.تو چنتا وبلاگ خوندم که زندگی خارج سخته و کلآ با ذهنیت ما فرق داره و ... یعنی یه جورایی پشیمون بودن از رفتن.حالا من خیلی میترسم که یه وقت پشیمون نشم و نصفه کاره برنگردم.در ضمن منم تو فکرم اصلا این نیست که دارم به یه جای رویایی میرم و میدونم هر جایی مشکلات و سختی های خودشو داره.هم برا تحصیل هم زندگی.حالا میخواستم نظر شما رو بدونم .معذرت به خاطر اینکه خیلی طولانی شد.

تصمیم‌گیری در این مورد کاملا شخصیه. اما واقع بین بودن شما قابل تحسینه. خب، اونطرف (اینطور که میگن و میشه بخشی‌اش رو حدس زد) مشکلاتی وجود داره. اینطرف، بالعکس، یک سری مشکلات نیست؛ اما مشکلات دیگه‌ای بجاش هست. باید خودت سبک و سنگین کنی و تصمیم بگیری. :)

در مجموع، تحصیل فکر خوبیه.

/بابک

من علی 1391/05/07 ساعت 04:03

سلام
من یادمه یبار تو این وبلاگ ادرس یه سایتی رو پیدا کردم که برای خرید و اجاره خونه بود .. اما الان پیداش نمیکنم
کسی از دوستان یادش هست؟ یا اگر میشه یه سایت مشابه رو بهم معرفی کنین..پیشاپیش ممنونم

http://easyroommate.co.nz
http://realestate.co.nz
http://trademe.co.nz
.
.
.

/بابک

[ بدون نام ] 1391/05/07 ساعت 05:06

سلام دوستان
ندا جون شما چطوری پرداخت کردین هزینه 1200پوند رو؟

ناهید 1391/05/07 ساعت 05:46

سلام به همه دوستان.
ممنون بابک جان از پست خوبت ,اگر چه من یکم ناامید شدم چون هنوز برام تاریخ لاج نزدند و جواب میل اخرم رو ندادند ولی اینهایی که نوشتی خیلی دقیق و کامل بود.

اولش به نظرم میومد اینها چقد سریع کار می کنند و چقد مرتبند داره نظرم عوض میشه!! ظاهرا پول رو که برداشتند سر سنگین شدند

سپیده خانم::
من شخصا هر پستی می خونم یادتون می کنم .هر چند وقت یکبار یک پیام برا بچه ها بذارین..


ناامید نباشید.
انگار سرشون خیلی شلوغه. حالا اینقدر مهاجر میره اونجا، فکر کنم اگه ما هم بتونیم بریم، مثل اینجا که دهه شصتی بودیم و همه چی رو ترکوندیم، اونجا هم همونجوری از قحطی پوشک بچه شروع بشه و ..........

/بابک

داریوش 1391/05/07 ساعت 08:05

به رومینا:

من هم خیلی خوشحالم که آفیسرمون مشترکه. امیدوارم هر چه زودتر خبر گرفتن PR رو از شما بشنویم.مرسی از تبریک و جوابتون .
بابک جان ممنون از تبریکت.

علی 123 1391/05/07 ساعت 08:37

مهتاب خانم::: نگران نباشید، من هم دقیقا مثل شما همش مدارک رو می چیدم و ده ها بار محتوای ترجمه ها رو می خوندم و حتی تاریخها رو با تقویم چک می کردم. دقیقا برای آدم وسواس می آره.
آقا آرمین::: خیلی از ما سالهای گذشته دانشجوی شهر غریب بودیم و به همین دلیل تجربه زندگی طوری بوده که جسارت سخت و تنها زندگی کردن رو بهمون داده. نه اینکه بخوام بترسونمتون (چون خیلی ها توی سن پایین از کشور میرن و بعضیشون هم نتیجه میگیرن) اما خارج رفتن فوقش تا یک ماه اول برای آدم تازگی، جذابیت و زیبایی داشته باشه، با این همه پیشنهاد می کنم اجازه بدین تا زندگی چیزهای بیشتری بهتون بیاموزه و بعد تصمیمتونو بگیرین. یه دلدرد ساده، یه خواب پریشان، یه حرف سرد ویا یک دوره بی پولی ساده خیلی روی آدمی که تجربه ش کمه می تونه اثر بذاره. راستش من خودم اگه بعد از دبیرستان بهم میگفتن برو، حتما می رفتم، اما مطمئن نیستم جایگاه فعلیم رو از نظر اجتماعی و ریسک پذیری به دست می آوردم یا نه. ضمنا اینکه بری یه کشور دیگه درس بخونی بعد از پایان تحصیل اگه ویزای دیگه ای بهت ندن یا باید برگردی، یا پناهنده بشی (که دردسرهای خودشو داره) یا فکر یه کشور دیگه باشی. این پیشنهاد من بود امیدوارم بهش به دقت فکرکنی و تصمیم منطقی بگیری.

ندا 1391/05/07 ساعت 09:52

سلام
مهتاب خانوم: اگه کامله بفرست بره. دیروز تماس گرفتن و از ما اجازه گرفتن 1200 بردارن! چون توی مدارکمون 1090 پوند ازمون خواسته بودن. (ظاهرا ابنجا دبگه قانون عطف به ماسبق میشه!!)
ناشناس: از کارت یکی از دوستامون استفاده کردیم. کارت خودمون پنداری دود شد رفت هواااااااا
ناهید خانوم: شما چند وقت بعدش پولتون رو برداشتن. الان منتظر چه مرحله ای هستین مگه نباید 4 ماه صبر کنین تا آفیسر دار بشین. اگه مرحله ای دیگه ای هم هست منو روشن کنین.

مهدی دوست منصور 1391/05/07 ساعت 13:24

سلام دوستان. Auckland Guide به دست من هم رسید.
ملی هنوز از آفیسر محترم خبری نیست که نیست. انتظار توی این مرحله از مرحله سلکت شدن سخت تره. نمی دونین بلاخره accept میشین یا Decline و یا WTR
اقای بابک آپدیت کن ما رو. از جیسون خبر جدید داری؟

مهدی جان، بقیه اطلاعاتت رو هم بده که تو جدول وارد کنم. نه. چند روز پیش یه احوالپرسی ازش کردم، اما هنوز جواب درست و درمونی نداده.

/بابک

الهام 1391/05/07 ساعت 13:31

روز جمعه از دوشیزه چاو در مورد آفیسرم پرسیدم...کاشف به عمل اومد که اسم آفیسر ما اینه: Sacha Kerr
کسی از دوستان اسمشو شنیده؟!

تاریخ assign ایشون به پرونده شما (یا بالعکس ) کی بوده؟

/بابک

آرمین 1391/05/08 ساعت 00:17

سلام آقا بابک.مرسی بابت راهنماییتون.معلومه خیلی زحمت میکشین برا بچه ها.ایشالا همیشه موفق باشین هم شما هم نویسنده های دیگه وبلاگ.این که فرمودین مهاجرت یه تصمیم شخصیه کاملآ درسته ولی میخواستم اگه ممکنه نظر شما رو که الآن هستین تو اون موقعیت رو بدونم و بتونم عاقلانه تصمیم بگیرم.شما از شهریه هر ترم داروسازی تو نیوزیلند خبر دارین؟ هزینه زندگی ماهانه چقدره برای یه دانشجوی تنها؟ هزینه تقریبآ مهمه برام.
و اینکه چجور جاییه نیوزیلند؟ برا زندگی خوبه؟؟ شهراش خیلی با هم متفاوتن یا شرایط زندگی و هزینه ها تقریبآ مشابهه؟؟
و اینکه نیوزیلند در مقایسه با کشورهای شنگتن که با ویزاشون میشه به بقیه کشورای شنگتون هم سفر کرد چه مزیتی داره که مهاجرا رو ترغیب کنه به نیوزیلند مهاجرت کنن؟؟ در ضمن بحران اقتصادی چقدر تو نیوزیلند وجود داره؟؟
برای دانشجوها کار پیدا میشه برای تامین بخشی از هزینه ها.کلآ هزینه ها نسبت به کشور های شنگتن چطوره؟؟ سپاس بی پایان...

آرمین جان، من در موقعیت مهاجرت هستم، اما فعلا مهاجر نیستم. جواب تقریبی سوالای شما در مورد تحصیل و هزینه زندگی تو پستهای قبلی این وبلاگ هست.
نیوزیلند از لحاظ شاخص رفاهی، امنیت، حمایت دولت از شهروندان و خلاصه بیشتر چیزای خوب جزو 10 کشور اول دنیاست. شهرهاش غالبا کوچکند و تفاوت قابل مقایسه‌ای با هم ندارن؛ به جز اوکلند که متروپولیتن محسوب میشه و یه شهر چندفرهنگیه.
از ایرادای نیوزیلند هم میشه گفت که مجموعا بن‌بسته. یعنی اونورش دیگه فقط قطب جنوب هست و یه کم دوره. این موضوع رو اقتصادش تاثیرگذار بوده و باعث شده که گردش مالی و اقتصادش مثل استرالیا جون نگیره. یه خورده هم countryه. D:

بعیده که بحران اقتصادی بی‌تاثیر بوده باشه؛ اما چون اقتصاد نیوزیلند بیشتر مبتنی بر کشاورزی و دامداریه و اینجور مشاغل به ندرت بازارشون رو از دست می‌دن، فکر می‌کنم خیلی تاثیر نپذیرفته باشه.

/بابک

الهام 1391/05/08 ساعت 06:18

به بابک:
تاریخ allocate شدن پرونده من به ایشون : 8 june بوده.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.